alfa romeo 155:sta
Valvoja: Moderators
- seiskaviitonen
- Viestit: 4
- Liittynyt: 02 Kesä 2010, 09:05
alfa romeo 155:sta
Tervehdys Alfa miehet ja miksei myös naiset !
Olen tässä hetkisen aikaa ollut Alfa Romeo 155 2.0 t.s 16v omistaja.
Autooni on uusittu nokka-akselin asentoanturi ,joka onnistui vain pur-
kamalla koko jakopää :o! Abs-jarrujen vasemman takapyörän anturi
uusittu myös. uusinta katsastukseen joudun vasemman käsijarrun
toimimattomuuden takia.Papereista selvisi,että samasta syystä katsastus
on hylätty myös viime vuonna.(ilmeisesti tyyppivika)
Ehkä tuo jarrujen herkisteleminen ja voiteleminen auttoi tarpeeksi..
Edelleen autoa vaivaa sellainen vika,että kun auton moottori on kylmä
Se kyllä käynnistyy,mutta sammuu tai meinaa sammua samantien.
Samaten kun moottori on viileä/kylmä niin startatessa kuuluu
lyhytaikainen kilinä.. Olisiko kellään tietoa mistä voisi olla kysymys??
Muuten autolla on oikein kiva ajaa ,moottori vetää ihanan kevyesti jo
pienillä kaasunpainalluksilla joten sillä voi myös ajaa taloudellisesti.
Pääsin maantiellä 6,5L/100km ,Tipolla en koskaan päässyt niin vähällä!
Haluttaessa se myös kiertää ja "soi" urheilullisesti:j . Nyt vasta päässyt
nauttimaan paremmin ,kun n-akselin asento anturi vaihdettiin.
Lisäksi kaksi pikku vikaista autossa vielä on . Kuskin s-ikkuna pitää
kovaa meteliä avattaessa ja suljettaessa. Lisäksi ,vaikka bensaa olisi
vielä reilusti jäljellä polttoaine mittarin valo syttyy palamaan ja
viisari näyttää tyhjää varsinkin kesähelteillä.. Varmaan p-aine mittarin
anturi..missähän se sijaitsee tässä autossa ?
T.Jarkko
Olen tässä hetkisen aikaa ollut Alfa Romeo 155 2.0 t.s 16v omistaja.
Autooni on uusittu nokka-akselin asentoanturi ,joka onnistui vain pur-
kamalla koko jakopää :o! Abs-jarrujen vasemman takapyörän anturi
uusittu myös. uusinta katsastukseen joudun vasemman käsijarrun
toimimattomuuden takia.Papereista selvisi,että samasta syystä katsastus
on hylätty myös viime vuonna.(ilmeisesti tyyppivika)
Ehkä tuo jarrujen herkisteleminen ja voiteleminen auttoi tarpeeksi..
Edelleen autoa vaivaa sellainen vika,että kun auton moottori on kylmä
Se kyllä käynnistyy,mutta sammuu tai meinaa sammua samantien.
Samaten kun moottori on viileä/kylmä niin startatessa kuuluu
lyhytaikainen kilinä.. Olisiko kellään tietoa mistä voisi olla kysymys??
Muuten autolla on oikein kiva ajaa ,moottori vetää ihanan kevyesti jo
pienillä kaasunpainalluksilla joten sillä voi myös ajaa taloudellisesti.
Pääsin maantiellä 6,5L/100km ,Tipolla en koskaan päässyt niin vähällä!
Haluttaessa se myös kiertää ja "soi" urheilullisesti:j . Nyt vasta päässyt
nauttimaan paremmin ,kun n-akselin asento anturi vaihdettiin.
Lisäksi kaksi pikku vikaista autossa vielä on . Kuskin s-ikkuna pitää
kovaa meteliä avattaessa ja suljettaessa. Lisäksi ,vaikka bensaa olisi
vielä reilusti jäljellä polttoaine mittarin valo syttyy palamaan ja
viisari näyttää tyhjää varsinkin kesähelteillä.. Varmaan p-aine mittarin
anturi..missähän se sijaitsee tässä autossa ?
T.Jarkko
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: alfa romeo 155:sta
seiskaviitonen kirjoitti:Lisäksi ,vaikka bensaa olisi
vielä reilusti jäljellä polttoaine mittarin valo syttyy palamaan ja
viisari näyttää tyhjää varsinkin kesähelteillä.. Varmaan p-aine mittarin
anturi..missähän se sijaitsee tässä autossa ?
T.Jarkko
Itsellä välillä b-mittari alkaa "nykimään" ja samalla valo voi vilkkua jos mittari tippuu tarpeeksi alas.
Re: alfa romeo 155:sta
155:nen on hauska auto Ja paljon mielenkiintoisia kysymyksiä.seiskaviitonen kirjoitti: uusinta katsastukseen joudun vasemman käsijarrun
toimimattomuuden takia.Papereista selvisi,että samasta syystä katsastus
on hylätty myös viime vuonna.(ilmeisesti tyyppivika)
Ehkä tuo jarrujen herkisteleminen ja voiteleminen auttoi tarpeeksi..
Edelleen autoa vaivaa sellainen vika,että kun auton moottori on kylmä
Se kyllä käynnistyy,mutta sammuu tai meinaa sammua samantien.
Samaten kun moottori on viileä/kylmä niin startatessa kuuluu
lyhytaikainen kilinä.. Olisiko kellään tietoa mistä voisi olla kysymys??
Kuskin s-ikkuna pitää
kovaa meteliä avattaessa ja suljettaessa. Lisäksi ,vaikka bensaa olisi
vielä reilusti jäljellä polttoaine mittarin valo syttyy palamaan ja
viisari näyttää tyhjää varsinkin kesähelteillä.. Varmaan p-aine mittarin
anturi..missähän se sijaitsee tässä autossa ?
Takajarrusatulat ja käsijarrut ovat tosiaan hieman oikukkaita. Joskus herkistely auttaa. Mutta satulat saattavat olla sisältä sen verran jumissa, että käsijarrua ei saa toimivaksi ja ainoa vaihtoehto on vaihtaa satula.
TeroV.:n hyvä selitys kuvineen löytyy:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3859
Käynnistysvaikeuksista on vaikea sanoa, kun ei tiedä mitä vikakoodia on tallentunut, mutta voisi olla lämpötila-anturi? Kilinä tai "diesel-ääni" kaynnistäessä tulee 95% varmuudella ajoituksenmuuntimesta, eikä siitä kannata välittää. Seuraavan hihnanvaihdon yhteydessä vaihdat osan tai korjaat korjaussarjalla.
Kuskinikkunan moottorin voi purkaa ja puhdistaa, mikä saattaa auttaa.
Polttoaineen varoitusvalo on sekin "italialainen" ominaisuus ja mulla ainakin pidemmässä kaarteessa syttyy vaikka bensaa olisi parikymmentä litraa. Anturi löytyy takakontin verhoilun alta peltilätkän takaa. edit: (willez ehtikin ensiksi : )
Englanniksi 155:sista:
http://www.alfa155.org/forum/
Ja tervetuloa foorumille!
Edit: aika pieneltä kuulostaa kulutus? Mulla menee vajaa kymmenen satasella. Maantiellä olen päässyt vajaaseen kaheksaan, mutta se oli tosi nihkeää
- seiskaviitonen
- Viestit: 4
- Liittynyt: 02 Kesä 2010, 09:05
Re: alfa romeo 155:sta
Kiitokset Toivotuksista ja vastauksista jotka tulivat kuin "apteekin
hyllyltä" !
Alfassa on nyt leimaa vuodeksi eteenpäin ja nyt tietää,että takajarrut
on tarkistettava ennenkuin vie leimalle.
Edellinen omistaja oli jo purkanut lasin ja voidellut mekanismin ,eikä
vika ollut korjaantunut sillä.Ainut konsti taitaa olla uuden sähkölasin
moottorin uusinta.
Tuo käynnistyksen yhteydessä esiintyvä ontuminen ja jopa sammuminen
kyllä viittaisi juuri lämpötila -anturiin..koska se aina vaihtelee ontuu ei on-
ja jopa sammuu.Kesällä se oli pahimmilllaan ,nyt viimeisen viikon aikana
se on käynnistynyt ja käynyt lähes moitteettomasti.
Valmistaja lupaa kulutus lukemiksi 90km/h 6,2 ,120km/h 8,0 ,
kaupunki 9,7L/100km. Sen perusteella täysin kunnossa olevalla au-
tolla pitäisikin päästä maantieajossa 6,5Litraan satasella..
Keskikulutus autollani on ollut noin 8,5Litraa satasella .Aika paljon
taajama ajoa.
hyllyltä" !
Alfassa on nyt leimaa vuodeksi eteenpäin ja nyt tietää,että takajarrut
on tarkistettava ennenkuin vie leimalle.
Edellinen omistaja oli jo purkanut lasin ja voidellut mekanismin ,eikä
vika ollut korjaantunut sillä.Ainut konsti taitaa olla uuden sähkölasin
moottorin uusinta.
Tuo käynnistyksen yhteydessä esiintyvä ontuminen ja jopa sammuminen
kyllä viittaisi juuri lämpötila -anturiin..koska se aina vaihtelee ontuu ei on-
ja jopa sammuu.Kesällä se oli pahimmilllaan ,nyt viimeisen viikon aikana
se on käynnistynyt ja käynyt lähes moitteettomasti.
Valmistaja lupaa kulutus lukemiksi 90km/h 6,2 ,120km/h 8,0 ,
kaupunki 9,7L/100km. Sen perusteella täysin kunnossa olevalla au-
tolla pitäisikin päästä maantieajossa 6,5Litraan satasella..
Keskikulutus autollani on ollut noin 8,5Litraa satasella .Aika paljon
taajama ajoa.
155 jarrut
Moikka
Kannattaa käydä kaikki jarrusatulat läpi kerran vuodessa. Kromattuja liukutappeja on saatavilla, kestää paremmin. Käsijarru voi vielä elpyä kun irroittaa satulan ja puhdistaa kokonaan, liikuttaen samalla käsijarrun mekanismia koko liikealueen. Omassa ainakin tuo auttoi, mäntien vaihdon ohella. Kun kerralla vaihtaa kaikki kumit ja putsaa kunnolla, ei tarvitse vuosihuollossa muuta kuin liukutappien voitelua ja mäntien liikuttelua. Uudet jarrunesteet kannattaa laittaa parin vuoden välein, välttyy turhilta murheilta. Jarruputket kannattaa tarkistaa hyvin+ suojata jos eivät ruosteessa/ jos ruosteessa-> heti uusiksi.
Meni omasta pari kertaa putki poikki, onneksi taajamassa.. uusittiin kaikki..
2c
TimoJ
Kannattaa käydä kaikki jarrusatulat läpi kerran vuodessa. Kromattuja liukutappeja on saatavilla, kestää paremmin. Käsijarru voi vielä elpyä kun irroittaa satulan ja puhdistaa kokonaan, liikuttaen samalla käsijarrun mekanismia koko liikealueen. Omassa ainakin tuo auttoi, mäntien vaihdon ohella. Kun kerralla vaihtaa kaikki kumit ja putsaa kunnolla, ei tarvitse vuosihuollossa muuta kuin liukutappien voitelua ja mäntien liikuttelua. Uudet jarrunesteet kannattaa laittaa parin vuoden välein, välttyy turhilta murheilta. Jarruputket kannattaa tarkistaa hyvin+ suojata jos eivät ruosteessa/ jos ruosteessa-> heti uusiksi.
Meni omasta pari kertaa putki poikki, onneksi taajamassa.. uusittiin kaikki..
2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????