156 savuttaa ja kuluttaa!
Valvoja: Moderators
156 savuttaa ja kuluttaa!
Moro!
Vikaa pukkaa taas vai?
Elikkä pakokaasua tulee runsaasti tyhjäkäynnillä putkesta ja on hieman valkoista!
Moottori nielee öljyä jonkun verran, normaalia? (1l/2tkm)
Termostaatin vaihdon jälkeen pistin vahingossa jäähdytys nestettä about 5mm yli MAX kohdan, Tällä hetkellä kun katsoin niin jäähdytys neste oli min-max välissä, niinkuin pitääkin. Painetta on jäähdytysneste säiliössä!
Bensaa kuluttaa ajotietokoneen mukaan 8-9litraa, (ajo 5-100km pyrähdyksiä.) Perse taskussa tuntuisi että kun tankkaa vaikkapa 30 litraa bensaa niin sillä ajaa noin 200km.
Eli kulutus olisi reilusti ylitte tuon ajotietokoneen ilmoittaman?
Koittakaa ny saada selvää.
Kansivialta kuulostaisi? Mutta eikös silloin pitäisi paineetkin kadota jäähdytysneste säiliöstä?
Auto käy ja kulkee ihan normaalisti, kiihtyy niin kuin pitääkin.
Vikaa pukkaa taas vai?
Elikkä pakokaasua tulee runsaasti tyhjäkäynnillä putkesta ja on hieman valkoista!
Moottori nielee öljyä jonkun verran, normaalia? (1l/2tkm)
Termostaatin vaihdon jälkeen pistin vahingossa jäähdytys nestettä about 5mm yli MAX kohdan, Tällä hetkellä kun katsoin niin jäähdytys neste oli min-max välissä, niinkuin pitääkin. Painetta on jäähdytysneste säiliössä!
Bensaa kuluttaa ajotietokoneen mukaan 8-9litraa, (ajo 5-100km pyrähdyksiä.) Perse taskussa tuntuisi että kun tankkaa vaikkapa 30 litraa bensaa niin sillä ajaa noin 200km.
Eli kulutus olisi reilusti ylitte tuon ajotietokoneen ilmoittaman?
Koittakaa ny saada selvää.
Kansivialta kuulostaisi? Mutta eikös silloin pitäisi paineetkin kadota jäähdytysneste säiliöstä?
Auto käy ja kulkee ihan normaalisti, kiihtyy niin kuin pitääkin.
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Ei kai huolta! Mittaat kulutuksen joskus kunnolla, ennen ei kannata murehtia. Meissä jalkaisissa on erilaisia, ajan maantiellä saman mitä alfakolleega maitolasin isommalla versiollaan kaupungissa. Tarkoitan DaViegaa tässä .
Paljons sulla kokoaikainen kulutus näyttää tietokoneessa (ensimmäinen lukema kun lyöt ajotietokoneen datat näyttöön). Siihen kun lisäät muutaman desin niin päästäneen totuuteen, näin olen huomannut.
Nestettä hiipuu mullakin jonnekin, ei se ole koskaan maksimissaan pysynyt, yli en edes ole yrittänyt. Se mitta-asteikko tuntuu ihan arviolta vaan. Siellä se säiliön saumakohdille jymähtää ja siihen jää. Mulla laskin maksimista siihen kohtaan n. 15km ajossa ja viimeisen parin tonnin aikana ei mitään hätiä. Kaisse "ylimääräiset" sylkee johonkin?
Öljynkulutus kuulostaa hurjalta litra per 7.000 tottuneena.
Paljons sulla kokoaikainen kulutus näyttää tietokoneessa (ensimmäinen lukema kun lyöt ajotietokoneen datat näyttöön). Siihen kun lisäät muutaman desin niin päästäneen totuuteen, näin olen huomannut.
Nestettä hiipuu mullakin jonnekin, ei se ole koskaan maksimissaan pysynyt, yli en edes ole yrittänyt. Se mitta-asteikko tuntuu ihan arviolta vaan. Siellä se säiliön saumakohdille jymähtää ja siihen jää. Mulla laskin maksimista siihen kohtaan n. 15km ajossa ja viimeisen parin tonnin aikana ei mitään hätiä. Kaisse "ylimääräiset" sylkee johonkin?
Öljynkulutus kuulostaa hurjalta litra per 7.000 tottuneena.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Topikkia lainatakseni. pitäs varmaan tehdä kohta jotain. kaasu pohjassa kiihdyttäessä noin 4000-5000 rpm kohdalla alkaa pössyttää sinistä niin perkeleesti. takana tulevat joutuu käyttämään sumuvaloja. Mistäköhän tuo kielii? Savua tuntuu siis tulevan vain isosti vedätettäessä, eikä silloinkaan aina, niin että taustapeilistä näkyis.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Männänrenkaat jumissa/kuluneet/poikki ? IMOJalamari kirjoitti:Topikkia lainatakseni. pitäs varmaan tehdä kohta jotain. kaasu pohjassa kiihdyttäessä noin 4000-5000 rpm kohdalla alkaa pössyttää sinistä niin perkeleesti. takana tulevat joutuu käyttämään sumuvaloja. Mistäköhän tuo kielii? Savua tuntuu siis tulevan vain isosti vedätettäessä, eikä silloinkaan aina, niin että taustapeilistä näkyis.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Oireet viittaa siihen, ja se taas tarkoittaa sitä, että kannattaisi olla liiemmälti ajelematta, ennenkuin homma on selvitetty. Katkenneilla renkailla saa sylinterit äkkiä naarmuille.alfa 156 v6 kirjoitti:Männänrenkaat jumissa/kuluneet/poikki ? IMOJalamari kirjoitti:Topikkia lainatakseni. pitäs varmaan tehdä kohta jotain. kaasu pohjassa kiihdyttäessä noin 4000-5000 rpm kohdalla alkaa pössyttää sinistä niin perkeleesti. takana tulevat joutuu käyttämään sumuvaloja. Mistäköhän tuo kielii? Savua tuntuu siis tulevan vain isosti vedätettäessä, eikä silloinkaan aina, niin että taustapeilistä näkyis.
Kovin tyynesti täällä suhtaudutaan öljynpaineen valon vilkahduksiin.Piruvie kirjoitti:litran verta joutui pistään 10w-40 kun valitti kovassa jarrutuksessa öljyn paineen olevan alhainen.
Tämähän tarkoittaa todennäköisesti sitä että pumppu on haukannut ilmaa eikä vain paine ollut "alhainen."
Tällöin myöskään moottori ei ole saanut voitelua ja täystuhon vaara on entistä lähempänä.
Ei sillä, itse 15 vuotta nuorempana rikoin Sprintistä aivan omaa tyhmyyttäni yhden moottorin.
En kiinnittänyt u-käännöksessä vilkahtavaan öljynpaineen valoon sen kummempaa huomiota kunnes se vilkahti viimeisen kerran kierrosten ollessa 5500rpm 5.vaihteella.
Ot. Kaverin kusiaisessa on muuten lämpöjen varoitusvalo joka syttyy juuri sillä hetkellä kun auto keittää.
Jos ei nyt sattuisi havaitsemaan savupilveä taustapeilistä.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ajotietokone näyttää kokemukseni mukaan noin puoli litraa liian pientä kulutusta. Öljyä voi kulua, oma 156 twin sparkkini vie 2-3 litraa kymppitonnilla (on tehnyt sen viimeiset sata tonnia jonka olen sillä kohta rullannut), ja tuo perheen toinen pikkutessu tarvitsee samalla matkalla puoli litraa täydennystä. JTS on ilmeisesti tämän suhteen herkempi öljylaadulle.
Mitäs sille sitten pitäisi tehdä?savijo-r kirjoitti:Kovin tyynesti täällä suhtaudutaan öljynpaineen valon vilkahduksiin.Piruvie kirjoitti:litran verta joutui pistään 10w-40 kun valitti kovassa jarrutuksessa öljyn paineen olevan alhainen.
