Alfa 33 sylinterivikaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Xania
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 15:56
Paikkakunta: Tampere

Alfa 33 sylinterivikaa

Viesti Kirjoittaja Xania »

Mulla on Alfa 33 1.7 vuosimallia -90. Se ei päässyt päästöjen takia katsastuksesta läpi ja siihen olis nyt luvassa aika hintava remontti. Kuskin puoleisen takimmaisen sylinterin puristuspaine on vaan 5,5, eli se tarttis korjata ja jotain vikaa oli myös ristikkäisessä sylinterissä. Hinta-arviota remontille on heitelty tonnista eteenpäin.

Onko jollain muulla ollu Alfa 33:ssa samanlaista vikaa? Mikä vian on aiheuttanut? Onko vaatinu suuren remontin? Missä vika kannattaa korjauttaa Tampereen seudulla? Mitä korjaus on maksanut?

Toivottavasti joku osaa auttaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ensiksi olisi syytä tehdä ohivuotomittaus, sillä saisi selvillä mihinkä tuo vuoto on, pääsisi vähän vianetsinnässä eteenpäin.

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Aika heikot ovat puristuspaineet, mutta onko se lopultakaan hylkyyn
johtanut syy? Päästöistä pomppaaminen on lähes aina kiinni lambda-
anturista, nämä kun tuppaavat polttamaan varsinkin halpoja
tarvikelambdoja ihan työkseen, tai sitten inssi ei ole lämmittänyt autoa
kunnolla ennen mittausta. Katti on tosi pitkällä putkessa, eikä lähde
toimimaan ellei putkisto ole todella hyvin lämpöisenä.

Yli kahdenkymmenen 33:sen kokemuksella voin sanoa, ettei venttiilien
palaminen ole todellakaan yleistä, mutta toki mahdollista jos
venttiilinnostin jämähtänyt. 8-venttiilinen 1.7IE bokseri on näistä 33:sten
voimanlähteistä paras, meilläkin näistä reilusti yli miljoonan kilometrin
kokemus, tosin muutamalla eri autoilla, mutta kuitenkin.

Koneremonttia ei varmastikkaan kannata teettää. Helpointa on ostaa
vaihtokone purkuautosta. 1.7IE koneen saa parilla satasella varmasti ja
kaupanpäälle koko purkuauton :)

Jos homma täytyy teettää, voi selvitä vain vasemman kannen
irroituksella, joka on v-mäinen homma tehdä auton alla, mutta onnistuu.
Helpointa on tietty pudottaa koko paketti alas ja vaihtaa samalla kytkin,
kun se täytyy kuitenkin silloin tällöin tehdä.

Epezi varmasti osaa kertoa kuka auttaa Tre:lla päin, vai innostuuko jopa
mies itse tekemään muodollista korvausta vastaan?

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ehkä kannattaisi ostaa varaosa-auto ja ottaa siitä ehjä moottori.
Remontin hinnalla kun saattaa saada koko auton. Jos ei muuten niin Germaaniasta ainakin :mrgreen:
Suomestakin löytyy varmasti pelleiltään huonoja, mutta tekniikaltaan ehjiä varaosa-autoja. Täällä foorumillakin on ollut myynnissä sellaisia. Jos hinta-arvio on tonnista eteenpäin niin tuntuu aika epämääräiseltä. Onko arviossa kaikki työ mukana ja mitä se sisältää?

Kuten Epezi jo sanoikin, onko vika tutkittu tarpeeksi perusteellisesti? Teetitkö sen jossakin vai teitkö itse?

33 on hauska auto ja itse harkitsisin remontin vaihtoehtona, jos sellaiselle siis on tarvetta, ehjän hakua ulkomailta. Saa ruosteettoman korin, mikä on jo paljon käyttöautossa.

Nettiautossa näkyy olevan 33 1,7 ie 1990 hintaan 390€...
Viimeksi muokannut AlfaTom, 01 Elo 2010, 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moro.
Konetta kannattaa kysyä tämän foorumin käyttäjältä "Raviniemi".
On kaupannut kunnostettua pataa hintaan 300€.
Ja käsittääkseni myös fixaa koneita kohtuuhintaan.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Onkohan 16v sama alakerta? Niitä mulla ehjiä 2 kpl. Laatikolla karjalaa irtoaa.
Alfa-uros...tojota-naaras

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Alakerrat kaikissa samat, kunhan on 1.7, eli 16v:n käy kyllä.

Xania
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 15:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Xania »

Eli kannattais ostaa ehjä moottori ja vaihdattaa se siihen jossakin? Kannattaako silti viedä ohivuotomittaukseen? Miten voi olla varma, että saa ehjän moottorin tilalle, jos sellaisen jostain ostaa?

Tässä täytyy huomioida, että mä en itse osaa tehdä mitään autoihin enkä kauheasti tiedä niistä mitään, mutta 33 on niin mukava auto ajaa, että tahtoisin saada sen korjatuksi. Katsastuksessa sanottiin, että auto muuten loistavassa kunnossa, mutta näissä päästöissä nyt vikaa.

Hinta-arvio tonnista eteenpäin on tosiaan vaan hyvin alustava arvio, jonka sain valotettuani ongelmaa niin Team F40:lle kuin Tammer Dieseliin. Tarkempia tutkimuksia täytyis siis tehdä, eli ekana se ohivuotomittaus.

Mitäs toi 16v tarkottaa?

Tässä on vähän turhan kiire tällä asialla, kun auto pitäis olla katsastettuna 20.8. mennessä. :(

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Vaihtomoottori kannattaa ostaa purkuautosta jota voi vielä koeajaa,
se lienee helpoin tapa todeta toimivuus.

Sinulla on siis -89 mallin, ns. kakkossarjan auto (905), joka on
kaasarikoneinen, ilman katalysaattoria, ja 8-venttiilinen QV-malli, jossa
118hv kone. (ei siis 16v, eli 16venttiilinen/132hv)

Kuinka pahasti päästöt olivat pielessä? Voitko katsoa katsastuspapereista
ja raportoida ainakin CO ja HC arvot?

Jos todella pidät autostasi, se kannattaa kunnostaa vaikka paljon maksaisikin.
Taloudellisesti se ei mitenkään ole kannattavaa, varsinkin jos et pysty itse mitään autollesi tekemään.

Xania
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 15:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Xania »

CO % joutokäynnissä oli 1.61
HC ppm 1226
CO2 % 8.0
02 % 7.0

Mistä näkee, onko auto 8 vai 16 venttiilin?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Xania kirjoitti:Eli kannattais ostaa ehjä moottori ja vaihdattaa se siihen jossakin? Kannattaako silti viedä ohivuotomittaukseen? Miten voi olla varma, että saa ehjän moottorin tilalle, jos sellaisen jostain ostaa?
Varmasti on edullisempaa vaihtaa koko moottori, jos vanhassa on jotain isompaa vikaa..

Kannattaa teettää ohivuotomittaus.

Vaihtomoottorin toimivuudesta et varmaan täyttä varmuuttaa saa kuin ostamalla tehdaskorjatun (en tiedä onko edes saatavilla, ja maksaa mansikoita).

Auto korjaamolle ja todellinen vika tutkittavaksi.

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

CO % joutokäynnissä oli 1.61
HC ppm 1226
CO2 % 8.0
02 % 7.0
Hiukan rikkaallahan tuo tuntuu käyvän, eikä tosiaan polta kaikkea.
CO% kuitenkin kohdallaan, eli seos aika hyvä.

Se on vanhemmiten aika kinkkinen säädettävä tuo kaasaribokseri,
eikä osaajaa ollut helppoa löytää aikoinaankaan, saati nyt.

Mitenköhän päästöt muuttuisivat jos vaihtaisi ennen kaikkea tulpat,
tulppien johdot (boksereissa hyvin oleellista kun tosi pitkät) ja ilmanputsarin?

Kuka tuon puristuspaineen mittasi ja paljonko muissa sylintereissä oli?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos autossa on huippumoderni lambdaohjauksen taitava ruisku, niin tuo jäännöshappi (vuotava pakoputki?) pitäisi korjata ensin.
VMP

Xania
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 15:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Xania »

Puristuspaineen mittari Pakokaasuanalyysi Matti Saranko Tampereen Hatanpäältä. En saanut tietooni muiden sylintereiden puristuspaineita.

Vien nyt keskiviikkona auton Team F40:lle ohivuotomittauksiin ja saattaa auto jäädäkin sinne sitten korjattavaksi.

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Ootko kokeillut esim. forte/vastaavia litkuja. Jossain lehtijutussa muistan kauan seisoneen rata bimmerin koneen elpyneen ko. lisäaineilla ??

Xania
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 15:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Xania »

Noniin...

Nyt tarvitsisi siis ostaa uusi moottori tähän kyseiseen autoon. Omassa moottorissa niin paljon vikoja, että pelkät työkustannukset nousevat 2000€. Tietääkö kukaan jotakuta, jolta löytyisi hyvä moottori 1.7 QV?

Xania
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 15:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Xania »

Moottoria ei ole löytynyt, joten nyt Alfa 33 on myynnissä. Jos joku korjaustaitoinen haluaa ostaa muuten hyväkuntoisen auton, niin nyt saisi edullisesti. Ota yhteyttä! Myynti-ilmoitus löytyy Myydään-osastolta.

Vastaa Viestiin