156 2.0 nykii ja rahisee
Valvoja: Moderators
156 2.0 nykii ja rahisee
Nonniin, täällä taas.
Aamulla piti lähteä autolla liikenteeseen, mutta akku oli tyhjä(soitin todnäk itsekseen alkanut lauleskelemaan yöllä). No, käynnistettiin sitten johdoilla toisen auton akulla. Ekalla käynnistysyrityksellä ei lähtenyt ja löi kuulemma kipinää. Toisella lähti ja akku alkoi latautumaan normaalisti. No, sitten ajelin 35km ja ihmettelin jossain vaiheessa kun haisi palanut, en kiinnittänyt sen enempää huomiota koska se loppui ja mitään häikkää ei ilmennyt, auto lähti käymään ja kuulosti samalta kuin ennenkin.
No, sitten takaisin tulomatkalla, 400m ennen "maalia" auto alkoi hyytymään palanut haisi ja alkoi jumalaton nykiminen mikäli kaasua painoi. Ajattelin siinä että jahas, tän auton taru taitaa olla siinä. Rullasin 300m ja viimeiset 100m ajoin, nykiminen oli jotain järkyttää ja käynti oli muuttunut rahisevaksi. Kotipihassa auto kävi tyhjäkäynnillä tavallisesti(paitsi ääni), mutta jostain akun liepeiltä, ilmeisesti piuhoista(?) nousee savua. Kierroksia ei ota 2000 enempää, ellei välittömästi käynnistyksen jälkeen polkaise kunnolla. Vapaalla kun painaa kaasua, kierrokset siis nousevat 2000 ja käynti alkaa nykimään. Oisko tää nyt sitten sytkävika tms? Eli tulppien johdotko ne siellä käryää vaikö?
Eli, mitä helvettiä? Tää alkaa menemään jo naurettavaksi tää mun auto. Kiitoksia vastauksista.
Edit: Typo
Aamulla piti lähteä autolla liikenteeseen, mutta akku oli tyhjä(soitin todnäk itsekseen alkanut lauleskelemaan yöllä). No, käynnistettiin sitten johdoilla toisen auton akulla. Ekalla käynnistysyrityksellä ei lähtenyt ja löi kuulemma kipinää. Toisella lähti ja akku alkoi latautumaan normaalisti. No, sitten ajelin 35km ja ihmettelin jossain vaiheessa kun haisi palanut, en kiinnittänyt sen enempää huomiota koska se loppui ja mitään häikkää ei ilmennyt, auto lähti käymään ja kuulosti samalta kuin ennenkin.
No, sitten takaisin tulomatkalla, 400m ennen "maalia" auto alkoi hyytymään palanut haisi ja alkoi jumalaton nykiminen mikäli kaasua painoi. Ajattelin siinä että jahas, tän auton taru taitaa olla siinä. Rullasin 300m ja viimeiset 100m ajoin, nykiminen oli jotain järkyttää ja käynti oli muuttunut rahisevaksi. Kotipihassa auto kävi tyhjäkäynnillä tavallisesti(paitsi ääni), mutta jostain akun liepeiltä, ilmeisesti piuhoista(?) nousee savua. Kierroksia ei ota 2000 enempää, ellei välittömästi käynnistyksen jälkeen polkaise kunnolla. Vapaalla kun painaa kaasua, kierrokset siis nousevat 2000 ja käynti alkaa nykimään. Oisko tää nyt sitten sytkävika tms? Eli tulppien johdotko ne siellä käryää vaikö?
Eli, mitä helvettiä? Tää alkaa menemään jo naurettavaksi tää mun auto. Kiitoksia vastauksista.
Edit: Typo
Kunnossa oli, ei mitään moitteita. Käry nousee akun plusnavasta kun painaa kaasua, tyhjiksellä en ainakaan havainnut sauhua. Oisko kellään mitään ehdotusta että mitä voisin tehdä? Ei siinä, korjaamolle varmasti voisi lotjan ajaa, mutta kun se varmaan räjähtäisi matkalla.Jakke kirjoitti:Tarkasta nyt ainakin akun ja laturin välinen kaapeli.
Entäs jos toi hyytyminen ja nykiminen eivät olekaan sähkövika, vaan jotain ihan muuta? Mistäs sitä nyt kannattaisi tökkiä?
E1: No, ajattelin katsoa ainakin alkuunsa ruiskun sulakkeet sekä releet, kunhan vain sade lakkaisi..
Viimeksi muokannut Zeitung, 07 Heinä 2010, 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Jos se akun liitin kuumenee, on siinä vikaa.
Joko kosketus akun navan ja liittimen välissä tai liittimen ja piuhan välissä.
Akun kunnon tarkastus.
Laturikin olis hyvä mitata.
En kyllä suosittele ajamaan, jos piuha käy kuumana.
Ettei vaan bum.
Onko se savua, vai höyryääkö akun neste.
Joko kosketus akun navan ja liittimen välissä tai liittimen ja piuhan välissä.
Akun kunnon tarkastus.
Laturikin olis hyvä mitata.
En kyllä suosittele ajamaan, jos piuha käy kuumana.
Ettei vaan bum.
Onko se savua, vai höyryääkö akun neste.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Aaahaa, kiitoksia vastauksta. Aamulla latausjännite oli vielä hitusen päälle 14V, nyt se oli niinkin hurja kuin ~17V, eli mitä ilmeisimmin laturin säädin sanoi itsensä irti. Johtuukohan tästä sitten myös tuo huono käynti ja nykiminen, eli siis ilmeisesti vajavainen bensansaanti?
Millainen urakka on laturin säätimen vaihtaminen ja mistä niitä saa, vai pitääkö vaihtaa koko laturi ?
Millainen urakka on laturin säätimen vaihtaminen ja mistä niitä saa, vai pitääkö vaihtaa koko laturi ?
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Lisää nyt ainakin mahdollisimman nopeasti akkunestettä, jos se tuolla tavalla silmin nähden haihtuu. (Ns. huoltovapaisiin akkuihin se ei tietenkään ole mahdollista.) Niin, ja se ei oikeastaan ole vesihöyryä vaan vetyä, joten kannattaa oikeasti olla varovainen.
Akku on ilmeisesti myös mennyt vaihtokuntoon. Kannattaa selvittää asia ennen talven tuloa.
Akku on ilmeisesti myös mennyt vaihtokuntoon. Kannattaa selvittää asia ennen talven tuloa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Voi johtua, tai sitten tuo korkea latausjännite on rikkonut jotain. Älä enään käynnistä autoa ja käy irroittamassa se akku, ennenkuin käy pahasti.Zeitung kirjoitti:Johtuukohan tästä sitten myös tuo huono käynti ja nykiminen, eli siis ilmeisesti vajavainen bensansaanti?
Joihinkin latureihin on mahdollista säädin vaihtaa erikseen, en osaa sanoa onnistuuko tuossa.
Latureita ja niiden osia saat lähimmästä varaosaliikkestäsi, jos ei heti löydy niin saavat seuraavaksi päiväksi tilattua. Jotain tuntomerkkejä laturista olisi hyvä olla mukana, varaosanumero, tai usein pelkkä amppeeriluku riittä.
Laturit ovat usein myös ns. vaihto-osia. Viet vanhan tilalle jolloin saat "uuden" kantoon euroja vastaan. Pidemmittä puheitta suosittelen ottamaan sen laturin irti, tuntomerkit kuitenkin kielii selvästi vian ja yleensä menee kyllä koko laturi vaihtoon.Epezi kirjoitti:Latureita ja niiden osia saat lähimmästä varaosaliikkestäsi, jos ei heti löydy niin saavat seuraavaksi päiväksi tilattua. Jotain tuntomerkkejä laturista olisi hyvä olla mukana, varaosanumero, tai usein pelkkä amppeeriluku riittä.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Sittenhän sen näkee, kun on uusi laturi kädessä ja pystyy vertaamaan kiinnityspaikkoja. 1 liitin, paksu virtapiuha ja tod.näk 3 pitkää pulttia jotka voivat tietenkin olla tiukahkosti, mutta tuskin kiinni ruostuneita.Zeitung kirjoitti:Avk:lta löytyi laturi kohtuu halvalla, sitten pitäisi vielä tietää kannattaako sitä edes itse yrittää vaihtaa vai viekö suosiolla johonkin pajalle.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa