mitä mieltä?alfa 75 2,0 ruiskukoneella?
Valvoja: Moderators
mitä mieltä?alfa 75 2,0 ruiskukoneella?
Kaipaisin vähän asiantuntijoiden ja muidenki kommentteja!:) Eli...kannattaisiko hommata tollanen 75:nen 2 litrasella ruiskukoneella?Ollut alunperin kaasari mutta vaihdettu tilalle ruisku. Vuosimalli -88 ja korilla ajettu 180 000 km, koneella jonkin verran vähemmän. Kuulemma kisakytkin ja vaihdelaatikko! Ihan mukava ajaa! Hinta olisi jotain 1500 euron hujakoilla. Entäpä minkä verran tulee hintaa kun ainakin akku ja jarrupalat pitäisi uusia ja ohjauskulmat säätää?sähköikkunat ja pyyhkijät himan hitaat...kenties alfan perusvikoja...vai voiko johtua mädästä akusta? Kiitokset vastauksista jo näin etukäteen!:D
takaveto on kiva asia
Re: mitä mieltä?alfa 75 2,0 ruiskukoneella?
Onko tuohon vaihdettu twin spark vai twincam-moottori?mhc550 kirjoitti:Kaipaisin vähän asiantuntijoiden ja muidenki kommentteja!:) Eli...kannattaisiko hommata tollanen 75:nen 2 litrasella ruiskukoneella?Ollut alunperin kaasari mutta vaihdettu tilalle ruisku. Vuosimalli -88 ja korilla ajettu 180 000 km, koneella jonkin verran vähemmän. Kuulemma kisakytkin ja vaihdelaatikko! Ihan mukava ajaa! Hinta olisi jotain 1500 euron hujakoilla. Entäpä minkä verran tulee hintaa kun ainakin akku ja jarrupalat pitäisi uusia ja ohjauskulmat säätää?sähköikkunat ja pyyhkijät himan hitaat...kenties alfan perusvikoja...vai voiko johtua mädästä akusta? Kiitokset vastauksista jo näin etukäteen!:D
Etsi täältä viestiketju jossa on 75:n tarkistuskohteita käsitelty enemmänkin . Noista kisaosahöpinöistä en paljon perustaisi jos ei ole jonkinlaista dokumenttia esittää. Monet tapaamani alfan myyjät tuppaavat puhuvan enemmän tai vähemmän höpöjä niin kuin auton myyjät usein. Akku maksaa 50 € ja jarrupalat 20€, jarruremontille tosin voipi tulla enemmänkin hintaa, riippuen missä kunnossa satulat, levyt ja putket on. Akkunat aukeaa minulla ainakin melko verkkaisesti, en ole asiaa tätä ennen edes miettinyt, kai niitten niin kuuluukin tehdä
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no jos vain myyjän puheet pitävät kutinsa ja auto pelaa hyvin ja kori on hyvässä kuosissa niin ihan OK hinta..
mutta myynti puheet on aina myyntipuheita joten kannattaa varmistua jotenkin onko autolle tehty sitä mitä myyjä väittää (kuitit ym)...
kannattaa myös tuon jarrurempan varjolla yrittää hieman tinkiä hinnasta..
mutta myynti puheet on aina myyntipuheita joten kannattaa varmistua jotenkin onko autolle tehty sitä mitä myyjä väittää (kuitit ym)...
kannattaa myös tuon jarrurempan varjolla yrittää hieman tinkiä hinnasta..
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Jos sinulla on ostohinnan lisäksi noin 2000 euroa seuraavan vuoden remontteihin, niin sitten kannattaa ostaa. Erillinen talviautokin kannattaa hommata varoiksi.
Teetätin juuri perään täysremontin - jarruihin ja laatikkoon. Eihän niitä jarruja saanut edes ammattilainen kuntoon "Ei voi ilmata". Kaikki vaihdettiin paitsi yksi satula. Menempä seuraavaan firmaan ja maksan taas. Tai sitten heitän sen "jarrupaineentasaimen" mäkeen tai rakennan jonkun alipainehässäkän, joka imee öljytkin koneesta jarruilmojen ohella. Laatikossa oli synkronoinnit (2 ja 3) paskana sekä myös osa tangoista ja läpivienneistä.
