
156 jätti välille
Valvoja: Moderators
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
156 jätti välille
Niinpäs kävi että yhtäkkiä ajossa kone sammui ja tietysti samalla ohjaus- ja jarrutehostimet... no sain rullattua sivuun niin autohan ei lähde käyntiin vaan käynnistysääni on ihme jauhamista ja vaikutta että männät ei pyöri. no mä kusi sukassa kurkkasin hihnan ja se vaikutti olevan ehjä. Veikkauksia viasta vastaanotetaan... 

- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
... niinpäs. Ei saatana, firma väittää että 50 000 ois täynnä. No jos ajatellaan että alle kolme vuotta ja alle 60 000 ajettu hihna kusee, niin mitäs kokemuksia teillä on että meneekö hihnan takuun piikkiin ?
Viimeksi muokannut PK, 02 Elo 2010, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Oliko haveri siis aiheutunut nimenomaan sen kiristinpyörän hajoamisesta?
Eihän nuo muoviset kiristin- ja tukirullat harvinaisia muissakaan autoissa ole mutta silti tuppaavat yleensä pysymään yhtenä kappaleena. Taitaa olla mitoitus- ja materiaalinvalintakysymys, muovejakin kun on melko montaa sorttia.
Eihän nuo muoviset kiristin- ja tukirullat harvinaisia muissakaan autoissa ole mutta silti tuppaavat yleensä pysymään yhtenä kappaleena. Taitaa olla mitoitus- ja materiaalinvalintakysymys, muovejakin kun on melko montaa sorttia.
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Uskaltaisin väittää että Gatesin paketissa ei ainakaan viimeseen kolmeen vuoteen ole ollut kuin metallisella pyörällä olevaa kiristintä. Noita muovisia on kyllä edelleen saatavissa, mutta ei Gatesin paketissa.
Suurin osa noista alkupään 156:sten hihnavaurioista johtui liian pitkästä vaihtovälistä muovisellä kiristimellä.
Suurin osa noista alkupään 156:sten hihnavaurioista johtui liian pitkästä vaihtovälistä muovisellä kiristimellä.
laitetaan nyt tänne.. Oma alfani meinasi jättää välille.. olin valossa odottamassa vihreitä kun huomasin ettei alfa noteeraa mitenkään kaasuun ja ruiskuvalo palaa.. parin uudelleen starttauksen jälkeen suostui lähtemään eteen päin ja vähän ajan päästä valo sammui.. onko kenellekkään tutun kuulonen tapaus?
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Epezi ... no mulla vaihdettiin 2007 joulukuussa ja siinä siis oli muovinen. Kolme vuotta ois tullu täyeen siis vasta 19.12.2010 täyteen ja tähän mennessä hihnalla ajettu 48 000km. Saas ny nähdä kuka pääsee maksamaan... kyllä oli lohduton näky eilen auto pajalla, kone osissa. 
Ai niin, mites jos ne nyt saa auton kuntoon, niin onks näissä hihnavaurioisista korjatuissa koneissa mitään ihmeellistä, tehohäviöitä tai muita ongelmia ?

Ai niin, mites jos ne nyt saa auton kuntoon, niin onks näissä hihnavaurioisista korjatuissa koneissa mitään ihmeellistä, tehohäviöitä tai muita ongelmia ?
Oliskohan aihetta vilkasta alakertaankin, eli tarkistaa/vaihtaa kiertokangenlaakerit, ellei jo tehty? Tämän tarpeellisuudesta ollaan yleensä vähintäänkin kahta mieltä... mutta ne kun voinut kokea kovia. Jos alkaa nakuttamaan niin on usein jo myöhäistä vaihtaa.PK kirjoitti:...Ai niin, mites jos ne nyt saa auton kuntoon, niin onks näissä hihnavaurioisista korjatuissa koneissa mitään ihmeellistä, tehohäviöitä tai muita ongelmia ?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
TS:n tiivistesarjoja kyllä löytyy ihan kotomaastakin.
ARDI tuossa jo mainitsikin kiertokangen laakerit, muutamista hihnavaurioisista koneista on myöhemmin auton elämässä saattanut nuo kiertokangenlaakerit rikkoutua. Niiden vaihto on vähän pohdinta kysymys, mutta jos haluaa oikein varmanpäälle mennän niin vaihtaa.
ARDI tuossa jo mainitsikin kiertokangen laakerit, muutamista hihnavaurioisista koneista on myöhemmin auton elämässä saattanut nuo kiertokangenlaakerit rikkoutua. Niiden vaihto on vähän pohdinta kysymys, mutta jos haluaa oikein varmanpäälle mennän niin vaihtaa.
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
PK kirjoitti:... niinpäs. Ei saatana, firma väittää että 50 000 ois täynnä. No jos ajatellaan että alle kolme vuotta ja alle 60 000 ajettu hihna kusee, niin mitäs kokemuksia teillä on että meneekö hihnan takuun piikkiin ?
Huoltoliikkeen vaihtama jakohihna ei kestänyt ilmoitettua 90 000 kilometrin tai 5 vuoden vaihtoväliä, mistä johtuen auton omistaja on saamassa 2000 euron korvauksen.
Kuluttajariitalautakunta katsoi että joko palveluksessa käytetyssä materiaalissa tai asennustyössä oli ollut virhe, koska palvelus ei kestävyydeltään ollut vastannut kuluttajan aiheellisia odotuksia. Lautakunta katsoi korvattavan vahingon määräksi 2 000 euroa kuluttajan vaatiman vajaan 3 500 euron sijasta, koska auto oli korjauksessa tullut ikäänsä ja ajomääräänsä parempaan kuntoon.
Lisäksi auton huoltoväli oli 15 000 kilometriä, ja vaurion syntyhetkellä autolla oli edellisen määräaikaishuollon jälkeen ajettu 12 436 kilometriä.
Lautakunta katsoi, että loput moottorinvaihdon yhteydessä syntyneet kustannukset olivat olleet auton tavanomaisia huoltokustannuksia. Nämä kustannukset kuuluivat auton omistajan vastuulle.
Asiasta kertoo uutispalvelu Edilex.
"Too much ain't enough"
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Jep, sanotaan että jos mittarissa on yli 200tkm, niin kiertokangen laakerit kannattaisi vaihtaa joka tapauksessa, oli sitten jakohihna katkennut eli ei. Etenkin jos koneella on taipumusta syödä öljyä..Epezi kirjoitti:TS:n tiivistesarjoja kyllä löytyy ihan kotomaastakin.
ARDI tuossa jo mainitsikin kiertokangen laakerit, muutamista hihnavaurioisista koneista on myöhemmin auton elämässä saattanut nuo kiertokangenlaakerit rikkoutua. Niiden vaihto on vähän pohdinta kysymys, mutta jos haluaa oikein varmanpäälle mennän niin vaihtaa.
Kimmo / alfatune.fi
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Mulla on mielikuva että mun auto söi noin puoli litraa kymppitonnin aikana... liekö vaurion laajuuteen merkitystä että hihna katkesi matalilla kierroksilla risteyteen tultaessa ? Koska ois ollut mahdollista että se katkeaa Lahden moottoritiellä 150km/h:n vauhdissa ja kierroksia on silloin 5000rpm:n paikkeilla...
p.s. korjaamon arvio touhun hinnaksi n. 2000 euroa osineen
p.s. korjaamon arvio touhun hinnaksi n. 2000 euroa osineen
Kuten kterkkilä mainitsi että kun venttiilin vääntäminen vaadi kummoisia voimia niin ei se silloin myöskään kauheasta kk-laakereita rasita. Taitaa suurin syy niiden laakereiden hajoamiseen olla käyttäjissä kun ajetaan vähillä öljyillä... Eihän niiden vaihtamisesta haittaa ole varsinkaan kamppeessa joissa laakerivikoja normaalia enemmän esintyy.
Remminkatkeaminen ei vaikuta öljyihin mutta toinen juttu on taas se että miten paljon roskia öljykanavien kautta saadaan moottoriin rempan aikana. Itse vaihtaisin öljyt aika pian rempan jälkeen.
Missä kunnossa hihnapyörät ovat? Meinaan kulunut alapyörä taitaa noissakin olla yleinen syy remmirikkoon.
Remminkatkeaminen ei vaikuta öljyihin mutta toinen juttu on taas se että miten paljon roskia öljykanavien kautta saadaan moottoriin rempan aikana. Itse vaihtaisin öljyt aika pian rempan jälkeen.
Missä kunnossa hihnapyörät ovat? Meinaan kulunut alapyörä taitaa noissakin olla yleinen syy remmirikkoon.
Olikos se muovipyörä muuten halki vai ei? Jos se on ehjä, niin vika taisi olla siinä että hihna oli päässyt pikkuhiljaa löystymään? Itse teen jatkossa tsekkauksen ja tarvittaessa kiristyksen 30tkm välein vähintään, sen verran löysällä oli 147:ssa tuo hihna 50tkm -kohdalla, JA metallikiristimellä!!!PK kirjoitti:kaipa ne hihnapyörät on kunnossa tai toivottavasti vaihtavat jos kulahtaneet.. kaipa se on viisainta ne öljyt vaihtaa... On kyllä ironista kun ajattelin että 1,8 - litrasessa ois vähemmän hihnavikaa, ni saatana muovinen kiristin ryssii kauniin suunnitelmani...
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Täh!
Nuohihnapyörät tietysti kuluu aikaa myöden, mutta eikö niistä kulu hampaat.
Ei kai ne niin paljoa voi pienetä, et hihna jäis löysälle.
Kiristäjässä muistaakseni vaan ruuvataan oikeaan asentoon.
oikaiskaa jos olen väärässä.
Ei olis ekakerta kun muistan/sekoitan asioita.
Nuohihnapyörät tietysti kuluu aikaa myöden, mutta eikö niistä kulu hampaat.
Ei kai ne niin paljoa voi pienetä, et hihna jäis löysälle.
Kiristäjässä muistaakseni vaan ruuvataan oikeaan asentoon.
oikaiskaa jos olen väärässä.
Ei olis ekakerta kun muistan/sekoitan asioita.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Mitenkäs te sen kireyden siinä kiristäjällä asetatte?
Itse ainakin laitoin suunnilleen siihen merkkiin ja auton käymään. Sitten katsoo missä välillä se kiristimen osoitin liikkuu. Uudella hihnalla tapasin laittaa sen vähän merkkiä kireämmälle. Siitä sitten venyi kohdilleen.
Mutta aina siis tarkastin sen kireyden auto käynnissä hihnakoppa pois paikaltaan.
Itse ainakin laitoin suunnilleen siihen merkkiin ja auton käymään. Sitten katsoo missä välillä se kiristimen osoitin liikkuu. Uudella hihnalla tapasin laittaa sen vähän merkkiä kireämmälle. Siitä sitten venyi kohdilleen.
Mutta aina siis tarkastin sen kireyden auto käynnissä hihnakoppa pois paikaltaan.
Cheer up, the worst is yet to come.
Just noin itsekin, ainakin V6:ssa kun laittaa 1:n ykk:ssa pikkasen liian kireälle, niin koneen käydessä se heiluu kokolailla tasan siinä merkin molemmin puolin.Tekijä kirjoitti:Mitenkäs te sen kireyden siinä kiristäjällä asetatte?
Itse ainakin laitoin suunnilleen siihen merkkiin ja auton käymään. Sitten katsoo missä välillä se kiristimen osoitin liikkuu. Uudella hihnalla tapasin laittaa sen vähän merkkiä kireämmälle. Siitä sitten venyi kohdilleen.
Mutta aina siis tarkastin sen kireyden auto käynnissä hihnakoppa pois paikaltaan.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Samalla systeemillä.. mun mielestä kun laitto merkkiin ja pisti käymään niin seilas kans hiukan "löysän" puolella. Vähän yli niin seilas käydessä nätisti merkin molemmin puolin.
Sellasta nysväämistähän se on noin tarkaan katella mutta eipä sitten häiritse yöunia... ei taida korjaamoilla olla aikaa noin tarkaan "hienosäätää"??
Sellasta nysväämistähän se on noin tarkaan katella mutta eipä sitten häiritse yöunia... ei taida korjaamoilla olla aikaa noin tarkaan "hienosäätää"??
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Remmikoneet
Uskaltaakos noilla TS remmikoneisilla lähteä kyläkauppaa pitemmälle, koko ajan saa pelätä, koska se remmi porsii, ei kait noilla ainakaan Lapin perukoille saakaan lähteäPK kirjoitti:liekki hyvä kysymys.... nimittäin 30 kilsan jälkeen auto sammui ja säikähdin että ei kai saatana vaan heti tehny saman... mutta lähti sit viimein käyntiin. No sit kotona tyhjäkäynti heijaili, mä aattelin että saatana särkikö ne ilmin ohimennessä, mut sitte se tasaantui. Seuraavalla keikalla taas heijasi, mutta viimeisimmäksi kone kävi kuin unelma.

-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Remmikoneet
Kaikissa 156:ssa on hihnat. 159:ssä on pelkästään dieselissä? ketju. Mutta jos suomessa on monia satoja 156:a ja foorumilla on muutamia porsineita TS:ä. Niin ei tilanne hirveän paha ole. Nykyään rupeaa melkein kaikissa olemaan metallinen kiristin ja mikäli hihnan viitsii tarkistaa 30tkm paikkeilla, riski lienee samaa tasoa sen kanssa uskaltaako mökistä pihallekaan lähteäCoupe kirjoitti:Uskaltaakos noilla TS remmikoneisilla lähteä kyläkauppaa pitemmälle, koko ajan saa pelätä, koska se remmi porsii, ei kait noilla ainakaan Lapin perukoille saakaan lähteäPK kirjoitti:liekki hyvä kysymys.... nimittäin 30 kilsan jälkeen auto sammui ja säikähdin että ei kai saatana vaan heti tehny saman... mutta lähti sit viimein käyntiin. No sit kotona tyhjäkäynti heijaili, mä aattelin että saatana särkikö ne ilmin ohimennessä, mut sitte se tasaantui. Seuraavalla keikalla taas heijasi, mutta viimeisimmäksi kone kävi kuin unelma.
Onkos noissa kaikissa uusimmissakin malleissa vielä remmikoneet? Jos vaikka miettisi uudemman hankkimista?

Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Tuskin venttiileistä tulee eroa, mutta jospa siellä on korjattu samalla jotain muuta, esim. kuluneet nokka-akselit? Ei olisi ensimmäinen kerta kun noilla kilometreillä tulee vastaan TS-koneita, joissa jokunen venttiili on ollut poissa käytöstä. Toinen mikä voisi vaikuttaa, olisi se jos nokkien ajoitukset olisivat olleet pielessä ennen remonttia. Jälkimmäinen ehkä todennäköisempi.
Kimmo / alfatune.fi
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Kyllä toi venttiilien tiiveys on tärkeetä, jos venttiili/t vuotaa varmasti on hepat kateissa. Onhan tuola tiivisteitä vaihdettu, joten niissäkin voinut olla vuotoja.
Tietysti, ajoituskin on voinut olla väärässä.
Tietysti, ajoituskin on voinut olla väärässä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.