alfa 156 käynnistysongelmat..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

alfa 156 käynnistysongelmat..

Viesti Kirjoittaja annika »

joo eli minulla on 156, vm 99, 2,0l sellainen ongelma ettei se mielellään käynnisty.
välillä se kuulostaa siltä että yrittää käynnistyä mutta hyytyy, välillä taas ei minkäänlaista äännähdystä,ainoastaan sihahtaa.
akku vaihdettiin pari viikkoa sitten, kun luultiin että akku on tyjä (sitä ei oltu vaihdettu ilmeisesti hyvinkään pitkiin aikoihin liekö ollenkaan). sen jälkeen auto oli kunnossa mutta nyt käynnistyongelmat jatkuvat..
kellään saman tyylisiä ongelmia tai tietoa mistä voisi johtua?

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

toinen ongelma mikä pitäisi saada kuntoon on mittarilukemataulukko katosi näkyvistä.. onko siel jokin sulake tms?
autoistahan en itse juurikaan mitään tiedä, joten pienikin apu olisi kiitettävää.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eiköhän matkamittarista kärähtänyt taustavalon polttimo. Siellä on tavallinen 1,2 watin lasikanta, vaihto on helppo nakki.
- Epäkelpokeräilijä -

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

kiitos,ilmeisesti siis ihan itse vaihdettavissa vai?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo. Nopeusmittaria ympäröivän muovikehyksen ristipääruuvi auki, kehys pois ja alta paljastuvat muutamat ruuvit auki. Sitten mittari tulee vetämällä pois paikaltaan ja polttimon pääsee vaihtamaan. Kannattaa vaihtaa samalla kaikki muutkin polttimot, muuten viimeistään seuraavalla viikolla kärähtää viereinen tuikku.
- Epäkelpokeräilijä -

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

loistavaa, täytyykin huomenna perehtyä asiaan! kiitos :)

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kannattaisi tarkistaa latausjännite jos uusi akku auttoi mutta nyt sitäkin on virta vähissä.

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

kuinkas sen pystyy tarkistaan?

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

ja voiko akku sit noin nopiaa tyhjentyy?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

kyllä uus akkukin hyytyy nopeasti jos laturi ei pelaa kunnolla.yleismittarilla voi mitata akun jännitteen.auto käynnissä pitäis olla 14 Voltin nurkilla jos kauheesti liikaa tai vähemmän niin ei hyvä.

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

täytyypä tarkastaa sekin.. auto ollut itselläni nimittäin vasta nelisen kuukautta, alkuun toimi oikein kivasti, mut nyt sit tullut pienii ongelmii.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, tyhjentyy yllättävän nopiaan ellei lataa. Tosiaan akun plus ja miinusnavoilta mittaa jännitteen - ilman käyntiä siellä pitäisi olla se 12v ja käydessä se about 14v. Jos lataus toimii niin sitten siellä purkaa joku akkua. Millaista ajomatkaa ajat? Meinaan pätkajossa silloin akku ei kerkee edes latautua jos on kauheen tyhjä.

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

joo no enimmäkseen lyhyitä ajoja tulee ajettua, työmatka on about kaks kilsaa. mut sit oon kyl huomannu että paremmin starttaa jos on ajanu pidempää välii esim täältä turust savoon!
voiks noita akunlaturii tai mitä ovatkaan ni vaihtaa?

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Voi, ei autoa tartte siksi vaihtaa :wink: . Vaihtolatureita nykyään melkeen laitellaan ja laturi ja starttikorjaamot alkvat olla katoavaa kansanperinnettä. Tosin osa noista maksaa sen verran että korjaustakin kannattaa harkita... Aikoinaan Rauhankadun päässä oli ainakin yksi paja, ja sitten Läntisellä Pitkäkälläkadulla kanssa, alkupäässä linkkariaseman päässä mutta ainakaan sitä ei taida olla siinä enää. Näemmä google löytää edelleen tuon Turun Laturin ja Startin, Rauhankadulta...

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

okei, kiitos! täytyykin siis huomenna kokeilla käyttää tuota mittaria ja tarkistaa ne jännitteet. ja jos ei oo mikä pitäs ni sit ilmeisesti tuonne rauhankadulle suunta!

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu, noin kannattaa toimia. Nuo nykyiset laturit ei oo enää ollenkaan tehty niin helpoiksi purkaa kuin vanhat, noin kotimekaanikkojen silmin. :(

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

niinpä tietysti. osaatko yhtää arvioida mitä sellai sit tulis kustantaa?

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Motonetin hinta vaihtolaturille näytti ole 159e (+50e pantti jonka saa takas kun palauttaa vanhan sinne), en tiiä onko halvin eli kannattaa kysyä muualtakin, kuten esim. sieltä Rauhankadulta ja täällä foorumillakin mainituilta kauppiailta. Asenneuksen hinnasta en osaa heittää arviota.

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

auts. toivottavasti sais jostai ees pikkusen edukkaammin!

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Lohduttaudu sillä että 01-> hinta näytti olevan 229e :mrgreen: Mut mittaa ensin nyt se latausjännite.

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

jees, teen sen ja olen tässä asiassa huomenna viisaampi :)

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei se laturi kaikkein helpoimmassa paikassa tuossa mallissa ole. Marellin laturi taitaa olla, eikä niin simppeli purkaa kuin boschilainen. Käytetty ehjä löytyy, mutta se on eriasia haluaako sellaisen asentaa.

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

eli mittasin tuon jännitteen ja se näytti 12,9V sammuksissa.
mutta kun vaihdoin polttimon siihen mittariin mikä näyttää paljonko on ajettu niin se pysyy edelleen pimeenä? voiko johtua jostai muusta vai teinköhä jotai väärin?

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

selvennettäköön vielä että ennen ko mittasin tuon jännitteen niin olin ajanut semmoisen 80km..

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Laturi pelaa, eli hyvä homma. Sitten katsoisin että minkä näköinen se vanha mittariston palanut polttimo on, näkeekö siitä rikkinäisen langan, tai onko se polttimo hyvin tumma sisältä, eli lanka vahvasti kulunut tai poikki. Jos vanha polttimo näyttää ehjältä voi matkamittarivalossa olla jotain muuta vikaa, muutoin epäilisin neitin asennus/osanhankintataitoja, kun ei ihan mistään kokeneesta asentajasta kuitenkaan puhuta :wink:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin onko käynnistyminen huonoa aina vai esim. ajamattoman jakson jälkeen - eli starttaako hyvin heti vaikka sen jälkeen kun on tullut ajosta, ja jännite on tuollainen riittävä? Meinasin vaan jos jossaan on virtavuoto - tai sitten joku virrankuluttaja päällä... Tai sitten vika on startissa tai jossaan muualla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

annika kirjoitti:12,9V sammuksissa.
Ja käynnissä?

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jos jännite on sammuksissa tuollainen niin kyllä lataus silloin toimii - tosin olisihan sekin kiva tietää.

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Viesti Kirjoittaja Leon »

Näin aktiivista avustusta ei oo ennen kyl ollutkaan :oops:

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

kävin mittaamassa ne juurikin uudestaan, eli sammuksissa 12,67V ja käynnissä 14,11V.
Harri: auto käynnistyy aina pitkien matkojen ajon jälkeen mukavasti, mutta jos se on ollut ajamattomana, sanotaan vaik ny kolmisen päivää ni sit on ongelmaa. ja vaik se sit lopulta käynnistyy ja sillä ajaa vajaan 10 km ni seuraavan kerran ei käynnisty taaskaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ookkei eli laturi toimii ja akunkin voisi olettaa toimivan. Seuraavaksi pitäisi mitata virrankulutus. Eli kaikki ovet ja laitteet kiinni ja virta pois. Sitten akusta toinen kenkä irti ja virtamittari irtonaisen akunkengän ja vapaana olevan akunnavan väliin. Toisin sanoen yhdistetään irroitettu akunkenkä virtamittarin kautta. Sitten katotaan että montako Ampeeria virtaa kuluu.

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

tolla samalla yleismittarilla pystyy tekemään sen?
täytyy huomenna valoisan aikaan yrittää taas leikkiä mekaanikkoa.
ja hei, pitäiskö niiden polttimoiden (nopeusnäytön) oranssien päiden lähteä helpostiki irti silloin kun vaihtaa polttimoa?

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kuulostais vähän siltä että purkaa tosiaan akkua jostain - mittaa se jännite sellaisen useamman päivän seisonnan jälkeen. Veikkaan että on silloin huomattavasti alhaisempi. Ja voi sen virrankulutuksen mitata myös yleimittarilla - akunkenkä irti ja yleimittari väliin 10A asetuksella. Ja voihan tuota virrankulutusta mittailla myös sulakkeilta.

edit - mä olin hidas :mrgreen: . Niin pystyy tekemään silloin jos vaan tosiaan on riittävän iso alue virranmittaukselle - siitä sun yleimittarista mitään tietämättä.

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

okei, täytyy siis antaa sen seisoa muutama päivä :) kiitos vaan avusta kaikki, mä oon vielä tälläi aloittelija näissä asioissa!

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Mittaus tuloksia ilman mitään päällä (kello käy+radiossa punainenvalo) 0.02A.
Takaluukun valo palaa 0.7A.
Mankka (ei alkuperäinen) 1.7A
Nuo kulutukset omassani, jos jollekin jotain hyötyä.

Edit:
Eihän mikään valo jää palamaan.
Takaluukun?
Hansikaslokeron?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
sansse
Viestit: 79
Liittynyt: 16 Syys 2008, 16:20

Viesti Kirjoittaja sansse »

Jep ainakin itselläni radio purki akkua, sillä ei ollut alkuperäinen ja johtosarjan sovitin liittimet oli tehty jotenkin fiksusti siten että radion sai päälle vaikka virrat oli pois. Elikkäs radiolle kulki jatkuva heräte.

Kannattaa tarkastaa/tarkistuttaa radion liitokset ja ja koittaa mitata virrankulutus radion sulake irti. eli virrankulutksen mittaat siirtämällä mittarista ensin punaisen johdon kolmanteen reikään jossa lukee jotain esim 20A tai 10A ja fused vieressä. Sitten mittari A asentoon ja akun miinuskenkä autosta irti. Sitten laitat mittarin akunkengän ja miinuskaapelin väliin. Ei ole väliä kummin päin johdot.

normaali kulutus tosiaan sen 0,02A virrat poiskytkettynä ja ovet kiinni.
Ja toi radio saattaa tosiaan viedä sen 1,0-2A riippuen radiosta jos on kytketty väärin.

Helpoin tapa selvittää että mikä syö virtaa on mitata virrankulutus ja ottaa yksitellen eri laitteiden sulakkeita irti. ohjekirjasta löytyy sulakkeiden sijainnit ja mihin laitteisiin mikäkin vaikuttaa.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Mittauksessani tarkoitin radion päällä ollessa 1.7A.
Siihen hän nyt vaikuttaa moni asia.

Virran mittauksessa kannattaa olla varovainen, ettei riko mittaria.
Mittaus siis vain johdon välistä, esim sulake irti ja sulakkeen eri puolilta.
Kannattaa mittauksen jälkeen siirtää mittarin johto heti takas V alueelle, ettei seuraavalla kerralla jännitettä mitatessa ole johto amperi alueella.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

beetta julia kirjoitti: Kannattaa mittauksen jälkeen siirtää mittarin johto heti takas V alueelle, ettei seuraavalla kerralla jännitettä mitatessa ole johto amperi alueella.
Jos joku ei tiedä niin useimmissa mittareissa (niissä joissa on useampi paikka mittausjohdoille) "amppeeri asento" = oikosulku eli johtoja ei tosiaankaan kannata jättää niihin paikkoihin vaan volttien mittauspaikoille jolloin ei voi käydä mitään vahinkoja...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

annika
Viestit: 18
Liittynyt: 20 Elo 2010, 14:15
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja annika »

okeeei, no cd-soitin tossa autossa ei tosiaa oo alkuperäinen ja toimii aivan uskomattoman huonolla tavalla muutenki, niin jospa se vika sieltä löytyisi! täytyy siis mitata sen kulutus seuraavaksi, toivottavasti se on yhtä kätevää kuin saatte sen kuulostamaan :)

Vastaa Viestiin