Sähköikkuna voi olla hidas ja jumittaa, koska yksi surkean ohut tukiratuta on pettänyt ja koko koneisto on kierossa.
Sen vain sanon, että jos sinulla ei ole ollut vanhaa Alfaa ennen, niin yllätyt. Itselläni on 160 000 ajettu 75, jonka oston jälkeinen remppalista kattaa kaiken - kaiken. Ei ihme, ettei autoa oltu saatu myytyä. Onneksi minä tulin paikalle.
Teetätin juuri perään täysremontin - jarruihin ja laatikkoon. Eihän niitä jarruja saanut edes ammattilainen kuntoon "Ei voi ilmata". Kaikki vaihdettiin paitsi yksi satula. Menempä seuraavaan firmaan ja maksan taas. Tai sitten heitän sen "jarrupaineentasaimen" mäkeen tai rakennan jonkun alipainehässäkän, joka imee öljytkin koneesta jarruilmojen ohella. Laatikossa oli synkronoinnit (2 ja 3) paskana sekä myös osa tangoista ja läpivienneistä.
Sähköikkuna voi olla hidas ja jumittaa, koska yksi surkean ohut tukiratuta on pettänyt ja koko koneisto on kierossa.
Sen vain sanon, että jos sinulla ei ole ollut vanhaa Alfaa ennen, niin yllätyt. Itselläni on 160 000 ajettu 75, jonka oston jälkeinen remppalista kattaa kaiken - kaiken. Ei ihme, ettei autoa oltu saatu myytyä. Onneksi minä tulin paikalle.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei sen nyt ihan noinkaan tarvitse olla. Abarthilla on pari -88 75 TS:ää eikä kummassakaan ole ollut suuren suuria murheita. Toiseen tosin laitetaan juuri kohtalaisesti uutta peltiä, mutta toisen kanssa ei ole tarvinnut muita peltitöitä kuin uudet takakaaret.Seiska5mma kirjoitti:Sen vain sanon, että jos sinulla ei ole ollut vanhaa Alfaa ennen, niin yllätyt. Itselläni on 160 000 ajettu 75, jonka oston jälkeinen remppalista kattaa kaiken - kaiken. Ei ihme, ettei autoa oltu saatu myytyä. Onneksi minä tulin paikalle.
En nyt tahtoisi masentaa, mutta vanhat Alfat ovat kovasti yksilöitä. Ehjiäkin (ehjempiä) on eivätkä ne välttämättä ole edes kalliita. Huonolla tuurilla sitten kaikki hajoaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
oikeassa olet..kyllä suht hyvänkin (kori/sähköt/vlaatikko) voi saada todella halvallakin..kuten tuon scuorelta ostetun..tosin kone/jarrurempan jäljiltä rahaakin on hieman palanut, mutta kun on itse tehnyt kaikki työt niin kustannuksia on saanut tuntuvasti alas..Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: En nyt tahtoisi masentaa, mutta vanhat Alfat ovat kovasti yksilöitä. Ehjiäkin (ehjempiä) on eivätkä ne välttämättä ole edes kalliita. Huonolla tuurilla sitten kaikki hajoaa.
yksilön kuntokin määräytyy pitkälti sen mukaan minkälaisella pitäjällä ollut...alfahan ei tunnetusti ole minkään huolettomin kulkuneuvo vaan vaatii hieman toyotaa enemmän paneutumista omistajaltaankin..
juup
Juu nii toi on siis twin cam! tutulta oon ostamassa et ainaki ne vaihdelaatikko ja kytkin jutut on totta.mul oli se lähes viikon ajossa ja ihan mukavalta tuntu mutta ku ei ole aikasempaa kokemusta tollasista nii aattelin kysellä...tosin en tiiä yhtään et millanen kykä ja loota tossa sitte on. Levikkeet sun muut helmat (mikäli ostan auton) meinaan tehdä itse lasikuidusta joten siinä säästää aika lailla...madallutus ja uudet vanteet nyt tietenkin maksaa jotain. Autossa olis jo valmiina sporttipenkit ja muuta sälää.
takaveto on kiva asia
No mutta Seiska5mma! Muistellaanpas niitä hyviä aikoja. Kuka se kirjoittikaan näin: "Näin on! Suoritin juuri 500 km sisäänajon täysin raakileella Alfallani. Tehoa oli niin että kokematonta pelotti. Laite meni kylki edellä oli alla jäätä tai kuivaa asfalttia. Moottorijarrutus lumella aiheutti takarenkaiden lukkiutumisen, joten sitäkään ei uskaltanut ainakaan rekan ohituksen jälkeen tehdä. Säädöt ovat siis onnistuneet, vehje ei pysy käsissä, joten se on täydellinen."Seiska5mma kirjoitti:Jos sinulla on ostohinnan lisäksi noin 2000 euroa seuraavan vuoden remontteihin, niin sitten kannattaa ostaa. Erillinen talviautokin kannattaa hommata varoiksi.
Teetätin juuri perään täysremontin - jarruihin ja laatikkoon. Eihän niitä jarruja saanut edes ammattilainen kuntoon "Ei voi ilmata". Kaikki vaihdettiin paitsi yksi satula. Menempä seuraavaan firmaan ja maksan taas. Tai sitten heitän sen "jarrupaineentasaimen" mäkeen tai rakennan jonkun alipainehässäkän, joka imee öljytkin koneesta jarruilmojen ohella. Laatikossa oli synkronoinnit (2 ja 3) paskana sekä myös osa tangoista ja läpivienneistä.
Sähköikkuna voi olla hidas ja jumittaa, koska yksi surkean ohut tukiratuta on pettänyt ja koko koneisto on kierossa.
Sen vain sanon, että jos sinulla ei ole ollut vanhaa Alfaa ennen, niin yllätyt. Itselläni on 160 000 ajettu 75, jonka oston jälkeinen remppalista kattaa kaiken - kaiken. Ei ihme, ettei autoa oltu saatu myytyä. Onneksi minä tulin paikalle.
Olet kyllä oikeassa, että kyllä kuluja seiskavitosesta helposti tulee. Pitää siis tarkistaa kohde huolellisesti ja silti varautua rahan menoon.
Lainaanpa vielä itseäni:Ostin oman 75 TS:säni ('88 ) 2000, sillä oli ajettu noin 180 tkm. Remonttiakin on tehty:
- bensatankki
- lämmityslaitteen moottori
- bensapumppu
- ruiskun ja imusarjan väliset kumit
- molemmat takakaaret vaihdettu
- maalattu uudestaan
- vaihteensiirtäjän vivusto korjattu
- virtalukko
- keskuslukitusta rempattu
Ja pientä normaalia huoltoa on tehty tietysti.
Verrattuna aikaisempaan autooni Escort XR3i ('84) ovat käyttökulut mielestäni selvästi isommat.
Sähköjen kanssa ei ole ollut muita ongelmia, kuin edellä mainitut. Bensapumppu jätti tielle.
Autoani olen huollattanut Auto Milanossa, Tiippanalla ja pikku jutut paikallisella korjaamolla.
Mielestäni lähin vertailukohta autolle on BMW 320. Siihen nähden 75:n on edullisempi ostaa, mutta (uskoakseni) kalliimpi ylläpitää. Pitkällä aikavälillä kulut (ostohinta + korjaukset) ovat ehkä samaa luokkaa?
Miksi Alfa? Lukkoperä, 50/50 painon jakauma, 148 hv painavat vaa'an Alfan eduksi. Toki Bemariinkin saa vastaavat jutut, mutta se maksaa taas lisää.
Tutki auto huolellisesti, osta ja nauti.
Itselleni Twin Sparkki on jäämässä pieneksi pikku hiljaa. Vakavia vaihtoehtoja sen korvaajaksi ovat 75 3.0 V6 tai 155 Q4.
Niin, että eihän tuo rahanmeno ole vierasta minullekkaan.