156 alatukivarren vaidosta painajainen
Valvoja: Moderators
156 alatukivarren vaidosta painajainen
Aloitin hyvillä mielin vaihtamaan oikeanpuoleista alatukivartta 156:een. Koiranluu kokonaan pois (=uusitaan samalla), alapallonivelen mutteri irti, apurungosta 4 kpl:tta pultteja pois sekä etutolpan haarukan pultti pois alatukivarresta sitten rälläkällä alatukivarsi kahteen osaan ja palaset pöydälle. Uutta palikkaa sisään, alatukivarsi ei mene millään eikä mitään kautta paikalleen.
1. Kusinko urakan?
2. Pitääkö irroitta esim vetoakseli?
3. Pitääkä iskarin alapäästä irroittaa "haarukka"
4. Kutsunko tiepalvelun apuun?
Voisiko joku pikaisesti neuvoa?
Autona siis 156 jts 2003
1. Kusinko urakan?
2. Pitääkö irroitta esim vetoakseli?
3. Pitääkä iskarin alapäästä irroittaa "haarukka"
4. Kutsunko tiepalvelun apuun?
Voisiko joku pikaisesti neuvoa?
Autona siis 156 jts 2003
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joku aika sitten tuli tehtyä sama homma. Ei varsinaisesti ihan lemppariremontteja.
Uusi varsi menee pelipaikoille muistaakseni tässä järjestyksessä:
- takapusla nostetaan paikalleen apurungon päälle, etupusla jätetään apurungon alapuolelle
- alapallo muljautetaan paikalleen
- etupusla kammetaan apurungon päälle
Teutaroidessa kannattaa varoa vetämästä olka-akselia liikaa ulospäin, muuten ulompi vetonivel pullahtaa pihalle. Se ei ole paikallaan muuten kuin kumisuojan varassa.
Ongelmaksi tuli ainakin itsellä se, että vartta ei millään saa kiinni apurunkoon. Puslat on paistettu kiinni varteen niin, että ne eivät pääse kiertymään vapaasti ja varrelle ei tahdo olla tilaa niin paljoa että sen saisi nostettua puslien korvakkeiden kiinniruuvaamisen kannalta oikeaan asentoon. Lisäksi takapuslan korvake on alumiinia ja sitä ei kannata kovin voimallisesti ohjata ruuvimeisselillä reikiinsä, muuten reijistä menee jengat pilalle. Vanhat varret kyllä menivät heittämällä paikalleen, niissä kun oli sen verran väljät puslat että korvakkeet pystyi kääntämään oikeisiin asentoihin.
Käsittääkseni hommaan on jotakuinkin kaksi ratkaisua:
1. Iskareiden alahaarukat kun saa irti niin varsien paikalleen laitto on markan juttu. Se haarukoiden irrotus taas ei välttämättä ole, jo viisivuotiaassa autossa piti käyttää melkein koko työkaluarsenaali pulttipyssystä pajavasaran kautta rälläkkään ja porakoneeseen. Alumiinihaarukka istahtaa iloisesti kiinni rautaiseen iskariin. Kannattaa vähintäänkin varautua uusilla pulteilla ja muttereilla, nuo olivat muistaakseni M10x75 1,25-nousulla. Kuusiokolokanta olisi paras mutta kuusiokantainenkin menee kun laittaa vähän enempi prikkoja alle.
2. Puslat voisi vaihtaa sellaiseen tyyppiin joka ei vastusta kiertoliikettä. Uretaanipuslat ovat yleensä tällaisia.
Ei muuta kuin sotaonnea!
Uusi varsi menee pelipaikoille muistaakseni tässä järjestyksessä:
- takapusla nostetaan paikalleen apurungon päälle, etupusla jätetään apurungon alapuolelle
- alapallo muljautetaan paikalleen
- etupusla kammetaan apurungon päälle
Teutaroidessa kannattaa varoa vetämästä olka-akselia liikaa ulospäin, muuten ulompi vetonivel pullahtaa pihalle. Se ei ole paikallaan muuten kuin kumisuojan varassa.
Ongelmaksi tuli ainakin itsellä se, että vartta ei millään saa kiinni apurunkoon. Puslat on paistettu kiinni varteen niin, että ne eivät pääse kiertymään vapaasti ja varrelle ei tahdo olla tilaa niin paljoa että sen saisi nostettua puslien korvakkeiden kiinniruuvaamisen kannalta oikeaan asentoon. Lisäksi takapuslan korvake on alumiinia ja sitä ei kannata kovin voimallisesti ohjata ruuvimeisselillä reikiinsä, muuten reijistä menee jengat pilalle. Vanhat varret kyllä menivät heittämällä paikalleen, niissä kun oli sen verran väljät puslat että korvakkeet pystyi kääntämään oikeisiin asentoihin.
Käsittääkseni hommaan on jotakuinkin kaksi ratkaisua:
1. Iskareiden alahaarukat kun saa irti niin varsien paikalleen laitto on markan juttu. Se haarukoiden irrotus taas ei välttämättä ole, jo viisivuotiaassa autossa piti käyttää melkein koko työkaluarsenaali pulttipyssystä pajavasaran kautta rälläkkään ja porakoneeseen. Alumiinihaarukka istahtaa iloisesti kiinni rautaiseen iskariin. Kannattaa vähintäänkin varautua uusilla pulteilla ja muttereilla, nuo olivat muistaakseni M10x75 1,25-nousulla. Kuusiokolokanta olisi paras mutta kuusiokantainenkin menee kun laittaa vähän enempi prikkoja alle.
2. Puslat voisi vaihtaa sellaiseen tyyppiin joka ei vastusta kiertoliikettä. Uretaanipuslat ovat yleensä tällaisia.
Ei muuta kuin sotaonnea!
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Sama homma tehty pari kuukautta sitten, kyllä meinasi usko loppua. Vaihdoin vasemmanpuoleisen, siinä päässä taisi olla vaihdelaatikon päätykin hommaa vaikeuttamassa.
Jos homma jää kallistuksenvakaajan kanssa kiinni muutamista milleistä, niin ota kallistuksenvakaaja irti apurunnosta, saatat saada vähän pelivaraa, mulla se tuntui ainakin auttavan.
Samalla vaihtaisin kyllä ehdottomasti ne muutaman euron kallistuksenvakaajan puslat jos ovat vanhat, irrallaan oleva tukivarsi varmasti helpottaa sitten sitä hommaa. Noin niinku vinkkinä muillekin tähän hommaan alkaville.
Jos homma jää kallistuksenvakaajan kanssa kiinni muutamista milleistä, niin ota kallistuksenvakaaja irti apurunnosta, saatat saada vähän pelivaraa, mulla se tuntui ainakin auttavan.
Samalla vaihtaisin kyllä ehdottomasti ne muutaman euron kallistuksenvakaajan puslat jos ovat vanhat, irrallaan oleva tukivarsi varmasti helpottaa sitten sitä hommaa. Noin niinku vinkkinä muillekin tähän hommaan alkaville.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
No niin, homma saatiin tehtyä. Taisi tulla vaikeimman kautta; jatkoin ottamalla vetoakselin irti vaidelaatikon puolelta (napamutteria en saanut auki), etutolppa lähti siten kokonaan haarukoineen pois (ei lähtenyt auki tolpan alapään pultti), raidentangon pää irti samoin ylätukivarren pallo irti olka-varresta ja siirrettiin koko hoito "sivuun" niin paljon kun jarruletku antoi myöten. Nyt oli tilaa laittaa alatukivarsi paikalleen, kun vielä löysäsi kallistuksen vakaajan pultit noin 1,5 cm, meni helposti tukivarsi paikalleen. Kasaus takaisin, ensin etutolppa ja vetoakseli yhtäaikaa sovitellen, haarukan pultti tukivarteen ja sitten olka-akselia alapalloniveleen, raidetangon pää, ylätukivarren pultti ja koiranluu.
Jotakuinkin näin vaikeasti, mutta tilipahan tehtyä loppuun.
Jotakuinkin näin vaikeasti, mutta tilipahan tehtyä loppuun.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Kaikki ei aina mene kuin elokuvissa
Ylätukivarttako et irroittanut.
Jos joudut sen vaihtamaan, suosittelen sahaamaan pultin poikki,
ettei tarvitse taas saada sitä tolppaa pois tieltä.
Uusi pultti sit lokarista sisään.
Oikeihan olisi, tolppa irti. (haarukasta ja ylhäältä).
Itsellä (laakerin vaihto samalla),
ruuvit kyllä aukes(jos ei aukee niin katkee periaatteella).
Haarukka vaan oli niin lujassa, etten jaksanu leikkiä.
PS: Laakeria ei kannata vaihtaa alleppäin
Ylätukivarttako et irroittanut.
Jos joudut sen vaihtamaan, suosittelen sahaamaan pultin poikki,
ettei tarvitse taas saada sitä tolppaa pois tieltä.
Uusi pultti sit lokarista sisään.
Oikeihan olisi, tolppa irti. (haarukasta ja ylhäältä).
Itsellä (laakerin vaihto samalla),
ruuvit kyllä aukes(jos ei aukee niin katkee periaatteella).
Haarukka vaan oli niin lujassa, etten jaksanu leikkiä.
PS: Laakeria ei kannata vaihtaa alleppäin
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Jaa? Kolme kappaletta on tullut noita hiljattain vaihdettua ja eipä montaa minuuttia taida enää puolen tunnin päälle tuossa vaihdossa mennä. Irroitin siis tolpan ja "koiranluun" yläpään. Nopein suoritus oli madalletun version kanssa.beetta julia kirjoitti: Jos joudut sen vaihtamaan, suosittelen sahaamaan pultin poikki,
ettei tarvitse taas saada sitä tolppaa pois tieltä.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Niin, jos se tolppa lähtee irti.
Tai lähtee se aina jollain tavalla.
Meinaatko että 10mm ruuvin sahaus vie yli 10 min aikaa.
Huomasitko, että aruo ei ollut saanut tolppaa irti?
Mielestäni vaan ei kannata paljoa tapella sellaisten asioiden kanssa, jotka voi välttää.
Kerro nyt toki millä sen tolpan irrotat/nostat haarukasta, minäkin voin joskus kokeilla/joutua irrottamaan sen.
Tai lähtee se aina jollain tavalla.
Meinaatko että 10mm ruuvin sahaus vie yli 10 min aikaa.
Huomasitko, että aruo ei ollut saanut tolppaa irti?
Mielestäni vaan ei kannata paljoa tapella sellaisten asioiden kanssa, jotka voi välttää.
Kerro nyt toki millä sen tolpan irrotat/nostat haarukasta, minäkin voin joskus kokeilla/joutua irrottamaan sen.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Niin ei siellä mitään pulttia tarvitse sahata poikki vaikka pultti olisi väärinpäinkin. Sisälokarin kun irrottaa ja iskaritolppaa vähän löysää ylhäältä ja haarukan irrottaa alhaalta niin pultti mahtuu tulemaa jousen takaa pois. Sitten pultti oikeinpäin takaisin niin jatkossa ei tarvi tolppaan koskeakaan kun ylätukivarren vaihtaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Tuossa tuohon ylempään varteen ohjeet. Alavarsi löytyypi samoilta sivuilta.
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_wish ... ment.shtml
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_wish ... ment.shtml
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa