156 v6 Epätasainen tyhjäkäynti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

156 v6 Epätasainen tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja UHREG »

Olis taas vähän onkelmaa ton auton kanssa.
Tässä pari kuukautta ihmetellyt mikä on kun tyhjäkäynti käy todella epätasaisesti, ilmeisesti välillä vaan 5 pytyllä.

Kävin päästöt ottamassa eikä edes lappua suostunut kirjottamaan kun vaihtelee niin kovasti. Äijä sano että välillä syö bensaa enemmän ja välillä vähemmän.

Tulin siihen tulokseen että sielä on yhden pytyn bensansuutin rikki/tukossa ja kokeilin nykästä johdon irti, mitään muutosta ei tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla selkeesti vaikutti. Eli vika on varmaan sielä.

Olisko kellään kokemusta noista 156 v6 suuttimista, kuinka helppo irrottaa? Onnistuuko kotikonstein nykäsemällä irti vai tarviiko jotain erikoistyökaluja?

Ongelma kuulostaa aika pitkälti samalta kuin tuossa MKT kirjottamassa 166 V6 käyntihäiriö mutta eroja kumminkin löytyy.

Kaikki maholliset ilmavuodot, tulpat, puolat ja muut ns "helpot" käyntiin vaikuttavat paikat olen käynyt läpi ja kaikki on ok

Olisko kellään vastausta? :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kuinka auto käy yli 4000rpm?

Heittäisin veikkauksena että ILMI rikki, sen nyt vaan aikas usein on se syyllinen.

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

kierroksilla auto käy hyvin, tyhjäkäynty vaan on epätasanen.

ilmamäärämittaria itekki epäilin ja epäilen jonkin verran vieläkin, mutta ei se selitä sitä minkä takia tuon suuttimen piuhan irti nyppääminen ei vaikuta tyhjäkäyntiin mitenkään. Oon testannu myös muut suuttimet samalla tavalla ja ne vaikutti ihan selkeesti

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juu. Suuttimet on aikas helppo iroittaa, imuputket irti ja suutin tukki irti. Puhdistaa hyvin suuttimien ympärystön ettei imukanavaan mene likaa, ja sitten nyppäsee suutin tukin suuttimineen irti. Suuttimet merkaten ja kiinnikeet irti tukista, sen jälkeen irralliset suuttimet alan liikeeseen pesuun ja mittaukseen.

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

Selvä. Minkä takia pitää viedä suuttimet pesuun liikkeeseen?
tulee sitten taas ihan älyttömät laskut alfan omistajalle :? :shock:

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

UHREG kirjoitti:Selvä. Minkä takia pitää viedä suuttimet pesuun liikkeeseen?
tulee sitten taas ihan älyttömät laskut alfan omistajalle :? :shock:
Sitä tuskin saa itse putsattua, eiköhän ne ultraäänellä "pestä"?
Mulla on muutama ylimääräinen suutin(keltaisia vm ~97-02), pistä pm jos on tarvetta, ovat purkuautosta eikä niitä ole tietenkään putsailtu/testattu, mutta toimivasta autosta kuulemma irrotettu.

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

toolman kirjoitti:
UHREG kirjoitti:Selvä. Minkä takia pitää viedä suuttimet pesuun liikkeeseen?
tulee sitten taas ihan älyttömät laskut alfan omistajalle :? :shock:
Sitä tuskin saa itse putsattua, eiköhän ne ultraäänellä "pestä"?
Mulla on muutama ylimääräinen suutin(keltaisia vm ~97-02), pistä pm jos on tarvetta, ovat purkuautosta eikä niitä ole tietenkään putsailtu/testattu, mutta toimivasta autosta kuulemma irrotettu.

Jaajaa no sepäs vähän monimutkasempi homma :). Täytyy vähän kysellä paljonko toi putsaus sitten maksaa liikkeessä. Heitäppä jotain hintaa noille (1kpl) jos siinä suuttimessa se vika tosiaan on niin otanpa yhteyttä.

Niin ja tosiaan ihan oikeelta kuulostaa tuo sinun kuvaus, mulla tuo alfa vm 98 ja keltasia ovat

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Suosittelen viemään ne kaikki suuttimet, niin saavat mitattua niiden keskinäiset erot. Mittauksia ja puhdistuksia tekee esim Pirkanmaan ammattikoulu, siinä Nekalassa. Hintaa en muista, mutta heittäisin hatusta 6 suuttimelle mittaus ja pesu ~100€

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

jeps, pitää käydä kysäsemässä kun siinä amiksen naapurissa oon töissä :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Suuttimia pestiin ammattikoulussa sellasessa pienessä astiassa joka lähettään jonkun sortin nopeaa 'aaltoilua', kun vesi pistetään liikeelle, se irrotaan lian. Kyllä kolikot kiilsi! niitä kait ihan myydään korun puhdistimina?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

Epezi kirjoitti:Suosittelen viemään ne kaikki suuttimet, niin saavat mitattua niiden keskinäiset erot. Mittauksia ja puhdistuksia tekee esim Pirkanmaan ammattikoulu, siinä Nekalassa. Hintaa en muista, mutta heittäisin hatusta 6 suuttimelle mittaus ja pesu ~100€
Joo noi suostu tekemään sen :)
Täytyy vaan itse pistää osiin tässä vkl aikana ja maanantaina heti viedä suuttimet mittaukseen. Liian ajoissa en ainakaan ollut kun noillahan amiksessa alkaa kesälomat, maanantai on viimenen päivä kun sielä enää ketään on :S

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos et ehdi hakemaan, niin saat suuttimet takaisin sitten syksyllä kun koulut alkavat :mrgreen:
Kimmo / alfatune.fi

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

enköhän mä itte jää siihen paikan päälle kattelee ku toi homma tehdään :)
Nopea homma kuulemma kun on jo valmiiksi paloina :P

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

joopajoo, suuttimet on nyt putsattu ja mittailtu, mitään vikaa ei löytynyt, kaikki näytti lähes täydellisiä lukemia.. Täytyy nyt aamulla laittaa auto läjään ja hetken aikaa ajella jos vaikka pelais paremmin, mutta epäilen että vikaa joutuu vielä hakemaan jostain muualta.

Olisko kellään mitään ajatuksia missä mahtaa olla vika? ilmamäärämittaria en jaksa oikeen uskoa kun se tekee tota epätasasta käyntia vain yhden pytyn kanssa

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Mulla oli huonoa tyhjäkäyntiä ja nykimistä. Oli jako hypännyt pari hammasta kun apulaitehihna hajosi ja palasia pääsi jakohihnan kopan sisälle.

Jos ei tuota ja vain yksi pytty on huono, niin joko tulppa, puola tai sitten puristukset on pielessä. Joku venttiili huono siinä sylinterissä?
Cheer up, the worst is yet to come.

UHREG
Viestit: 45
Liittynyt: 06 Marras 2008, 15:30

Viesti Kirjoittaja UHREG »

nykimistä en ole huomannu muuten kun jos kylmänä lähtee kiihdyttämään kovalla kaasulla, mutta sen ei pitäisi olla vaarallista tai liittyä tuohon.

Tulpat oon vaihtanu ja puolat mitannu, kaikki ok. Puristukset tietysti voisi mitata, koneremonttia en kyllä ala tekemään tai lähtee auto suorinta reittiä purkurille :(

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Paljonkos koneella on ajettu?
Kun vaihdoit tulpat, olivatko tasaisesti saman värisiä? Itsellä oli kerran jako pielessä toisessa lohkossa ja sen puolen tulpat olivat paljon mustemmat.

Itse kokeilisin varmaan tässä järjestyksessä:
- Jostain vaikka lainaksi yksi puola siihen pyttyyn jossa epäilit jotain vikaa olevan (voin vaikka lainata jos tuut hakemaan :-)
-antaa käydä vaikka vartin sitä rykivää tyhjäkäyntiä ja kattoo miltä tulpat näyttää
-puristusmittaukset
-tsekata onko jako kohdallaan

EDIT: Jos se "ongelmasylinteri" on taaemmassa ryhmässä, niin tuon puolan vaihdon vois tehdä samoilla purkutöillä noiden muiden kanssa!

Vastaa Viestiin