Kiihtyvyys 80-120km/h
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Noinhan se menee jos se käyttäytyy noin suoraviivaisesti, mutta jäin vain pohtimaan että kuinka suoraiivaisesti se sitten oikeasti käyttäytyykään. Tuo laskennallinen teho tukisi sitä että teho riippuu suoraan virrasta.
Kyseessä on siis tyristoriohjattu tasavirtasarjamoottori. Tehoa säädellään ohjaamalla kuinka ison osan vaihtovirran jaksosta tasasuuntaaja on johtavassa tilassa. Kentänheikennys vielä vähän huonontaa hyötysuhdetta nopeuden noustessa.
Vähän menee ohi tämän ketjun aiheesta tämä tosin
Pitää varmaan kaivaa tuon koneen paperit kaapista kun pääsee kotiin..
Kyseessä on siis tyristoriohjattu tasavirtasarjamoottori. Tehoa säädellään ohjaamalla kuinka ison osan vaihtovirran jaksosta tasasuuntaaja on johtavassa tilassa. Kentänheikennys vielä vähän huonontaa hyötysuhdetta nopeuden noustessa.
Vähän menee ohi tämän ketjun aiheesta tämä tosin
Pitää varmaan kaivaa tuon koneen paperit kaapista kun pääsee kotiin..
- tumbe
- Viestit: 706
- Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
- Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
- Paikkakunta: Tampere
Pitkästä aikaa tuli tämä aihe mieleen kun sain tuon Steinbauerin P-boxin kiinni autooni ja kävin kokeileen miten se tuo lisää potkua. eli keskiarvo mittauksista oli 4.5. Jos vertaa noihin alkuperäsiin niin onhan siinä potkua tullu mukavasti lisää. painoa oli noin 1840 (tankki 1/3, minä 80kg, golfbägi)
Profiilin mukaisella MiTolla 80-120km/h vaihteita hämmentämättä seuraavat tulokset: 6-vaihteella 8.2s, 5:lla 7.7s ja 4:lla 6.6s.
Lähinä lähdin testaamaan tuota isoimmalla vaihteella tehtävää kiihdytystä, näinhän sitä sitkeyttä yleensä mitataan.
0-100km/h mitattiin 8.8s, tehdas lupaa 8s. En raskinut ottaa kuin yhden vedon. Lisäksi kaveri oli kyydissä ja tankki täynnä.
Lähinä lähdin testaamaan tuota isoimmalla vaihteella tehtävää kiihdytystä, näinhän sitä sitkeyttä yleensä mitataan.
0-100km/h mitattiin 8.8s, tehdas lupaa 8s. En raskinut ottaa kuin yhden vedon. Lisäksi kaveri oli kyydissä ja tankki täynnä.
Ja RaceChronolla mitattu.Fonzie kirjoitti:Profiilin mukaisella MiTolla 80-120km/h vaihteita hämmentämättä seuraavat tulokset: 6-vaihteella 8.2s, 5:lla 7.7s ja 4:lla 6.6s.
Lähinä lähdin testaamaan tuota isoimmalla vaihteella tehtävää kiihdytystä, näinhän sitä sitkeyttä yleensä mitataan.
0-100km/h mitattiin 8.8s, tehdas lupaa 8s. En raskinut ottaa kuin yhden vedon. Lisäksi kaveri oli kyydissä ja tankki täynnä.
Racechrono
Onko joku saanut n900:seen Racecronon?
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Racechrono
http://www.racechrono.com/news/?p=299Armour kirjoitti:Onko joku saanut n900:seen Racecronon?
Re: Racechrono
Olin tsekkanut jo ko. sivut, mutta eikös siinä juuri kerrota, että n900:n käyttäjät joutuvat vielä odottamaan puhelimensa versiota?jeQQ kirjoitti:http://www.racechrono.com/news/?p=299Armour kirjoitti:Onko joku saanut n900:seen Racecronon?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Racechrono
Osaako joku mahdollisesti käyttää RaceChronoa N97 mallissa... himppasen on hakusessa enkä saa toimimaanArmour kirjoitti:Olin tsekkanut jo ko. sivut, mutta eikös siinä juuri kerrota, että n900:n käyttäjät joutuvat vielä odottamaan puhelimensa versiota?jeQQ kirjoitti:http://www.racechrono.com/news/?p=299Armour kirjoitti:Onko joku saanut n900:seen Racecronon?
Pitihän sitä tuotakin koittaa millasia lukemia tuolla 103KW tessulla saa taululle.
Rekisteriotteeseen merkitty omamassa 1340kg + noin 100kg lisäpainoa.
Rengastus 205/55/16 ja märkä tienpinta.
Ajettu tasaista suoraa molempiin suuntiin useampia kertoja pelkkää kolmosta käyttäen ja lentävällä lähdöllä.
Ajanotto RaceChrono + ulkoinen GPS mokkula (9 satelliittia).
Keskiarvo ajoista 7.7 sekuntia.
Laittakaahan muutkin 1.8 T.S omistajat lukemia tulemaan, että saisi edes jotain vertailua.
Rekisteriotteeseen merkitty omamassa 1340kg + noin 100kg lisäpainoa.
Rengastus 205/55/16 ja märkä tienpinta.
Ajettu tasaista suoraa molempiin suuntiin useampia kertoja pelkkää kolmosta käyttäen ja lentävällä lähdöllä.
Ajanotto RaceChrono + ulkoinen GPS mokkula (9 satelliittia).
Keskiarvo ajoista 7.7 sekuntia.
Laittakaahan muutkin 1.8 T.S omistajat lukemia tulemaan, että saisi edes jotain vertailua.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
No tänään oli sitten se päivä että sai 75:lla kokeiltua viimein tuota 80-120 väliä. 5 vetoa sekä 3:lla, 4:lla että 5:lla kullakin ja pari "kakkosen kautta kolmoselle" -vetoa.alfa 156 v6 kirjoitti:GTV V6 TB, täysin vakio, vakiorengastuksellla.
80-120km/h kakkosella ja kolmosella 4,23s (keskiarvo)
Välineinä Nokia E75 ja racechrono sekä racelogicin performance box.
Pittää koettaa 75:llakin jos jossain välissä saa pakosarjan kiinni
keskiarvot:
3:lla 2,9s (nopein 2.7, hitain 3,1)
4:lla 3,5s (nopein 3,3, hitain 3,6)
5:lla 4,0s (nopein 4,0, hitain 4,1)
2 & 3 4,4s jaa että kuka vaihtaa hitaasti...
Testipaino kuskin kanssa 1390kg ja ilman lämpötila testin aikana kevyet 31 astetta.
välineet samat kuin ylempänä GTV:n testauksessa.
edit: ahtoja 0,7bar ja vedot molempiin suuntiin ajettuna.
edit2: Tulipa työmatkan ratoksi kokeiltua samaa väliä 166:llakin.
Se on vielä paljon hitaampi kuin kuvittelinkaan.
4:lla keskiarvona 8,55s
5:lla yli 12s...
6:lla yli 15s................
Massa mitattuna 1805kg kuskin kanssa.
Laittakaapa muutkin JTD 166:n omistajat aikoja, ei tuo voi ehjä olla
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 20 Heinä 2010, 08:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Nyt tuli sellaisia lukuja että täytyy kaivaa laskelmat esiin. Päivittelyt ovat jääneet vähille kun tiedostot olivat läppärillä jonka kovalevy pamahti pari kuukautta sitten. Onneksi levyyn jäi vielä sen verran elämänintoa että suostui sylkäisemään datat ulos telakassa, vaikka vähän ihme ääniä pitikin
Kimmo / alfatune.fi
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Täytyy kokeilla vähän laajempi skaala vaikka alastarolla. Alakanttiinhan tuo teho vähän tuntuis olevan penkitykseen verraten, se tosin tehtiin n.20 astetta viileämmässä lämpötilassa... Tuo 166:n teho taas tuntuis olevan yläkanttiinkterkkila kirjoitti:Arvon Herrat, taulukkoa on päivitetty.
Edit: Alfa 156 V6, jos käyt suljetulla alueella, niin vähän laajemman nopeusvälin mittaus voisi olla mielenkiintoinen, esim. 80-160.
T:Kimmo
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Vähän turhan lyhyt tapahtuma tuo 2.7s, joten isompi skaala ja korkeammat nopeudet olisivat plussaa tarkkuudelle. Turbodieselien tulokset ovat helposti yläkanttiin, jos teho on vakio. Tuossahan arvioidaan että huipputeho on 10% korkeampi kuin keskiteho.
Edit: On muuten painava tuo 166. Mitäs siellä lukee rekisteriotteessa?
Edit2: 75 turbo-kutosessa inertiat näyttelevät noin nopealla kiihtyvyydellä 90% koko tehonkäytöstä. Alkaa mennä melkoisia tehomääriä jo vauhtipyöriinkin. Mutta takapyörällä vaikuttanut voima on totta
Edit: On muuten painava tuo 166. Mitäs siellä lukee rekisteriotteessa?
Edit2: 75 turbo-kutosessa inertiat näyttelevät noin nopealla kiihtyvyydellä 90% koko tehonkäytöstä. Alkaa mennä melkoisia tehomääriä jo vauhtipyöriinkin. Mutta takapyörällä vaikuttanut voima on totta
Kimmo / alfatune.fi
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Aika paljon romua kyydissä, taitaa lukea otteella 1640kg omamassa kohdalla.kterkkila kirjoitti:Edit: On muuten painava tuo 166. Mitäs siellä lukee rekisteriotteessa?
Edit2: 75 turbo-kutosessa inertiat näyttelevät noin nopealla kiihtyvyydellä 90% koko tehonkäytöstä. Alkaa mennä melkoisia tehomääriä jo vauhtipyöriinkin. Mutta takapyörällä vaikuttanut voima on totta
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
kävinkin jo tänään alastarollakterkkila kirjoitti:Arvon Herrat, taulukkoa on päivitetty.
Edit: Alfa 156 V6, jos käyt suljetulla alueella, niin vähän laajemman nopeusvälin mittaus voisi olla mielenkiintoinen, esim. 80-160.
T:Kimmo
60-160 väli otti aikaa 8,4-8,6s keskiarvon ollessa 8,45.
massat suoritushetkellä oli:
VE: 384
OE: 354
VT: 339
OT: 329
eli kokonaisuutena 1416.
lämpötila 21.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
pitääpä koettaa päivittää sytkäkarttaa vähän jos auttais. eihän tollaseen lukemaan voi jäädäkterkkila kirjoitti:Päivitetty. Samaa se väittää muutaman hepan tarkkuudella. Koitin kaavaa GT3 possun suorituskyvylle välillä 70-170 km/h. Kaavat osuivat kohtuullisen hyvin ilmoitettuun konetehoon, näyttivät vähän yli.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
156 SW 2.0 JTS Selespeedillä lähti pikaisesti kokeiltuna 8,6 sekuntiin (eka päälle ysin).
Tässähän jo melkein masentuu!
1360 kg ja n. 150kg kuskeineen, kamoineen, bensoineen. Ja kolmosella.
Taitaa tuo moottorivalo tarkoittaa jotain... Lambda tms. vaihtoon.
Ja 1.6 105 hv:n Bravokin pysyi tahdissa mukana 80-120: vedoilla, kun veljen kanssa viikonloppuna testattiin. Tosin silloin Alfassa oli hieman yli 100 kg enemmän matkustajia mukana.
Käsittämätöntä!
Tässähän jo melkein masentuu!
1360 kg ja n. 150kg kuskeineen, kamoineen, bensoineen. Ja kolmosella.
Taitaa tuo moottorivalo tarkoittaa jotain... Lambda tms. vaihtoon.
Ja 1.6 105 hv:n Bravokin pysyi tahdissa mukana 80-120: vedoilla, kun veljen kanssa viikonloppuna testattiin. Tosin silloin Alfassa oli hieman yli 100 kg enemmän matkustajia mukana.
Käsittämätöntä!
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Ei ollenkaan, siellähän on selvästi vikaa! Hyvä vaan että kokeilit ja vikaa löytyi niin pääset laittamaan kamppeet kuntoon. Ettei nyt sentään kaikenmaailman Puntot kuse kintuillezzs kirjoitti:Käsittämätöntä!
Ja muistahan raportoida sitten mitä löytyi ja kuinka paljon vaikutti.
Tuohon mattijus tuloslistaan voisi vaikka lisätä minun mittaukseni, 6,8s tasaisella 3. vaihde lehtävä lähtö, +15astetta, 3/4 tankkia 1henkilö +50kg tavaraa, jos joku osaa noista painon arvata kohdalleen. Viime kesänä ja tänään mitattu samat lukemat.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Oliks sulla jossain jo noi kaavat esillä? Voisin itsekin hieman tarkastellakterkkila kirjoitti:Päivitetty. Samaa se väittää muutaman hepan tarkkuudella. Koitin kaavaa GT3 possun suorituskyvylle välillä 70-170 km/h. Kaavat osuivat kohtuullisen hyvin ilmoitettuun konetehoon, näyttivät vähän yli.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
kelien viilennyttyä ja pienen sytkäkarttapohdiskelun jälkeen innostuin kellottamaan 75.sta uudemman kerran.alfa 156 v6 kirjoitti:No tänään oli sitten se päivä että sai 75:lla kokeiltua viimein tuota 80-120 väliä. 5 vetoa sekä 3:lla, 4:lla että 5:lla kullakin ja pari "kakkosen kautta kolmoselle" -vetoa.alfa 156 v6 kirjoitti:GTV V6 TB, täysin vakio, vakiorengastuksellla.
80-120km/h kakkosella ja kolmosella 4,23s (keskiarvo)
Välineinä Nokia E75 ja racechrono sekä racelogicin performance box.
Pittää koettaa 75:llakin jos jossain välissä saa pakosarjan kiinni
keskiarvot:
3:lla 2,9s (nopein 2.7, hitain 3,1)
4:lla 3,5s (nopein 3,3, hitain 3,6)
5:lla 4,0s (nopein 4,0, hitain 4,1)
2 & 3 4,4s jaa että kuka vaihtaa hitaasti...
Testipaino kuskin kanssa 1390kg ja ilman lämpötila testin aikana kevyet 31 astetta.
11 vedon keskiarvo 3:lla oli 2,63s (nopein 2,6s, hitain 2,7s)
eli muutama kymppi tippui ajasta, onko lie kelin viilenemisestä johtuvaa (mitattaessa n.12 astetta) vaiko sytkän parempaa toimintaa.
kuormaa edelliseen nähden lisää yksi biltema työkalupakki n.13kg ja rakennuslämmitin n.10kg
mitä mahtaa tuo pari kymppiä vaikuttaa tehossa?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
^heh heh vai millä vaihteella koitit karistaa? Kävin kans koittamassa oman kärryn racechronon kera ja sain 6 vedon keskiarvoksi 6.2s, paras 5.8 ja huonoin 6.5 koitin myös nelosella 3 yritystä keskiarvolla 8.3s ja vitosella pari hidastelua 10.4s Omapaino onpi otteessa se 1360kg + noin 60kg päälle kuskin ylipainosta ja tavaroista.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Kolmonen ja nelonen vaihteina, mutta onhan tuota Carina II:sta tehty 2 -litraisenakin XLi:nä - eikä sellaisen luulisi vakiokuntoisella Tessulla juuri jäävänkään.stoichiometric kirjoitti:^heh heh vai millä vaihteella koitit karistaa? Kävin kans koittamassa oman kärryn racechronon kera ja sain 6 vedon keskiarvoksi 6.2s, paras 5.8 ja huonoin 6.5 koitin myös nelosella 3 yritystä keskiarvolla 8.3s ja vitosella pari hidastelua 10.4s Omapaino onpi otteessa se 1360kg + noin 60kg päälle kuskin ylipainosta ja tavaroista.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Joo, ei tuo Tessu tukkoiselta tunnu kun ollaan "alueella"...voisiko väljä (eli ääntävä) ajoituksenmuunnin aiheuttaa voimattomuutta alakierroksilla?stoichiometric kirjoitti:no eihän tuo kolmosella vedetty aika nyt niin huono ole, aika paljon vain tuntuu tulevan sekuntteja lisää isommilla vaihteilla. Toki on hieman ylikoko renkaat mutta vastaavasti erittäin köykäisesti pyörivät kitkat.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
ajoituksenmuunnin ei säädä mitään tyhjäkäynnillä eikä huipputehon kierroksilla eli vain osakaasun kierroksilla. nyt en ole varma, joku viisaampi saa kertoa, että säätääkö sitten välikierroksillakaan jos lusikka on pohjassa. jts:sän huippuvääntö on aikapaljon pienemmillä kierroksilla kuin tessun joten tuo ero isommilla vaihteilla selittynee paljolti sillä, välityksethän pitäisi olla samat. Eipä silti, ei jtäsmä kyllä ole alueella 3 vaihteellakaan joku 95-135 tai 100-140 olisi paljon sopivampi.