166:sen hylky käsijarrusta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

166:sen hylky käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Tuli hylsy katsastuksesta käsijarrusta&taka käyttöjarruista,lisäksi vasen puoli laahaa,josta tuli myös jälkitarkastus

Arvot:käyttöjarru vasen 1,3 oikea 1,9
käsijarru vasen 0 oikea 1.0

166:sen Jarruihin en ole perehtynyt vielä,mutta palat varmaan pitää vaihtaa ainakin,onko 156:sen takapalat samat?Vaijeria myös kannattanee herkistellä.Mitäs muuta tolle nyt kannattaa tehdä jotta saisi leiman hoidettua viron ihmeeseen? Myyjän piti hoitaa nuo,mutta tuntuu olevan niin kiire ettei ehdi,ja korjausaikakin alkaa loppumaan,että pitänee itse koittaa selviytyä jarruista.
Pitääkö korjauskehoituksenkin viat olla jälkitarkastuksessa kunnossa??
Kyseessä siis maahantuonti katsastus.
auto siis 166 2.5v6

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Palat kannattanee vaihtaa mutta uskoisin että saat seisontajarrun parhaiten kuntoon kun herkistät linkut ja etenkin vaijerit. Tai hankit samalla uudet. Eivät yleensä herkistelemättä ja huoltamatta kauaa toimi.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Joo,kun kyseessä vielä sportronic,niin käsäriä ei tuu pahemmin käytettyä,vaikka pitäisi

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Kyllä ne tarvikeliikkeessä osaavat oikeat palat myydä. Omat ex 166:set olivat käyttöjarruiltaan varmatoimisia, mutta seisontajarru on melko katastrofaalinen. Kesäkelillä se vielä pelittää, mutta talvella se on erittäin juuttuvaa mallia. Eipä kauaa auttanut, vaikka vaihdoin koko vaijerinkin. Vaijerin vaihtaminen ei ole mikään vartti tunnin homma. Foorumilla on jossain tarkat ohjeetkin siihen hommaan. Ihan tähtitieteellisen vaikeaa se ei silti ole, varsinkaan kun on asialliset ohjeet mukana.

Kuulostaa kyllä hieman siltä, että jarrupalat ovat jumittuneet jarrusatuloihin, tai että männät ovat kasvaneet kiinni. Molemmat helpottuvat herkistelemällä, satula käteen ja ruosteen irroitinta suojakumin välistä männälle ja muutama puristus pohjaan saakka. Samalla hieman raaputtelee teräsharjalla satulan pintoja, siis niitä, joita vasten jarrupalat ovat. Kannattaa ehkä silti varata uudet palat valmiiksi, kun kerran paikat auki leväyttää. Ne ovat verrattain edullisia vekottimia. Jos oikein hyvä tuuri sattuu, niin seisontajarrukin alkaa samalla toimimaan.

On jotensakin ihmeellistä, miksi tuo vaijeri ei tahdo luistaa omassa kuoressaan, vaikka itse vaijeri on muovipäällysteinen. Eikä auttanut sekään, että kaadoin sinne vaijeriin (uuteen) varmaan desin öljyä. Vanhasta vaijerista oli se muovi kuori kulunut pois vaijerin päältä, tai siis se oli kulunut paikoin puhki. Niitä muovin riekaleita olis sen putkilon sisällä miten päin sattuu, eikä se toki ole omiaan luiston edistämiseksi. Hassu vekotin.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Joo,näyttäis olevan 156:ssa samat takapalat,ainakin heikan ja muukkosen sivujen mukaan,läheinen motonet ei tunne tuota 166:sta

vale
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2009, 00:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja vale »

Tuosta käsijarruvaijerin rasvauksesta, että kannattaa olla tarkkana mitä öljyä sinne kaataa tai paras melkein olla kaatamatta. öljyllä on tapana myös jähmettyä ja varsinkin kun nuo monet sisältävät paljon eri aineita jotka voi jäätyä.

Suositeltavaa on että uutta vaijeria ei öljytä, kyllä se vaijerin valmistaja on "kesto" voidellut tuotteet kuorenvälistä. On eri asia jos vanhaa vaijeria elvyttää, niin öljystä yleensä on apua.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tuppaa myös menemään lyttyyn sieltä loppupäästä se vaijerin kuori.

Ei kestä tolkuttomasti voimaa se käsäri, taitaa olla ohjekirjassakin neuvo että kun käsäriä käytetään pitäisi polkea jarrut ensin pohjaan ja sitten vasta vetää kahvasta.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

vale kirjoitti:Tuosta käsijarruvaijerin rasvauksesta, että kannattaa olla tarkkana mitä öljyä sinne kaataa tai paras melkein olla kaatamatta. öljyllä on tapana myös jähmettyä ja varsinkin kun nuo monet sisältävät paljon eri aineita jotka voi jäätyä.

Suositeltavaa on että uutta vaijeria ei öljytä, kyllä se vaijerin valmistaja on "kesto" voidellut tuotteet kuorenvälistä. On eri asia jos vanhaa vaijeria elvyttää, niin öljystä yleensä on apua.
Mineraaliöljy ainakin turvottaa Nylonia, jarrusatuloiden jumittuvia käsijarruvipuja lienee hankala saada kunnostettua, vaihtosatula on sama kuin 156:ssa

Avatar
Jorma Verho
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 13:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jorma Verho »

Helppo vastaus: vaihda jarrusatulat ja vaijerit ja taas toimii 10 vuotta. Teen sen juurikin huomenna.
Joppe

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jos vaijerit liikkuu edes-takas kahdella sormella vedeltäessä, ei niitä tarvitse edes vaihtaa, Satulan vaihdolla pääsee helpoimmalla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin