156 ja ruoste
Valvoja: Moderators
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
156 ja ruoste
Onko muilla sellaisia ongelmia että kattossa on ruostetta? Itsellä on pieniä ruoste "läikkiä" katossa. Ja apukuskin puolelta tuulilasin nurkasta alkaa ruostua myös. Onkos kellään mitään hyvää vinkkiä että miten kannattas korjata se nurkka? On myös käynyt mielessä että maalauttas koko auton. Missähän päin suomea olis halpa paikka jossa kannattas maalauttaa?
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
itsellä aivan samanlaisia oireita, hoidoksi ajattelin seuraavaa:
-tuulilasi veks (ruoste jatkuu tuulilasin reunan alle)
-paikkaa ruosteet ja ruosteenestomaali siihen lasin reunaan
-kevyt pohjahionta katolle ja maali + lakka koko kattoon uusiksi
-uusi lasi asennettavaksi johonkin lasinvaihtofirmaan
uusi tuulilasi maksaa n.230e kun sitä olen kysellyt + työt ofc. maalit + lakka maksaa muutaman kympin (ruisku ja muut värkit löytyy jo). teeetettynä moinen homma maksaa n.600e--> kun sitäkin joskus kyselin.
-tuulilasi veks (ruoste jatkuu tuulilasin reunan alle)
-paikkaa ruosteet ja ruosteenestomaali siihen lasin reunaan
-kevyt pohjahionta katolle ja maali + lakka koko kattoon uusiksi
-uusi lasi asennettavaksi johonkin lasinvaihtofirmaan
uusi tuulilasi maksaa n.230e kun sitä olen kysellyt + työt ofc. maalit + lakka maksaa muutaman kympin (ruisku ja muut värkit löytyy jo). teeetettynä moinen homma maksaa n.600e--> kun sitäkin joskus kyselin.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Ahaa juu! Täytyy varmaan itekki tehdä samalla tavalla. Tosin taidan kaverille viedä maalattavaksi ja lakattavaksi. Ei ole itsellä kovin paljoa kokemusta auton maalaamisesta.Qtio kirjoitti:itsellä aivan samanlaisia oireita, hoidoksi ajattelin seuraavaa:
-tuulilasi veks (ruoste jatkuu tuulilasin reunan alle)
-paikkaa ruosteet ja ruosteenestomaali siihen lasin reunaan
-kevyt pohjahionta katolle ja maali + lakka koko kattoon uusiksi
-uusi lasi asennettavaksi johonkin lasinvaihtofirmaan.


"Having no way as way, having no limitation as limitation"
Tässä Nyt Varoituksen sana kaikille 156 omistajille.!!!
Katsastin auton tammikuussa ja muutenkin olen 2/3 kertaa vuodessa käynyt auton alla. Viime kesänä tuli jopa öljyttyä pohja toistamiseen. (ed 2008)
Nyt tuli pakoputken vaihdon yhteydessä karsea yllätys. Muuten siistin näköisessä pohjassa oli 4 cm reikä. Tätä rassatessa sain pehmoista peltiä sitten pois kirjekuoren kokoiselta alueelta. Tämä löytyi kuskin penkin alta.
Lisäksi pari nyrkin kokoista reikää sain tehtyä takajalkatilaan. Ruoste oli mennyt lisäksi usessa kohdassa massan alla piilossa.
Pohjaa tuli putsattua ruosteesta lähes 50% ja reikiä paikattua 1 iso, 2 nyrkinkokoista ja 5 pientä.
Suurin syypää lienee jalkojen mukana tullut lumi sekä pohjassa olevien tuuletusreikien tukkeentuminen. Itsellä ollut käytössä jo 3 talvea Rensin kaukalomatot mutta 8 vuotta tämä yksilö on ollut ilman.
