Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tänne voisi isolohko 159 omistajat laittaa omaa tietoaan vioista ja kysymyksiä tähän malliin liittyen. Kun alkaa olemaan tuo pelkkä 159 ketju jo niin pitkä että on vaikea löytää sieltä mitään.

Nyt vaikka ensimäisenä kysymyksenä että mitä öljyä olette käyttäneet? Pitäisi kohta viedä öljynvaihtoon ja meinasin kyllä ihan castrol, tai muu halvempi öljy linjalla jatkaa tämänkin auton kanssa? Tuo Selenia on vaan melkoisen kallista...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eikös tuo nyt ole aivan sama maksaako öljylitra euron enemmän tai vähemmän. Heikalla Selenia 10-60 Racing maksaa alle 10 euroa litra ja Star 12 euroa litra. Nettikaupassa Castrol TWS 10-60 16 euroa ja Edge 0-40 14,50 euroa.

Jos noista pitää valita niin väittäisin että Selenia toimii paremmin JTS koneessa.

Tietty voihan sitä laittaa mitä tahansa halpaa litkua, mutta ainakin omassa JTS:ssä Selenia on ainoa merkki mitä ei tarvi lisäillä muutaman tuhannen välein.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Nämä GM-lohkoiset JTS:t eivät tunnu olevan kovinkaan persoja öljylle. Omaan 1.9:iin taidettiin laittaa viime huollossa Mobilin 5W-40:stä ja 20000 km:n jälkeen pinta on yhä ylämerkissään.

Avatar
PePe
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Vikalista ei ole kovin kummoinen. Yksi varsinainen vika, yhden sylinterin puola kärähti oikosulkuun. Poltti heti startin jälkeen sulakkeen, minkä jälkeen moottori ei käynnistynyt. Saksalaista roskalaatua...

Yksi takaisinkutsuhan näillä on ollut. Etuperän öljyntäyttökorkin kiinnitykseen piti tehdä varmuuden vuoksi uudet kierteet. Lasinpesulaitteen letkuliitos irtosi jostakin lokarin ja konehuoneen pimeästä sopesta.
Takuun piiriinhän nämä menivät.

Jos oikein muistan ovat Deltan huolloissa käyttäneet Nesteen öljyjä. Öljyn kulutus on ollut aivan olematonta.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kun noita öljyjä mietitään, JTS ilmeisesti suorasuihku?
Tämä vaikuttaanee öljyn vaatimuksiin kun bensa menee raakana suoraan palotilaan jolloin sitä voinee myös päätyä öljyn sekaan?

Suorasuihkun merkityksestä olisi kiva kuulla ihan faktaa. Itse en uskaltaisi laittaa mitään muuta, kuin ohjekirjan suositukset täyttävää litkua.
VMP

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^ Samaa mieltä. Eikai se voi olla öljyn hinnasta kiinni :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Itsellä on kokemusta reilun 30tkm verran tuosta 3,2L:sta ja mitään ongelmia ei ollut. Öljynä oli koko ajan Selenia 10W60. Ainoa moite öljystä oli pakkasella (-10<) käynnistyminen oli nahkeampaa kuin lämpimällä kelillä.
Todennäköisesti se olisi ollut yhtä kankeeta muillakin öljy merkeillä vastaavalla sae luvuilla olevilla. Öljyä vaihtovälillä 7500km se ei kuluttanut pätkääkään.
Ainoa asia joka käy kukkaron päälle on tolkuton kulutus. Itse ajoin 98:lla pelkästään ja keskimäärin kulutus oli 13-14L/100km sekalaisessa ajossa. Matka-ajossa en kertaakaan päässyt alle 10L:n.

Joten kannattaa jättää öljyn hinta pohdinnat. Kulutus on se joka tulee määräämään onko siihen varaa vai ei. Itsellä alko tuleen sen verran työajoa ettei se Breralla oikein lyönyt leiville. :lol:
One life, live it!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ei ole ongelmia ollut, eipä silti mittarissakaan ole vasta kuin kakskymppiä. Bensamittari elää välillä omaa elämäänsä, mutta sekään ei tullut yllätyksenä, sama meininki on ollut edellisissäkin..

