166, xenon-valojen korkeudensäätö
Valvoja: Moderators
166, xenon-valojen korkeudensäätö
166:n (jtd) xenon-valojen korkeudensäätö kiukuttelee ja vääntää valot näyttämään lähes suoraan alaspäin. Valot saa väänneltyä sopivalle korkeudelle valkoisia säätöruuveja kairaamalla, mutta heti uudelleenkäynnistyksen jälkeen ne kääntyvät taasen valaisemaan noin kolmen metrin kaistaletta auton edestä, joten pimeässä ajeleminen on "mukavan" jännittävää toimintaa. Valojen moottorit siis toimivat, mutta auto vääntää valot alimpaan mahdolliseen asentoon, kun virrat lykkää päälle.
Säätyvät ilmeisesti jousituksen/alustan mukaan, onko kellään hajua mikä mättää tai mistä mahdollisesti jökelissä olevia sensoreita tms. voisi metsästellä? Saako valot pakotettua käsipelillä sopivalle korkeudelle?
Säätyvät ilmeisesti jousituksen/alustan mukaan, onko kellään hajua mikä mättää tai mistä mahdollisesti jökelissä olevia sensoreita tms. voisi metsästellä? Saako valot pakotettua käsipelillä sopivalle korkeudelle?
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Ei kai siinä muuta voi olla, kun tuo anturi rikki/hapettunut? Onko anturi kunnolla kiinni/teline suora ym ym. Tästä edukkaasti uusi tilalle.
http://cgi.ebay.de/Geber-LWR-Hohengeber ... 2a08c3c0d6
http://cgi.ebay.de/Geber-LWR-Hohengeber ... 2a08c3c0d6
Noissa xenonjärjestelmissä on sellainen ominaisuus, kun esim siinä potikassa on vika, niin järjestelmä menee vikatilaan ja kääntää valot mahd. alas ettei häikäise vastaantulojoita.
Muissa merkeissä samaa vikaa ja vian aiheuttajaksi osoittautunut likaantuneet potentiometrit akseleilla. (korkeuden tunnistimet)[/list]
Muissa merkeissä samaa vikaa ja vian aiheuttajaksi osoittautunut likaantuneet potentiometrit akseleilla. (korkeuden tunnistimet)[/list]
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Mulla on GTA:ssa samaa vikaa, etuakselin säätösysteemin vipuhässäkkä on taas irronnut keskinivelestä, jolloin valot nyykähtävät pikkaisen ylös ja sitten ihan alas. Kiinnitetään kohta taas huollossa, tai uusitaan ne vivut.
Valojen perussäätöön ei kannata koskea, koska katsastuksessa tulee tällöin huomautus/hylky automaattisäädön toimimattomuudesta. Sen kun pitää xenoneissa toimia.
Valojen perussäätöön ei kannata koskea, koska katsastuksessa tulee tällöin huomautus/hylky automaattisäädön toimimattomuudesta. Sen kun pitää xenoneissa toimia.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Joo,tuli kokeiltua tuota etuakselin vipu systeemiä,ja kyllä ainakin äänen puolesta jotain tapahtuu valoissa,samoin kuin takapään vivusta.
Millainen ääni kuuluisi olla noissa valoissa,jotenkin oli sellainen junnaava/raksuttava ääni?
Onko raadin mielestä vika nyt auton etupäässä,eli umpioissa,kun kerta noista vivuista ainakin ääntä lähtee valoihin
Yksin oli v-väinen homma,kun olisi pitänyt hiukan nähdä mitä valoille tapahtuu edestä päin,kun vipua kääntää
Millainen ääni kuuluisi olla noissa valoissa,jotenkin oli sellainen junnaava/raksuttava ääni?
Onko raadin mielestä vika nyt auton etupäässä,eli umpioissa,kun kerta noista vivuista ainakin ääntä lähtee valoihin
Yksin oli v-väinen homma,kun olisi pitänyt hiukan nähdä mitä valoille tapahtuu edestä päin,kun vipua kääntää
Kokeile vielä, näkyykö säätömoottoreissa liikettä pelkän äänen lisäksi.
Eli säätömoottorit molemmista umpioista irti ja nosta ne näkyvään paikkaan. Sitten vaan edestä anturia kääntämään ja jos moottorit on kunnossa, niin jotain pitäisi moottorien tapeissa tapahtua.
