Tyhjäkäynti heijaa liikkeessä
Valvoja: Moderators
Niin piti vielä lisätä että vaihtoivat konalan pikahuollossa 156 2.0TS:ään tyhjäkäyntimoottorin kun olivat vakuuttuneita että hejjaaminen johtui siitä, tuo operaatio kustansi 400 euroa, heijaaminen jatkui entiseen tapaan tämän operaation jälkeen.
Tästä voidaan päätellä että Deltalla on myös hakusessa tuon ongelman ratkaiseminen.
Tästä on nyt n.2 vuotta aikaa ja myös auto ollut käyttämättä sen jälkeen, mitä nyt välillä olen käynnistellyt. Tässä kahdenvuoden aikana on vaihdettu ilmi, lambda, imuputki kaasuläpän ja ilmin välissä sekä huohotusletku venakopasta tuohon imuputkeen...ynnämuuta. Käynnistymisen suhteen ei ole koskaan ollut ongelmia.
Heijaamista ei ole enää esiintynyt näiden käynnityksien aikana. Olen käyttänyt auton aina lämpimäksi sinne 90 celsiukseen asti , tuhon lämpötilaan en koskaan autoa saanut kuin vasta termostaattikotelon sen sisällä olevan termostaatin ja lämpötila-anturin vaihdon jälkeen. Moottorin, ruiskun ja muiden vikavalojen ilmaantumisilta olen tähän asti säästynyt paitsi silloin kun epäilin ilmivikaa ja otin ilmistä johdon irti tämähän saa ruiskun valon syttymään mutta on halpa keino todeta ilmivika.
Nuo vaihdetut ilmi ja lambda ovat boschin tavaraa.
Vertailin päästöarvoja ennen ja jälkeen osien vaihdon niin HC tippui 41-18.
CO2 tippui 15,55-12,00 molemmat ovat kuitenkin saliitun arvon sisällä.
Happi ja lambda olivat koholla ja yli sallitun joka johtui pakoputkivuodosta, imaisi aina happea reijästä sisään ennen lambdaa.
Ensi kesänä tarkoitus ottaa taas käyttöön , ilmoittelen sitten heijjaako vai ei.
Tästä voidaan päätellä että Deltalla on myös hakusessa tuon ongelman ratkaiseminen.
Tästä on nyt n.2 vuotta aikaa ja myös auto ollut käyttämättä sen jälkeen, mitä nyt välillä olen käynnistellyt. Tässä kahdenvuoden aikana on vaihdettu ilmi, lambda, imuputki kaasuläpän ja ilmin välissä sekä huohotusletku venakopasta tuohon imuputkeen...ynnämuuta. Käynnistymisen suhteen ei ole koskaan ollut ongelmia.
Heijaamista ei ole enää esiintynyt näiden käynnityksien aikana. Olen käyttänyt auton aina lämpimäksi sinne 90 celsiukseen asti , tuhon lämpötilaan en koskaan autoa saanut kuin vasta termostaattikotelon sen sisällä olevan termostaatin ja lämpötila-anturin vaihdon jälkeen. Moottorin, ruiskun ja muiden vikavalojen ilmaantumisilta olen tähän asti säästynyt paitsi silloin kun epäilin ilmivikaa ja otin ilmistä johdon irti tämähän saa ruiskun valon syttymään mutta on halpa keino todeta ilmivika.
Nuo vaihdetut ilmi ja lambda ovat boschin tavaraa.
Vertailin päästöarvoja ennen ja jälkeen osien vaihdon niin HC tippui 41-18.
CO2 tippui 15,55-12,00 molemmat ovat kuitenkin saliitun arvon sisällä.
Happi ja lambda olivat koholla ja yli sallitun joka johtui pakoputkivuodosta, imaisi aina happea reijästä sisään ennen lambdaa.
Ensi kesänä tarkoitus ottaa taas käyttöön , ilmoittelen sitten heijjaako vai ei.
En olisi uskonut että saan tämän tyhjäkäyntivian korjattua, joka on vaivannut lähes viisi vuotta. Mutta tosiaan, ruiskun valo alkoi palamaan ja alfadiag antoi koodit P1512 ja P1513. Forumilta saamieni tietojen perusteella vika olisi tyhjäkäyntisäätimessä. Ostin romuttamolta säätimen ja tämän jälkeen auto alkoi taas toimimaan ja mikä ihmeellisintä myös tyhjäkäynnin heiluminen loppui totaalisesti.
Ja en kyseistä osaa koskaan epäillyt koska osalla sen vaihto ei ole auttanut mitään.
Ja en kyseistä osaa koskaan epäillyt koska osalla sen vaihto ei ole auttanut mitään.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Onneksi olkoon
Otin 156 98 mallini taas kesäksi käyttöön 2 vuoden vai onkohan ollut jo kolme vuotta käyttämättömänä en muista enää. Katsastusetä ei löytänyt vikaa ja antoi leiman.
Heijaaminen on vähän rauhallisempaa kuin taannoin, talvella "hirtti" aina välillä kiinni toisinsanoen kaasu jäi kokonaan auki. Lopetin talviajamiset sitten niin ei enää hirttele.
Vaihtoikohan ne sitä läpän säätömoottoria ollenkaan siellä Konalassa meikäläisen autoon?
Toivotan ajamisen iloa ja heijaamattomia kilometrejä.

Otin 156 98 mallini taas kesäksi käyttöön 2 vuoden vai onkohan ollut jo kolme vuotta käyttämättömänä en muista enää. Katsastusetä ei löytänyt vikaa ja antoi leiman.
Heijaaminen on vähän rauhallisempaa kuin taannoin, talvella "hirtti" aina välillä kiinni toisinsanoen kaasu jäi kokonaan auki. Lopetin talviajamiset sitten niin ei enää hirttele.
Vaihtoikohan ne sitä läpän säätömoottoria ollenkaan siellä Konalassa meikäläisen autoon?
Toivotan ajamisen iloa ja heijaamattomia kilometrejä.
Tossa vähän aika takaperin joku huudellut, että auto sammunut ja ratti jämähtänyt..
Mulla kävi samallalailla tänään, oli hyvin jyrkkä mutka ja perkele onneks sain pysäytettyä törmäämättä tolppaan.. Mikä tekee tämän? Tuo heijaaminen?
Ja mistähän vois johtua että rupesi heijaamaan jakopäänrempan jälkeen?
Mulla kävi samallalailla tänään, oli hyvin jyrkkä mutka ja perkele onneks sain pysäytettyä törmäämättä tolppaan.. Mikä tekee tämän? Tuo heijaaminen?
Ja mistähän vois johtua että rupesi heijaamaan jakopäänrempan jälkeen?
Itse itseäni lainaten samasta keskusteluketjusta:
Tekijä kirjoitti:Vihdoinkin voisi tämä aihe saada päätöksen tavalla tai toisella. Se ainainen "kaasuläpän puhdistus ja ECU:n nollaus" -lääke alkaa olemaan jo nähty. Ei se vaan kaikilla auta, ei todellakaan. Samoin kaikki ilmamäärämittarien ja lambdojen vaihdot ovat turhia, sillä jos niissä olisi vikaa, niin kyllä se tyhjäkäynti heiluisi myös auton ollessa paikaillaan. Tämä vika siis koskee siis autoja joissa on kaasuläpän säätö vaijerilla ja tyhjäkäytimoottorilla joka säätää läpän asentoa sähköisesti. Muissa malleissa on muut syyt.
Oikeasti, tässä on ne kaksi korjausvaihtoehtoa:
1. Oikotie. Poistetetaan ECU:lta tiedonsaanti siitä että auto liikkuu. Täällä ohjeet. Varmasti ongelma korjaantuu lopullisesti. Niin, ja saahan sen johdon liittimestäkin irti, eli ei tarvitse olla yhtä brutaali ja katkaista sivuleikkureilla sitä. Ei vaikuta ABS:ien toimintaan tai muuhunkaan kriittiseen. Kyseessä on vain mittariston ja ECU:n välinen tiedonkulku. Varmaankin liittyy moottorijarrutuksen polttoainesyötön katkaisuun jne. En kuitenkaan pitä tätä ratkaisua oikeana, sillä tehtaalta lähtiessään johto oli kiinni ja auto toimi. Miksi se nyt täytyisi olla irti toimiakseen?
2. Kivinen tie. Tehdään näin. Siis säädetään sitä kaasuläpän säätöruuvia (joka rajoittaa läpän akselin liikettä) ja nollataan jokaisen säädön jälkeen se kaasuläppä AlfaDiagin avulla. Ilman AlfaDiagilla tehtyä läpän nollaamista ei säädöllä ole toivottua vaikutusta. Eli säädetään ja haetaan sitä läpän nollakohdan paikkaa niin kauan kunnes saadaan tyhjäkäynti kuntoon. Huom! Siis todellakaan pelkkä säätö tai pelkkä softan nollaus ei auta. Ne on aina tehtävä yhdessä. Aluksi voisi kiristää, että tyhjäkäynti nousee. Sitten vaan hienosäätämään.
Itse pidin tätä vaihtoehtoa 2. huuhaana, kunnes sain tuon 1.6TS:än vähän toisella tavalla oireilleen tyhjäkäyntiogelman kuntoon. Eikä siinä todellakaan ole tätä molemmissa 2.0TS:sä ilmenevää ongelmaa. Tuossa viikonloppuna jo työstin toista 2.0TS:ää tällä vaihtoehdon 2. mukaisilla toimenpiteillä. Ei vaan riitä läppärin akku kovin moneen nollaukseen ja säätöön, mutta kunhan saan invertterin niin sitten jatketaan aktiivista säätöä.
Cheer up, the worst is yet to come.
Tekijälle: tarkoitatko sitä säätöruuvia, mikä on siinä kaasuläpän vasemmalla puolella, johon kaasuvaijeri tulee kiinni??
Minä kun luulin että siitä voidaan säätää kaasuvaijerista tyhjät pois, jos vaijeri on vaikka venynyt. Eikö oikea asento ole kuitenkin niin että kaasuläppä on kokonaan kiinni, kun kaasua ei paineta vai pitääkö siellä olla pieni rako tyhjäkäyntiä varten vai kääntääkö tyhjäkäyntisäädin sen auki itsestään?
Minä kun luulin että siitä voidaan säätää kaasuvaijerista tyhjät pois, jos vaijeri on vaikka venynyt. Eikö oikea asento ole kuitenkin niin että kaasuläppä on kokonaan kiinni, kun kaasua ei paineta vai pitääkö siellä olla pieni rako tyhjäkäyntiä varten vai kääntääkö tyhjäkäyntisäädin sen auki itsestään?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Kuvan mukainen ruuvi. Se on lähtöasento ja kaasuläpän säädin (tyhjäkäyntimoottori) kääntää sitten lisää.
- Liitteet
-
- kaasuläppä.jpg
- (43.92 KiB) Tiedosto ladattu 5215 kertaa
Cheer up, the worst is yet to come.
Otin eilen koko nopeusmittarin irti ja kävin ajamassa ja kertaakaan ei tyhjäkäynti heilunut.
Jos tuo johto menee Ecuun niin mistä ja mitä johtoa pitkin mittariin tulee tieto auton liikkumisesta, ABS-yksiköstä?
Alkaa välillä jo vituttamaan kyseinen vika, eipä tällaista taida muissa autoissa olla....

Jos tuo johto menee Ecuun niin mistä ja mitä johtoa pitkin mittariin tulee tieto auton liikkumisesta, ABS-yksiköstä?
Alkaa välillä jo vituttamaan kyseinen vika, eipä tällaista taida muissa autoissa olla....

Kun pelkkä teho ei riitä!
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Tarkoitatko nopeusmittaria vai kierroskulumittaria?Jarama kirjoitti:Jos tuo johto menee Ecuun niin mistä ja mitä johtoa pitkin mittariin tulee tieto auton liikkumisesta, ABS-yksiköstä?
Nopeusmittari:
Liitin A, pinni 11
1rpm=1,93m ; 7imp/rpm ; joten käytännössä mittari näyttää Hz/Km
En tyytynyt tavanomaiseen.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Kytkentäkaaviosta katsoin. Tosiaan ABS:n ECU:lta tulee signaali tuohon mainitsemani liittimen pinnin. Olisikoha mittarissa ollut jopa tarra jossa tuo pulssisuhde mainittiin (tai jostain sen bongasin). Näytti pitävän kuitenkin paikkansa kun mittaria funktiogeneraattorilla kokeeksi ohjailin.Jarama kirjoitti:Nopeusmittarin siis irroitin. Niin siis mihin tuo johto menee?
Ja mistä nimim. Katiska tuollaiset tiedot sait ja mitä nuo tiedot siis käytännössä tarkoittavat?
Ai miksikö? Meinasin laittaa veneprojektiin 156:n mittarit. Koodasin Atmelin mikrokontrollerin lukemaan nopeustiedon GPS:n NMEA datasta ja sitten se sitten ohjaa tota Alfan nopeusmittaria yksinkertaisen NPN-transun avulla.
En tyytynyt tavanomaiseen.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Kun olen seuraillut enemmän ja vähemmän näitä tyhjäkäynnin heijaus foorumeja olen tullut siihen lopputulokseen että jos tyhjäkäynti "heijaa" liikkeellä ollessa, kyseessä on ominaisuus ja ainoa korjaus on katkaista eculta tieto auton liikkumisesta (johto poikki mittarin takaa).
Jos taas tyhjäkäynti heijaa muutenkin kuin liikkeellä ollessa ja/tai auto sammuu kysessää on vika ja korjattavissa ilmin vaihdolla, imuvuotojen tukkimisella jne.
Tavallaan tuo 800-1200rpm heijaus vapaalla/kytkinpohjassa ajellessa opettaa ajamaan taloudellisesti (huoh). Auto on nimittäin mahdollista saattaa liikennevaloihin tms. kivasti moottorijarruttamalla miltei pysähdykseen saakka ja kun moottorijarruttaa bensaa ei kulu...
Ilmeisesti näillä foorumeilla ei liiku uusien autojen omistajia kun varmaa lausuntoa/muistikuvaa asiasta ei taida olla? Joten jos joku joka on ostanut vuosituhannen vaihteessa tuliterän tessun voisi avata sanaisan arkkunsa, että onko nämä vehkeet olleet tällaisia jo uutena?
Jos taas tyhjäkäynti heijaa muutenkin kuin liikkeellä ollessa ja/tai auto sammuu kysessää on vika ja korjattavissa ilmin vaihdolla, imuvuotojen tukkimisella jne.
Tavallaan tuo 800-1200rpm heijaus vapaalla/kytkinpohjassa ajellessa opettaa ajamaan taloudellisesti (huoh). Auto on nimittäin mahdollista saattaa liikennevaloihin tms. kivasti moottorijarruttamalla miltei pysähdykseen saakka ja kun moottorijarruttaa bensaa ei kulu...
Ilmeisesti näillä foorumeilla ei liiku uusien autojen omistajia kun varmaa lausuntoa/muistikuvaa asiasta ei taida olla? Joten jos joku joka on ostanut vuosituhannen vaihteessa tuliterän tessun voisi avata sanaisan arkkunsa, että onko nämä vehkeet olleet tällaisia jo uutena?
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Onko ominaisuus vain pre Euro3 autoilla <9/00 ?pjotrthegreat kirjoitti:Joten jos joku joka on ostanut vuosituhannen vaihteessa tuliterän tessun voisi avata sanaisan arkkunsa, että onko nämä vehkeet olleet tällaisia jo uutena?
Pihassa olevat '98 ja '99 oireilevat ('98 pahemmin) mutta Euro3 '00 ei koskaan. Samoin '96 GTV (155 mallinen aluvenakoppa) on oireeton..
En tyytynyt tavanomaiseen.
Ominaisuudet ovat jo uutena, mutta ei tällaista varmastikaan uudessa autossa ole ollut eli selkeä vika joka on vanhetessa tullut esille.
Pitäisi löytyä foorumilta joku sähköexpertti, joka asian ratkaisisi, olisiko nimim. Katiskasta siihen?
Onko tällä johdolla vaan se tarkoitus että tyhjäkäynti on hieman korkeammalla kun auto liikkuu, jos niin miksi sen pitää olla hieman korkeampi?
Siellä täytyy olla siis erikseen vielä johto, josta tulee tieto auton nopeudesta mittariin?
Taitaa vika tosiaan olla vain näissä ensimmäisissä moottoreissa.
Olisiko mahdollista että Abs-jarrujen ecussa olisi joku häikkä, pystyykö uudella Alfadiagin versiolla tutkimaan jo tuota Abs-ecua?
Mistä noita kytkentäkaavioita näkee, olisin itsekin kiinnostunut katsomaan?
Pitäisi löytyä foorumilta joku sähköexpertti, joka asian ratkaisisi, olisiko nimim. Katiskasta siihen?
Onko tällä johdolla vaan se tarkoitus että tyhjäkäynti on hieman korkeammalla kun auto liikkuu, jos niin miksi sen pitää olla hieman korkeampi?
Siellä täytyy olla siis erikseen vielä johto, josta tulee tieto auton nopeudesta mittariin?
Taitaa vika tosiaan olla vain näissä ensimmäisissä moottoreissa.
Olisiko mahdollista että Abs-jarrujen ecussa olisi joku häikkä, pystyykö uudella Alfadiagin versiolla tutkimaan jo tuota Abs-ecua?
Mistä noita kytkentäkaavioita näkee, olisin itsekin kiinnostunut katsomaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Vika koskee CF2 TS moottoreita joissa on vaijerikaasu. Jos on sähköinen kaasuläppä niin ei ole vikaa.
Katsokaa nuo linkittämäni jutut. Uutena autot on toimineen (noin suurinpiirtein) mutta heti kun kaasuläppä ja se tyhjäkäyntimoottori/asentotunnistin kuluu niin menee pois säädöistä ja alkaa tämä "heijaaminen".
Ja kuten sanottua, kaksi tapaa korjata:
1. Piuha poikki mittariston takakaa, jolloin ECU ei tiedä että auto liikkuu.
2. Säätää se läppä kuntoon. Vaatii kuusiokoloavaimen ja AlfaDiagin. Niin ja paljon kärsivällistä mieltä.
Katsokaa nuo linkittämäni jutut. Uutena autot on toimineen (noin suurinpiirtein) mutta heti kun kaasuläppä ja se tyhjäkäyntimoottori/asentotunnistin kuluu niin menee pois säädöistä ja alkaa tämä "heijaaminen".
Ja kuten sanottua, kaksi tapaa korjata:
1. Piuha poikki mittariston takakaa, jolloin ECU ei tiedä että auto liikkuu.
2. Säätää se läppä kuntoon. Vaatii kuusiokoloavaimen ja AlfaDiagin. Niin ja paljon kärsivällistä mieltä.
Cheer up, the worst is yet to come.
Tuohon 2.vaihtoehtoon kysyisin, että pitäisikö normitilanteessa läpän olla kokonaan kiinni vai kuuluuko siellä olla pieni rako tyhjäkäyntiä varten vai kääntääkö säädin tyhjäkäynnin tarvitseman ilman heti virrat päälle laittaessa?
Vai meneekö normityhjäkäynti ilma jostain kaasuläpän ohi?
Kun sitä kaasuläppää kesällä katsoin näytti se olevan kiinni kokonaan ja jos tuota ruuvia kääntää vähänkin liikaa jää kaasuläpän alle jo rako.
Vai meneekö normityhjäkäynti ilma jostain kaasuläpän ohi?
Kun sitä kaasuläppää kesällä katsoin näytti se olevan kiinni kokonaan ja jos tuota ruuvia kääntää vähänkin liikaa jää kaasuläpän alle jo rako.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Vastataan molempiin:
1. Koskee vain vaijerikaasullisia malleja, ei ole näissä vakionopeudensäädintä ensiasennuksena. Jälkiasennuksista ja niiden toiminnasta/toimimattomuudesta ei tietoa.
Ei vaikuta auton muuhun toimintaan mitään vaikka johdon katkaisee. Mittarilukema kertyy ihan normaalisti matkamittariin ja jarrut toimii. Se, jos ECUlle ei tietoa kilometreistä tule, taitaa olla ongelmista pienimpiä tämän ikäisissä Alfoissa (vaijerikaasu)
2. Läpän normaaliasennosta en osaa sanoa. Tiedän, että pelkkä nollaus AlfaDiagilla tai pelkkä kuusiokolosta säätö ei vikaa poista. Ne täytyy tehdä aina yhtä aikaa. Eli ensin säätö, sitten nollaus ja sitten vaan kokeilu kuinka toimii.
Itse olen tämän saanut yhteen tehtyä ja se toimi moitteetta. Kahteen muuhun katkaisin sen johdon (tai oikeastaan irroitin johtimen sieltä liittimestä).
1. Koskee vain vaijerikaasullisia malleja, ei ole näissä vakionopeudensäädintä ensiasennuksena. Jälkiasennuksista ja niiden toiminnasta/toimimattomuudesta ei tietoa.
Ei vaikuta auton muuhun toimintaan mitään vaikka johdon katkaisee. Mittarilukema kertyy ihan normaalisti matkamittariin ja jarrut toimii. Se, jos ECUlle ei tietoa kilometreistä tule, taitaa olla ongelmista pienimpiä tämän ikäisissä Alfoissa (vaijerikaasu)
2. Läpän normaaliasennosta en osaa sanoa. Tiedän, että pelkkä nollaus AlfaDiagilla tai pelkkä kuusiokolosta säätö ei vikaa poista. Ne täytyy tehdä aina yhtä aikaa. Eli ensin säätö, sitten nollaus ja sitten vaan kokeilu kuinka toimii.
Itse olen tämän saanut yhteen tehtyä ja se toimi moitteetta. Kahteen muuhun katkaisin sen johdon (tai oikeastaan irroitin johtimen sieltä liittimestä).
Cheer up, the worst is yet to come.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Saman tein ja huomasin HEI! mullahan on uusi auto..eihän se vikaa poista mutta se v¤¤¤¤n pomppimishäröily loppui kuin seinään..Jarama kirjoitti:Tuli johto katkaistua ja eipä ole auto koskaan ennen näin hyvin toiminut. Näyttää todellakin olevan ainoa ratkaisu. En kyllä nähnyt niissä johtonipuissa mitään numeroita.




- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Itse kuvittelisin myös osittain tuon korkeamman kierrosluvun kytkinpohjassa autoliikkeellä johtuvan siitä, että ABS syö aika paljon jarrutehostimen kanssa kun sitä nopeasti polkasee. Itseasiassa minullakin heijaa, mutta asia korjaantunee kevyellä jarrunpainalluksella (mistä olen myöskin varma, jo ilman aikaisempia viestejä mitkä sen vahvistaa) sen liittyvän jossain määrin ABS:ään.
Sen sijaan sitä en usko, että polttoainetta ei menisi moottorijarrutuksessa, se vaan on sellainen tunne...
Miten muuten pitäisi auton reagoida jos kaasua ei paina ja vaihteena on nyt vaikkapa nelonen - pitäisikö jaksaa vääntää etiäpäin ihan kuin olisi hyvin kevyellä kaasulla? Minulla kun oli käsitys että kierrokset tippuu alas ja auto sammuu, mutta tuo se vaan jatkaa matkaa jopa pienessä ylämäessä.
Sen sijaan sitä en usko, että polttoainetta ei menisi moottorijarrutuksessa, se vaan on sellainen tunne...
Miten muuten pitäisi auton reagoida jos kaasua ei paina ja vaihteena on nyt vaikkapa nelonen - pitäisikö jaksaa vääntää etiäpäin ihan kuin olisi hyvin kevyellä kaasulla? Minulla kun oli käsitys että kierrokset tippuu alas ja auto sammuu, mutta tuo se vaan jatkaa matkaa jopa pienessä ylämäessä.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
On ihan normaalia että auto jaksaa mennä tyhjäkäynnillä sammumatta vaihteesta riippumatta.Aquatica kirjoitti:Miten muuten pitäisi auton reagoida jos kaasua ei paina ja vaihteena on nyt vaikkapa nelonen - pitäisikö jaksaa vääntää etiäpäin ihan kuin olisi hyvin kevyellä kaasulla? Minulla kun oli käsitys että kierrokset tippuu alas ja auto sammuu, mutta tuo se vaan jatkaa matkaa jopa pienessä ylämäessä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Lisätään ja tarkennetaan: veto alkaa tuntu jo (joissakin tilanteissa) 1500rpm tienoilla, josta se sitten tippunee - mutta yli tyhjäkäynnin silti. Nimenomaa tuo on se, mitä oon käsittänyt siis, ettei pitäis tapahtua koskaan. Noh, tiedä sitten - en minä noista älyä, mulle vaan on opetettu "kun on vaihde sisällä, et paina kaasua tai kytkintä, polttoainetta ei kulu". Miksi sitten esim. Fiat Stilo 16V tarjoaa hetkellistäkin polttoainekulutusta samalla tavalla, kuin tyhjäkäynnillä? Eikä se edes tipu nollille - mitenkään... Tiedän kyllä kokemuksesta, että esim. Skoda Octavia näyttää nollaa hyvinkin pian (ja tuntuu erilaiselta myös) samassa tilanteessa. Onko sit vaan jotain pieniä merkki/mallikohtasia eroja?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Olisiko alfassa homma niin, että kun kaasuläppä on kiinni ja koneessa kierroksia yli 1500rpm katkaistaan bensansyöttö(eli moottorijarrutus). Sitten kun kierrokset laskee sen alle ja kaasuläppä on edelleen kiinni, niin bensansyöttö aloitetaan uudelleen. Muutenhan auto ei pysyisi käynnissä tyhjäkäynnillä(ei noissa normaaleissa manuaaliaskeissa ainakaan ole mitään anturia eculle kertomaan onko vaihde pykälässä vai ei).
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Hmm, tuo voi olla. Kävis järkeen, että syöttö alotetaan - vissiin ihan hiljalleen pienellä määrällä ja kierrosten laskiessa tietylle tasolle annetaan normaali tyhjäkäyntisyöttö? Pitäis ehkä joskus tutkia, mielenkiintosia pikku triviajuttuja nämäkin
Käytöksen ainakin tuolla kaasuläpän aukenemisella <1500RPM (tai niillä tienoin) selittäis. Onhan tuo Octavia sentään umh, 2008 tai 2009, joten hyvinkin todennäköistä siinä ollen "hieman" tuoreempaa ja ns. hienompaa tekniikkaa.
Mutta kuvittelis saman koskevan '06 Stiloa ihan yhtälailla, siinä kuitenkin on jo täysmittanen ajotietokone mikä hallinnoi jotakuinkin kaikkea... Mut mistäpä minä tiedän Fiat-konsernin oikuista

Mutta kuvittelis saman koskevan '06 Stiloa ihan yhtälailla, siinä kuitenkin on jo täysmittanen ajotietokone mikä hallinnoi jotakuinkin kaikkea... Mut mistäpä minä tiedän Fiat-konsernin oikuista
