Alfa 159 3.2 kysymyksiä?
Valvoja: Moderators
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Alfa 159 3.2 kysymyksiä?
Tänne voisi isolohko 159 omistajat laittaa omaa tietoaan vioista ja kysymyksiä tähän malliin liittyen. Kun alkaa olemaan tuo pelkkä 159 ketju jo niin pitkä että on vaikea löytää sieltä mitään.
Nyt vaikka ensimäisenä kysymyksenä että mitä öljyä olette käyttäneet? Pitäisi kohta viedä öljynvaihtoon ja meinasin kyllä ihan castrol, tai muu halvempi öljy linjalla jatkaa tämänkin auton kanssa? Tuo Selenia on vaan melkoisen kallista...
Nyt vaikka ensimäisenä kysymyksenä että mitä öljyä olette käyttäneet? Pitäisi kohta viedä öljynvaihtoon ja meinasin kyllä ihan castrol, tai muu halvempi öljy linjalla jatkaa tämänkin auton kanssa? Tuo Selenia on vaan melkoisen kallista...
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Eikös tuo nyt ole aivan sama maksaako öljylitra euron enemmän tai vähemmän. Heikalla Selenia 10-60 Racing maksaa alle 10 euroa litra ja Star 12 euroa litra. Nettikaupassa Castrol TWS 10-60 16 euroa ja Edge 0-40 14,50 euroa.
Jos noista pitää valita niin väittäisin että Selenia toimii paremmin JTS koneessa.
Tietty voihan sitä laittaa mitä tahansa halpaa litkua, mutta ainakin omassa JTS:ssä Selenia on ainoa merkki mitä ei tarvi lisäillä muutaman tuhannen välein.
Jos noista pitää valita niin väittäisin että Selenia toimii paremmin JTS koneessa.
Tietty voihan sitä laittaa mitä tahansa halpaa litkua, mutta ainakin omassa JTS:ssä Selenia on ainoa merkki mitä ei tarvi lisäillä muutaman tuhannen välein.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Vikalista ei ole kovin kummoinen. Yksi varsinainen vika, yhden sylinterin puola kärähti oikosulkuun. Poltti heti startin jälkeen sulakkeen, minkä jälkeen moottori ei käynnistynyt. Saksalaista roskalaatua...
Yksi takaisinkutsuhan näillä on ollut. Etuperän öljyntäyttökorkin kiinnitykseen piti tehdä varmuuden vuoksi uudet kierteet. Lasinpesulaitteen letkuliitos irtosi jostakin lokarin ja konehuoneen pimeästä sopesta.
Takuun piiriinhän nämä menivät.
Jos oikein muistan ovat Deltan huolloissa käyttäneet Nesteen öljyjä. Öljyn kulutus on ollut aivan olematonta.
Yksi takaisinkutsuhan näillä on ollut. Etuperän öljyntäyttökorkin kiinnitykseen piti tehdä varmuuden vuoksi uudet kierteet. Lasinpesulaitteen letkuliitos irtosi jostakin lokarin ja konehuoneen pimeästä sopesta.
Takuun piiriinhän nämä menivät.
Jos oikein muistan ovat Deltan huolloissa käyttäneet Nesteen öljyjä. Öljyn kulutus on ollut aivan olematonta.
Kun noita öljyjä mietitään, JTS ilmeisesti suorasuihku?
Tämä vaikuttaanee öljyn vaatimuksiin kun bensa menee raakana suoraan palotilaan jolloin sitä voinee myös päätyä öljyn sekaan?
Suorasuihkun merkityksestä olisi kiva kuulla ihan faktaa. Itse en uskaltaisi laittaa mitään muuta, kuin ohjekirjan suositukset täyttävää litkua.
Tämä vaikuttaanee öljyn vaatimuksiin kun bensa menee raakana suoraan palotilaan jolloin sitä voinee myös päätyä öljyn sekaan?
Suorasuihkun merkityksestä olisi kiva kuulla ihan faktaa. Itse en uskaltaisi laittaa mitään muuta, kuin ohjekirjan suositukset täyttävää litkua.
VMP
Itsellä on kokemusta reilun 30tkm verran tuosta 3,2L:sta ja mitään ongelmia ei ollut. Öljynä oli koko ajan Selenia 10W60. Ainoa moite öljystä oli pakkasella (-10<) käynnistyminen oli nahkeampaa kuin lämpimällä kelillä.