Tosin huonoa tässä on muita neuvoa. Päin peetä ne näyttää meikäläiselläkin.
Eli säätömoottorit molemmista umpioista irti ja nosta ne näkyvään paikkaan. Sitten vaan edestä anturia kääntämään ja jos moottorit on kunnossa, niin jotain pitäisi moottorien tapeissa tapahtua.
Tosin huonoa tässä on muita neuvoa. Päin peetä ne näyttää meikäläiselläkin.
Moro!
Heitän kans pari ideaa kehiin, jos jotenkii auttaa.
Elikkäs, jos on samanlainen kun miun oma, niin ruuvi mistä säätyy korkeus löytyypi tuosta kuvasta:
Toi toinen ruuvi säätää horisontaaisesti <--> .
Kannattaa myös tsekata, että ne korkeussäätömoottorin nupit menee paikoilleen kun asentaa takasin.
Voi koittaa asentaessa esim. pistää virrat päälle (korkeudensäätömoottori irrallaan) kunnes mootttorin nuppi on niin ulkona kun tulee (tekee sellaisen edestakas-liikkeen) ja sitte virrat pois, niin jää paikoilleen. Siten on helpompi muljauttaa nupikka koloseensa.
Jos se vaan työntääkin ne alas, mut nupikka ei vedä niitä takasin ylös?
Heitän kans pari ideaa kehiin, jos jotenkii auttaa.
Elikkäs, jos on samanlainen kun miun oma, niin ruuvi mistä säätyy korkeus löytyypi tuosta kuvasta:
Toi toinen ruuvi säätää horisontaaisesti <--> .
Kannattaa myös tsekata, että ne korkeussäätömoottorin nupit menee paikoilleen kun asentaa takasin.
Voi koittaa asentaessa esim. pistää virrat päälle (korkeudensäätömoottori irrallaan) kunnes mootttorin nuppi on niin ulkona kun tulee (tekee sellaisen edestakas-liikkeen) ja sitte virrat pois, niin jää paikoilleen. Siten on helpompi muljauttaa nupikka koloseensa.
Jos se vaan työntääkin ne alas, mut nupikka ei vedä niitä takasin ylös?
- Liitteet
-
- korkeussäätö.jpg
- korkeussäätöruuvi
- (111.77 KiB) Tiedosto ladattu 5025 kertaa
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Monza kirjoitti: Valojen perussäätöön ei kannata koskea, koska katsastuksessa tulee tällöin huomautus/hylky automaattisäädön toimimattomuudesta. Sen kun pitää xenoneissa toimia.
Miten ne katsastuksessa sen kokeilevat,että toimiiko automaatti säätö?fredu kirjoitti:Moro!
Heitän kans pari ideaa kehiin, jos jotenkii auttaa.
Elikkäs, jos on samanlainen kun miun oma, niin ruuvi mistä säätyy korkeus löytyypi tuosta kuvasta:
Toi toinen ruuvi säätää horisontaaisesti <--> .
Ja mistä tietää,että valot on "perussäädöissä"jos joku joskus noita ropailut,ja miksi moinen säätömahdollisuus,jos niihin ei saa koskea?
tässä olis kotikonsti-ohje 166:n valojen säätöön (toivottavasti saa mitään tolkkua):
Auton tulee olla 10m päässä kuvan mukaisesta taulusta jolle heijastetaan (esim tallin seinä)
"V" linja tulee olla autoon nähden keskellä
"C"-viivat ovat taulussa samalla etäisyydellä kuin valojen keskipiste (xenonpolttimojen kohdalla)
"HC"= korkeus maasta polttimon kohtaan
"AC"=korkeus jolle valokuvion ylärajan tulisi osua. 11cm alle "HC"
Valokuvioiden "kulmat" sattuu noiden C-viivojen kohdalle.
Mun pitäis omat kans omasta säätää ja luulisin et tällä ohjeella onnistuu.
Auton tulee olla 10m päässä kuvan mukaisesta taulusta jolle heijastetaan (esim tallin seinä)
"V" linja tulee olla autoon nähden keskellä
"C"-viivat ovat taulussa samalla etäisyydellä kuin valojen keskipiste (xenonpolttimojen kohdalla)
"HC"= korkeus maasta polttimon kohtaan
"AC"=korkeus jolle valokuvion ylärajan tulisi osua. 11cm alle "HC"
Valokuvioiden "kulmat" sattuu noiden C-viivojen kohdalle.
