156:n pyöränlaakeri- ja jarruremonttia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

156:n pyöränlaakeri- ja jarruremonttia

Viesti Kirjoittaja niki »

Zenery kirjoitti:
Mulla kuuluu myös tuota ulinaa kesärenkailla (aika kovaa).
Viime huollossa DA:ssa pyysin tarkastamaan pyörän laakerit ja yhdessä oli vain hieman sanomista,joten vaihdatin sen,mutta mitään vaikutusta ulinaan ei ollut.
Mitäs tuosta laakerista maksoit? Kävin äsken deltassa ja pyysivät karvan alle 200 euroa laakerista + 120 euroa työstä.. Tämän lisäksi autossa palaa vielä airbagin merkkivalo, jonka sammuttamisesta pyytävät 65 euroa. Jos tämän kaiken tekee pakettina, niin koko hoito on 350 euroa... Halpaa vai kallista?

AD-autokorjaamossa ja Bosch Car Servicessä (autosähkö&Dieselhuolto Häkkinen) eivät löytäneet mistään osaa, joten hakevat varmaan Deltasta. Ero on siinä, että AD ottaa työstä 100 euroa ja Häkkinen 80 euroa... Motonet-hinnat on tosin vielä tutkimatta. Oi tätä alfailun ihanuutta :roll:
Ammattina autokauppa

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

niki kirjoitti:
Mitäs tuosta laakerista maksoit? Kävin äsken deltassa ja pyysivät karvan alle 200 euroa laakerista + 120 euroa työstä..
motonet
ETUPYÖRÄN LAAKERISARJA
156. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1761 94.00
TAKAPYÖRÄN LAAKERISARJA
156. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-1762 77.00

tuolta vois löytyä kanssa

http://www.hlgroup.fi/content/Helsingin ... g=Suomeksi

edit: laakerivian kyllä yleensä huomaa helposti, eli rahinaa käännettäessä.Tuo ulina voi johtua pelkästään renkaista
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

V6 kirjoitti: edit: laakerivian kyllä yleensä huomaa helposti, eli rahinaa käännettäessä.Tuo ulina voi johtua pelkästään renkaista
Kävin ihan "automaattisesti" kysymässä motonetistä tuota hintaa ja oli sama 94 euroa, eli motonetilla ei pärstän mukaan hinnoitella (onneksi :mrgreen: ). Noita tuo maahan kuulemma myös arwidson. Bosch Service ASD Häkkiselläkin on kuulemma suhteet ko. maahantuojaan, joten sopisin testauksen perjantaille. Sitten vahvistuu, onko vikaa laakereissa vai jossain muualla... Tosiaan mielestäni viime syksynä ko.ongelmaa ei ollut ja silloinkin alla oli ihan samat renkaat. Ääni voimistuu selvästi käännettäessä vasemmalle ja vähenee käännettäessä oikealle ja pienissä nopeuksissa vasemmalle käännettäessä kuuluu vaimeaa rahinaa, jota on kyllä kuulunut jo joulusta asti. Ulina tuli mukaan joitain viikkoja sitten...

Aika suuri hintaero loppujen lopuksi. Delta: n.320 eur, ASD-Häkkinen 200 eur...
Ammattina autokauppa

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

niki kirjoitti:[
Mitäs tuosta laakerista maksoit? Kävin äsken deltassa ja pyysivät karvan alle 200 euroa laakerista + 120 euroa työstä.. Tämän lisäksi autossa palaa vielä airbagin merkkivalo, jonka sammuttamisesta pyytävät 65 euroa. Jos tämän kaiken tekee pakettina, niin koko hoito on 350 euroa... Halpaa vai kallista?

AD-autokorjaamossa ja Bosch Car Servicessä (autosähkö&Dieselhuolto Häkkinen) eivät löytäneet mistään osaa, joten hakevat varmaan Deltasta. Ero on siinä, että AD ottaa työstä 100 euroa ja Häkkinen 80 euroa... Motonet-hinnat on tosin vielä tutkimatta. Oi tätä alfailun ihanuutta :roll:
Joo,kyllä se jotain 300 vaihdettuna oli,kun koko huolto (öljyn vaihdot,päästömittaus,laatikon öljyn tarkastus,laakerin vaihto ja muuta jotain pientä)maksoi tasan 500 euroa.
Kyllä Alfalla on halpa ajella :wink:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Äsken sitten sain auton huollosta. Hintaa tuli 305 euroa, mikä tuntuu aika paljolta, koska delta olisi tehnyt työn melkeen samaan hintaan. Tarvikelaakeria eivät saaneet, joten tilasivat Muukkoselta alkuperäisen hintaan 135 euroa + toimituskulut. Työ sitten maksoi 80 euroa + 40 euroa siitä hyvästä, etteivät meinanneet millään saada ruostunutta laakeria irti...

10 sekunnin testerityöstä veloittivat lisäksi 40 euroa. Sammuttivat airbagin merkkivalon. Mitään testausta ei sinäänsä ollut. Piuha kiinni ja valinta testeristä "tyhjennä vikamuisti". Kärsimykset ovat tosin vasta alkaneet. Ihan kuin tämä ei olisi jo ollut riittävästi, niin etulevyt on myös vaihtokunnossa, á 300 euroa ja toinenkin laakeri on niin huono, että vaihtoon menee. Vajaa tonni menee hujahtaen ylimääräiseen remppaan, mutta onpahan Alfa taas sen jälkeen kisakunnossa. :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

niki kirjoitti:Äsken sitten sain auton huollosta. Hintaa tuli 305 euroa, mikä tuntuu aika paljolta, koska delta olisi tehnyt työn melkeen samaan hintaan. Tarvikelaakeria eivät saaneet, joten tilasivat Muukkoselta alkuperäisen hintaan 135 euroa + toimituskulut. Työ sitten maksoi 80 euroa + 40 euroa siitä hyvästä, etteivät meinanneet millään saada ruostunutta laakeria irti...

10 sekunnin testerityöstä veloittivat lisäksi 40 euroa. Sammuttivat airbagin merkkivalon. Mitään testausta ei sinäänsä ollut. Piuha kiinni ja valinta testeristä "tyhjennä vikamuisti". Kärsimykset ovat tosin vasta alkaneet. Ihan kuin tämä ei olisi jo ollut riittävästi, niin etulevyt on myös vaihtokunnossa, á 300 euroa ja toinenkin laakeri on niin huono, että vaihtoon menee. Vajaa tonni menee hujahtaen ylimääräiseen remppaan, mutta onpahan Alfa taas sen jälkeen kisakunnossa. :roll:
Se onkin noiden merkkiliikkeiden etu,että työn hinnan tietää tarkasti etukäteen,eli työhön käytetty aika ei nosta kustannuksia :wink:
Joten aina ei säästä käyttämällä pajaa,joka tekee työt tuntiveloituksella.

Aika kalliit on nuo etulevyt,onneksi on omassa vielä ok,mutta täytyyhän ollakkin kun autolla on ajettu vain reilut 200 tkm :wink:

Takalevyt vaihdatin juuri ja hintaa tuli töineen ja paloineen jotain 160 euroa,ei tosin Deltassa.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Tänään vaihdatin toisen takapyörän laakerin, laakeri motonetistä reilu 70, työt 56 euroa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Älä hyvä mies (Niki) maksa etulevyistä 300€ !!!
Esim Muukkonen myy n.70€ kpl ja ne pystyy helpohkosti vaihtamaan itsekin.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

puuha kirjoitti:Älä hyvä mies (Niki) maksa etulevyistä 300€ !!!
Esim Muukkonen myy n.70€ kpl ja ne pystyy helpohkosti vaihtamaan itsekin.
Aikas edulliset. Pitää varmaan tilata sieltä. (tuo 300 euroa on hinta vaihdettuna, mutta siitä huolimatta noi levyt on tosi edulliset siihen verrattuna, mitä mulle tarjosivat).

Laakerinvaihdon yhteydessä kyllä näin, miten tuo levy irroitetaan/vaihdetaan, mutta teetän työn varmaan silti jossain "asiantuntijalla" ettei tule ite sävellettyä mitään kriittistä...

Nyt menee perjantaina auto toiseen laakerin vaihtoon (ja toiseen firmaan). Nyt koko työn hinta on 170 euroa (deltassa jo pelkkä osa maksaa enemmän)!

