Suuntavakavuuskalluppi - 159
Valvoja: Moderators
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Suuntavakavuuskalluppi - 159
Talvirenkailla meni kun juna, vaihdoin kesärenkaat alle ja ropleemat alko. Urissa ihan posketonta vetelyä ja tien ollessa kallellaan pitää vängätä vastaan.
Ohjauskulmat on katottu nyt 3 kertaa, hiukan oli säädöstä apua mutta mielestäni ei ole hyvä vieläkään.
Kertokaas muut kokemuksia ja kertokaa myös mitkä renkaat on alla. Mulla renkaat on Bridgestone Potenza R055 225/50 R17 ja nillä ei ole ajettu vielä juuri mitään ja autohan on - 08 2,4 Jtdm Q4. Kaksvetosten omistajat vastatkaa ihmeessä myös.
Ohjauskulmat on katottu nyt 3 kertaa, hiukan oli säädöstä apua mutta mielestäni ei ole hyvä vieläkään.
Kertokaas muut kokemuksia ja kertokaa myös mitkä renkaat on alla. Mulla renkaat on Bridgestone Potenza R055 225/50 R17 ja nillä ei ole ajettu vielä juuri mitään ja autohan on - 08 2,4 Jtdm Q4. Kaksvetosten omistajat vastatkaa ihmeessä myös.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Onhan nuo renkaat leveät, mutta ei pitäisi vaikuttaa paljoa jos muuten kunnossa. Oletko tarkistanut nivelet, tuennan ja raidetangon. Onko kulmien säätäjä tiennyt mitkä kulmat laittaa. Eikös nämä kulmat muutu, kun renkaan leveysys muuttuu? Saako tossa säädettyä camber/caster kulmia? Onko autoa madallettu?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Urat kyllä löytyy, mutta posketonta vetelyä ei ole havaittavissa. Tien kallistukset eivät aiheuta suurempia manööverejä. Molemmat 159:ni ovat olleet yhtä suuntavakaita, erittäin miellyttäviä matkakumppaneita siinä mielessä. Nykyisessä on alla Pirelli P Zerot 225/50/17. Ovat muuten todella hyvin ohjautuvat ja ajettavat renkaat, mutta harmittavan kovaääniset Suomen rosoisille asfalteille.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Kulmat on tarkistettu ja säädetty ja vaikuttaa että tiesivät mitä tehdään. Säätöarvot hankittiin nimeomaan Q4-mallille. Alustaa ei ole madallettu.
Camper ja caster eivät ole säädettävissä kuin takapäässä mutta etupään arvot ovat kuitenkin juuri ja juuri tehtaan arvojen siäpuolella.
Minua on ruvennut arveluttamaan nuo renkaat ja niiiden sopivuus autoon. Aikasemmat Alfat on ollut aina Sport Contacteilla ja niden kanssa ei mitään vastaavaa vetelyä ole esiintynyt.
Selitys siitä että tuollainen "leveä" rengas ei satu suomalaiseen uraan on kuitenkin ontuva.
Edit: lisätään vielä että kilometrejä on 30.000 ja ripustukset on tarkistettu ja missään ei ole löysää. Rengastus on alkuperäinen tehtaan toimittama.
Camper ja caster eivät ole säädettävissä kuin takapäässä mutta etupään arvot ovat kuitenkin juuri ja juuri tehtaan arvojen siäpuolella.
Minua on ruvennut arveluttamaan nuo renkaat ja niiiden sopivuus autoon. Aikasemmat Alfat on ollut aina Sport Contacteilla ja niden kanssa ei mitään vastaavaa vetelyä ole esiintynyt.
Selitys siitä että tuollainen "leveä" rengas ei satu suomalaiseen uraan on kuitenkin ontuva.
Edit: lisätään vielä että kilometrejä on 30.000 ja ripustukset on tarkistettu ja missään ei ole löysää. Rengastus on alkuperäinen tehtaan toimittama.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
Kesärenkaat on aina jäykempirunkoisia kuin talvirenkaat, joten urissa vetelyä esiintyy aina enemmän kuin talvirenkailla.
Scuderia ARF: Minä olen kanssa kahteen kertaan säädättänyt aurauskulmat tänä vuonna ja vieläkin vetelee varsinkin kun renkaat on kylmät.
Nuo sinun RE 050:t on rungoltaan ja kumiseokseltaan aikas jäykät. Oletko huomannut että lämmettyään vähän kuin rahottuisivat?
Scuderia ARF: Minä olen kanssa kahteen kertaan säädättänyt aurauskulmat tänä vuonna ja vieläkin vetelee varsinkin kun renkaat on kylmät.
Nuo sinun RE 050:t on rungoltaan ja kumiseokseltaan aikas jäykät. Oletko huomannut että lämmettyään vähän kuin rahottuisivat?
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Vetely on jossain määrin ollut eri tasoista ja epäjatkuvaa. Tämä on käynyt mielessä kyllä. Lähinnä verrattuna muutaman asteen ulkolämpötilaa pariinkymmeneen asteeseen.Suba kirjoitti:Kesärenkaat on aina jäykempirunkoisia kuin talvirenkaat, joten urissa vetelyä esiintyy aina enemmän kuin talvirenkailla.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
- Miles Per Hour
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
- Paikkakunta: Vantaa
Mulla rinkuloina Falken ZIEX ZE-912 kokoa 225-50-R17.
Ei esiinny juuri minkäänlaista vetelyä urissa, suuntavakavuuskin keskivertoa parempi.
Sen kyllä huomasin, että varsinkin tuulisella säällä kuormattuna auto rupeaa
herkästi vaeltelemaan. Tätä ei esiinny yksin tai kaksin ajettaessa. Toisaalta
täyttä kuormaa ei ole kovin usein kyydissä, joten so what
Ei esiinny juuri minkäänlaista vetelyä urissa, suuntavakavuuskin keskivertoa parempi.
Sen kyllä huomasin, että varsinkin tuulisella säällä kuormattuna auto rupeaa
herkästi vaeltelemaan. Tätä ei esiinny yksin tai kaksin ajettaessa. Toisaalta
täyttä kuormaa ei ole kovin usein kyydissä, joten so what
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
vetely on mun mielestä aika pitkälle kiinni auton raideleveydestä, jotkut vaan vetelee tietyn kokosilla renkailla enemmän, kiitos nastojen kuluttamien urien.
Mulla oli muuten kanssa sama tunne vetelyn kanssa, kun heitti kesäkiekot, piti mutterit kiristää ihan 'varmuuden vuoksi' 20km ajon jälkeen, välillä tuntu että pyörät ei oo kiinni äkkiä huomas, että huomattavan syvässä urassa vetelee jos oikeessa kohdassa osuu.
mutta mulla onkin mallia vanhempi auto, ei mene yks yhteen teidän 159;en kokemusten kanssa.
Mulla oli muuten kanssa sama tunne vetelyn kanssa, kun heitti kesäkiekot, piti mutterit kiristää ihan 'varmuuden vuoksi' 20km ajon jälkeen, välillä tuntu että pyörät ei oo kiinni äkkiä huomas, että huomattavan syvässä urassa vetelee jos oikeessa kohdassa osuu.
mutta mulla onkin mallia vanhempi auto, ei mene yks yhteen teidän 159;en kokemusten kanssa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Myös renkaiden ilmanpaineilla on varsin suuri merkitys renkaiden ohjautuvuuteen nastarenkaiden raiskaamilla teillämme. Raskas auto ja matalien renkaiden pienehkö kaasutilavuus edellyttävät melko korkeita paineita. Mitattava hyvällä mittarilla kylmästä renkaasta. Eikös joku kertonutkin ongelman vähenevän renkaiden lämmettyä, siis rengaspaineen noustua ?
Huomattavaa on myöskin, että ei mikään autotehdas suunnittele autoja maihin, joissa vielä hyväksytään nastarenkaat.
Huomattavaa on myöskin, että ei mikään autotehdas suunnittele autoja maihin, joissa vielä hyväksytään nastarenkaat.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Suuntavakavuuskalluppi - 159
Mulla oli sama homma. Syksyllä olin kesärenkaillakin tosi tyytyväinen kun vetelyä ei ollut. Talvirenkailla homma meni samalla tavalla. Nyt kun laitettiin kesärenkaat takaisin vetely alkoi. Eilen katsoin rengaspaineet, pientä eroa oli, saa nähdä vaikuttaako... Mulla on alkuperäiset kesärenkaat ja vanteet. Ja tietenkin Q4.Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Talvirenkailla meni kun juna, vaihdoin kesärenkaat alle ja ropleemat alko. Urissa ihan posketonta vetelyä ja tien ollessa kallellaan pitää vängätä vastaan.
Ohjauskulmat on katottu nyt 3 kertaa, hiukan oli säädöstä apua mutta mielestäni ei ole hyvä vieläkään.
Kertokaas muut kokemuksia ja kertokaa myös mitkä renkaat on alla. Mulla renkaat on Bridgestone Potenza R055 225/50 R17 ja nillä ei ole ajettu vielä juuri mitään ja autohan on - 08 2,4 Jtdm Q4. Kaksvetosten omistajat vastatkaa ihmeessä myös.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
^Aika matalat paineet on tehdas suositellut toki riippuu rengaskoosta.
Brerassa ne on eteen 2,7 - 2,8 ja taakse 2,5 - 2,6 kuormasta riippuen.
Itse olen käyttänyt ympäri 2,8 - 2,9.
Ex autossani oli kesärenkaina Bridgen Potenza RE 070, jotka oli aivan mahdottomat kylmänä ja varsinkin muutaman asteen kelissä.
Olivat kuin puupyörät ennen kuin lämpivät kunnolla, niin sitten olivatkin tosi hyvät. No hiljaisia niistä ei saanut millään.
Brerassa ne on eteen 2,7 - 2,8 ja taakse 2,5 - 2,6 kuormasta riippuen.
Itse olen käyttänyt ympäri 2,8 - 2,9.
Ex autossani oli kesärenkaina Bridgen Potenza RE 070, jotka oli aivan mahdottomat kylmänä ja varsinkin muutaman asteen kelissä.
Olivat kuin puupyörät ennen kuin lämpivät kunnolla, niin sitten olivatkin tosi hyvät. No hiljaisia niistä ei saanut millään.
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
No niin, asia on saatettu päätökseen Deltan tuella(josta suurkiitokset). Auton ohjauskumat oli ollut oikesti pielessä(jo tehtaalta tullessaan) ja renkaat olivat kerenneet tuhoutua.
Nyt alla on SportContactit ja auto ei uria löydä, nyt se on sellainen ajaa kuin sopii Alfan olettaakin olevan.
Mikä noissa renkaissa sitten oli pilalla:
Kulutuspinta oli kulunut kaltevaksi eturenkaissa(1,5 - 2 mm ero). Lisäksi renkaan kulmat olivat teroittuneet eli rengas oli neliskanttinen proffililtaan.
Se siitä, nyt tarttee lähteä ajamaan rinkiä...niin juhlallista on ajaminen nyt.
Nyt alla on SportContactit ja auto ei uria löydä, nyt se on sellainen ajaa kuin sopii Alfan olettaakin olevan.
Mikä noissa renkaissa sitten oli pilalla:
Kulutuspinta oli kulunut kaltevaksi eturenkaissa(1,5 - 2 mm ero). Lisäksi renkaan kulmat olivat teroittuneet eli rengas oli neliskanttinen proffililtaan.
Se siitä, nyt tarttee lähteä ajamaan rinkiä...niin juhlallista on ajaminen nyt.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Mulla oli sama homma. Kulmat säädetiin Deltassa pari viikkoa sitten. Homma parani hieman mutta ei kokonaan. Eilen vaihdoin talvirenkaat alle ja selvisi miksi homma ei korjaantunut kokonaan, pielessä olevat kulmat oli ehtineet myös tuhota renkaat, renkaiden sisäreunat aivan sileet. Tuon olisi kyllä voinut tarkistaa jo aikaisemminkin.... Nyt menee niinkuin pitääkin eikä vetele
Re: Suuntavakavuuskalluppi - 159
Kas, kannattaa lueskella vanhoja ketjuja! Sama vika 159 Q4:ssä. Deltan kanssa neuvoteltu moneen kertaan, mutta on kuulemma kunnossa. Vaihdoin pehmeät halparenkaat Delphi tms. sekä ohjauskulmat. Oireet helpottivat suurin piirtein talvirenkaiden tasolle, mutta ei tuo ole vielä 156 veroinen.Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Talvirenkailla meni kun juna, vaihdoin kesärenkaat alle ja ropleemat alko. Urissa ihan posketonta vetelyä ja tien ollessa kallellaan pitää vängätä vastaan.
Varmaa on, että jyrkemmillä renkailla vetely palaa. Oma mielipiteeni on, että tuossa on jotain pielessä. Pikku kolinaa kuuluu apukuskin puolelta, mutta ei sitä Deltalla kuultu.
Viimeinen ajatus on, että voisikohan keskitasaus tai jompi kumpi Torseneista takellella niin, että auto kiemurtelee.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Suuntavakavuuskalluppi - 159
Nyt menee just yhtä vaikeeksi ku mullakin meni. Vikaa mietittiin kovasti ja epäiltiin Torsenia ja ohjaustehostinta, viallisia iskareita yms. Vein auton loppujen lopuksi paikalliselle ohjauskulma-asiantuntijalle joka sano ennen mittalaitteiden kiinnitystä että takapäässä on vikaa, silmällä näkee. Ja oliha siellä auraus ihan viturallaan. Vika vaivas pitkään ja yksi rengassarja meni ihan päreiks.alfista kirjoitti:Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti: Viimeinen ajatus on, että voisikohan keskitasaus tai jompi kumpi Torseneista takellella niin, että auto kiemurtelee.
Mulla se ongelma tuntu takapään "toispuolisella" käyttäytymisellä kaikista pahimmin, terävät pomput jommalle kummalle takapyörälle saivat aikaan akrobatialiikkkeen jota lämmöllä en muistele. Myös toisenpuolen etupyörän ja takapyörän kulkiessa asvaltissa olevan paikkalapun yli tunsi että takapyörän tullessa lapun päälle pyrki takapää ihan eri suuntaan.
Myös sellainen huomio oli että kun oli tosi liukasta, varsinkin viime keväänä kun oli jo kesärenkaat alla ja yöllä tienpinta jäätyi. Takapää oli ihan kuin ilmassa kokoajan, vatkas sivulta toiselle.
Muista huomata että Q4:lle on säädöt ihan erilaiset kuin kaksvetoselle ja jos on laskettu alusta(TI malli) niin taas on erit.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
Re: Suuntavakavuuskalluppi - 159
Huh, luulin olevani yksin tämänkin asian kanssa. Todella tuttua, terävät pomput irrottaa perän, paikkalaput aiheuttivat suunnanmuutoksen, yksi kesärengassarja päreinä. Nyt tilanne on paljon parempi, mutta osa parannuksesta lienee tunnottomien paskarenkaiden ansiota. Sain kulmien säädöstä lapun, siinä saattaa olla mallimerkintä, täytyy tarkistaa onko se nimenomaan Q4.Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Nyt menee just yhtä vaikeeksi ku mullakin meni. Vikaa mietittiin kovasti ja epäiltiin Torsenia ja ohjaustehostinta, viallisia iskareita yms. Vein auton loppujen lopuksi paikalliselle ohjauskulma-asiantuntijalle joka sano ennen mittalaitteiden kiinnitystä että takapäässä on vikaa, silmällä näkee. Ja oliha siellä auraus ihan viturallaan. Vika vaivas pitkään ja yksi rengassarja meni ihan päreiks.
Mulla se ongelma tuntu takapään "toispuolisella" käyttäytymisellä kaikista pahimmin, terävät pomput jommalle kummalle takapyörälle saivat aikaan akrobatialiikkkeen jota lämmöllä en muistele. Myös toisenpuolen etupyörän ja takapyörän kulkiessa asvaltissa olevan paikkalapun yli tunsi että takapyörän tullessa lapun päälle pyrki takapää ihan eri suuntaan.
Myös sellainen huomio oli että kun oli tosi liukasta, varsinkin viime keväänä kun oli jo kesärenkaat alla ja yöllä tienpinta jäätyi. Takapää oli ihan kuin ilmassa kokoajan, vatkas sivulta toiselle.
Muista huomata että Q4:lle on säädöt ihan erilaiset kuin kaksvetoselle ja jos on laskettu alusta(TI malli) niin taas on erit.
Oliko sinulla homma kiinni vain kulmista vai oliko jotain rikki?
