"dieselmäinen" ääni moottorista...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

:) :-D :lol:
Käynnistysääni, pakkasaamuna....ei naputuksia. Suoraan se ääni mikä oli ennen, pelkästään, lämpimällä koneella kun oli käynyt tyhjäkäyntiä jonkun aikaa. En tiedä mikä hyöty oli muuntimella ja mikä osa painimien pesulla.
Vanha muunnin oli irrottaessa sellainen että jäi siihen asentoon mihin sen kääntäessä jätti. Pari kertaa palautui nollaan mutta muuten jäi siihen asentoon.
Tietysti tuntuu että vetääkin paremmin mutta vaikea todentaa. Pelkokin koko remontin sudeksi menosta vähenee.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Kaivetaan vanha topic esiin.. Mulla tuo tessu pitää dieselmäisen naputuksen tyhjäkäynnillä (800rpm) mutta käynnistäessä kun kierrokset on näin 1100 niin ääni on mielestäni normaali.. ? Onko se ajoituksenmuunnin?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Häviääkö ääni koneen lämmetessä?

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

vaimenee hieman.. Tällä hetkellä kyllä öljy ihan alarajassa..
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Olisko jollain ollut ko. vikaa ? Siis Tyhjäkäynnillä nakutusta, ei häivy koneen lämpiämisellä. mutta n. 1100 rpm häviää jo.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä se saattaisi hyvinkin ajoituksenmuuntimesta johtua. Lisää nyt aluksi öljyä, ja vaihda jos on vaihdon tarpeessa. Infoa sitten tuliko sillä mitään muutosta tilanteeseen.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Eilen lisäsin litran 10-40:stä. Ei muutosta. Öljyt vaihdettu silloin kun auto liettuan puolella 138tkm kohdalla, ja nyt taulussa 144.. Lapussa lukee että seuraava vaihto 148tkm. Mietin tossa, että mikä helvetti on kun en oikein saa lukemaa öljytikusta.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jyskyed kirjoitti:Eilen lisäsin litran 10-40:stä. Ei muutosta. Öljyt vaihdettu silloin kun auto liettuan puolella 138tkm kohdalla, ja nyt taulussa 144.. Lapussa lukee että seuraava vaihto 148tkm. Mietin tossa, että mikä helvetti on kun en oikein saa lukemaa öljytikusta.
Odota pari tuntia, nosta tikku ja katso. (Itsekään en osaa mutta tuo konsti on toiminut)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ellei tikku kastu, niin öljyö on edelleen liian vähän. Varo kuitenkin ylitäyttöäkin.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Pitäis tosta hakea Forte puhdistusainetta, ja vielä jos jostain löytäis tuota maxlife öljyä niin pääsis hommiin.. Takapönttöä odotellessa hommat seisoo.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko jollain käsitystä kun omassa tessussa diesel-rohina kuuluu pari sekuntia välillä kun auton käynnistää, mutta vain kun kone on lämmin??
Kylmä kone ei ole koskaan pitänyt ylimääräistä ääntä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^tasapainoakselin hihnan kiristin, liian löysällä tai kireellä ja naputtaa vasteeseen. Yksi mahdollisuus :roll:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jarama kirjoitti:Onko jollain käsitystä kun omassa tessussa diesel-rohina kuuluu pari sekuntia välillä kun auton käynnistää, mutta vain kun kone on lämmin??
Kylmä kone ei ole koskaan pitänyt ylimääräistä ääntä.
Täällä tekee aivan saman, joskin sekunti on lähempänä totuutta. Jos kone on ajettu kunnolla kuumaksi, niin silloin ääntä ei välttämättä kuulu, mutta jos on vain lämmin, niin ääni kuuluu kokolailla varmasti. Tasapainoakseliahan ei tuosta löydy, joten vika ei oikeen siitä voi johtua. Itse olen laittanut äänen ikääntyneen ajoituksenmuuntimen piikkiin.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Jarsan kirjoitti:
Jarama kirjoitti:Onko jollain käsitystä kun omassa tessussa diesel-rohina kuuluu pari sekuntia välillä kun auton käynnistää, mutta vain kun kone on lämmin??
Kylmä kone ei ole koskaan pitänyt ylimääräistä ääntä.
Täällä tekee aivan saman, joskin sekunti on lähempänä totuutta. Jos kone on ajettu kunnolla kuumaksi, niin silloin ääntä ei välttämättä kuulu, mutta jos on vain lämmin, niin ääni kuuluu kokolailla varmasti. Tasapainoakseliahan ei tuosta löydy, joten vika ei oikeen siitä voi johtua. Itse olen laittanut äänen ikääntyneen ajoituksenmuuntimen piikkiin.
sehän se luultavasti. Itselläni ääni poistui ajoituksen muuntimen vaihdolla... Ja pysyi ainakin yli vuoden poissa :wink:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

On koko viisi vuotta rohissut välillä kuumana ja hihnat ja kiristimet vaihdettu tänä aikana. Joskus myös käynnistäessä ääni ei tule heti vaan esim. 2 sekunnin päästä ja tosiaan kestää vaan sen 1-2 sekuntia.

Eli tuntuisi että se säädin voi ääntelehtiä myös lämpimänä mutta ei välttämättä koskaan kylmänä. Jos se jää jotenkin päälle koska välillä tuntuu että alavääntö on hieman kateissa ja seuraavana päivänä on taas pirteempi.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Todennäköisesti on se muunnin.Meidän 147:n vaihdettiin 160tkm kohdalla kyseinen mötikkä,kun oli rapinaa kuunneltu jo noin 100tkm lähtien.
Kyllähän tuo pirteämmäksi muuttui,joten on sillä muutakin vaikutusta kuin vain ääni,kun tarpeeksi huonoksi pääsee..
Tiedä sitten voiko tuo hajota niin totaalisesti jossain vaiheessa että saa vahinkoa aikaan?? :roll:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jarsan kirjoitti:
Jarama kirjoitti:Onko jollain käsitystä kun omassa tessussa diesel-rohina kuuluu pari sekuntia välillä kun auton käynnistää, mutta vain kun kone on lämmin??
Kylmä kone ei ole koskaan pitänyt ylimääräistä ääntä.
Täällä tekee aivan saman, joskin sekunti on lähempänä totuutta. Jos kone on ajettu kunnolla kuumaksi, niin silloin ääntä ei välttämättä kuulu, mutta jos on vain lämmin, niin ääni kuuluu kokolailla varmasti. Tasapainoakseliahan ei tuosta löydy, joten vika ei oikeen siitä voi johtua. Itse olen laittanut äänen ikääntyneen ajoituksenmuuntimen piikkiin.
Palataampas asiaan. Tuli tehtyä tuossa sellainen havainto, kun vaihdoin uudet tulpat ja putsailin öljyt tulpankoloista, että eipä kuulukaan enää diesel-saundeja, vaikka käynnistää lämpimänä tai kuumana. Ei nyt heti tule mieleen miten tuo on mahdollista, mutta nyt kuitenkin viikon ajan on ääni loistanut poissaolollaan. :) Kannattanee siis tarkastaa uivatko tulpat öljyssä. Luulisin, että öljy tulpanrei'issä vaikuttaisi enemmän tuohon äänen syntymiseen kuin uudet tulpat?

Vai onko kuun asento vaan suotuisampi tällä viikolla. :roll:

zanttu
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:40
Car(s): Giulietta -12, 166 -99
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zanttu »

Juuri hankitusta 166 2.0 TS '99:tä kuuluu tuo nakutus hyvinkin selvästi. Toivotaan että vika korjaantuu ajoituksenmuuntimen vaihdolla.

Foorumin mukaan on olemassa korjaussarja ja ajattelin hoitaa homman sillä. En vaan vielä löytänyt ohjettaa pura&korjaa&kasaa operaatiolle ja arvailemaan ei kannatta alkaa.

Niin ja ilmeisesti muuntimesta on semmoinen versio johon tuo korjaussarja ei käy. Onkohan keinoa jolla saisi selville kumpi omasta kiesistä löytyy?
//Zanttu

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Olisiko tästä apua?

zanttu
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:40
Car(s): Giulietta -12, 166 -99
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zanttu »

Kiittää ja kumartaa tulostimen sylkiessä ohjehia paperille.
//Zanttu

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ymmärtääkseni vanhemmissa 155:ssa on ollut semmoista muunninta joka ei ollut avattavissa.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

zanttu kirjoitti:Juuri hankitusta 166 2.0 TS '99:tä kuuluu tuo nakutus hyvinkin selvästi. Toivotaan että vika korjaantuu ajoituksenmuuntimen vaihdolla.

Foorumin mukaan on olemassa korjaussarja ja ajattelin hoitaa homman sillä. En vaan vielä löytänyt ohjettaa pura&korjaa&kasaa operaatiolle ja arvailemaan ei kannatta alkaa.

Niin ja ilmeisesti muuntimesta on semmoinen versio johon tuo korjaussarja ei käy. Onkohan keinoa jolla saisi selville kumpi omasta kiesistä löytyy?
Just asennettiin omaan 99ts:än heikalta hankittu "korjauspaketti"
eli jousi ja se muovirikka sinne ajoituksen muuntimen sisälle.
Loppu rouskutus ja bensan kulutukseen vaikutti lievästi vähentävällä tavalla.
Kannattaa muuten hankkia sitten ne nokkien lukituspalat samalla kun tilaat niitä varaosia. Onnistuu helpommin se korjaus. (itse en tosin niitä käyttänyt ja hyvin onnistui, meinasi mennä tosin arpomiseksi).

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=431

Tuossahan tuo, aika iso töinen asioikseen vaihtaa.
Kannattaa ajoittaa tuo korjaus hihna vaihdon yhteyteen...

Vastaa Viestiin