alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Billie kirjoitti:Jos 159 D:n tankin ajaa tyhjäksi, niin onko ilmausoperaatio edessä?
Viime viikolla oli lähellä, että polttoaine loppuu ja justiinsa.
Minulla on jostain tullut sellainen mielikuva, että ei ole ilmaamista edessä. Saatan toki olla väärässäkin, mutta Stilon dieselissä ei ainakaan ollut mitään virpomista ilmaamisen kanssa ja olettaisin konsernin vehkeissä olevan kokolailla samaa tekniikkaa.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Farina kirjoitti:
jessev kirjoitti: Toinen asia mikä askarruttaa on se, että tuo on ostettu 5000km ajettuna Deltalta aikoinaan. Toiselta forumilta luin, että Deltalla olis 5 vuotta jokatapauksessa takuuta tekniikalle ja voimansiirrolle. Ja että se jatkuisi omistajanvaihdon jälkeenkin. Tuo jakoremppakin vuosi sitten maksettiin omasta pussista, kun ei ollut tietoa tästä mahdollisesta 5v takuusta. Miten on?
Deltan takuu on voimassa jos auton olet sieltä suoraan ostanut, eikä autoa ole ollut välillä jonkun muun autokauppiaan omistuksessa. Omanikin ostin käytettynä Deltalta ja varmistin, että jatkettu takuu on siirretty varmasti mun nimiin.

Takuuehdoissa lienee määritetty auton huoltoon liittyviä pykäliä, joten huollot pitää olla tehtynä huolto-ohjelman mukaisesti. Käsitykseni mukaan huoltoja ei kuitenkaa ole tarvinnut teettää Deltassa vaan tärkeintä on, että huollot on teetetty asiantuntevassa liikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti ja siitä on dokumentit. Itsetehdyt huollot katkaisevat takuun varmasti.

Jos olet lukenut enemmän palstaa, niin Deltan kanssa saa tapella, aina. Tuon jatketun takuun takia olen siellä omaakin 159:ä huollattunut, enemmän ja vähemmän hyvällä menestyksellä.
Mulla ei ollut oman Alfa 159:n kanssa mitään ongelmia Deltan suhteen (kop kop). Johtuiko sitten jämäkästä asenteestani aina alusta lähtien eli
en käynyt edes kyselemässä mikähän saattaisi autossa olla vikana, kun tekee näin ja näin. Ensin tutkittiin itse ja sitten vain vein auton Deltaan korjattavaksi. Etulaakereiden kanssa tuli kaks käyntiä, kun eivät ensin kuulleet laakerin ääntelyä ekalla käynnillä. Liekö vaikkua korvissa. No sekin laitettiin toisella kerralla kuntoon ja takuun piikkiin. Sijaisautonkin
sain päiväksi ilmaiseksi, vaikka ensin sovittiin, että maksan sen itse, koska autoa välttämättä sinä päivänä työtehtävissäni tarvitsin.

Niin ja lisäyksenä, että auton ostin käytettynä Biliasta ja sain takuun
siirrettyä Deltaan (5 vuotta). Tämä varmistettiin jo ostotilanteessa,
kun automyyjä soitti Deltaan ja kyseli tilanteesta. Takuun nimi kyllä
muuttui joksikin muuksi, mutta käytännössä toimi aivan samalla tavalla
kuin normaalissa takuussa.

BTW: Alfa 159 on edelleen parhaimman näköinen auto tuolla liikenteessä :mrgreen:
Viimeksi muokannut Miles Per Hour, 26 Heinä 2010, 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

KJS kirjoitti:94 riittää kyllä kantavuuden puolesta, mutta ainakin etuvetodieselissä pitää olla renkaissa vielä XL merkintä, joka siis tarkoittanee jotain lisävahvistusta.
Saakos noihin laittaa H-luokan renkaita, kun huippunopeus on n. 230 km/h
ja renkaan jatkuva sallittu nopeus on vain 210 km/h.

Kunhan vaan arvelin...
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja BillJean »

einari kirjoitti:Minulla on jostain tullut sellainen mielikuva, että ei ole ilmaamista edessä. Saatan toki olla väärässäkin, mutta Stilon dieselissä ei ainakaan ollut mitään virpomista ilmaamisen kanssa ja olettaisin konsernin vehkeissä olevan kokolailla samaa tekniikkaa.
Tuo kuulostaa järkevältä, että keinot on nykyvehkeissä jo keksitty.

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Miles Per Hour kirjoitti:
KJS kirjoitti:94 riittää kyllä kantavuuden puolesta, mutta ainakin etuvetodieselissä pitää olla renkaissa vielä XL merkintä, joka siis tarkoittanee jotain lisävahvistusta.
Saakos noihin laittaa H-luokan renkaita, kun huippunopeus on n. 230 km/h
ja renkaan jatkuva sallittu nopeus on vain 210 km/h.

Kunhan vaan arvelin...
Jossain taisi lukea jotain sellaista, että jos asentaa paria luokkaa hitaammat renkaat pitäisi siitä ilmoittaa jollakin tarralla tms, mutta käytännössä tuota ei taideta valvoa. Turvallisuussyistä tuli kokeiltua testiolosuhteissa ja tuntui rengas toimivan korkeammissakin nopeuksissa.

Nyt jonkun tovin ajeltua ehkä kuitenkin ostaisin ne Nokian zetat tai potenzat mikäli olisivat olleet saatavilla, mutua..

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Pitäisiköhän noille renkaille / 159 renkaille avata oma topic? Aiheesta tuntuu olevan melko paljon väärää tietoa ja mutua alalla olevan silmin.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

einari kirjoitti:
Billie kirjoitti:Jos 159 D:n tankin ajaa tyhjäksi, niin onko ilmausoperaatio edessä?
Viime viikolla oli lähellä, että polttoaine loppuu ja justiinsa.
Minulla on jostain tullut sellainen mielikuva, että ei ole ilmaamista edessä. Saatan toki olla väärässäkin, mutta Stilon dieselissä ei ainakaan ollut mitään virpomista ilmaamisen kanssa ja olettaisin konsernin vehkeissä olevan kokolailla samaa tekniikkaa.
Mulla oli '81-mallia oleva kiisselikolffi, josta vetäisin tankin tyhjäksi joskus syksyllä 1989. Teutonin käsitys vähäisen polttoaineen merkkivalon varoitusrajasta oli siinä mallissa n. kilometri, kun finnillä pääsi lähes sata, samoin Datsun 120 FII:lla.

Tapiolan VW:n huoltopäällikkö sanoi, että edellisessä versiossa olisi pitänyt ilmata.

Niin että tuolla perusteella väittäisin, että jos joutuu ilmaamaan, on pakko olla kyseessä tosi vanha diesel.

dinza
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Touko 2007, 20:27
Paikkakunta: harjavalta

159

Viesti Kirjoittaja dinza »

Ota Bensa, jakopää ketjulla. Diiselis on jakohihna..

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 159

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

dinza kirjoitti:Ota Bensa, jakopää ketjulla. Diiselis on jakohihna..
Niin siis vanhemmissa bensa koneissa ketju, uudemmissa myöskin hihna! olisko 08---> hihna??

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Billie kirjoitti:
einari kirjoitti:Minulla on jostain tullut sellainen mielikuva, että ei ole ilmaamista edessä. Saatan toki olla väärässäkin, mutta Stilon dieselissä ei ainakaan ollut mitään virpomista ilmaamisen kanssa ja olettaisin konsernin vehkeissä olevan kokolailla samaa tekniikkaa.
Tuo kuulostaa järkevältä, että keinot on nykyvehkeissä jo keksitty.
Hupaisaahan se on, että vuoden 1980 International 684-traktorissa (http://www.konedata.net/Traktorit/ih484.htm) on jo automaatti-ilmaus (startataan niin kauan, kunnes hörähtää), mutta autoissa tätä on pitänyt odottaa 2000-luvulle. On saattanut olla jo aikaisemminkin. Tosin konsernin (Dawid Brown-Case-IH-Ford-Fiat-New Holland) kaikissa tuotteissa tätä mullistavaa keksintöä ei ollut vielä ainakaan 1990-luvulla, jos on vieläkään).

Sitten insinöörit puuhastelevat keksiäkseen aivan uusia, todella kalliita, mutta hyödyltään toisarvoisia ideoita. Joka on joskus ilmannut moottoria pimeälssä, 20 asteen pakkasessa, osaa arvostaa automaattista ilmausta enemmän kuin automaattista ilmastointia. Puhumattakaan automaattisesti kiinni-imeytyvästä takaluukun kannesta.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: 159

Viesti Kirjoittaja veskuk »

KauGoH kirjoitti:
dinza kirjoitti:Ota Bensa, jakopää ketjulla. Diiselis on jakohihna..
Niin siis vanhemmissa bensa koneissa ketju, uudemmissa myöskin hihna! olisko 08---> hihna??
Mihin tämä "tieto" perustuu?
vesku

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Perustuiskos siihen että vanhoissa GM-pohjaisissa koneissa eli 1.9/2.2 litraa oli ketju. Niitä ei enää ole tarjolla. Uudessa 1750 koneessa on sitten se hihna. Eli ei liity vuosiin vaan pellin alla olevaan koneeseen.

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

1750

Viesti Kirjoittaja veskuk »

salot kirjoitti:Perustuiskos siihen että vanhoissa GM-pohjaisissa koneissa eli 1.9/2.2 litraa oli ketju. Niitä ei enää ole tarjolla. Uudessa 1750 koneessa on sitten se hihna. Eli ei liity vuosiin vaan pellin alla olevaan koneeseen.
Näin tosiaan näyttää olevan, 1750 tbi hihnalla, väärä kehityssuunta ellei hihnan ja rullien mitoitus ole parantunut.

http://www.italiaspeed.com/2009/cars/al ... h_spec.pdf
vesku

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mulla oli/on mopomallin 2000-luvun D-sitikka, missä ei ole automaagista ilmausta. Näppärä/nopea kun pumppaa orkkis käsipumpulla (kuten veneen tankin-perämoottorin välissä) löpöt putkiin. Myös vedenpoiston/suodatinvaihdon kanssa kätevä. Ei tartte kuivalla rynkyttää (kaik tietää, ettei kuivalla ole hyvä vedellä) :-D
Vanhoja D-folkkareita (1.6 / 2.4) sai sahata jonkin aikaa ilmatakseen...
Alffassa ei ole vielä löpö loppunut, joten se riemu vielä kokematta.

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Jyväskylän Laakkosella kävin eilen koeajolla 2006 2.4 JTDm sedania. Oli kuulemma juuri tullut vaihdokkina, eikä ollut vielä kerennyt fiksarille. Olikohan jonkun foorumilaisen ex? Kilometrejä jotakuinkin 110t. Päältä (musta) ja sisältä siisti. Pyynti kuulemma 17900e.

Teho ja vääntö maantienopeuksissa iski koviten - kaupunkinopeuksissa pyörittelyn kankeus ja etupään paino taas ei ollenkaan. Odotellaan siis sopivaa bensiiniyksilöä.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Oletteko huomanneet, että ovat menneet muuttamaan 159:n takaistuimen tyydyttävästä huonoksi. Ennenhän siinä ei muuta vikaa ollutkaan kuin turhan matala istuma-asento ja ahtaat jalkatilat. Nyt on penkki muotoiltu uudestaan (en tiedä mistä lähtien) ja surkeampaan suuntaan.

Aiemminhan istuintyynyssä oli eräänlaiset jatkeet, kuten etuistuimissakin on sivutukien välissä. Nyt näitä ei ole ja istuimen etureuna on viistetty alas, jolloin istuin ei tarjoa enää minkäänlaista reisitukea.

Ihmettelinkin, kun jossain autolehdessä oli moitittu 1750 Tb:n takaistuinta lautamaiseksi, epämukavaksi ja huonosti tukevaksi. Bella Italiassa vasta huomasin, että näinhän se tosiaan uusissa on ja kaikissa malleissa.

Tietääkö kukaan, mistä lähtien?
Arvaako kukaan, miksi?

On se muutenkin älytöntä, että kun autoa vuosien mittaan joistain parannetaan, niin jonnekin muualle tehdään vastaavasti huononnuksia. Koskee muitakin automerkkejä.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Jönsson kirjoitti:Oletteko huomanneet, että ovat menneet muuttamaan 159:n takaistuimen tyydyttävästä huonoksi.
Huomasin tuon saman asian, kun kävin Ti mallia katsomassa Autokeskuksella.
Jönsson kirjoitti:Tietääkö kukaan, mistä lähtien?
Ainakin 2007 vuosimallissa on vielä tuo tyydyttävä versio takaistuimesta.
Jönsson kirjoitti:Arvaako kukaan, miksi?
Voisin veikata alhaisempia valmistuskustannuksia.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1750

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

veskuk kirjoitti:
salot kirjoitti:Perustuiskos siihen että vanhoissa GM-pohjaisissa koneissa eli 1.9/2.2 litraa oli ketju. Niitä ei enää ole tarjolla. Uudessa 1750 koneessa on sitten se hihna. Eli ei liity vuosiin vaan pellin alla olevaan koneeseen.
Näin tosiaan näyttää olevan, 1750 tbi hihnalla, väärä kehityssuunta ellei hihnan ja rullien mitoitus ole parantunut.

http://www.italiaspeed.com/2009/cars/al ... h_spec.pdf
Samaa mieltä! Mistäs minulle on jäänyt kummittelemaan tieto että uudemmat 2.2 olisi hihnalla? vai oliko että 1.9 JTS olis hihnalla? Alkupään bensakoneethan oli kaikki ketjulla mutta onko nykyisinkin? Voi olla että muistan puuta heinääkin!

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ajo-ominaisuudet... ei voi kehua (159). Jäin tänään VW GTDlle suodeniemen mutkissa selvästi. No ei tämä vielä ole hanskassa, mutta 156sella olisin ajanut kahdeksikkoa tuon golffin ympäri.

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja BillJean »

Tällainen turha posti

Ihmeellistä on se että Alfa 159D ei ole tänä kesänä nykinyt kertaakaan mukaanlukien hiukkaspoltot?

Viime kesänä riitti nykimisongelmia.

Mites sinulla?

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

HopeinenQ kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Oletteko huomanneet, että ovat menneet muuttamaan 159:n takaistuimen tyydyttävästä huonoksi.
Huomasin tuon saman asian, kun kävin Ti mallia katsomassa Autokeskuksella.
Jönsson kirjoitti:Tietääkö kukaan, mistä lähtien?
Ainakin 2007 vuosimallissa on vielä tuo tyydyttävä versio takaistuimesta.
Jönsson kirjoitti:Arvaako kukaan, miksi?
Voisin veikata alhaisempia valmistuskustannuksia.
On se parempi tuhto vielä vielä omassa 2008:ssakin. Onkohan istuimen muotoileminen huonommaksi halvempaa kuin sen muotoileminen hyvin?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 1750

Viesti Kirjoittaja DaViega »

KauGoH kirjoitti:
veskuk kirjoitti:
salot kirjoitti:Perustuiskos siihen että vanhoissa GM-pohjaisissa koneissa eli 1.9/2.2 litraa oli ketju. Niitä ei enää ole tarjolla. Uudessa 1750 koneessa on sitten se hihna. Eli ei liity vuosiin vaan pellin alla olevaan koneeseen.
Näin tosiaan näyttää olevan, 1750 tbi hihnalla, väärä kehityssuunta ellei hihnan ja rullien mitoitus ole parantunut.

http://www.italiaspeed.com/2009/cars/al ... h_spec.pdf
Samaa mieltä! Mistäs minulle on jäänyt kummittelemaan tieto että uudemmat 2.2 olisi hihnalla? vai oliko että 1.9 JTS olis hihnalla? Alkupään bensakoneethan oli kaikki ketjulla mutta onko nykyisinkin? Voi olla että muistan puuta heinääkin!
Kaivelin autodataa tänää, ketjua näyttää 1.9, 2,2 ja 3,2 vuodesta riippumatta

3,2 tuli tarkastettua ekana, on vähän autokuumetta - lupasin vaihtaa vasta ensikesän jälkeen :oops:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^tämä tieto on sitten jäänyt jostain kummittelemaan vain :roll:

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Billie kirjoitti:Tällainen turha posti

Ihmeellistä on se että Alfa 159D ei ole tänä kesänä nykinyt kertaakaan mukaanlukien hiukkaspoltot?

Viime kesänä riitti nykimisongelmia.

Mites sinulla?
Jos tämä minulle oli, niin tosiaan. Tämä ei ole nykinyt kertaakaan kevään jälkeen, ei edes hiukaspoltoissa. Ainoa hankaluus koneen kanssa on vuotavat suuttimet, jotka tuottavat traktorimaista ääntä ja värinää kiihdytettäessä. Talvella tuo oli pahassa mallissa, mutta Deltan puhdistuksen jälkeen ok.

Aiemmat ongelmat (156) johtuivat pääsääntöisesti EGR nokeentumisesta ja/tai muista takaisinkierron venttiileden ja antureiden vioista. Helppo homma, 156 tuli muistaakseni 1400.- eurolla kuntoon.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

159:n dieselin omistajat ja muut tietäjät, mikä olisi paras moottori-vaihtoehto dieselille? onko jotakin negatiivistä huomioitavaa 159:n dieselmalleissa?

himottaa sen verran että kädet tärisee :shock:
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Backstroker kirjoitti:159:n dieselin omistajat ja muut tietäjät, mikä olisi paras moottori-vaihtoehto dieselille? onko jotakin negatiivistä huomioitavaa 159:n dieselmalleissa?

himottaa sen verran että kädet tärisee :shock:
Kannattaa ottaa selvää, että autoon on tehty huollot sekä hihnanvaihdot ajallaan.
Mikäli vaihtoehtoa dieselille haet, niin sitten se 1750 Ti... Sitä ei kyllä kai vielä ole suomessa tyrkyllä, mutta kaikki aikanaan.

Avatar
Buran
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Elo 2010, 00:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Buran »

Buona sera a tutti gli alfisti! Uusi 159:n (2008 1.9 JTDm Qtronic) omistaja täällä ilmoittautuu! 38t mittarissa ja tänään haettu Espoon Deltasta. Laitan palstalle uutisia miten nielee kilometrejä. Värinä metalli / titaani -tykkään sen hienostuneisuudesta. Toki punaista harkitsin pitkään... Sisustuksessa vaalea kangas, joka on valoisa ja tyylikäs, mutta ehkä arka lialle. Kuitenkin kiva vaihtoehto työsuhde-toytojen/hoppien synkkyyden jälkeen. On se kaunis -troppo bella!
Viimeksi muokannut Buran, 04 Elo 2010, 04:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TTi »

Jaahas, sinulla sitten 9 tkm enemmän kuin omassani, jonka hankin helmikuussa. Kerrohan tarkemmin speksejä, väri, sisustus...

Onhan se kaunis ja makea ajettava. Qtronic toimii hyvin yhteen tuon pikkulohkon kanssa, Suomen nopeuksissa ei paljon käytönnön eroa vitosdieseltomaattiin. Omassani pikkuvaivaa mennyt takuuseen: kuskinoven helinä (lukon kiinnitys oven karmiin löysällä), ohjauksen vetely (kulmia säädetty, mutta pitänee vielä viedä osaavammalle pajalle) ja helteillä Saksassa ilmastoinnin kompura rupesi temppuilemaan. Hellan valmistama tekele vaihdettiin sitten takuuseen, vaikka toimikin taas välillä ihan moitteitta.

dako
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Elo 2010, 19:06

ihme suhinaa

Viesti Kirjoittaja dako »

Tervehdys! Ekalla Alfallani olen nyt keväästä ajellut, 159-2.4JTDM-08 ja tykkään kyllä. Mutta kovasti häiritsee kun nopeuden ylittäessä about 120-130 km/h alkaa hytin ilma-aukoista kuulua armoton suhina ja vinkuna, välillä hiljempaa ja välillä kovempaa mutta kuitenkin. Pienemmissä nopeuksissa ei sitä tee. Onko moisia kokemuksia? En jaksa uskoa että reippaaseen ajoon tehty auto näin käyttäytyy, vai onko ominaisuus, ei kai sentään....? Vinkkejä kiitos ennenkuin Deltan kavereita vaivaan!

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ei kuulu mulla mitään suhinoita suuremmissakaan nopeuksissa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Backstroker kirjoitti:159:n dieselin omistajat ja muut tietäjät, mikä olisi paras moottori-vaihtoehto dieselille? onko jotakin negatiivistä huomioitavaa 159:n dieselmalleissa?
Jos pörssi ei ole kunnossa, eikä aikaa ylimääräiselle räpeltämiselle, niin harkitse bensakonetta.

:wink:

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

Backstroker kirjoitti:159:n dieselin omistajat ja muut tietäjät, mikä olisi paras moottori-vaihtoehto dieselille? onko jotakin negatiivistä huomioitavaa 159:n dieselmalleissa?

himottaa sen verran että kädet tärisee :shock:
Aika vaikea veikata mikä on paras diesel vaihtoehto, kun itse omistanut kuitenkin vain tämän 2,4:n, johon itse ainakin olen ollut aivan tyytyväinen. EGR-venttiilihän näissä kaikissa taitaa oikkuilla jossain vaiheessa, eli ahtopaineita kannattaa koeajolla varmaan tarkkailla...Mutta tämä näyttää olevan lähes kaikkien nykydieseleiden ongelma :) Niin ja itsellänihän meni aluksi tuo kytkimen pääsylinteri vaihtoon, tahmasi kummasti, meni takuuseen. Tuo ei taida kuitenkaan niitä yleisimpiä vikoja olla, en ainakaan ole kenenkään muun nähnyt aiheesta valittavan.

Muuten voin tuota konetta kyllä suositella, mukava ajaa, dieseliksi mukavat äänet, kulutus kohtuullinen tehoihin nähden. En oikein äkkiseltään keksi mitään syytä miksi olisin autoa poiskaan vaihtamassa kunhan töitä riittää :D

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: ihme suhinaa

Viesti Kirjoittaja veskuk »

dako kirjoitti:Mutta kovasti häiritsee kun nopeuden ylittäessä about 120-130 km/h alkaa hytin ilma-aukoista kuulua armoton suhina ja vinkuna, välillä hiljempaa ja välillä kovempaa mutta kuitenkin. Pienemmissä nopeuksissa ei sitä tee. Onko moisia kokemuksia?
Tarkoitatko lämmityksen/ilmastoinnin suulakkeita? Minulla ei ainakaan kuulu mitään suhinoita. Pääasiassa pidän ilmastoinnin "full auto" modessa ja kaikki läpät auki. Silloin suhisee jos ohjaa manuaalisesti esim. kaikki ilma keskivartalolle mutta räppänät on kiinni. Tämä ei tietenkään riipu nopeudesta.
vesku

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

159:n dieselin omistajat ja muut tietäjät, mikä olisi paras moottori-vaihtoehto dieselille? onko jotakin negatiivistä huomioitavaa 159:n dieselmalleissa?

himottaa sen verran että kädet tärisee
2.2 seen olen ollut tyytyväinen kohta 4 vuotta. Mittarissa nyt 63 tkm.

Maantiellä 8+ litraa ja kaupunki 9+ litraa.

Ei huolta remmeistä ja egreistä ja liikkuu mielestäni kuin 1750 Tbi ehkä enempi vääntävä ja inansa ei niin äkäinen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

^ Yhdyn Lakuun. :)
Ei mitään ongelmia 4:n vuoden aikana.
- Alfaholic -

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: ihme suhinaa

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

dako kirjoitti:Tervehdys! Ekalla Alfallani olen nyt keväästä ajellut, 159-2.4JTDM-08 ja tykkään kyllä. Mutta kovasti häiritsee kun nopeuden ylittäessä about 120-130 km/h alkaa hytin ilma-aukoista kuulua armoton suhina ja vinkuna, välillä hiljempaa ja välillä kovempaa mutta kuitenkin. Pienemmissä nopeuksissa ei sitä tee. Onko moisia kokemuksia? En jaksa uskoa että reippaaseen ajoon tehty auto näin käyttäytyy, vai onko ominaisuus, ei kai sentään....? Vinkkejä kiitos ennenkuin Deltan kavereita vaivaan!
Villi arvaus on, että tuo ääni saattaisi tulla sieltä tuulilasin tienoilta? Ilmeisesti tuulilasin ja korin sauma vuotaa.

Tämä siis pelkkä arvaus.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

2,2 harvemmin tarjolla kun 1,9, mistä lie johtuu, netti autosta kun katsoi puolivuotta takaperin, oli 2,2 litrasia samalla rahalla kuin 1,9, mutta ehkä hiukan vähemmän? Nyt hirveä liuta Dieseleitä ja 1,9 bensoja...

Ajatuksissa ensikesän jälkeen vaihtaa autoa, josku sitten... musta sedani V6 ja neliveto, punasella nahkasisustalla 8) aina saa unelmoida :wink: 2,2 kyllä kelpaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

dako
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Elo 2010, 19:06

Re: ihme suhinaa

Viesti Kirjoittaja dako »

HopeinenQ kirjoitti:
dako kirjoitti:Tervehdys! Ekalla Alfallani olen nyt keväästä ajellut, 159-2.4JTDM-08 ja tykkään kyllä. Mutta kovasti häiritsee kun nopeuden ylittäessä about 120-130 km/h alkaa hytin ilma-aukoista kuulua armoton suhina ja vinkuna, välillä hiljempaa ja välillä kovempaa mutta kuitenkin. Pienemmissä nopeuksissa ei sitä tee. Onko moisia kokemuksia? En jaksa uskoa että reippaaseen ajoon tehty auto näin käyttäytyy, vai onko ominaisuus, ei kai sentään....? Vinkkejä kiitos ennenkuin Deltan kavereita vaivaan!
Villi arvaus on, että tuo ääni saattaisi tulla sieltä tuulilasin tienoilta? Ilmeisesti tuulilasin ja korin sauma vuotaa.

Tämä siis pelkkä arvaus.
Aivan! Vaihdettiin nimittäin tuulilasi jokunen viikko sitten. Vaikea vaan paikallistaa ääntä mistä tulee, ihan kuin olisi ollut ilma-aukoista mutta... Ja en nyt muista huomasinko äänen ennen/jälkeen lasinvaihtoa. Täytynee ajella ja yrittää kuunnella tarkemmin.
Miten lasi mahtaa olla kiinni? Voisiko olla että jotain "sauma-ainetta" ei olisi tasaisesti tms? Takuuhomma lasikaupalle tietty mutta kuinkahan helposti uusinta onnistuu, saa nähdä...

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Re: ihme suhinaa

Viesti Kirjoittaja einari »

dako kirjoitti: Aivan! Vaihdettiin nimittäin tuulilasi jokunen viikko sitten.
Täällä jossain ketjussa kerrottiin, että tuulilasin kiinnityksen yhteydessä on jäänyt tehtaan jäljiltä poistamatta jotkut "kiilat", joiden avulla lasi on uitettu sinne paikoilleen. Jos lasinvaihtaja on luullut, että ne kyseiset kiilat kuuluvat varustukseen ja jättänyt poistamatta ne. Ainakin jokunen palstalainen kertoi poistattaneensa sellaiset myöhemmin teltta-autossa ja nitinät häipyivät sen sileän tien. Täytyykin etsiä se ketju.

Tuolla ainakin on jotain http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=12873
Viimeksi muokannut einari, 08 Elo 2010, 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »


Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Miten muuten noiden ahtopaineiden pitäisi käyttäytyä 2.4 jtdm kohdalla? EGR vikaisena eivät nouse herkästi käskytettäessä? Omassa tuntuu ainakin olevan jonkinmoista viivettä/kulmaa.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Maclane kirjoitti:Miten muuten noiden ahtopaineiden pitäisi käyttäytyä 2.4 jtdm kohdalla? EGR vikaisena eivät nouse herkästi käskytettäessä? Omassa tuntuu ainakin olevan jonkinmoista viivettä/kulmaa.
Minulla ainakin paineet eivät tahtoneet nousta millään. Normaalistihan se viisari värähtää ihan polkaisemalla kevyesti kaasua, mutta EGR-vikaisena ne eivät todellakaan nousseet. Alkuvaiheessa paine nousi 5-10 sekunnin viiveellä kovan polkemisen jälkeen, lopuksi sekin hävisi eikä paine noussut kuin kuskilla.

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

einari kirjoitti:
Maclane kirjoitti:Miten muuten noiden ahtopaineiden pitäisi käyttäytyä 2.4 jtdm kohdalla? EGR vikaisena eivät nouse herkästi käskytettäessä? Omassa tuntuu ainakin olevan jonkinmoista viivettä/kulmaa.
Minulla ainakin paineet eivät tahtoneet nousta millään. Normaalistihan se viisari värähtää ihan polkaisemalla kevyesti kaasua, mutta EGR-vikaisena ne eivät todellakaan nousseet. Alkuvaiheessa paine nousi 5-10 sekunnin viiveellä kovan polkemisen jälkeen, lopuksi sekin hävisi eikä paine noussut kuin kuskilla.
Itellä teki aluksi sitä että ei noussut tasaisesti, eli pomppasi kyllä tappiin kun polkaisi, mutta tipahti sitten vähän ja pomppasi taas, myöhemmin sitten tuota että viivellä alkasi toimia. Välillä niin että nousi ns. pomppien ylös nuo paineet. Samaan aikaan meni ilmamassamittari, eli tiedä sitten mikä johtui ja mistä..

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Kuullostaa lussulta, mutta onko joku kokeillu tai jopa omistanu tai käyttäny pidemmän aikaa 120 heppasta dieseli 159:ä? Tämmösen henkilön käyttääkommentteja kaipalilisin.

Työpaikan liisarin vaihtoa pähkäilen ku edellisen aika lähestyy umpeutumista ja tuon hinta ois OK, mutta on ehkä liian järkivaihtoehto Alfaksi.
MP

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Jaahans, jokohan mulle alkaa pikku hiljaa riittämään. On meinaan sellainen tutina, että joutuisi taas tekemään jotain tolle EGR-venttiilille..

Auto on oireillut niin, että tasakaasulla ajettaessa (n. 1500rpm) auto nykii kunnes ahtopaineet nousee hieman. Ja tasakaasulla ajettaessa ahtopaineet pysyvät nollissa (n. 40km/h nopeudella).

Noh, tänään sitten töistä lähdettyäni tapahtui seuraavaa: Makaroonilaatikolla oli vaikeuksia käynnistyä ja kun lopulta käynnistyi, niin kone tärisi kuin horkkatautinen ja ja aivan hillitön savutus! Savupilvi oli kuin eilinen ukkosrintama!

Nyt joku paja jostain missä tuon EGR:n saa tulpattua, nokiloukon poistettua ja ECUun päivitys. Ei tästä muuten tule mitään. Ja Deltan takuu on nyttemmin ihan haistanpaska - jos sinne menee laitattamaan, niin kestää varmaan 1,5kk että saa kuntoon. Siis jos saa. Ja jos menee edes takuuseen.

Prkl sentään!! :evil:

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Vaihda bensavehkeeseen,niin ei tartte ottaa turhia paineita.
Ride on!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tai putsaa ensi hätään se venttiili, myös solenoidi. Jos ei kiinnosta liata omia käsiä niin tule käymään tallilla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

HopeinenQ kirjoitti:Jaahans, jokohan mulle alkaa pikku hiljaa riittämään. On meinaan sellainen tutina, että joutuisi taas tekemään jotain tolle EGR-venttiilille..
Tai ota se venttiili irti ja vie jollekin Suomen euroedustajista. Lyö tekele kahvipöydässä keskelle valkoista liinaa, ja kiitä kohteliaasti ympäristöä säästävästä päätöksestä. Siis siitä, että moinen nikale on oltava Euro IV koneissa. Ohimennen voit vielä mainita, että saavat bensakauppiaatkin omat kymmenyksensä, muutenhan autojen kulutus olisi litran pari pienempi. Niin, ja korjaamotkin saavat rieskan päälle voinokareen kun vaihtavat ja hoonaavat egriä.

Lähes samaa tavoiteltiin viime tai toissavuonna kuuluisalla kastematodirektiivillä. Eivätpä tohtineet päättää, kyllä matoja nyt harmittaa...
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

MJvulvu
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 15:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MJvulvu »

Paljonko olette maksaneet jakohihnan vaihdosta (2.4jtdm) ja missä teetitte sen?

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Rasvis kirjoitti:Tai putsaa ensi hätään se venttiili, myös solenoidi. Jos ei kiinnosta liata omia käsiä niin tule käymään tallilla.
Toihan olis ihan mahtavaa! Voisin joku kerta siellä poiketakin - ensin kattomaan mallia ja sen jälkeen uskaltaisi jo itsekin putsata!

Korvauksetta tuota ei sitten tarvitse tehdä.

Mä laittelen jossain välissä YV:tä niin vaihdellaan numeroita yms.

Lukittu