Päivitystä tilanteeseen: Trailerikyydin kotipihaan hommittuani pistin akun lataukseen ja jätin auton pihanurmea koristamaan. Seuraavana päivänä aurinko paistoi kivasti ja tuli mieleeni jotta jospa ennen sähköjen totaalista purkua hyppään vielä piruuttani ratin taakse, ja väännän auton käyntiin. Tein niin ja ihmetys oli suuri kun ecu valo syttyi, code-valo sammui ja moottori pörähti käyntiin.
Siinä se sitten rullasi rauhassa ECU-resetin lävitse, sammutin ja käynnistin ja Alfadiag raportoi seuraavaa:
Failed Component Code: Immobiliser
Fault Symptom: Signal Not Plausible
Warning Lamp Status: Warning Lamp Illuminated
Fault Test State: Test complete for this Error or not applicable.
Fault Code Storage State: Error Not Present at time of request
Event Count: 58 count
Filter Count: 0 count
Environmental Condition One: Engine Speed: 4 rpm
Environmental Condition Two: Standardised Load: 70.5 %
Environmental Condition Three: Engine Coolant Temp: 31.5 °C
Environmental Condition Four: Immobiliser: Not ok
Environmental Condition Four: Immobiliser: No code received or link interrupted
Environmental Condition Four: Immobiliser: Key code ok
Environmental Condition Four: Immobiliser: Virgin Ecu
Environmental Condition Four: Immobiliser: Engine start enabled
Environmental Condition Four: Immobiliser: Universal code received
Environmental Condition Five: Throttle Valve Angle: 5.32 °
Environmental Condition Six: Battery Voltage: 10.46 volts
Luonnollisesti tässä vaiheessa oletin että vika johtui mahdollisesti huonosta akusta ja/tai huonosti kiinni olevista akunkengistä ja päätin lähteä pikku koeajolle. En aivan päässyt pihalta (onneksi) kun kakkosella liikkeelle lähtiessäni räks mittaritaulu välähti täyteen valoa ja pimeys laskeutui. Pukkasin kärryn takaisin nurmelle ja laitoin laturin nokkaan. Hetken kuluttua ecu heräsi unestaan ja pääsin jäljittämään ongelman alkuperää. Alustavat testit vahvistivat että kaikki meni hyvin suunnilleen siihen saakka kun väänsin katkaisimesta ajovalot päälle. Tätä kuormaa systeemi ei enää kestänyt.
Laitettiin mietintämyssy päähän ja tulostettiin elearn-rompulta kaikkea kivaa sähkökuvaa ja toimintakuvausta. Päällimmäisin teoria oli jotta kun kerran auto mustuu joka kerta niin totaalisesti ja ilman että yksikään sulake tykkää kipeää, vika saattaisi olla maapuolella ja väkisinkin melko isossa silmukassa. Tänään iltapäivällä tein sitten yksinkertaisen testin, ja lisäsin akun miinusnavalta runkoon ylimääräisen maakaapelin ja bling… sähköt pysyivät päällä ja moottori käynnissä.
Vika oli akun miinuskaapelin toinen pää, joka kiinnittyy vaihdelaatikon alle ja eteen. Irrotus, puhdistus ja kiristys 5min ja taas kulkee
