164 etupyörän laakeri
Valvoja: Moderators
164 etupyörän laakeri
Huomasin tuossa kesäläskejä vaihtaessani että etupyörä lonksottaa kun sitä heiluttelee ylä- ja alreunasta kiinni pitäen (siis silloin kun se on ilmassa). Ei varmaan sais olla paljoakaan klappia pyörän laakerissa -näkee ihan selvästi koko myös jarrulevyn liikkuvan kun vääntelee..?
Onnistuuko itse pyöränlaakerin vaihto tuohon 164 TS:sään vai kannattaako unohtaa koko juttu. Mikä siinä voi olla niin hankalaa että menee korjaamossakin jopa 2 h duunia sen eteen; vanhan laakerin ulosvetäminenkö siinä hidastaa???
On joskus tullut vaihdettua mopoon pyöränlaakeri; eikö ole sama asia hieman suuremmassa mittakaavassa?
Mitäpä luulette?
Onnistuuko itse pyöränlaakerin vaihto tuohon 164 TS:sään vai kannattaako unohtaa koko juttu. Mikä siinä voi olla niin hankalaa että menee korjaamossakin jopa 2 h duunia sen eteen; vanhan laakerin ulosvetäminenkö siinä hidastaa???
On joskus tullut vaihdettua mopoon pyöränlaakeri; eikö ole sama asia hieman suuremmassa mittakaavassa?
Mitäpä luulette?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: 164 etupyörän laakeri
Tuosta löytyy aika hyvä ohje, laakerin vaihto ei ole paha mutta itselläni kävi niin että laippa hirtti kiinni laakerin sisärenkaaseen niin etten saannut kotikonstein sitä irti. Vein laakerin Delta autoon irroittivat ja asensivat mukanani tuomani uuden laakerin.
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/notes_21.htm#fbrng
http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/notes_21.htm#fbrng
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tietenkään ei sais pelotella.Itsellä oli pientä välystä ja pieni äänikin oli kuulunut mutta ei siis mitään kauheaa.Purkaessa sitten törmäsin pilalle kuluneeseen napaan.Eli piti hommata sitten laakerin lisäksi uusi napakin.Hommana toi on helppo.Mielestäni helpoin mihin olen tehnyt (etuvedoista).
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Mulla muuten käynyt samoin, syynä oli murtunut ja löystynyt napamutteriAlfistipohjoosesta kirjoitti:Tietenkään ei sais pelotella.Itsellä oli pientä välystä ja pieni äänikin oli kuulunut mutta ei siis mitään kauheaa.Purkaessa sitten törmäsin pilalle kuluneeseen napaan.Eli piti hommata sitten laakerin lisäksi uusi napakin.Hommana toi on helppo.Mielestäni helpoin mihin olen tehnyt (etuvedoista).
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Nonni, nyt meni sitten laakeri minultakin.
Renkaita tasapainoitettaessa asentaja mainitsi asiasta ja koko paketti suorastaan heilui joka suuntaan.
Pari viikkoa sitten oli auto ilmassa eikä rengas heilunut.
Voiko tuo laakeri mennä noin nopeasti, ensin ei mitään ja sitten täysin sökö, voiko kenties jotain pahempaa löytyä, esim. tuo napojen kuluminen???
Renkaita tasapainoitettaessa asentaja mainitsi asiasta ja koko paketti suorastaan heilui joka suuntaan.
Pari viikkoa sitten oli auto ilmassa eikä rengas heilunut.
Voiko tuo laakeri mennä noin nopeasti, ensin ei mitään ja sitten täysin sökö, voiko kenties jotain pahempaa löytyä, esim. tuo napojen kuluminen???
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.Alfissimo kirjoitti:Nonni, nyt meni sitten laakeri minultakin.
Renkaita tasapainoitettaessa asentaja mainitsi asiasta ja koko paketti suorastaan heilui joka suuntaan.
Pari viikkoa sitten oli auto ilmassa eikä rengas heilunut.
Voiko tuo laakeri mennä noin nopeasti, ensin ei mitään ja sitten täysin sökö, voiko kenties jotain pahempaa löytyä, esim. tuo napojen kuluminen???
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Uudet laakerit on jo tilauksessa, ja kun kerran pitää avata niin vaihtoon menee samalla jarrulevyt ja -palatHOTAKAINEN kirjoitti:Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Parempi ne kaikki kerralla ettei kokoajan tarvii askarrella.Alfissimo kirjoitti:Uudet laakerit on jo tilauksessa, ja kun kerran pitää avata niin vaihtoon menee samalla jarrulevyt ja -palatHOTAKAINEN kirjoitti:Voi mennä ja mielummin heti vaihtoon ettei hajoa esim. napa.
Napa hajoaa helposti jos laakeri pääsee korkaamaan eli ylkokehä pyörähtää.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Tuossa iltapäivällä pientä askartelua.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1242
Olishan se voinut helpomminkin irrota, hieman piti murjoa .
(puhelimella otettu kuva, mutta kai tuosta selvän saa)
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1242
Olishan se voinut helpomminkin irrota, hieman piti murjoa .