Seleniaa öljynä. Ainakin Porin D-A on käyttänyt Seleniaa kaikissa Alfoissa parin-kolmen vuoden ajan, sitä ennen tosiaan oli Nesteen litkua. Itse olen tosin vienyt omat Heikalta hankitut piimät mukanani, tulee helvetisti halvemmaksi..

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

näinhän se on tehtävä... mutta yllättävää sinänsä 156 ei vienyt minulla ollenkaan öljyä :-D positiivista!

mutta pakko se on uskoa että seleniaa koneeseen vaan! :wink:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

JTS ei ainkaan mulla ole öljyä syönnyt, ehkä 1/4 hävinnyt vuoden aikana min ja max-merkin väliltä...

Mitä kalliimpi öljy, sitä enemmän lisäaineita (toisin kuin luomussa, öljyssä lisä aineet on vain hyvästä), Kunhan on oikea viskositeetti, niin sillä pääsee jo pitkälle
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

No nyt on öljynvaihto varattu ensi tiistaille Paikallisesta uudesta merkkihuollosta, Autotalo Ripatilta.

Hintaa tiedustelin niin sanoi että siinähän se "satasen" nurkilla on?? saa nähdä kuinka lähellä nurkkaa pysytään vai meneekö lähemmäs kahta sataa?

Mutta ompahan nyt sitten ainakin kerran käytetty oikein merkkiliikkeessä öljynvaihdossa, ikinä en ole moista ihmettä tehnytkään kun autot on olleet sen verran iäkkäitä :P

Autolla on nyt ajettu 84 200 aika liki ja edellinen huolto, 90 000/ 3 vuotta on tehty viime syksynä jolloin autolla oli ajettu 74 000 km. Huoltovihkosessa lukee öljynvaihtoväliksi 15 000km tai puolivuotta? ja nyt on siis 3 ja puoli vuotta täynnä.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Suba kirjoitti:Itsellä on kokemusta reilun 30tkm verran tuosta 3,2L:sta ja mitään ongelmia ei ollut. Öljynä oli koko ajan Selenia 10W60. Ainoa moite öljystä oli pakkasella (-10<) käynnistyminen oli nahkeampaa kuin lämpimällä kelillä. . :lol:
Ei liene suomen olosuhteissa mitään mieltä änkeä koneeseen jotain 10w60 öljyä, johan se huoltokirjakin sanoo että kylmemmissä olosuhteissa pitää käyttää 10w40 täyssynteettistä. Ja se että onko se öljy sitten Seleniaa vai Nesteen vaiko peräti Mobilin öljyä, se on pelkkää hiplaamista.

Kunhan nuo Sae lukemat on kohdallaan ja että se on ohjekirjan suosituksen mukaan mineraali, semisynteettinen vaiko täyssyntettinen sillä on merkitystä. (nykyään ei taida noita mineraaliöljyä olla kuin traktoreissa :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eipä tavallisessa ruiskumoottorissa paljon väliä olekkaan millä ajaa, mutta suoraruiskubensa on yleensä tarkka siitä mitä siinä käyttää. Ainakin 156:sen JTS versiossa 10w60 öljy on ainoa jolla voi huoletta ajaa useamman tuhannen kilometriä öljytikkuun katsomatta. Nesteen 0w40 öljyillä kahden tuhannen kilometrin jälkeen öljyvalo syttyi itsellä palamaan, joten eipä tee mieli edes yrittää käyttää mitään muuta öljyä kuin 10w60.

Diesel 159:siin taas täytyy laittaa Selenia pure energyä ettei hiukkassuodatin mene tukkoon.

Öljyn hinnalla ei todellakaan voi olla mitään merkitystä kun 159:siin vaihtaa öljyt. Auton arvohan tippuu vuodessa tuollaiset 10k euroa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Maunu kirjoitti:
Diesel 159:siin taas täytyy laittaa Selenia pure energyä ettei hiukkassuodatin mene tukkoon.

Öljyn hinnalla ei todellakaan voi olla mitään merkitystä kun 159:siin vaihtaa öljyt. Auton arvohan tippuu vuodessa tuollaiset 10k euroa.
Alfahan ei siis ole ainoa auto, jossa on hiukkassuodatin... Tollaset tukkeutumisjutut ei voi pitää paikkaansa. 10k arvonalenema toteutuu ehkä ensimmäisenä vuonna ja täsmää aika hyvin normaaliin 20% vuotuiseen alenemaan + 5k kun ajaa uuden auton kaupan ovesta ulos.
vesku

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Autoihin joissa on diesel hiukkasuodatin täytyy käyttää niihin soveltuvaa öljyä. Näitä taitaa löytyä kaikilta öljyvalmistajilta.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ei liene suomen olosuhteissa mitään mieltä änkeä koneeseen jotain 10w60 öljyä, johan se huoltokirjakin sanoo että kylmemmissä olosuhteissa pitää käyttää 10w40 täyssynteettistä.
mun mielestä noissa edellä mainituissa öljyissä on kyllä "kylmän" pään ominaisuudet ihan samat ja ero on "kuuman" puolen ominaisuuksissa... vai onko taas kerran jotain mitä en ymmärrä??

TAIF
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2010, 09:38

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja TAIF »

KauGoH kirjoitti:Tänne voisi isolohko 159 omistajat laittaa omaa tietoaan vioista ja kysymyksiä tähän malliin liittyen. Kun alkaa olemaan tuo pelkkä 159 ketju jo niin pitkä että on vaikea löytää sieltä mitään.

Nyt vaikka ensimäisenä kysymyksenä että mitä öljyä olette käyttäneet? Pitäisi kohta viedä öljynvaihtoon ja meinasin kyllä ihan castrol, tai muu halvempi öljy linjalla jatkaa tämänkin auton kanssa? Tuo Selenia on vaan melkoisen kallista...
Moikka käytä aina valmistajan suosittelemia öljyjä ne tietää paremmin kun kiun kukaan muu. Onnittelut autosi valinnasta Moottorisi ei ole ehkä paras vaihtoehto suomen oloihin miut aika eksoottinen se on eikä sitä käytetä GM tuotteissa vaikka joku antaa näin ymmärtää. Olen kyseisen moottorin perus korjannut on hieno moottori vaikka ei ole italialaista perua.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

TAIF kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Tänne voisi isolohko 159 omistajat laittaa omaa tietoaan vioista ja kysymyksiä tähän malliin liittyen. Kun alkaa olemaan tuo pelkkä 159 ketju jo niin pitkä että on vaikea löytää sieltä mitään.

Nyt vaikka ensimäisenä kysymyksenä että mitä öljyä olette käyttäneet? Pitäisi kohta viedä öljynvaihtoon ja meinasin kyllä ihan castrol, tai muu halvempi öljy linjalla jatkaa tämänkin auton kanssa? Tuo Selenia on vaan melkoisen kallista...
Moikka käytä aina valmistajan suosittelemia öljyjä ne tietää paremmin kun kiun kukaan muu. Onnittelut autosi valinnasta Moottorisi ei ole ehkä paras vaihtoehto suomen oloihin miut aika eksoottinen se on eikä sitä käytetä GM tuotteissa vaikka joku antaa näin ymmärtää. Olen kyseisen moottorin perus korjannut on hieno moottori vaikka ei ole italialaista perua.
joo, pitäisi merkkihuollosta tulla oikeat öljyt nyt! hu8omenna aika öljynvaihtoon. Minkäsmaalainen tuo moottori on? Minulla ei ole mitään havaintoa :shock:

Olen luullut sen olevan italiassa tehty mutta näin ei ilmeisesti ole?

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

KauGoH, kyllä sulla on "aito australialainen GM/Holden-moottori", johon Alfa teki uudet kannet suorasuihkutuksen (JTS) mahdollistamiseksi, alkuperäinen on imusarjaruiskutteinen. Eiköhän samaa moottoriperhettä käytä Opel, Saab ja muutkin vanhan GM-omistuspohjan tuotteet!
Mihinkähän tuo epäilys moottorin alkuperästä perustuu TAIF?

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Kaivelin äkkiseltään seuraavaa infoa moottorista: http://en.wikipedia.org/wiki/GM_High_Feature_engine

Eli tämän perusteella tosiaan Holdenin kehittämä ja aussien lisäksi enimmäkseen käytössä jenkkipeleissä. Eurooppalaiset GM-merkit eivät ilmeisesti pahemmin käytä muuta kuin 2.8l turboversiota.
 

TAIF
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Huhti 2010, 09:38

Viesti Kirjoittaja TAIF »

seppo kirjoitti:KauGoH, kyllä sulla on "aito australialainen GM/Holden-moottori", johon Alfa teki uudet kannet suorasuihkutuksen (JTS) mahdollistamiseksi, alkuperäinen on imusarjaruiskutteinen. Eiköhän samaa moottoriperhettä käytä Opel, Saab ja muutkin vanhan GM-omistuspohjan tuotteet!
Mihinkähän tuo epäilys moottorin alkuperästä perustuu TAIF?
Mainitsemasi alkuperä pitää kyllä paikkansa toin lähinnä esille seikan
josta aina puhutaan sehän on se sama moottori ku Opelissa, varaosia
hankkiessani löysin osat jotka löytyivät eri moottori vaihtoehdoista
joita GM käyttää tällaita moottori pakettia joka on Alfa 3.2 ei löydy
Opel/Holden tuotteista saamani kokemuksen perusteella.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

fahlsjy kirjoitti:
Ei liene suomen olosuhteissa mitään mieltä änkeä koneeseen jotain 10w60 öljyä, johan se huoltokirjakin sanoo että kylmemmissä olosuhteissa pitää käyttää 10w40 täyssynteettistä.
mun mielestä noissa edellä mainituissa öljyissä on kyllä "kylmän" pään ominaisuudet ihan samat ja ero on "kuuman" puolen ominaisuuksissa... vai onko taas kerran jotain mitä en ymmärrä??
Niin, merkinnän perusteella 10w40 ja 10w60 öljyissä on sama kylmäviskositeetti (W=Winter=talvi), ja 60-öljyllä on korkeampi viskositeetti kuumana eli on paksumpaa kuumana kuin 40-öljy. Eli periaatteessa 10w60 on ihan yhtä hyvä öljy niin Suomeen kuin Italiaankin. Vielä kun joku selittäisi miksi näin ei kuitenkaan käytännössä tunnu olevan? Moottorihan käy lopulta tasan yhtä kuumana oli sitten +30 kesällä tai -30 talvella. Eli oikeammin suomessa pitäisi olla huolissaan siitä että öljy 0W tai 5W, ei siitä jälkimmäisestä numerosta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Moottorihan käy lopulta tasan yhtä kuumana oli sitten +30 kesällä tai -30 talvella. Eli oikeammin suomessa pitäisi olla huolissaan siitä että öljy 0W tai 5W, ei siitä jälkimmäisestä numerosta.
Jäähdytysneste kyllä päätyy jossain vaiheessa samanlämpöiseksi niin kesällä kuin talvellakin. Öljyn lämpötila taas voi nousta kesällä vähän eri lukemiin kuin talvella, harvassa kinnerissä kun on termostaatilla säädettyä öljynjäähdytintä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Rasvis kirjoitti:Jäähdytysneste kyllä päätyy jossain vaiheessa samanlämpöiseksi niin kesällä kuin talvellakin.
paitsi jos termari ei ole iskussa ;)
nimim. "on kabiinissa paleltu"

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Rasvis kirjoitti:
JiiTeeÄssä kirjoitti:Moottorihan käy lopulta tasan yhtä kuumana oli sitten +30 kesällä tai -30 talvella. Eli oikeammin suomessa pitäisi olla huolissaan siitä että öljy 0W tai 5W, ei siitä jälkimmäisestä numerosta.
Jäähdytysneste kyllä päätyy jossain vaiheessa samanlämpöiseksi niin kesällä kuin talvellakin. Öljyn lämpötila taas voi nousta kesällä vähän eri lukemiin kuin talvella, harvassa kinnerissä kun on termostaatilla säädettyä öljynjäähdytintä.
Meinaa lipsahtaa off topic jaaritteluun, sori, mutta kuitenkin otsikon auton öljyistäkin on kyse.

Eli okei, kuumassa kelissä 10w60 öljy on ehdoton koneessa joka sellaista tarvitsee. Mutta miten se olisi pahasta talvella? 10w siinä alussa tarkoittaa että kylmässä se lorahtaa tietyn kokoisesta reiästä samassa ajassa läpi, oli se sitten 10w40 tai w60. Eli kylmäkäynnistys pitäisi olla ihan sama. Lämmetessään öljy ohenee ja 10w60 jää paksummaksi kuin 10w40, oli sitten kesä tai talvi. Joku tässä on nyt mitä en kässää, pitäisi varmaan selata nettiä tai jotain.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

No nyt on testattu paikallinen "uusi" alfa huolto. Öljynvaihto meni hyvin ja asentajakin taisi tykätä autosta kun korjaamopäällikölle avaimia paluttaessaan sanoe että hienosti lähtee :-D

Hintaa hommalle tuli 143€... Melko suolainen hinta, ottaen huomioon että öljy oli Castrollin magnetigia ja suodatin maksoi 47€ :shock: mutta samahan se mitä se öljy on kunhan arvot on kunnossa!

Äityi korjaamopäällikkökin kehumaan autoa ja väriä, moottoria kehui myös!

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

että hienosti lähtee
Äityi korjaamopäällikkökin kehumaan autoa ja väriä, moottoria kehui myös!
Näin se onnistuu asiakkaan hoito, kun kurssit on käyty!!!?????
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niin, eihän tuo tee kuin vajaa 20e per litra. No, ehkä sen olisi saanut jossain halvemmalla, mutta eikö ole kiva kuulla joskus jotain positiivistä omasta autosta ?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^ Tarpeeksi paljon on pajoja joissa 40€ työtunnin päälle saa vielä kettuilut kaupan päälle :lol:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
HACY
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Marras 2007, 11:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja HACY »

Jonkin verran hankaluuksia on ollut. Alussa jouduttiin hinauttamaan neljä kertaa korjaamolle, kun ei lähtenyt käyntiin millään. Sitten saattoi korjaamolla käynnistyä normaalisti. Vikamuisti kertoi sytytyshäiriöistä. Loppujen lopuksi polttoainepumpun johtosarjan uusiminen (tai oikeastaan ohittaminen) auttoi, eli pumppu ei ihan aina ollut käynnistynyt.

Helmikuussa viimeisenä -30° pakkaspäivänä ohjaustehostin paukahti. Sitä sitten odotettiinkin Deltalla neljä viikkoa tehtaalta! Ei se nytkään ihan kunnossa ole - pärähtää aina käynnistyksessä. Paikallisessa Alfoja paremmin tuntevassa ei-virallisessa korjaamossa ehdottivat tehostimen hydrauliikkaöljyjen (?) vaihtamista toiseen pakkasta paremmin sietävään laatuun - ei alfan hyväksymään.

Auton tankkaus on ongelma. Normaalitankkauksessa tankkin saa vain vähän yli puolenvälin täyteen ( 5/8 ). Jos tankkaa niin, että tankkaa 10 litraa, odottaa 10 sekuntia ja toistaa näitä niin sitten saa täyteen - kesällä. Talvella ei tämäkään aina auta. Selittivät tätä minulle, että kardaanin takia tankki on splitattu kahtia ja välissä on tasausletku. Siksi tässä on teknisissä tiedoissa tankin tilavuus litraa pienempi kuin etuvetomalleissa. Kai se tasausletku on sitten liian ahdas/litistynyt ja talvella jäätymisherkkä.

.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tankkausongelma johtuu tankin huohottimesta, ja niitä on vaihdettu sen johdosta. Autossasi ei taida olla enää takuuta? Siihen on toinenkin konsti, poistaa ongelmahuohotin kokonaan!

Avatar
HACY
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Marras 2007, 11:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja HACY »

seppo kirjoitti:Tankkausongelma johtuu tankin huohottimesta, ja niitä on vaihdettu sen johdosta. Autossasi ei taida olla enää takuuta? Siihen on toinenkin konsti, poistaa ongelmahuohotin kokonaan!
Kiitos tiedosta. Kuvittelisin viiden vuoden takuun olevan kolme vuotta vanhassa autossa vielä voimassa. Jos olisi jotain faktaa/linkkejä niin helpoittaisi vääntöä.

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Voi olla kova paikka Deltalle, koko tankki maksaa aika tavalla ja töitä menee puoli päivää, eikä niillä ole varmaan edes varastossa yhtään. Huohottimen poisto pumpun aukon kautta on toinen mahdollisuus, mutta tankki ei enää täytä sille asetettuja vaatimuksia...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Nyt alkas olla sopivasti moisia kaupan - mitäs raati on mieltä 3.2:sta?

Kuka on vienyt omansa Konalaan? :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Kulutus kiinnostaisi eli millaisiin lukemiin pääsee normaali ajossa.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

csr kirjoitti:Kulutus kiinnostaisi eli millaisiin lukemiin pääsee normaali ajossa.
Aina ne kaiken tuppaa imemään, mutta onko sille vastinetta, kun painaa pedaalia? Vai pitääkö uittaa se GTA saksasta? :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

GTA tuntuu hivenen hätäisemmältä. 159 kuluttaa enemmän. :-D Mukavia kavereita molemmat.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mulla on auto Konalan Deltasta ja sisällä rullaa Nesteen 5W-40 City pro... :roll:

Pitääköhän heti mennä vaihdattamaan - Hirveen näköstä ruskehtavaa "kuraa" :mrgreen: Vaihdettu tkm sitten :shock:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^No paljos kuluttaa? 8) Joo tosiaa itselläni ajotietokoneen ilmottama lukema 12,5 L/100km... tiedä sit onko paljon vai vähän? tippu jo tasan 12L, mut viikko pelkkää kaupunki rallatusta teki puol litraa lisää. Voisha tuo vähä vähemmänkii viedä tietty!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Mulla vei Helsingin reissulla 12 litraa. Kuluttaa näemmä maantieajossa reippaasti enemmän kuin GTA.

E: Siis 12/100 km, ei siis yhteensä 12 litraa. :mrgreen:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Cuore Sportivo kirjoitti:^ Mulla vei Helsingin reissulla 12 litraa. Kuluttaa näemmä maantieajossa reippaasti enemmän kuin GTA.

E: Siis 12/100 km, ei siis yhteensä 12 litraa. :mrgreen:
Kyllä 80-90km/h ajaessa kulutus jossain 8,5-10 L 100 km!

100-110km/h kulutus hyppääki sitte 12-15l 100km! Taloudellisinta olisi ajaa koko ajan tasan 80km/h. Mutku ei vaan osaa!!!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Taloudellisinta olisi ostaa diesel :silent:

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Rolle kirjoitti:Taloudellisinta olisi ostaa diesel :silent:
Huomasin.

Fiatia sais tankata joka toinen viikko, jos ajaisin sillä töihin. Alfalla on ajettu nyt n. 650 km ja tankki on vielä lähes puolillaan. Ja se prkl kulkeekin ripeämmän tuntuisesti ja on hauskempi kaartaa tuuskilta kehäykköselle.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Rolle kirjoitti:Taloudellisinta olisi ostaa diesel :silent:
Ei anna luonto periks... Autot kulkee bensalla ja talot lämpiää löpöllä!

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Nostetaas tätäkin ketjua ylöspäin.

Paljoa 3.2 tyyppivikoja tähän ketjuun ei ole tullut, mutta onko tässä versiossa jotain muuta järkyttävän kallista huoltoa tai osaa mitä se tarvitsee tietyin väliajoin?

Bensaahan se vie, se tiedetään, mutta niin vie GTA:kin.

Kilometrejä kun ei tule paljoa, niin jos tällaiseen joskus päivittäisi.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kuinkas nuo Q4 voimansiirrot on kestäny, aika paljon pyörii hammaspyöriä joka joka suuntaan...

Jakolaatikko, perät ym?

Avatar
sataviisysi
Viestit: 211
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Empä hirveesti tekniikasta ymmärrä ja kaikki tää on vaan mutua, mutta Torsenin 3 versio kai siellä pelittää ja on käytössä mm. isoissa Audeissa mm. Q7 jne. Eli ainakin niitä on paljon käytössä ja vielä raskaissa/tehokkaissa vehkeissä.

Itellä aiemmin ollut kaksi Audin Quattroa Torsenilla ja hyvin on toiminut eikä ainakaan omiin korviin ole kuulunut mitään hajoamissumaa. Q4 Alfoja on varmaan niin vähän, että niistä ei voi johtopäätöksiä vetää, mutta tosiaan systeemi on ns. alihankkijatuote ja Torsen oma yrityksensä ison veden takana ja ilmeisen hyväksi todettu tuote.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

sataviisysi kirjoitti:Empä hirveesti tekniikasta ymmärrä ja kaikki tää on vaan mutua, mutta Torsenin 3 versio kai siellä pelittää ja on käytössä mm. isoissa Audeissa mm. Q7 jne. Eli ainakin niitä on paljon käytössä ja vielä raskaissa/tehokkaissa vehkeissä.

Itellä aiemmin ollut kaksi Audin Quattroa Torsenilla ja hyvin on toiminut eikä ainakaan omiin korviin ole kuulunut mitään hajoamissumaa. Q4 Alfoja on varmaan niin vähän, että niistä ei voi johtopäätöksiä vetää, mutta tosiaan systeemi on ns. alihankkijatuote ja Torsen oma yrityksensä ison veden takana ja ilmeisen hyväksi todettu tuote.
Se että nelivedon toteutustapa on torsen ei kyllä todellakaan tarkoita että palikat olisivat samoja tai samankaltaisilla mitoituksilla sekä Alfan 159:ssä että Audin Q7:ssa... :roll:

Avatar
sataviisysi
Viestit: 211
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Kuten todettu en omaa minkäänlaista insinöörin vikaa(onneksi), useissa paikoissa (mm. legendaarinen google)vaan lukee Q4 kohdalla että kyseessä on torsen 3(c) versio nelivedosta ja vaikea on kuvitella, että Alfa olisi itse suunnitellut nelivetoa kun ei isommatkaan merkit sitä tee vaan tilaavat muualta. J

a lisäksi vielä "TORSEN' is a registered trademark of ZEXEL TORSEN lNC." tuollainen kommentti ko. tuotemerkin omistavalta firmalta USA:sta. Ja kuten tunnettua ovat sielläpäin aika tarkkoja missä heidän omistamansa tuotemerkit mainitaan.

Summa summarum, ihan sama lopulta kenen tekele hyvin toimii ja kiva ajella etenkin talvella.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Juu, Torsen varmaan vastaa Alfan nelivedon tekniikasta. Se on sitten kokonaan toinen juttu millaiset komponentit ja mitoitukset näissä Torsenin romppeissa on Alfan tapauksessa. Ei tosiaankaan välttämättä samaa tasoa kuin Audin Q7:ssa, kuten Manukki tuossa ylempänä toteaa.

Edit: tämähän tosin ei tarkoita sitä, etteikö Alfan neliveto olisi ihan yhtä toimiva ja luotettava kuin Audissa...
Viimeksi muokannut EBITDA, 16 Maalis 2011, 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin