Alfa Romeo 33 -92 IE ongelmat..

Alfoista

Valvoja: Moderators

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Alfa Romeo 33 -92 IE ongelmat..

Viesti Kirjoittaja wellu »

Päivää, iltaa tai huomenta. Ostin juuri eilen ensimmäisen Alfa Romeoni 8) malliltaan 33 IE ja vm. -92.
Kyselisinkin arvon guruilta vähän, että mitä pitää ko. autosta tarkkailla? Ainakin helmat näytti ja tuntui päällisin ja alusin puolin kovilta ja terveiltä (mutten ole vielä muovin alle katsonut.. pokkaus oli kivikova.). Kontin tiivisteen alla onkin 3 ruostereikää, kuskin takavalon kehys on hapessa ja kontin vasemmassa laidassa yksi paikka. Varapyöräkotelo oli tosin terve. Katossa on yhdessä kohdassa ruostetta ja hanttarin ovessa. Tietysti myös tankin täyttöletkun ympärys on hapettunut (täytyy etsiä siihen semmoinen muovinen "t" -pääty ja korjailla ruosteet pois).

Sitten sähköpuolta. Nopeusmittari toimii joskus ja silloin joskus se seilaa. Alfa myös sammuu välillä kuin taikaiskusta, mutta jos vaihde on päällä, herää se henkiin noin sekunnin jälkeen.
Myöskään sähkölasit ei toimi, mutta kun ei relekkään naksa, veikkaan vian olevan releessä. Sulakkeet ovat ehjät. Onko nuita releitä/sulakkeita muualla kuin kuljettajan jalan yläpuolella ja jarrutehostimen vieressä? Nuo jarrujen vieressä olevat taitavat olla ruiskun releitä ym. :roll:

Alusta ei kolahtele ollenkaan ajossa, takana tuntuu käsin pieni välys. Ei pahempaa. Ohjaus ja ajettavuus on tähänastisista autoista paras koskaan. 8)

Siinäpä pahimmat. Kytkin ei irroittanut, mutta noin 130km ajelu on vetristänyt Alfan. Kytkin irroittaa jo ja menokin on jouheampaa. Ainoastaan tasakaasulla kiihytettäessä on tunnelma "menee, ei mene, meneee, ei mene... meneeee" -tyyppistä. Varmaankin suodattimet, tulpat, virranjakajan kansi ja tulpan johdot vaihtokunnossa. Tällä ei ole ajettu varmaankaan puoleen vuoteen. Jokin alkoi vaihteiston suunnalta pudottamaan öljyä, olisikohan vetoakselin suojakumi? Suoraan pakosarjalle tiputtaa, nannaa tekee. Onneksi on kaksi sammutinta mukana.

Että voiko nuita korjauspaloja pelteihin tilata mistään ja mitkä paikat pitää vielä tonkia? Auton ostin, kun oli ylimääräistä rahaa, Fiat 127 kusi öljyä ja ruostui alle sekä tarvitsin isomman auton.
Ja mistä selviää, onko 16/8valve?


Mutta herkku peli silti, nami nami... :P
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

33

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Juu iltaa

Enkä ole guru.. Tarkista kaikki moottorin imupuolen letkut ilmavuotojen varalta, vuodot ainakin aiheuttavat käyntihäröjä.
Tankin korkin ympäryspeltiä on ainakin pari vuotta sitten saanut tarvikkeena, Klokkerholm muistaakseni valmistaja.
Korista kannattaa tarkistaa: Reaktiotangot etupalkista tukivarteen, voivat olla tosi huonona ja uusia ei saa enää kaupasta. Konehuoneen sivussa menevät palkit varsinkin tulipellin katveessa. Etupyörän takana eteen menevä palkki ja helmat. Takapyörän edessä helma ja kaikki takatuennan kiinnityspisteet koriin.
Jos olet onnistunut löytämään ehjäkorisen 33:n, pidä siitä hyvää huolta koska niitä ei ole enää montaa.
On sitten mukavaa lätkytellä bokserilla kokoontumisajoihin kun niitä ei enää vilise..

Nopeusmittari on ominaisuus- tarkista pistokkeen kontaktit mittaritaulun takaa. Kupu pois vain. Se voi myös kärähtää jos vikaantuu.

Imusarjan päällä lukee 16v ja tulpanjohdot katoavat koneen kansien keskelle näkymättömiin. Lisäksi 16v koneessa on läppärungot kansien päällä, 8v yksi iso kaasuläppä imusarjan kyljessä.

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 33 -92 IE ongelmat..

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mullakin näytti pohja terveeltä, mutta etsimällä löytyi miehen mentävä reikä pakoputken "tunnelista" keskeltä :P
wellu kirjoitti: Sitten sähköpuolta. Nopeusmittari toimii joskus ja silloin joskus se seilaa.
Tarkasta mittariston takana olevat mutteri liittimet... saattavat olla happamassa kunnossa.

wellu kirjoitti: Että voiko nuita korjauspaloja pelteihin tilata mistään
Tarvikeliikkeistä saa korjauspalan tankin korkin ympärille muutamalla kympillä.
wellu kirjoitti: Ja mistä selviää, onko 16/8valve?
Eikös tuon pitäisi lukea siinä koneen päällä.... ainakin hihnoista voi päätellä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Jos jaksaa vetää jo alhaalta niin on 8V :mrgreen:

Jos on Nettiautossa ollut yksilö(punainen 350€) niin on 8V.

Niin kuin Pasi jo totesi niin se lukee moottorista tai tarkemmin imusarjasta, jossa on "alfa-Romeo" teskti. Jos on 16V niin lukee "16V".
Nothing beats cubic inch

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

kannattaa tarkastaa lambdan toiminta.tekee juuri sitä että välillä tuntuu voimaa olevan pintakaasulta asti,välillä ei ollenkaa.jos ei pelaa niin tarkastaa onko pakosarjassa vuotoa ja/tai anturi vain entinen (kannattaa laittaa alkuperänen bosch anturi,muuten ei pelaa kunnolla). toinen vikapaikka voi olla ilmamäärämittarin hiilipinta joka on kulunut. huolellisella työllä senkin saa "kotikonstein" pelastettua. imuvuotoja kannattaa myös etsiä. hyvän kipinän varmistamiseksi kannattaa tarkastaa saako katkojalaite kunnolla maita (littana muoviläpyskä siinä puolan alapuolella). siinä ny ainakin jotain näin alkuun :mrgreen: 33 on kiva peli,bokseri murinaa kelpaa kyllä kuunnella.

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moi. Meillä 33sessa nopeusmittari rauhoittui sillä, että putsasin pienen liittimen akun vierestä. Sellaisen 2 piuhaisen. Korjauspaloja pelteihin saa tankin täyttöaukkoon, alahelmoja ja takapyörän kaaria.
Öljyä tippuu pakoputken päälle täällä ja. Onneksi putket on niin kuumana, että käryää samantien pois :lol: .
Katsastusasemalla pakokaasutestin jälkeen se kyllä hiukka hirvittää, kun auto on nosturilla ja musta käry täyttää hallin :lol: .
Jos mittarissa on muuta vikaa, ota yhteys käyttäjään "Raviniemi".
Meidän IE vainaasta se korjasi mittariston kohtuuhintaan.
Ja toi menee-ei mee-menee parani meillä ilmamäärämittarin ja lambdan vaihdolla. Ilmamäärämittarin hiilipinta oli ihan loppu.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

TestarosaFinland kirjoitti:Jos on Nettiautossa ollut yksilö(punainen 350€) niin on 8V.

:mrgreen: Paljastuinko?? :mrgreen:

Nooh, eihän siinä, sepä juuri.
Tänään alkoi Roomeo jo käymään tyhjäkäyntiä kuin kissa, mitään ei kuulunut. :P Kunnes lähdin töistä, niin alkoi taas rykiminen ja ajoittainen sammahtelu. Kone kuitenkin vääntää kuin pieni eläin ja on todella mukava ajella. Myös potkua löytyy tarvittessa ja äänet on hunajaa! :mrgreen:

Joo, putki kyllä vuotaa. Kaveri sulkenut puhelimensa, niin en pääse montulle. Olisi kiire päästä montulle, että tietäisi pohjan kunnon ja öljy- ja pakokaasu vuotojen sijainnin.

Jep, mielellään kyllä Alfalla ajelen. Jos ei ole samassa kunnossa kuin 127 (eli mahdollista saada talven aikana suht halvalla hitsailtua & suojailtua), niin pidän kyllä. Ongelmana se, että keväällä putkahtaa esikoinen pihalle tähän maailmaan, eikä toistaiseksi opiskelijan pudjetilla kamalasti rakenneta.

Mietin pääni puhki tuota tankin täyttöletkua, että miten sen tekisi siististi. Sen muovilätkän siihen saa, mutta se vaatisi pop -niittejä tai jotain ja se on liian amistuuninkihelvetin näköinen. Pitää olla hillitty. 8)

Yllättävän pihi bensan kanssa tuo 1,7 bokseri. Okei, kyllähän 127 meni kaksi kertaa pidemmän matkan kaupungissa, mutta esim. isän 1,2 Fiat Brava vie saman ellei enemmän kuin Alfa 8) .

Niin onkos tuossa ikkunoille relettä? Vai vaihtelenko summamutikassa kaikki releet yksi kerrallaan uuteen. Viikonloppuna pääsee ehkä "tallille" katsomaan sähköjä ym. hauskaa.

Harmittaa nyt tuo montulle pääsemättömyys. :(
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Tässä sivu josta saattaa olla hyötyä www.alfa-restoration.co.uk

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo, kiitoksia. Tuosta hyötyä jo oikein reilusti. :wink:
Hmmm, tänään tuo öljynkäry jo säikäytti. :shock: Haiskahti oikein reilusti ja tuli savua jo sisälle (kepin juuren tiiviste uupuu). Auto parkkiin, pelti auki ja turpa maahan mahan alle tähyillen. Pieniä öljypisaroita valuu laatikkoa pitkin kohti laatikon perää, tiputtaen maahan ja putken päälle. :? Aika tahtia sitä menee, vähän kuin kahvinkeittimestä tulisi. Apukuskin puoli on märkä ja lohko myös märkä.

Olisikohan tuo vetoakselin juuri joka vuotaa? Vai mahdollisesti venttiilikoppa? Jakokoppa on kuiva (sauma repsottaa edellisen omistajan jäljiltä ja näkee sisälle).

On minulla autossa kaksi sammutinta aina mukana, muttei kamalasti silti innosta ajella vaikkei syttyisikään. Moinen tiputus haittaa jo jotakin. :?
Pienen tipan vettä ja pikkuläikän öljyä jätti alleen tänään, varmaankin vesipumpusta tuo vesi? On 250000km ajettu.

Muutenkin auto vaikuttaa ainakin sen 6kk seisoneelta. Tällaisia oireita tulee lähes aina kun auto otetaan seisonnasta liikenteeseen.

Tuohon sammahtelu&nykimis -ongelmaan mietin syytä. Se voisi hyvinkin olla maavika, sillä kierroslukumittarikin sammuu silloin täysin. Tosin, se "stoppi" kestää tasan sekunnin kunnes herää. :roll: Tutkinta jatkuu... :lol:

Kaverilla edelleen puhelin kiinni, ei sitten mennä montulle vaikka käski soittamaan tälläviikolla! :evil: Rupesin sitten kysymään toiselta tutulta nosturia lainaan, on kuulemma joku rojekti vielä muutaman viikon tiellä. :evil:

Hmm, jos ei muuta keinoa ole, niin täytyy etsiä oja jonka päälle 33:n parkkiin ja alle tutkailemaan. :twisted:

Tänään yritin etsiskellä ruostetta (sen mitä ruokiksella ehti). Kyllä helmat vain vaikuttaa ihan kovilta (kuin tehdaslinjan jäljiltä), takakoteloissa ei koputtelemalla/tunnustelemalla tuntunut mitään. Tuota tulipeltiasiaa ei näe, ellei pääse auton alle, mutta edessäkään ei missään näkynyt mitään. Apurunkokin terve...? :P Prkl... 8)
Taka-akseliston tuennat oli ehjät (ruskeaa värjääntymää, ei siis mitään ruostevauriota). Hiekkapellissä keskisormen mentävä reikä. Siinä taisi olla kaikki... :roll: :P


Tuo öljyvuoto pitää jossakin saada tutkittua, että mistä tulee. Tuskin ainakaan kampiakselin pään stefa on, koska kytkin ei luista ollenkaan.
Öljyn seassa oli bensaa jo ostettaessa ja kyllä, ne ovat menossa vaihtoon... :roll:

Ei kenelläkään olisi lainata nosturia Jyväskylän alueella? :(

Huomenna taas jatkuu mietintä Alfalla kruisiessa... 8)
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Ehdottomasti mielenkiintoinen keskustelu. 8)
Tsemppiä.
Alfa-uros...tojota-naaras

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

:( Sain Alfan nosturille....




...sehän on terve! :lol: Ok, yksi pehmenemä oli kuskin helmassa polttoainelinjojen takana. En rupea nyt tekemään, öljyän vitun hyvin ja teen vaikka ensi kesänä, jos kerkeän. Jos en, niin sitten vaikka kaveri tekee. :P
Lättäpäämeisselillä koputtelin varovasti koko pohjan lävitse, ei mitään. Se hiakkapellin "keskisormen kokoinen reikä" on hieman isonpi, puolet puuttuu. :mrgreen: Kaikki "kukat" olivat vain massan irtoamista ja alla ruskea, mutta kova pelti. Tämä Alfa on nyt juuri siinä pisteessä, missä 127:ni oli vuosi sitten; Vielä pelastaa kunnolla öljyämällä, muuten häviää koko pohja.

Toki kontissa ne pari reikää ja kontin tiivisteessä + ovessa + katossa, muttei helmoissa/pohjassa (JES!!!)! Etupalkkien ja tulipellin risteyskin kuin uusi. 8)


Öljyvuotoa kanssa kahtelin, eikä ainakaan apparin lohko/nokka vuoda. Itse nokan pääty oli aivan kuiva. Lohko märkä ja vaihdelaatikko aivan märkä, mutta vain apukuskin puolelta. :? Haa, voisikohan se olla vetoakselin juuri? :) Se kyllä levittäisi sitä pashaa jokapuolelle lähistöllä. Toisaalta lohkon nurkka oli öljypohjan vierestä puhdas, joten saattaa vuotaa siitäkin. :wink:

Kauhian sinisen pöllyn päästi, kun siirsin nosturille. Oli ollut lievässä ylämäjessä. :(
Diagnoosi; öljyä valunut pakoputken päälle ja siitä reikiä pitkin aina putkeen. :lol: Ei meinaan paljoa tarvitse öljyä putkessa, että pöllyttää kunnolla. Eikä tuo pöllytä muuten ollenkaan, vaikka kuinka kenkää antaisi. :o:

Jakopää alkoi jo pelottaa, koska sammahteleekin. Sammunut jo pariin otteeseen liikkeelle lähtiessä, on vain ajan kysymys milloin hyppää. Pari kertaa on yskäissyt putkeen, mutta edelleen pyörii neljällä pytyllä. Virranjakajan kansi, tulpanjohdot ja varmaan myös tulpat ovat aivan loppu...
Motonetistä hajin hihnat, kiristimet ja vesipumpun, MUTTA... ...saako nuita kiristimiä millään mistään teräksisiä? Nämä ovat muovia... :roll: Kivaa täräyttää Alfa -28 pakkasta käyntiin, kun tietää moottorin kriittisimpien osien olevan muovia... :evil:

Nopeusmittarin vika on itse mittarissa, kopauttamalla näyttää nopeuden ja nukahtaa. :lol:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Jos nyt oikein ymmärsin nin pölläytti käynnistettäessä sinistä? Mulla tekee samaa kun kerta pariin viikkoon seisonnassa olevan 33:sen käynnistän. Syynä venttiilivarren tiivisteet? Bokserikoneessa tyypillistä! Metallisia kiristimiä ei oo tullu vastaan ja arkiautoistakin löytyy muoviset...

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo, kumit voi hyvinkin olla. Varsinkin kun vaikuttaa seisseen tuokin pidempään. Ei tänäänkään pöllyttänyt.

Öljyä jää vana kun kaartaa vasemmalle, selvästi joku vetoakselin/öljypohjan tiiviste. Kertokaas, onko muilla vuotanut akselin juuri? Että onko siellä mitään tiivistettä, joka voisi vuotaa?

Heh, tankki tänäaamuna piripintaan, ei vuoda! :mrgreen:

Nopeusmittarin "ohjausyksikkö" on hieman hiiltynyt. Ihan mustunut keskeltä ja tinaukset menneet lävitse. Kaveri yrittää nyt tinailla kasaan. Uutta (käytettyä toimivaa) saa myös tarjota opiskelijabudjetin alennuksella. :mrgreen:

Hmmm.... Mitäs öljyjä olette käyttäneet? Tuossa erään tutun (kemian opettaja, auto harrastaja, hifistelijäguru) kanssa juttelin, niin kehotti puolisynteettisiä 5w-40:stä (voi kilin kellit kun en tajua nuista mitään...).

Pyyhkijän sulat vielä uudet, takapyyhkimen testaus, lasien testaus/korjaus, puhaltimen anturin korjaus, alustan suojaus, öljyjen vaihto & vuotojen korjaus, tulppien ym. sytkäosien vaihto, pakoputken korjaus... :mrgreen:
Sitten leimalle. Kahtotaan miten äijän käy.

Enempää en nyt kyllä keksi... :lol:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Venttiilinvarsien tiivistekumit kovettuneet, siitä savutus johtuu.
Ilmiö esiintyy vain silloin kun auto seisoo hetken aikaa.

Jos käännyttäessä jättää öljyä tielle, niin pahoin pelkään, että ohjausakseli
eli raidetanko vuotaa. Tyyppivika, v-mäinen korjata. Raidetanko hyvin
hankala ottaa pois autosta silloin kun moottori paikoillaan. Tarkista ensin
häviääkö ohjaustehostimesta nestettä. Se on se pieni mustan ruskea purkki,
jossa kannessa lukee ZF. Voihan se vuotaa moottoriöljyäkin, mutta se
on näissä huomattavasti harvinaisempi ilmiö.

Hyvä jos tankkisi pitää. Hyviä käytettyjä todella hankala löytää ja uusia
ei saa, paitsi teettättämällä rosteritankki esim.

Öljyksi sopii 10W-40 puolisynteettinen oikeen hyvin. 5W-40 hiukan liian
ohutta, varsinkin 16v-malleille. Huomaa käynnistettäessä siitä, että venttiilit
naputtavat hetken aikaa kun ohuempi öljy valunut pois nostajista.
Opiskelijabudjettiin sopii vaikka Teboilin Silver 10W-40. Saa Motonetista
ja Tarjoustalosta n. 15eur/4ltr. Toimii bokserikoneissa hyvin.

Jos ette saa nopeusmittarin piirilevyä kuntoon, niin kysy privaviestillä
minulta tai nimim. "ollikuhta". Pitäisi löytyä useampaa eri tyyppistä
mittaristoa, näissä kun eroa vuosimalleissa, vaikka ei ulospäin näykkään.

Katsastukseen kun menet, niin lämmitä auto kunnolla. Ajat siis putkiston
lämpöisäksi, muuten ei katti peuhaa ja päästöt mitä sattuu. Katalysaattori
kun on tosi pitkällä putkessa ja herää aika hitaasti.

Onnea valitsemallasi tiellä

JJJ, muutaman kymmenen 33:sen ystävä vuosien varrella

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moro.
Joo toi katin kuumaksi saanti on kinkkinen juttu.
Meillä katsastus osuu kylmimmille talvikuukausille.
Auttaa kummasti, kun vuoroaan odotellessa jättää koneen säksättämään :lol: .
Ja kuten sanottua, Raviniemi korjaa noita piirilevyjäkin.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mittari toimi, kiitos gurukaverin... 8)

Katin lämmitys ei ole ongelma. Jos ei muuta, niin käärii sen pakosarjan ja -putken alumiinikääreeseen ja ajelee lämpimäksi. Kyllä lämpiää nuilla folioilla :twisted:

Vai että hammastanko... :( Eikait se sieltä asti kuitenkaan koneen kylkeen kuse. On niin läpimärkä siitä vetoakselin/öljypohjan juuresta, että kumma jos ei siitä kuse. Tosin tehostimen säiliö (juurikin se musta pallo) oli lähes tyhjä kun auton ostin. Pumppu huuti kuin pieni eläin.

Hmm, ajattelin koeajaa Bilteman öljyt. Kuitenkin vaihdan ne säännöllisesti jne. Mutta pitää vielä sitäkin miettiä. Itse erehdyin siihen Fiat 127:kaan lisäämään Valvoline TURBO, muistaakseni 5w-30. Alkoi sitten kusemaan oikein kunnolla, liian litkua.


Alfa rupesi kiertämään, nyt ottaa jo kierroksia terveellä soundilla (silti "laiskahko" 107 hevosvoimaiseksi...). Rajoittimelle en viitsi vetää, muutenkaan mitenkään tervettä touhua eikä ole tarvetta. Mutta vetristymään päin.

Missäs se vesipumppu sijaitsee jakohihnalla? Kun ei tullut uuden punpun kanssa edes hihnapyörää. Samalla kun tekee jakoremontin, voisi öljypohjan tiivisteen vaihdella, vaihtaa vaihteistoon öljyä ja siistiä konehuonetta. Mitäs öljyä laatikkoon kannattaisi laittaa? Ei varmaankaan liian ohutta, ettei ala "huuhtelemaan" laatikkoa ja lähde vanhat pashat liikkeelle (käynyt pariin otteeseen isukilla).

Kytkinhän on jarrunesteellä? Meinaan jarrunestevalo välähtää vasemmalle kaartaessa, vaikka nestettä on. Voisi nekin kait vaihtaa... :roll:

Saas nähdä, huomenna jatkuu mietintä. Jos vaikka sitä nykimistä miettisi. :wink:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Vesipumppu ei pyöri jakohihnalla vaan laturin hihnalla, joten sitä seuraamalla löydät varmaan perille. Pumpun vaihto tosin muistaakseni vaatii toisen jakohihnan poiston, joten kannattaa vaihtaa samalla kun jakopää on auki. Ja se vesipumppu voi sitten olla todella tiukassa.

Kytkin on hydraulinen, samalla säiliöllä jarrujen kanssa. Työsylinterilla on joissain tapauksissa ollut taipumusta vuotaa nesteet ulos jos auto seisoo pidempään. Syytä tähän ei ole kukaan vielä osannut ainakaan minulle kertoa, mutta omassa tapauksessani korjaantui uusilla nesteilla ja ilmauksella, ilman mitään muuta remonttia.

Nopeusmittarin oireiluun on tässäkin tapauksessa ilmeisesti syynä mittarn sähkömoottorin jumittaminen, tämä aiheuttaa ylikuormitusta ja pahimmillaan polttaa piirilevyn. Moottorin purku ja putsaus auttaa, mutta ei ole aloittelijan homma (itselle tehtiin autoliikkeen laskuun hienomekaanikolla).

Päästöt kannattaa mittauttaa korjaamolla ennen katsastukseen menoa, ei sitten tarvitse konttorilla jännittää onko katti kuumana.

Sähköikkunoille on rele, mutten enää pysty muistamaan missä se sijaitsee. Itselläni oli aikanaan sama ongelma, tosin minulla poltti sulaketta, mutta en koskaan jaksanut asiaa lopullisesti ratkaista.

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Katin toimintaa en epäile, vaan pätkimistä. Tuumailin kaverin kanssa, että voisikohan tuo sekunnin "tauko" olla jokin varotoimenpide, millä Alfa hakee säätöjä? Kylmänä tuntuisi toimivan paremmin kuin lämpöisenä, hyvin hienoinen ero (tai sitten vain "puuttuu" se kaasariauton nykiminen :-D )... Akun irtikäyttö saattaisi jopa auttaa. Noooh, samalla kun hitsailee, niin akkuhan on irti. Samalla suodattimet + tulpat ym. vaihtoon. Toivottavasti ilmi on kunnos, se olisikin kallein osa... :evil:

Missäs polttoainepumppu on ja onko vain yksi? Ainakin tankin vieressä on jokin pötkylä rautalangalla ( :lol: ) kiinni, johon tulee tankilta letkut. Inisee kun auto on käynnissä. Muutenkin pumpun ääni on senverran voimakas, että varmaan pumppu pitää hanskalokeroon ostaa.

Saakos takakontin avausvaijeria mistään näin extempore -tyylillä? Vai hajenko fillariliikkeestä? :lol: Eihän siinä, ne maalit, kemikaalit ym. mielummin konttiin kuin takapenkille.

Takapyyhin ei toimi, mutta on varmaan moottori palanut. Ei tosin minua haittaa, siinähän on. Takaspoileri on hölmön näköisesti "vääntynyt". Tiedä sitten, onko muotoiltu pyyhkijälle sopivaksi. Ei nimittäin näytä kierolta kuin taustapeilistä.

Kellon minuuttinappi ei toimi. Pitää kaiketi purkaa jossakin vaiheessa ja putsailla. Kivaa näpräämistä, ei lopu tekeminen kesken.

Sitten saa tarjota niitä ruuveja/pultteja millä mittariston suojakopan alakiinnityrauta tulee itse mittaristoon kiinni. Alkaa tympimään syliin putoileva suojakoppa... :evil:


Enivei, huomenna kihlatun serkun synttäreille, paikalla mm. anoppi... :twisted: Saas nähdä mitä Alfasta sanoo, puhelimessa ei ainakaan tykännyt.
"Olla nyt opiskelijoita ja sitten pitää vielä auto ostaa!!!" :twisted:

Muutenkaan ei yleensä ole omalaatuisuudestani tykännyt. Eihän siinä, näytetään lullalle (Volvo) Alfan takavaloja, lievää provosointia ilmassa. :twisted:

Ainut asia, mitä hieman voisi parantaa on istuimet. Olen 186cm pitkä, pituus kyllä mahtuu ja jää vielä varaakin. Mutta leveys onkin sitten vajaa... Hartiat menee nojan laidoista yli. Kyllä ne silti ihan hyvät on ja tukee tarpeeksi, kunhan kiinnitin tänään huomiota.


Nooh, kait tästä pitäisi jo nukkumaan... :roll: Tai sitten Alfalle ihailemaan nyt toimivia kaikkia mittarivaloja. 8)
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

wellu kirjoitti: Sitten saa tarjota niitä ruuveja/pultteja millä mittariston suojakopan alakiinnityrauta tulee itse mittaristoon kiinni. Alkaa tympimään syliin putoileva suojakoppa... :evil:
Jos löydät sopivia niin pyydä yksi ylimääräinen ja postita mullekkin ;)

Irvistää aika pahasti tällähetkellä :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin, löytyihän sieltä sitä RuOsTeTtA! Kuskin puolella takapyöräkotelon ja pohjan saumasta meni sormet lävitse. Onneksi vaikuttaisi "vain" noin 30cm:n mittaiselta syöpymältä. :roll:
Pitää hitsailla se, 127:sta hitsailin ja oli todella hankala paikka. Alfassa ei onneksi ole mitään tuplapeltiä siinä ja muodotkin kantikkaita eikä pyöreitä! 8)
Eikä siinä, tiesin ettei se ruosteeton ole. Ei reilulla kolmella sadalla voi saada uutta vastaavaa autoa. Hyvä kun nyt selvisi, eikä talvella. :mrgreen: Pitää ottaa joku viikonloppu hommaksi. Auto nosturille, rengas pois, verhoilu/sisusta tieltä pois (ja jotain mattoa suojaksi pölyltä), hiontaa, rälläkkää, hiontaa, leikkaamista, muotoilua, hitsaamista. Arviolta kymmenen tuntia siitä, kun auto nosturilla nousee, on paikka hitsattu ja maalit paikallaan, ainakin toivottavasti... :lol:

Tässä vaiheessa saa tarjota jotakin mattoa, joka kestää rälläköintikipinät...
:mrgreen:

Mitenkäs, kun kaverin kanssa olemme hikoilleet pään ihan puhki erään ongelman kanssa hitsatessa; Millä *elvetillä saisi esim. runkopalkin suojattua, kun on hitsannut paikan sinne??? Kyllähän sen päältä suojaa, muttei sisäpuolelta sitten mitenkään... :evil: Perkele reikä kylkeen ja kylmästi hyvin ohutta panssarimaalia koteloon riittävästi. Sitten myöhemmässä vaiheessa ihan törkeesti öljyä...? :? Prkl...

Öljyä taitaa vuotaa se raidetanko. Ohjaustehostimen öljy taas loppu ja punpu huutaa. Minun mielestäni helvetin paljon parempi juttu, kuin mitä moottorin öljyvuoto olisi. :mrgreen: Ei muutako piltemasta se ohjaustehostinjärjestelmän paikka-öljy pullo sinne sekaan, katsoa josko auttaa. Ennen sitä toki katsoa vuotokohta ja yrittää tehdä jonkinlainen korjaus siihen.

Tuli ruiskun käytöstä seurattua, tuntuisi sammuilevan eniten tasakaasulla noin 1000 - 3000rpm. Ajelin 10 kilometriä kolmosvaihteella 80km/h noin 4000rpm eikä nykinyt/sammuillut ollenkaan. Välillä sammuilee moottorijarrulla alamäessä noin sekunnin välein, eli joka toinen sekunti hereillä ja joka toinen sammuksissa. Ei vielä talviunille pitäisi mennä... :lol:

Eikä se anoppikaan tykännyt, jotakin se alkoi marmattamaan. Ei tosin autosta, vaan ihan muusta. Ihme touhua... :lol:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Eikö löydy ruostetta polttoaineen täyttöputken vierestä? Molemmilta puolin?
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Polttoainepumppu on juurikin se pötkylä jonka tankin vierestä löysit. Ei ole muuta PA-pumppua 33:ssa. Se oli omassanikin muistaakseni melko äänekkäästi inisevää sorttia, mutta ei muuttunut miksikään sen 110 tkm matkalla mitä sillä ajelin. Tästä ja pätkimisestä tuli mieleen yksi mahdollinen vikapaikka. Tarkista ettei se tankilta pumpulle tuleva letku vuoda siitä pumpun juuresta. Minulla kävi kerran niin että tihkui välillä bensaa tästä, aiheuttaen huonoa käyntiä ja sammumisen. Tämän jälkeen ei myöskään meinannut käynnistya. Selityksenä oli että polttoaineen paine laskee vuodon takia liian alas eikä ECU anna käynnistyslupaa. Lyhennettiin vähän letkua ja taas mentiin.

Kellon minuuttinapin toimimattomuus vaivasi omaakin yksilöäni. Muistelen hämärästi nähneeni aiheesta joskus kirjoituksen jossain päin nettiä (saattaisi olla täällä, muutenkin oli aikanaan hyödyllinen 33-palsta), että tuohon olisi usein syynä piirilevyn syöpyminen ja siten hieman haastavampi korjata. En tainnut tosin omaani koskaan avata - sulake pois sopivalla hetkellä ja sitten tunnit kohdalleen :-D .

Ilman tuota spoileria epäilisin vahvasti että puhumme samasta autosta, sen verran tuttuja piirteitä tuntuu olevan. Hmm...


EDIT: kaivelin vähän arkistoja. Sähköikkunoiden rele on kuskin jalkatilassa, ratin alla jossain siellä ohjausakselin vieressä - ja sulake on samassa paketissa, releen päällä. Eli tarkistapa onko siellä sulaketta ensinkään ja jos on niin onko ehjä. Siellä on myös toinen samanlainen rele+sulake, joka on ilmeisesti keskuslukolle.

Jostain muistin syövereistä muuten pyrkii esiin mielikuva että autoni seuraava omistaja olisi kertonut asentanensa siihen spoilerin takaluukkuun. :roll:

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Sitten kun ruostetta haluaa löytää, niin on hyvä kurkata myös takaboksiin. Matto pois, jotta näkee kunnolla puskureiden kiinnityskohdat, niiden vierustat
ja koko takareunan jossa takaboksin pohja kiinnittyy takapeltiin. Muita hyviä ruostekohtia on jo mainittu bensatankin täyttöaukon kohta sisä- ja ulkopuolelta,
etupenkkien kiinnityspisteet sekä pohjapellin ja helmansauma koko matkaltaan + tietty helmat muovien alta jne.

Hyvä, että olet tyytyväinen ohjaustehostimen vuodosta. Optimismi auttaa korjausmotivaation säilymistä. Se että saat ohjausakselin irti,
mikä pitää kuitenkin tehdä, on jo hyvä saavutus moottorin ollessa paikoillaan. Suorituksen täydentää tiivisteiden vaihto, niin ettei akseli
vuoda sen enempää kuin ennen korjaustakaan. Ovat nimittäin melko syvällä ne sisemmät tiivisteet siellä akselissa, eikä mitään pikakorjausta niille voi tehdä...

Varo sitten kun hitsailet sitä mätäpaikkaa kuskinpuolen takalokarin kulmassa: menevät meinaan polttoainelinjat juuri siitä kohdasta.
Nuoren harrastajan ei ole syytä tappaa itseään vielä tässä vaiheessa, kun romuja on vielä maailma pullollaan ja kaikki ne odottavat korjausta :lol:

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Ja lisää..;
Meillä molemmissa 33sissa oli tuo takapuskurin kiinnityskohta lokariin mätä.
Molemmat kuskin puolelta. Ja just noi helmat koko matkalta. Ja sisäpuolelta se ihmeellinen viritys, joka on saumattu lattiaan kiinni eestä taakse. Elikkäs kynnyskotelo auton sisältä katsottuna. Polttoaineputket vaan kannakkeista irti, ja hitsausmatto putkien päälle. Jaa joo.., se kuskin jalkatila pedaalien takaa pyöräkoteloon rajoittuen..
Josta sitten päästäänkin noihin pirun keksintöihin, eli tunkin nostopaikkoihin. Saattaa olla mulla muuten muutama kuva albumissa.
Mutta älä sure. Mullakin on KAIKKI tuo vielä edessä pimeinä talven tunteina :lol:
Jep. Albumissa on kuvaa ruosteesta..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

No perkele, tännehän on tullut juttua...
En nyt kuitenkaan mikään aloittelija tuon hitsaamisen kanssa ole. Kyllä ne tankin putket väistellään, kun hitsaillaan.

Eikä ainakaan alapuolelta kahtoen ollut ruostetta missään muualla, kuin mainitsemissani paikoissa (apparin ovi / lokasuoja oven edestä, katto, takakontin lattia, tuo kontin pohjan ja pyöräkotelon raja, kuskin helman pieni reikä, tankin ympärys).
Kyllähän jokapuolella on sitä saakelin ruskaa (syksykin kun on), mutta ei se ole mitään RUOSTE -ruostetta. Mikään suomessa yli vuoden ajossa ollut auto ei ole täysin ruosteeton. Aivan sama kuinka massaa ja suojaa, kyllä sitä ruskaa tulee jonnekkin. :wink: Eriasia on sitten se, että mikä on sitä läpi päässyttä ruostetta ja mikä hapettumaa. Tuossa Alfassa kaikki paikat (puskurin kiinnikkeet, lattiat, saumat) ovat jo hapettumassa. Jos nyt ei asialle tee mitään (= lue ei suojaa), niin ensitalven jälkeen auto on historiaa.

Enhän minä nyt mitään projektia tässä tee. Minun projekteissa hifistellään joka kohdassa niin maan perkeleesti (liekkö syy siihen, miksei yksikään ole vielä valmis...?). Enkä nyt tiiä, jos kori onkin ruosteessa, niin 300 euron autoksi on minusta todella hyvä.
Ja kyllä, ne helmat ovat ihan oikeasti tehdasväreissä (lukuunottamatta sitä 10cm kuskin helmassa). Lättäpäämeisselillä ihan kylmän raa'asti tökin pohjan läpi. Koskaan en ole uskaltanut moista tehdä... :shock:

Hmm, aamulla oli aste pakkasta. Alfa käyntiin ja odotellen. 5-7 minuuttia kun oli pyörinyt, lähdin liikkeelle. Koko matkalla töihin ei nykäissyt kertaakaan. Veti todella siististi heti alhaalta lähtien. Mutta kotimatkalla, heti kun lämmöt nousi +70 asteeseen, sammui. :roll: Sitten alkoi se sammahtelu. Pahimmillaan on puolilämpöisenä (ehkä myös lämpimänä) n. 40 - 50km/h 1500rpm. Saattaa sammua joka toinen sekunti. Tiltti pohjassa ei koskaan yski tai mitään muutakaan. :lol:

Tänään Alfa taas heräsi. Jyväskylässä Kirrin rampilta moottoritielle. Siirryin kiihdytyskaistalta motarille, edessä mennyt auto jarrutti. Siirryin "ohitus" kaistalle ja takana tullut auto oli lähellä. Kakkosella tiukempi kiihdytys, kyllä potkaisi! :shock:

Etten oikein tiedä, mikä sillä on. Välillä suorastaan lentää, välillä uupuu. Nojoo, polttoaineen suodatin ja kaikki sytkän osat. :roll:


Huomenna jatkuu...

ps: pakkohan sitä on olla optimistinen. Vai pitäisikö tässä manata, huutaa ja polttaa koko auto? :mrgreen: Eikai.. Autot on ihmiskunnan hienoin keksintö tähän mennessä. Kannattaa niiden eteen vähän vaivaa nähdäkkin.. :wink:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

ootko sitä lambdaa mitannu tai päästöjä? niistä vois saada vinkkiä siihen nykimiseen. omassa aikoinaan samoja oireita,lambda sääti seoksen välillä aivan liian laihalle-> ei kulje ja nykii.

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

En ole mittaillut, kun ei ole masiinoita siihen. Putki vuotaa (vielä), että päästöjä turha mitata (vielä).

Tuli mietiskeltyä tuata nykimistä ja voisikohan johtua tästä...?
Jos polttoaine-pumppu säätää painetta kierroksien mukaan ja suodatin on tukossa, voisi sammuilu johtua liian alhaisesta bensanpaineesta :arrow: kun kierrokset nousevat ja pumppu työntää kovempaa, paine riittää juuri ja juuri suodattimen lävitse. Hahaa, voisi ollakkin siinä... :P

Tänään taas sammahteli pariin otteeseen.

Hei, kiitoksia vinkistä! Releet löytyivät ja sulake ehjä. Pitää tutkiskella kun kerkiää.

Hei Pepperoni, muisteleppas rekkaria ja missä asuit silloin? Auto ostettu helsingistä ja majaillut rovaniemellä.

Jatkuu, muttei huomenna. Nyt 127 ajossa, kun pitää myyntikuntoon laittaa. :lol:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Jep. Suoritin tuossa jo vähän tiedustelutoimintaa ja kyllähän se nyt on niin että meikän exä on päätynyt sinun haltuusi. Tämä Tuusulahan nyt on melkein Helsinkiä (jossa myös aiemmin asuin), ja Rovaniemelle se tästä lähti ja siellä se oli vielä viimeksi kun asiasta oli puhetta. Tuo meikäläisen nykyinen 156 näet tuli sieltä samasta paikasta tänne vähän aiemmin.

Auto on majaillut Jyväskylässä aiemminkin, ennen kuin se tuli minulle, ja itsekin olen sieltä kotoisin, joten terveisiä vain sinne kotikulmille.

Paiskataan vaikka privaviestiä tarkemmin niin ei tarvitse tässä nimiä ja rekkareita julkisesti huudella. Auto oli minulla yli kuusi vuotta, ja siltä ajalta löytyy tarkat tiedot kaikista huolloista ym jos kiinnostaa.

Tarkista nyt ekana se pumpulle tuleva letku, on ihan yleinen vaiva ja hyvinkin mahdollista ettei se pikakorjaus kestä viittä vuotta kauemmin :wink:

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Pepperoni, se lienee juurikin sinun exä :-D Auto on ollut vuosikaudet velipojallani, kunnes se myytiin muutama viikko sitten. Seuraava omistaja oli kai ajanut sillä Helsinkiin ja myynyt samantien. Hyvä jos päätyi "oikeisiin" käsiin. Velipoikani hankki 156:sen ja siksi 33:nen lähti pihasta. Kytkimen työsylinteri vuotaa. Kytkimen vajanainen toiminta, valon välkähtelyt ja ajoittaiset savut johtunevat juuri siitä. Jarruneste pakosarjan päällä tuoksuu aika pahalle :-D Laita Wellu mulle yv:tä, niin vaihdetaan puhelinnumerot ja keskustellaan autosta lisää. Pepperoni, Alfasi palveli todella kunniakkaasti ja ura näköjään jatkuu.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

No niin, sillähän se taisi varmistua. Kirjoitin juuri wellulle privaviestiä rekisteritunnuksen kera ja lupasin myös kertoa tietoja sen mukaan mitä vielä muistan. Se työsylinterihän päästi minulla aikanaan nesteet ulos kun auto oli seissyt jonkin aikaa, mutta elpyi kuin ihmeen kaupalla uusilla nesteillä ja ilmauksella. Ilmeisesti ette sitten joutuneet sille koskaan mitään tekemään ja kesti tähän saakka toiminnassa?

Tässä meinaa tulla vähän nostalginen olo, on hienoa kuulla että auto on palvellut hyvin ja liikkuu edelleen. Siispä wellulle tsemppiä ja intoa jatkaa kunnniakkaalla uralla. Se oli minun ensimmäinen Alfani ja syypää tähän nykyiseen tilanteeseen.

Ja Stallion, se sinulta ostamani 156 on palvellut minua nyt kunniakkaat 101 tuhatta kilometriä ja matka jatkuu hymyssä suin.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

33:selle tuli myös melkoiset kilometrit, suhteellisen pienin kustannuksin. Moottorihan siihen kyllä piti välillä vaihtaa, kun kk-laakerit sattuivat kuolemaan. Öljyäkin koneessa oli, mutta luultavasti joku reikä oli päässyt tukkeentumaan. Takaspoikka siihen laitettiin, kun ostimme joltain harrastajalta takatolpat yms. ja hänellä sattui sellainenkin ylimääräisenä olemaan. Kytkimen työsylinteri alkoi vuotamaan vasta ihan äskettäin, eli hyvin on sekin kestänyt.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Quattro Stagioni
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Syys 2010, 20:24
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Quattro Stagioni »

Pienet, mutta sitäkin laadukkaammat tuntuu olevan nää alfa-piirit täällä Suomessa :-D hetken jo pelkäsin, että paaliin se AGE parka taitaa pian joutua, mutta onneksi joku hieno ihminen(wellu) otti sen taas siipiensä alle! :wink: kerrohan terkut vanhalle kaverilleni AGE:lle 8)
Älä koskaan syö keltaista lunta.

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jepa, sama laite. 8)

Tänään siis olin liikenteessä vanhalla uskollisella Fiat 127:lla. Hyvä laite sekin on, mutta kyllä oli taas se typerä virne ( :mrgreen: ) naamalla, kun Alfan takaisin persiin alle sain... 8)

Muttah, uusia robleemia; käsijarruvaijjeri taisi katketa. :mrgreen:
Pitserian pihassa nykäisin jarrun päälle ja PAM! Tosin kerran vielä yritti toimia sen jälkeen, mutta sitten kuoli täysin. Hmm, ettei mikään ohjain menny vaijerilta, vai onko tässä edes vaijeria?

Kuskin penkinlämmitin ei toimi, pitää siihenkin hieman paneutua tässä, kunhan kerkeää. Pitää toivoa, että hitsauspaikka vapaantuu pian, sillä keli kylmenee kokoajan ja on lämmittämätön halli. Kylmässä on paskamainen hitsata pintapeltejä... :evil:

Mutta kyllä se tästä, aamulla taas työpaikan pihaan (mersujen, tojotien ym...) väliin ilmestyy punainen ja tyylikäs italialainen. 8)

Venttiiliohjurin kumet vuotaa, kun pölläytti. Heh, ei ole vaikiaa tosin vaihtaa sinne uusiakaan, mutta ei ole vielä tarvettakaan.

Huomenna jatkuu, nyt löytyy jo raappakin, niin ei tarvitse Lancian mittarilla raapata... :mrgreen:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

On siinä vaijerit kummallekin puolelle. Kahvan juuressa on muistaakseni sellainen "peltilämiskä" johon kiinnittyvät ja josta säädetään. Vaijerit on vaihdettu ainakin kertaalleen vuonna 2002, mutta onhan tuosta jo aikaa. Osat olivat ainakin halpoja silloin, eikä tainnut olla paha vaihtokaan.

Siitä virneestä ei niin helpolla pääsekään.

Avatar
Quattro Stagioni
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Syys 2010, 20:24
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Quattro Stagioni »

Minun aikanani ei ole kyseisiä vaijereita vaihdettu. ei kyllä myöskään pahemmin käytettykään, elohopean painuessa miinuksen puolelle kiinni hirttäminen on noin 99,99% varmaa. kesällä ei tullut käytettyä kun muistaakseni ei oikein pitänyt, säätöä vailla siis tuolloin oli. Takakontin avausvaijeri on niinikään poikki. Olen pitänyt siinä omaa viritystäni: katkenneen vaijerin luukunpuolimmainen pää "hämärästi" roikkunun kontin kannen välistä rekkarikilven kohdalla. Siitä nykäsemällä luukku auki--> Tosi vaikea murtautua yms. ;) Jos keksit tuohon äkilliseen sammuiluun syyn ja saat sen korjattua niin ois kiva tietää missä mätti. Auton äkillinen sammuminen liikennevaloihin on jokseenkin noloa ;) Itse aina valoissa hummailin kaasua sen verran että kierrokset oli juuri ja juuri yli tyhjäkäynnin - tällöin harvemmin sammuili. Auton liikkuessahan tuo ei ollut suuri onkelma kun moottori hörähti samantien käyntiin vaihdepäällä ajettaessa. :)
Älä koskaan syö keltaista lunta.

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Käsijarruvaijereiden vaihto on helppo homma jos niitä saa vielä varaosaliikkeistä. Keskikonsoli irti, jolloin näet onko vaijereiden kiinnityslevy (siis se peltilämiskä) ehjä.
Se on aika heikkoa tekoa, joten jos askarteluhenkeä löytyy, niin kannattaa rakennella uusi rosterista. Takajarrurummut kun avaat, niin samalla kannattaa tarkistaa
automaattisäädön toimivuus ja ainakin putsata ja rasvata. Jos mekanismi on rikki, niin niitä pikkukielekkeitä ei saa oikein mistään, ellei löydä ehjää purkuosaa.

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

^ Juuri näin. Käsijarrussa on semmonen onneton u systeemi joka yhdistää kahvan vaijereihin. Mulla aikoinaan katsastuksessa petti :) Tein uuden u-palkista. Kestää kovankin nykimisen 8)

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Näkyy noita ainakin jokunen vielä maassa olevan jos uutta vaijeria tarvii.

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/242270/0
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/242269/0

Heikalta ja Muukkoselta tietysti voi aina myös kysellä.

Vielä wellulle tiedoksi että takajarrut on uusittu rumpuineen sylintereineen kaikkineen silloin kun nuo vaijeritkin, ja nesteitäkin on joskus vaihdettu. On niihin toki voinut ajan hammas taas jo purra.

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jep, 350km takana ja hyvin pelitti. Tuntuu taas kulkevan vähän paremmin, kuin ennen. 8) Radiokin tuli laitettua ja hyvin soi, nyt on kiva taittaa matkaa menemään. :P Joku oli tosin tunkenut kojelaudan ihan tupatentäyteen johtoa, nippanappa sai mankan menemään lokeroonsa noin 4:n tunnin taistelun jälkeen :mrgreen:

Jep, se rautalätkähän sieltä on mennyt kässäristä, huomasin tosin jo seuraavana aamuna kun vilkaisin saranan alle. Hmm, pitäisiköhän jyrsiä 10mm rosterilevystä....? Ei ainakaan pettäisi... :twisted:

Muuten ei ihmeempiä, jarrunestevalo välähtelee vaikka säiliö täynnä. Nooh, ne pitää vaihtaa jokatapauksessa. Eli onko tuon kytkimen ilmaamisessa mitä toimenpiteitä?

Jos joku tästä autosta tietää mitään historiaa, niin kertokaa toki kaikkea. Onko tehty ruostesuojausta tai mitään muutakaan?

Höh, pakko oli päästää mursu ohitte, kun niin halusi... ...tosin vasta 150km/h... :mrgreen:
Sitten se jäi siihen eteen hetkeksi jurraamaan... :evil:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

33 kytkimen ilmaus

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Kytkimen työsylinteri on koneen yläkiinnikkeen kuljettajan puolella, ilmausruuvi osoittaa lohkon päälle eteenpäin. Hanki kaveri painamaan kytkinpoljinta, ilmaus menee samalla lailla kun jarruissa. Olen myös joskus ilmannut sen letkun irroittamalla kun ilmausruuvia ei saanut auki.
Älä katkaise ilmausruuvia, sylinteri voi olla hiukan hankala irroittaa.. Usein kumien vaihtokin tehdään tästä syystä sylinterin ollessa paikallaan.

Mikään ei näissä nykyautoissa voita kunnon alfan bokserin lätinää.. Pidä se ehjänä..

2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hmm, ykkönen kohisee moottorijarrutettaessa ja pysähdyksissä kuuluu hyvin vaimea "kvikvikvikvik..." kytkin pohjassa, muttei kytkin ylhäällä. :? Varmaankin öljynpuute (ja kytkimen / työsylinterin väsymys)...

Heh, flektin anturi heräsi henkiin. Enään ei tarvitse käyttää "selfcoolant" -nappia. 8)

Onkos tuossa 33:ssa mitään "ongelma" varaosia? Tarkoitan siis osia, joita ei enään saa mistään? Olen kuullut, että jotkut takatuennan osat olisi hakusessa. Tietää etsiä etukäteen... :roll:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Ainakin kun ostin etupyörän laakerit, niin kauppuri sanoi, että enempää ei ole, eikä tule.
Niin.., ja noi etu alatukivarret. Eli jos huomaat, että alkaa reikiintymään, niin vie johkin pajalle ja hitsauta vahvasta plootusta paikat. Katsastusmies kun huomaa reiät ja kirjaa paperiin, niin korjata ei saa.
Itse etsin vaan en löytänyt, joten vanha IE sai luovuttaa elimiään 16v:lle.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

wellu kirjoitti:Hmm, ykkönen kohisee moottorijarrutettaessa ja pysähdyksissä kuuluu hyvin vaimea "kvikvikvikvik..." kytkin pohjassa, muttei kytkin ylhäällä. :?
Jos vikisee kytkin pohjassa, niin lienee kytkimen painelaakeri. Laatikossahan ei silloin pyöri mikään.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Onkos tuossa 33:ssa mitään "ongelma" varaosia? Tarkoitan siis osia, joita ei enään saa mistään? Olen kuullut, että jotkut takatuennan osat olisi hakusessa. Tietää etsiä etukäteen...
Hankalia löytää, mutta saahan näitä maailmalta:
Bensatankki, pakoputkisto, etupyörän laakerit, iskarit, iskarin yläpään laakerit, kytkinpaketit, tiivistesarjat, tukivarret niin eteen kuin taaksekkin.
Hmm, ykkönen kohisee moottorijarrutettaessa ja pysähdyksissä kuuluu hyvin vaimea "kvikvikvikvik..." kytkin pohjassa, muttei kytkin ylhäällä.


Kytkin kaiken kaikkiaan aika alimitoitettu. Painelaakeri syö asetelmaa ja lämpenee samalla liikaa, joten vikinä lähes varmasti siinä.[/quote]

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Dodiih, mittaristo on nyt tutulla "huollossa". Alkoi taas temppuilemaan ja nyppäsin irti. Kaveri sanoi heti "tossahan on yksi komponentti paskana...". :lol: Se availee sen moottorin, putsailee ja vaihtaa komponentteja piirilevyyn. Kustannukset kokonaista 10 euroa... :lol:

Kylmällä lähtenyt käyntiin ihan ok. Mutta ei taida Alfa 33 olla kovin lämmin talviauto? Muistelisin, että huonoin lämpiämään kaikissa testeissä. Nooh, 240 -volvon kennolla, uudella termostaatilla ja pohjapanssarilla asia varmaankin korjaantuu. Niin korjaantui 127:stakin. 8)

Hmm, tehostin alkoi toimimaan tasaisemmin, kun laitoin kunnolla paksua jänkkiä sinne. :shock: Luulin, että menisi jäykäksi, mutta ei... Toimii paaaaaaljon sulavammin ja "varmemmin". Ei temmo enään kääntäessä. Jännä...
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Avatar
Quattro Stagioni
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Syys 2010, 20:24
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS -99
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Quattro Stagioni »

kommentoin hiukan tuohon kylmäkäynnistymiseen. viime talvena auto oli roikassa tasan kerran sen jälkeen kun ei lähtenytkään käyntiin seisottuaan pari päivää 35 pakkasessa. muutoin kyllä nöyrästi lähti kylmänä käyntiin melkein 40 asteen pakkasesta aamulla niin, että illalla oli autoa käytetty ja näin akku saanut latautua :) kauheesti ei lämpöä jaksa puskea tuulettimien rööreistä kovalla pakkasella... vois olla että jokin pahvi syylärin eteen auttaisi...?
Älä koskaan syö keltaista lunta.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Hyvä lähtemään kyllä käyntiin pakkasellakin, ei ole jäänyt kertaakaan käynnistymättä vaikka useampi talvi tullut ajeltua. Lämmityslaitteeseen pitäisi varmaan vaihtaa tosiaan se parempi kenno, ei puske oikeen hyvin lämmintä vaikka olisi pahvia koko konehuone täynnä niin että keittää. Kennolle menee omassa ainakin kuuma vesi, mutta paluuletkukin vielä melko lämmin, joten eikös se kieli kennon tehottomuudesta. Yhdestä 33:sta purin lämppärin ja voin senoa että melkonen savotta, en viitsinyt rueta edes yrittään kasausta näytti jo niin epätoivoiselta :)

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Käytin boksereissa joskus muovilevyä syylärin edessä 3/4 peittona, siten että puhaltimen puoli oli vapaana. Jätin levyn alareunasta 5cm irti syyläristä että sai ilmaa kiertoteitse. Toimi hyvin, sai koneen lämmöt pysymään kurissa kun termarikin oli ehjä. Termariongelmiin auttaa sprintin halkeava termarikotelo, saa helpommin uuden käyttöön kun vanha juuttuu.

Kannattaa pestä lämppärin kenno/ koko vesitila, auttaa myös huomattavasti. Useimmiten on kertynyt paljon rökää tukkimaan paikkoja.
Muukkoselta löytyi ainakin aiemmin uusia kennoja jos tarvis.

Uusia iskareita voi tehdä konin patruunoista. Tarvii alkuperäinen etuiskari josta katkaistaan sisuskumit pois, patruuna tilalle.
Valeolta pitäisi vielä löytyä kytkimiä- alkuperäisen valmistaja, toimii parhaiten. Etupyörän laakeri on muistaakseni sama kuin Alfettan takalaakeri -84. Korjatkaa paremmin tietävät jos meni vikaan..

(edit: lisää raapustelua osista)

2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Lämmityslaitteen purkaminen pähkinänkuoressa:
- letkut ja johdot konehuoneen puolelta irti
- neljä 10mm kannalla oleva mutteria kuskin- ja pelkääjänpuolen
jalkatilasta, joista kahdella on myös keskikonsoli kiinni.
- sisältä keskikonsolin purku, siis vaihdekepiltä tuuletussuuttimiin,
radiot, alfa controllit ja lämppärin koneisto irti (kaksi ristipäätä)
- keskikonsoli pois paikoiltaan, lämppärin vivusto jää paikoilleen
- vivustosta vaijerit irti, varo rikkomasta muovinippeleitä
- hetkutellen koko lämppärikotelo ylös konehuoneen puolelta
- nipsukat irti ja koko komeus jakaantuu kahteen osaan.

Ei ole mahdoton homma tehdä, mutta vähän sorminäppäryyttä vaatii.

wellu
Viestit: 22
Liittynyt: 21 Syys 2010, 08:16

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jooh, huh huh. Tänään otin tehostimen hihnan pois, kun turhaan se siellä öljyä kuluttaa tällähetkellä. Onkos tuo hammastanko kuinka vittumainen ottaa pois ja millainen stefa siellä on? On nimittäin ihan erilainen hammastanko, kuin muissa autoissa. Yllätyin tosissaan, kun asiaa tutkin. :lol:
yksi vuorokausi lyhentää elämää 24 tuntia

Vastaa Viestiin