alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Cuore Sportivo kirjoitti:Onko joku oikeasti käynyt penkittämässä noita luvattuja teho/vääntölukemia?

159:n takavaloihin ilmestyy näköjään halkeamia itsestään. :shock: Kenellekään muulla vastaavaa?
Juu, siis jäi epähuomiossa että siis PITÄISI tuoda tuon verran. Voishan sitä käydäkkin penkittäänkin mutta kun oon tässä ennen ja jälkeen kellottanut niin monta kertaa käsi pelillä 0-100 aikoja että kyllä se sekuntti lähti ajasta pois vaikka joku saattaa epäilläkkin.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Alkais olla öljynvaihdon aika.. mitä moottoriöljyä olette käyttäneet jtdm:ssä? Erityisesti kiinnostaa onko suosituksia muista kuin Selenian öljyistä, kun eivät ole ihan joka kaupan hyllykamaa..

Mites vaihteistoöljy? Tässäkin ketjussa on ollut juttua laatikon rusahtelusta ja jostain luin että Alfan laatikot olisivat hyvinkin kranttuja öljyn suhteen.. Kokemuksia? Vaihtamalla paranee? :wink:
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

Heikalta kohtuuhintaan Selenia WR koneeseen ja Tutela Matryx lootaan

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Eli ohjekirjan suositusöljyt. Näinhän se lienee varminta.. tulee vaan postissa niin kalliiksi :(
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Il Principe kirjoitti:Eli ohjekirjan suositusöljyt. Näinhän se lienee varminta.. tulee vaan postissa niin kalliiksi :(
6 kpl Selenia WR 5W-40 (1008) = 68,36€
------------------------------------------------------
Välisumma: 68,36€
Matkahuolto (5.67Kg) (Bussirahti): 13,11€ ALV 23%: 15,23€
Yhteensä: 81,46€

Halvemmaksi tietysti tulee hakea itse Heikalta liikkeestä.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

einari kirjoitti:
Il Principe kirjoitti:Eli ohjekirjan suositusöljyt. Näinhän se lienee varminta.. tulee vaan postissa niin kalliiksi :(
6 kpl Selenia WR 5W-40 (1008) = 68,36€
------------------------------------------------------
Välisumma: 68,36€
Matkahuolto (5.67Kg) (Bussirahti): 13,11€ ALV 23%: 15,23€
Yhteensä: 81,46€

Halvemmaksi tietysti tulee hakea itse Heikalta liikkeestä.
Oletkos Heikalla töissä? :lol: Ei vaan kiitos laskelmasta, eipä tuo matkahuolto enää juuri hintaa nosta. Itse asiassa kalliimmaksi mulle tulee lähteä itse hakemaan :wink:

Hinta Selenialla tulee siitä, kun lähtee tuota kuutta litraa pikkupurkeilla vaihtamaan. Tottunut ostamaan noihin volkkareihin neljän litran pöntön hyvää öljyä ja silti pääsee alta viiden kympin suodattimineen..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

En ole, tuo oli kopio emailissa saamastani laskusta. Itselläni sattui olemaan entistä sen verran jäljellä, ettei tarvinnut sitä seitsemättä ostaa. Siihen vaihtoon kun menee 6,4...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eikös noissa dieseleissä nykyään suositella Selenia WR pure energy öljyä hiukkaussuodattimen takia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Maunu kirjoitti:Eikös noissa dieseleissä nykyään suositella Selenia WR pure energy öljyä hiukkaussuodattimen takia.
Kyllähän sitä suositellaan, mutta olen pitäytynyt tuossa samassa laadussa koko ajan. Vaihdan 10 tkm välein öljyt eikä öljyä tarvitse lisätä välillä lainkaan. En siis viitsi vaihtaa "laatua".

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

einari kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Eikös noissa dieseleissä nykyään suositella Selenia WR pure energy öljyä hiukkaussuodattimen takia.
Kyllähän sitä suositellaan, mutta olen pitäytynyt tuossa samassa laadussa koko ajan. Vaihdan 10 tkm välein öljyt eikä öljyä tarvitse lisätä välillä lainkaan. En siis viitsi vaihtaa "laatua".
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta yli 80 eur 6 litrasta öljyä, jota ei ole edes tehty DPF moottoreille ja vielä 10tkm välein... No, voihan sen rahan huonomminkin käyttää...
vesku

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Vaihtoi sitten kummat tahansa noista Selenian öljyistä, niin melko kalliiksi tulee öljyn vaihto vaikka itse tekisikin.. Siksi arvelinkin, josko jollain olisi kokemuksia/suosituksia muista merkeistä :?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

veskuk kirjoitti:
einari kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Eikös noissa dieseleissä nykyään suositella Selenia WR pure energy öljyä hiukkaussuodattimen takia.
Kyllähän sitä suositellaan, mutta olen pitäytynyt tuossa samassa laadussa koko ajan. Vaihdan 10 tkm välein öljyt eikä öljyä tarvitse lisätä välillä lainkaan. En siis viitsi vaihtaa "laatua".
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta yli 80 eur 6 litrasta öljyä, jota ei ole edes tehty DPF moottoreille ja vielä 10tkm välein... No, voihan sen rahan huonomminkin käyttää...
Juu ja 159:sin arvo tippuu sen verran vuodessa, ettei sillä ole mitään väliä maksaako öljyt 20e enemmän tai vähemmän
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Castrollilta pitäisi löytyä myös sopivaa ja hyviä öljyjä ovat perinteisesti tehneet. Öljyn tyyppiä en nyt muista, mutta löytynee Castrolin sivujen suositustaulukoista.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

>>Kaitsu kirjoitti:Castrollilta pitäisi löytyä myös sopivaa ja hyviä öljyjä ovat perinteisesti tehneet. Öljyn tyyppiä en nyt muista, mutta löytynee Castrolin sivujen suositustaulukoista.
Minulle laittoivat paikallisessa Alfa huollossa sitä Castrollin Magnetigia.. Hyvin on tuntunut pysyvän ainakin sisällä, muusta ei sitten ole tietoa!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei sunkas vaan ala alfa saamaan oireita/ ihottumaa kun tuo castrolli on bmw-öljyä :silly:

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Kyselisin polttoaineenkulutuksesta. Minkälaisiin lukemiin olette päässeet, esimerkiksi tankillisella?

ostin auton ja tankkasin täyteen ja ajoin 850km 7.7l/100km tietokoneen mukaan.
Ajossa oli 70%matka-ajoa, loput kaupungissa ja tiedättehän että auton ostettua tulee ajettua räväkästi paljon.


Kirjan mukaan tehtaan lupaama keskikulutushan oli muistaakseni 7.5 joten lähelle pääsin :o: mutta kulutuksen suhteen mitä vähempi sitä parempi!
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Backstroker kirjoitti: Kirjan mukaan tehtaan lupaama keskikulutushan oli muistaakseni 7.5 joten lähelle pääsin :o: mutta kulutuksen suhteen mitä vähempi sitä parempi!
Niin sulla on ilmeisesti automaattiversio? Omalla manuaalilla taitaa pitkän aikavälin keskikulutus olla just tehtaan lupaama (muistaakseni..) 6.8 litraa sataselle. Maantievoittoisina päivinä jotain 6.3. Alfa on sen suhteen huono valinta pihistelijälle, ettei sillä malta ajaa hiljaa :wink:
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

Il Principe kirjoitti:
Backstroker kirjoitti: Kirjan mukaan tehtaan lupaama keskikulutushan oli muistaakseni 7.5 joten lähelle pääsin :o: mutta kulutuksen suhteen mitä vähempi sitä parempi!
Niin sulla on ilmeisesti automaattiversio? Omalla manuaalilla taitaa pitkän aikavälin keskikulutus olla just tehtaan lupaama (muistaakseni..) 6.8 litraa sataselle. Maantievoittoisina päivinä jotain 6.3. Alfa on sen suhteen huono valinta pihistelijälle, ettei sillä malta ajaa hiljaa :wink:
siinä se juju onkin ettei mulla oo automaattia!
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Ai jaa.. no sitten kuulostaa kyllä vähän kovalta :? Itse kun seuraan hetkellistä kulutusta suht usein ajossa niin huomasin että taannoin kun egr alkoi temputtamaan niin kulutus saattoi ikään kuin jumahtaa tavallista korkeammaksi. Vähän kun antoi kierrosta ja "verrytteli venttiiliä" niin kulutuskin laski taas normaaliksi. Mutta kai sä egr:n temppuilun huomaisit muutenkin kuin pelkästä kulutuksesta...
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Backstroker kirjoitti: ostin auton ja tankkasin täyteen ja ajoin 850km 7.7l/100km tietokoneen mukaan.
Ajossa oli 70%matka-ajoa, loput kaupungissa ja tiedättehän että auton ostettua tulee ajettua räväkästi paljon.
Mä jo juhlistaisin tuollaista kulutusta shamppanjalla! Mulla kulutus on 8.5-9.0l/100km. 80% moottoriteitä ja loput maantietä yhdistettynä kaupunkiajoon. Ehkä nuo mun lukemat johtuvat nimenomaan moottoritiestä ja siitä 120km/h nopeudesta.

Noh, kohta tämäkin on korjattu, kun nopeudet pudotetaan 80km/h.. :lol:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Backstroker kirjoitti:Kyselisin polttoaineenkulutuksesta. Minkälaisiin lukemiin olette päässeet, esimerkiksi tankillisella?

ostin auton ja tankkasin täyteen ja ajoin 850km 7.7l/100km tietokoneen mukaan.
Ajossa oli 70%matka-ajoa, loput kaupungissa ja tiedättehän että auton ostettua tulee ajettua räväkästi paljon.

Kirjan mukaan tehtaan lupaama keskikulutushan oli muistaakseni 7.5 joten lähelle pääsin :o: mutta kulutuksen suhteen mitä vähempi sitä parempi!
Itselläni oli 2,4 Jtd SW manuaalin 100 000 km:n keskikulutus 7,8 litraa. Tietokoneen mukaan puoli desiä vähemmän. Kilometrit nielty kahdessa vuodessa lähinnä moottori- ja maanteiltä 90-prosenttisesti vakionopeussäädintä käyttäen. Vertailun vuoksi sanottakoon, että BMW 320d:n 2400 km:n keskikulutus ajotietokoneen mukaan on 4,8 l. / 100 km. Pienempi kone + vähemmän painoa = parempi suorituskyky + pienempi polttoaineenkulutus. Se on kai sitä downsizeingia.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

ja Bemarissa mulkku ajon aikana sisällä :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Kirkinen kirjoitti:ja Bemarissa mulkku ajon aikana sisällä :mrgreen:
Ei se Alfassakaan ulkopuolella lepattanut. Ja jos olisikin, se tuskin olisi desilitraa enempää kulutuksesta selittänyt.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Backstroker kirjoitti:Kyselisin polttoaineenkulutuksesta. Minkälaisiin lukemiin olette päässeet, esimerkiksi tankillisella?

ostin auton ja tankkasin täyteen ja ajoin 850km 7.7l/100km tietokoneen mukaan.
Ajossa oli 70%matka-ajoa, loput kaupungissa ja tiedättehän että auton ostettua tulee ajettua räväkästi paljon.


Kirjan mukaan tehtaan lupaama keskikulutushan oli muistaakseni 7.5 joten lähelle pääsin :o: mutta kulutuksen suhteen mitä vähempi sitä parempi!
Tehtaan keskikulutus on mitattu optimi oloissa rullan päällä, jos ajossa jää 2 desin päähän, niin en minä ainakaan asialla vaivaisi päätäni. Ehkä mittaisin "todellisen kulutuksen" tankaamalla tankin piri pintaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Backstroker kirjoitti:Kyselisin polttoaineenkulutuksesta. Minkälaisiin lukemiin olette päässeet, esimerkiksi tankillisella?
Mulla menee ajotietokoneen mukaan jotain 7,5 paikkelle. Matka-ajossa olen pässyt parhaimmillaan alle kuudenkin, mutta se on tapahtunut vain kerran. Pikkupyöritys nostaa kulutuksen lähes yhdeksän pintaan, jopa hieman ylikin. Talvella kulutukseen voi lisätä litran, pari, varsinkin pätkäajossa olen saanut talvella 10-12 lukemia.
Tuo ajotietokoneen ilmoittama lukema pitää melko hyvin paikkansa, mitä olen joskus tankatessani laskeskellut.

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Mikäs mun autossa on "vikana" kun ei vie oikeastaan millään tuollaista 8 litraa? Tai ehkä jos ihan yrittämällä yrittää, mutta ei reippaammassakaan normiajossa. Kyllähän motari tietysti nostaa kulutusta heti tuntuvasti ja meillä täällä maallahan ei juuri satasta kovempaa saa ajaa :wink: Itse yllätyin siitä että 80 alueella jos malttaisi vaan ajaa rajoituksen mukaan, niin pääsisi yllättävän edullisesti, kevyeen alle kuuden :shock: Mutta kun ei malta..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Il Principe kirjoitti:Mikäs mun autossa on "vikana" kun ei vie oikeastaan millään tuollaista 8 litraa? Tai ehkä jos ihan yrittämällä yrittää, mutta ei reippaammassakaan normiajossa. Kyllähän motari tietysti nostaa kulutusta heti tuntuvasti ja meillä täällä maallahan ei juuri satasta kovempaa saa ajaa :wink: Itse yllätyin siitä että 80 alueella jos malttaisi vaan ajaa rajoituksen mukaan, niin pääsisi yllättävän edullisesti, kevyeen alle kuuden :shock: Mutta kun ei malta..
Todennäköisesti kaikki nokipoltot jäänyt kesken tai eivät ole alkaneet ollenkaan? :lol:

Oma kokemukseni on, että saan tuon kulutuksen omilla ajoillani sinne reilun 8 litran paikkeille, mutta sitten iskee nokipoltto ja kulutus on siellä lähellä 9 litraa tämän jälkeen. Itse annan auton aina viedä loppuun nokipolttoprosessin (muuten saa olla regeneroimassa tämän tästä ja tuo se vasta naftaa syökin).

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Onpa nuo nykydieselit taloudellisia :shock:
VMP

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

mattijus kirjoitti:Onpa nuo nykydieselit taloudellisia :shock:
Nykydieselit ovatkin. Esimerkiksi tämä minun nykyinen vie 4,8 litraa satasella (3000 km:n keskikulutus) ja kiihtyy nollasta sataan 7,9 sek. Muutenkin tämä Bader-Meinhof Wagen on osoittautunut ennakkoluulojani miellyttävämmäksi autoksi. Alkaa ikävä kyllä tuntua siltä, että en 159:stä kaipaa enää juuri muuta kuin keulan ilmettä, kokardia ja alfistien yhteisöllisyyttä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Muusta en tiedä mutta eilen Konalan Autokeskuksen pihalla pongattu 159 TI farkku oli äärimmäisen hyvän näköinen. Valkoinen auto ja luonnonruskeat sporttinahat. Voiko perhevankkuri enää paremmalta näyttää?

Nykynakujen kulutuksesta sen verran että oma 156 1.9 16v meinaa väkisin tehdä kulutuslukemiksi korkeita kuutosia, mikä on litran-puolitoista enemmän kuin edeltävä, vanhempi 156 2.4 10v. Eihän sen nyt näin päin pitäisi mennä?

Toisaalta hiukkasloukulla varustettu, samantehoinen ja kaksi vuotta "nykyisempi" Epica naku vei vielä puolitoista litraa enemmän. Eikä kulkenut mihinkään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ valkoinen väritys miellyttää meikäläisenkin silmää.

Olen pitänyt Crosswagonin vajaan 8 litran keskikulutusta korkeahkona, mutta eipä tuo näytä 159:ssä olevan sen kummempi. Ei silti, harva kai Alfaan päätyy alhaisen polttoaineen kulutuksen takia. Itseänikin lähinnä kyrsii vaatimaton 50 litran tankki, eli mittarilla saa vierailla kohtuullisen usein.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jönsson kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Onpa nuo nykydieselit taloudellisia :shock:
Nykydieselit ovatkin. Esimerkiksi tämä minun nykyinen vie 4,8 litraa satasella (3000 km:n keskikulutus) ja kiihtyy nollasta sataan 7,9 sek. Muutenkin tämä Bader-Meinhof Wagen on osoittautunut ennakkoluulojani miellyttävämmäksi autoksi. Alkaa ikävä kyllä tuntua siltä, että en 159:stä kaipaa enää juuri muuta kuin keulan ilmettä, kokardia ja alfistien yhteisöllisyyttä.
MOT. Aika lailla sama fiilis täälläkin :?

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Farina kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Onpa nuo nykydieselit taloudellisia :shock:
Nykydieselit ovatkin. Esimerkiksi tämä minun nykyinen vie 4,8 litraa satasella (3000 km:n keskikulutus) ja kiihtyy nollasta sataan 7,9 sek. Muutenkin tämä Bader-Meinhof Wagen on osoittautunut ennakkoluulojani miellyttävämmäksi autoksi. Alkaa ikävä kyllä tuntua siltä, että en 159:stä kaipaa enää juuri muuta kuin keulan ilmettä, kokardia ja alfistien yhteisöllisyyttä.
MOT. Aika lailla sama fiilis täälläkin :?
Heh, nämä baijer-stuttgart-wagenit ovat juuri sopivia autoja MOT-miehille. Aina löytyy numeroarvoilla mitattavia suureita, joilla voi osoittaa oman valintansa "paremmuutta". Hyviä autoja ...varmasti, mutta sitten on naapurilla/työkaverilla aina numeroa suurempi tai vahvempi tai nopeempi ja siinähän olet sitten elintasokilpakiihdytysajoissa heti mukana.
Minä kun koeajoin moiset biilit, niin en osannut oikein moittiakaan, toinen toistaan parempia. Halusin kuitenkin jotain muuta. Alfalla ajaessa tuli vaan paras fiilis. Mittayksikkönä lienee ollut joku "perstuntuma/euro" -kaava.
Töissä kun auton merkki selviää, niin sanon aina, että kalliiksi tulee alfan omistaminen, enkä suosittele suoraan kellekään, jonka jälkeen k a i k k i keskusteluun osallistuneet ovat tyytyväisiä.
Kulutukseenkin olen itse tyytyväinen, koska ensimmäinen alfani vei jotain 13l/100km ja tällä pääsee joskus jopa alle 8l. Tämä on siis minulle "nykydiesel".
En kuitenkaan sulje pois lähtökohtaisesti mitään merkkiä/maata seuraavan autonkaan hankinnassa. Onpahan sitten taas uusi projekti ja silloin voi taas itsestä tuntua toisenlainen auto paremmalta. Onnea siis myös teille tyytyväisille bemaristeille onnistuneista hankinnoista.
Loppukaneetiksi sopisi joku lyhenne MOT:n vastakohdaksi?...AM (Aitoa mutua)...tai vaikka "kiss french drive italian"...tai vaikka ...
Viimeksi muokannut JustXL, 05 Loka 2010, 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kyllä minäkin nuo aikaisempien penaristien kommentit voin allekirjoittaa, vaikka omani on loppuunpoljettu vanha miina. Ainakaan nykymallistosta ei oikein löydy Alfaa, jota osaisi kaivata ja wanhemmasta tuotannosta miellyttävä malli on jo hankittu.
VMP

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ kuin myös. Kokemusta löytyy sekä diesel- että bensa-Bemareista ja hyviä vehkeitähän ne ovat. Ajajan autoja ja mikä ainakin itselläni on iso plussa: takavetoisia.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kävinpä minäkin viikko takaperin Laakkosella... ei kyllä meikäläistä sytytä yhtään nykybemujen muotoilu... mutta eihän siitä mihkään pääse että hienoja pelejä ajaa kyllä ovat.
Katsastinpa myös yhden 159 sw:n viime viikolla, tunnelma päinvastainen. Miellyttää silmää mutta.. ei siitä mihkään pääse että ainakin minun mielestä kunnossa oleva 156 V6:lla on jotenkin fiilikseltään paljon parempi...
Ei tee mieli vaihtaa kun omassa on vähän metrejä eikä tunnu mitään vikaakan olevan. Ja oma silmä kyllä siinä lepää edelleen vaikka autolla jo ikää onkin.
Enpä muuten miettinyt paljonko nuo kuluttavat, rouva vaan on ruvennut vihjailemaan että pitäsköhän vaihtaa tuoreempaan. Siis autoa.. :-D

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spm »

Aijai... Alfa on ollut perheessä 4 kuukautta, 159 sw TBi:ssä mittarissa 8000 km ja jokaisesta niistä olen nauttinut. Enpä osaa tuohon muuta sanoa. Bemaritkin on varmaan hyviä autoja, minulle nyky-Alfa antaa kuitenkin aihetta iloon.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Joo, ei toi niin huonolta tunnu että saattaa 159sw jossain vaihessa mullekkin ilmestyä mutta mitään poltetta tosta ei kyllä mulle tullu.. Johtuisko siitä että olen kokeillut vääriä malleja? 3.2 ja 1750 TBi on nimittäin ajamatta... ehkä niistä kipinä löytyy
Itse kyllä olisin valmis päästelemään vielä pitkään vanhalla mutta katellaan alkaako rouva jossain vaiheessa painostamaan..

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

JustXL kirjoitti:
Farina kirjoitti:
Jönsson kirjoitti: Nykydieselit ovatkin. Esimerkiksi tämä minun nykyinen vie 4,8 litraa satasella (3000 km:n keskikulutus) ja kiihtyy nollasta sataan 7,9 sek. Muutenkin tämä Bader-Meinhof Wagen on osoittautunut ennakkoluulojani miellyttävämmäksi autoksi. Alkaa ikävä kyllä tuntua siltä, että en 159:stä kaipaa enää juuri muuta kuin keulan ilmettä, kokardia ja alfistien yhteisöllisyyttä.
MOT. Aika lailla sama fiilis täälläkin :?
Heh, nämä baijer-stuttgart-wagenit ovat juuri sopivia autoja MOT-miehille. Aina löytyy numeroarvoilla mitattavia suureita, joilla voi osoittaa oman valintansa "paremmuutta". Hyviä autoja ...varmasti, mutta sitten on naapurilla/työkaverilla aina numeroa suurempi tai vahvempi tai nopeempi ja siinähän olet sitten elintasokilpakiihdytysajoissa heti mukana.
Mikähän tämän purkauksen aiheutti?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei kai tuo mikään purkaus ollut, mielestäni varsin hauska näkökanta.
VMP

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

fahlsjy kirjoitti:Joo, ei toi niin huonolta tunnu että saattaa 159sw jossain vaihessa mullekkin ilmestyä mutta mitään poltetta tosta ei kyllä mulle tullu.. Johtuisko siitä että olen kokeillut vääriä malleja? 3.2 ja 1750 TBi on nimittäin ajamatta... ehkä niistä kipinä löytyy
Itse kyllä olisin valmis päästelemään vielä pitkään vanhalla mutta katellaan alkaako rouva jossain vaiheessa painostamaan..
Säästä nelikon testaus talveksi :wink:

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spm »

TBi:hin jäin koukkuun koeajolla, moottori mielestäni vastaa hyvää alustaa. Tietysti se on "pikku"kone, mutta varsin tehokas ja turboviive on lyhyt. Ja kaunishan se on, ei sille mitään voi.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

asiasta kukkaruukkuu.
Mikä johto ja mistä täytyy tilata saadakseen kytkettyä USB tikun radioon?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »


Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

en tiiä, mikätahansa vehe millä saa toistettua USB tikussa olevan sisällön auton soittimessa liittämällä johto soittimen takaa, paitsi se halpissysteemi mikä kytketää tupakansytyttimeen maksaa noin 20eur
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

VituixMan
Viestit: 54
Liittynyt: 03 Huhti 2006, 17:57
Car(s): G-11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja VituixMan »

Mulla on toiminu GT:ssä dension gateway lite-usb/ ipod liitinboksi loistavasti.
Luultavasti sen sais kytkettyä myös 159:iin, kun se tulee radion taakse din-liittimeen.Boksi on n.5 kertaa 10cm ja sentin paksu.hanskalokerossa boksi on piilossa ja usb-tikku sen kyljessä.Biisit ja eri kansiot vaihtuu kätevästi rattinapeista ja äänenlaatu on cd:tä kirkkaampi.Maahantuoja on tele-tukku.fi. Maksoi asennuksineen 190e.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

mattijus kirjoitti:..... Ainakaan nykymallistosta ei oikein löydy Alfaa, jota osaisi kaivata ja wanhemmasta tuotannosta miellyttävä malli on jo hankittu.
Tämäpä oli tärkein syy, miksi aloin "MOT-mieheksi" ja vaihdoin merkkiä. Yksi 156 ja kaksi 159 takana, mutta Alfan mallistosta ei vaan tällä hetkellä löydy mielenkiintoista "alfamaista" mallia. 159:hän on upea matka-auto (toimiessaan, :twisted: :n EGR), mutta kuitenkin massiivisen oloinen, ajamisen iloa mutkateillä puuttuu.

Toisekseen Alfa painotti 159 esiteltäessä, että laatua on parannettu yms. Kahden 2.4 JTDm:n kokemuksella tekisi mieli sanoa, että parantamista jäi. Ärsyttäviä pikkuvikoja oli molemmissa koko matkan ajan (EGRiä, nitinää, natinaa, ilman suhinaa yms.) säätöä riitti kotitarpeiksi. Jotenkin ne olisi voinut antaa Alfalla anteeksikin, jos auto olisi ollut aivan pirun himoittava. Omassa kategoriassani 156 oli kuitenkin the ALFA, josta hulluus tarttui. Nyt haeskellaan ajonautintoa muualta ja odotellaan mielenkiinnolla mitä Italiasta ilmaantuu.

dako
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Elo 2010, 19:06

Re: ihme suhinaa

Viesti Kirjoittaja dako »

einari kirjoitti:
dako kirjoitti: Aivan! Vaihdettiin nimittäin tuulilasi jokunen viikko sitten.
Täällä jossain ketjussa kerrottiin, että tuulilasin kiinnityksen yhteydessä on jäänyt tehtaan jäljiltä poistamatta jotkut "kiilat", joiden avulla lasi on uitettu sinne paikoilleen. Jos lasinvaihtaja on luullut, että ne kyseiset kiilat kuuluvat varustukseen ja jättänyt poistamatta ne. Ainakin jokunen palstalainen kertoi poistattaneensa sellaiset myöhemmin teltta-autossa ja nitinät häipyivät sen sileän tien. Täytyykin etsiä se ketju.

Tuolla ainakin on jotain http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=12873
Niin tämähän tuli kuntoon lasin uudelleen asentamisella, oli jäänyt huonoon asentoon tai jotain mutta hyvin hoitivat kaiken kuntoon, eipä vingu enää. Kiitos vinkeistä!
UUSI ihmetyksen aihe olisi seuraava;
kun laitan vauhdissa vaihteen vapaalle ja annan rullata tyhjäkäynnillä niin rpm vaeltaa jotain 700-1000 levottomasti. Startin jälkeen ja pysähdyksissä pysyy tasaisesti 700 tuntumassa. Mutta aina rullatessa vaeltaa. Outoa, vai onko?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Farina kirjoitti:Toisekseen Alfa painotti 159 esiteltäessä, että laatua on parannettu yms. Kahden 2.4 JTDm:n kokemuksella tekisi mieli sanoa, että parantamista jäi.
Kiisseli taitaa olla yleisin voimanlähde 159:ssä, mutta kyllä bensavehkeitäkin on, eikä niiden toimimattomuudesta ole juurikaan avauduttu. JTDm:n ongelmien takia ei kannata tuomita koko mallia - et kyllä niin tehnytkään, mutta kuitenkin.

Mun mielestä 159 on huomattavasti laadukkaamman oloinen kuin 156. Hauskakin, ainakin V6:lla ja perkeleen hauska talvella. :) Omassani ei ole ollut ongelmia (jarrut kitisivät toisinaan kesällä, korjaantui itsestään), ei kuulu nitinöitä, natinoita tai suhinoita. Ei ole autolla kyllä kilometrejäkään takana kuin vasta runsas 25 000.

Mitä Penareihin tulee, niin ei kait hankintaa ainakaan anteeksi tarvi pyydellä. Hienoja autoja. Jos kiisseli tarvisi hankkia, niin päätyisin itsekin ennemmin 3-sarjalaiseen kuin 159 JTDm:n.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Re: ihme suhinaa

Viesti Kirjoittaja PP »

dako kirjoitti:
einari kirjoitti:
dako kirjoitti: Mutta aina rullatessa vaeltaa. Outoa, vai onko?
Miksi ihmeessä pitää rullata vaihde vapaalla??? Suurimmalla vaihteella auto rullaa kohtuullisen vapaasti pelkällä kaasunnostollakin ja nykyautoissa katkaistaan polttoaineen syöttö moottorijarrutuksessa joten polttoaineen säästön vuoksi tuota ei ainakaan kannata tehdä. Todennäköisesti vapaalla rullauksessa polttoainetta kuluu enemmän koska moottorille pitää syöttää polttoainetta tyhjäkäynnin ylläpitämiseksi.

Teoriassa vapaalla rullaaminen vaarantaa myös vaihdelaatikon koska voitelu ei toimi - käytännössä ei varmaan tämän suhteen ole mitään merkitystä koska rullausajat ovat kuitenkin lyhyitä ja Suomessa nopeudet hitaita.
TPP

Lukittu