156 mittarivalot
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
156 mittarivalot
Vaihtelin tuossa mittarivalolamppuja muutama viikko sitten ja, pilkunviilaaja kun olen, on ruvennut häiritsemään se, että vaikka kaikki lamput vaihdoin samanlaisiin, niin jotenkin ei ole oikein tasainen tuo valaistus. Esim kiekkamittari näyttäis edelleen olevan aavistuksen himmeämpi ainakin joidenkin numeroiden kohdalta. Ja keskikonsolin mittareiden valaistus näkyy selvästi himmeämmin kuin "isojen" mittareiden! Onko joku tutkinut asiaa enempi? Kertyykö tuonne mittareiden taakse pölyä joka tämän aiheuttaa ja saako sitä miten helposti putsattua? Esim paineilmalla kevyesti lampun rei'istä puhaltelemalla?
Toinen kyssäri: Mites hyvin noi led-tekniikalla tehdyt korvaavat polttimot toimii, onko kokemusta? Lähinnä kiinnostaa valon tasaisuus, kirkkaus ja sävy, sekä toimiiko kirkkaudensäätö?
Ledstyle.fi näkyy kyllä kauppaavan jos jonkinlaista valodiodia, tietäis vaan, että mikä olisi parhaaksi todettu vaihtoehto 156:n mittaristoon. Näkyy olevan useammalla ledillä tehtyä ja jos jonkinlaisella kuvulla varustettua, mikähän niistä hajottais valon parhaiten???
Toinen kyssäri: Mites hyvin noi led-tekniikalla tehdyt korvaavat polttimot toimii, onko kokemusta? Lähinnä kiinnostaa valon tasaisuus, kirkkaus ja sävy, sekä toimiiko kirkkaudensäätö?
Ledstyle.fi näkyy kyllä kauppaavan jos jonkinlaista valodiodia, tietäis vaan, että mikä olisi parhaaksi todettu vaihtoehto 156:n mittaristoon. Näkyy olevan useammalla ledillä tehtyä ja jos jonkinlaisella kuvulla varustettua, mikähän niistä hajottais valon parhaiten???
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156 mittarivalot
mitkähän led polttimon kannat tuohon alfaan 156 käy?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Itseäkin joskus harmittaa se valaistuksen epätasaisuus. En vain ole saanut aikaiseksi sille mitään tehdä. Sen sijaan keskikonsolin säätönamiskoiden polttimoiden vaihtoa en halunnut tehdä kuin kerran. Laitoin tavalliset 5mm ledit esivastuksilla juottaen niihin alkuperäisiin pidikkeisiin. Kutistemuovia jalkoihin ja taittelin pystyasentoon jököttämään kohti nuppeja. Tyytyväinen olen ollut, ja tein tämän kai joskus 03-04? ja hienosti pelaa. Mittarison muihin paikkoihin tuo taitaa olla turhan suuri töinen ja hankala toteutettava? Lisäksi olen aika varma että kirkkauden säätö ei sen jälkeen toimi, ainakaan halutulla tavalla. Pitäisi olla alunperin ledeille suunniteltu kytkentä.
Ayrton Senna da Silva forever
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Aiheeseen liittyen:
Mikä ohjaa noita kolmea mittarin valoa (bensa jne.)?
Vaihdoin kaikki 6 polttimoa vaikka ehjiltä näyttivät.
Vain punainen ja keltainen varoitusvalo syttyy kun laittaa virrat päälle.
Sille taustan muovi/metalli läpyskälle tulee kyllä virtaa.
Pitäisi varmaan tehdä jokin kokeilu maadoitusjohto.
Edit:
Joku joskus kauhisteli polttimoiden hintaa, niin hämeen autosähköstä
sai 6 kpl 1,5e. Siis ilman muovikantoja.
Mikä ohjaa noita kolmea mittarin valoa (bensa jne.)?
Vaihdoin kaikki 6 polttimoa vaikka ehjiltä näyttivät.
Vain punainen ja keltainen varoitusvalo syttyy kun laittaa virrat päälle.
Sille taustan muovi/metalli läpyskälle tulee kyllä virtaa.
Pitäisi varmaan tehdä jokin kokeilu maadoitusjohto.
Edit:
Joku joskus kauhisteli polttimoiden hintaa, niin hämeen autosähköstä
sai 6 kpl 1,5e. Siis ilman muovikantoja.
Nostellaanpa myös, kun asia on näköjään ajankohtainen täälläkin. Bensamittarin taustavalo on pimentynyt ilmeisesti lopullisesti omassa 156:ssa. Millaisia polttimoita tuo syö, millä kannalla ja mistä noita voisi tilata?
Keskikonsolin purkuohjeita löysin muutamia, mutta kaikki valitettavasti tuolle vanhemman mallin keskikonsolille. Onko tuon uudemman mallisen purkamisessa jotain erityisesti huomioitavaa, johon kannattaa varautua etukäteen?
Tuossa referenssiksi vielä ohje vanhemman mallin pistämisestä osiin:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=50268
Keskikonsolin purkuohjeita löysin muutamia, mutta kaikki valitettavasti tuolle vanhemman mallin keskikonsolille. Onko tuon uudemman mallisen purkamisessa jotain erityisesti huomioitavaa, johon kannattaa varautua etukäteen?
Tuossa referenssiksi vielä ohje vanhemman mallin pistämisestä osiin:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=50268
Juuri muutama päivä sitten tuon otin auki. Vielä kun muistais miten homma meni.
Stereot pois ja sen kehikko. Soitinpaikan kummallakin sivulla yksi kuusiokolokantainen ruuvi kokoa 3mm. Alempana kaksi ristipääruuvia, jotka pitää alempaa paneelia paikallaan, jossa myös nuo ilmastoinnin säätimet. Ruuvien vieressä toiset kaksi ristipääruuvia, jotka on puolittain alemman paneelin alla. Mahtuu juuri ja juuri ruuvaamaan auki ja jos ei, niin alempaa paneelia vähän taivuttamalla mahtuu. Kun ruuvit on pois. Vähän kun vääntää alempaa paneelia, niin ylempi mahtuu siirtymään alemman alle sentin pari, jolloin ylemmän paneelin ylhäällä olevat kaksi muovista väkästä saa pois kojetaulun alta ja ylempi paneeli mahtuu tulemaan pois. Sen jälkeen mittarit ja kello onkin tyrkyllä nenän edessä. Mittaripaketti on kiinni neljällä ristipääruuvilla. Ruuvit irti ja vetää mittareita ulospäin sen matkaa kuin johto periksi antaa tai kunnes mahtuu näpit väliin, että saa mittareille menevän liittimen irti. Siinähän se sitten olikin. Kasaus tietty päinvastaisessa järjestyksessä.
Pahoittelen mahdollisia virheitä selityksessä, mutta pääpiirteissään se jotenkin noin meni. Ja hommana siis varsinkin helppo, kunhan ei nyt yletöntä voimaa ala noiden muoviosien kanssa käyttämään. Vinkki: Jos joku ei suosiolla irtoa, niin yleensä siellä on vielä ruuvi tai klipsi kiinni.
Polttimoita en irrotellut, mutta näytti samoilta mitä kiekkamittarissa, eli 1,2W/12V lasikantapolttimoita mahtanee syödä. Saa varmaankin kaikista autotarvikeliikkeistä.
Stereot pois ja sen kehikko. Soitinpaikan kummallakin sivulla yksi kuusiokolokantainen ruuvi kokoa 3mm. Alempana kaksi ristipääruuvia, jotka pitää alempaa paneelia paikallaan, jossa myös nuo ilmastoinnin säätimet. Ruuvien vieressä toiset kaksi ristipääruuvia, jotka on puolittain alemman paneelin alla. Mahtuu juuri ja juuri ruuvaamaan auki ja jos ei, niin alempaa paneelia vähän taivuttamalla mahtuu. Kun ruuvit on pois. Vähän kun vääntää alempaa paneelia, niin ylempi mahtuu siirtymään alemman alle sentin pari, jolloin ylemmän paneelin ylhäällä olevat kaksi muovista väkästä saa pois kojetaulun alta ja ylempi paneeli mahtuu tulemaan pois. Sen jälkeen mittarit ja kello onkin tyrkyllä nenän edessä. Mittaripaketti on kiinni neljällä ristipääruuvilla. Ruuvit irti ja vetää mittareita ulospäin sen matkaa kuin johto periksi antaa tai kunnes mahtuu näpit väliin, että saa mittareille menevän liittimen irti. Siinähän se sitten olikin. Kasaus tietty päinvastaisessa järjestyksessä.
Pahoittelen mahdollisia virheitä selityksessä, mutta pääpiirteissään se jotenkin noin meni. Ja hommana siis varsinkin helppo, kunhan ei nyt yletöntä voimaa ala noiden muoviosien kanssa käyttämään. Vinkki: Jos joku ei suosiolla irtoa, niin yleensä siellä on vielä ruuvi tai klipsi kiinni.
Polttimoita en irrotellut, mutta näytti samoilta mitä kiekkamittarissa, eli 1,2W/12V lasikantapolttimoita mahtanee syödä. Saa varmaankin kaikista autotarvikeliikkeistä.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Hihasta voisin sanoa tyypiksi T5 tai T10. En kylläkään varma.
Olisivatkohan nämä hyviä, eikö led ole pidempi-ikäinen.
https://www.ledstyle.fi/index.php?optio ... 0&Itemid=1
Olisi myös rekisterikilvelle, ajovaloille ja parkeille.
Siis jos taipumusta polttaa lankoja.
Jaa, ainakaan osa ajovaloista vain show tms. käyttöön
Olisivatkohan nämä hyviä, eikö led ole pidempi-ikäinen.
https://www.ledstyle.fi/index.php?optio ... 0&Itemid=1
Olisi myös rekisterikilvelle, ajovaloille ja parkeille.
Siis jos taipumusta polttaa lankoja.
Jaa, ainakaan osa ajovaloista vain show tms. käyttöön
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo noita 1,2 watin T5-lasikantoja siellä on. Tosin mulla oli matkamittarin takana rusehtava muovikanta kun muilla lampuilla on musta, ja tuohon rusehtavaan istutetusta polttimosta olin tavaavani tekstin 3W. T5-kantaista kolmewattista ei kyllä näytä löytyvän yhtään mistään joten laitoin tilalle 2W:n.
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
^Itse värkkäsin aikani led-parkkien kanssa ja heitin pois. Led parkki sytyttää hehkun palamisen merkkivalon, tuo korjautuu etuvastuksella, mutta vaatii sen verran kuormaa että etuvastuksella pitää olla kova tehonkesto ja sitäkautta kunnon vastuskin kuumenee pirusti. En tohtinut jättää niitä paikalleen.
Eikä se led polttimo edes näy mihinkään sieltä, ainakaan mikään yhden ledin kartiomalli. Kunnon halogeeni polttimo palaa niin kirkkaasti että se valaisee umpiota ja mielestäni sopii paremmin kuin surkeasti kiiluva ledi.
Sitä en tiedä onko kaikissa vuosimalleissa tuo merkkivalo.
Eikä se led polttimo edes näy mihinkään sieltä, ainakaan mikään yhden ledin kartiomalli. Kunnon halogeeni polttimo palaa niin kirkkaasti että se valaisee umpiota ja mielestäni sopii paremmin kuin surkeasti kiiluva ledi.
Sitä en tiedä onko kaikissa vuosimalleissa tuo merkkivalo.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
En ole kokeillut ledejä, mutta mielestäni ledin valoteho yhteensuuntaan, kun hehku jokasuuntaan. (voin olla väärässä)
En oikein muuta syytä autossa ledin käytölle keksi kun pitkä kesto.
Mun auto 9v vanha ja tuskin vaihdettu mitään mittari/merkkivaloa,
mut kaikki palaa. Autolla tosin ajettu vain 108000km.
Parkit eteen olen vaihtanut, eikä ole mielestäni niin kova homma ettei sitä tekisi vaikka kerran vuodessa.
En oikein muuta syytä autossa ledin käytölle keksi kun pitkä kesto.
Mun auto 9v vanha ja tuskin vaihdettu mitään mittari/merkkivaloa,
mut kaikki palaa. Autolla tosin ajettu vain 108000km.
Parkit eteen olen vaihtanut, eikä ole mielestäni niin kova homma ettei sitä tekisi vaikka kerran vuodessa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jeps, iso kiitos tästä ohjeistuksesta. Taas loistavat kaikki mittarivalot.Jarsan kirjoitti:Juuri muutama päivä sitten tuon otin auki. Vielä kun muistais miten homma meni.
Stereot pois ja sen kehikko. Soitinpaikan kummallakin sivulla yksi kuusiokolokantainen ruuvi kokoa 3mm. Alempana kaksi ristipääruuvia, jotka pitää alempaa paneelia paikallaan, jossa myös nuo ilmastoinnin säätimet. Ruuvien vieressä toiset kaksi ristipääruuvia, jotka on puolittain alemman paneelin alla. Mahtuu juuri ja juuri ruuvaamaan auki ja jos ei, niin alempaa paneelia vähän taivuttamalla mahtuu. Kun ruuvit on pois. Vähän kun vääntää alempaa paneelia, niin ylempi mahtuu siirtymään alemman alle sentin pari, jolloin ylemmän paneelin ylhäällä olevat kaksi muovista väkästä saa pois kojetaulun alta ja ylempi paneeli mahtuu tulemaan pois. Sen jälkeen mittarit ja kello onkin tyrkyllä nenän edessä. Mittaripaketti on kiinni neljällä ristipääruuvilla. Ruuvit irti ja vetää mittareita ulospäin sen matkaa kuin johto periksi antaa tai kunnes mahtuu näpit väliin, että saa mittareille menevän liittimen irti. Siinähän se sitten olikin. Kasaus tietty päinvastaisessa järjestyksessä.
Pahoittelen mahdollisia virheitä selityksessä, mutta pääpiirteissään se jotenkin noin meni. Ja hommana siis varsinkin helppo, kunhan ei nyt yletöntä voimaa ala noiden muoviosien kanssa käyttämään. Vinkki: Jos joku ei suosiolla irtoa, niin yleensä siellä on vielä ruuvi tai klipsi kiinni.
Polttimoita en irrotellut, mutta näytti samoilta mitä kiekkamittarissa, eli 1,2W/12V lasikantapolttimoita mahtanee syödä. Saa varmaankin kaikista autotarvikeliikkeistä.
Liittimet vaan olivat niin tiukassa, että 10 minuutin taistelun jälkeen päätin vetää nuo rojut johtoineen päivineen syliini. Onnistui loppujen lopuksi ihan hyvin noinkin.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Joopa. Ei auttanut maadoitus. Virta tulee mittarin takana olevalle muovi/metalli lätylle kun mittaa esim virtalukko (-) toisessa päässä. Mikäkön tässä voisi olla vikana?Finest kirjoitti:Aiheeseen liittyen:
Mikä ohjaa noita kolmea mittarin valoa (bensa jne.)?
Vaihdoin kaikki 6 polttimoa vaikka ehjiltä näyttivät.
Vain punainen ja keltainen varoitusvalo syttyy kun laittaa virrat päälle.
Sille taustan muovi/metalli läpyskälle tulee kyllä virtaa.
Pitäisi varmaan tehdä jokin kokeilu maadoitusjohto.
Edit:
Joku joskus kauhisteli polttimoiden hintaa, niin hämeen autosähköstä
sai 6 kpl 1,5e. Siis ilman muovikantoja.
Lamppujen kantojen liitososien välillä ei ole jännite-eroa.
Täytyykö vain ostaa käytetty mittaristo ja kokeilla jos toimisi?
Edit: Kokeilin irrottaa sen muovijohtin maton "matoliittimen". Vain bensan varoitusvalo toimi. Kiinnitettynä myös lämmön varoitusvalo toimi. Ei kai sillä ole omaa piiriä? Bensan valolla siis on.
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Ei oikeastaan tarvitse ohjetta. Ruuvi siitä mittari"putken" yläosasta auki, putki irti, kaksi ruuvia mittarista irti ja johtonippu mittarin peffasta irti. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.Casa di Matti kirjoitti:Tuota noin... Mistäs löytyy ohje 156:n nopeusmittarin ja kierroslukumittarin vaihtoon. Hakutoiminnolla olen tässä tovin sitä hakenut...
VMP
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 24 Kesä 2009, 22:07
- Paikkakunta: Sawo
Vaihdoinpa itsekin mittaritaulun polttimoita. Hävisi samassa rytäkässä matkamittarin ja tripin näytöt kokonaa !!!mattijus kirjoitti:Ei oikeastaan tarvitse ohjetta. Ruuvi siitä mittari"putken" yläosasta auki, putki irti, kaksi ruuvia mittarista irti ja johtonippu mittarin peffasta irti. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.Casa di Matti kirjoitti:Tuota noin... Mistäs löytyy ohje 156:n nopeusmittarin ja kierroslukumittarin vaihtoon. Hakutoiminnolla olen tässä tovin sitä hakenut...
