Auto laiska, ei vikakoodeja?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jesse
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Syys 2010, 09:42
Paikkakunta: kouvola

Auto laiska, ei vikakoodeja?

Viesti Kirjoittaja jesse »

Tervehdys, Ostin 156 v6 -99 alfan 1,5 kk sitten ja se pelasikin hyvin viime tiistaihin saakka.
Olin aamulla lähdössä liikenteeseen kun huomasit että auto on laiska alle 4000 kierroksen ja pensaa menee noin 20l satasella tasasella ajolla, kävin mittauttamassa vikakoodit ja niitä ei ole, korjaamo heitti arvauksen että jako olisi hypännyt pari hammasta käynnistyksessä (hihnalla ajettu 20tkm).
Oireet viittaisi kaasuläpän säätimeen, mutta eikö tämä anna vikakoodin?
Tai olisiko mitään mikä voisi aiheuttaa tälläisen vian ilman vikakoodeja?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tämä menee nyt ihan muistin varassa, joten korjatkaa jos muistan väärin, mutta mielestäni alkupään 156 ei antanut vikakoodia viallisesta lambdasta. Rikkinäinen lambda ainakin selittäisi tuon reippaan ruokahalun.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

CF2-koneen lambda ei kaikissa tapauksissa anna vikakoodia, eikä lambdan vikakooditkaan sytytä vikavaloa. Alfadiag tai FiatECUScan kertoisi tilanteen heti..
En tyytynyt tavanomaiseen.

jesse
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Syys 2010, 09:42
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jesse »

Täytyypä käydä mittauttamassa maanantaina pakokaasut jos ne antaisi jotain viitettä.

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Lambda

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Moro, juniorin 156 2,5 -98sta oli ostettaessa lambda hajalla Päästöt taivaissa, mutta kyllä ainakin FiatEcuScanilla löytyi käyrien lisäksi myös vikakoodi eli ainakin meidän kinnerissä koodit on. Vaihdoin uuden Boschin lambdan, päästöt tuli kohdalleen ja kulutus tippui 5 l/100 km, mutta kulku ala-alueella heikkeni selvästi. Risalla lambdalla kulki huomattavan rivakasti alakierroksilta alkaen, ihmettelinkin palstalaisten puhetta heikosta alaväännöstä. Nyt pitää odotella 4000 rpm asti. Siis risa lambda voi aiheuttaa myös parempaa kulkua.

En tiedä miksi näin, mutta kyllä tyhjäkäynnillä pakokaasut tuoksuivat, nyt ei enää. Eikä hyvä kulku ollut vain korvien välin tuntumaaa.....

Jussi

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Viesti Kirjoittaja Leon »

Moro

Mul oli sama ongelma saman mallisessa autossa.
Johtui puolan hajoamisesta. Se ei sytytä vika koodeja ja on muutenkin
ongelmallinen havaita(?) ainakaan monessa autosähköliikkeessä eivät ilman vikakoodia tehneet mitään. Nosti kulutuksen juuri samaan kuin sulla ja pakokaasupäästöt olivat sitten arvatenkin perseellään. Tuli raakaa bensaa ulos.

Jos parempi tuuri niin on puola on rikki ekoista kolmesta pytystä, voi itsekkin avata ja tarkistaa. Mulla oli sulanu rikki, selvästi huomas. Jos taas ongelma taaimmaisissa puolissa niin imusarja täytyy ottaa irti.

Laadukkaassa korjaamossa ottivat 7 tunnin työn + 100€ puolan. Olisko loppulasku ollu 500-600€. (siis mulla vaati imusarjan irroituksen)

Monessa paikassa pelottelivat kannenhalkeamisilla yms. kun eivät osanneet huoltaa. Jos tarkkaan kuuntelet käyntiä ja haistelet käryjä pakoputken perässä voit huomata helposti pienen epätasaisuuden.