Mun pitäis omat kans omasta säätää ja luulisin et tällä ohjeella onnistuu.
- Liitteet
-
- valojen säätö.jpg
- (83.46 KiB) Tiedosto ladattu 4918 kertaa
Kiitokset kaikille vinkeistä, pienellä "tökkimisellä" ja liitinten putsailulla eivät potikat vironneet, täytyy varmaan tilata uudet.
Taitavat vain tarkistaa, että valojen säätö tekee jotain ja vääntää valot automaattisesti johonkin muualle kuin kohti taivasta kun valot pistetään päälle/auto startataan. Itselle ei valoista sanottu katsastuksessa mitään (...mutta etuylätukivarsi piti vaihdella ja kallistuksen vakaajaa roplata).alfa164 kirjoitti: Miten ne katsastuksessa sen kokeilevat,että toimiiko automaatti säätö?
Ja mistä tietää,että valot on "perussäädöissä"jos joku joskus noita ropailut,ja miksi moinen säätömahdollisuus,jos niihin ei saa koskea?
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
About näin, xenonit tekee virrat päälle laittaessa isohkon liikkeen aivan alhaalta käyttöasentoon. Jos säätö ei toimi, niin silloin jäävät varatoimena ala-asentoon. Ala-asennostahan kyllä voi perussäädöllä ruuvata ne valot näyttämään "oikein", mutta kyllä ne katsastuksessa huomaavat, että se iso alas ylös liike ei virrat päälle laitettaessa toimi. Tätä siis tarkoitin, että jos automatiikka ei toimi, niin perussäädöllä homma ei korjaannu katsastuskelpoisesti. Toki automatiikan toimiessa perussäädöllä laitetaan valot kerran näyttämään oikein, mutta sen jälkeen siihen ei periaatteessa tarvitse koskea.zamuel kirjoitti:Kiitokset kaikille vinkeistä, pienellä "tökkimisellä" ja liitinten putsailulla eivät potikat vironneet, täytyy varmaan tilata uudet.
Taitavat vain tarkistaa, että valojen säätö tekee jotain ja vääntää valot automaattisesti johonkin muualle kuin kohti taivasta kun valot pistetään päälle/auto startataan.alfa164 kirjoitti: Miten ne katsastuksessa sen kokeilevat,että toimiiko automaatti säätö?
Ja mistä tietää,että valot on "perussäädöissä"jos joku joskus noita ropailut,ja miksi moinen säätömahdollisuus,jos niihin ei saa koskea?
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Huomaako tuon liikkeen silmällä,kun pistää valot päälle?Auto oli tallin seinää vasten,enkä mitään liikettä huomannut,hiukan valot vaan välähti,mutta ylätaso oli sama koko ajan.
Siis ne liikkuvat molemmat säätönupit toimii,niin eikö valot päälle laittaessassa pitäisi edes toisen toimia,kunnes menevät "vikatilaan"
Siis ne liikkuvat molemmat säätönupit toimii,niin eikö valot päälle laittaessassa pitäisi edes toisen toimia,kunnes menevät "vikatilaan"
kyllä se liikkuu niin isosti toimiessaan ettei sitä voi olla huomaamatta.
edit:
ja jos ne nupit veivaa irrotettuna normaalisti, kun virrat laittaa päälle, niin pitäisi asennettuna liikkua valotkin!?
minusta vähän vaikuttais et joko ne nupit ei oo kuopissaan (irrotettaessa ei lähde ihan itestään vaan tuntuu pieni pykälä) tai sitten umpioiden sisällä on jotain pielessä.
edit:
ja jos ne nupit veivaa irrotettuna normaalisti, kun virrat laittaa päälle, niin pitäisi asennettuna liikkua valotkin!?
minusta vähän vaikuttais et joko ne nupit ei oo kuopissaan (irrotettaessa ei lähde ihan itestään vaan tuntuu pieni pykälä) tai sitten umpioiden sisällä on jotain pielessä.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
taas aamu tuli uhrattua valojen kanssa.
Säätötapit liikkuu avaimesta,ja auton akseleiden vivuista
Ja tiedoksi,manuaalisesti kun säätää korkeutta,niin silloin ei liiku säätötapeista itse akseli vaan tapin juuri,pienen matkan eli kyseessä on jonkinlainen hienosäätö vain.Näin siis 166:sessa
Valot kun laittaa päälle,niin jonkinlainen välähdys tulee ja valot asettuvat selvemmin,muttei se missään yläilmoissa käy.Tuntuu oudolta jos molemmista umpioista olisi rikki tuo kolo johon säätö tapit tulee,tai sitten on
Säätötapit liikkuu avaimesta,ja auton akseleiden vivuista
Ja tiedoksi,manuaalisesti kun säätää korkeutta,niin silloin ei liiku säätötapeista itse akseli vaan tapin juuri,pienen matkan eli kyseessä on jonkinlainen hienosäätö vain.Näin siis 166:sessa
Valot kun laittaa päälle,niin jonkinlainen välähdys tulee ja valot asettuvat selvemmin,muttei se missään yläilmoissa käy.Tuntuu oudolta jos molemmista umpioista olisi rikki tuo kolo johon säätö tapit tulee,tai sitten on
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Sivuttais säätö toimii manuaalisesti niinkuin pitää,mutta korkeutta ei pysty säätämään kuusiokolo reiästä.Vasen umpio sojottaa alas koko ajan.Pystyykö sitä jotenkin käsipelillä liikuttamaan,korkeus-säätö moottorin reiästä?
Päivällä juttelin xenon myyjän kanssa,joka sanoi,että ainakin 166:sessa xenonit toimii "manuaalisesti" kahdesta vivusta ilman omaa "älyä",uudemmissa autoissa on vikatilat sun muut hienoudet,joita pystyy mm:kalibroimaan lukulaitteella
Päivällä juttelin xenon myyjän kanssa,joka sanoi,että ainakin 166:sessa xenonit toimii "manuaalisesti" kahdesta vivusta ilman omaa "älyä",uudemmissa autoissa on vikatilat sun muut hienoudet,joita pystyy mm:kalibroimaan lukulaitteella
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Se säätömoottorin päässä oleva säätöruuvi (kuusiokolo) vaikuttaa lampun suuntaukseen samaa kautta kun itse säätömoottorikin. Eli jos korkeus ei säädy niin joko moottori mekaanisesti rikki tai se musta säätövivun pää ei ole lukittunut lamppuun oikein. Itse onnistuin särkemään yhden säätömooottorin vääntämällä säätöalueen rajan yli. Tämä johtui siitä, että olin pannut moottorin paikoilleen väärin ja säätövipu ei ollut lukittunut oikein. Seurauksena valo osoitti liian alas. Säätöruuvista valon nostamisen yritys johti moottorin särkymiseen. Tämä siksi että väänsin ruuvista "liian pitkälle".alfa164 kirjoitti:Sivuttais säätö toimii manuaalisesti niinkuin pitää,mutta korkeutta ei pysty säätämään kuusiokolo reiästä.Vasen umpio sojottaa alas koko ajan.Pystyykö sitä jotenkin käsipelillä liikuttamaan,korkeus-säätö moottorin reiästä?
Päivällä juttelin xenon myyjän kanssa,joka sanoi,että ainakin 166:sessa xenonit toimii "manuaalisesti" kahdesta vivusta ilman omaa "älyä",uudemmissa autoissa on vikatilat sun muut hienoudet,joita pystyy mm:kalibroimaan lukulaitteella
Säätömoottorin testaus: Ota säätömoottori(t) irtin lampuista. Lähtee varovaisesti pyöräyttämällä, on kiinni lampussa eräänlaisella bajonetilla. Itse säätövivun lukitus irtoaa kun moottoria kallistaa ylös tai alas sen ollessa irti mutta vielä paikallaan. Sytytysvirran kytkemisen yhteydessä säätövipu tekee sisään/ulos liikkeen. Jos ei tee liikettä, mutta ääni kuuluu, moottori mekaanisesti rikki. Jos ei kuulu ääntäkään niin sitten sähkövika jossain, esim. valojen säätöyksilössä. Jos tekee liikkeen, mutta moottori paikallaan lampussa lampun valokeila ei tee alas/ylösliikettä, niin säätövipu ei kunnolla paikallaan.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Nyt tyhmä ei ymmärrä,joten rautalangasta kiitosonefromnorth kirjoitti:Säätömoottorin testaus:Itse säätövivun lukitus irtoaa kun moottoria kallistaa ylös tai alas sen ollessa irti mutta vielä paikallaan
Tosiaan moottorit pelaa niinkuin pitää,ja uudet xenon umpiot tilattu,kun eipä muuta vaihtoehtoa oikein voi olla kun "säätömoottoreiden lukitus vika"
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Siellä on tuon 3an tyyppinen säätömoottori. Otat siitä kiinni ja väännät varttikierroksen aukipäin. Sitten taitat moottorin perää alas tai ylöspäin riippuen siitä kumminpäin kiinnityshahlo on umpiossa.