Mikä avuksi, onko muilla vastaavaa? resetoituuko tuo digimittari vai onkohan joku johto hajonnut tms?
apuva !
-------------------------------------------
156 2,0 TS
156 2,0 TS
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Sen digimittarin taustavalo varmaan vaan pimeni, silloin siitä ei näy juurikaan mitään.
Jostain syystä, kun noita lamppuja menee ronklaamaan niin tuntuu ne aiemmin kunnossa olleetkin pimenevän siinä mittaristoa irrottaessa ja kiinnittäessä. Eli kärsivällisyyttä ja monta varalamppua, niin hyvä tulee.
Jostain syystä, kun noita lamppuja menee ronklaamaan niin tuntuu ne aiemmin kunnossa olleetkin pimenevän siinä mittaristoa irrottaessa ja kiinnittäessä. Eli kärsivällisyyttä ja monta varalamppua, niin hyvä tulee.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re:
Kiitos ohjeista, niiden avulla homma oli todellakin helppo. Lisäsin pari selventävää kuvaa tekstin joukkoon, jos niistä vaikka on jollekin iloa.Jarsan kirjoitti:Juuri muutama päivä sitten tuon otin auki. Vielä kun muistais miten homma meni.
Stereot pois ja sen kehikko. Soitinpaikan kummallakin sivulla yksi kuusiokolokantainen ruuvi kokoa 3mm.
Alempana kaksi ristipääruuvia, jotka pitää alempaa paneelia paikallaan, jossa myös nuo ilmastoinnin säätimet. Ruuvien vieressä toiset kaksi ristipääruuvia, jotka on puolittain alemman paneelin alla. Mahtuu juuri ja juuri ruuvaamaan auki ja jos ei, niin alempaa paneelia vähän taivuttamalla mahtuu.
Kun ruuvit on pois. Vähän kun vääntää alempaa paneelia, niin ylempi mahtuu siirtymään alemman alle sentin pari, jolloin ylemmän paneelin ylhäällä olevat kaksi muovista väkästä saa pois kojetaulun alta ja ylempi paneeli mahtuu tulemaan pois.
Sen jälkeen mittarit ja kello onkin tyrkyllä nenän edessä. Mittaripaketti on kiinni neljällä ristipääruuvilla.
Ruuvit irti ja vetää mittareita ulospäin sen matkaa kuin johto periksi antaa tai kunnes mahtuu näpit väliin, että saa mittareille menevän liittimen irti.
Siinähän se sitten olikin. Kasaus tietty päinvastaisessa järjestyksessä.
Ylemmän muoviosan kampeaminen alemman takaa hirvitti hieman, koska sitä joutui ihan reilusti vääntämään. Lisäksi pikkumittarien johtonippu oli todella tiukasti kiinni. Lähti helpoiten kun vasemmalla kädellä piti bensamittarin puoleisesta päästä kiinni siten, että samalla sai painettua klipsiä peukalolla. Sitten toisella kädellä ohuella ruuvarilla klipsin vastakkaiselta puolelta kampeamalla liitintä irti. Ilman haavereita selvittiin kuitenkin ja nyt on bensamittarillakin valoa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 mittarivalot
Eilen vaihtelin isompien mittareiden valot. Tarkoituksena hieman parantaa kirkkautta (3 olikin palanut).
Eli orginaali 1,2 w -> 2,3 w T5 polttimoiksi. Menekki 6 kpl.
Jos oikein ymmärsin niin 3,2w:in polttimon kanta levenee ja ei enää sovellu.
Kukaan vielä testannut ledejä, sillä kirkkauden lisäys ei ollut järisyttävän suurta?
Eli orginaali 1,2 w -> 2,3 w T5 polttimoiksi. Menekki 6 kpl.
Jos oikein ymmärsin niin 3,2w:in polttimon kanta levenee ja ei enää sovellu.
Kukaan vielä testannut ledejä, sillä kirkkauden lisäys ei ollut järisyttävän suurta?
- Cadamuro
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Re: 156 mittarivalot
Ostin kokeeksi muiden ostosten ohella ledipolttimon tuonne kierroslukumittariin. Eipä paljoa eroa vanhasta. Niitä on erilaisilla valokeiloilla, olin mennyt tilaamaan pistemäisen, joten jos sillä leveemmällä valolla oleva voisi jotain näyttääkkin?
Kantapään kautta vuodesta -93..
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 mittarivalot
Niin voisi olettaa, kun mittarissa on vain 3 polttimoa.
Valotehoa saisi olla kenties 5W lankapolttimon verran. Mitä sitten tekeekään ledissä.
Valotehoa saisi olla kenties 5W lankapolttimon verran. Mitä sitten tekeekään ledissä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 156 mittarivalot
Siinä lie värifilsu edessä, että valoista saadaan tietyn väriset (punaiset?)? Lediä miettiessä kannattaa katsoa LED, jonka spektri on niiltä tienoon mahdollisimman korkea tai vielä mieluummin yksivärinen, juuri oikean sävyinen LED. Etenkin halpojen kirkkaiden LEDien spektri tuppaa olemaan piikikäs niin vaikka näyttää kirkkaalta, ei välttämättä juuri se kaivattu sävy ole kovin edustettuna ja himmenee yllättävän reilusti värifilsulla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: 156 mittarivalot
Hmm, olisikohan tämän tyyppisista "hajottavaa mallia" olevista ledeistä mittaristoon apua lisäkirkkautta haettaessa?
http://www.ledstyle.fi/index.php?page=s ... &Itemid=63" onclick="window.open(this.href);return false;
Täytyisi ennen syksyä vielä uusia kaikki kojetaulun polttimot ihan jo yhtenäistä kirkkautta silmällä pitäen
http://www.ledstyle.fi/index.php?page=s ... &Itemid=63" onclick="window.open(this.href);return false;
Täytyisi ennen syksyä vielä uusia kaikki kojetaulun polttimot ihan jo yhtenäistä kirkkautta silmällä pitäen
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 mittarivalot
Mulla on dealextremestä ostettuja hajavaloa tuottavia ledejä, jotka käyvät 156:n mittaristoon, mutta uskallankohan enää edes kokeilla, kun yhden nopeusmittarin valot pimenivät lopullisesti ledejä kokeillessani? Ei sen jälkeen palanut enää hehkulamputkaan. Jouduin vaihtamaan uuden (käytetyn) mittarinSmacket kirjoitti:Hmm, olisikohan tämän tyyppisista "hajottavaa mallia" olevista ledeistä mittaristoon apua lisäkirkkautta haettaessa?
http://www.ledstyle.fi/index.php?page=s ... &Itemid=63" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Täytyisi ennen syksyä vielä uusia kaikki kojetaulun polttimot ihan jo yhtenäistä kirkkautta silmällä pitäen
Toki kyse oli suurella todennäköisyydellä vain sattumasta, mittari vain sattui hajoamaan siinä sitä räplätessä. Eikä muuten ole juotosvika tai muu kontaktihärö
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 mittarivalot
Illan hämärtyessä huomasi paremmin eron mittariston polttimoiden 1.2w -> 2.3w vaihdosta.
Nyt keskimmäinen asento on suunnilleen sama kuin ennen kirkkain.
Mistä saa lisäjarruvaloon polttimot?
Ei ollut Hämeen Autosähkössä enkä löytänyt Motonetistä.
Siis T5 3.2w.
Yksi palanut ja laitoin 2.3w tilalle, liian pieni, merkkivalo palaa jarruttaessa.
Aika tummia oli myös kaikki polttimot.
Nyt keskimmäinen asento on suunnilleen sama kuin ennen kirkkain.
Mistä saa lisäjarruvaloon polttimot?
Ei ollut Hämeen Autosähkössä enkä löytänyt Motonetistä.
Siis T5 3.2w.
Yksi palanut ja laitoin 2.3w tilalle, liian pieni, merkkivalo palaa jarruttaessa.
Aika tummia oli myös kaikki polttimot.
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: 156 mittarivalot
Kuinkas monta polttimoa koko mittaristoon menee? Ajattelin vaihtaa kaikki kerralla, kun kolme mittaria on jo valmiiksi pimeänä..
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 mittarivalot
^^
Kokeiles Fixus-liikkeitä. Täällä ainakin mielestäni olisi myös T5:sta tuommosena tarjota.
^
Keskikonsolin mittaristossa on 2 per mittari, yksi taustavalaistusta varten, yksi merkkivaloa varten. Eli bensa/lämpömittarissa on 1 taustavalo + varotus/huomiovalon lamppu, kellossa on sitten 2kpl taustavaloja. 6kpl noita.
Varsinaisesta mittaristosta en osaa sanoa, mutta ymmärtääkseni siinäkin on about samaa tasoa - mutta taisi olla eri polttimoita...
Kokeiles Fixus-liikkeitä. Täällä ainakin mielestäni olisi myös T5:sta tuommosena tarjota.
^
Keskikonsolin mittaristossa on 2 per mittari, yksi taustavalaistusta varten, yksi merkkivaloa varten. Eli bensa/lämpömittarissa on 1 taustavalo + varotus/huomiovalon lamppu, kellossa on sitten 2kpl taustavaloja. 6kpl noita.
Varsinaisesta mittaristosta en osaa sanoa, mutta ymmärtääkseni siinäkin on about samaa tasoa - mutta taisi olla eri polttimoita...
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 mittarivalot
^Täytyy soitella, oletin ettei ole kun ei erikoisliikkeen tuontiohjelmassa ole.
Itse laittaisin noita 2,3W:n polttimoita nopeus- ja kierrosmittariin.
^^Tarkkaan kun katsoo, niin 6kpl lukee tuossa. + 6kpl pikkumittareihin.Finest kirjoitti:Eilen vaihtelin isompien mittareiden valot. Tarkoituksena hieman parantaa kirkkautta (3 olikin palanut).
Eli orginaali 1,2 w -> 2,3 w T5 polttimoiksi. Menekki 6 kpl.
Itse laittaisin noita 2,3W:n polttimoita nopeus- ja kierrosmittariin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 mittarivalot
^
...
"oho" Pitäis joskus älytä lukea se pari viestiä eteemmäsä =D
...
"oho" Pitäis joskus älytä lukea se pari viestiä eteemmäsä =D
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 mittarivalot
^_ricolle tuon laitoin.
Selaamalla topiccia löytyvät määrät ja mallit..
Selaamalla topiccia löytyvät määrät ja mallit..
- Hammond
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
- Car(s): Giulietta 1.4 MultiAir 170hv TCT Distinctive -16
Ex: 156 SW JTS 2.0 -05
Re: 156 mittarivalot
Edellämainituilla hyvillä ohjeilla + kuvilla sai helposti ja selkeästi tuon radion ja mittareiden peitelevyn irti - ja alkuperäisradioon liitettävä Blaukkarin bluetooth + USB -boksinkin asennus nytkähti hieman eteenpäin.. tarvitsee miettiä, miten USB:n vetäisi kaikkein siisteimmällä menetelmällä facelift-156:n hanskalokeroon..
Mutta itse kysymys koskee näitä pikkumittareiden taustavaloja - jäähdytysnesteen lämpömittarin taustavalo oli palanut, kaikki muut mittarivalot toimivat aikaisemmin, mutta ajattelin omatoimisesti suorittaa tämän polttimoiden vaihdon, kun sitä oli jo pre-facelift porukka selkeästi dokumentoinut verrattain helpoksi DIY -askareeksi, ja tässäkin ketjussa oli keskustelua, miten nuo saa vaihdettua tähän facelift -kojelautaan.
Radio ja mittarien paneeli irti siis, ja mittaristo tuli esille juuri niin helposti kuin aiemmin tässä ketjussa on kuvattukin. Mittaripaneelin johtoliitin lähti verrattain helposti irti myös - polttimoiden kiinnikkeet oli selkeästi näkyvillä mittariyksikön taustapuolella, joten vaihdoin kertalaakista kaikki polttimot, kun entisten iästä ei ollut sen tarkempaa tietoa.
Tulos -> kaikki mittarit + kello toimivat moitteetta, mutta nyt hämärässä valoa on näkyvillä ehkä juuri ja juuri niin niukasti, että jos pimeässä katuvalaistulla alueella laittaa käden mittaria varjostamaan, niin voi valonkajoa hieman erottaa. Painamalla kojelaudan mittarivalaistuksen säädintä, tämä valonkajo selvästi heikkenee ja vahvistuu, joten joko nämä uudet polttimot palavata, mutta noin 1-5% valoteholla mitä pitäisi ... tai sitten tuo valo voi ainoastaan kajastaa jostain muusta valolähteestä - minkä tulkitsen mittariyksikön kompaktiuden takia lähes mahdottomaksi.
Ennenkuin lähden purkamaan ja ihmettelemään...
Onko siis ajatuksia, mikä voi vetää koko tuon bensa+kello+lämpömittaripaneelin kaikki valot lähes täysin pimeiksi? ... Jos olisin yhden tai kaksi polttimoa asentanut huonosti, niin voisi olettaa, että muut silti toimivat ja nämä ongelmakappaleet eivät? ... Myös olettaisin, että jos mittariyksikön liitinjohto olisi huonosti kiinni, niin mittarit + kello eivät muutoin toimisi moitteetta?
Nk. yksinkertaisesta "vaihdanpa lamput" -toimenpiteestä kehkeytyikin paljon enemmän ihmeteltävää, joten jos on vinkkejä ongelman ratkomiseen, niin kaikki neuvot kelpaavat. Jännite/virtamittari löytyy - valoisassa korjaillessa on aika hankala jo pelkän hajavalon takia nähdä toimiiko mittarivalot kunnolla vai ei, ja pimeässä on hankala korjata.
Mutta itse kysymys koskee näitä pikkumittareiden taustavaloja - jäähdytysnesteen lämpömittarin taustavalo oli palanut, kaikki muut mittarivalot toimivat aikaisemmin, mutta ajattelin omatoimisesti suorittaa tämän polttimoiden vaihdon, kun sitä oli jo pre-facelift porukka selkeästi dokumentoinut verrattain helpoksi DIY -askareeksi, ja tässäkin ketjussa oli keskustelua, miten nuo saa vaihdettua tähän facelift -kojelautaan.
Radio ja mittarien paneeli irti siis, ja mittaristo tuli esille juuri niin helposti kuin aiemmin tässä ketjussa on kuvattukin. Mittaripaneelin johtoliitin lähti verrattain helposti irti myös - polttimoiden kiinnikkeet oli selkeästi näkyvillä mittariyksikön taustapuolella, joten vaihdoin kertalaakista kaikki polttimot, kun entisten iästä ei ollut sen tarkempaa tietoa.
Tulos -> kaikki mittarit + kello toimivat moitteetta, mutta nyt hämärässä valoa on näkyvillä ehkä juuri ja juuri niin niukasti, että jos pimeässä katuvalaistulla alueella laittaa käden mittaria varjostamaan, niin voi valonkajoa hieman erottaa. Painamalla kojelaudan mittarivalaistuksen säädintä, tämä valonkajo selvästi heikkenee ja vahvistuu, joten joko nämä uudet polttimot palavata, mutta noin 1-5% valoteholla mitä pitäisi ... tai sitten tuo valo voi ainoastaan kajastaa jostain muusta valolähteestä - minkä tulkitsen mittariyksikön kompaktiuden takia lähes mahdottomaksi.
Ennenkuin lähden purkamaan ja ihmettelemään...
Onko siis ajatuksia, mikä voi vetää koko tuon bensa+kello+lämpömittaripaneelin kaikki valot lähes täysin pimeiksi? ... Jos olisin yhden tai kaksi polttimoa asentanut huonosti, niin voisi olettaa, että muut silti toimivat ja nämä ongelmakappaleet eivät? ... Myös olettaisin, että jos mittariyksikön liitinjohto olisi huonosti kiinni, niin mittarit + kello eivät muutoin toimisi moitteetta?
Nk. yksinkertaisesta "vaihdanpa lamput" -toimenpiteestä kehkeytyikin paljon enemmän ihmeteltävää, joten jos on vinkkejä ongelman ratkomiseen, niin kaikki neuvot kelpaavat. Jännite/virtamittari löytyy - valoisassa korjaillessa on aika hankala jo pelkän hajavalon takia nähdä toimiiko mittarivalot kunnolla vai ei, ja pimeässä on hankala korjata.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 mittarivalot
Omien tutkailujen perusteella taustavaloille (ei koske "hälytysvaloja") on oma + ja - johto/pinni liittimen vasemmassa laidassa.
Teoriassa liitin voisi olla mennyt paikalleen hieman vinossa, mutta jos vetoa löisin, niin en ainakaan tuon puolesta.
Polttimoiden kytkennän näkee mittariston takapuolelta, kun seuraa muovissa olevaa kupariliuskaa.
1 hajonnut -> muut palavat.
Teoriassa liitin voisi olla mennyt paikalleen hieman vinossa, mutta jos vetoa löisin, niin en ainakaan tuon puolesta.
Polttimoiden kytkennän näkee mittariston takapuolelta, kun seuraa muovissa olevaa kupariliuskaa.
1 hajonnut -> muut palavat.
- Hammond
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
- Car(s): Giulietta 1.4 MultiAir 170hv TCT Distinctive -16
Ex: 156 SW JTS 2.0 -05
Re: 156 mittarivalot
Kiitokset vinkistä, täytyy laittaa tutkintaan tämä.
Edit: Tyhmää rangaistaan. Paneeli auki ja katsomaan mitä oli tullut tehtyä, ja olin mennyt ostamaan 24V -polttimoita. No.. tuleepahan tuo radio-osaston availu tutuksi.
Edit 2: Uudet polttimot haettu, tällä kertaa varmasti katsottu että 12V ... pikaiset testaukset ennenkuin paneeli kasassa, polttoainemäärän ja jäähdytysnesteen varoitusvalot syttyvät avain MAR-asennossa... luottavaisin mielin kojelauta takaisin kasaan. Ostoskeskuksen parkkihallin hämärässä todennettu, että kaikki valot toimivat taas moitteettomasti. Opittua: toimivaa saa, kun ei osta väärää varaosaa.
Edit: Tyhmää rangaistaan. Paneeli auki ja katsomaan mitä oli tullut tehtyä, ja olin mennyt ostamaan 24V -polttimoita. No.. tuleepahan tuo radio-osaston availu tutuksi.
Edit 2: Uudet polttimot haettu, tällä kertaa varmasti katsottu että 12V ... pikaiset testaukset ennenkuin paneeli kasassa, polttoainemäärän ja jäähdytysnesteen varoitusvalot syttyvät avain MAR-asennossa... luottavaisin mielin kojelauta takaisin kasaan. Ostoskeskuksen parkkihallin hämärässä todennettu, että kaikki valot toimivat taas moitteettomasti. Opittua: toimivaa saa, kun ei osta väärää varaosaa.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 mittarivalot
Jakke kirjoitti:Mulla on dealextremestä ostettuja hajavaloa tuottavia ledejä, jotka käyvät 156:n mittaristoon, mutta uskallankohan enää edes kokeilla, kun yhden nopeusmittarin valot pimenivät lopullisesti ledejä kokeillessani? Ei sen jälkeen palanut enää hehkulamputkaan. Jouduin vaihtamaan uuden (käytetyn) mittarinSmacket kirjoitti:Hmm, olisikohan tämän tyyppisista "hajottavaa mallia" olevista ledeistä mittaristoon apua lisäkirkkautta haettaessa?
http://www.ledstyle.fi/index.php?page=s ... &Itemid=63" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Täytyisi ennen syksyä vielä uusia kaikki kojetaulun polttimot ihan jo yhtenäistä kirkkautta silmällä pitäen
Toki kyse oli suurella todennäköisyydellä vain sattumasta, mittari vain sattui hajoamaan siinä sitä räplätessä. Eikä muuten ole juotosvika tai muu kontaktihärö
En tiedä mikä meni vikaan, mutta oliko ledit tarkoitettu 12v suoraan, vai laitoitko itse etuvastukset niihin? Jos ledin etuvastus on turhan pieni (tai liian suuritehoinen led) niin on varmaankin mahdollista että mittaristo kärähtää virran noustessa ennen kuin ledi palaa. Siksi näitä ledejä laittaessa kannattaa olla tarkkana ja laskea virrat lähelle alkuperäistä lampun ottamaa virtaa. En tiedä kuinka paljon extraa tuollainen kykenee antamaan ennen kuin jotain kärähtää.
Aiemmin ketjussa mainitsemani led-konversio jonka tein oman 156 keskikonsoliin on toiminut hyvin. Tein saman gtv:n mittaristolle, mukaan lukien nopeus-, ja kierroslukumittareille. Myös nämä muutokset ovat toimineet hyvin. Ihan ikuisia ne eivät ole. 156 polttoainemittarin taustavalo on pimentynyt. Voi olla aika fifty-fifty onko ledi pimahtanut, vai lampunkannan kosketushäiriö.
Omat ledit on normaaleja 5mm ledejä ja etuvastukset on hieman pienemmät niissä kohdissa joissa lamput olivat teholtaan suurempia. Lisäksi hioin ledien lissit 240 karkeuksisella hiekkapaperilla jolloin valo hajaantuu laajemmalle.
Kerron sitten kun viitsin konsolin avata oliko led kärähtänyt.
Ayrton Senna da Silva forever
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 mittarivalot
Kyseessä oli siis TÄLLAISET ledit. 0,1W mainitaan tehonkulutukseksi, joten ei pitäisi siitä olla kiinni. Ottavatko sitten syttyessään jonkun piikin, mene ja tiedä. En laittanut mitään etuvastuksia, koska ei noiden mun mielestäni pitäisi sellaisia tarvita kun kerran T5 kantaisina autolamppuina niitä myyvät.Wile E. Coyote kirjoitti:Jakke kirjoitti:Mulla on dealextremestä ostettuja hajavaloa tuottavia ledejä, jotka käyvät 156:n mittaristoon, mutta uskallankohan enää edes kokeilla, kun yhden nopeusmittarin valot pimenivät lopullisesti ledejä kokeillessani? Ei sen jälkeen palanut enää hehkulamputkaan. Jouduin vaihtamaan uuden (käytetyn) mittarinSmacket kirjoitti:Hmm, olisikohan tämän tyyppisista "hajottavaa mallia" olevista ledeistä mittaristoon apua lisäkirkkautta haettaessa?
http://www.ledstyle.fi/index.php?page=s ... &Itemid=63" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Täytyisi ennen syksyä vielä uusia kaikki kojetaulun polttimot ihan jo yhtenäistä kirkkautta silmällä pitäen
Toki kyse oli suurella todennäköisyydellä vain sattumasta, mittari vain sattui hajoamaan siinä sitä räplätessä. Eikä muuten ole juotosvika tai muu kontaktihärö
En tiedä mikä meni vikaan, mutta oliko ledit tarkoitettu 12v suoraan, vai laitoitko itse etuvastukset niihin? Jos ledin etuvastus on turhan pieni (tai liian suuritehoinen led) niin on varmaankin mahdollista että mittaristo kärähtää virran noustessa ennen kuin ledi palaa. Siksi näitä ledejä laittaessa kannattaa olla tarkkana ja laskea virrat lähelle alkuperäistä lampun ottamaa virtaa. En tiedä kuinka paljon extraa tuollainen kykenee antamaan ennen kuin jotain kärähtää.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 156 mittarivalot
Varmaan jotain muuta siinä sitten meni pieleen. Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
Ayrton Senna da Silva forever
Re: 156 mittarivalot
Itellä kans ei kierroslukumittari pala.
Mites kun on avannut kaikki ruuvit niin mistä niihin mittarin takana oleviin johtoihin pääsee sitten käsiksi että saa mittariston irti?
Ja mikä polttimo sinne menee ja monta?
Kiitos
Mites kun on avannut kaikki ruuvit niin mistä niihin mittarin takana oleviin johtoihin pääsee sitten käsiksi että saa mittariston irti?
Ja mikä polttimo sinne menee ja monta?
Kiitos
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 156 mittarivalot
Ei tarvitse ottaa johtoja irti ja pitkillä nokkapihdeillä käännät varovasti kantaa..niitä oli muistaakseni 2 /3 ja näet ne kannoista.
molex to sata, lose all your data.
Re:
mattijus kirjoitti:Ei oikeastaan tarvitse ohjetta. Ruuvi siitä mittari"putken" yläosasta auki, putki irti, kaksi ruuvia mittarista irti ja johtonippu mittarin peffasta irti. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.Casa di Matti kirjoitti:Tuota noin... Mistäs löytyy ohje 156:n nopeusmittarin ja kierroslukumittarin vaihtoon. Hakutoiminnolla olen tässä tovin sitä hakenut...
Tässä vinkissä neuvotaan ottamaan johtonippu irti?
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 156 mittarivalot
Ainakin itse vaihdoin ilman irroitusta mutta miten vaan..tilaa meinaan on
molex to sata, lose all your data.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 mittarivalot
Kaapelien liitinhän lähtee irti kun ensin irrotat mittarin ruuvit, sitten vedät mittaria hieman ulos päin ja sit siinä liittimessä on muistaakseni sellainen lukituslirpukka toisella pidemmällä sivulla, mitä pitää hieman puristaa ja samalla vetää liitin irti.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 156 mittarivalot
johtonipussa oleva liitin niin siellä on klipsi keskellä ja painat sitä alaspäin ja vedät liittimen irti.Voikohan tota hankalammin kuvata
molex to sata, lose all your data.
- maantiesika
- Viestit: 23
- Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
- Paikkakunta: Kemi
Re: 156 mittarivalot
Palaten näihin mittarivaloihin, oliko nyt konsensusta että mistä lähdetään etsimään kun taustavalo apumittaritaulussa bensa/kello/lämpö pimahti? Tässähän kävi niin että kokeilemani T5-kantainen ledi teki oikosulun ja yleismittarilla mitaten lampun kantoihin ei tule enää jännitettä. Saman himmentimen takana olevat nopeus ja kierrosmittari kuitenkin toimivat edelleen normaalisti. Purin jo apumittariston osiin etsien palaneita komponetteja, mutta sitten päättelin että mitenkäs himmentimen jännite sinne tauluun tulee ellei suorilla kontakteilla. Nastat 1 ja 7 liittimessä siis olisivat ne oikeat mutta missä on johdon toinen pää.
- Liitteet
-
- DSC04911_resiz.jpg
- (85.74 KiB) Tiedosto ladattu 5925 kertaa
156 2,5 V6 1998
- maantiesika
- Viestit: 23
- Liittynyt: 03 Helmi 2009, 10:31
- Paikkakunta: Kemi
Re: 156 mittarivalot
Vastaan itse omaan kysymykseeni.
Heräte apumittariston taustavaloille tulee nopeusmittarilta (liitin A, nasta 12), ja on yhteydessä apumittarin liittimen nastaan 7. Mittasin yleismittarilla maata vasten (radion antennisuojamaa) että pinnin 7 jännite muuttui samalla kun painelin himmenninpainiketta mittarivalot päällä. Näin ollen vikaa piti etsiä apumittarin sisältä.
7-pinnin heräte tulee transistorille bensamittarin piirilevyssä, joka oli kärähtänyt ja jonka vaihdoin NEC:n D986:een. Joku muukin NPN-transistori käynee tässä.
Apumittarivalot toimivat taas normaalisti, ja leditutkimukset pääsevät jatkumaan.
Heräte apumittariston taustavaloille tulee nopeusmittarilta (liitin A, nasta 12), ja on yhteydessä apumittarin liittimen nastaan 7. Mittasin yleismittarilla maata vasten (radion antennisuojamaa) että pinnin 7 jännite muuttui samalla kun painelin himmenninpainiketta mittarivalot päällä. Näin ollen vikaa piti etsiä apumittarin sisältä.
7-pinnin heräte tulee transistorille bensamittarin piirilevyssä, joka oli kärähtänyt ja jonka vaihdoin NEC:n D986:een. Joku muukin NPN-transistori käynee tässä.
Apumittarivalot toimivat taas normaalisti, ja leditutkimukset pääsevät jatkumaan.
- Liitteet
-
- NEC_D986.jpg
- (117.24 KiB) Tiedosto ladattu 5807 kertaa
156 2,5 V6 1998