Spiderin akku tyhjenee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Spiderin akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

Moi.
Eli seuraavanlainen ongelma ilmaantunut:
Auto oli käyttämättömänä yhden kokonaisen päivän, seuraavana päivänä ei enää lähtenyt käyntiin. Akku oli varmaan pari viikkoa vanha, mutta kun kiireessä sen sinne ilman latausta laitoin, pistin tyhjenemisen sen piikkiin. Latasin akun täyteen ja taas toimi hienosti..
Nyt, ehkä noin 3vk edellisestä, sama juttu. Auto seisoi taas yhden kokonaisen päivän ja akusta puhti lopussa. Väliaikana autoa tosiaan käytettiin joka päivä ja aina lähti seuraavana päivänä iloisesti käyntiin. Mikään sisävalo, tai soitin ei ainakaan äkkiseltään vaikuttaisi jäävän päälle. Olisikos ideoita mikä voisi olla syynä tähän ja mitä kannattaisi ensimmäisenä tutkia?

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Hanskalokeron valo?

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

ice0018 kirjoitti:Hanskalokeron valo?
Sen verran testasin, että ainakin se sammuu siitä napista, toinen asia sitten painuuko se nappi kun luukun laittaa kiinni. Ja vaikka se sinne jäisikin palamaan, niin eikö sen luulisi sammuvan itsestään jonkin tietyn ajan jälkeen..?

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Spiderin akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Oliko edellinen akku tyhjentynyt, kun vaihdoit akun?

Jos oli, voi olla, että laturi ei lataa täysillä. Akku ei lataudu, mutta merkkivalo ei myöskään syty. Hihna ehkä hieman löysällä.

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Re: Spiderin akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

ärrä kirjoitti:Oliko edellinen akku tyhjentynyt, kun vaihdoit akun?

Jos oli, voi olla, että laturi ei lataa täysillä. Akku ei lataudu, mutta merkkivalo ei myöskään syty. Hihna ehkä hieman löysällä.
Oli tyhjentynyt talviseisonnan jälkeen. Latasinkin sen silloin ja laitoin takaisin, mutta oli taas sitten muutaman päivän päästä tyhjä. Ajattelin, että olisi vaan niin huonossa kunnossa kun iästäkään ei ollut tietoa ja ostin tuon uuden akun. Ja tosiaan tuon vanhan akun kanssa en startannut autoa kuin kerran, jonka jälkeen se jäi vielä seisomaan tuoksi muutamaksi päiväksi..

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Yleismittarilla selvittelemään. Ensin mittaa latausjännitteen akun navoista, kierroksilla pitäisi olla 13.8-14.4 välillä, jos näin niin laturi luultavimmin ok. Sammuksissa sitten toinen akun kenkä irti ja mittari virta-asteikolla väliin. Pienen tasaantumisen jälkeen ei saisi montaa milliamppeeria kulkea. Jos kulutus on suurempaa, niin yksitellen sulakkeita irti kunnes tippuu. Näin saa ainakin selville sen piirin joka virtaa kuluttaa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

Tiige kirjoitti:Yleismittarilla selvittelemään. Ensin mittaa latausjännitteen akun navoista, kierroksilla pitäisi olla 13.8-14.4 välillä, jos näin niin laturi luultavimmin ok. Sammuksissa sitten toinen akun kenkä irti ja mittari virta-asteikolla väliin. Pienen tasaantumisen jälkeen ei saisi montaa milliamppeeria kulkea. Jos kulutus on suurempaa, niin yksitellen sulakkeita irti kunnes tippuu. Näin saa ainakin selville sen piirin joka virtaa kuluttaa.
Kiitos. Alan testailemaan kunhan saan tuon akun taas tuolta luukusta kammettua pois ja ladattua täyteen.

Avatar
Alfieri
Viestit: 636
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

niko_kup kirjoitti:
ice0018 kirjoitti:Hanskalokeron valo?
Sen verran testasin, että ainakin se sammuu siitä napista, toinen asia sitten painuuko se nappi kun luukun laittaa kiinni. Ja vaikka se sinne jäisikin palamaan, niin eikö sen luulisi sammuvan itsestään jonkin tietyn ajan jälkeen..?
Ei sammu, ei myöskään tavarasäiliön valo. Kokemusta yhdestä hansikaslokeron kytkimestä, joka ei painunut tarpeeksi syvälle ja ammuttanut valoa sekä auki unohuneesta takaluukusta.

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

Alfieri kirjoitti:
niko_kup kirjoitti:
ice0018 kirjoitti:Hanskalokeron valo?
Sen verran testasin, että ainakin se sammuu siitä napista, toinen asia sitten painuuko se nappi kun luukun laittaa kiinni. Ja vaikka se sinne jäisikin palamaan, niin eikö sen luulisi sammuvan itsestään jonkin tietyn ajan jälkeen..?
Ei sammu, ei myöskään tavarasäiliön valo. Kokemusta yhdestä hansikaslokeron kytkimestä, joka ei painunut tarpeeksi syvälle ja ammuttanut valoa sekä auki unohuneesta takaluukusta.
Okei :) Sen verran tossa akkua irrotellessa kokeilin, niin tosiaan valo kyllä sammuu napista ihan hyvin, mutta se on siinä ja siinä painaako se luukku sitä nappia tarpeeksi.. valo paloi aina kun sen verran luukkua avasi että sinne sisälle näki, joten periaatteessa se voisi palaa siellä kokoajankin.. Toinen juttu sitten onkin riittäiskö sen palaminen 1½-2vrk imaisemaan akun niin tyhjäksi ettei auto käynnisty?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tiedän yhden tapauksen jossa Spiderin varashälyttimeen liittyvä konepellin aukioloa kontrolloiva kytkin oli syynä akun tyhjenemiseen. Keskustelu löytyy foorumilta haulla.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

AlfaTom kirjoitti:Tiedän yhden tapauksen jossa Spiderin varashälyttimeen liittyvä konepellin aukioloa kontrolloiva kytkin oli syynä akun tyhjenemiseen. Keskustelu löytyy foorumilta haulla.
Ok täytyy tutustua aiheeseen.. Voisikohan tuohon liittyä sellainen, että autoa lukittaessa, tai avattaessa jäävät hätävilkut vilkkumaan joksikin aikaa, tai siihen asti että painaa uudestaan lukitusnappia kaukosta? Tämä tapahtuu kylläkin todella harvoin, ehkä kolme kertaa tälle keväälle. Poistuisikohan tuo mahdollisuus jos ottais hälyttimen vain pois päältä sieltä jostain pellin alta, mistä tuo nyt sitten löytyykään? Ja miten selviää onko se edes koskaan ollut päällä? Ainakaan ei ole koskaan alkanut huutamaan..

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Täälläkin gtv tyhjentää akun parissa viikossa,akku ei itsekseen purkaudu edes talven ajan,jos - kaapeli on irti.
Hanskalokeron&takakopan poltinkin ollut irti,ettei se niistäkään,radio ja vahvistin sammuu.Asiaan ei vaikuta onko ovet auki vai lukossa.
Hälytin tuossa näyttää olevan,mutta ei ole minun aikana ollut käytössä
Mielenkiinnolla odotan josko vika löytyisi :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

niko_kup kirjoitti: Okei :) Sen verran tossa akkua irrotellessa kokeilin, niin tosiaan valo kyllä sammuu napista ihan hyvin, mutta se on siinä ja siinä painaako se luukku sitä nappia tarpeeksi.. valo paloi aina kun sen verran luukkua avasi että sinne sisälle näki, joten periaatteessa se voisi palaa siellä kokoajankin..
Laita kännykamera kuvaamaan sinne lokeroon sitä valoa ja katso SLO-MO instant replay :lol: Saataahan se tietysti olla peräkontinkin valo.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

DaViega kirjoitti:
niko_kup kirjoitti: Okei :) Sen verran tossa akkua irrotellessa kokeilin, niin tosiaan valo kyllä sammuu napista ihan hyvin, mutta se on siinä ja siinä painaako se luukku sitä nappia tarpeeksi.. valo paloi aina kun sen verran luukkua avasi että sinne sisälle näki, joten periaatteessa se voisi palaa siellä kokoajankin..
Laita kännykamera kuvaamaan sinne lokeroon sitä valoa ja katso SLO-MO instant replay :lol: Saataahan se tietysti olla peräkontinkin valo.
Juu ehdinki tuota jo koittaa aikasemmin :) Siitä vaan ei oikeen saanu selvää kun se lokeron reuna taitaa mennä siihen valon päälle ja peittää sen niin paljon että sinne itse lokeroon ei sitä valoa tule.. tai sitten se oikeasti sammui. Jotenki vaan luulen, että se yksi pieni valo ei tuota noinkin tuoretta akkua ainakaan yksin tyhjentäisi noin nopeasti.
Mutta ehkäpä huomenna ollaan viisaampia jos pääsen noita sulakkeita irroittelemaan ja virrankulutusta mittaamaan.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kokeile samalla onko joku rele lämmin tai jopa kuuma virran ollessa katkaistuna virtalukosta. Lämmin rele saattaa paljastaa vikakohteen. Näin löytyi sen tietämäni tapauksen vika.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kyllä akku tyhjenee jo yön aikana jos hanskakotelon tai mikä tahansa polttimo jää palamaan, on kokeiltu.

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

Nyt ois taas täysi akku paikallaan ja iloisesti lähti taas käymään. Muuta en ehtinyt vielä kokeilemaan, mutta ainakin laturi työnsi 14.2V, joten siinä tuskin vika, ellei sitten diodisillassa..?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

niko_kup kirjoitti:Nyt ois taas täysi akku paikallaan ja iloisesti lähti taas käymään. Muuta en ehtinyt vielä kokeilemaan, mutta ainakin laturi työnsi 14.2V, joten siinä tuskin vika, ellei sitten diodisillassa..?
Tuskimpa jos on tasaista 14.2v
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
niko_kup
Viestit: 54
Liittynyt: 05 Elo 2009, 18:29
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja niko_kup »

AlfaTom kirjoitti:Kokeile samalla onko joku rele lämmin tai jopa kuuma virran ollessa katkaistuna virtalukosta. Lämmin rele saattaa paljastaa vikakohteen. Näin löytyi sen tietämäni tapauksen vika.
Noniin eli tosiaankin juuri tuo varashälyttimen rele pysyi tollasena selvästi lämpimänä, kun muut olivat jo aikoja sitten jäähtyneet koneen jäähdyttyä. Eli tästä nyt voisi päätellä että siellä ainakin vikaa sitten olis? Mites tästä eteenpäin? Rele pois ja kovaa ajoa?

btw jos löydät sen mainitsemasi ketjun koskien tuota, niin otetaan ilolla linkkiä vastaan.. yritin hakua, mutta laihoin tuloksin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Virtapihti akun miinuskaapelin ympärille, sitten seuraat lukemaa, kun otat sulakkeen irti yksitellen, tämä kertaa jokainen spiderin sulake... Sittenpähän näkee, minne se virta menee ja pystyy hiukan tarkentamaan virran kulkua

Virtapihdit näin koti käytössä on vaan hiukan harvinaisen puoleisia...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos ei ole pihti mittaria niin irrottaa akun navan ja laittaa ihan tavis virtamittarin navan ja kengän väliin. Sen jälkeen jatkaa operaatiota samalla kaavalla.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^ Totta!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

lato
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 23:37

Viesti Kirjoittaja lato »

Olen se Alfa Tomin mainitsema 916 2.0 L -95 Spiderin omistaja.
Jos mittaat akunkengän ja navan välistä virtaa, niin sulje kaikki "luukut". Minun tapauksessa rosvohälyttimen rele (moottorin ja tuulilasin välissä olevan mustan suojakotelon alla oleva musta rele punaisessa kannassa) hukkasi virtaa 370 mA. näin pienellä virrankulutuksella akun pitäisi kestää 4 - 5 päivää riippuen akun koosta ja kunnosta.
Sinun tapauksessa virrankulutus on niin suuri,että epäilen syyksi laturin tasasuuntaajaa.

Vastaa Viestiin