156 JTD:n lastutus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

150-heppaisen 1.9 JTDm:n lastutus pohdinnan alla, lähinnä squadra chippiä olen ajatellut. Foorumilaisilla käytännön kokemuksia 156:n nokivasaran lastutuksesta?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei ole meikällä kokemusta mutta kiinnostusta kyllä olisi. Ainakin jos uusi softa ohjaisi EGR-venttiiliä niin että paikaltaan lähdöt olisivat vähän vähemmän työläitä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Niinpä. Lisäisi kummasti käyttömukavuutta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »


Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jaa... No sitten GT:ssä on varmaan jokin ohjelmointi sisällä, kun liikkeellelähtö ei ole mitenkään ongelmallista. Lähtee ja potkii heti ilman mietintöjä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin tuo omakin potki kun EGR:n kyljessä oli pala Lapin Kulta -tölkkiä. Tuollainen ranemodaus vaan sytyttää vikavalon.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Egr on Gt:ssä ainakin käytössä edelleen -putsattuna ja voideltuna tosin. Lisäteho olisi mielessä täälläkin, mutta vinkit jo kokemukset tietysti kiinnostavat ennen toteutusta.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Savonlinnassa onnistuu eräällä pajalla lastutus JTD:hen. Hintakin edullisempi mitä squadrat yms. ja ohjelma tehdään juuri autoosi sopivaksi ja niin ettei riko paikkoja.

Omaa JTD:täni aikanaan säädin suuntaan jos toiseenkin ja kyllähän siitä pienillä ohjelmamuutoksilla saa aika mukavan kulkineen tehtyä. Pitää vaan olla varovainen ettei ahnehdi liikoja, se vakioahdin kun ei ole mikään älyttömän suuri missään noissa.

EGR saadaan myös poistettua ohjelmasta kokonaan. Sen jälkeen kannattaa vielä varoilta tulpata mahdollisesti jo vuotava EGR tulppalevyllä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla oli/on briteissä yks kaveri joka lastutti 2.4 diuselin... Kulki aivan järjettömän hyvin kun kurvailtiin pikkuteitä manchesteristä barnsleyhin.

Kesti joku 2 vuotta kunnes kone poksahti ihan totaalisesti (en tarkkaan muista mikä siihen tuli) ... vaihtoi 159 sen jälkeen (lastutti ja hajosi) ja nykyään ajaa mersulla :roll:

Oli muistaakseni Autodeltan tekemä viritys (ei delta auto ;) ).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Jepjep.. Eli nyt ois taas sit JTD omistuksessani pitkästä aikaa! Malttoihan sillä päivän ajella vakiona ja aamulla tyrkättiin uusi ohjelma ECUun. Ahtopaineita sekä syöttöjä nostettiin ja poistettiin EGR käytöstä ohjelmallisesti.

Käytin auton rullillakin ennen lastutusta, mutta lastutuksen jälkeen en ole vielä ehtinyt mittaamaan todellista tehoa. Vakioauton dynolapussa lukee 144hv / 333Nm. Eli aika hyvin sen mitä tehdas lupaa, 140hv.

Tästä sitten lähdetään jatkamaan.. Kunhan käytän lastutetun auton rullilla, laittelen dynolappuja näkyvile. Sen jälkeen vaihtunee turbo vähän fiksumpaan malliin.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ Pidähän meidät sitten ajantasalla projektin edetessä. Ihan hyvin sulla on hummat tallella. Paljonko on kilometrejä takana? Itseänikin kiinnostaisi todellisen tehon mittaus, mutta helpommin sanottu kuin tehty nelivedon kyseessä ollen.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

EBITDA kirjoitti:^ Pidähän meidät sitten ajantasalla projektin edetessä. Ihan hyvin sulla on hummat tallella. Paljonko on kilometrejä takana? Itseänikin kiinnostaisi todellisen tehon mittaus, mutta helpommin sanottu kuin tehty nelivedon kyseessä ollen.
Kilometrejä on jo kertynyt 233tkm. Kyllä Suomesta muutamia nelivetodynojakin löytyy, mutta on ne tietty harvemmassa.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Missä Zulak käytti JTD:n modattavana ja paljonko kustansi? Itselläkin olisi sama homma tulossa, jokin +40hv olisi kiva saada lisää tuohon traktorinkoneeseen.
Viimeksi muokannut Sautio, 15 Loka 2010, 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Sautio kirjoitti:Missä Zulak käytti JTD:n modattavana ja paljonkjo kustsansi? Itselläkin olisi sama homma tulossa, jokin +40hv olisi kiva saada lisää tuohon traktorinkoneeseen.
www.savonautotune.fi

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Zulak kirjoitti:
Sautio kirjoitti:Missä Zulak käytti JTD:n modattavana ja paljonko kustansi? Itselläkin olisi sama homma tulossa, jokin +40hv olisi kiva saada lisää tuohon traktorinkoneeseen.
www.savonautotune.fi
Kiitos tiedosta Zulak, tuohon hinta- tai tehokyssäriin et sitten kuitenkaan halua vastata?
Voit laittaa privanakin jotain sinnepäin -tietoa noista ;)

No kulkeeko se 2.4JTD ihan erilailla kuin ennen modausta, eli kannattiko investointi?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Tehokysymykseen on vaikeampi vastata kun en ole vielä kerennyt mittauttaa tehoja jälkeen lastutuksen. +40hv ei liene mahdottomuus. Ohjelma on tehty toiveideni mukaan ja suurta alavääntöä välttäen.

Hinta 390e.

edit: Joo ja siihen kulkupuoleen: Eron tosiaankin huomaa! Voi tulla kokeilemaan :)

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... -59-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kellään vielä kokemusta näistä halpislastuista? Itseäni on alkanut kovasti houkuttamaan tuo halvin vaihtoehto, koska se on... noh, halpa. Tosin vanhan sanonnan mukaan hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa, mahtaako pitää tässäkin kohtaa paikkansa? :)

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja Carlos »

http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... -74-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Olishan tuommonen ihan kiva, jos arvot toteutuu ja paikat pysyis kasassa.
Viimeksi muokannut Carlos, 16 Elo 2012, 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Carlos kirjoitti:http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... -74-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Olishan tuommonen ihan kiva, jos toteutuu arvot toteutuu ja paikat pysyis kasassa.
Juuh, lisäksi näyttävät toimittavan Suomeen ilman maksuja.. Hmm... Uskaltaisikohan...

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Kannattaa suosiolla jättää väliin. Noilla ns. tehobokseilla ei oo mitään tekemistä varsinaisen lastuttamisen kanssa. Ne vaan hämää jotain anturia (esim. railipaine) ja sillä saa kyllä lisätehoa jonkun verran mutta monesti muutos on lineaarinen koko kierrosalueella ja herkästi tulee esim. liikaa alavääntöä. Jos haluaa välttämättä tuollasen tehoboksin niin ei siitä kannata maksaa tuollasia summia vaan juottaa ite se vastus sinne railipainianturiin (maksaa ehkä 10snt).

Oikea lastutus tehdään moottorinohjauksen ohjelmaa muokkaamalla jolloin saadaan tehoa lisättyä just sille kierrosalueelle minne halutaan.

Nyt on muuten oma JTD työn alla. Tulee suurempi ahdin kun vanha tuli tiensä päähän ja samalla tietysti ohjelma muokataan uusiksi. Eiköhän tuosta joku >230hp saada noilla lääkkeillä.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Maksaako vaivaa? :roll:

Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin.... :?


Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

savijo-r kirjoitti:Maksaako vaivaa? :roll:

Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin.... :?


Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.
Ja toisaalta vakionkin saa rikki, jos haluaa...

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja Zulak »

savijo-r kirjoitti:Maksaako vaivaa? :roll:

Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin.... :?


Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.
Noh, voimansiirto päivittyi samalla. Kiinteä vauhtipyörä ja vahvempi kytkin on jo.

tsparkki
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 18:49
Car(s): 166 JTD -03, GTV,155Q4
Ex:yli 30 Alfaa
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja tsparkki »

Zulak kirjoitti:
savijo-r kirjoitti:Maksaako vaivaa? :roll:

Voimaa kun tulee lisää saa seuraavaksi, pahimmassa tapauksessa valmistautua kytkin ja vauhtipyörä remonttiin.... :?


Toki oikein käyttämällä saattaapi kestää sen mitä vakionakin.
Noh, voimansiirto päivittyi samalla. Kiinteä vauhtipyörä ja vahvempi kytkin on jo.
Teetitkö vauhtipyörän jossain pajalla, vai löytyikö jostain toisesta mallista sopiva vauhtipyörä+kytkinpaketti? Itse olen myös miettinyt kiinteään vauhtipyörään ja jousitettuun kytkimeen vaihtamista kun tuo nykyinen on aivan loppu...

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ei löydy, tuo VP on teetätetty PO-Metallilla ja myös asetelma sekä kytkin on hieman erikoisempia osia. VP oli siis tuossa omassa 10V JTD:ssä kiinni, mutta päädyin pitämään koneen vakiona, joten se vaihtui takaisin alkuperäiseen kaksoismassaan...

Mikäli et ole voimaa ottamassa koneesta (kuten Zulak), niin suosittelen uuden kytkimen+ kaksoismassa VP:n hommaamista.

Niin, tuo on siis 10V koneiseen, 20V koneissa on aivan erillaiset osat!
"No smoke => no power => no hope"

Joonas_so
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2011, 20:25
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja Joonas_so »

SaLexi kirjoitti:http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... -59-r.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko kellään vielä kokemusta näistä halpislastuista? Itseäni on alkanut kovasti houkuttamaan tuo halvin vaihtoehto, koska se on... noh, halpa. Tosin vanhan sanonnan mukaan hyvää ja halpaa ei saa samassa paketissa, mahtaako pitää tässäkin kohtaa paikkansa? :)
Omassa autossa juurikin kyseisen pajan pro-chippi kiinni. Persdynolla tehoa ja vääntöä tuli lisää, ja tuntuisi että vääntökäyrä on siirtynyt hieman alaspäin jolloin vääntöä tulee on kaupunki ajossa mukavasti.. Pro-mallin chippiä pystyy vielä säätämään jollain tavalla tuolta lastun sisältä, mutta eipä ole ollut vielä tarvetta..

-Joonas

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Zulak kirjoitti:Kannattaa suosiolla jättää väliin. Noilla ns. tehobokseilla ei oo mitään tekemistä varsinaisen lastuttamisen kanssa. Ne vaan hämää jotain anturia (esim. railipaine) ja sillä saa kyllä lisätehoa jonkun verran mutta monesti muutos on lineaarinen koko kierrosalueella ja herkästi tulee esim. liikaa alavääntöä. Jos haluaa välttämättä tuollasen tehoboksin niin ei siitä kannata maksaa tuollasia summia vaan juottaa ite se vastus sinne railipainianturiin (maksaa ehkä 10snt).

Oikea lastutus tehdään moottorinohjauksen ohjelmaa muokkaamalla jolloin saadaan tehoa lisättyä just sille kierrosalueelle minne halutaan.

Nyt on muuten oma JTD työn alla. Tulee suurempi ahdin kun vanha tuli tiensä päähän ja samalla tietysti ohjelma muokataan uusiksi. Eiköhän tuosta joku >230hp saada noilla lääkkeillä.

Näinköhän näissä uudemmissa enää tuo rail-paineanturin huijaus onnistuu ilman vikavaloja..? Edelliseen pösöön tuollainen tuli värkkäiltyä n. 10 ohmin päähän vikatilasta.

Jos onnistuu, niim taitaapi olla elektrolinnan keikka edessä :)

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Re: 156 JTD:n lastutus?

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Se on muuten pojat sellanen juttu, että se on ihan sama miten niitä moottoriohjauksen karttoja muuttaa.
Tarpeet on erilaisia, kuten ovat myös boksit ja lastut/ ohjelman vaihdot.
Ei noita nykyajan dieseleitä enää millään pelkällä vastuspotikalla huijata.
"Oikea lastutus" on viriohjelmien tekijöiden/myyjien hömppäpuhetta. Onhan se saatava kuulostamaan paljon paremmalta, kun hintaeroakin on usein satoja euroja.
Ainoa hyöty ns. oikeasta ohjelmasta on ehkäpä tuo, että alavääntöä saadaan rajoitettua, jolloin kytkin ja vaihdelaatikko pääsee helpommalla. Tosin nykyään nuo boksitkin ohjelmoidaan autokohtaisesti, joten se siitä.

Vastaa Viestiin