Turvatyynyjen huoltotarve?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Turvatyynyjen huoltotarve?
Onko tietoa turvatyynyjen huollattamisesta? Esimerkiksi omassa autossani niillä on ikää saman verran kuin autolla eli 11 vuotta, ja mitään ei ole koskaan tarvinnut tehdä - edes varoitusvaloista ei ole ollut kiusaa. Mutta mutta, mahtaako ne enää toimia?
Vertailun vuoksi - veneessä olevat paukkuliivit tarkastan joka kevät, ja ne kuitenkin säilytetään ainakin lämpötilan suhteen paljon helpommissa olosuhteissa. Silti on tiedossa, että esimerkiksi pelastusliivin kaasupatruuna saattaa tyhjentyä itsestään ilman mitään näkyvää jälkeä vuodosta, ja ainoa luotettava keino niiden tarkastamiseen on punnitseminen.
Auton turvatyyny on tietysti monilta osin toisenlainen kokonaisuus, eikä omatoiminen systeemiin tutustuminen kuultujen tarinoiden perusteella oikein houkuttele. Toisaalta 156 ei taida olla kolariturvallisuudeltaan mitään terävintä kärkeä edes toimivilla paukkutyynyillä, joten olisi hyvä niiden todellakin toimia tarvittaessa.
Vertailun vuoksi - veneessä olevat paukkuliivit tarkastan joka kevät, ja ne kuitenkin säilytetään ainakin lämpötilan suhteen paljon helpommissa olosuhteissa. Silti on tiedossa, että esimerkiksi pelastusliivin kaasupatruuna saattaa tyhjentyä itsestään ilman mitään näkyvää jälkeä vuodosta, ja ainoa luotettava keino niiden tarkastamiseen on punnitseminen.
Auton turvatyyny on tietysti monilta osin toisenlainen kokonaisuus, eikä omatoiminen systeemiin tutustuminen kuultujen tarinoiden perusteella oikein houkuttele. Toisaalta 156 ei taida olla kolariturvallisuudeltaan mitään terävintä kärkeä edes toimivilla paukkutyynyillä, joten olisi hyvä niiden todellakin toimia tarvittaessa.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Turvatyynyjen huoltotarve?
Veneilyliivit ja airbagit aivan eri asia. Airbageissa on räjähdyspanos, ei kaasupatruunaa joka voisi vuotaa. Vertaa niitä bageja mieluummin vaikka haulikon panoksiinCompare Orso kirjoitti:Onko tietoa turvatyynyjen huollattamisesta? Esimerkiksi omassa autossani niillä on ikää saman verran kuin autolla eli 11 vuotta, ja mitään ei ole koskaan tarvinnut tehdä - edes varoitusvaloista ei ole ollut kiusaa. Mutta mutta, mahtaako ne enää toimia?
Vertailun vuoksi - veneessä olevat paukkuliivit tarkastan joka kevät, ja ne kuitenkin säilytetään ainakin lämpötilan suhteen paljon helpommissa olosuhteissa. Silti on tiedossa, että esimerkiksi pelastusliivin kaasupatruuna saattaa tyhjentyä itsestään ilman mitään näkyvää jälkeä vuodosta, ja ainoa luotettava keino niiden tarkastamiseen on punnitseminen.
Auton turvatyyny on tietysti monilta osin toisenlainen kokonaisuus, eikä omatoiminen systeemiin tutustuminen kuultujen tarinoiden perusteella oikein houkuttele. Toisaalta 156 ei taida olla kolariturvallisuudeltaan mitään terävintä kärkeä edes toimivilla paukkutyynyillä, joten olisi hyvä niiden todellakin toimia tarvittaessa.
Ei tarvitse huoltaa ja toimii. Jos joku Airbag valo syttyy sitten on toki eri asia...
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuo huoltoväli (tyynyjen uusiminen) on taidettu merkitä jokaiseen autoon. Sen tarkoitus on estää korvausvaateet "vanhan" tyynyt laukeamatta jäädessä. Muistaakseni AKE:ssa oli keskustelua tyynyjen vanhemisesta ja niiden vaihtovälin tulemisesta pakolliseksi mutta homma meni onneksi jäihin kun testit osoittavat vanhojenkin tyynyjen toimivan. Lisäksi tyynyjen vaihtaminen olisi tullut niin kalliiksi että hommassa ei olisi ollut mitään järkeä.
Mutta mitään merkkivaloa tai mitään pakollista toimea ei kyseinen vanheneminen aiheuta. Tietystihän ne tyynyt saa vaihtaa jos haluaa.
Mutta mitään merkkivaloa tai mitään pakollista toimea ei kyseinen vanheneminen aiheuta. Tietystihän ne tyynyt saa vaihtaa jos haluaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
saman ruots... KIINALAISEN auton takaoven aukosta bongasin tarran, jossa luki kaikkien tyynyjen vaihtoajan kohta (kuinka monta vuotta rekisteröinnin jälkeen)... Kuka rupeaa vaihtamaan yli 10-vuotta vanhaan autoon usean tuhannen edestä varustetta jota tuskin tulee toivonmukaan koskaan käyttäneeksi?mattijus kirjoitti:Esimerkiksi eräs ruotsalainen eikun kiinalainen henkilöautovalmistaja on ilmoittanut, että turvatyynyt kestävät auton eliniän, eikä niitä tarvitse huoltaa. (miten ne voisi edes huoltaa, vaihtaa talkit pussin sisältä?)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Ja ruots... kiinalaiselta valmistajalta on tullut huoltotiedote, joka kumoaa tuon tarran.DaViega kirjoitti: saman ruots... KIINALAISEN auton takaoven aukosta bongasin tarran, jossa luki kaikkien tyynyjen vaihtoajan kohta (kuinka monta vuotta rekisteröinnin jälkeen)... Kuka rupeaa vaihtamaan yli 10-vuotta vanhaan autoon usean tuhannen edestä varustetta jota tuskin tulee toivonmukaan koskaan käyttäneeksi?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Muuttuivat huoltovapaiksi ajan myötä, kuin viini: paranee vanhetessaanmattijus kirjoitti:Ja ruots... kiinalaiselta valmistajalta on tullut huoltotiedote, joka kumoaa tuon tarran.DaViega kirjoitti: saman ruots... KIINALAISEN auton takaoven aukosta bongasin tarran, jossa luki kaikkien tyynyjen vaihtoajan kohta (kuinka monta vuotta rekisteröinnin jälkeen)... Kuka rupeaa vaihtamaan yli 10-vuotta vanhaan autoon usean tuhannen edestä varustetta jota tuskin tulee toivonmukaan koskaan käyttäneeksi?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Hyvä tietää, ettei murehtimiseen lmeisestikään ole aihetta. Aikanaan jäi alan lehdistä sellainen kuva, että turvatyynyt tosiaan tarvitsisivat jotain huoltoa vähintään kymmenen vuoden välein.
Nykyisin vähintäänkin kuljettajan tyrvatyynyt taitavat olla vakiotavaraa lähes kaikissa vielä liikenteessä olevissa yli kymmenen vuotta vanhoissa autoissa. Silti mitään valtakunnallista kampanjaa niiden uusimiseen ei ole keksitty. Ilmeisesti siihen ei tosiaan olisi perusteita.
Tuo paukkuliiviasia on sitten oma juttunsa. Niiden painepatruunat on todellakin syytä punnita aina ennen veneilykautta, sillä ne voivat tyhjentyä itsestään ilman että siitä jää silmin havaittavaa vauriota.Tämä oli tietysti OT, mutta tämä turvatyynykysymys tuli mieleeni sen jälkeen kun olin pitänyt käsissäni täysin ehjän näköistä paineetonta paukkuliivin säiliötä.
Nykyisin vähintäänkin kuljettajan tyrvatyynyt taitavat olla vakiotavaraa lähes kaikissa vielä liikenteessä olevissa yli kymmenen vuotta vanhoissa autoissa. Silti mitään valtakunnallista kampanjaa niiden uusimiseen ei ole keksitty. Ilmeisesti siihen ei tosiaan olisi perusteita.
Tuo paukkuliiviasia on sitten oma juttunsa. Niiden painepatruunat on todellakin syytä punnita aina ennen veneilykautta, sillä ne voivat tyhjentyä itsestään ilman että siitä jää silmin havaittavaa vauriota.Tämä oli tietysti OT, mutta tämä turvatyynykysymys tuli mieleeni sen jälkeen kun olin pitänyt käsissäni täysin ehjän näköistä paineetonta paukkuliivin säiliötä.
Jos airbag-valo pysyy pimeänä, niin mitäpä noista oikein voi "tarkastaa"? Ja huolto olisi varmaan tyynyjen vaihto, sen vaatiminen tarkoittaisi käytännössä että puolet maan autokannasta pannaan paalattavaksi. Jospa joku asianosainen virkamies osaa jopa laskea ja ajatella?Tommi kirjoitti:Kyllä tuossa mun ihan italialaisessa GTV:ssäkin on ovissa tarrat, joissa on määrätty tarkastus/huolto suoritettavaksi muistaakseni vuonna 2006.
Eipä taida kovin moni tosiaan viitsiä noita ruveta huoltamaan.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
AKE:lla oli suunnitelmissa jonkin testerin hankkiminen, mutta sellaista ei kai sitten lopulta ole edes "keksitty" millä kaikki tyynyt ja räjähtävät turvavyön kiristimet saisi testattua.
Omassa vehkeessäni lukee että vaihdettava 10 vuoden välein...joissain merkeissä vaihto on kumottu, jotkut maahantuojat ovat olleet hiljaa, kenenkään en ole kuullut ehjiä tyynyjä vaihtaneen.
Omassa vehkeessäni lukee että vaihdettava 10 vuoden välein...joissain merkeissä vaihto on kumottu, jotkut maahantuojat ovat olleet hiljaa, kenenkään en ole kuullut ehjiä tyynyjä vaihtaneen.
TPP