Näin on.Jurin kirjoitti:^ Ok. Tämä hyvä tietää. Joitain 2006/2007 yksilöitä mainostetaan nimenomaan Distinctive-varusteltuna joka siis käytännössä on vain mainospuhetta. Bose:t on vakiona ilmeisesti aina 2.2 -versiossa ja xenonit taasen lisävaruste?
alfa 159
Valvoja: Moderators
Tänään tuli testattua viimein 159 bensaturbolla. Täytyy kyllä sanoa että oli ensimmäinen kerta kun 159 alkoi herättämään omistushaluja, kerrassaan mainion tuntuinen moottori ! 159 vois olla aika namu TI-varusteilla ja tuolla tbi koneella. Koko auto tuntui jotenkin astetta pienemmältä ja kevyemmältä kun aiemmin kokeillut 2.2 jts ja 2.4 jtdm kun oli tuo lähtöpuoli kunnossa. Tietysti pientä vetelyä oli havaittavissa täysissä vedoissa mutta saattoi johtua myös teiden huonosta kunnosta. Jaa-a, tuli sitten tästäkin potentiaalinen vaihtoehto kulkupeliksi. Mitäköhän tulee kun tuota konetta vielä hiukan kiristetään ja laitetaan se hiukka kevyemmän Giuliettan nokalle ?
Citroen DS5 + Victory Hammer S
Onko tästä 159:n omistajilla kokemuksia? Pohdin vaan, että levyissä ei ole juuri pykälää ja paloissa on pintaa riittävästi. Jeesaisko jarrujen avaaminen ja hiekkapaperin käyttö poistamaan vinkumista? Mulla sama vika ja autolla veivattu 47 tkm. Autokeskuksen setä oli sitä mieltä, että tarvikepalat saattavat poistaa vinkumisen.
Qtronic kirjoitti:Kokemuksesta veikkaan, että jarrupalat vinkuvat. Ovat loppumaisillaan ja vaihdon jälkeen häviää vikinä.Cuore Sportivo kirjoitti:Muutama viikko sitten ilmeni ikävä ominaisuus kaupunkinopeuksissa, eli jarrujen vinkuminen. Karmea laahaava vikinä, joka tosin kuuluu vain ns. kävelynopeudessa. Pätevänä kaverina olen onnistunut paikantamaan äänen kuskinpuolelle eteen.
Tämän ketjun syövereissä oli pätkä AR 159 takaluukun avaamisesta Alfa-logoa painamalla. Asia tuli vastaan manuaalia penkoessani. Logo-nappi ei toimi, jos asetus "Indept. Boot" on päällä. Jos takaluukku on asetettu toimimaan itsenäisesti, se avautuu vain kattonapista tai kaukosäätimestä. Lienee turvafeature liikennevaloihin.
Eli vasemmasta viiksestä auton paikallaan seisoessa, tietokoneesta "Indept. Boot": OFF, niin nappi pitäisi avata luukku kun ovet ovat auki.
Sen jälkeen tarvitaan toki vielä toimiva mikrokytkin ja ainakin tästä yksilöstä se on rikki
Eli vasemmasta viiksestä auton paikallaan seisoessa, tietokoneesta "Indept. Boot": OFF, niin nappi pitäisi avata luukku kun ovet ovat auki.
Sen jälkeen tarvitaan toki vielä toimiva mikrokytkin ja ainakin tästä yksilöstä se on rikki
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Tjaa, taitaa täällä reistalla kans EGR. 40k alkaakin olla mittarissa.
Ei nyt ihan mitään totaalisen hengetöntä menoa ole, mutta aika nahkeasti liikutaan. Oikeen minkäänlaista potkua ei tule millään kierrosalueella.
Oon yrittäny antaa tuolle kunnolla kaasua jos se siitä aukenis, mutta aika heikolla tuloksella.
*************
Onko kukaan käyny muuten koeajaan tuota 2l kiisseliä? Mimmonen laitos se on?
Ei nyt ihan mitään totaalisen hengetöntä menoa ole, mutta aika nahkeasti liikutaan. Oikeen minkäänlaista potkua ei tule millään kierrosalueella.
Oon yrittäny antaa tuolle kunnolla kaasua jos se siitä aukenis, mutta aika heikolla tuloksella.
*************
Onko kukaan käyny muuten koeajaan tuota 2l kiisseliä? Mimmonen laitos se on?
-Matti-
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Ei siihen tunnu auttavan edes kierrokset eikä oikein muukaan pärrääminen. Mulla meni 44k paikkeilla.Matti_S kirjoitti:Tjaa, taitaa täällä reistalla kans EGR. 40k alkaakin olla mittarissa.
Ei nyt ihan mitään totaalisen hengetöntä menoa ole, mutta aika nahkeasti liikutaan. Oikeen minkäänlaista potkua ei tule millään kierrosalueella.
Oon yrittäny antaa tuolle kunnolla kaasua jos se siitä aukenis, mutta aika heikolla tuloksella.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Jossain 40-50tkm välillä mein mullakin vaihtoon. En rosin ajossa huomannu mitään ,mutta moottorinvikavalo syttyi.Matti_S kirjoitti:Tjaa, taitaa täällä reistalla kans EGR. 40k alkaakin olla mittarissa.
Ei nyt ihan mitään totaalisen hengetöntä menoa ole, mutta aika nahkeasti liikutaan. Oikeen minkäänlaista potkua ei tule millään kierrosalueella.
Oon yrittäny antaa tuolle kunnolla kaasua jos se siitä aukenis, mutta aika heikolla tuloksella.
*************
Onko kukaan käyny muuten koeajaan tuota 2l kiisseliä? Mimmonen laitos se on?
Oma on vuosimallia 2007, 209hv ja tästä tuo asetus löytyyJurin kirjoitti:Olikos tämä logo-nappitoiminto vain jostain vuosimallista eteenpäin?alfista kirjoitti:Tämän ketjun syövereissä oli pätkä AR 159 takaluukun avaamisesta Alfa-logoa painamalla. Asia tuli vastaan manuaalia penkoessani. Logo-nappi ei toimi, jos asetus "Indept. Boot" on päällä...
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Tänään tuli testattua uusi 159 2.0 Jtdm sedan manuaaliaskilla ja pari vuotta vanha 2.4 jtdm farkku automaagisella laatikolla.
Kakslitrainen ei herättänyt jostain syystä minkäänlaisia tunteita. Auto oli alustaltaan pomppiva ja manu-laatikosta en pitänyt. Kun auto heilahti liikkeelle, sai jo survoa kakkosta pesään. Lisäksi auto oli aika meluisa. Varusteet toki oli uudessa autossa eri hyvät, mutta ajofiilis oli totta puhuen kaukana Alfasta. Jopa suorituskyky tuntui omassa 1.8:ssa paremmalta kuin 30hv riskimmässä uutukaisessa.
Isompi diisseli taas toi mukanaan ison auton fiiliksen sekä hiljaisuuden, mutta myös selvästi alfamaisen ajettavuuden/napakkuuden. Ihan eri auto, etenkin kun ajoin nämä molemmat n. 45min sisään. Ja toi se myös mukanaan halun omistaa moisen
Kakslitrainen ei herättänyt jostain syystä minkäänlaisia tunteita. Auto oli alustaltaan pomppiva ja manu-laatikosta en pitänyt. Kun auto heilahti liikkeelle, sai jo survoa kakkosta pesään. Lisäksi auto oli aika meluisa. Varusteet toki oli uudessa autossa eri hyvät, mutta ajofiilis oli totta puhuen kaukana Alfasta. Jopa suorituskyky tuntui omassa 1.8:ssa paremmalta kuin 30hv riskimmässä uutukaisessa.
Isompi diisseli taas toi mukanaan ison auton fiiliksen sekä hiljaisuuden, mutta myös selvästi alfamaisen ajettavuuden/napakkuuden. Ihan eri auto, etenkin kun ajoin nämä molemmat n. 45min sisään. Ja toi se myös mukanaan halun omistaa moisen
Metka juttu. Omasta mielestäni ison dieselin alusta on turhan pehmeä. Routaheitoissa saa pelätä, että pitkä etuylitys raapii maata. Meno on maantiellä mukavaa, mutta mutkaisilla ja pomppuisilla pikkuteillä etupää velloo amerikkalaiseen tyyliin. Ykkösvaihdehan on lyhyt tässäkin, mutta silti saa olla kaasun kanssa tarkkana, ettei sammahda liikkeelle lähdettäessä. Onko näiden melutasoissa eroa? Omaani olen teettänyt ruostesuojauskäsittelyn + melua vaimentavan lisäkäsittelyn, jotta Bose pääsisi oikeuksiinsa.Janne kirjoitti:Tänään tuli testattua uusi 159 2.0 Jtdm sedan manuaaliaskilla ja pari vuotta vanha 2.4 jtdm farkku automaagisella laatikolla.
Kakslitrainen ei herättänyt jostain syystä minkäänlaisia tunteita. Auto oli alustaltaan pomppiva ja manu-laatikosta en pitänyt. Kun auto heilahti liikkeelle, sai jo survoa kakkosta pesään. Lisäksi auto oli aika meluisa. Varusteet toki oli uudessa autossa eri hyvät, mutta ajofiilis oli totta puhuen kaukana Alfasta.
Isompi diisseli taas toi mukanaan ison auton fiiliksen sekä hiljaisuuden, mutta myös selvästi alfamaisen ajettavuuden/napakkuuden.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Noissa oli kyllä iso ero. Samat testipätkät ajettiin, joten ero ei johtunut erilaisesta tienpinnasta.
Kakslitranen tuntui pahalta ja tuli mieleen joku koreakottero. Saattoi toki johtua renkaista, mutta alusta oli minun makuun liian pintakova ja pompottava. Vähän niinku iskareiden paluuvaimennus ois ollu liian nopeella. 2.4 ei jääny pomppimaan/vatkaamaan vaan oli kerta laakista vakaa ja nieli montut nätisti.
Pikkukoneessahan oli tosiaan manuaaliloota, jonka keppiä sai härvätä liiankin kanssa. Isommassa oli automaatti ja sen vuoksi ei tarvinnu kepittää.
Melutasossa oli todellakin eroa. Koneen ääni tuossa pienemmässä oli minusta isompi.
Kakslitranen tuntui pahalta ja tuli mieleen joku koreakottero. Saattoi toki johtua renkaista, mutta alusta oli minun makuun liian pintakova ja pompottava. Vähän niinku iskareiden paluuvaimennus ois ollu liian nopeella. 2.4 ei jääny pomppimaan/vatkaamaan vaan oli kerta laakista vakaa ja nieli montut nätisti.
Pikkukoneessahan oli tosiaan manuaaliloota, jonka keppiä sai härvätä liiankin kanssa. Isommassa oli automaatti ja sen vuoksi ei tarvinnu kepittää.
Melutasossa oli todellakin eroa. Koneen ääni tuossa pienemmässä oli minusta isompi.
Viimeksi muokannut Janne, 27 Huhti 2010, 08:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Mulle jäi vastaava fiilis melutason osalta, ku ajoin 1.9JTDm:llä (150 hv) kohtuullisen pitkän koeajon ja hyppäsin takaisin omaan kärryyn, niin ero oli huomattava jälkimmäisen eduksi. Pikkukoneen melun lähdettä en niin tarkkaan osannut ajatella, mutta jotenkin jäi mieleen, että rengasmelukin olisi kuulunut selkeämmin läpi.Janne kirjoitti: Melutasossa oli todellakin eroa. Koneen ääni tuossa pienemmässä oli minusta isompi.
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Tuosta 1.9 vs 2.0 vs 2.4 välestä tuossa vertailussa. Meinaan että kaikki noi pienemmät kiisselit on noita kevennettyjä versioita Suomessa. Tuo mun vm09 painaa vaan muutaman kilon enemmän kuin tuon 2.2 bensa.
Veikkaan että aika suuri osa kevennyksestä tuli myös äänieristyksestä, sillä tuo 210 kaakkinen kiisseli kuulosti mielestäni äänekkäämmältä (rengasmelun osalta) kuin tuo vanhempi 200 kaakinen jota olin tyypannyt pari päivää aiemmin.
Toki renkailla myös hurja vaikutus. Noi esiasennus Bridgestone Potenzat on melkoisen äänekkäät.
Veikkaan että aika suuri osa kevennyksestä tuli myös äänieristyksestä, sillä tuo 210 kaakkinen kiisseli kuulosti mielestäni äänekkäämmältä (rengasmelun osalta) kuin tuo vanhempi 200 kaakinen jota olin tyypannyt pari päivää aiemmin.
Toki renkailla myös hurja vaikutus. Noi esiasennus Bridgestone Potenzat on melkoisen äänekkäät.
-Matti-
Itselläni on nyt ollut kolme kuukautta tuo loppuvuodesta -08 rekisteröity 1,9 JTDm Qtronic, siis se lievä facelift sähköisellä Q2:lla ym. Ennen auton ostoa kokeilin vanhemman 200 hp-version 2,4 JTDm:ää sekä manuaalilla että automaatilla, kitkoilla ja nastoilla. Myöhemmin ajoin myös uudempaa versiota 2,4 dieselistä ja myös 1750 Tbi:tä, kitkoilla nuokin. Ensinnäkin rengasmelussa tosi huima ero riippuen rengastuksesta (kitkat-nastat). Toiseksi tuo viitosdieseli käy varsinkin alhaisilla kierroksilla paaaaljon hiljaisemmin ja nätimmin kuin 1,9 joka raksuttaa niinkuin dieseleillä on tapana. Isommissa nopeuksissa noissa ei mielestäni ole eroa, kun muu meteli (rengasäänet) työntyy tilalle. Lauantaina vaihdoin autooni kitkojen tilalle auton mukana tulleet Bridgestonen kesärenkaat: ihan älytön, pikkuautomainen rengasjyrinä tonne kahdeksaankymppiin asti, jonka jälkeen meteli tasaantuu, ts. ei nouse enää niin jyrkästi. Ja tuohon on tehty ylimääräinen ääneneristys.
Koneen äänten puolesta noista hiljaisin oli 1,8 turbo, joka oli jopa hiukan vaisun oloinen ääniltään. Mutta sivistynein.
Voi toki ääneneristyksissäkin olla hiukan eroja noissa vuosimalleissa. Mun vanha 11-vuotias Lancia Kappa SW on silti kaikkia kokeilemiani 159:jä huomattavasti hiljaisempi. Rengasmelu on 159:n pahin mukavuusongelma, muuten hienossa autossa. Olisi mukava kuulla, minkä merkkisillä kesärenkailla tuon saisi parhaiten kuriin. Kitkathan on talvirenkaina tuohon ainoa järkevä (=korvien kannalta) valinta.
Koneen äänten puolesta noista hiljaisin oli 1,8 turbo, joka oli jopa hiukan vaisun oloinen ääniltään. Mutta sivistynein.
Voi toki ääneneristyksissäkin olla hiukan eroja noissa vuosimalleissa. Mun vanha 11-vuotias Lancia Kappa SW on silti kaikkia kokeilemiani 159:jä huomattavasti hiljaisempi. Rengasmelu on 159:n pahin mukavuusongelma, muuten hienossa autossa. Olisi mukava kuulla, minkä merkkisillä kesärenkailla tuon saisi parhaiten kuriin. Kitkathan on talvirenkaina tuohon ainoa järkevä (=korvien kannalta) valinta.
Tästä rengasmelusta 159 jne .
Ei ole 159:n äänieristyksessäkään tai renkaissa isoja eroja, mutta nää Suomen teiden ajopinnat, jotka on jurmutettu nastoilla piloille.
Uudella sileällä asfaltilla 159:kin on todella hiljainen. oli alla mitä tahansa.
En tiedä saako renkaista shorelukuja selville, mutta pehmeimmät voisin kuvitella olevan hiljaisimmat ihan kuten kitkatkin.
Ja renkaan leveyden lisäys sekä kuvion karkeus vaikuttaa myös äänen lisääntymiseen.
Ei ole 159:n äänieristyksessäkään tai renkaissa isoja eroja, mutta nää Suomen teiden ajopinnat, jotka on jurmutettu nastoilla piloille.
Uudella sileällä asfaltilla 159:kin on todella hiljainen. oli alla mitä tahansa.
En tiedä saako renkaista shorelukuja selville, mutta pehmeimmät voisin kuvitella olevan hiljaisimmat ihan kuten kitkatkin.
Ja renkaan leveyden lisäys sekä kuvion karkeus vaikuttaa myös äänen lisääntymiseen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Juu, pääasiassa nastoilla ja suolalla. Tosin eipä ole tuokaan asia niin yksioikoinen, kuin äkkiseltään voisi kuvitella.Laku kirjoitti:Ei ole 159:n äänieristyksessäkään tai renkaissa isoja eroja, mutta nää Suomen teiden ajopinnat, jotka on jurmutettu nastoilla piloille.
Monta hiljaisempaa autoa kuin 159 on olemassa oli tienpinta mikä hyvänsä.
Continental Sport Contact 2 on ainakin tolkuttoman meluisa ja uraherkkä rengas. Michelin Pilot Sport sen sijaan on paaaljon sivistyneempi rinkula sekä äänimaailmaltaan, että ajettavuudeltaan. Misukoilla ja ylimääräisellä äänieristyksellä varustettuna 2,4 diesel on lähes hiljainen auto.TTi kirjoitti: Olisi mukava kuulla, minkä merkkisillä kesärenkailla tuon saisi parhaiten kuriin. Kitkathan on talvirenkaina tuohon ainoa järkevä (=korvien kannalta) valinta.
Talvella olen ajanut nastarenkailla, jotka nekin ovat Contin kesärenkaita hiljaisemmat. Toisaalta talvirenkailla tulee ajettua keskimäärin 20 km/h hiljempaa, mikä myös meluun vaikuttaa.
Aika traktorimainenhan se on moottorin ääneltään tuo vitosdieselikin.
Ovet
Täytyy todeta, että 159:n ovet eivät ole mitään mersun ovia. En oikein pidä siitä, että tässä uudessa tai -09 mallissa ovi rämähtää kiinni. Oven kahvakaan ei ole niin jämäkkä kuin oli esim 156:n peukalolla painettava kahva. Joskus oli sellainen mainos, jossa mies kuunteli autojen ovien sulkeutumisääniä ja lopulta löytyi sellainen ääni jota hän etsi, taisi olla mersu. Oven sulkeutumisääni kertoo jotain laadusta, jos ovi menee kiinni kuin kassakaapin ovi, klik, ilman mitään sivuääniä, siinä on laatua.
Re: Ovet
Kerrotaan, että amerikkalaiset autotehtaat tutkivat epätoivoissaan Volvo 240:n ovia, että missä siellä on se sellainen kaikukotelo, joka ilmavirran vaikutuksesta tuottaa niin luottamusta herättävän jämäkän ja turvallisen äänen. Vuosien päästä heille vasta selvisi, että kyse ei ole muusta kuin raudan määrästä ja järeästä lukkomekanismista. - ai jaa, no ei me sitten olla kiinnostuneita.Armour kirjoitti:Täytyy todeta, että 159:n ovet eivät ole mitään mersun ovia. En oikein pidä siitä, että tässä uudessa tai -09 mallissa ovi rämähtää kiinni. Oven kahvakaan ei ole niin jämäkkä kuin oli esim 156:n peukalolla painettava kahva. Joskus oli sellainen mainos, jossa mies kuunteli autojen ovien sulkeutumisääniä ja lopulta löytyi sellainen ääni jota hän etsi, taisi olla mersu. Oven sulkeutumisääni kertoo jotain laadusta, jos ovi menee kiinni kuin kassakaapin ovi, klik, ilman mitään sivuääniä, siinä on laatua.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: Ovet
159:n ulkokahvathan on ihan leluja. Pitkä läpyskä joka on vain toisesta päästä kiinni, todella pettymys kun tutkin rakennetta tarkemmin. Helposti osuu käännettäessä jopa oven maalipintaan. Vois kuvitella kolaripaikalla jäävän helposti ovea auki yrittävän käteen koko kahva.Armour kirjoitti:Täytyy todeta, että 159:n ovet eivät ole mitään mersun ovia. En oikein pidä siitä, että tässä uudessa tai -09 mallissa ovi rämähtää kiinni. Oven kahvakaan ei ole niin jämäkkä kuin oli esim 156:n peukalolla painettava kahva. Joskus oli sellainen mainos, jossa mies kuunteli autojen ovien sulkeutumisääniä ja lopulta löytyi sellainen ääni jota hän etsi, taisi olla mersu. Oven sulkeutumisääni kertoo jotain laadusta, jos ovi menee kiinni kuin kassakaapin ovi, klik, ilman mitään sivuääniä, siinä on laatua.
vesku
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Ovet
Mutta eipä ole tarvinnut kertaakaan sulatella jäätynyttä kahvaa talvella.Armour kirjoitti:Oven kahvakaan ei ole niin jämäkkä kuin oli esim 156:n peukalolla painettava kahva.
Tuosta hammastangosta on moni kirjoitellut. Tekeekö se klappia ohjaukseen?puppe78 kirjoitti:Hammastankoja näistä on vaihdettu takuuseen, ohjaustehostimen nesteet on vuotaneet haitarikumin alle, ilmeisesti menneet noin 40-60t ajetuista?. Mulla ei vielä vaihdettu, seuraavassa määräaikaishuollossa tehdään mahdollisen vuodon tarkastus, kun takuutakin jäljellä on.
alfista kirjoitti:Tuosta hammastangosta on moni kirjoitellut. Tekeekö se klappia ohjaukseen?puppe78 kirjoitti:Hammastankoja näistä on vaihdettu takuuseen, ohjaustehostimen nesteet on vuotaneet haitarikumin alle, ilmeisesti menneet noin 40-60t ajetuista?. Mulla ei vielä vaihdettu, seuraavassa määräaikaishuollossa tehdään mahdollisen vuodon tarkastus, kun takuutakin jäljellä on.
Määräaikaishuollon yhteydessä tarkastettiin hammastanko, ilmeisesti sisäpään stefat päästävät tehostimen öljyä läpi, eli vuotaa. Vaihtoon menee. Itse ohjaukseen ei mitään vaikutusta, ainut asia josta huomasi ongelman oli nesteen väheneminen säiliössä, ja sekin oli hyvin pientä.
Tätä tarkoitin. Auto vetelee, tempoo ohjausta tasakaasulla, ohjaus kolisee apukuskin puolelta! Delta ei löytänyt mitään Millä v***a tämän saisi Alfaksi.ErkkiK kirjoitti:Hammastangon päästä pallonivel saattanut olla kuiva, joten kilometrien myötä väljä. Koko hammastanko menee vaihtoon, niveltä ei saa erikseen.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
ErkkiK kirjoitti:Hammastangon päästä pallonivel saattanut olla kuiva, joten kilometrien myötä väljä. Koko hammastanko menee vaihtoon, niveltä ei saa erikseen.
Katso tämä ketju, pelkän nivelen saa erikseen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=13724
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Italiaspeed.com mukaan 159 korvataan 2012 Giulialla. 159:n tuotanto jää siis melko lyhytaikaiseksi esi-isänsä 155:n tavoin.
Mielestäni 159 onkin ollut monella tavalla 155:n - ei 156:n - seuraaja. 155 oli ensimmäinen Alfa Romeon Fiat-pohjainen malli (Tipo4-projekti oli hieman eri asia) ja 159 oli Alfa Romeon ensimmäinen GM-tekniikkaan pohjautuva malli. Kumpaakin mallia vaivaa vaivaa identiteettikriisi: 155 oli monille liian Fiat ja 159 halusi olla saksalainen.
Myös toisen Fiatin "saksalaisen" mallin eli Stilon tuotanto jäi lyhytkestoiseksi. Hyvä näin.
Tämä on vain omien fiilisten pohjalta kirjoitettu. 159:n omistajien ei ole tarpeen pillastua. Hyvä auto se varmasti, mutta ei ihan osu minun makuun.
Mielestäni 159 onkin ollut monella tavalla 155:n - ei 156:n - seuraaja. 155 oli ensimmäinen Alfa Romeon Fiat-pohjainen malli (Tipo4-projekti oli hieman eri asia) ja 159 oli Alfa Romeon ensimmäinen GM-tekniikkaan pohjautuva malli. Kumpaakin mallia vaivaa vaivaa identiteettikriisi: 155 oli monille liian Fiat ja 159 halusi olla saksalainen.
Myös toisen Fiatin "saksalaisen" mallin eli Stilon tuotanto jäi lyhytkestoiseksi. Hyvä näin.
Tämä on vain omien fiilisten pohjalta kirjoitettu. 159:n omistajien ei ole tarpeen pillastua. Hyvä auto se varmasti, mutta ei ihan osu minun makuun.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
^^ Täytyy kyllä todeta nyt muutaman kuukauden yksviisysin omistamisen jälkeen että ripaus alfamaisuutta meni kyllä 156 myynnissä pois!
Ei sillä ettenkö autosta tykkäisi mutta fiilis ei ole sama, noh eihän autokaan ole sama millään tavalla, mutta silti tuosta möhköstä on jäänyt viime silaus jonnekin saksan ja australian välimaastoon.
Auton ajettavuus on kuitenkin isolla tiellä jotain sellaista mitä en ole saanut useasti kokea, ja toivoisinkin nyt että se vielä kestäisi se tunne
Talvi ominaisuuksia ei kai voi liikaa kehua, silloin tuo auto on omassa elementissään
Ei sillä ettenkö autosta tykkäisi mutta fiilis ei ole sama, noh eihän autokaan ole sama millään tavalla, mutta silti tuosta möhköstä on jäänyt viime silaus jonnekin saksan ja australian välimaastoon.
Auton ajettavuus on kuitenkin isolla tiellä jotain sellaista mitä en ole saanut useasti kokea, ja toivoisinkin nyt että se vielä kestäisi se tunne
Talvi ominaisuuksia ei kai voi liikaa kehua, silloin tuo auto on omassa elementissään
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 23 Helmi 2008, 19:15
- Car(s): 156 V6 FL
Ex:147 FL 2.0 ts, Giulietta 1.4MA, Brera 2.2, GT 3.2, 159 2.4Jtdm, 166 V6 FL, 156 V6 FL, 156 1.8ts - Paikkakunta: espoo
Ihan samanlaiset fiilikset oli lyhyen 159 -kauden jälkeen. Kun hankin GT:n, niin tuntuu, että palasi takaisin Alfaan. Itseasiassa ajoin 1,9 bensan, 2,2 bensan ja 2,4 dieselin, ja totesin vaimokkeelle, että ilmeisesti tämä nyt sitten on parasta mitä Alfalla on tällä hetkellä. Tilanne 166:n kanssa vaan oli sellainen, että oli pakko vaihtaa.KauGoH kirjoitti:^^ Täytyy kyllä todeta nyt muutaman kuukauden yksviisysin omistamisen jälkeen että ripaus alfamaisuutta meni kyllä 156 myynnissä pois!
159 oli niin erilainen verrattuna 147, 156 tai 166:een. Edellämainituissa oli kaikissa sitä "jotain".
Samantyyppisiä huomioita 159:stä parin kuun ajokokemuksella. Huonointa antia ovat surkeasti suunnitellut sisätilat ja saksalaisen raskas kori.
Sisällä ei ole missään säilytystiloja, edes aurinkolaseja ei saa survottua turvaan. Hansikaslokeroon ei ylety, koska keskikonsoli on ylileveä. Penkki korkealla ja ajoasennosta tulee niin tiivis, ettei ratin alta meinaa mahtua ulos. Takana ei ole tasan senttiäkään enemmän tilaa kuin 156ssa oli, ehkä viidennellä matkustajalla leveyssuunnassa, ei muuten.
Paras puoli on ehdottomasti tuulilasin pyyhkijät Ei enään tutise, eikä klonksu. Myös ovet menevät kerralla kiinni toisin kuin ennen.
Raskaan korin hyvä puoli on se, että nyt voi tunkata mistä vaan niin kuin PV Volvoa
Olemuksessa on enään vähän vireätä Alfaa.
Pappa-Alfa mitä suurimmassa määrin.
Sisällä ei ole missään säilytystiloja, edes aurinkolaseja ei saa survottua turvaan. Hansikaslokeroon ei ylety, koska keskikonsoli on ylileveä. Penkki korkealla ja ajoasennosta tulee niin tiivis, ettei ratin alta meinaa mahtua ulos. Takana ei ole tasan senttiäkään enemmän tilaa kuin 156ssa oli, ehkä viidennellä matkustajalla leveyssuunnassa, ei muuten.
Paras puoli on ehdottomasti tuulilasin pyyhkijät Ei enään tutise, eikä klonksu. Myös ovet menevät kerralla kiinni toisin kuin ennen.
Raskaan korin hyvä puoli on se, että nyt voi tunkata mistä vaan niin kuin PV Volvoa
Olemuksessa on enään vähän vireätä Alfaa.
Pappa-Alfa mitä suurimmassa määrin.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Kahden vuoden kokemuksella:
Mulla ainakin löytyy katosta erillinen lokero aurinkolaseja varten ? Penkissä on korkeudensäätö, ei ongelmaa Pitkäkin kaveri mahtuu paremmin istumanaan eteen kuin 156:ssa. Takana on enemmän tilaa kuin 156:ssa mutta ei siltikään tarpeeksi auton kokon nähden. Mulla oli 3 kpl 156:ia ja laatuvaikutelma on selkeästi parempi kuin niissä. Painoa on kyllä liikaa.
Mulla ainakin löytyy katosta erillinen lokero aurinkolaseja varten ? Penkissä on korkeudensäätö, ei ongelmaa Pitkäkin kaveri mahtuu paremmin istumanaan eteen kuin 156:ssa. Takana on enemmän tilaa kuin 156:ssa mutta ei siltikään tarpeeksi auton kokon nähden. Mulla oli 3 kpl 156:ia ja laatuvaikutelma on selkeästi parempi kuin niissä. Painoa on kyllä liikaa.
Minusta taas tuli ensimmäisen Alfan omistaja osittain juuri näiden syiden takia. Ehkä en sitten ole "perinteinen" alfan omistaja.villeeh kirjoitti:159 oli niin erilainen verrattuna 147, 156 tai 166:een.KauGoH kirjoitti:^^ Täytyy kyllä todeta nyt muutaman kuukauden yksviisysin omistamisen jälkeen että ripaus alfamaisuutta meni kyllä 156 myynnissä pois!
Kerrankin Alfalta tuli auto minun makuuni, 159
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 23 Helmi 2008, 19:15
- Car(s): 156 V6 FL
Ex:147 FL 2.0 ts, Giulietta 1.4MA, Brera 2.2, GT 3.2, 159 2.4Jtdm, 166 V6 FL, 156 V6 FL, 156 1.8ts - Paikkakunta: espoo
Mieleen jäi seuraavat hyvät puolet 159:stä:Qtronic kirjoitti: Minusta taas tuli ensimmäisen Alfan omistaja osittain juuri näiden syiden takia. Ehkä en sitten ole "perinteinen" alfan omistaja.
Kerrankin Alfalta tuli auto minun makuuni, 159
Aurinkolasien paikka, laatuvaikutelma (varmaan kestää yli 150tkm paremmin kuin vanhat mallit)
Kohtuullinen kulutus (diesel)
Ennen kaikkea: Ulkonäkö!
Eniten vaivasi:
Liian jäykkä kori ja massa
Pintakovuus
Vakavuus (iloisuuden vastakohta, olisko saksalainen ominaisuus)
Diesel (EGR-hajosi ja jätti kerran parkkihalliin)
Edit: Niin ja ne sisätilat oli laimennettu, italialaisuutta oli enää yksityiskohdissa!
Oon nyt 4 vuotta tolla ajellut ja on kyllä auto minun makuuni.
Hyvä penkki / ajoasento, ei löydy heti äkkiä korvaajaa, oon kokeillut aika monta.
Tarpeeksi jäykkä kori ja alusta ihan normaalina, ei nitise eikä natise.
Teho riittävä Suomeen.
Menee tiellä kuin juna ja ohitukset onnistuu rivakasti.
Takatilat aika ahtaat, mutta kaks Yorkkia mahtuu hyvin, istun takana vain diesel Mersuissa.
Hiukan kankea kaupunkiajoon ja pieniin parkkihalleihin, siksi Lancia.
Toi punainen väri yhtä huono kuin aiemmin ja en hyväksy muita värejä Alfaan. Vaimolla oli yx lime, no se oli ja meni.
No kehumisketjunhan oon jo aloittanut aiemmin 2.2:sta
Hyvä penkki / ajoasento, ei löydy heti äkkiä korvaajaa, oon kokeillut aika monta.
Tarpeeksi jäykkä kori ja alusta ihan normaalina, ei nitise eikä natise.
Teho riittävä Suomeen.
Menee tiellä kuin juna ja ohitukset onnistuu rivakasti.
Takatilat aika ahtaat, mutta kaks Yorkkia mahtuu hyvin, istun takana vain diesel Mersuissa.
Hiukan kankea kaupunkiajoon ja pieniin parkkihalleihin, siksi Lancia.
Toi punainen väri yhtä huono kuin aiemmin ja en hyväksy muita värejä Alfaan. Vaimolla oli yx lime, no se oli ja meni.
No kehumisketjunhan oon jo aloittanut aiemmin 2.2:sta
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Kävin perjantaina pikaiseltaan kokeilemassa TI-varusteisen 159 SW 1750 Tbi:n.
Aluksi hieman outoon laatikkoonkin tottui koeajon aikana, laskin tämän alfismiksi. Autossa ei ollut mitään valittamista. Samalla tuli vakuutettua vaimo tuosta paljon ennakkoon kehumastani varustelusta.
Enää pitää päättää millä koneella seuraava auto tulee...1.9 diesel automaatilla, 2.4 diesel automaatilla vai manuaali 1750Tbi?
Tarkoitus olisi kuitenkin hakea auto, ja nuo uudet bensakonet on vielä hinnoissaan.
Aluksi hieman outoon laatikkoonkin tottui koeajon aikana, laskin tämän alfismiksi. Autossa ei ollut mitään valittamista. Samalla tuli vakuutettua vaimo tuosta paljon ennakkoon kehumastani varustelusta.
Enää pitää päättää millä koneella seuraava auto tulee...1.9 diesel automaatilla, 2.4 diesel automaatilla vai manuaali 1750Tbi?
Tarkoitus olisi kuitenkin hakea auto, ja nuo uudet bensakonet on vielä hinnoissaan.
Omat kokemukseni 4 kk:n jälkeen 159:stä verrattuna 156:een ovat seuraavat:
159 on selvästi isomman ja painavamman tuntuinen kuin 156, se on sekä hyvä, että vähemmän hyvä juttu. Auton luonteet ovat ihan erilaiset. 156:lla oli kiva kiihdytellä valoista ja muutenkin nauttia sen kiihtyvyydestä. 159 tuntuu niin isolta, että sitä ei oikein viitsi revitellä samallalailla, eikä se lähdekään samallalailla. Asiaa voisi auttaa 20-30 lisäheppaa tai 100 kg kevyempi paino. Nopeassa kiihdytyksessä 159:n vaihteisto ei tahdo pysyä perässä. Äänieristys on sen verran parempi, että koneen ääni ei oikein kuulu kabinettiin. Ohjaus on raskaampi 159:ssä, johtunee leveämmistä renkaista. Istuinasennon löytäminen on jotenkin vaikeampaa, vaikka säätöjä on enemmän mm. ratin etäisyyssäätö. 156:ssa sensijaan ei näkynyt mittaristo kunnolla ratin takaa, kun ajoasento oli muuten kohdillaan.
Hyviä parannuksia 159:ssä (sw) ovat takaluukun sulkeutumismekanismi, nyt ei tarvitse paiskata luukkua kiinni. Tavaratila on hieman suurempi ja siellä on suksiaukko ja säilytyslokeroita pikkutavaroille. Aurinkolaseille löytyy hyvä kotelo ylhäältä, jossa on myös takaluukun aukaisunappi. Nyt löytyy pullo/mukiteline. Helpompitoiminen radio. Käynnistysnappi on myös kiva.
Kaikki asiat eivät ole kuitenkaan parantuneet, esim. puhaltimen +- näppäin on huonompi kuin entinen kiekko. Kuljettajan jalkatilan alkuperäismatto on suorastaan hengenvaarallisen huono.
On se kuitenkin hieno auto omistaa ja ajaa.
159 on selvästi isomman ja painavamman tuntuinen kuin 156, se on sekä hyvä, että vähemmän hyvä juttu. Auton luonteet ovat ihan erilaiset. 156:lla oli kiva kiihdytellä valoista ja muutenkin nauttia sen kiihtyvyydestä. 159 tuntuu niin isolta, että sitä ei oikein viitsi revitellä samallalailla, eikä se lähdekään samallalailla. Asiaa voisi auttaa 20-30 lisäheppaa tai 100 kg kevyempi paino. Nopeassa kiihdytyksessä 159:n vaihteisto ei tahdo pysyä perässä. Äänieristys on sen verran parempi, että koneen ääni ei oikein kuulu kabinettiin. Ohjaus on raskaampi 159:ssä, johtunee leveämmistä renkaista. Istuinasennon löytäminen on jotenkin vaikeampaa, vaikka säätöjä on enemmän mm. ratin etäisyyssäätö. 156:ssa sensijaan ei näkynyt mittaristo kunnolla ratin takaa, kun ajoasento oli muuten kohdillaan.
Hyviä parannuksia 159:ssä (sw) ovat takaluukun sulkeutumismekanismi, nyt ei tarvitse paiskata luukkua kiinni. Tavaratila on hieman suurempi ja siellä on suksiaukko ja säilytyslokeroita pikkutavaroille. Aurinkolaseille löytyy hyvä kotelo ylhäältä, jossa on myös takaluukun aukaisunappi. Nyt löytyy pullo/mukiteline. Helpompitoiminen radio. Käynnistysnappi on myös kiva.
Kaikki asiat eivät ole kuitenkaan parantuneet, esim. puhaltimen +- näppäin on huonompi kuin entinen kiekko. Kuljettajan jalkatilan alkuperäismatto on suorastaan hengenvaarallisen huono.
On se kuitenkin hieno auto omistaa ja ajaa.
- haluanalhvan
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
- Paikkakunta: Helsinki
EGR vai ilmi?
Uusi ongelma 159 2.4 JTDm:ssäni: Jos ajelee motarilla vaikka satasta kutosella ja lyö lämän tiskiin esim. ohitusta varten, alkaa hervoton nykiminen. Se voi olla niin voimakasta, että pudottaa esim. vakkarin pois päältä. Mootori siis nykii tai yskii pahanpäiväisesti.
Sitten täytyy vaan nostaa kaasujalkaa ja painaa uudestaan varovammin. Joskus auttaa, joskus nykiminen alkaa uudestaan. Myös pienemmälle vaihtaminen auttaa joskus.
Vudenvaihteessa meni EGR ja silloin autosta meni täysin tehot ja "Have engine checked" varovalo syttyi. Oire poistui kun EGR vaihdettiin ja samalla nokiloukku putsattiin. Nyt ei valo ole syttynyt eikä tehot alentuneet.
En ole varma, mutta voi olla että vika esiintyy erityisesti kostealla kelillä. Ideoita?
Sitten täytyy vaan nostaa kaasujalkaa ja painaa uudestaan varovammin. Joskus auttaa, joskus nykiminen alkaa uudestaan. Myös pienemmälle vaihtaminen auttaa joskus.
Vudenvaihteessa meni EGR ja silloin autosta meni täysin tehot ja "Have engine checked" varovalo syttyi. Oire poistui kun EGR vaihdettiin ja samalla nokiloukku putsattiin. Nyt ei valo ole syttynyt eikä tehot alentuneet.
En ole varma, mutta voi olla että vika esiintyy erityisesti kostealla kelillä. Ideoita?
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Kyllä se ainakin minulla toimii juuri niin kuin pitäisikin. Eli ekalla painalluksella lähtee käyntiin ja huitoo vaikka maailman tappiin, tokalla pysähtyy kokonaan.Armour kirjoitti:Sen unohdin vielä sanoa, että (Sportwagonissa) takalasin pyyhkimen kytkimen toiminta on ihan älytön. Se on oikean viiksen kyljessä oleva vipu, jota kerran painamalla pyyhin menee päälle ja toisen kerran painamalla sen pitäisi mennä pois. Aina pyyhin kuitenkin jatkaa viuhkimista teit mitä hyvänsä.
rim kirjoitti: Hauska piirre on se että jos on vaikka tihku päällä etusulille niin takalasin pyyhin pyykäiseen kerran kun laittaa pakin päälle.
VAG-konsernin vakiokamaa ollut jo pitkään, eikä tuossa ole minusta mitään positiivista. Takalasi on hetken päästä varsin tuoreen näköinen kun auto ei aina ole puhtaimmillaan ja se helvetin pyyhkijä vetäisee hiekkapölypaskaisen lasin yli joka ikinen kerta kun pistät pakin sadekelillä päälle.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.