Eli huimat erot on kyllä korjaamohintojen välillä. Nyt pulju on osaset-liikkeen korjaamo, joka tekee laakerinvaihdon urakkatyönä. Osa maksaa 105 euroa ja työt sitten tuon lopun. Häkkinen otti tuntiveloituksella, osa maksoi 150 euroa (muukkoselta tilattu + rahti) ja työ 115 euroa(!) joten kyllä nyt ottaa päähän kun ei tullut jo ensimmäisellä kysyttyä tuolta halvemmasta paikasta.
Ammattina autokauppa

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

Kuinkas Niki tuo "ulina",lakkasiko laakerin vaihdolla ?
Mulla ulisee edelleen 80 km/h nopeudessa,enkä vieläkään tiedä mistä se tulee.
Jotenkin alkaa tuntua,ettei se tule kuitenkaan renkaista,tulisikohan etujarruista ?
Olen kyllä pyöritellyt renkaita ja "herkistellyt" etujarruja purkamatta niitä,mutta ei vaan selviä.

Kävi muuten niinkin,että kun pari kertaa työnsin utujarrusylinterit sisään ja ulos,niin eka jarrutuksella painui poljin pohjaan ja vähän säikäytti.
Sen jälkeen toimi taas normaalisti.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Zenery kirjoitti:Kävi muuten niinkin,että kun pari kertaa työnsin utujarrusylinterit sisään ja ulos,niin eka jarrutuksella painui poljin pohjaan ja vähän säikäytti.
Sen jälkeen toimi taas normaalisti.
Varmaan jäänyt vähän kauas levystä ja ekalla painalluksella vasta mennyt kohdalleen.... :roll:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Zenery kirjoitti:Kuinkas Niki tuo "ulina",lakkasiko laakerin vaihdolla ?
Mulla ulisee edelleen 80 km/h nopeudessa,enkä vieläkään tiedä mistä se tulee.
Jotenkin alkaa tuntua,ettei se tule kuitenkaan renkaista,tulisikohan etujarruista ?
Olen kyllä pyöritellyt renkaita ja "herkistellyt" etujarruja purkamatta niitä,mutta ei vaan selviä.

Kävi muuten niinkin,että kun pari kertaa työnsin utujarrusylinterit sisään ja ulos,niin eka jarrutuksella painui poljin pohjaan ja vähän säikäytti.
Sen jälkeen toimi taas normaalisti.
Oikea termi on varmaan jyrinä. Eli lakkasi kyllä- osittain. Eli vasemmalta vaihdettiin laakeri, mutta se ei täysin auttanut kun oikeankin pyörän laakeri on vaihtokunnossa. Eli nyt menee sekin sitten vaihtoon. :roll:

Vaihdoitko itse vaan yhden laakerin? Etupään laakerisarjahan tarkoittaa vain yhtä laakeria ja voihan sulta olla kulunut toisen pyörän laakeri myös... Mitä sun autolla on kilometrejä mittarissa?
Ammattina autokauppa

Avatar
Zenery
Viestit: 420
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 09:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Zenery »

niki kirjoitti: Oikea termi on varmaan jyrinä. Eli lakkasi kyllä- osittain. Eli vasemmalta vaihdettiin laakeri, mutta se ei täysin auttanut kun oikeankin pyörän laakeri on vaihtokunnossa. Eli nyt menee sekin sitten vaihtoon. :roll:

Vaihdoitko itse vaan yhden laakerin? Etupään laakerisarjahan tarkoittaa vain yhtä laakeria ja voihan sulta olla kulunut toisen pyörän laakeri myös... Mitä sun autolla on kilometrejä mittarissa?
Kyllä pyysin tarkastamaan kaikki laakerit ja ainoastaan toisesta etulaakerista löytyi alkavaa vikaa,joten sen pyysin vaihtamaan.

Kilometrejä on takana 210 tkm

Minun autossa se ääni on kyllä ihan sellainen korkeataajuuksinen ulina,joka kuuluu koviten 80 vauhdissa riippumatta vaihteesta tai onko kytkin alhaalla tai veto päällä.

Talvirenkailla ääntä ei kuulu ainakaan noin selvästi ja kesärenkailla ääni kuului jo viime kesänäkin.

Renkaita pyörittelemällä vikaa ei tunnu,mutta olisikohan sittenkin vika etujarruissa,jotka saattavat laahata hieman kaikesta huolimatta.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Zenery kirjoitti: Renkaita pyörittelemällä vikaa ei tunnu,mutta olisikohan sittenkin vika etujarruissa,jotka saattavat laahata hieman kaikesta huolimatta.
Lämpääkö ne? ei meinaan tarvi paljonkaan laahata että alkaa kuumottaan... ja sillon kyllä ei käsin niitä pyöritellä :?

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Zenery kirjoitti:
Minun autossa se ääni on kyllä ihan sellainen korkeataajuuksinen ulina,joka kuuluu koviten 80 vauhdissa riippumatta vaihteesta tai onko kytkin alhaalla tai veto päällä.

Talvirenkailla ääntä ei kuulu ainakaan noin selvästi ja kesärenkailla ääni kuului jo viime kesänäkin.
Mulla takalaakerin uliseva ääni oli pahimmillaan juuri 80 jälkeen, 120 kohdilla ääni vaimeni hieman :) Se ääni kuului myös kun rengasta pyöritti ilmassa, asentajan mukaan välystä ei kuitenkaan tuntunut. Ja se ääni kuului kauan aikaa, itselläkin hieman vaimempana jo syksyllä. Oletko kokeillut mutkitella ja seurata muuttuuko äänen voimakkuus jompaankumpaan suuntaan kääntäessä?

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Jos sulla on Zenery jo 210tkm takana, eikä vaihdettu kuin yksi laakeri niin voisi hyvin kuvitella, että olisi toinenkin laakeri mennyt. Tarpeeksi kovalla pyörityksellä tietty pitäisi ääntä kuulua renkaasta...

Tarkastivatko deltassa laakerit myös takaa? Hmm. voisiko vikaa olla sitten vetareissa (?) :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mulla saattaa tulla 156:seen jarrulevyjen vaihto eteen. Kannattaako vaihdattaa laakerit samalla. 92 tkm ajettu 2001 V6 kyseessä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Savo kirjoitti:Mulla saattaa tulla 156:seen jarrulevyjen vaihto eteen. Kannattaako vaihdattaa laakerit samalla. 92 tkm ajettu 2001 V6 kyseessä.
Jos ei pidä ääntä, niin ei kannata vaihtaa.

Vieläkin puuttuu kuva(t) uudesta pirssistä?! :-D
VMP

Cheich
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Joulu 2006, 03:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Cheich »

Kuinka kauan tuollaisella menneellä laakerilla sitten vielä ajelee? Itte tuossa huomasin kelien lämmettyä ikkuna auki huristellessa, että kuskin puolen rengas pitää sellaista heinäsirkan siritykseltä kuulostavaa ääntä. Kun vähän vauhdin kanssa kanttaa, niin katoaa, mutta suoralla taas alkaa.. Mietin vaan, kun ens kuun puoleen väliin pitäisi huristella vielä sellaiset 1000 kilometriä, ennen kuin olisi mahdollista huoltoon pirssi viedä. Nyt jo pelottamaan alkanut, että koska se laakeri siellä hirttää kiinni ja rengas on vastaantulevan corollan tuulettimessa. : D

Minkäsmoinen homma se on itte vaihtaa? Mukava olisi opetella noitakin autonasentelemushommia, ettei aina tarvitsisi ammattiapuun turvata, joka hädässä..
In heaven all the interesting people are missing.
-Friedrich Nietzsche-

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eipä nuo laakerit tuppaa mitenkään kerralla menemään, ääni vaan kovenee kunnes alkaa hirvittämään. Ja vaihto ei ole varmasti mikään ensikertalaisen homma, jos ei ole aiempaa kokemusta alustaosien kanssa rassaamisesta. Lue vaikka täältä kokemuksia, lujassa on osat vaikka olisi kunnon vehkeet. Itseltä on molemmat etulaakerit vaihdettu, toisen kohdalla huoltoliikekin mainitsi että lujassa oli.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Yhdeltä subaru kuskilta oli laakeri leikannut kiinni, oli kerennyt ujeltaa 100km... varmaankin älyttömän huonoa tuuria, usein ne laakeit kestävät yllätävänkin pitkään väljinä...

Usko pois - laakerin vaihto on paljon mukavampi, kunlänttää käteistä tiskiin ja pistää jonkun muun tekemään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin