Jeps, nyt surullista stooria Vajaa 2 ja puolivuotta alfistina ja vieläpä erittäin tyytyväisenä Nyt sitten kesäloman lopuksi matkoilla ollessa jakohihna poikki, kyseessä siis 2.5 V6 -99. Ensi keväänä olisi viimestään hihna pitänyt vaihtaa ja tarkoituksena olikin tehdä nyt syksyllä hieman ennakkoon, mutta näköjään liian myöhään... Epäilen että liike josta auton ostin ei jakopään osia kaikkia vaihtanut vaikka niin suullisesti sovittiin.
Eli kysynkin nyt viisaammilta mitä tuon kanssa kannattis tehä, vakaa aikomus olisi ainakin vielä korjata kaverin kanssa jolla tilat ja enemmän kokemusta joskin iteki jakohihnoja pari vaihtanu mutta ei näin monimutkaseen myllyyn. Oletettavasti venttiilejä on mutkalla ainakin ja tietysti nuo jakopäänhilut menee uusiksi. Jos nuilla osilla selviäis ja työkustannukset ei Deltan kuninkaallisen huollon hintoihin mene, homma lienee taloudellisesti kannattavaa..? Mietin myös olisiko moottori kokonaisuudessaan kuinka iso työ ottaa irti jollonka tilaa laitella olis paljon paremmin ja samalla laturin huolto ja mahd. laatikon puoleinen stefa vaihtaa josta vuotanut öljyä iät ja ajat.
Kyllähän moottorin irroittamista kannattaa harkita, jos laajempaa huoltoa tekee. Mikäli ei ole nosturia käytössä, saa koneen alakautta laatikon kanssa kun purkaa puskurin ja syylärin, sekä alapalkin pois. Tunkin nostopisteistä hallitunkilla ylös molemmilta puolin, nostoa täytyisi olla n. 45 cm ja koneen voisi tiputtaa jonkin rullakon päälle. Johdotukset ovat melko selväpiirteiset, vetarit irti ja tehostimen letkut ym. sitten moottorien tukikumit irti ja se on siinä noin lyhykäisyydessään.
Itse tein vastaavan projektin, työt koneistusta lukuunottamatta tein itse. Moottorinosat tuohon v6:seen on vaan sen verta kalliita, että loppujenlopuksi ei ollut kannattavaa remontoida. Halvemmalla olisi ostanut toimivan.
Edit: moottorin irroituksella en usko olevan juuri hyötyä, tuon koneen yläkerran saa aikas hyvin purettua paikallaankin.
Epezi kirjoitti:Itse tein vastaavan projektin, työt koneistusta lukuunottamatta tein itse. Moottorinosat tuohon v6:seen on vaan sen verta kalliita, että loppujenlopuksi ei ollut kannattavaa remontoida. Halvemmalla olisi ostanut toimivan.
Edit: moottorin irroituksella en usko olevan juuri hyötyä, tuon koneen yläkerran saa aikas hyvin purettua paikallaankin.
Mitä kaikkea jouduit laittamaan? Tuo räpsähti lähes tyhjäkäynnillä joten elättelen toiveita että ei hirmusti vahinkoa olis tullut. En vielä ole ehtiny tutkia tuota kansien rakennetta mistään opuksesta. Kaveri, toyota mies ,tuumasi että eihän siitä välttämättä ole venttiilejä menny jos ei ihan jumissa ole kone, epäilin vahvasti lausuntoa
Koneen nostoa pois paikaltaan pitää vielä pohtia mitenkä tekee. Pikaisesti katottuna käytetty motti oli n1500 ekua...
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos ei kestänyt vaihtoväliä niin eikö asia voisi kuulua takuun piiriin?
Ehkä jos auton ostosta vaikkapa vuoden sisällä olis paukahtanu mutta kun kulunut jo yli kaksi vuotta lienee täysin turhaa enää alkaa taistelemaan vaikka ei vaihtoväli olekkaan mennyt umpeen. Periaatteessa hihnahan voi katketa ihan millon tahansa ilman mitään syytä.
Epäilen kyllä että liike on vaihdattanut esim. pelkän hihnan tms ja kiristin ja muut rullat vaan tsekattu. Mistäpä tuon tietää kun mitään papereitakaan asiasta ei saanut. Sittempä tuo selvinnee kun jakopäätä aletaan aukomaan löytyykö joku selkeä syy hihnan menoon.
Moro. Sama homma kävi mulle tänä kesänä: lähes tyhjäkäynnillä hihna POX... Takimmaisesta kannesta meni kolme pakoventtiiliä mutkalle. Kannatta tutkia ennenkuin alkaa koko konetta vaihtamaa. Ei välttämättä isoja vaurioita.
Rossi kirjoitti:vaikka ei vaihtoväli olekkaan mennyt umpeen.
Juuri tuon takia siitä kannattaa taistella. Kyllä oikein tehty hihnanvaihto tulee kestää tuon vaihtovälin minkä maahantuoja on määritellyt. Täällä on monia esimerkkejä, missä on ainakin osa kustannuksista korvattu vaihdon suorittaneen liikkeen toimesta kun hihna/kiristin/joku muu on tuhonnut jakopään.
Tosiaan oma ohjeeni on että koneen irroituksella ei mitään hyötyä tavoita, tuohon koneeseen onnistuu hommat hyvin paikallaan.
Ennen remppaa kannattaa vähän laskiskella että mikä se auton arvo itsellesi on. Itse ostin auton rikkinäisenä 1500€:lla. Rempan jälkeen päätin myydä pois ja sain juuri kulut katettua myyntihinnalla, työpalkkaa ei jäänyt euroakaan.
Nytpä hieman päältä purettu konetta, aika simppelisti kaikki onnistunu tähän mennessä koneen ollessa paikallaan. Alustava katselmus näytti että taemmasta kannesta olis kaksi imuventtiiliä mutkalla, ensi kerralla asian varmistus. Eli toistaseks suht hyvältä vaikuttaa.
Lueskelin tuosta myyjän virhevastuusta autokaupassa kuluttajaviraston sivuilta, pitänee ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen jos sieltä jotai korvausta sais.
Semmonen vinkki sitten takimmaisen kannen irroitukseen että se mahtuu tulemaan ylös pakosarjoineen. Nimittäin pakosarjan irroitus paikallaan on aikas veemäinen homma.
Epezi kirjoitti:Semmonen vinkki sitten takimmaisen kannen irroitukseen että se mahtuu tulemaan ylös pakosarjoineen. Nimittäin pakosarjan irroitus paikallaan on aikas veemäinen homma.
Kantta koitettiin illalla nostaa pakosarjoineen pois, mutta kyllä se alko ahistamaan kiinni, kuitenki aika ylös saatava nostettua. Pitänee saaha moottoria vähä kallistettua eteenpäin..? Vai onko tuossa joku jippo, oli sen verta myöhä jo että laitettiin pillit pussiin ja jätettiin hautumaan
Se voi olla että sillä lähtee Olihan tuostakin näköjään juttua tuossa toisessa tapauksessa. Illalla tuo selvinnee ku homma jatkuu. Etummainen kansi edelleen näyttää säästyneen ja taemmasta ainaki 4 imuventtiiliä mutkalla (määrä kasvaa uhkaavasti...) Varmaan tuo sama on käyttää toinenkin kansi auki niin tietää varmasti että kunnossa on ja toisaalta nuo tiivisteet taitaa tulla pakettina, edullisena pakettina
On se ihme juttu. Itsekin huomannut useasti, että kun joku vastustaa/tuntuu mahdottomalta, niin tupakalla käyntikin jo auttaa. Kahvi tietysti enemän, kaljasta nyt puhumattakaan.
Kunnon känni niin asia on jo melkeen tehty=hyvin suunniteltu on puoliks tehty
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Tottakai, molemat kannnet pois, pyttyjä kannattas yrittää putsata(imurillakin lähtee jotain). Tovottavasti männät ja sylinterit ehjiä.
Mutta jos sylintereissä vähäkin pitkittäis naarmuja, niin pois ja hoonaus/poraus.
Kun kansi on pois, pyörittelisin hetken konetta (startilla). Näkisi ottei pytyissä ole mitään.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
V6:nen on sylinteriputkilla, ja jos konetta vähänkin liikauttaa kannen ollessa irti, nousee putki ylöspäin jolloin sylinteriputken alatiivisteet joutuu uusimaan. Projekti laajenee.
V6:nen on sylinteriputkilla, ja jos konetta vähänkin liikauttaa kannen ollessa irti, nousee putki ylöspäin jolloin sylinteriputken alatiivisteet joutuu uusimaan. Projekti laajenee.
Riskiä ei tietenkään kannata ottaa, mutta mainitsempa ratokseni epähuomiossani pyörittäneeni 75:n kardaania kannen ollessa irti, eikä sylinterien seinät olleet edes hyvässä öljyssä, niin silmämääräisesti ei sylinteriputket nousseet yhtään. Tiedä sitten miten 22v ikä putkien tiivisteissä vaikutti.
Ei kun tuo Busso-V6 on kelluvilla sylinterinputkilla, puristuvat kannen ja lohkon väliin. Kun kannen ottaa veks niin putket voi nostella nätisti pihalle.
Niin eli alumiinilohkoiset Alfan moottorit on ns. märillä putkilla, joiden ympärillä on jäähdytysneste ja itse lohko on oikeastaan vain vesivaippa. Ei tämä rakenne nyt mitenkään ainutlaatuinen ole, joskin harvinaisempi kuin lohkoon asennetut "kuivat" putket tai suoraan lohkoon poratut sylinterit.
Kirkinen kirjoitti:kossu voi olla jo liian voimakasta...
Samaa mieltä, sitte vois alkaa jo löytymään ihan ihme roinaa moottorista joilla ei ole mitään virkaa
Kyllä se taempi kansi muuten lähti pakosarjoineen ylös, tosin piti käyttää momentinmuunto työkaluja Huomenna oli tarkotus ottaa etumainen kansi irti ni näkee onko venttiilit ok, maanantaina sitte tarvittavat osat tilaukseen. Sen verta vielä tuosta hihnasta että se oli hangannut yläosan muoviseen suojalevyyn eli jostakin syystä hihna lähtenyt liikkumaan sivuttaissuunnassa, nirhauma reunaan ja tietäähän siinä miten käy sitte. Tukirullat vaikutti olevan ok, kiristimessä hieman välystä. Liekkö tuo kiristin sitte syypää ollu...?
Gasolina kirjoitti:Niin eli alumiinilohkoiset Alfan moottorit on ns. märillä putkilla, joiden ympärillä on jäähdytysneste ja itse lohko on oikeastaan vain vesivaippa. Ei tämä rakenne nyt mitenkään ainutlaatuinen ole, joskin harvinaisempi kuin lohkoon asennetut "kuivat" putket tai suoraan lohkoon poratut sylinterit.
Pitää paikkansa, siellä ne putket näytti napottavan ja nestettä ympärillä Pitää vaa muistaa ettei nyt pyörittele kampea ku kannet irti. Nokista löytyi merkit mutta kampurasta ei, elikkä ilmeisesti ainoa vaihtoehto on heittokello, jahka nyt kasausvaiheeseen pääsee...
Päivitys Alfa ajossa tovin ollut ja kulkee h..tin hyvin, ellei jopa paremmin kuin ennen ja korjaus ajan hiacella ajon jälkeen nautinto oli suunnaton Vähän tuo venähtikin kun kaikkia osia ei heti saanut ja meni kuukaus ootellessa. Elikkäs etummainen kansi oli säästyny täysin ja taemmasta kannesta ykkösen imuvenat ja kakkosen kaikki eli 6kpl kaikkiaan (ihan hyvä prosentti ) Sitten tietty kaikki jakopään hilut, vesipumppu jne. ni noin tonni tuli kustannuksia.