(puhelimella otettu kuva, mutta kai tuosta selvän saa)
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Täälläkin laakeri pamahti
Yhden uuden laakerin kerkesin jo tuhota kiirehtimällä. Sain juuri laakerin paikalleen ja olin lähes onnesta soikeana... Hieman aikaa työtäni ihaniltuani ihmettelin miten uudessa laakerissa voi olla noin paljon väljää. Yritin saada napaa uudestaan irti laakerista, niin paskaksihan se uusi laakeri meni. Huomasin että navassa oli selkeää kulumaa. Navan etuosa johon laakeri kiinnitetään oli kulunut takaosaan verrattuna. Pitäisihän sen olla tasapaksu?
Mistäköhän saisin uuden navan suhteellisen edullisesti? Motonetistä moista ei ainakaan löytynyt.
Yhden uuden laakerin kerkesin jo tuhota kiirehtimällä. Sain juuri laakerin paikalleen ja olin lähes onnesta soikeana... Hieman aikaa työtäni ihaniltuani ihmettelin miten uudessa laakerissa voi olla noin paljon väljää. Yritin saada napaa uudestaan irti laakerista, niin paskaksihan se uusi laakeri meni. Huomasin että navassa oli selkeää kulumaa. Navan etuosa johon laakeri kiinnitetään oli kulunut takaosaan verrattuna. Pitäisihän sen olla tasapaksu?
Mistäköhän saisin uuden navan suhteellisen edullisesti? Motonetistä moista ei ainakaan löytynyt.
########################
#Maailma on erilainen alffistin silmin#
########################
#Maailma on erilainen alffistin silmin#
########################
Vasen etulaakeri finaalissa!
Löytyykös keltään prässiä jolla saisi napa-laakeri hässäkän puristettua irti ja uuden paikalleen? Tai vinkkiä missä homman saisi teetettyä. Ja mielusti Helsinki - Nurmijärvi suunnalla.
Hämärästi muistan nähneeni aikaisemmin aiheesta kirjoittelua mutta tässä hässäkässä se vaan ei nyt osunnut silmiin.
Ja se normaali kiire tietysti on taas riesana
Näpä-hässäkä irti ja auto kaverin tallissa ....
Löytyykös keltään prässiä jolla saisi napa-laakeri hässäkän puristettua irti ja uuden paikalleen? Tai vinkkiä missä homman saisi teetettyä. Ja mielusti Helsinki - Nurmijärvi suunnalla.
Hämärästi muistan nähneeni aikaisemmin aiheesta kirjoittelua mutta tässä hässäkässä se vaan ei nyt osunnut silmiin.
Ja se normaali kiire tietysti on taas riesana
Näpä-hässäkä irti ja auto kaverin tallissa ....
Rasvikselle kiitos vinkistä.
Tuossa omassa talissa pistäytyessäni näpräsin laakerin kiinnityksenä (?) olevan jousirengas systeemin irti. Olipa piuksassa. No ei se mitään mutta kun vertasin sitä uuden laakerin paketissa olevaan vastaavaan niin kokoero oli huomattava (n14mm). Nyt herääkin kysymys onkos noita veen laakereita vielä eri kokoisiakin? Kyseessähän on -92 164TS.
Vinkejä ja faktaa ??
Tuossa omassa talissa pistäytyessäni näpräsin laakerin kiinnityksenä (?) olevan jousirengas systeemin irti. Olipa piuksassa. No ei se mitään mutta kun vertasin sitä uuden laakerin paketissa olevaan vastaavaan niin kokoero oli huomattava (n14mm). Nyt herääkin kysymys onkos noita veen laakereita vielä eri kokoisiakin? Kyseessähän on -92 164TS.
Vinkejä ja faktaa ??
Kylläpä muuttui kyyti hiljaiseksi. Uusi laakeri alla ja taas meno maistaa.
Tullinpuomin Shellin kupeessa olevassa huoltoliikkeessä oli prässi ja osaava kaveri. Ja edullinenkin oli.
Seuraavaa kohdetta odotellessa
Niin vielä tartee mainita että edellisestä laakerista löytyi mm teksi ITALY ja kesti n 100k ??
Tullinpuomin Shellin kupeessa olevassa huoltoliikkeessä oli prässi ja osaava kaveri. Ja edullinenkin oli.
Seuraavaa kohdetta odotellessa
Niin vielä tartee mainita että edellisestä laakerista löytyi mm teksi ITALY ja kesti n 100k ??
Huomasin tuossa omassani outoa huminaa, joka kuuluu vasemmasta etukulmasta mielestäni n.50km/h ja siitä ylöspäin, mutta ei kuitenkaan pahene vaan pysyy samanlaisena. Ratti myös täristää hieman n.85-100km/h nopeudessa. Ja mielestäni tuo tärinä menee suunnilleen samassa tahdissa kuin humina. Voisiko kyseessä olla pyöränlaakeri?
Taisi olla ainakin osuutta asiaan kun hiljeni huminat aika pitkälti pois laakerin vaihdettua...Vilpo kirjoitti:Huomasin tuossa omassani outoa huminaa, joka kuuluu vasemmasta etukulmasta mielestäni n.50km/h ja siitä ylöspäin, mutta ei kuitenkaan pahene vaan pysyy samanlaisena. Ratti myös täristää hieman n.85-100km/h nopeudessa. Ja mielestäni tuo tärinä menee suunnilleen samassa tahdissa kuin humina. Voisiko kyseessä olla pyöränlaakeri?