12V pistoke takakonttiin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

12V pistoke takakonttiin

Viesti Kirjoittaja hSU »

Hifistysprojektin yhteydessä ajattelin asentaa 156:n takakonttiin myös 12V pistokkeen autojääkaappia yms. varten. Mahdollisten häiriöiden välttämiseksi aikeissa on vetää pistokkeelle oma virtakaapeli akulta. Minkä vahvuisella kaapelilla tuo n. 5m matka kannattaa laittaa, ettei tule ongelmia? Virtaahan tuommoinen jääkaappi esimerkiksi ei taida kauheasti haukata, alle 5A (~50W/12V)?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Just ostin kesälomareissuun Airamin jääkaapin ja oli muistaakseni juurikin tuo 5A virrankulutus siinä mainittu maksimiksi. Tuossa on myös toiminto joka sammuttaa jääkaapin kun akun jännite laskee alle 11.7V (jos en ihan väärin muista) että saa auton vielä käyntiinkin. Kannattaa ostaa laite jossa on tuo automaattikatkaisu jos käyttää sitä "kiinteässä" virrassa eli siis ohi virtalukon.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

eltsu kirjoitti: Tuossa on myös toiminto joka sammuttaa jääkaapin kun akun jännite laskee alle 11.7V (jos en ihan väärin muista) että saa auton vielä käyntiinkin.
No luulisi kyllä että kylmä kalja on tärkempää lauantai iltana, kuin se lähteekö auto käyntiin sunnuntai aamuna :lol:

;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
harold
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Heinä 2003, 18:59
Car(s): 156 2.5 V6 -00 ja -99
Paikkakunta: Lahti

Re: 12V pistoke takakonttiin

Viesti Kirjoittaja harold »

hSU kirjoitti:Virtaahan tuommoinen jääkaappi esimerkiksi ei taida kauheasti haukata, alle 5A (~50W/12V)?
Kuparikaapelin resistanssin voi laskea kaavalla R=pituus(m)*0,01786/poikkipinta-alalla(mm^2), huomioimatta lämpötilaa.

Esim. 5 m kuparikaapelia, jonka poikkipinta-ala on 6 mm^2 on vastus 0,0149 ohm.

Joten jännitehäviötä tulee jääkaapille n. 0.1V.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Pasi kirjoitti:
eltsu kirjoitti: Tuossa on myös toiminto joka sammuttaa jääkaapin kun akun jännite laskee alle 11.7V (jos en ihan väärin muista) että saa auton vielä käyntiinkin.
No luulisi kyllä että kylmä kalja on tärkempää lauantai iltana, kuin se lähteekö auto käyntiin sunnuntai aamuna :lol:

;)
Tai ehkä on parempikin,ettei lähde 8)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: 12V pistoke takakonttiin

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

hSU kirjoitti:Minkä vahvuisella kaapelilla tuo n. 5m matka kannattaa laittaa, ettei tule ongelmia? Virtaahan tuommoinen jääkaappi esimerkiksi ei taida kauheasti haukata, alle 5A (~50W/12V)?
Itse laittaisin awg16 tai 1.5mm2, johtimena tinattukupari ja hienosäikeinen.
Johtimen lämmönkesto 105astetta.
Johtimina, ei parikaapelina.
(saa laittaa sit muutakin)
Kiinnitä huomio liitoksiin.

Saathan ruveta laskemaan, mutta huomaa:
1.5mm2 yksäikeinen on ihan eri asia
kuin 1.5mm2 hienosäikeinen.

T:Johtosarjavalmistaja
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Tai sitten haet 20kg hiilihappojäätä niinkui itse tein :mrgreen:

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Hähhää! SW:ssä se onkin jo valmiina!

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Alle 2,5 neliömillin piuhaa ei kannata käyttää oikeastaan missään yhteydessä, jollei siihen ole oikeasti järkevää syytä. Lisäksi piuhan pitää olla hienosäikeistä. Jos todella otat virran suoraan akusta, laita sinne akun päähän sulake.

Helpompi vaihtoehto olisi ottaa sähkö suoraan tupakansytyttimestä, tosin sieltä taitaa tulla sähköä vain moottorin käydessä. Tämä on tietysti valintakysymys. Kumpi kirpaisee enemmän: koko perheen ruokamyrkytys kylmäketjun katkettua kesällä - vai starttiakun hyytyminen talvella sen vuoksi, että akku syväpurettiin edellisenä kesänä keppanan jäähdyttämiseksi?

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja hSU »

Compare Orso kirjoitti:Alle 2,5 neliömillin piuhaa ei kannata käyttää oikeastaan missään yhteydessä, jollei siihen ole oikeasti järkevää syytä. Lisäksi piuhan pitää olla hienosäikeistä. Jos todella otat virran suoraan akusta, laita sinne akun päähän sulake.

Helpompi vaihtoehto olisi ottaa sähkö suoraan tupakansytyttimestä, tosin sieltä taitaa tulla sähköä vain moottorin käydessä. Tämä on tietysti valintakysymys. Kumpi kirpaisee enemmän: koko perheen ruokamyrkytys kylmäketjun katkettua kesällä - vai starttiakun hyytyminen talvella sen vuoksi, että akku syväpurettiin edellisenä kesänä keppanan jäähdyttämiseksi?
Kyllä tarkoitus todella on ottaa virta suoraan akusta, nimenomaan siksi että virtaa saa tarvittaessa ilman auton käynnistystä. Syväpurkauksen välttämiseksi voi kytkeä akkuvahdin väliin, jos aikoo jättää laitteita pidemmäksi aikaa kytketyksi...

Virtakaapeliksi 4,0mm2 hienosäikeinen olisi varmaan riittävä tässä yhteydessä? Tuon kokoisen kaapelin vetäminen ja kytkeminen pistokkeen liittimiin kun olisi vielä mukavan helppoa.. :)

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

sulake kannattaa laittaa!

Tupakansytyttimelle ei tule yli 2.5mm2 johtoa. (En ole koskaan nähnyt)
Autoissa harva johto on yli 1mm2.

Edit:
1.5mm2 johto 10a sulake
2.5mm2 johto 16a sulake
Viimeksi muokannut beetta julia, 26 Kesä 2010, 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin mut siitä ei kannatakkaan ottaa mallia et miten tehtaat noita vetää - käyttävät niin pientä kaapelia kuin mahdollista et selviäisi mahd. halvalla. Isosta kaapelista ei ole muuta haittaa kuin tosiaan koko, hinta ja mahd. liitettävyys - eli tuossakin pätee että mitä isompi niin sitä parempi :wink: . Vielä kun kaapeli vedetään pidemmälle kuin normaali tupakansytkäripiuha niin tuo 4 neliöinen kuulostaa ihan riittävältä. Alle 2,5neliöistä en laittaisi missään nimessä - edes normi tupakansytkäripiuhaksi jos itselle tekee... Muuten tollanen tupakansytkäriliitinkin lämpenee aika hyvin noilla autojääkaapeilla et kyllä siellä ihan kohtuullinen virta tuntuu kulkevan.

Ja tosiaan sulake väliin, ja ainakin itse laittaisin suojasukan vielä johdon päälle.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Eihän isomasta johdosta haittaa ole,
hinta ero (kai minimaalinen).
käsiteltävyys(eristeissä valmistaja eroja, mut mitä enemän sitä jäykempää.

En tiedä johtojen hinnoista mitään, kun ei tartte ostaa.

Ps. tämän kokoisissa johdoissa, isompi on helpompi liittää.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Niin, sähkö on sähköä.. oli se autossa tai jossain muualla. Katsele hieman sitä kalustetta (siis se 12v pistoke) minkä ajattelit asentaa, varmaan jokin max virta merkintä siitä löytyy? Sitä ei kannata ylittää sulakkeessa ja taasen tuon sulakkeen koon mukaan kun valitset kaapelin niin ei pitäisi ongelmia esiintyä.. esim. tuolla 4 neliön kaapelilla 20 A sulake.. googleta niin löydät helposti nuo eri virtamäärien vaatimat kaapeli koot.

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja hSU »

fahlsjy kirjoitti:Niin, sähkö on sähköä.. oli se autossa tai jossain muualla. Katsele hieman sitä kalustetta (siis se 12v pistoke) minkä ajattelit asentaa, varmaan jokin max virta merkintä siitä löytyy? Sitä ei kannata ylittää sulakkeessa ja taasen tuon sulakkeen koon mukaan kun valitset kaapelin niin ei pitäisi ongelmia esiintyä.. esim. tuolla 4 neliön kaapelilla 20 A sulake.. googleta niin löydät helposti nuo eri virtamäärien vaatimat kaapeli koot.
Hankkimani 12V pistokkeen max virta merkintä on juuri tuo 20A.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eiköhän sinne takapaksiin kannata vetää reilun paksuinen johto suosiolla, ei sitä kuitenkaan tiedä koskaan mitä 12V tarviketta siihen tulee matkanvarrella tökättyä. Pölyimuria, kompressoria, lamppua, onhan näitä. Sitten jos hifikärpänen iskee ja pitää saada megawatti vahvistimelle virtaa niin senkin voisi ottaa sitten samasta. Tosin jts:ssän bose järjestelmän hifistäminen onkin oma lukunsa, yksi vahvarihan peräkontista jo löytyy.

Mutta johtojen vetäminen minun mielestä tässä se haasteellisempi juttu on, itse kun vedin vetokoukun sähköt niin huomasin aika tympeiksi nuo jalkalistojen irrottamiset, yhdestä kohtaa lohkesi pala ennenkuin keksin kuinka Alfa tyyppiset napsut toimii. Ja käytössä oli kuitenkin hommaan tarkoitettu työkalukin. Eikä vetokoukun sähköissä tarvi edes mennä rintapellistä läpi, löytyyköhän kuskin puolelta sopivaa läpivientiä? No sisävirtapistokkeen läpiviennistä apukuskin puolelta vaikka sitten.

Yhteen autoon olen vetänyt kaapelin auto alta suojaputkessa peräkonttiin, ylivoimaisesti helpoin tapa, mutta ei ehkä kovin "ikuinen" ratkaisu.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mulla tuli entisessä autossa 20 (vai 30?) neliön virtakaapeli vahvistimille. Virranjakoblokista nappasin yhden piuhan myös kylmälaukulle, eikä mitään häiriöääniä ilmaantunut koskaan vaikka laukku oli päällä. Joten sen suhteen tuskin on huolta.

Jälkiasennus tupakansytkäpistokkeet näkyy vaan olevan melko kirjavaa laatua, viime kesänä yksi halvan rimpulan näköinen viritys lämpeni niin paljon, että suli töpseli siihen kiinni.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Onko muilla 159 SW:ssä pistoke kontissa? Muissa nähnyt, mutta iteltä puuttuu.

Vastaa Viestiin