Jos suunnittelet pitäväsi nykyistä 156 vähänkin pitempään niin suosittelen NYT:
A) Siirrä etupenkit mahdollisimman eteen. Irroita takapenkin istuinosa (2 kpl kuusiopultteja alaosassa). Irroita kynnyslistat (vedä ylös rauhallisesti mutta voimalla). Irroita etupenkkien alta "puhallus suullakkeet". Nosta matto ja Bitumi että näet kunnolla tuonne alle. Tarkista varsinkin tuo suullakkeen kotelo/penkin kannakepalkin alta.
Jos kaikki näyttää ok, laita edes kunnon kotelon suoja-aineet. Jos löytyy ruostetta niin aloitettava kunnon putsaus yms. Lattiassa kiinni oleva bitumikin kannattaa repiä pois.
B) etupenkit mahdollisimman taakse. Kynnyslista pois. Nosta matto ja Bitumi että näet kunnolla tuonne alle.
Lattiassa kiinni oleva bitumiakin kannattaa repiä pois varsinkin penkin kannatinpalkin kohdalta.
Viikko vietettiin auton alla mutta nyt voidaan toivattaa tältä osalta ruosteettomat terveiset
Katsastin auton tammikuussa ja muutenkin olen 2/3 kertaa vuodessa käynyt auton alla. Viime kesänä tuli jopa öljyttyä pohja toistamiseen. (ed 2008)
Nyt tuli pakoputken vaihdon yhteydessä karsea yllätys. Muuten siistin näköisessä pohjassa oli 4 cm reikä. Tätä rassatessa sain pehmoista peltiä sitten pois kirjekuoren kokoiselta alueelta. Tämä löytyi kuskin penkin alta.
Lisäksi pari nyrkin kokoista reikää sain tehtyä takajalkatilaan. Ruoste oli mennyt lisäksi usessa kohdassa massan alla piilossa.
Pohjaa tuli putsattua ruosteesta lähes 50% ja reikiä paikattua 1 iso, 2 nyrkinkokoista ja 5 pientä.
Suurin syypää lienee jalkojen mukana tullut lumi sekä pohjassa olevien tuuletusreikien tukkeentuminen. Itsellä ollut käytössä jo 3 talvea Rensin kaukalomatot mutta 8 vuotta tämä yksilö on ollut ilman.
Jos suunnittelet pitäväsi nykyistä 156 vähänkin pitempään niin suosittelen NYT:
A) Siirrä etupenkit mahdollisimman eteen. Irroita takapenkin istuinosa (2 kpl kuusiopultteja alaosassa). Irroita kynnyslistat (vedä ylös rauhallisesti mutta voimalla). Irroita etupenkkien alta "puhallus suullakkeet". Nosta matto ja Bitumi että näet kunnolla tuonne alle. Tarkista varsinkin tuo suullakkeen kotelo/penkin kannakepalkin alta.
Jos kaikki näyttää ok, laita edes kunnon kotelon suoja-aineet. Jos löytyy ruostetta niin aloitettava kunnon putsaus yms. Lattiassa kiinni oleva bitumikin kannattaa repiä pois.
B) etupenkit mahdollisimman taakse. Kynnyslista pois. Nosta matto ja Bitumi että näet kunnolla tuonne alle.
Lattiassa kiinni oleva bitumiakin kannattaa repiä pois varsinkin penkin kannatinpalkin kohdalta.
Viikko vietettiin auton alla mutta nyt voidaan toivattaa tältä osalta ruosteettomat terveiset

- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Yllätys oli melko suuri vuonna 2005, kun ruostesuojafirmasta soitettin, että paikataanko pohjassa ollut reikä. Reikä oli kuskinpenkin takana, jalkatilassa. Autohan oli muuten siisti, kuten on vieläkin.
Tuo pohjan alkuperäinen kumipinnoite on aika petollinen, kun paska pääseekin väliin huomaamatta muhimaan..
Tuo pohjan alkuperäinen kumipinnoite on aika petollinen, kun paska pääseekin väliin huomaamatta muhimaan..
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Aina kun uusi Alfa esitellään niin lehdissä puhutaan kuinka Alfa on nyt vihdoin päässyt eroon sitä vaivanneista laatuongelmista. Erityisesti ruosteongelmista. Jo 1980-luvulla Alfa 75:en esittelyn aikaan puhuttiin kuinka nyt on asiat toisin (lueskelin jotain vanhaa TM:ää / Tuulilasia hiljattain).
Ei ole.
Kuten kaikki 156:en omistajat nyt alkavat huomata. Kymmenen vuotta vanha 156 ei paljoa poikkea kymmenen vuotta vanhasta Alfa 75:stä (vuonna 1999).
Kokemusta on.
Ainut positiivinen puoli on se, että aikaisemmin "ruosteettomina" pidetyt automerkit ovat heikentäneet tasoaan huomattavasti. Siispä Alfa ei enään erotu niin pahasti.
Ei ole.
Kuten kaikki 156:en omistajat nyt alkavat huomata. Kymmenen vuotta vanha 156 ei paljoa poikkea kymmenen vuotta vanhasta Alfa 75:stä (vuonna 1999).
Kokemusta on.
Ainut positiivinen puoli on se, että aikaisemmin "ruosteettomina" pidetyt automerkit ovat heikentäneet tasoaan huomattavasti. Siispä Alfa ei enään erotu niin pahasti.
Cheer up, the worst is yet to come.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Ja helmoissa on se ikävä homma että ne lahoaa sisältä päin(onneton suoja-aine ja suomen talvi)!V6 kirjoitti:joo kyllähän se 156 muhii kymmenen vuoden iässä, jos ei ole mitään lisäsuojauksia tehty, molemmat 156set suojasin noin 2-3 vuoden iässä eikä ongelmia, eikä ollut 155sissakaan. Eli kannattaa tosiaan katsella niitä pohjia jos autonsa 10 vuotta vanhana ostaa...
Kattomalla ei ostoaikeissa paljoa viisastu, mutta koputelemalla voi huomata? Joku mittari vois olla hyvä joka kertois seinämävahvuuden

Kylläkyllä
Mullakin pari kuukautta sitten pistettiin puoli metriä uutta peltiä kuskinpuolen penkin alle. Ymmärtääkseni ruoste lähti huolimattomasta tunkin käsittelystä mutta pitää kyllä tsekata vielä noitten lattiamattojen alta.
Täällä oli infoa tästä pohjan ruostumisesta: http://www.flyvholm.dk/wetalfa/
Itsellä tuulilasin yläreuna siisti vielä mutta vasemman takaoven alareunassa on ihan pientä kukkimista.
Täällä oli infoa tästä pohjan ruostumisesta: http://www.flyvholm.dk/wetalfa/
Itsellä tuulilasin yläreuna siisti vielä mutta vasemman takaoven alareunassa on ihan pientä kukkimista.
Re: Kylläkyllä
niin toi on lähinnä vesivuodoista, toki se aiheuttaa ruostumista pidemmän päälle jos vesi pääsee lillumaan autossa
Tuulilasin etureuna ihan kupan runtelema. Menee ensi viikolla ensiapulaittoon samalla kun korjataan jonkun humoristin avaimella raapimat jäljet konepellistä ja etulokarista.
Eilen huomasin, että repsikan puolella kukkii helman takasauma. Täytyy kiireesti putsata ja laittaa edes jotain peitoksi. Joku onneton remonttipena on nostellyt tunkilla helmoista niin, että on paristakin kohdasta helma taittunut ja sauma auennut, arvattavasti ruosteessa, täytyisi nekin sirklata puhtaaksi ja maalata ja massata.
Niin se vaan galvanoitu peltikin ruostuu, kun aikaa kuluu ja suola lentää...
Eilen huomasin, että repsikan puolella kukkii helman takasauma. Täytyy kiireesti putsata ja laittaa edes jotain peitoksi. Joku onneton remonttipena on nostellyt tunkilla helmoista niin, että on paristakin kohdasta helma taittunut ja sauma auennut, arvattavasti ruosteessa, täytyisi nekin sirklata puhtaaksi ja maalata ja massata.
Niin se vaan galvanoitu peltikin ruostuu, kun aikaa kuluu ja suola lentää...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.