166 vakionopeudensäätimen asennus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

166 vakionopeudensäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Nyt tuli koko viikonloppu touhuttua Alfojen kanssa. Yhtenä juttuna oli vakionopeudensäätimen asennus tuohon 166 2,5 V6:een. Pitkään haki sitä sopivaa inspiraatiota ennen kuin homman sai tehtyä. Osa olikin autotallin hyllyllä 6kk odottamassa :oops:

Puhutaan siis alkuperäisen säätimen asennuksesta, erittäin helppo ja nopea homma. 30min menee asennukseen aikaa. Lähtökohtana on tietenkin se, että auton on oltava "sähköisellä kaasuvaijerilla" (eli ECU ohjattu kaasuläppä). 2.0 TS koneiset vaativatkin sitten niitä tarvikkeena valmistettavia kamppeita.

Vaiheet:
-vakionopeudensäätimellä varustetun viiksipaketin osto esim. Muukkoselta (hinta jotain 200e-250e)
-autosta akkukenkä vähintään 15min irti, itsellä koko yön autotallissa ennen asennusta kenkä irti (tätä aikaa en laskenut tämä projektin läpiviemiseen mukaan)
-penkki taka-asentoon (ihan varmuuden vuoksi, jos vaikka saakin jostain sen oikosulun aikaiseksi...)
-ratin takaa kolme torx kantaista pulttia auki (ovat ratin sisällä, ei näy päällepäin)
-airbagin pois paikaltaan, takaa liitin irti ja airbag varovasti penkille odottamaan
-ohjauspylväästä viisi kuusikoloruuvia auki ja muovisuojukset pois
-ratin mutteri auki ja ulosvetäjällä ratti pois paikaltaan (ratissa kaksi M8 kierrettä joihin saa pultit ulosvetäjää varten) ((tussilla merkit rattiin ja akseliin, että tulee samalla paikalle takaisin))
-ratti jalkatilaan, kellojousesta lähtevää liitintä ei tarvitse avata, johto on niin pitkä että riittää ratin siirtämiseen jalkatilaan
-viiksipaketista kaksi kuusiokoloruuvia ja liittimet irti ja paketti pois paikaltaan
-uusi vakionopeudensäätimellä varustettu viiksipaketti paikalleen (se vakionopeudensäätimen liitin on teipattu ohjauspylvään vasempaan reunaan muiden johtojen yhteyteen
-osat vastakkaisessa järjestyksessä takaisin paikalleen
-kovaa ajoa, säädin on heti valmis käytettäväksi, ei tarvitse käyttää testerissä yms.

Niin ja tässä operaatiossa poistui se inhottava vilkun heikko palautuminenkin, kun tuli kokonaan uusi viiksipaketti vanhan tilalle.

TÄMÄ EI OLE TYÖOHJE! OMALLA VASTUULLA, JOS OPERAATIOTA LÄHTEE TEKEMÄÄN. AIRBAG ON RÄJÄHDYSAINETTA SISÄLTÄVÄ OSA!

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Kiitos ohjeistuksesta. Hieno homma. Cruise on kyllä ihan mukava varuste. Jos olisin joskus aiemmin tiennyt tämän näin helpoksi, niin olisin pistänyt cruisen tuohon aiempaan. Uudessa se onkin jo valmiina.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tässähän olisi ainesta kuitenkin siirtää topic tuonne FAQ-osioon josa vaikka joku olisi joskus suorittamassa samaa operaatiota..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

tuli aloiteltua asennusta vakkarille 2.4JTD 166:lle, tässäpä ei näköjään ole liitintä valmiina tuolla ohjauspylväässä, eli osoittautui vähän hankalammaksi kuin ajattelin.

Onko kenelläkään kytkentäkaaviota tuolle viikselle '02-malliseen, 140hp JTD:hen? Ei ole sama kuin 136 heppasen version kun on eri ECU...

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Aika edukas tuo Muukkonen :)

Kysyin just viime viikolla mitä maksaa pelkkä vilkun viiksi 166:seen
Alfa Romeoon briteistä tilattuna, firma oli joku Autolusso.
60£ eli jotain 75€ olis maksanu...
Kyseessä oli siis vilkunviiksi cruisella, tiedä sitten mitä
siihen sinun pakettiin kuului...

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

pjotrthegreat kirjoitti:Aika edukas tuo Muukkonen :)

Kysyin just viime viikolla mitä maksaa pelkkä vilkun viiksi 166:seen
Alfa Romeoon briteistä tilattuna, firma oli joku Autolusso.
60£ eli jotain 75€ olis maksanu...
Kyseessä oli siis vilkunviiksi cruisella, tiedä sitten mitä
siihen sinun pakettiin kuului...
Oletko 100% varma että tuo 75€ on todellakin 166:en vilkun ja pyyhkijän viiksipaketti? Hinta kuulostaa enemmänkin 156:en pelkän vakionopeudensäätimen lisäviiksen hinnalta, joka ei kuitenkaan sovi 166:een...
Cheer up, the worst is yet to come.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tekijä kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:Aika edukas tuo Muukkonen :)

Kysyin just viime viikolla mitä maksaa pelkkä vilkun viiksi 166:seen
Alfa Romeoon briteistä tilattuna, firma oli joku Autolusso.
60£ eli jotain 75€ olis maksanu...
Kyseessä oli siis vilkunviiksi cruisella, tiedä sitten mitä
siihen sinun pakettiin kuului...
Oletko 100% varma että tuo 75€ on todellakin 166:en vilkun ja pyyhkijän viiksipaketti? Hinta kuulostaa enemmänkin 156:en pelkän vakionopeudensäätimen lisäviiksen hinnalta, joka ei kuitenkaan sovi 166:een...
En käy väittämään isommin. Pyysin tarjous kyllä 1999 vuosimallin 166:seen.
Voihan se olla että tarjoaja urpoili.
Väittivät kyllä muuten jossain tuolla brittien alfa-forumilla
että kaikki 166:set olisivat "sähköjohtokaasulla".

Mutta kyllä se siltä näytti että kun äsken kävin kokeilemassa kaasun polkemista ja konepelti oli auki että jokin siellä liikahteli pellin alla vaikka
auto ei käynnissä ollut....
:evil:

tuossa se brittien ketju:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-164 ... ntrol.html tuolta loppupäästä löytyy niitä kytkentäkaavioitakin. (näkyy ainakin jäsenille, jäsenyys ilmaista)

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

pjotrthegreat kirjoitti: En käy väittämään isommin. Pyysin tarjous kyllä 1999 vuosimallin 166:seen.
Voihan se olla että tarjoaja urpoili.
Hinta kuulostaa siltä, että tarjoaja luuli 156:n lisäviiksen käyvän tuohon 166:en myös. Ei käy. Pitää olla kokonaan toinen viiksipaketti, jossa vilkun viiksessä on vakionopeussäätimen painikkeet.
pjotrthegreat kirjoitti: Väittivät kyllä muuten jossain tuolla brittien alfa-forumilla
että kaikki 166:set olisivat "sähköjohtokaasulla".
Epäilen, että ainakin ekat 2.0 TS koneiset 166:et olisivat vaijerikaasulla (1999 tienoilla), mutta toki varmuutta ei ole. Vaijerikaasulle ei (mun tietääkseni) saa muuta kuin tarvikeosana myytävän harakirisäätimen jossa sähkömoottoria vaijeille yms.

Toisaalta myöskäään ensimmäiset sähköisellä kaasupolkimella varustetut 156:et eivät pitäneet sisällään tuota "piilotettua" liitintä. Eli niihin ei vakionopeudensäädintä ihan tuosta vaan asennettu. Itsellä ollut kaksi tällaista 156:sta, joten varsin tavallista se näyttää olleen.
Cheer up, the worst is yet to come.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:tuli aloiteltua asennusta vakkarille 2.4JTD 166:lle, tässäpä ei näköjään ole liitintä valmiina tuolla ohjauspylväässä, eli osoittautui vähän hankalammaksi kuin ajattelin.

Onko kenelläkään kytkentäkaaviota tuolle viikselle '02-malliseen, 140hp JTD:hen? Ei ole sama kuin 136 heppasen version kun on eri ECU...
Itselleni vastaten, kyrkiksiä löytyi parikin mutta kumpikaan ei oikein täsmää...

vinkkejä kumpaa kannattaa ensin kokeilla :silly:
Liitteet
kytkis_2.JPG
(35.34 KiB) Tiedosto ladattu 1442 kertaa
kytkis.JPG
(33.09 KiB) Tiedosto ladattu 1442 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Onko kenelläkään muuten tietoa mitä värejä nuo lyhenteet tarkoittavat? Olisi helpompi jäljestää oikeata liitintä ja kaaviota.

N (Nero) lienee musta?

Vastaa Viestiin