Ilmastoinnin vaikutus moottorin käyntiin?
Valvoja: Moderators
Ilmastoinnin vaikutus moottorin käyntiin?
Huomannut nyt lämpimämmillä keleillä, kun tuota ilmastointia tarvitsee, niin se vaikuttaa moottorin vetoon todella paljon. Taajamassa tasakaasulla huomaa, että kompura kuormittaa moottoria epäilyttävän paljon ja vedon "huojuntaa" säestää releen naksuminen.
Ei ole normaalia käytöstä, mutta korjaantuuko kylmäaineiden vaihdolla tai jollakin muulla vai onko jotain menossa rikki? Kylmää tulee kyllä ihan hyvin. Niin ja auto on 155 16v super. Ilmastointi pois päältä ajellessa tehot on tallella. Tein myös syksyllä sen automaatti-ilmastoinnin itsediagnoosin ja kaikki oli ok.
Ei ole normaalia käytöstä, mutta korjaantuuko kylmäaineiden vaihdolla tai jollakin muulla vai onko jotain menossa rikki? Kylmää tulee kyllä ihan hyvin. Niin ja auto on 155 16v super. Ilmastointi pois päältä ajellessa tehot on tallella. Tein myös syksyllä sen automaatti-ilmastoinnin itsediagnoosin ja kaikki oli ok.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Samaa ilmiötä on minullakin havaittavissa. Kylmää tulee mullakin ihan kohtuullisesti, mittasin viime viikolla 26 asteen helteessä, että kolme-neljä asteista ilmaa puhaltaa.
Foorumilla näkyy olevan vanhoja ketjuja aiheeseen liittyen ja niitä eilen luettuani olen siinä uskossa, että tehojen häviäminen on "normaalia", mutta jos kompura alkaa metelöidä, niin se ei ole enää ihan terve merkki.
Omaani on tehty ilmastoinnin huolto vajaat kaksi vuotta sitten, joten siitä ja ilmastoinnin toimivuudesta päätellen kylmäaineita on. Ja luulisi ettei öljytkään ole mihinkään karanneet.
Foorumilla näkyy olevan vanhoja ketjuja aiheeseen liittyen ja niitä eilen luettuani olen siinä uskossa, että tehojen häviäminen on "normaalia", mutta jos kompura alkaa metelöidä, niin se ei ole enää ihan terve merkki.
Omaani on tehty ilmastoinnin huolto vajaat kaksi vuotta sitten, joten siitä ja ilmastoinnin toimivuudesta päätellen kylmäaineita on. Ja luulisi ettei öljytkään ole mihinkään karanneet.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Pahimmillaan kompressori vie 10kW näin väittää koulutus materiaali (taisi olla volvon...).
Releen naksuminen? ettei vain olisi magneettikytkin mikä laittaa kompuran hihnapyörää 'irti' ja 'kiinni'. Vastaako ääni samaa kun laittaa ilmastoinnin päälle/pois? Ilmastointi järjestelmässä useampi anturi, joka saattaa 'irrottaa' kompuran jos lämpötila kompressorissa nousee/paine kasvaa liian kovaksi/käyttö edellityksen eivät täytä ilmastoinnin vaatimuksia jne. lista on pitkä... tietysti automaatti ilmastointi myös katkoo, jos sisälle on saavutettu haluttu lämpötila.
Pitää tehdä omaan huolto kohta puoleen - kylmää tulee mutta sittenpähän näkee, onko ainetta karannut paljonkin. Aina ei tarvita edes vuotoa - kylmä aine tulee pahimmillaan pikkuhiljaa myös metalliputken läpi!
Releen naksuminen? ettei vain olisi magneettikytkin mikä laittaa kompuran hihnapyörää 'irti' ja 'kiinni'. Vastaako ääni samaa kun laittaa ilmastoinnin päälle/pois? Ilmastointi järjestelmässä useampi anturi, joka saattaa 'irrottaa' kompuran jos lämpötila kompressorissa nousee/paine kasvaa liian kovaksi/käyttö edellityksen eivät täytä ilmastoinnin vaatimuksia jne. lista on pitkä... tietysti automaatti ilmastointi myös katkoo, jos sisälle on saavutettu haluttu lämpötila.