Todennäköisesti se olisi ollut yhtä kankeeta muillakin öljy merkeillä vastaavalla sae luvuilla olevilla. Öljyä vaihtovälillä 7500km se ei kuluttanut pätkääkään.
Ainoa asia joka käy kukkaron päälle on tolkuton kulutus. Itse ajoin 98:lla pelkästään ja keskimäärin kulutus oli 13-14L/100km sekalaisessa ajossa. Matka-ajossa en kertaakaan päässyt alle 10L:n.
Joten kannattaa jättää öljyn hinta pohdinnat. Kulutus on se joka tulee määräämään onko siihen varaa vai ei. Itsellä alko tuleen sen verran työajoa ettei se Breralla oikein lyönyt leiville.
Todennäköisesti se olisi ollut yhtä kankeeta muillakin öljy merkeillä vastaavalla sae luvuilla olevilla. Öljyä vaihtovälillä 7500km se ei kuluttanut pätkääkään.
Ainoa asia joka käy kukkaron päälle on tolkuton kulutus. Itse ajoin 98:lla pelkästään ja keskimäärin kulutus oli 13-14L/100km sekalaisessa ajossa. Matka-ajossa en kertaakaan päässyt alle 10L:n.
Joten kannattaa jättää öljyn hinta pohdinnat. Kulutus on se joka tulee määräämään onko siihen varaa vai ei. Itsellä alko tuleen sen verran työajoa ettei se Breralla oikein lyönyt leiville.
One life, live it!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ei ole ongelmia ollut, eipä silti mittarissakaan ole vasta kuin kakskymppiä. Bensamittari elää välillä omaa elämäänsä, mutta sekään ei tullut yllätyksenä, sama meininki on ollut edellisissäkin..
Seleniaa öljynä. Ainakin Porin D-A on käyttänyt Seleniaa kaikissa Alfoissa parin-kolmen vuoden ajan, sitä ennen tosiaan oli Nesteen litkua. Itse olen tosin vienyt omat Heikalta hankitut piimät mukanani, tulee helvetisti halvemmaksi..
Seleniaa öljynä. Ainakin Porin D-A on käyttänyt Seleniaa kaikissa Alfoissa parin-kolmen vuoden ajan, sitä ennen tosiaan oli Nesteen litkua. Itse olen tosin vienyt omat Heikalta hankitut piimät mukanani, tulee helvetisti halvemmaksi..
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
JTS ei ainkaan mulla ole öljyä syönnyt, ehkä 1/4 hävinnyt vuoden aikana min ja max-merkin väliltä...
Mitä kalliimpi öljy, sitä enemmän lisäaineita (toisin kuin luomussa, öljyssä lisä aineet on vain hyvästä), Kunhan on oikea viskositeetti, niin sillä pääsee jo pitkälle
Mitä kalliimpi öljy, sitä enemmän lisäaineita (toisin kuin luomussa, öljyssä lisä aineet on vain hyvästä), Kunhan on oikea viskositeetti, niin sillä pääsee jo pitkälle
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
No nyt on öljynvaihto varattu ensi tiistaille Paikallisesta uudesta merkkihuollosta, Autotalo Ripatilta.
Hintaa tiedustelin niin sanoi että siinähän se "satasen" nurkilla on?? saa nähdä kuinka lähellä nurkkaa pysytään vai meneekö lähemmäs kahta sataa?
Mutta ompahan nyt sitten ainakin kerran käytetty oikein merkkiliikkeessä öljynvaihdossa, ikinä en ole moista ihmettä tehnytkään kun autot on olleet sen verran iäkkäitä
Autolla on nyt ajettu 84 200 aika liki ja edellinen huolto, 90 000/ 3 vuotta on tehty viime syksynä jolloin autolla oli ajettu 74 000 km. Huoltovihkosessa lukee öljynvaihtoväliksi 15 000km tai puolivuotta? ja nyt on siis 3 ja puoli vuotta täynnä.
Hintaa tiedustelin niin sanoi että siinähän se "satasen" nurkilla on?? saa nähdä kuinka lähellä nurkkaa pysytään vai meneekö lähemmäs kahta sataa?
Mutta ompahan nyt sitten ainakin kerran käytetty oikein merkkiliikkeessä öljynvaihdossa, ikinä en ole moista ihmettä tehnytkään kun autot on olleet sen verran iäkkäitä
Autolla on nyt ajettu 84 200 aika liki ja edellinen huolto, 90 000/ 3 vuotta on tehty viime syksynä jolloin autolla oli ajettu 74 000 km. Huoltovihkosessa lukee öljynvaihtoväliksi 15 000km tai puolivuotta? ja nyt on siis 3 ja puoli vuotta täynnä.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Ei liene suomen olosuhteissa mitään mieltä änkeä koneeseen jotain 10w60 öljyä, johan se huoltokirjakin sanoo että kylmemmissä olosuhteissa pitää käyttää 10w40 täyssynteettistä. Ja se että onko se öljy sitten Seleniaa vai Nesteen vaiko peräti Mobilin öljyä, se on pelkkää hiplaamista.Suba kirjoitti:Itsellä on kokemusta reilun 30tkm verran tuosta 3,2L:sta ja mitään ongelmia ei ollut. Öljynä oli koko ajan Selenia 10W60. Ainoa moite öljystä oli pakkasella (-10<) käynnistyminen oli nahkeampaa kuin lämpimällä kelillä. .
Kunhan nuo Sae lukemat on kohdallaan ja että se on ohjekirjan suosituksen mukaan mineraali, semisynteettinen vaiko täyssyntettinen sillä on merkitystä. (nykyään ei taida noita mineraaliöljyä olla kuin traktoreissa
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Eipä tavallisessa ruiskumoottorissa paljon väliä olekkaan millä ajaa, mutta suoraruiskubensa on yleensä tarkka siitä mitä siinä käyttää. Ainakin 156:sen JTS versiossa 10w60 öljy on ainoa jolla voi huoletta ajaa useamman tuhannen kilometriä öljytikkuun katsomatta. Nesteen 0w40 öljyillä kahden tuhannen kilometrin jälkeen öljyvalo syttyi itsellä palamaan, joten eipä tee mieli edes yrittää käyttää mitään muuta öljyä kuin 10w60.
Diesel 159:siin taas täytyy laittaa Selenia pure energyä ettei hiukkassuodatin mene tukkoon.
Öljyn hinnalla ei todellakaan voi olla mitään merkitystä kun 159:siin vaihtaa öljyt. Auton arvohan tippuu vuodessa tuollaiset 10k euroa.
Diesel 159:siin taas täytyy laittaa Selenia pure energyä ettei hiukkassuodatin mene tukkoon.
Öljyn hinnalla ei todellakaan voi olla mitään merkitystä kun 159:siin vaihtaa öljyt. Auton arvohan tippuu vuodessa tuollaiset 10k euroa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Alfahan ei siis ole ainoa auto, jossa on hiukkassuodatin... Tollaset tukkeutumisjutut ei voi pitää paikkaansa. 10k arvonalenema toteutuu ehkä ensimmäisenä vuonna ja täsmää aika hyvin normaaliin 20% vuotuiseen alenemaan + 5k kun ajaa uuden auton kaupan ovesta ulos.Maunu kirjoitti:
Diesel 159:siin taas täytyy laittaa Selenia pure energyä ettei hiukkassuodatin mene tukkoon.
Öljyn hinnalla ei todellakaan voi olla mitään merkitystä kun 159:siin vaihtaa öljyt. Auton arvohan tippuu vuodessa tuollaiset 10k euroa.
vesku
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
mun mielestä noissa edellä mainituissa öljyissä on kyllä "kylmän" pään ominaisuudet ihan samat ja ero on "kuuman" puolen ominaisuuksissa... vai onko taas kerran jotain mitä en ymmärrä??Ei liene suomen olosuhteissa mitään mieltä änkeä koneeseen jotain 10w60 öljyä, johan se huoltokirjakin sanoo että kylmemmissä olosuhteissa pitää käyttää 10w40 täyssynteettistä.
Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?
Moikka käytä aina valmistajan suosittelemia öljyjä ne tietää paremmin kun kiun kukaan muu. Onnittelut autosi valinnasta Moottorisi ei ole ehkä paras vaihtoehto suomen oloihin miut aika eksoottinen se on eikä sitä käytetä GM tuotteissa vaikka joku antaa näin ymmärtää. Olen kyseisen moottorin perus korjannut on hieno moottori vaikka ei ole italialaista perua.KauGoH kirjoitti:Tänne voisi isolohko 159 omistajat laittaa omaa tietoaan vioista ja kysymyksiä tähän malliin liittyen. Kun alkaa olemaan tuo pelkkä 159 ketju jo niin pitkä että on vaikea löytää sieltä mitään.
Nyt vaikka ensimäisenä kysymyksenä että mitä öljyä olette käyttäneet? Pitäisi kohta viedä öljynvaihtoon ja meinasin kyllä ihan castrol, tai muu halvempi öljy linjalla jatkaa tämänkin auton kanssa? Tuo Selenia on vaan melkoisen kallista...
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Alfa 159 3.2 kysymyksiä?
joo, pitäisi merkkihuollosta tulla oikeat öljyt nyt! hu8omenna aika öljynvaihtoon. Minkäsmaalainen tuo moottori on? Minulla ei ole mitään havaintoaTAIF kirjoitti:Moikka käytä aina valmistajan suosittelemia öljyjä ne tietää paremmin kun kiun kukaan muu. Onnittelut autosi valinnasta Moottorisi ei ole ehkä paras vaihtoehto suomen oloihin miut aika eksoottinen se on eikä sitä käytetä GM tuotteissa vaikka joku antaa näin ymmärtää. Olen kyseisen moottorin perus korjannut on hieno moottori vaikka ei ole italialaista perua.KauGoH kirjoitti:Tänne voisi isolohko 159 omistajat laittaa omaa tietoaan vioista ja kysymyksiä tähän malliin liittyen. Kun alkaa olemaan tuo pelkkä 159 ketju jo niin pitkä että on vaikea löytää sieltä mitään.
Nyt vaikka ensimäisenä kysymyksenä että mitä öljyä olette käyttäneet? Pitäisi kohta viedä öljynvaihtoon ja meinasin kyllä ihan castrol, tai muu halvempi öljy linjalla jatkaa tämänkin auton kanssa? Tuo Selenia on vaan melkoisen kallista...
Olen luullut sen olevan italiassa tehty mutta näin ei ilmeisesti ole?
KauGoH, kyllä sulla on "aito australialainen GM/Holden-moottori", johon Alfa teki uudet kannet suorasuihkutuksen (JTS) mahdollistamiseksi, alkuperäinen on imusarjaruiskutteinen. Eiköhän samaa moottoriperhettä käytä Opel, Saab ja muutkin vanhan GM-omistuspohjan tuotteet!
Mihinkähän tuo epäilys moottorin alkuperästä perustuu TAIF?
Mihinkähän tuo epäilys moottorin alkuperästä perustuu TAIF?
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
- Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts - Paikkakunta: Helsinki
Kaivelin äkkiseltään seuraavaa infoa moottorista: http://en.wikipedia.org/wiki/GM_High_Feature_engine
Eli tämän perusteella tosiaan Holdenin kehittämä ja aussien lisäksi enimmäkseen käytössä jenkkipeleissä. Eurooppalaiset GM-merkit eivät ilmeisesti pahemmin käytä muuta kuin 2.8l turboversiota.
Eli tämän perusteella tosiaan Holdenin kehittämä ja aussien lisäksi enimmäkseen käytössä jenkkipeleissä. Eurooppalaiset GM-merkit eivät ilmeisesti pahemmin käytä muuta kuin 2.8l turboversiota.
Mainitsemasi alkuperä pitää kyllä paikkansa toin lähinnä esille seikanseppo kirjoitti:KauGoH, kyllä sulla on "aito australialainen GM/Holden-moottori", johon Alfa teki uudet kannet suorasuihkutuksen (JTS) mahdollistamiseksi, alkuperäinen on imusarjaruiskutteinen. Eiköhän samaa moottoriperhettä käytä Opel, Saab ja muutkin vanhan GM-omistuspohjan tuotteet!
Mihinkähän tuo epäilys moottorin alkuperästä perustuu TAIF?
josta aina puhutaan sehän on se sama moottori ku Opelissa, varaosia
hankkiessani löysin osat jotka löytyivät eri moottori vaihtoehdoista
joita GM käyttää tällaita moottori pakettia joka on Alfa 3.2 ei löydy
Opel/Holden tuotteista saamani kokemuksen perusteella.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Niin, merkinnän perusteella 10w40 ja 10w60 öljyissä on sama kylmäviskositeetti (W=Winter=talvi), ja 60-öljyllä on korkeampi viskositeetti kuumana eli on paksumpaa kuumana kuin 40-öljy. Eli periaatteessa 10w60 on ihan yhtä hyvä öljy niin Suomeen kuin Italiaankin. Vielä kun joku selittäisi miksi näin ei kuitenkaan käytännössä tunnu olevan? Moottorihan käy lopulta tasan yhtä kuumana oli sitten +30 kesällä tai -30 talvella. Eli oikeammin suomessa pitäisi olla huolissaan siitä että öljy 0W tai 5W, ei siitä jälkimmäisestä numerosta.fahlsjy kirjoitti:mun mielestä noissa edellä mainituissa öljyissä on kyllä "kylmän" pään ominaisuudet ihan samat ja ero on "kuuman" puolen ominaisuuksissa... vai onko taas kerran jotain mitä en ymmärrä??Ei liene suomen olosuhteissa mitään mieltä änkeä koneeseen jotain 10w60 öljyä, johan se huoltokirjakin sanoo että kylmemmissä olosuhteissa pitää käyttää 10w40 täyssynteettistä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jäähdytysneste kyllä päätyy jossain vaiheessa samanlämpöiseksi niin kesällä kuin talvellakin. Öljyn lämpötila taas voi nousta kesällä vähän eri lukemiin kuin talvella, harvassa kinnerissä kun on termostaatilla säädettyä öljynjäähdytintä.JiiTeeÄssä kirjoitti:Moottorihan käy lopulta tasan yhtä kuumana oli sitten +30 kesällä tai -30 talvella. Eli oikeammin suomessa pitäisi olla huolissaan siitä että öljy 0W tai 5W, ei siitä jälkimmäisestä numerosta.
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Meinaa lipsahtaa off topic jaaritteluun, sori, mutta kuitenkin otsikon auton öljyistäkin on kyse.Rasvis kirjoitti:Jäähdytysneste kyllä päätyy jossain vaiheessa samanlämpöiseksi niin kesällä kuin talvellakin. Öljyn lämpötila taas voi nousta kesällä vähän eri lukemiin kuin talvella, harvassa kinnerissä kun on termostaatilla säädettyä öljynjäähdytintä.JiiTeeÄssä kirjoitti:Moottorihan käy lopulta tasan yhtä kuumana oli sitten +30 kesällä tai -30 talvella. Eli oikeammin suomessa pitäisi olla huolissaan siitä että öljy 0W tai 5W, ei siitä jälkimmäisestä numerosta.
Eli okei, kuumassa kelissä 10w60 öljy on ehdoton koneessa joka sellaista tarvitsee. Mutta miten se olisi pahasta talvella? 10w siinä alussa tarkoittaa että kylmässä se lorahtaa tietyn kokoisesta reiästä samassa ajassa läpi, oli se sitten 10w40 tai w60. Eli kylmäkäynnistys pitäisi olla ihan sama. Lämmetessään öljy ohenee ja 10w60 jää paksummaksi kuin 10w40, oli sitten kesä tai talvi. Joku tässä on nyt mitä en kässää, pitäisi varmaan selata nettiä tai jotain.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
No nyt on testattu paikallinen "uusi" alfa huolto. Öljynvaihto meni hyvin ja asentajakin taisi tykätä autosta kun korjaamopäällikölle avaimia paluttaessaan sanoe että hienosti lähtee
Hintaa hommalle tuli 143€... Melko suolainen hinta, ottaen huomioon että öljy oli Castrollin magnetigia ja suodatin maksoi 47€ mutta samahan se mitä se öljy on kunhan arvot on kunnossa!
Äityi korjaamopäällikkökin kehumaan autoa ja väriä, moottoria kehui myös!
Hintaa hommalle tuli 143€... Melko suolainen hinta, ottaen huomioon että öljy oli Castrollin magnetigia ja suodatin maksoi 47€ mutta samahan se mitä se öljy on kunhan arvot on kunnossa!
Äityi korjaamopäällikkökin kehumaan autoa ja väriä, moottoria kehui myös!
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Jonkin verran hankaluuksia on ollut. Alussa jouduttiin hinauttamaan neljä kertaa korjaamolle, kun ei lähtenyt käyntiin millään. Sitten saattoi korjaamolla käynnistyä normaalisti. Vikamuisti kertoi sytytyshäiriöistä. Loppujen lopuksi polttoainepumpun johtosarjan uusiminen (tai oikeastaan ohittaminen) auttoi, eli pumppu ei ihan aina ollut käynnistynyt.
Helmikuussa viimeisenä -30° pakkaspäivänä ohjaustehostin paukahti. Sitä sitten odotettiinkin Deltalla neljä viikkoa tehtaalta! Ei se nytkään ihan kunnossa ole - pärähtää aina käynnistyksessä. Paikallisessa Alfoja paremmin tuntevassa ei-virallisessa korjaamossa ehdottivat tehostimen hydrauliikkaöljyjen (?) vaihtamista toiseen pakkasta paremmin sietävään laatuun - ei alfan hyväksymään.
Auton tankkaus on ongelma. Normaalitankkauksessa tankkin saa vain vähän yli puolenvälin täyteen ( 5/8 ). Jos tankkaa niin, että tankkaa 10 litraa, odottaa 10 sekuntia ja toistaa näitä niin sitten saa täyteen - kesällä. Talvella ei tämäkään aina auta. Selittivät tätä minulle, että kardaanin takia tankki on splitattu kahtia ja välissä on tasausletku. Siksi tässä on teknisissä tiedoissa tankin tilavuus litraa pienempi kuin etuvetomalleissa. Kai se tasausletku on sitten liian ahdas/litistynyt ja talvella jäätymisherkkä.
.
Helmikuussa viimeisenä -30° pakkaspäivänä ohjaustehostin paukahti. Sitä sitten odotettiinkin Deltalla neljä viikkoa tehtaalta! Ei se nytkään ihan kunnossa ole - pärähtää aina käynnistyksessä. Paikallisessa Alfoja paremmin tuntevassa ei-virallisessa korjaamossa ehdottivat tehostimen hydrauliikkaöljyjen (?) vaihtamista toiseen pakkasta paremmin sietävään laatuun - ei alfan hyväksymään.
Auton tankkaus on ongelma. Normaalitankkauksessa tankkin saa vain vähän yli puolenvälin täyteen ( 5/8 ). Jos tankkaa niin, että tankkaa 10 litraa, odottaa 10 sekuntia ja toistaa näitä niin sitten saa täyteen - kesällä. Talvella ei tämäkään aina auta. Selittivät tätä minulle, että kardaanin takia tankki on splitattu kahtia ja välissä on tasausletku. Siksi tässä on teknisissä tiedoissa tankin tilavuus litraa pienempi kuin etuvetomalleissa. Kai se tasausletku on sitten liian ahdas/litistynyt ja talvella jäätymisherkkä.
.
Kiitos tiedosta. Kuvittelisin viiden vuoden takuun olevan kolme vuotta vanhassa autossa vielä voimassa. Jos olisi jotain faktaa/linkkejä niin helpoittaisi vääntöä.seppo kirjoitti:Tankkausongelma johtuu tankin huohottimesta, ja niitä on vaihdettu sen johdosta. Autossasi ei taida olla enää takuuta? Siihen on toinenkin konsti, poistaa ongelmahuohotin kokonaan!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kyllä 80-90km/h ajaessa kulutus jossain 8,5-10 L 100 km!Cuore Sportivo kirjoitti:^ Mulla vei Helsingin reissulla 12 litraa. Kuluttaa näemmä maantieajossa reippaasti enemmän kuin GTA.
E: Siis 12/100 km, ei siis yhteensä 12 litraa.
100-110km/h kulutus hyppääki sitte 12-15l 100km! Taloudellisinta olisi ajaa koko ajan tasan 80km/h. Mutku ei vaan osaa!!!
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Nostetaas tätäkin ketjua ylöspäin.
Paljoa 3.2 tyyppivikoja tähän ketjuun ei ole tullut, mutta onko tässä versiossa jotain muuta järkyttävän kallista huoltoa tai osaa mitä se tarvitsee tietyin väliajoin?
Bensaahan se vie, se tiedetään, mutta niin vie GTA:kin.
Kilometrejä kun ei tule paljoa, niin jos tällaiseen joskus päivittäisi.
Paljoa 3.2 tyyppivikoja tähän ketjuun ei ole tullut, mutta onko tässä versiossa jotain muuta järkyttävän kallista huoltoa tai osaa mitä se tarvitsee tietyin väliajoin?
Bensaahan se vie, se tiedetään, mutta niin vie GTA:kin.
Kilometrejä kun ei tule paljoa, niin jos tällaiseen joskus päivittäisi.
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
Empä hirveesti tekniikasta ymmärrä ja kaikki tää on vaan mutua, mutta Torsenin 3 versio kai siellä pelittää ja on käytössä mm. isoissa Audeissa mm. Q7 jne. Eli ainakin niitä on paljon käytössä ja vielä raskaissa/tehokkaissa vehkeissä.
Itellä aiemmin ollut kaksi Audin Quattroa Torsenilla ja hyvin on toiminut eikä ainakaan omiin korviin ole kuulunut mitään hajoamissumaa. Q4 Alfoja on varmaan niin vähän, että niistä ei voi johtopäätöksiä vetää, mutta tosiaan systeemi on ns. alihankkijatuote ja Torsen oma yrityksensä ison veden takana ja ilmeisen hyväksi todettu tuote.
Itellä aiemmin ollut kaksi Audin Quattroa Torsenilla ja hyvin on toiminut eikä ainakaan omiin korviin ole kuulunut mitään hajoamissumaa. Q4 Alfoja on varmaan niin vähän, että niistä ei voi johtopäätöksiä vetää, mutta tosiaan systeemi on ns. alihankkijatuote ja Torsen oma yrityksensä ison veden takana ja ilmeisen hyväksi todettu tuote.
Se että nelivedon toteutustapa on torsen ei kyllä todellakaan tarkoita että palikat olisivat samoja tai samankaltaisilla mitoituksilla sekä Alfan 159:ssä että Audin Q7:ssa...sataviisysi kirjoitti:Empä hirveesti tekniikasta ymmärrä ja kaikki tää on vaan mutua, mutta Torsenin 3 versio kai siellä pelittää ja on käytössä mm. isoissa Audeissa mm. Q7 jne. Eli ainakin niitä on paljon käytössä ja vielä raskaissa/tehokkaissa vehkeissä.
Itellä aiemmin ollut kaksi Audin Quattroa Torsenilla ja hyvin on toiminut eikä ainakaan omiin korviin ole kuulunut mitään hajoamissumaa. Q4 Alfoja on varmaan niin vähän, että niistä ei voi johtopäätöksiä vetää, mutta tosiaan systeemi on ns. alihankkijatuote ja Torsen oma yrityksensä ison veden takana ja ilmeisen hyväksi todettu tuote.
- sataviisysi
- Viestit: 211
- Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
- Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.
Kuten todettu en omaa minkäänlaista insinöörin vikaa(onneksi), useissa paikoissa (mm. legendaarinen google)vaan lukee Q4 kohdalla että kyseessä on torsen 3(c) versio nelivedosta ja vaikea on kuvitella, että Alfa olisi itse suunnitellut nelivetoa kun ei isommatkaan merkit sitä tee vaan tilaavat muualta. J
a lisäksi vielä "TORSEN' is a registered trademark of ZEXEL TORSEN lNC." tuollainen kommentti ko. tuotemerkin omistavalta firmalta USA:sta. Ja kuten tunnettua ovat sielläpäin aika tarkkoja missä heidän omistamansa tuotemerkit mainitaan.
Summa summarum, ihan sama lopulta kenen tekele hyvin toimii ja kiva ajella etenkin talvella.
a lisäksi vielä "TORSEN' is a registered trademark of ZEXEL TORSEN lNC." tuollainen kommentti ko. tuotemerkin omistavalta firmalta USA:sta. Ja kuten tunnettua ovat sielläpäin aika tarkkoja missä heidän omistamansa tuotemerkit mainitaan.
Summa summarum, ihan sama lopulta kenen tekele hyvin toimii ja kiva ajella etenkin talvella.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Juu, Torsen varmaan vastaa Alfan nelivedon tekniikasta. Se on sitten kokonaan toinen juttu millaiset komponentit ja mitoitukset näissä Torsenin romppeissa on Alfan tapauksessa. Ei tosiaankaan välttämättä samaa tasoa kuin Audin Q7:ssa, kuten Manukki tuossa ylempänä toteaa.
Edit: tämähän tosin ei tarkoita sitä, etteikö Alfan neliveto olisi ihan yhtä toimiva ja luotettava kuin Audissa...
Edit: tämähän tosin ei tarkoita sitä, etteikö Alfan neliveto olisi ihan yhtä toimiva ja luotettava kuin Audissa...
Viimeksi muokannut EBITDA, 16 Maalis 2011, 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.