Takuupuljausta laakereista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rafael
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 21:16
Paikkakunta: Vantaa

Takuupuljausta laakereista

Viesti Kirjoittaja rafael »

Hetken aikaa jo tuntui siltä, että Alfalla ajamisesta voisi hyvällä omallatunnolla nauttia, vaan ei.

Lähdin autolomalle juhannuksen alla, ja käytin auton 50 000 huollossa sitä ennen. Sanoin nimenomaan, että pitkä reissu on edessä, että kattokaa siihen malliin. Jarrunesteet vaihdettiin jne. Etupyörän laakeri piti vähän rohinaa, mutta sanottiin, ettei mahda mitään, kun ei ole varaosaa hyllyssä. Että ei se sitä teidän matkaa kestä, mutta koettakaa jotain keksiä. No, motonetistä laakeri mukaan, ja Malmön kohdalla se alkoi sen verran ilkeää ääntä pitää, että piti nopeasti vaihdattaa. Ainoa paikka, joka lyhyellä varoitusajalla pystyi vaihdon tekemään, oli Kenneths Däck, sinänsä hyvämaineinen ja tunnettu ketju.

Kuulostaa takuuasialta, ajattelin. Ja niin kuulostaa AutoFennicankin mielestä. Mutta takuu siis korvaa sen, että nyt autoon vaihdetaan uusi laakeri (siis sen Ruotsissa vaihdetun tilalle), ei suinkaan laakerin ostosta ja vaihdatuksesta johtuneita kuluja, jotain 500€. Perusteena on, että vaihto olisi pitänyt tehdä merkkiliikkeessä, siis hinauttaa auto jostain maantien varresta odottamaan pariksi viikoksi aikaa pajalta ja siinä samalla lomailla jossain pajan läheisessä motellissa. Ja siis sen jälkeen, kun merkkihuolto ilmoitti, ettei pysty laakeria vaihtamaan.

Nyt alkaa usko mennä. Edellisessä Alfassa oli joka huollossa ja katsastuksessa yksi tai kaksi tukivartta vaihdettavana, hihna katkesi kerran ja syylari kuivui mystisesti aina 700 kilometrin jälkeen. Hihnan katkeaminen ennen aikojaan sentään pienen taistelun jälkeen meni takuuseen. "Kyllä me voidaan nyt tämän kerran tää takuuseen ottaa", sanottiin, kun hihna katkesi 50 000 kilometrin ja vähän reilun kahden vuoden jälkeen. Sitä ennen käytiin kissojen ja koirien kanssa läpi kaikki huollot ym., jos vain joku porsaanreikä löytyisi. Ja auto olikin sitten reilun kuukauden pajalla. Ei auton omistaminen vaan yksinkertaisesti voi olla tällaista.

Pitää kai alkaa totutella ajatukseen, että seuraava auto on jotain muuta kuin hyvä ajaa ja intohimoja herättävä. Vaikka T-alkuinen japanilainen sitten :shock:

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Niinno, elämä on. Ei varmaan minkään auton takuu kata sitä että vaihdetaan tarvikeosaa tien päällä toisen maan puolella vieläpä. Ja ehkä sen lomalle lähtö remontinkin olisi voinut tehdä vähän ennen kuin viimeisenä päivänä, se kun tuntuu olevan melkein sääntö että varaosia ei ole hyllyssä.

Kurjaa että on noin paljon ollut vastoinkäymisiä, mutta kun ottaa tietyt faktat huomioon niin pääsee helpommalla. Vastahan ne uutisoi että uusissa autoissa on enemmän vikoja kuin ennen joten ei taideta jatkossakaan päästä helpommalla. Ja olihan niillä T-alkuisilla kulkuvälineilläkin vähän hässäkkää jotain tuossa taannoin.

Alfalla sentään on mahdollisuus joskus nauttia autoilusta, toisilla ei missään vaiheessa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole, eikä se muuta asiaa miksikään että auto saattuu olemaan Alfa Romeo.

Ihmettelen myös että mikä takuu korvaa 50tkm ajetun pyöränlaakerin? :roll:

rafael
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 21:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rafael »

No juu, en muuten olisi koko hommaan tämänkään vertaa ruutia tuhlannut, mutta a) nimenomaan tilasin huollon, jossa katsotaan auton kunto ennen matkaa, ja huolto vakuutti, että heidän tarjoamallaan päivämäärällä kaikkeen pystytään vastaamaan. Ja b) huoltamopäällikkö opasti lähtiessä, että varaosa takapenkille mukaan "samahan se sitten on, missä sen vaihtaa".

Laakerinvaihto kuuluu tehdastakuun piiriin 36kk/100 000 km, siitä ei ole mitään epäselvää. Epäselvää vain on, toteutuuko takuu nyt sillä tavalla, kuin pitäisi. Mikäs takuu se on, jossa vastuu korjauksen järjestämisestä ja kustannuksista kuitenkin jää asiakkaalle?

Viisainta kai on ottaa järki käteen ja niellä tappionsa, vaikka kuinka ottaa kaaliin, kuten ensimmäinen kommentaattori taitaa ehdottaa :) Nyt sitten vaihdetaan uusi, juuri vaihdettu laakeri vielä uudempaan takuukorjauksena. Molemmat osapuolet nähdäkseni häviävät.

Enkä nyt oikeasti sitä T-alkuista japanilaista hankkisi...

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Se minulta vielä pakenee tässä että miksi sinne vaihdetaan vielä kerran se laakeri? Saattaapi tulla täsmälleen samanlainen ja -merkkinen laakeri sinne tilalle. Se on merkoinen jumppa tuo laakerin vaihto jota ei ole montaa kertaa ajateltu tehtäväksi auton elinaikana.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Jos uusi laakeri menee nopeasti risaksi lienee yleensä kyseessä asennusvirhe, tietysti myös osavalmistusvirhe on mahdollinen. Itsellä kokemusta asiasta. Pienen väännön jälkeen sain uuden laakerin takuuseen, mutten vaihtoa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Epezi kirjoitti:Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole, eikä se muuta asiaa miksikään että auto saattuu olemaan Alfa Romeo.

Ihmettelen myös että mikä takuu korvaa 50tkm ajetun pyöränlaakerin? :roll:
Kyllä laakerin pitää yli 100tkm kestää. 200tkm on enemmän normaalia kuin 50tkm.

Jaa, mutta en tiedä alffassa. Näin ainakin omissa autoissani enne alfaa :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllähän laakeri yleensä kestää yli 50tkm, mutta se on kuitenkin kuluva osa, joita takuu ei yleensä kata.

Mutta jos Alfan takuu sen kattaa niin hyvä näin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onhan ne kaikki muutkin osat siinä rekisterikilpien välissä kuluvia, enemmän tai vähemmän. Takuu kattaa kyllä kuluvat osat mutta ei huolto-osia kuten jarrupaloja.

Itse sain 185 tonnia ajettuun korean-Chevyyn uudet takaiskarit takuuna kun eivät osanneet sanoa mistä kolisee (ylätukivarren puslat sököt). Piti tosin ensin vähän korottaa ääntä ja huomauttaa tuosta kuluvat osat - huolto-osat -erosta. Uudet etuovien saranat tuli vielä ihan ihmisiksi puhumalla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kun mikä tahansa takuun piiriin kuuluva osa poksahtaa, tulisi se aina vaihtaa merkkiliikeessä
1: Liikeen oma asentaja toteaa osan risaksi (tämä toteutui)
X: työ ja varaosa kustannukset pystytään velottamaan maahantuojalta (tai keneltä takuu osat ikinään otetaan, valmistajalta asti?), eikä raha virtaa muualle, ei mikään merkkiliike suostu maksamaan muualle työstä, jonka he olisivat itse voineet tehdä
2: Osa saadaan tutkittavaksi valmistusvirheiden sun muiden varalta -> valmistaja saattaa todeta osa toimittajan epäkelvoksi tms.

Laakerit on vähän hankalia takuun puolesta, mutta kyllä ne takuuseen pitäisi mennä, ei niitä pitäisi vaihtaa aina jarrunesteiden yhteydessä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Motonetista sain uuden laakerin 60 tkm ajon jälkeen, vaikka ensin meinasivat kieltää. Sanoi ajavani 57 tkm vuodessa, enkä joka vuosi samaa laakeria ala omalla kustannuksella vaihtamaan.

rafael
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 21:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rafael »

Kiitos kommenteista!

JiiTeeÄssä: laakeri pitää vaihtaa uudestaan merkkihuollossa merkkihuollon osaan, että takuu pysyy voimassa.

DaViega: Olen pitänyt tapana pyytää aina vaihdetut osat mukaan silloin, kun joku pikakorjaus pitää tehdä, niin nytkin. Maahantuojalla vaativat sen näytille, kun tehdastakuusta on kysymys. Se kai voisi olla noin niin kuin yleisesti opiksi tästä tarinasta :?

Vaan hittojako tässä nyt enempiä murehtimaan, uusi laakeri alle ja sillä siisti. On ihan hyvät autoiluilmatkin.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

pjotrthegreat kirjoitti:
Kyllä laakerin pitää yli 100tkm kestää. 200tkm on enemmän normaalia kuin 50tkm.

Jaa, mutta en tiedä alffassa. Näin ainakin omissa autoissani enne alfaa :)
Niin vain meni sadassa tonnissa vaihtoon ooppelissakin. Ovat kuulemma nykyisin kulutustavaraa. Ikävää vain, että ooppelissa piti vaihtaa käytännössä koko pyörännapa, kun tuo laakeri on paketissa, jossa on abs-anturia ja sen semmoista - kuulemma. Ikinä en tuota osaa nähnyt, en uutta enkä vanhaa. 209 euroa hinta osalla. Työt päälle. Että ei se Alfa nyt niin kallis ole pitää...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

skf laakereita kun käyttää niin matka jatkuu ja jatkuu... :)
edellyttäen tietenkin,että on ehjänä saatu vaihdettua :wink:

Vastaa Viestiin