159:n omistajat tarkistakaa hammastanko
Valvoja: Moderators
159:n omistajat tarkistakaa hammastanko
Reilu klappi - sentin verran, joka tulee hammastangon päästä. Onko ok, kun autoa ei ole käytetty. Eli lähteekö klappi pois, kun tehostin pyörii ???
Tämmöstä kyselin pari viikkoa sitten. Nyt on vastaus tiedossa.
Hammastangon ja raidetangon liittävä holkki on väljä. Auto ollut nyt toista viikkoa Deltassa odottamassa Italiasta tulevaa hammastankoa. Mulle selvisi myös, että ei ole ainoa tapaus laatua.
Että ottakaas etunurkat ylös ja hemputelkaa pyörää, jos klappia tuntuu, niin Deltaan perään uusia kamoja.
Tämmöstä kyselin pari viikkoa sitten. Nyt on vastaus tiedossa.
Hammastangon ja raidetangon liittävä holkki on väljä. Auto ollut nyt toista viikkoa Deltassa odottamassa Italiasta tulevaa hammastankoa. Mulle selvisi myös, että ei ole ainoa tapaus laatua.
Että ottakaas etunurkat ylös ja hemputelkaa pyörää, jos klappia tuntuu, niin Deltaan perään uusia kamoja.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Re: 159:n omistajat tarkistakaa hammastanko
Minkämoisessa kilomerilukemassa tuo alkoi ilmetä? Itse en ole ainakaan vielä omassani havainnut mitään, mutta jos tuo on tyyppivika, niin kannattaisihan se käväistä tarkistuttamassa/korjauttamassa tuolla teltta-autossa.Laku kirjoitti: Hammastangon ja raidetangon liittävä holkki on väljä. Auto ollut nyt toista viikkoa Deltassa odottamassa Italiasta tulevaa hammastankoa. Mulle selvisi myös, että ei ole ainoa tapaus laatua.
Että ottakaas etunurkat ylös ja hemputelkaa pyörää, jos klappia tuntuu, niin Deltaan perään uusia kamoja.
No niin, nyt on sitten hukannut ohjaustehostajan öljyä ja ilmastaa nesteen. Pieni vuoto jossakin - auto majailee Deltassa ainakin maanantaihin.
Ei äkkiä näy mitään vuotoa, mutta ilmeisesti letkuliitin tihkuu.
Ensimmäisellä lisäyskäyntikerralla keskiviikkona tarttui Ypsilon vaatteisiin. Nyt tarttui vaimon vanha 147 ajoon, mutta en nyt sentään ostanut vielä takaisin.
Ei äkkiä näy mitään vuotoa, mutta ilmeisesti letkuliitin tihkuu.
Ensimmäisellä lisäyskäyntikerralla keskiviikkona tarttui Ypsilon vaatteisiin. Nyt tarttui vaimon vanha 147 ajoon, mutta en nyt sentään ostanut vielä takaisin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kyllä taitaa mennä koko hammastanko uusiksi, ainakin meni mulla.
Tiedä sitten, onko nyt keksitty jotain, kun on osoittautunut vaivaksi?
Ensin yritettiin jotain kikkailua, mutta lopulta vaihdettiin hela hoito.
Tiedä sitten, onko nyt keksitty jotain, kun on osoittautunut vaivaksi?
Ensin yritettiin jotain kikkailua, mutta lopulta vaihdettiin hela hoito.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
No jopas, Motonetissä näyttäisi olevan Alfa 159 raidetangon sisempi pää listoilla, saatavuus tosin tällä hetkellä nolla kpl.
Viimeksi muokannut heme, 17 Maalis 2010, 09:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Joskushan on käynyt niin että kun malli on uusi niin pikkunippeleitä ei ole ollut saatavilla erikseen ennenkuin vasta muutaman vuoden päästä kun jotkut tarvikepuodit alkaa niitä puskemaan. Taitaa olla 156:sessa ollut näin esim. etu alatukivarsien puslien kanssa? Tai joku muu.DaViega kirjoitti:Tossahan alkaa olla jo kusetuksen makua jos niitä sisäpäitä TODELLAKIN on olemassa (ja niin kuyin onkin, ei Alfa sinne mitään korvaavaa systeemiä ole keksinnyt)
Kusetustahan on kyllä se että merkkiliike ei tarjoa noita missään vaiheessa erikseen vaan aina ollaan myymässä sitä 1XXX€ pakettia kuten tuo ohjausvaihde.
Yhdenkin kerran hikoilin koko kesän ooppelin hajonneen ilmastoinnin kanssa kun merkkiliike tarjosi hajonneen magneettikytkimen kanssa koko kompressoria. No syyskuussa kun kesä meni jo, sitten samassa liikkeessä olikin tarjota kytkintä erikseen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Nyt vedetään hirveellä mutulla ja osin ohi aiheenkin, mutta eikös siinä ole joku "karenssi" ennenkuin tarvikepajat saa tarjota osia markkinoille? Näin muistan joskus kuulleeni.JiiTeeÄssä kirjoitti:Joskushan on käynyt niin että kun malli on uusi niin pikkunippeleitä ei ole ollut saatavilla erikseen ennenkuin vasta muutaman vuoden päästä kun jotkut tarvikepuodit alkaa niitä puskemaan.
Edotl kirjoitti
Osien turvana valmistajalle on yleensä joko patentti tai mallisuoja.Antaa yleensä 10 vuoden suojan.
Ovat kalliita ja haettava erikseen jokaiseen maahan. Niinpä niitä kikkaleitten valmistajia ilmaantuu sitten mitä eksoottisimmista paikoista ympäri pallon ja tietty vain niihin kiinnostaviin = hyvin myyviin osiin.
No nykyäänhän autot kootaan komponenteista, joita ei suinkaan tehdä yhtä automerkkiä tai mallia varten.
Yleensä sitten komponenttien valmistajat myös hoitavat ko. komponentin osien valmistuksen tai alihankkivat sen jostakin.
Alkuperäinen tuotteen valmistaja ja myyjä on sitten valinnut ne kuluvat osat, joita katsoo, luulee, arvaa tarvittavan esim. autoa huollatettaessa.
Kaikkia osasia ei valita, koska osaluettelo joka mallista jne muodostuu niin laajaksi, ettei kannata varastoida ympäri maailmaa.
Se komponentti, esim hammastanko ei tietty valmistajalle montaaakaan satkua maksa, mutta kun pannaan koko logsitiikka ja jokaisen portaan katteet päälle, niin siitäpä sitten käyttjäraasulle tuleekin jo se yli tonnin kikale.
Yleensä viimeistä miestä jonossa **tuttaa.
Elämä on.
i,
No 30 vuotta olin mukana varaosahommissa.Nyt vedetään hirveellä mutulla ja osin ohi aiheenkin, mutta eikös siinä ole joku "karenssi" ennenkuin tarvikepajat saa tarjota osia markkinoille? Näin muistan joskus kuulleeni.
Osien turvana valmistajalle on yleensä joko patentti tai mallisuoja.Antaa yleensä 10 vuoden suojan.
Ovat kalliita ja haettava erikseen jokaiseen maahan. Niinpä niitä kikkaleitten valmistajia ilmaantuu sitten mitä eksoottisimmista paikoista ympäri pallon ja tietty vain niihin kiinnostaviin = hyvin myyviin osiin.
No nykyäänhän autot kootaan komponenteista, joita ei suinkaan tehdä yhtä automerkkiä tai mallia varten.
Yleensä sitten komponenttien valmistajat myös hoitavat ko. komponentin osien valmistuksen tai alihankkivat sen jostakin.
Alkuperäinen tuotteen valmistaja ja myyjä on sitten valinnut ne kuluvat osat, joita katsoo, luulee, arvaa tarvittavan esim. autoa huollatettaessa.
Kaikkia osasia ei valita, koska osaluettelo joka mallista jne muodostuu niin laajaksi, ettei kannata varastoida ympäri maailmaa.
Se komponentti, esim hammastanko ei tietty valmistajalle montaaakaan satkua maksa, mutta kun pannaan koko logsitiikka ja jokaisen portaan katteet päälle, niin siitäpä sitten käyttjäraasulle tuleekin jo se yli tonnin kikale.
Yleensä viimeistä miestä jonossa **tuttaa.
Elämä on.
i,
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
'DaViega kirjoitti:Tossahan alkaa olla jo kusetuksen makua jos niitä sisäpäitä TODELLAKIN on olemassa (ja niin kuyin onkin, ei Alfa sinne mitään korvaavaa systeemiä ole keksinnyt)
Kuinka niin - jos itse hammastanko on väljä niin ei siihen sisemmän nivelän vaihto auta... Ainakin itsellä noissa vanhemmissa italianrotteloissa ei ole kertaakaan ollut tarvetta sitä niveltä vaihtaa - tankoja on sen sijaan vaihdettu tai kiristetty... 159:n tapauksista taas en tiiä - ja ainakin tuo öljyvuoto viittaa hajonneeseen tankoon.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Jos itse hammastanko(ohjausvaihde) on väljä, luulisi väljää(klappia) olevan ratissa. Kun taasen vain toisessa etupyörässä on välystä, on syynä raidetangon jompikumpi nivel. Koska ulommassa nivelessä väljää ei ole, jää jäljelle sisempi nivel. Ja tätä sisempää niveltä ei eperin mukaan ole erikseen saatavilla. Näiden nivelien valmistajia tietty on monia, esim:
http://www.frap-oem.com/detail.aspx?sta ... io&lang=en
Jos jollakulla olisi vanha hammastanko, voisi tästä saada sisemmän nivelen mittoja.
http://www.frap-oem.com/detail.aspx?sta ... io&lang=en
Jos jollakulla olisi vanha hammastanko, voisi tästä saada sisemmän nivelen mittoja.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Motonetistä löytyy, ulompi 29€ sisempi 49€.
Siis 159 alfaan.
http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat
(alusta ja ohjaus)
156:seen vaihdoin viimekesänä, ei mikään isojuttu. Kumi on haasteellinen kiinnittää oikeilla (metallipannoilla), laitoin isot nippusiteet.
Aikaa kului muistaakseni alle tunti, sisempi ja ulompi nivel+ suojakumi.
Omasta oli kumi hajonnut, ja vesi mennyt niveleen.
Jos tehostajan nesteet vähenee, vika on kai muualla.
(Ohjaus vaihde?)
Siis 159 alfaan.
http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat
(alusta ja ohjaus)
156:seen vaihdoin viimekesänä, ei mikään isojuttu. Kumi on haasteellinen kiinnittää oikeilla (metallipannoilla), laitoin isot nippusiteet.
Aikaa kului muistaakseni alle tunti, sisempi ja ulompi nivel+ suojakumi.
Omasta oli kumi hajonnut, ja vesi mennyt niveleen.
Jos tehostajan nesteet vähenee, vika on kai muualla.
(Ohjaus vaihde?)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Niin silloin jos itsetanko on väljä, niin vaihdetaan koko hoito, mutta niin kuin Laku jo ihan esimmäisessä viestissä laittoi "Hammastangon ja raidetangon liittävä holkki on väljä" kuulostaisi sisemmältä niveleltä minun korvaan. Minkäslainen tuo holkkimuuten on? samanlainen kuin raidetangonpään pallonivel paitsi pallonivel menee ohj. vaihteen sisään ja lähtee sieltä suoraan ulos (<-- karkeasti selitetty)-HH- kirjoitti:'DaViega kirjoitti:Tossahan alkaa olla jo kusetuksen makua jos niitä sisäpäitä TODELLAKIN on olemassa (ja niin kuyin onkin, ei Alfa sinne mitään korvaavaa systeemiä ole keksinnyt)
Kuinka niin - jos itse hammastanko on väljä niin ei siihen sisemmän nivelän vaihto auta... Ainakin itsellä noissa vanhemmissa italianrotteloissa ei ole kertaakaan ollut tarvetta sitä niveltä vaihtaa - tankoja on sen sijaan vaihdettu tai kiristetty... 159:n tapauksista taas en tiiä - ja ainakin tuo öljyvuoto viittaa hajonneeseen tankoon.
Jos takuu on, niin sehän on sitten 1 hailee, meneekö koko tanko vai pelkkä yksittäinen nivel. Jos sinne saa takuuseen koko tangon, niin ehkä uudemmat tangot on 'paranneltuja' lapsentaudeista
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
raidetangon nivelet(sisä ja ulko), on niveliä.
Tuo ohjausvaihteen holkki ihan eri asia.
renkaasta sisäänpäin katsottuna.
ulompinivel, sisempinivel jonka päällä suojakumi, sen jälkeen ohjausvaihde jonka päässä kait holkki.
(ulompi, kulmanivel. sisempi pitkittäisnivel).
Sisemmässä kierre molemmissa päissä.
Tuo ohjausvaihteen holkki ihan eri asia.
renkaasta sisäänpäin katsottuna.
ulompinivel, sisempinivel jonka päällä suojakumi, sen jälkeen ohjausvaihde jonka päässä kait holkki.
(ulompi, kulmanivel. sisempi pitkittäisnivel).
Sisemmässä kierre molemmissa päissä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
No niin, tilasin sitten Motonetista sen sisemmän nivelen. Suomessa ei näitä ole yhtään, meni tilaustavaraksi. Vieläkin kyllä hieman ihmetyttää mikäli sitten joskus sieltä tällainen nivel tulee, en nimittäin netistä löytänyt miltään tarvikevalmistajalta 159 Alfan sisempää raidetangon niveltä. Ulkomaisilta palstoilta on löytynyt myös monella välystä raidetangossa, korjauksena on ollut uusi ohjausvaihde. Ja vielä tarkennuksena että mitään öljyvuotoa ei ole, vain välystä. Itse en kyllä ihan heti uutta ohjausvaihdetta hanki, katsotaan nyt muut vaihtoehdot ensin.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Jos meinaat itse vaihtaa, varaisin pitkän nipusiteen mukaan. Koska se on aika haasteellinen se metallipanta laittaa kiinni, mutta jos on gynekologisia taipumuksia onnistuu varmastiheme kirjoitti:No niin, tilasin sitten Motonetista sen sisemmän nivelen.
Mikäli siis samanlainen systeemi kuin 156.
Niin ja rengaskulmathan pitää säätää, kunhan saa klapin pois.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
No nyt sitten haettu Motonetin paketti matkahuollosta. Taitaa olla oikea tuote. Lemförderin axial joint kit, nro 3443901. Netistä näyttää Lemförderin luettelosta moinen löytyvän. Katsotaan vielä sopiiko paikoilleen. Hinta Motonetissa minulle oli 49.90, nyt näyttää hinta nousseen 20:llä eurolla, uusi hinta 69.90! Halpa kuitenkin verrattuna uuteen ohjausvaihteeseen.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Vaihdettu, Motonetin osa oli sopiva. Alla kuva vanhasta ja uudesta rinnakkain.
http://www.aijaa.com/v.php?i=6032946.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6032946.jpg
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Näyttää kuin alkuperäisessä olisi ollut tavalliset letkuklemmarit. Onkohan vaihdettu joskus?heme kirjoitti:Vaihdettu, Motonetin osa oli sopiva. Alla kuva vanhasta ja uudesta rinnakkain.
http://www.aijaa.com/v.php?i=6032946.jpg
vesku
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Minulla oli samat oireet vuosi sitten, mutta ilman klonksumista. Aurauskulmat väärinpäin, meni luonnollisesti takuuseen.alfista kirjoitti:Täälläkin 159:ssä klappia ohjauksessa, klonksuu hetkutettaessa, vetelee urissa niin ettei ratti meinaa pysyä kädessä ja rengas kuluu sisäreunasta. Deltan takuu päällä, joten käyty siellä valittamassa. Ensimmäinen kommentti oli tietenkin, että ei mitään vikaa.
Kylläkin kun ensi kerran kävin näyttämässä kesälomamatkalla Jyväskylässä, setä sanoi että takuu pyöränkulmien osalta vain 1-2v? (en enää muista)
Konalan alakerrassa korjattiin turhia mukisematta.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Mullakin oli ohjauskulmat säädetty väärin päin.
Mistä mahtaa johtua? Luulis säätäjän tietävän/katsovan ohjekirjasta?
Sport asetukset kai harituksella?
Ennenvanhaan, kun säädöt tehtiin mittanauhalla sinne päin.
Etuvetonen haritti ja takavetonen auras.
En muista oliko mulla näin vai toisinpäin, (Haritti nyt auraa).
Nyt ohjekirjan arvoissa, sanoisin kyllä että mielumin huononi kuin parani suuntavakaus.
Pitäs kait koittaa säätää ne vääriin arvoihin???
Auto on siis alkuperänen (kai).
Säätöarvoja:
takana
oli nyt
auraus vasen -0`11 0`14
oikea -0`01 0`14
edessä
auraus vasen 0`20 -0`05
oikea 0`24 -0`05
Mistä mahtaa johtua? Luulis säätäjän tietävän/katsovan ohjekirjasta?
Sport asetukset kai harituksella?
Ennenvanhaan, kun säädöt tehtiin mittanauhalla sinne päin.
Etuvetonen haritti ja takavetonen auras.
En muista oliko mulla näin vai toisinpäin, (Haritti nyt auraa).
Nyt ohjekirjan arvoissa, sanoisin kyllä että mielumin huononi kuin parani suuntavakaus.
Pitäs kait koittaa säätää ne vääriin arvoihin???
Auto on siis alkuperänen (kai).
Säätöarvoja:
takana
oli nyt
auraus vasen -0`11 0`14
oikea -0`01 0`14
edessä
auraus vasen 0`20 -0`05
oikea 0`24 -0`05
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
Mites kävi, paraniko vaiva nivelen vaihdolla? Itsellä nääs samoja vaivoja, mitä tässä ketjussa lueteltu.. kolinaa etupäästä, pyörää ravistaessa tuntuu väljää, ohjaus on jäykkä, jurnuttaa ja paukkaa sekä ajossa vetelee. Ylätukivarsissakin on vähän väljää, mutta kaikkea en laittaisi niiden piikkiinheme kirjoitti:No niin, tilasin sitten Motonetista sen sisemmän nivelen. Suomessa ei näitä ole yhtään, meni tilaustavaraksi. Vieläkin kyllä hieman ihmetyttää mikäli sitten joskus sieltä tällainen nivel tulee, en nimittäin netistä löytänyt miltään tarvikevalmistajalta 159 Alfan sisempää raidetangon niveltä. Ulkomaisilta palstoilta on löytynyt myös monella välystä raidetangossa, korjauksena on ollut uusi ohjausvaihde. Ja vielä tarkennuksena että mitään öljyvuotoa ei ole, vain välystä. Itse en kyllä ihan heti uutta ohjausvaihdetta hanki, katsotaan nyt muut vaihtoehdot ensin.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
No eipä tietenkään. Lähinnä tässä kuulostelen miten muilla em. oireet on saatu kuriin, onko syytä varautua isoon/kalliiseen remonttiin vai voisiko em. oireet viitata vain vialliseen niveleen? Itse kun en ole vielä päässyt alustaa kunnolla tutkailemaan..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Jos renkaassa klappia, syy todennäköisesti joko sisempi tai ulompi nivel.
Voi olla että raidetanko on löysällä kuoressa (kiristysruuvi) tai että koko hammastangonrunko löysällä (kiinnitysruuvit).
Jos vaihtaa nivelen, pitää rengaskulmat säätää. Arvio 1H+säätö+osat (50€+90€+?).
Kallis remontti (hammastngon vaihto), öljyvuoto tai klappia ratissa.
Muista sysistä ei raidetankoa mielestäni vaihdeta.
Voi olla että raidetanko on löysällä kuoressa (kiristysruuvi) tai että koko hammastangonrunko löysällä (kiinnitysruuvit).
Jos vaihtaa nivelen, pitää rengaskulmat säätää. Arvio 1H+säätö+osat (50€+90€+?).
Kallis remontti (hammastngon vaihto), öljyvuoto tai klappia ratissa.
Muista sysistä ei raidetankoa mielestäni vaihdeta.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Lomareissu tuli tehtyä (3500km), eikä ollut enää niin kivaa Alfalla ajella. Jo aikaisemmin tullut olo, ettei ohjaus ole enää niin tarkka kuin kotteron ostaessani (kesäkuu). Remminvaihtohuollossa pyysin tarkistamaan välykset ja kulmat - ei välystä missään ja kulmatkin kuulema ok ja pirssi kulkee kuin juna, ainakin huoltoheebon mielestä.
No eikös se tarkkuus huonontunut lomareissun aikana siinä määrin, että ajo oli ajoittain rasittavaa.
Ratissa on semmottis n. sentin verran (rattikehällä) "tyhjää", ei mitään klonksklonks klappia, vaan hiukka nihkeää tyhjää. Kaarretta ajaessa ei voi olla ihan varma mihin auto haluaisi mennä, eli joutuu tekemään vastakorjausta kun auto haluaa kääntyä liikaa, tai vastaavasti ei käännykkään riittävästi ja vaatii lisäkääntöä. Hankala selittää, suunnanmuutokset eivät ole isoja, mutta ärsyttäviä. Suoralla voi mennä satoja metrejä suoraan, vaikkei pidä ratistakaan kiinni ja joskus taas tulee suunnanmuutoksia. Toki kaarteetkin menevät ajoittain läpi ilman turhia pelleilyjä. Ja nämä kokemukset siis ihan normi maantieajossa ilman sen kummempia urheilusuorituksia.
Kävin konttorilla autotohtorin pakeilla, eikä hänkään löytänyt klappia mistään (iskaritesti, muljutus, sorkkarauta...) ja ajelikin kylänraitteja (vetkutti rattia liikaa vaikka sanoin etää ajaisi normaalisti...). No eihän se mitään vikaa huomannut, kuulemma tuntuu ihan normaalilta kylläkin nopealta ja tarkalta
Heillä (Raumalla) ei Alfoja juurikaan kuulemma näy, saati 159:jä, ettei ole vertailupohjaa Alfan ohjaukseen.
Kotteron ostaessani alla oli uudet radialgtchampirohpxyzmikkälie renkaat ja nyt niillä on menty vajaa 8000km. Eihän nämä voi olla syynä?
Voiko ohjausvaihde olla vain vähän rikki?
Jos voi, voiko sitä esim. vähän kiristellä?
Vai olenko se minä, joka vaatii vain vähän ruuvien kiristystä?
Mitäs se ohjausvaihde (osa) suurinpiirtein maksaa?
Onko kenelläkään esim. Turku-Pori akselilla 159:n omistajalla (tai Alfisti yleensä) kiinnostusta käydä ajelemassa tolla mun kotterolla vaikka korvausta vastaan ja antaa tuomio onko se minä vai kulkine rikki?
No eikös se tarkkuus huonontunut lomareissun aikana siinä määrin, että ajo oli ajoittain rasittavaa.
Ratissa on semmottis n. sentin verran (rattikehällä) "tyhjää", ei mitään klonksklonks klappia, vaan hiukka nihkeää tyhjää. Kaarretta ajaessa ei voi olla ihan varma mihin auto haluaisi mennä, eli joutuu tekemään vastakorjausta kun auto haluaa kääntyä liikaa, tai vastaavasti ei käännykkään riittävästi ja vaatii lisäkääntöä. Hankala selittää, suunnanmuutokset eivät ole isoja, mutta ärsyttäviä. Suoralla voi mennä satoja metrejä suoraan, vaikkei pidä ratistakaan kiinni ja joskus taas tulee suunnanmuutoksia. Toki kaarteetkin menevät ajoittain läpi ilman turhia pelleilyjä. Ja nämä kokemukset siis ihan normi maantieajossa ilman sen kummempia urheilusuorituksia.
Kävin konttorilla autotohtorin pakeilla, eikä hänkään löytänyt klappia mistään (iskaritesti, muljutus, sorkkarauta...) ja ajelikin kylänraitteja (vetkutti rattia liikaa vaikka sanoin etää ajaisi normaalisti...). No eihän se mitään vikaa huomannut, kuulemma tuntuu ihan normaalilta kylläkin nopealta ja tarkalta
Heillä (Raumalla) ei Alfoja juurikaan kuulemma näy, saati 159:jä, ettei ole vertailupohjaa Alfan ohjaukseen.
Kotteron ostaessani alla oli uudet radialgtchampirohpxyzmikkälie renkaat ja nyt niillä on menty vajaa 8000km. Eihän nämä voi olla syynä?
Voiko ohjausvaihde olla vain vähän rikki?
Jos voi, voiko sitä esim. vähän kiristellä?
Vai olenko se minä, joka vaatii vain vähän ruuvien kiristystä?
Mitäs se ohjausvaihde (osa) suurinpiirtein maksaa?
Onko kenelläkään esim. Turku-Pori akselilla 159:n omistajalla (tai Alfisti yleensä) kiinnostusta käydä ajelemassa tolla mun kotterolla vaikka korvausta vastaan ja antaa tuomio onko se minä vai kulkine rikki?
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Ei renkaat paljoa sais vaikuttaa, tietysti mitä leveämpi/pitävämpi rengas vaatii tehostajalta enemän.
Nihkeää klappia ei oikein ymmärrä, mutta ei sellaista saisi olla.
Alfan ohjaus on aika nopea ja tarkka.
(faija osti uuden corollan jota koitin, sanoin että alfaa ei saa niin huonoon kuntoon, että olis yhtä huono ajaa. No soppa oli taas valmis )
Eli joku autokorjaaja ei tiedä millanen se ohjaus pitäs olla, sinä tiedät paremmin millainen se on ollut).
Ohjausvaihde/hammastanko, joskus lukenut vaihdon hinnaksi 1000€ (delta).
Itse lähtisin koittamaan öljyjenvaihtoa/pesua, olisko jokin lika paluupuolella.
Jos en tiedä vikaa, lähden halvimmasta päästä.
Hyvä olis, jos joku toinen alfisti kävis toteamassa että olet oikeassa.
Toinen vaihtoehto, käyt autoliikkeessä missä käytetty alfa koeajamassa.
Vaikka uskonkin, että vikaa on.
Nihkeää klappia ei oikein ymmärrä, mutta ei sellaista saisi olla.
Alfan ohjaus on aika nopea ja tarkka.
(faija osti uuden corollan jota koitin, sanoin että alfaa ei saa niin huonoon kuntoon, että olis yhtä huono ajaa. No soppa oli taas valmis )
Eli joku autokorjaaja ei tiedä millanen se ohjaus pitäs olla, sinä tiedät paremmin millainen se on ollut).
Ohjausvaihde/hammastanko, joskus lukenut vaihdon hinnaksi 1000€ (delta).
Itse lähtisin koittamaan öljyjenvaihtoa/pesua, olisko jokin lika paluupuolella.
Jos en tiedä vikaa, lähden halvimmasta päästä.
Hyvä olis, jos joku toinen alfisti kävis toteamassa että olet oikeassa.
Toinen vaihtoehto, käyt autoliikkeessä missä käytetty alfa koeajamassa.
Vaikka uskonkin, että vikaa on.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mulla ainakin auto veteli ja oli kamala ajettava kun alla oli loppuun ajetut 18" Pirelli P-zero nerot. Vaihdoin uusiin Hankook renkaisiin ja auto alkoi mennä huomattavasti paremmin. Rengaspaineet vaikuttaa todella paljon 159:sin käyttäytymiseen, joten kannattaa tarkistaa että on riittävästi painetta renkaissa. 18" painesuositus taisi olla jotain 2,8 bar ja 17" 2,5 bar.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Erityisesti jos kulutuspinnan reunaan kuluu terävät kulmat niin vetely on varmaa ja muutkin kuvatut oireet sopivat kyllä kuluneisiin "mikälie renkaisiin" (tietenkin oletuksella ettei välyksiä ole ja rengaspaineet ovat oikeat, jotka on aina ensimmäiset tarkastettavat vetelyn aiheuttajat).
Oire on tyypillinen jo uutena myös esim. urheilullisemmille Pirellin renkaille joissa jo uutena terävä olkapää ja erityisesti jos niillä ajetaan paljon pääteillä niin, että kulutuspinta kuluu suoraksi ja olat teroittuvat entisestään.
Helppo testata laittamalla alle kokeeksi vaikka talvirenkaat koska talvirenkaissa olka on yleensä jätetty pyöreämmäksi.
Oire on tyypillinen jo uutena myös esim. urheilullisemmille Pirellin renkaille joissa jo uutena terävä olkapää ja erityisesti jos niillä ajetaan paljon pääteillä niin, että kulutuspinta kuluu suoraksi ja olat teroittuvat entisestään.
Helppo testata laittamalla alle kokeeksi vaikka talvirenkaat koska talvirenkaissa olka on yleensä jätetty pyöreämmäksi.
TPP
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
helvetti, minulla ja tuntuu sellaista ääntelyä/ravistelua joka tuntuu ratin kautta kun auto seisoo paikallaan tai hitaassa vauhdissa kääntyy, varmaankin hammastanko vaihtoon? onneksi on takuualfista kirjoitti:Täälläkin 159:ssä klappia ohjauksessa, klonksuu hetkutettaessa, vetelee urissa niin ettei ratti meinaa pysyä kädessä ja rengas kuluu sisäreunasta. Deltan takuu päällä, joten käyty siellä valittamassa. Ensimmäinen kommentti oli tietenkin, että ei mitään vikaa.
samaten takalasinpyyhin ei toimi sitten mitenkään.
Ja joku ääshool yritti varastaa irroitettavan peräkoukkuni poraamalla pienen avaimen reikään mutta tuloksetta, vetokoukku on nyt siinä missä olikin ja pysyy, sillä sitä ei enää saa pois:D noh kävin poliisiasemalla ja perjantaina vakuututoimistoon hoitamaan asiaa niin saavat minulle uuden irroitettavan koukun!
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Hain tänään tehdaskorjatun ohjausvaihteen Raision Autokeskuksesta... Tämä on malli, mistä on nuoltu sahramit pois pinnalta ja jäljellä enää kultaus - komeus maksoi vain 817€. Sahramit pinnassa, siis tehdasuusi, maksaa vaivaiset noin 1340€. Kumpikin paketti sisältää sisemmät/ulommat nivelet asennettuina suojakumeineen, plugandplay.
Heidän tuntitaksa on 90€ ja centit päälle, joten köyhä asennuttaa ko. palikan paikallisessa (missä vaihdatin jakoremminkin). Töissäkäyvänä aikataulunikaan ei olisi sopinut heidän palveluksilleen.
Onko joku ollut seuraamassa saati vaihtanut ohjausvaihdetta 159:iin?
Kuinkas helppo/hankala työ on, meinaan voiko sitä ujuttaa esmes lokarin aukosta?
Itse en jaksa/ehdi alkaa pelleilemään sitä paikalleen pukkien päällä kylmällä asvaltilla, kun eihän autotalliin mitään autoa mahdu
Autokeskuksella ilmoitettiin työajaksi 4h, joka ei sisällä kulmien tarkastusta, koska ei kuulema sitä tarvitse tehdä
Asennus suoritettaneen perjantaiaamupäivällä. Joskos sen jälkeen olisi taas mukavampi ajella...
Niin, ja mitäs litkua tehostimeen kannattais laittaa? Nyt meinaa kylmänä vähän siristä.
Heidän tuntitaksa on 90€ ja centit päälle, joten köyhä asennuttaa ko. palikan paikallisessa (missä vaihdatin jakoremminkin). Töissäkäyvänä aikataulunikaan ei olisi sopinut heidän palveluksilleen.
Onko joku ollut seuraamassa saati vaihtanut ohjausvaihdetta 159:iin?
Kuinkas helppo/hankala työ on, meinaan voiko sitä ujuttaa esmes lokarin aukosta?
Itse en jaksa/ehdi alkaa pelleilemään sitä paikalleen pukkien päällä kylmällä asvaltilla, kun eihän autotalliin mitään autoa mahdu
Autokeskuksella ilmoitettiin työajaksi 4h, joka ei sisällä kulmien tarkastusta, koska ei kuulema sitä tarvitse tehdä
Asennus suoritettaneen perjantaiaamupäivällä. Joskos sen jälkeen olisi taas mukavampi ajella...
Niin, ja mitäs litkua tehostimeen kannattais laittaa? Nyt meinaa kylmänä vähän siristä.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 01 Kesä 2009, 14:48
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
- Paikkakunta: Sawo
Tuota epäilen omassani syyksi. Tai ainakin osasyyksi.. Lisäksi ilmeisesti iskunvaimentimien yläpään kiinnitys (laakerointi ?) voisi aiheuttaa em. oireita Näin arvelivat pajalla, selvyyttä saataneen ensi viikolla. Itse raidetangon päät on napakat ja nestevuotoja ei ole, joten siinäpä ne taitaa mahdolliset vian aiheuttajat kohta olla läpi käytyAlffahihhuli kirjoitti:Tohon ääntelyyn ja tahmeaan tuntumaan ratissa kannattaa kokeilla raidetangon päiden nivelten rasvausta jollain pysyvällä rasvalla.
Mulla oli sama homma 159:ssä ja korjaantui tuolla toimenpiteellä.
Oli muistaakseni kuivaa sisemmän pään nivelessä molemmilla puolilla.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson
-Homer Simpson