Pitää tehdä omaan huolto kohta puoleen - kylmää tulee mutta sittenpähän näkee, onko ainetta karannut paljonkin. Aina ei tarvita edes vuotoa - kylmä aine tulee pahimmillaan pikkuhiljaa myös metalliputken läpi!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
En tiedä mikä kompressori muissa malleissa on mutta 156 V6:n kompura on muuttuvatilavuuksinen, eli se syö tehoa vain tarpeen mukaan. Jos jäähdytystä ei tarvita paljoa, se vie muutaman sata wattia, täysillä ollessaan varmaan useita kilowatteja.
Kompurahan kytkeytyy automaattisesti irti täyskaasukiihdytyksessä...
Kompurahan kytkeytyy automaattisesti irti täyskaasukiihdytyksessä...
Kompuran kuormitus tuntuu mielestäni selvästi enkä ihmettelisi yhtään reilujakin tehohäviöitä. Syy miksi kyselen on tuo kuormituksen vaihtelu releen naksumisen tahdissa, joka on alkanut hieman ärsyttämään... DaViegan arvaus osuu mielestäni lähelle. Jokin pistää kompuran päälle ja pois sattumanvaraisesti.DaViega kirjoitti:Releen naksuminen? ettei vain olisi magneettikytkin mikä laittaa kompuran hihnapyörää 'irti' ja 'kiinni'. Vastaako ääni samaa kun laittaa ilmastoinnin päälle/pois? Ilmastointi järjestelmässä useampi anturi, joka saattaa 'irrottaa' kompuran jos lämpötila kompressorissa nousee/paine kasvaa liian kovaksi/käyttö edellityksen eivät täytä ilmastoinnin vaatimuksia jne.
Täytynee viedä auto joka tapauksessa kylmäaineiden vaihtoon. Kannattaako samalla vaihtaa jotain muuta (kuivain tms.)? Ts. onko ilmastoinnissa "kuluvia osia"? Missä pk-seudulla/uudellamaalla on halpaa ja tiedetään alfoista?
Muistan kanssa menneisyydestä että omassa 155:ssä tehot tuntuivat kuumalla ilmastoinnin ollessa päällä tosiaan häviävän aika reippaasti, ja muutenkin tuntui että kuumalla ilmalla kone tuntui puhdittomammalta kun viileämmällä. Ei ikinä selvinnyt että oliko jokin vialla vai ei.
Sen sijaan viime kesänä 156:n tehtiin ilmastoinnin huolto jonka seurauksena ilmeisesti magneettiventtiili jäi jollain tavalla jumittamaan ja naksunta toistui muutaman sekunnin välein. Myöskään kylmää ilmaa ei tullut juuri laisinkaan kun kompressori meni on-off jatkuvasti. Samaan tapaan vaikutti tasakaasulla vetoon ja se oli todella nykivää.
Oireet lakkasivat kun huolto uusittiin.
Eli ei ihan normaalia käytöstä jos naksunta on noin tiheää.
Sen sijaan viime kesänä 156:n tehtiin ilmastoinnin huolto jonka seurauksena ilmeisesti magneettiventtiili jäi jollain tavalla jumittamaan ja naksunta toistui muutaman sekunnin välein. Myöskään kylmää ilmaa ei tullut juuri laisinkaan kun kompressori meni on-off jatkuvasti. Samaan tapaan vaikutti tasakaasulla vetoon ja se oli todella nykivää.
Oireet lakkasivat kun huolto uusittiin.
Eli ei ihan normaalia käytöstä jos naksunta on noin tiheää.
Citroen DS5 + Victory Hammer S
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Mitä olen muun merkkisillä ilmastoiduilla ajellut, niin esim. kakslitraisessa V40 Volvossa ilmastointi vie tehoja samaan tapaan kuin omassani, eli melkoisen paljon ja hiljaisessa vauhdissa matalilla kierroksilla myös nykäyksen tuntee kun kompura lyö päälle. Toisaalta esim. Mazda kuutosessa turbodieselissä ja Passat TDI:ssä ei vaikutusta huomaa ollenkaan (ainakaan kun en ole hirveen paljon kyseisillä autoilla ajanut). Mutta: Minkäköhän takia exäni 1,2 litraisessa Stilossakaan en muista huomanneeni mitään tehohävikkiä ilmastointi päällä? Vai onko se niin, että kun on muutenkin nuhainen auto niin sitä ei huomaa 82 hevosesta 10 prosenttiakaan ei ole enää kovin paljoaRasvis kirjoitti:Kyllä tuo kompura puudutti myöskin 164 TS:n ja GTV 1.8 TS:n eli lienee pikkukoneissa ihan normaalia. Kolmetonnarissa ja dieselissä ei sitten tuntunut missään.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Laittoivat ekaks liikaa kylmäainetta.Visconti kirjoitti:
Sen sijaan viime kesänä 156:n tehtiin ilmastoinnin huolto jonka seurauksena ilmeisesti magneettiventtiili jäi jollain tavalla jumittamaan ja naksunta toistui muutaman sekunnin välein. Myöskään kylmää ilmaa ei tullut juuri laisinkaan kun kompressori meni on-off jatkuvasti. Samaan tapaan vaikutti tasakaasulla vetoon ja se oli todella nykivää.
Oireet lakkasivat kun huolto uusittiin.
Eli ei ihan normaalia käytöstä jos naksunta on noin tiheää.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Sama homma täälläkin eli vie tehoja sen verran että huomaa, muttei kuitenkaan aivan mahdottomasti. Naksuntahan lienee kompuran käynnistymiseen/irrotukseen liittyvä juttu.
Itselläni on ilmastoinnin kanssa muitakin ongelmia... Viilentää kyllä, muttei tarpeeksi. Huollettu on useasti ja vuotoja ei ole ollut.
Kompressori on hiljainen ja toimii, muttei puske riittävän kylmää.
Kuivainta en ole vaihtanut - onko iso operaatio ja itse tehtävissä? En ole ole edes huomannut lätäkköä auton alla tälle keväälle.
Jossain lienee tukosta?
Vaikuttaako kuivaimen vaihto viilennystehoon?
Mistä kuivain ja veden poistoputki löytyy?
Auto 156 1.8 ja manuaalinen ilmastointi.
Olisin erittäin kiitollinen asiantuntevista vinkeistä miten asiaa voisi ratkoa.
Itselläni on ilmastoinnin kanssa muitakin ongelmia... Viilentää kyllä, muttei tarpeeksi. Huollettu on useasti ja vuotoja ei ole ollut.
Kompressori on hiljainen ja toimii, muttei puske riittävän kylmää.
Kuivainta en ole vaihtanut - onko iso operaatio ja itse tehtävissä? En ole ole edes huomannut lätäkköä auton alla tälle keväälle.
Jossain lienee tukosta?
Vaikuttaako kuivaimen vaihto viilennystehoon?
Mistä kuivain ja veden poistoputki löytyy?
Auto 156 1.8 ja manuaalinen ilmastointi.
Olisin erittäin kiitollinen asiantuntevista vinkeistä miten asiaa voisi ratkoa.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
^Onko raitisilmasuodatinta ja onko vaihdettu? Omassani tämä heikensi selvästi ilmastoinnin tehoja, vaikka ilmastoinnin huolto tilannetta paransikin. Olin vain ollut siinä käsityksessä ettei autossani ole ko. suodatinta, koska edellinen omistaja ei ollut sellaista autosta löytänyt (ja ohjekirjan mukaan se on lisävaruste, vaikka ilmeisesti ilmastoiduissa sellainen pitäisi aina olla). Se löytyi sitten aikanaan mallivuoden -03 mukaisesta paikasta, kun tuossa on tuo boselift-sisusta vaikka on -02 rekisteröity. Nyt liikkuu ilma niinkuin pitää ja kylmää tulee riittävästi.
Ja minulla siis myös 1.8 superi, mutta automaatti-ilmastoinnilla.
Ja minulla siis myös 1.8 superi, mutta automaatti-ilmastoinnilla.
Kyllä se minusta huomattavasti vaikuttaa,varsinkin alle puolen kaasun on meno aika nihkeetä kiihdyttäessä.Rivakampi kiihdytys ei nikottele niin paljoa mutta nihkeyttä on siinäkin,eikä ilmastoinnin huolto tosiaan vaikuttanut mitenkään tähän nihkeyteen.Se nyt vaan on alfan ominaisuus,ihan kuin öljyn kulutuskin ja kertakäyttöiset ylätukivarret
Tuossa omassa kiesissä (v6) kompura naksahtaa ainoastaan kerran, pari sekunttia moottorin käynnistämisen jälkeen, jolloin se käynnistyy, muuten paineensäädöstä huolehtivat puhaltimet.Janne kirjoitti:Sama homma täälläkin eli vie tehoja sen verran että huomaa, muttei kuitenkaan aivan mahdottomasti. Naksuntahan lienee kompuran käynnistymiseen/irrotukseen liittyvä juttu.
Itselläni on ilmastoinnin kanssa muitakin ongelmia... Viilentää kyllä, muttei tarpeeksi. Huollettu on useasti ja vuotoja ei ole ollut.
Kompressori on hiljainen ja toimii, muttei puske riittävän kylmää.
Kuivainta en ole vaihtanut - onko iso operaatio ja itse tehtävissä? En ole ole edes huomannut lätäkköä auton alla tälle keväälle.
Jossain lienee tukosta?
Vaikuttaako kuivaimen vaihto viilennystehoon?
Mistä kuivain ja veden poistoputki löytyy?
Auto 156 1.8 ja manuaalinen ilmastointi.
Olisin erittäin kiitollinen asiantuntevista vinkeistä miten asiaa voisi ratkoa.
Systeemiin on kerran huollossa täytetty liikaa ainetta jolloin naksahteli koko ajan ja otti rajusti tehoa moottorista eikä jäähdyttänyt kunnolla.
Kuivain kannattaa vaihtaa samalla, kun ilmastointia huolletaan koska käsittääkseni kylmäaine pitää vaihtaa samalla. Jossain on vikaa ellei lauhdutin jäähdy niin paljoa, että kondenssivettä syntyisi, jos poistoputkessa on tukos niin näiden helteiden jälkeen pitäisi vettä olla jossain jemmassa litratolkulla.
Jälleen käsittääkseni, varmaa tietoa ei ole, kuivain poistaa vettä kylmäaineen joukosta ja ellei se pysty työtään tekemään niin viilennysteho heikkenee. Kuivaimen tai putken sijainnista ei ole tietoa, jostain moottorin takapuolelta ainakin oma auto vettä lirittelee.
Ainakin omassa autossani ilmastointi on huomattavan tehokas eli jotain häikkää jossain on ellei auto jäähdy kunnolla.
Giulia Super -69
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Viehän se ilmastointi tehoja,
mutta ei se nyt hirveitä tee (jossain oli kyllä et 10hv).
Tietysti, jos kompura jumittaa, vie enemmän.
Luulis hihnan luistavan jos paljo ottaa vastaan.
Ottakaa hihna irti ja koittakaa, laturikin vie omansa.
Hihna irti auto ei lataa, eli ei pitkiä matkoja.
mutta ei se nyt hirveitä tee (jossain oli kyllä et 10hv).
Tietysti, jos kompura jumittaa, vie enemmän.
Luulis hihnan luistavan jos paljo ottaa vastaan.
Ottakaa hihna irti ja koittakaa, laturikin vie omansa.
Hihna irti auto ei lataa, eli ei pitkiä matkoja.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ilmastointilaiteessa on liikaa öljyä, tämä nakertaa r134a;n jäähdytys ominaisuuksia... höyrystin saattaa myös olla likainen (fortelta löytyy spraypurkki joka puhdistaa bakteerikantaa höyrystimestä...)Janne kirjoitti: Itselläni on ilmastoinnin kanssa muitakin ongelmia... Viilentää kyllä, muttei tarpeeksi. Huollettu on useasti ja vuotoja ei ole ollut.
Kompressori on hiljainen ja toimii, muttei puske riittävän kylmää.
Kuivainta en ole vaihtanut - onko iso operaatio ja itse tehtävissä? En ole ole edes huomannut lätäkköä auton alla tälle keväälle.
Jossain lienee tukosta?
Vaikuttaako kuivaimen vaihto viilennystehoon?
Mistä kuivain ja veden poistoputki löytyy?
Kuivaimen vaihtoa ei voi tehdä jos ei ole ilmastoinnin huoltolaitetta, jos onnistuu tekemään vaihdon ilman oikeaa laitetta, on tehnyt rankan luokan ympäristö rikoksen Kuivain poistaa kylmäaineen seassa olevaa nestemäistä kylmäainetta (neste tekee tuhoa kompressorille) myös veden kanssa. Jos Alfassa on kuristinventiilillä varustettu ilmastointi, niin vaikuttaisi siltä, että ventiili laskee liikaa kylmäainetta höyrystimelle, tällöin ei saada parasta tehoa irti. paisunta venttiilisessä järjestelmässä saataa olla kalvossa häiriötä (rikki tai kovetunnut) sama tulos kuin kuristin ventiilillä -> teho häviää... Ainoa vedenpoisto putki on höyrystimellä, tämä putki estää höyrystimen muodostaman kosteuden pääsyn auton sisälle
Jäähdyttimen luonna olevaa lauhdutinta voisi yrittää myös putsata painepesurilla tms.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean