Alfa 156 Nykiminen ja tyhjäkäynti ongelmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jarir2
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Touko 2005, 16:27

Alfa 156 Nykiminen ja tyhjäkäynti ongelmat

Viesti Kirjoittaja jarir2 »

Hei olen tältä palstalta koettanut selvittää, minkä vuoksi Alfa aina välillä päättää sammua tyhjäkäynnillä. Joskus kierrokset putoaa ihan suoraaan 0:aan ja auto sammuu. Toisinaan mennään 500 kierroksen pintaan , jossa hetken vaelletaan, kunnes sammuu. Sitten saatetaan mennä pari päivää ilman ongelmia, kunnes taas sammuu risteyksessä ja ohjaustehostin katoaa tuottaen hengenvaarallisen tilanteen.

Moottoritiellä ajettaessa silloin tällöin nykii. Lamda on hiljattain vaihettu, ILM myös vaihdettu viime vuonna, tulpat tsekattu (kaksi ensimmäistä olivat öljyn peitossa, koska öljyä lisättäessä olen ollut hieman suurpiirteinen ja öljyä päässyt pulpahtamaan hieman väärään paikkaan. Jatkossa olen huolellisempi, kun tajusin mihin öljy valui. Luulin tämän olevan nykimisen syyn, mutta ei ollutkaan.

Naapuri tosin ihmetteli tulppien suurta kärkiväliä, kun kävin kaikki tulpat läpi. Niillä on ajettu noin. 70.000 km, joten 100.000 km vaihtoväli ei ole vielä lähellä. Mikä pitäisi olla tulpan oikea kärkiväli?


Lamda vaihdettiin, koska ajotietokone ilmoitti vikaa ILM/Lamdassa. En tosin usko, että vika on niissä, vaan virheilmoitus tulee kaiketi epätavallisesta sammutustilanteesta. Kaasuläppä on myös moneen kertaan puhdistettu, ECU resetoitu. Jossain luki tuosta tyhjäkäyntimoottorista, joka sijaitsee kaiketi kaasuttimen vieressä. Voisiko vika olla siinä ja mitä maksaa sen vaito vai voiko sen itse puhdistaa?

Yt. Epätoivoinen :crazyeyes:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

testaa tyhjäkäyntimoottori: Kun auto käy normaalisti, laita käsijarru päälle, vaihde silmään, jo hitaasti nosta kytkintä, kun kierrokset aprox. 500 paina kytkin alas, kierokset nousevat hetkellisesti +1000 ja palautuvat sitten normaaliin ~850.

Ilmamassamittarin ja lambdan vikakoodi... ilma vuotoa imusarjaan? ruiskuttele vettä imusarjan päälle, jos vaikuttaa käyntiin niin eiköhän siellä ole vuotoa. ja ennenkuin kukaan muu sanoo niin tarkasta imuputken haitari kumi joka kuuleman mukaan saattaa hajota...

Ei varmaankaan ole pakokaasuja otettu, kun on ollut vika päällä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jarir2
Viestit: 57
Liittynyt: 10 Touko 2005, 16:27

Viesti Kirjoittaja jarir2 »

DaViega kirjoitti:testaa tyhjäkäyntimoottori: Kun auto käy normaalisti, laita käsijarru päälle, vaihde silmään, jo hitaasti nosta kytkintä, kun kierrokset aprox. 500 paina kytkin alas, kierokset nousevat hetkellisesti +1000 ja palautuvat sitten normaaliin ~850.

Ilmamassamittarin ja lambdan vikakoodi... ilma vuotoa imusarjaan? ruiskuttele vettä imusarjan päälle, jos vaikuttaa käyntiin niin eiköhän siellä ole vuotoa. ja ennenkuin kukaan muu sanoo niin tarkasta imuputken haitari kumi joka kuuleman mukaan saattaa hajota...

Ei varmaankaan ole pakokaasuja otettu, kun on ollut vika päällä?
Heips ja kiitos nopeasta vastauksesta. Tein tuon käsijarrutestin ja kierrokset nousee hetkellisesti yli 1000 kun painan kytkimen pohjaan, joten se on kaiketi kunnossa.

Koska olen hieman noviisi niin voisitko tarkentaa, mitä tarkoitat "ruiskuttele vettä imusarjan päälle". Missä kyseinen paikka sijaitsee? Minulla 2,0 TS bensakone vm. 2000

Pakokaasut mitattiin Lamdan vaihdon jälkeen, enkä ollut itse silloin paikan päällä. Ilmesisti ei ollut siinä vaiheessa "tilanne päällä", koska arvot olivat OK

Yt.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Purge Canister valve?
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Yleisin vuotokohta on kai mutka ilmin ja moottorin välissä.
Moottorin etupuolelta lähtee, musta muoviputki ilmanmassamittarille ja jatkaa ilmanpuhdistajalle, eteen kuskinpuolelle.

Suihkepullolla.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei kenelläkään olisi kuvaa tarjoilla tähän kohtaan?

http://www.alfaworkshop.co.uk/images/50-7-800.jpg

Näet noi punaiset ruskutussuuttimien liittimet, ton hepun käden korkeudella: niiden ja tulipellin välillä menee 4 paksua putkea, suihkepullolla vettä sinne, katsomallakin voi tietysti löytää vikaa.


http://www.alfaworkshop.co.uk/images/9-1-800.jpg

Tossa kuvassa näkyy Beetta julian tarkottama putki, paksu putki, ilmamassamittari ja kaasuläppäkotelo
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Re: Alfa 156 Nykiminen ja tyhjäkäynti ongelmat

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Itse itseäni aikaisemmasta ketjusta lainaten:
Tekijä kirjoitti:Vihdoinkin voisi tämä aihe saada päätöksen tavalla tai toisella. Se ainainen "kaasuläpän puhdistus ja ECU:n nollaus" -lääke alkaa olemaan jo nähty. Ei se vaan kaikilla auta, ei todellakaan. Samoin kaikki ilmamäärämittarien ja lambdojen vaihdot ovat turhia, sillä jos niissä olisi vikaa, niin kyllä se tyhjäkäynti heiluisi myös auton ollessa paikaillaan. Tämä vika siis koskee siis autoja joissa on kaasuläpän säätö vaijerilla ja tyhjäkäytimoottorilla joka säätää läpän asentoa sähköisesti. Muissa malleissa on muut syyt.

Oikeasti, tässä on ne kaksi korjausvaihtoehtoa:

1. Oikotie. Poistetetaan ECU:lta tiedonsaanti siitä että auto liikkuu. Täällä ohjeet. Varmasti ongelma korjaantuu lopullisesti. Niin, ja saahan sen johdon liittimestäkin irti, eli ei tarvitse olla yhtä brutaali ja katkaista sivuleikkureilla sitä. Ei vaikuta ABS:ien toimintaan tai muuhunkaan kriittiseen. Kyseessä on vain mittariston ja ECU:n välinen tiedonkulku. Varmaankin liittyy moottorijarrutuksen polttoainesyötön katkaisuun jne. En kuitenkaan pitä tätä ratkaisua oikeana, sillä tehtaalta lähtiessään johto oli kiinni ja auto toimi. Miksi se nyt täytyisi olla irti toimiakseen?

2. Kivinen tie. Tehdään näin. Siis säädetään sitä kaasuläpän säätöruuvia (joka rajoittaa läpän akselin liikettä) ja nollataan jokaisen säädön jälkeen se kaasuläppä AlfaDiagin avulla. Ilman AlfaDiagilla tehtyä läpän nollaamista ei säädöllä ole toivottua vaikutusta. Eli säädetään ja haetaan sitä läpän nollakohdan paikkaa niin kauan kunnes saadaan tyhjäkäynti kuntoon. Huom! Siis todellakaan pelkkä säätö tai pelkkä softan nollaus ei auta. Ne on aina tehtävä yhdessä. Aluksi voisi kiristää, että tyhjäkäynti nousee. Sitten vaan hienosäätämään.

Itse pidin tätä vaihtoehtoa 2. huuhaana, kunnes sain tuon 1.6TS:än vähän toisella tavalla oireilleen tyhjäkäyntiogelman kuntoon. Eikä siinä todellakaan ole tätä molemmissa 2.0TS:sä ilmenevää ongelmaa. Tuossa viikonloppuna jo työstin toista 2.0TS:ää tällä vaihtoehdon 2. mukaisilla toimenpiteillä. Ei vaan riitä läppärin akku kovin moneen nollaukseen ja säätöön, mutta kunhan saan invertterin niin sitten jatketaan aktiivista säätöä.
Cheer up, the worst is yet to come.

Vastaa Viestiin