Tämähän tarkoittaa todennäköisesti sitä että pumppu on haukannut ilmaa eikä vain paine ollut "alhainen."
Tällöin myöskään moottori ei ole saanut voitelua ja täystuhon vaara on entistä lähempänä.
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 savuttaa ja kuluttaa!
Tuota, minun mielestä kansivika nimenomaan lisää sitä painetta sinne säiliöön?!?! Ainakin yhden moottoripyörän ja yhden auton kokemuksella jossa on ollut kansivika niin se nimenomaan nostaa sitä painetta. Ja paisuntasäiliön kautta vuotaa yli...Piruvie kirjoitti:Moro!
jäähdytys neste oli min-max välissä, niinkuin pitääkin. Painetta on jäähdytysneste säiliössä!
Kansivialta kuulostaisi? Mutta eikös silloin pitäisi paineetkin kadota jäähdytysneste säiliöstä?
Auto käy ja kulkee ihan normaalisti, kiihtyy niin kuin pitääkin.
Paha mennä tosin sanomaan varmaksi kun ei ole näkemässä kyseistä kapinetta...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 savuttaa ja kuluttaa!
Eikö todellakaan missään tilanteessa käy huonosti? Vähän viittaisi männänrenkaisiin jos öljyä todellakin menee 1l/2tkm. Mitenkän pakokaasut? puristuspaineet? Ilmamassamittari ja lambdakin saattaisivat kertoa korkeasta kulutuksesta - 8-9l koneen mukaan on normaali, mitenkäs kulutus ihan oikeasti? 200km 30litralla on... 6,6 ? epäilyttävän alhainen minun mielestä mutta ne eivät selitä öljynkulutusta...Piruvie kirjoitti:Elikkä pakokaasua tulee runsaasti tyhjäkäynnillä putkesta ja on hieman valkoista!
Moottori nielee öljyä jonkun verran, normaalia? (1l/2tkm)
Termostaatin vaihdon jälkeen pistin vahingossa jäähdytys nestettä about 5mm yli MAX kohdan, Tällä hetkellä kun katsoin niin jäähdytys neste oli min-max välissä, niinkuin pitääkin. Painetta on jäähdytysneste säiliössä!
Bensaa kuluttaa ajotietokoneen mukaan 8-9litraa, (ajo 5-100km pyrähdyksiä.) Perse taskussa tuntuisi että kun tankkaa vaikkapa 30 litraa bensaa niin sillä ajaa noin 200km.
Eli kulutus olisi reilusti ylitte tuon ajotietokoneen ilmoittaman?
Mistä se auto tietää, onko jäähdytin nestettä 6 litraa vai 6,02litraa 5mm yli MAXin ei näy missään, ei aiheuta ongelmia!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 savuttaa ja kuluttaa!
Joo, Auto toimii ihan ok, mitä nyt välillä tuntuu että kiihtyvyydestä on vähän puhtia poissa...DaViega kirjoitti:Eikö todellakaan missään tilanteessa käy huonosti? Vähän viittaisi männänrenkaisiin jos öljyä todellakin menee 1l/2tkm. Mitenkän pakokaasut? puristuspaineet? Ilmamassamittari ja lambdakin saattaisivat kertoa korkeasta kulutuksesta - 8-9l koneen mukaan on normaali, mitenkäs kulutus ihan oikeasti? 200km 30litralla on... 6,6 ? epäilyttävän alhainen minun mielestä mutta ne eivät selitä öljynkulutusta...Piruvie kirjoitti:Elikkä pakokaasua tulee runsaasti tyhjäkäynnillä putkesta ja on hieman valkoista!
Moottori nielee öljyä jonkun verran, normaalia? (1l/2tkm)
Termostaatin vaihdon jälkeen pistin vahingossa jäähdytys nestettä about 5mm yli MAX kohdan, Tällä hetkellä kun katsoin niin jäähdytys neste oli min-max välissä, niinkuin pitääkin. Painetta on jäähdytysneste säiliössä!
Bensaa kuluttaa ajotietokoneen mukaan 8-9litraa, (ajo 5-100km pyrähdyksiä.) Perse taskussa tuntuisi että kun tankkaa vaikkapa 30 litraa bensaa niin sillä ajaa noin 200km.
Eli kulutus olisi reilusti ylitte tuon ajotietokoneen ilmoittaman?
Mistä se auto tietää, onko jäähdytin nestettä 6 litraa vai 6,02litraa 5mm yli MAXin ei näy missään, ei aiheuta ongelmia!
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 savuttaa ja kuluttaa!
Tämä sinun autohan kuulostaa ihan normaalilta JTS:sältä kaikinpuolin. Ainakin minulla on ihan samanlainen laite, jopa tämä viimeisin kertomasi, voisin vaikka vannoa että välillä vetää reippaammin ja sitten joskus ei ihan niin. Ero ei ole iso mutta kuitenkin.Piruvie kirjoitti:Joo, Auto toimii ihan ok, mitä nyt välillä tuntuu että kiihtyvyydestä on vähän puhtia poissa...
Edit: sen verran korjausta että näin lämpimillä keleillä ei sitä valkoista höyryä tai savua lämpimällä koneella kuulu tulla.
Tais mennä nurinpäin, kyllä jos noin on oikeasti kulutus niin se tekee sen 15l / 100km, eiks vaan..? Mutta kannattaa oikeasti se kulutus tarkistaa ihan laskemalla, sitä kun alkaa tekniikka epäilyttää niin kulutuskin saattaa tuntua muka isolta. Itse jouduin juuri ottamaan tarkistuskierroksen tuohon meidän kakkosautoon, ja saman se syö mitä ennenkin.DaViega kirjoitti:mitenkäs kulutus ihan oikeasti? 200km 30litralla on... 6,6 ? epäilyttävän alhainen minun mielestä mutta ne eivät selitä öljynkulutusta...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Autotohtoreilla on sellaisia testiliuskoja, jotka laitetaan paisuntasäiliöön. Ne kertovat onko jäähdytysnesteen seassa pakokaasua, josta voi päätellä kansivikaa. Itselläni oli epäilys, kun putkesta tuli vaaleaa ja kone oli keittänyt jne. Osoittautui että kannessa ei vikaa, mutta katallysaattori meni uusiksi.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Männän renkaiden tiiviyden voisi tarkistaa näin:
Ota tulpat pois, kaada männä päälle, kaikkiin mäntiin sama määrä öljyä, esim. 1cm kerros ja jätä yöksi siihen, suuntaa antava testi jolla voi saada selville onko vuotavia männän renkaita. Jos 1cm on liian vähän, niin ainahan voi lisätä öljyä ja vähentää "testaus aikaa"...
Tosin, puristuspaineidenmittaus tai ohivuotojen mittaus tuskin on hirveän kallista lystiä, etenkään ensin mainittu
Ota tulpat pois, kaada männä päälle, kaikkiin mäntiin sama määrä öljyä, esim. 1cm kerros ja jätä yöksi siihen, suuntaa antava testi jolla voi saada selville onko vuotavia männän renkaita. Jos 1cm on liian vähän, niin ainahan voi lisätä öljyä ja vähentää "testaus aikaa"...
Tosin, puristuspaineidenmittaus tai ohivuotojen mittaus tuskin on hirveän kallista lystiä, etenkään ensin mainittu
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Heh joo, tullu leikittyä liikaa mopojen kanssasavijo-r kirjoitti:2-Tahtinen 156:nenPiruvie kirjoitti:Jostain pakokanavasta vois ehkä nähdäkkin vähän?JackFry kirjoitti:Näkeekö männänrenkaiden kunnon, jos katsoo tulpan reiästä endoskoopilla?
Vai onko ainut keino avata kone? Mulla tuota öljyä on ruvennut kulumaan enemmän kuin ennen, tällä tahdilla 5L / 10tkm.
Ei riemulla rajaa kun Alfalla ajaa
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki