raitisilmansuodatin
Valvoja: Moderators
raitisilmansuodatin
missäs tollanen on 156:sessa ?
ajattelin että jos vaihtaisin tuon mutta kun ei oo hölkäsen pöläystä misä se ees on ja onko vaikea vaihtaa, hinta on noin 20e ....
ajattelin että jos vaihtaisin tuon mutta kun ei oo hölkäsen pöläystä misä se ees on ja onko vaikea vaihtaa, hinta on noin 20e ....
Alfa 156 2.5 V6 -98
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Jos sinun autossasi edes on sellaista. Kyselin itse saman asian perään kaksi viikkoa sitten. Filtteri oli valmiina, mutta sijoituspaikka epäselvä ja siksi se jäikin. Ilman otto-osaston kautta se löytyy jos löytyy. Muoveja hieman edestä pois ja sieltä paljastuu. Itselläni sitä ei löytynyt, mutta sellaisen saa kuulemma asennettua jälkeen päinkin. Joku muovinen kehikko on myynnissä DA:ssa, jonka asentaminen on ihan mahdollista tavalliselle ihmisellekin.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Kävin tänään ostamassa tohon 155:seen tuon kotelon ja kun siinä aikamme pähkäiltiin hinnoista, niin löytyikin sopiva suodatin kotelo halvemmalla. Mallina Marean suodatin kotelo, reiät sopii ja tiivistekin oli ihan sama. Eli kannattaa olla tarkkana. Taas tuli säästettyä muutama euro
Ja tuo kyseinen kotelo maksoi n. 30 euroa

Ja tuo kyseinen kotelo maksoi n. 30 euroa
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Hiukan aiheesta luistaen... Tiedän kyllä, että tuoreemmista 156:sta se löytyy sieltä jostain repsikan jalkatilasta. Vaan millainen se on GTA:ssa, samanlainen kuin vakio 156:ssa ? Motonetin sivuja luin, niin saattaa tarvita myös kaksi kappaletta ? Mikähän noista Motonetin raitisilmasuodattimista sinne mahtaisi sopia ?
Miksi pitää ostaa motonetistä.Osta Heikalta tai Muukkoselta, niin saat kerralla oikeat suodattimet.-Tomi- kirjoitti:Hiukan aiheesta luistaen... Tiedän kyllä, että tuoreemmista 156:sta se löytyy sieltä jostain repsikan jalkatilasta. Vaan millainen se on GTA:ssa, samanlainen kuin vakio 156:ssa ? Motonetin sivuja luin, niin saattaa tarvita myös kaksi kappaletta ? Mikähän noista Motonetin raitisilmasuodattimista sinne mahtaisi sopia ?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Johanna, profiilistasi ei selviä Alfasi vuosimalli, mutta mistä päin olet tuota suodatinta etsinyt? Minulla nimittäin on -02 1.8 SW, joka on ns boselift sisustalla, ja siinä suodatin on hanskalokeron takana, hanttarin jalkatilan kautta vaihdettava. -Tomi- tuossa viittasi edellä samaan. Vuosimallin mukaan sen piti löytyä minun autostani ilmanottoritilän alta, ja luulin jonkin aikaa ettei sitä ollut ollenkaan. Huoltokirjakin mainitsi sen sopivasti lisävarusteeksi.
Ja edittiä: tuossa tarkempi kuvaus aiheesta.
Ja edittiä: tuossa tarkempi kuvaus aiheesta.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Joo, pitäisi. Eli jos palataan tuohon varsinaisen kysymykseesi, niin mitä olen omiin autoihini noita suodattimia vaihdellut, niin melko törkeän näköisiä ovat pääsääntöisesti olleet, eli kyllä siitä hyötyä on. Tuo kehikon asentaminen ei liene kummoinen juttu, mutta jotainhan se aina maksaa, eli sen pohjalta varmaan pitää arvioida.
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Tässä hiukan muistelua aiheesta, se saattaa selventää näitä eroja alkuvuosien 156-mallien osalta. Alfaa vuonna 1998 tilatessani maahantuojalla oli ilmastoinnin ja raitisilmasuodattimien suhteen kolme vaihtoehtoa:
1. Ei ilmastointia - ei suodatinta;
2. Tehdasasenteinen ilmastointi suodattimella (vakiona V6:ssa);
3. Suomessa jälkiasennettu ilmastointi - suodattimesta ei tietoa (siis minulla).
Ilmastoinnin jälkiasennuksella vältyttiin tietysti ilmastoinnin hinnan osalta autoverolta, joten sen olisi saanut verollisesti ostettuun Alfaan puolta halvemmalla kuin tehdasasennetun. Erona oli muistaakseni lisäksi se, että tehdasasenteinen on automaattinen ja jälkiasennettu olisi ollut käsisäätöinen.
Teknisessä osiossa on hyvä ohje kyseisen suodattimen vaihtamiseen. Se kannattaa vilkaista ennen työtä, jotta kiinnitysruuvit löytyvät helpommin. Pari pikku vinkkiä voisin vielä lisätä täydennykseksi:
- Pyyhintä ei tosiaan tarvitse irrottaa, mutta ne kannattaa kääntää sivuun eli pysäyttää virta-avaimen avulla yläasentoon pois tieltä.
- Ohjeen kuvassa 6. esitettyä suojakantta tarvitsee vain raottaa, sitä ei siis kannata yrittää irrottaa.
Niin, ja aika komposti siitä filtteristä voi kertyä. Itse vaihdan sen aina syksyisin, lehtien puista pudottua.
1. Ei ilmastointia - ei suodatinta;
2. Tehdasasenteinen ilmastointi suodattimella (vakiona V6:ssa);
3. Suomessa jälkiasennettu ilmastointi - suodattimesta ei tietoa (siis minulla).
Ilmastoinnin jälkiasennuksella vältyttiin tietysti ilmastoinnin hinnan osalta autoverolta, joten sen olisi saanut verollisesti ostettuun Alfaan puolta halvemmalla kuin tehdasasennetun. Erona oli muistaakseni lisäksi se, että tehdasasenteinen on automaattinen ja jälkiasennettu olisi ollut käsisäätöinen.
Teknisessä osiossa on hyvä ohje kyseisen suodattimen vaihtamiseen. Se kannattaa vilkaista ennen työtä, jotta kiinnitysruuvit löytyvät helpommin. Pari pikku vinkkiä voisin vielä lisätä täydennykseksi:
- Pyyhintä ei tosiaan tarvitse irrottaa, mutta ne kannattaa kääntää sivuun eli pysäyttää virta-avaimen avulla yläasentoon pois tieltä.
- Ohjeen kuvassa 6. esitettyä suojakantta tarvitsee vain raottaa, sitä ei siis kannata yrittää irrottaa.
Niin, ja aika komposti siitä filtteristä voi kertyä. Itse vaihdan sen aina syksyisin, lehtien puista pudottua.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla on 2002 kesäkuun Bose V6 ja siinä on Dual-zone täysauomaattinen ilmastointi mutta suodatinta ei vaan ole. Eli on ehkä jälkiasennettu.Compare Orso kirjoitti:Tässä hiukan muistelua aiheesta, se saattaa selventää näitä eroja alkuvuosien 156-mallien osalta. Alfaa vuonna 1998 tilatessani maahantuojalla oli ilmastoinnin ja raitisilmasuodattimien suhteen kolme vaihtoehtoa:
1. Ei ilmastointia - ei suodatinta;
2. Tehdasasenteinen ilmastointi suodattimella (vakiona V6:ssa);
3. Suomessa jälkiasennettu ilmastointi - suodattimesta ei tietoa (siis minulla).
Ilmastoinnin jälkiasennuksella vältyttiin tietysti ilmastoinnin hinnan osalta autoverolta, joten sen olisi saanut verollisesti ostettuun Alfaan puolta halvemmalla kuin tehdasasennetun. Erona oli muistaakseni lisäksi se, että tehdasasenteinen on automaattinen ja jälkiasennettu olisi ollut käsisäätöinen.
Kysymys on että onko siitä suodattimesta oikeasti hyötyä vai vaimentaako se vain puhallusta? Tähän mennessä ei ilmastointi ole kyllä pölynnyt eikä haissut millekään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kyllä ne suodattimet on täynnä tavaraa aina vuoden välein kuin vaihtaa, eli ei ole ihan hyödyttömiä. Ilmastoiduissa autoissa ei haise niinkään suodatin, vaan höyrystin.
Oletko ihan varma, ettei ole suodatinta? noilla statseilla luulisi olevan malli jossa suodatin, edellämainitun listan perusteellakin pitäisi olla suodatin.
Onko muuten Boselift (leveämpi, hopeanvärinen keskikonsoli, korinväriset puskurin listat...), niissä suodatin on pelkääjänpuolen jalkatilassa, eikä pyyhinkoteloissa niinkuin ennen 2002 valmistetuissa
Oletko ihan varma, ettei ole suodatinta? noilla statseilla luulisi olevan malli jossa suodatin, edellämainitun listan perusteellakin pitäisi olla suodatin.
Onko muuten Boselift (leveämpi, hopeanvärinen keskikonsoli, korinväriset puskurin listat...), niissä suodatin on pelkääjänpuolen jalkatilassa, eikä pyyhinkoteloissa niinkuin ennen 2002 valmistetuissa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Pelkääjänpuolen jalkatilassa ja voisin melkeen vetoa lyödä, että PSS:n autostakin sellainen vielä löytyy, ellei joku ole sitä poistanut.DaViega kirjoitti:Onko muuten Boselift (leveämpi, hopeanvärinen keskikonsoli, korinväriset puskurin listat...), niissä suodatin on pelkääjänpuolen jalkatilassa, eikä pyyhinkoteloissa niinkuin ennen 2002 valmistetuissa

Itse itseäni lainaten:
Jarsan kirjoitti:Oot tietoinen, että raitisilmasuodatin on tällaisessa paikassa, eikä konehuoneen puolella niin kuin vanhemmissa?
Sen verran on ahtaassa paikassa ja nätisti naamioituna tuo kansi, että ellei tiedä minkä näköistä luukkua etsii niin eipä paljoa ole toivoa löytämisestä. Vaikka apparin jalkatilasta aina puhutaankin niin suodattimethan todellisuudessa on kutakuinkin keskellä autoa. Luukku on vaan apparin puolella, eikä sekään paljoa.
Mitähän osaa se on siellä äänipaikassa käpistellyt ja tuumannut olevan "dummy"? Tuskin siellä suodattimien tilalla mitään muovista feikkiäkään on tai jos on niin sen asentaja lienee yksi "dummy" itsekin...
Edit: TÄSSÄ vielä DaViegan tekemä vaihto-ohje hyvillä kuvilla varustettuna.
Mitähän osaa se on siellä äänipaikassa käpistellyt ja tuumannut olevan "dummy"? Tuskin siellä suodattimien tilalla mitään muovista feikkiäkään on tai jos on niin sen asentaja lienee yksi "dummy" itsekin...

Edit: TÄSSÄ vielä DaViegan tekemä vaihto-ohje hyvillä kuvilla varustettuna.