156 V6 tehon heikentyminen lämmetessä
Valvoja: Moderators
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
156 V6 tehon heikentyminen lämmetessä
Alfan omistajana muutaman kuukauden ollut, kun muut italiaanot on jo pihassa. Ruvennut nyt huomaamaan viime aikoina, että auto vetää ja suorastaa "ärjyy" huomattavasti enemmän kylmänä lähdettäessä. Suorastaan rupesi eilen jo ketuttamaan, kun ei meinannut sitä potkua niin olla ohitustilanteessa ja muutama kirosanakin siinä tuli Nyt sitten mittailin ajossa läppäri penkillä arvoja. Ilmoitti imuilman olevan kone sammuksissa kylmänä 62 astetta, ajossa tasakaasulla 81 ja vedättäessä huiteli jo parhaimmillaan 95 astetta?? Periaatteessahan lämpötilan tulisi tippua kun ilmaa virtaa enemmän ohitse. Kylmäspraylla härnätessä sai lämpötilan tippumaan 21 asteeseen, vaikka sprayn pitäisi parhaimmillaan saavuttaa -50 lämpötilan. Toisena täyskaasulla mentäessä kaasuläpän avautuminen näytti vain 81%, vaikka kuinka lattiapelti taittui polkimen voimasta. Pitääkö jo ruveta lyömään vastusta lämpöantureiden väliin, että saadaan mokomaa huijailtua Määrämittaria kokeilisin, mutta kallista osaa. Viritysneuvoja otetaan myös vastaan! Oliskohan minkälainen lastu? Hinta arveluttaa http://www.teholastu.com/index.php?main ... cts_id=718
Kerrohan ihmeessä, jos löydät ratkaisun ongelmaan! Itellä juurikin samaa vaivaa tuossa tessussa.
Luulin ilmamassamittaria syylliseksi, mutta eipä tuo vaihtamalla miksikään muuttunut. Alkuun tuntui, että vetoja tuli lisää, mutta kyllä se potku koneen kunnolla lämmettyä vaan katoaa johonkin. Eikä sitä tuossa 1.8 koneessa nyt muutenkaan liikaa ole. Sais kyllä joka polle pysyä mieluusti siellä pellin alla.
Nyt on vaihdettu ilmamassamittari, tulpat, termostaatti ja kaikki kolme lambda-anturia.
E: Lisätty puuttuva sana.
Luulin ilmamassamittaria syylliseksi, mutta eipä tuo vaihtamalla miksikään muuttunut. Alkuun tuntui, että vetoja tuli lisää, mutta kyllä se potku koneen kunnolla lämmettyä vaan katoaa johonkin. Eikä sitä tuossa 1.8 koneessa nyt muutenkaan liikaa ole. Sais kyllä joka polle pysyä mieluusti siellä pellin alla.
Nyt on vaihdettu ilmamassamittari, tulpat, termostaatti ja kaikki kolme lambda-anturia.
E: Lisätty puuttuva sana.
Viimeksi muokannut Jarsan, 31 Heinä 2010, 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kannattaa kokeilla tätä ainetta:
STP Complete Fuel System Cleaner. Kyllä lähtee hoidon jälkeen, jos on lähteäkseen!
Termostaatin vaihto ja lämpötilanturin vaihto ovat myös oleellisia juttuja (ei liity varsinaiseen kyssäriin), mutta.... Jos ilmi tuntuu kallillta, käy hakemassa vaikka jostain kromikselta, joku vanha, niin sillä se selviää ja kaiken kaikkiaan aika ihmeellinen vika, kun lämmöt keikkuu ilmoissa tuolla lailla eli taitaa olla hiukaa omia venkuilulta.
Viritysneuvoista kutoseen: nokka-akselit, lastu, vp-suodatin, putkisto, polttoaine, imuputket ,niin eiköhän noilla pääse aika pitkälle näin aluksi (pohjanmaan lakeuksilla).
STP Complete Fuel System Cleaner. Kyllä lähtee hoidon jälkeen, jos on lähteäkseen!
Termostaatin vaihto ja lämpötilanturin vaihto ovat myös oleellisia juttuja (ei liity varsinaiseen kyssäriin), mutta.... Jos ilmi tuntuu kallillta, käy hakemassa vaikka jostain kromikselta, joku vanha, niin sillä se selviää ja kaiken kaikkiaan aika ihmeellinen vika, kun lämmöt keikkuu ilmoissa tuolla lailla eli taitaa olla hiukaa omia venkuilulta.
Viritysneuvoista kutoseen: nokka-akselit, lastu, vp-suodatin, putkisto, polttoaine, imuputket ,niin eiköhän noilla pääse aika pitkälle näin aluksi (pohjanmaan lakeuksilla).
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla on samaa lämpimänä-vähemmän ilmiötä, viime aikoina tosin vähemmän. Jäähdytin uusittiin kokonaan, saattoi olla siitä.
Kyllä olin huomaavinani että STP auttoi kun joskus sitä kokeilin.
Jos saat kaasulla kierrokset punaiselle niin kyllä se 81% riittää. Kokeile lämpimänä ECU resettiä ja kaasuläpän resettiä. Itse olen huomannut että ECU oppii ajotyylin mukaan aika nopeasti, jos ajat pääasiassa pintakaasulla niin pitää muutaman kerran näyttää sille napakoita polkasuja niin jo vot polle hyppää.
Kyllä olin huomaavinani että STP auttoi kun joskus sitä kokeilin.
Jos saat kaasulla kierrokset punaiselle niin kyllä se 81% riittää. Kokeile lämpimänä ECU resettiä ja kaasuläpän resettiä. Itse olen huomannut että ECU oppii ajotyylin mukaan aika nopeasti, jos ajat pääasiassa pintakaasulla niin pitää muutaman kerran näyttää sille napakoita polkasuja niin jo vot polle hyppää.
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
Kyseistä STP:tä ja forten vastaavaa olen autoon tämän aikana laittanut, eli pitäis olla puhdas... Kai Ajotyylini ei ole välillä mitään rauhallisinta, että luulisi oppineen jo ajotavat. Kerros "PPS" tästä resetoinnista? Alfadiagia ja autocomia olen autossa käyttänyt, mutta ei anna mitään kalibrointimahdollisuuksia. Miten siis kyseinen tehdä? Lämpöanturit ajattelin vaihtaa ja ylimääräinen lambakin löytyy, josta antoi alkuaikoina vikakoodia. Nykyään ei ole antanut. Aiheesta poiketen öljynvaihdossa lisäsin X1R lisäainetta moottoriin ja vaihteistoon. Siitä oli kyllä apua varsinkin vaihteiston toimintaan. Kylmänä esiintyi rusahtelua ja vaihdetta oli vaikea saada silmään, mutta näin 1000 km jälkeen huomattava ero toiminnassa Viritykseksi nyt aluksi normi suodatin kylmään paikkaan, lastu, imuputket 3 litraisesta, alkupätkä putkistosta muuttaa 2,5" putkeksi, katti pois ja jättää laipalla putki sinne katsastuksien varalle. Loppupätkä onkin jotain GTA:n putkea (kuulemma) Jos ei voimaa alkaa esiintyä niin pitää 3 litrainen lyödä keulille. No voi sentään sen verran kehuskella ettei S13 nisukalla ollut jakoja
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus