155 nykiminen ja huono käynnistyvyys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

155 nykiminen ja huono käynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Ihan vaan kyselen kokemuksia/ehdotuksia tuon 155 2.0 TS 16V Alfonson huonoon käyntiin. Auto ei siis melkein koskaan käynnisty ensimmäisellä yrityksellä, konetta saa sahata vaikka puoli vuotta eikä se kuitenkaan käynnisty ekalla. Joskus, hyvin vaivalloisesti, sen saa kyllä käynnistymään mikäli kaasupoljinta pumppaa samalla. Toisella kerralla aina sit taas käynnistyy välittömästi kuin palmun alta.

Tyhjäkäynti on aina ihan ok.

Huonoa käyntiä ja nykimistä esiintyy kylmällä/viileällä moottorilla etenkin tasakaasulla ajettaessa kierrosten ollessa 1500-2000 välillä. Ihan testimielessä olen kokeillut ajaa juurikin jollakin 1800rpm:llä kolmonen tai nelonen silmässä nykien vähän pidemmän matkaa ja sitten jossakin vaiheessa tuntee, kun auto oikein hätkähtää ja syöksyy eteenpäin kun kone alkaa käymään kunnolla kaikilla sylintereillä. Kunnon tehoja koneesta ei kuitenkaan tunnu saavan irti kuumanakaan. Vertailukohteita on ollut.

Olen jo selaillut foorumeita ja löytänyt jonkun verran mahdollisia syitä huonoon käynnistyvyyteen ja käyntiin:

Ilmavuodot
Bensasuodatin
Suuttimet tukossa

Vaihdetut osat:

Kaikki sytytystulpat
Lambda-anturi

Päästömittaus viime katsastuksen yhteydessä oli OK. Olen myös viime tankkauksen yhteydessä laittanut tankkiin pullollisen STP:n 'Complete fuel system injector and valve cleaner':ia, mutta en ole ainakaan vielä huomannut minkäänlaista parannusta käyntiin. Ilmansuodatin on myös OK. Kone ottaa kiltisti kierroksia ja käy hyvin kun sille annetaan kenkää joten ongelman ei ainakaan pitäisi olla ILMIssä?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eikös tuossa ole jo samanlainen ilmamäärämittari kuin 156:ssa on? Vika voisi olla siinä.

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Viesti Kirjoittaja Leon »

Terve!
Itellä oli samaa ongelmaa 156 kanssa. Viaksi paljastui ajonestolaitteen kontaktihäiriö. Eli ei saanut bensaa, vaikka startti pyöritti hienosti. Muutama kerta aina sai yrittää startata ja sit kuin palmun alta lähti yht äkkiä käyntiin.
Ajoneston avainvalo jäi palamaan kun käänsin virrat päälle. Sitäkään en tietenkään huomannut kaiken kiukun keskellä, keskellä saaristoa.

Yritin kans pumpata kaasua sillon ja tuntus auttavan "kun liitin heilu just riittävästi".

Helppo ainakin sulkea pois kun suoraan näkee palaako valo vai ei kun virrat kääntää.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kun on 2 puolaa, saatta toinen hajota, eikä twin spark vielä siihen kuole (käyhän se jos jos toinen puola on pois pelistä? ymmärtääkseni kyllä) jos tarkastaisi, tuleeko joka tulppaan kipinä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

KJS kirjoitti:Eikös tuossa ole jo samanlainen ilmamäärämittari kuin 156:ssa on? Vika voisi olla siinä.
Eikös rikkinäinen ilmi oireile etenkin korkeammilla kierroksilla ja silloin kun antaa vähän enemmän kenkää? Meikäläisen Alfa toimii hyvin nimenomaan korkeammilla kierroksilla/silloin kun kaasujalka on hieman raskaampi.

Ton ajonestolaitteen toiminnan vois kyll tarkistaa tänään, ei ainakaan ole mikään vaikea homma. Ongelmaa on kyllä esiintynyt jo pidemmän aikaa ja ainakin uskoisin, että auto ei enää käynnistyisi ollenkaan jos vika olisi liittimessä.

Niin ja noista puolista, mistä ne löytyvät 16V twin sparkista? Eivätkös ne (4kpl) sijaitsekin suoraan sytytystulppien päällä?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.rinis-automotive.com/shopima ... -FINAL.jpg

Eikös ne ole tollaiset? taisivat vaihtua juuri '95 noista niihin tulpanyhteydessä olevieen yksittäisiin puoliin. Nopea vilkaisu konepeelin alle kun seuraavan kerran menet autolle, jos puolanjohtoja on ihan perkeleesti, niin sitten siinä on 2 puolaa

Jos ne nuo ovat, niin ne ovat tod.näk. moottorin vieressä vaihdelaatikonpäädyssä, näin ainakin hatara muistikuva vanhasta 164:sta usean vuoden takaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Omassa oli joskus tuota nykimistä,syyllinen oli ilmin ja kaasuläpän välinen imuputki,jossa oli haitarin kohdalla halkeama.

Samalla tietysti tuli vaihdettua tulpat,puhdistettua ILMI ja lamdba taisi myös vaihtua siinä samalla.

Mulla on tuo 8-venttiilinen kone.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Taisi muuten olla niin, että 8 ventiilisessä on 2 puolaa, 16v taas on ne 4kpl tulppien yhteydessä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Poderoso
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Huhti 2008, 18:46
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Poderoso »

Vikakoodit katottu (ei vikoja), tyhjäkäyntiventtili puhdistettu (läppä oli hieman jumissa), EGR venttiili otettu pois pelistä --> ei apua.

Tarkistettiin myös ettei vain olisi ilmavuotoja suihkuttamalla starttisprayta taktisiin paikkoihin, mutta eipä niitä vuotoja vaikuttanut olevan. Auto siis käynnistyy vieläkin huonosti ja tökkii pintakaasulla ajettaessa, etenkin kylmänä.

Poistin myös autosta Squadratuningin turbolastun tosin eipä sekään oikein auttanut ongelmaan, käynnistyy kyllä ehkä hieman paremmin. Ennen ei koskaan käynnistynyt ekalla, nyt käynnistyy kyllä jos hetken aikaa jaksaa sahata.

Huomenna vaihdetaan varaosakoneesta koko ilmanottoputki ilmanputsarilta eteenpäin. Mukana tulee tietty toinen ILMI ja tuloilman lämpötila-anturi.

Ehdotuksia otetaan vastaan 8)

Vastaa Viestiin