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Säädön jälkeen arvot ovat näin, eli enemmän aurausta kuin mainitsemasi 0,11'. Eikä mittauslapussa ole muuta merkintää kuin vain AR 159. Lienee ollut väärät ohjearvot tekijällä.
- Liitteet
-
- 159kulmat.JPG
- (9.5 KiB) Tiedosto ladattu 4552 kertaa
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
Onhan siinä pientä uraherkkyyttä ainakin noilla Contin Sporteilla, ei kuitenkaan häiritsevästi. Tuntuu siltä että kun eturenkaiden ulkosyrjä pääsee hiukan kulumaan ja pyöristymään lisääntyy tuntemukset urissa.
Alunperin kun edessäkin oli kulmat pielessä uraherkkyys oli sellaista luokkaa että autoa ei uskaltanut naisväelle antaa, lähti urasta kuin ammus itse valitsemaansa suuntaan.
Alunperin kun edessäkin oli kulmat pielessä uraherkkyys oli sellaista luokkaa että autoa ei uskaltanut naisväelle antaa, lähti urasta kuin ammus itse valitsemaansa suuntaan.
Viimeksi muokannut Scuderia AlfaRomeo Finlan, 12 Elo 2010, 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Olisi tosi kiinnostavaa nähdä ohjearvot, mulla ainakin kaikissa pyörissä camber enemmän negatiivisella kuin edellisessä taulukossa. Siis jos ne oli asteina? Tietysti Q4 arvot voi olla eri kuin FWD.Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Deltaan oli tullut huoltiedote jossa oikeet arvot. Mulla se lappu jäi sinne ohjauskulmavirmaan, voin sitä sieltä kysyä.
vesku
Sama kuin Scuderialla, tämä oli aivan pitelemätön alkuperäisrengastuksella.
Tähän liittyy vielä sellainen ilmiö, että renkaat kuluivat voimakkaasti sisältä, eli luulisi olleen voimakkaasti haritusta tai pystykallistuma täysin pielessä. Jälkeenpäin selvitettäessä ei ainakaan haritusta ollut, pystykallistumasta en sitten tiedä, eikä se ole säädettävissä.
Kuinkahan tarkka Q4 voimanjako on? Olen ymmärtänyt, että siinä on Torsen C sekä etu, että taka-akselilla, mutta minkälainen on akselien välinen voimanjako? Voimaa pitäisi mennä esitteen mukaan 57% taka-akselille, joten eikö tuo ole käytännössä takavetoinen, eli edessä ei kannataisi olla haritusta. Ja ellei tuo luvattu 57% pidä paikkaansa vaan jako perustuu johonkin epämääräiseen öljyn viskositeettiin, niin eikö Torsen mene täysin sekaisin? Jos voimaa pukkaakin 80% taakse, niin yllä kuvailtu uralinko on valmis.
Tähän liittyy vielä sellainen ilmiö, että renkaat kuluivat voimakkaasti sisältä, eli luulisi olleen voimakkaasti haritusta tai pystykallistuma täysin pielessä. Jälkeenpäin selvitettäessä ei ainakaan haritusta ollut, pystykallistumasta en sitten tiedä, eikä se ole säädettävissä.
Kuinkahan tarkka Q4 voimanjako on? Olen ymmärtänyt, että siinä on Torsen C sekä etu, että taka-akselilla, mutta minkälainen on akselien välinen voimanjako? Voimaa pitäisi mennä esitteen mukaan 57% taka-akselille, joten eikö tuo ole käytännössä takavetoinen, eli edessä ei kannataisi olla haritusta. Ja ellei tuo luvattu 57% pidä paikkaansa vaan jako perustuu johonkin epämääräiseen öljyn viskositeettiin, niin eikö Torsen mene täysin sekaisin? Jos voimaa pukkaakin 80% taakse, niin yllä kuvailtu uralinko on valmis.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
HUOM HUOM HUOM Arvot on erit ja mää koitan käydä hakemassa sen huoltotiedotteen sieltä ohjauskulmavirmasta. Siinä on Q4 vakion ja Q4 TI:n arvot. Koitan käydä huomenna ja laittaa peedeeäffän tänne.veskuk kirjoitti:Tietysti Q4 arvot voi olla eri kuin FWD.
Viimeksi muokannut Scuderia AlfaRomeo Finlan, 13 Elo 2010, 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Scuderia AlfaRomeo Finlandese
Tuttu ongelma, jonka takia kulmia säädeltiin useaan otteeseen. Ongelma väheni hiukan, mutta ei riittävästi ja paheni aina sitä mukaa, kun kesäkiekot kuluivat. Lopulta, kun vaihdoin ne kamalat Continental Sport Contact 2:t vastaavan nopeusluokan Misukoihin, loppui vetely ja luikertelu, parani mukavuus ja väheni meteli. Silmämääräisestikin näkee, että Michelinitovat huomattavasti pyöreämpiolkaiset renkaat ja tämän uskon ainakin osaltaan vaikuttavan asiaan. Ja koko on 235/45-18.
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Hyvä hyvä, kiitos.Scuderia AlfaRomeo Finlan kirjoitti:Täsä
Säätelin juuri eilen aurausta laserpassin avulla, vaimo takapyörällä mitan kanssa... Vähän lisäsin haritusta. Vielä kun sais täyden varmuuden raideleveyksien erosta edessä ja takana niin laskut menisi varmasti oikein. Kahta eri lukua on löytynyt riippuen moottorista. Oletan omassani 2.4JTDM olevan takana 23mm kapeampi (eikä 20mm). Täytyy varmaan mitata sekin piirtämällä passin kanssa tallin lattiaan merkit molemmista akseleista...
vesku
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ee-ee-emäntä valitteli 159:n ankaraa vetelyä kun kävi juuri huitaseen vajaan tonnin lenkin itäisessä Suomessa
Itse olen huomannut saman ja senkin että kesärenkailla tilanne huononi. Olen tästä aiemminkin jossain kirjoitellutkin.
Ilmeisesti tämä on kuitenkin ominaisuus vai onko 235/45/18 renkaisilla vastaavaa probleemia. Rengas on orkkiskoko ja merkiltään Good Year F1. Olen jo sitä ja vaille että muiden takuukorjausten yhteydessä säädätän/tarkistutan kulmat. Renkaat näyttää ainakin kuluvan tasaisesti.
Voiko rengaspaineilla vaikuttaa asiaan mitenkään? Ohjekirja taisi antaa arvot: eteen 2.7, taakse 2.5 - tyhjänä.
Itse olen huomannut saman ja senkin että kesärenkailla tilanne huononi. Olen tästä aiemminkin jossain kirjoitellutkin.
Ilmeisesti tämä on kuitenkin ominaisuus vai onko 235/45/18 renkaisilla vastaavaa probleemia. Rengas on orkkiskoko ja merkiltään Good Year F1. Olen jo sitä ja vaille että muiden takuukorjausten yhteydessä säädätän/tarkistutan kulmat. Renkaat näyttää ainakin kuluvan tasaisesti.
Voiko rengaspaineilla vaikuttaa asiaan mitenkään? Ohjekirja taisi antaa arvot: eteen 2.7, taakse 2.5 - tyhjänä.
159 on vasta nettiautobongailuasteella (kun uusiakaan ei vissiin enää saa...) mutta otan kantaa noihin renkaiden jyrkkään olkaan...
GY F1 on poskettoman jyrkkolkainen, vastaa liki kisarengasta. Suomen teillä on aivan satavarmaa, että vetelee moisella renkaalla urissa auto kuin auto. Suomessa toki on maailman paskimmat tiet ja GY tuskin suomea varten tekee "GY F1 Finland Edition" mallia jossa olka olisi pyöreämpi.
Nokian Hakka on älyttömän pyöreäolkainen "sport" rengas ja kun ne Venäjällä tehdään, niin vissiin viitsivät suomeakin ajatella, eli todella hyvät renkaat ja hiljaiset jopa kevätkarhealla asfaltilla. Ongelma tosin on kuluminen, kesä ja vainaat.
GY F1 on poskettoman jyrkkolkainen, vastaa liki kisarengasta. Suomen teillä on aivan satavarmaa, että vetelee moisella renkaalla urissa auto kuin auto. Suomessa toki on maailman paskimmat tiet ja GY tuskin suomea varten tekee "GY F1 Finland Edition" mallia jossa olka olisi pyöreämpi.