=====0.................................................U
Säätömoottorin varsi......................Kiinnityshahlo
tai
=====0................................................../\
Säätömoottorin varsi........................Kiinnityshahlo
Sen jälkeen voit vapaasti testailla noita moottoreita/testata liikkuuko umpio valon sisällä kevyesti.
No niin, sama ongelma kuin ketjun aloittajalla: valojen korkeudensäätö vikatilassa ja säätää valot ala-asentppn, kun virrat laittaa päälle. Lisäksi kojetaulussa loistaa varoitusvalo rikkinäisestä polttimosta. En tiedä liittyykö tähän, mutta polttimot ovat kyllä kunnossa.
Korkeusanturit akseleineen ja johdot ovat päällisin puolin kunnossa.
Mahdolliset vikapaikat lienevät:
1. Takatukivarren anturi.
2. Etutukivarren anturi.
3. Sähköhäiriö jossakin välillä.
(4. ? Ilmeisesti nuo korkeussäätöyksiköt ovat kunnossa vai aiheuttaako toisen epäkuntoisuus yleisen "vikatilan"?)
Onko jotakin keinoa sulkea noita vaikaehdokkaita listalta? Ilmeisesti noita potikoita täytyy ruveta metsästämään... 60661074 löytyi eperistä, mutta tuollainen taitaa olla vanhemmasta mallista ja sähköliitinkin on erilainen...
Korkeusanturit akseleineen ja johdot ovat päällisin puolin kunnossa.
Mahdolliset vikapaikat lienevät:
1. Takatukivarren anturi.
2. Etutukivarren anturi.
3. Sähköhäiriö jossakin välillä.
(4. ? Ilmeisesti nuo korkeussäätöyksiköt ovat kunnossa vai aiheuttaako toisen epäkuntoisuus yleisen "vikatilan"?)
Onko jotakin keinoa sulkea noita vaikaehdokkaita listalta? Ilmeisesti noita potikoita täytyy ruveta metsästämään... 60661074 löytyi eperistä, mutta tuollainen taitaa olla vanhemmasta mallista ja sähköliitinkin on erilainen...
Osoittautui, että oli vika #1: takatukivarren anturin vaihdolla poistui "palaneen polttimon merkkivalo" ja "vikatila", jossa xenonit säätyivät aina lähdössä ala-asentoonsa.
Käyttämättä jäi siis etupään anturi; pakkohan ne oli molemmat tilata, kun ei voinut vikaa tietää...
Anturin vaihto on maailman yksinkertaisin homma. Paitsi että anturi on kiinni muutaman millin paksuisessa vivustossa (joka ei takuulla kestä mitään vääntöä) kymmenmillisillä pulteilla (jotka eivät kestä kovin paljon vääntämistä). No selväähän oli, että pultit olivat pahassa ruostejumissa... Joten ne oli irroitettava melkein pelkällä tahdolla, kun voimaa ei voinut käyttää
Käyttämättä jäi siis etupään anturi; pakkohan ne oli molemmat tilata, kun ei voinut vikaa tietää...
Anturin vaihto on maailman yksinkertaisin homma. Paitsi että anturi on kiinni muutaman millin paksuisessa vivustossa (joka ei takuulla kestä mitään vääntöä) kymmenmillisillä pulteilla (jotka eivät kestä kovin paljon vääntämistä). No selväähän oli, että pultit olivat pahassa ruostejumissa... Joten ne oli irroitettava melkein pelkällä tahdolla, kun voimaa ei voinut käyttää