Nokian Hakka on älyttömän pyöreäolkainen "sport" rengas ja kun ne Venäjällä tehdään, niin vissiin viitsivät suomeakin ajatella, eli todella hyvät renkaat ja hiljaiset jopa kevätkarhealla asfaltilla. Ongelma tosin on kuluminen, kesä ja vainaat.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Tuo vastaisi omia kokemuksia. 159:ssä on Nokian Hakka Z ja GTV:ssä nuo F1:et. Toki kokoeroakin on tuuman verran (17/18 ).Uotinen kirjoitti: GY F1 on poskettoman jyrkkolkainen, vastaa liki kisarengasta. Suomen teillä on aivan satavarmaa, että vetelee moisella renkaalla urissa auto kuin auto. Suomessa toki on maailman paskimmat tiet ja GY tuskin suomea varten tekee "GY F1 Finland Edition" mallia jossa olka olisi pyöreämpi.
Nokian Hakka on älyttömän pyöreäolkainen "sport" rengas ja kun ne Venäjällä tehdään, niin vissiin viitsivät suomeakin ajatella, eli todella hyvät renkaat ja hiljaiset jopa kevätkarhealla asfaltilla. Ongelma tosin on kuluminen, kesä ja vainaat.
159 ei kuitenkaan vettele mielestäni ollenkaan, vaan menee varsin junamaisesti. Vertailupohjana tuo GTV ja lisäksi edellinen 156 16" renkailla.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- Fangio
- Viestit: 36
- Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
- Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
- Paikkakunta: Helsinki
Ilmoittaudun kerhoon.
Ostin nykyisen auton vuosi sitten keväällä. Tarkastutin kulmat ja alla on orkkisvanteet sekä rengastuksena Bridgestone Potenza R055 225/50 R17:t. Rengaspaineet aina hieman yläkantissa; käytän yleensä joka renkaassa 2,8.
Kulki kesällä mukavasti, ei vedellyt eikä ollut uraherkkä. Talven lumirytyytyksen jälkeen kesärenkaat alle ja tänä kesänä vetely melkoista, vaihtaa tien urapaikoissa suuntaa.
Oli juuri katsastettavana; kuulemma kuluttaa renkaita epätasaisesti. Eli taidanpa tarkastuttaa kulmat...
Ostin nykyisen auton vuosi sitten keväällä. Tarkastutin kulmat ja alla on orkkisvanteet sekä rengastuksena Bridgestone Potenza R055 225/50 R17:t. Rengaspaineet aina hieman yläkantissa; käytän yleensä joka renkaassa 2,8.
Kulki kesällä mukavasti, ei vedellyt eikä ollut uraherkkä. Talven lumirytyytyksen jälkeen kesärenkaat alle ja tänä kesänä vetely melkoista, vaihtaa tien urapaikoissa suuntaa.
Oli juuri katsastettavana; kuulemma kuluttaa renkaita epätasaisesti. Eli taidanpa tarkastuttaa kulmat...
Ei auta kulmien tarkastus. Vaikka säädetään tehtaan arvoihin, niin kuluttaa renkaita, tämä yksilö sisäreunasta. Lisäksi vetelee niin penteleesti. Vasta säätö tehtaan arvoista poiketen edessä nollaan tai jopa auraukselle auttaa.
Jokin kumipusla siellä antaa periksi ja päästää kulmat ajovedolla pieleen. Onko ehdotuksia? Uretaanit kaikkiin vai?
Jokin kumipusla siellä antaa periksi ja päästää kulmat ajovedolla pieleen. Onko ehdotuksia? Uretaanit kaikkiin vai?
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Itellä michelin primacy hp:t 225/50/17 pyöreäolkainenmalliltaan tuo rengas. Talvirenkaiden jälkeen tuntuma on kieltämättä kevyt mutta en uraherkkyyttä aisti. Enemmänkin tuntuu löysäseinäiseltä tuo rengas kuin uraherkältä. Nostin paineet 3.0 asti ennenkuin alkoi miellyttää. Edellinen auto oli seat leon ja sitä ei tarttenu ohjata kun se seuras uria kuin juna raiteita. 159 joutuu ajamaan ainakin näillä renkailla. Se ei tosin tunnu epämiellyttävältä.