Lambda oli mulla myös joskus rikki, ei aiheuttanut noin korkeaa bensan kulutuksen nousua. Tosin halpa korjaus jos siitä kiinni.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Leon kirjoitti:...ongelma saman mallisessa autossa.
Johtui puolan hajoamisesta. Se ei sytytä vika koodeja ja on muutenkin
ongelmallinen havaita(?)
No mites viallinen puola havaitaan?
Mitä tulee lambdaan niin omassa kärryssä kyllä alavääntö palasi
uuden lambdan vaihdon jälkeen, ei tarvinnut enää valoissa
kytkintä luistatella.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

luulisi tekevän vikakoodin sytytyshäiriöistä? päällisin päin puolista ei löydy yleensä muuta vikaa kuin että ne rupeavat kupruilemaan yläpäästä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Ainakin meikäläisen FiatEcuScanissa on testiohjelma, jossa on mahdollisuus testata sytytyspuolat yksittäin. En ole kokeillut, mutta epäilen, että jos joku puola tekee häikkää satunnaisesti, niin vaikea löytää testiohjelmalla. Kunnolla risa varmaan löytyisi. En tiedä, onko puolilla oma vikakoodia, joka jäisi muistiin, mutta jos on niin siitähän tuo onkhelma aukeiais.

Jussi


Mullahan oli onkhelmaa ilmastoinnissa. FEC:llä sai testattua sekä magneettikytkimen että releen sekä tuulettimet. Kun niissä ei ollut vikaa, niin vaihdoin painekytkimen ja samalla Motonetin kuivaimen. Sitten Vantaan Motonetin pihakojussa mömmöt sisään ja ihme kyllä alkoi pelittämään normaalisti. 60 € täytöstä ei ollut kallis ja koju on auki kuten Motonet eli myös tänään. Ei ole muuten todellakaan mainos, vaan vinkki muillekin iltaisin ja viikonloppuisin palveluita haluaville.

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Viesti Kirjoittaja Leon »

Kyl mun puolasta näki päällisin puolin selvästi että oli mennyt hajalle eikä tosiaan mitään koodia tai merkkivaloa syttynyt. Niil oli joku laite jolla näki sytytystapahtuman(?). Autohuolto Häkkinen Turku.

Oli muuten asiantuntevaa palvelua eikä lähettäneet seuraavaalle huoltamolle koska ei voi huoltaa kun ei kerta vikakoodiakaan näy.

No sama se ite en oo ammattilainen, mut 3-4 eri autohuoltoa tota yritti selvittää ja huumori meinas loppua ku alettiin varaosaautosta puhumaan kannen halkeamisten yms muodossa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Puolan rikkoutuminen pitäisi kyllä huomata moottorin käynnistä, lisäksi se kyllä antaa vikakoodin. Sitä en osaa selittää miksi Leonin tilanteessa sitä ei ole tullut.

Alkuperäiseen vaivaan voisi vaikata edellisten lisäksi myös tukkeutuneen pakoputken, joko katti tai vaimennin.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Noissa vanhemmissa 97-02 sytytyskatkokset ei mielestäni tee mitään vikakoodeja! Eli voi olla puola tai tulppa paskana, tai tulpankoloissa vettä. Mutta sen kyllä luulis huomaavan äänistä jos joku pytty on pimeenä. Jako voi olla pompannut, mutta todennäköisempää ois ilmi tai lambda tai joku anturi?
Todellako ei löydy vikakoodeja? Kannattais koittaa lukea vielä jossain muualla nuo koodit, joskus nämä korjaamot ei vaan osaa, ja silloin on helppo sanoa ettei siellä mitää koodeja ole! :wink:

jesse
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Syys 2010, 09:42
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jesse »

Tulpat tuli vaihdettua ja puolat mitattua, niissä ei ole vikaa, ainoastaan tulpissa oli mustaa nokea.
Kyseinen korjaamo käytti alfadiag ohjelmaa ja näytti osaavan hommansa, mitään vikakoodeja ei löytynyt.
En usko että ilmi olisi rikki, kun tehoja on yli 4000 jälkeen normaalisti käytössä.
Huomenna pakokaasu mittaus, jos se ei paljasta mitään niin sitten on vitsit vähissä.
Huomasin että hihna on vaihdettu merkkien kanssa ja täytyy tarkastaa nekin vielä.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Epezi kirjoitti:Alkuperäiseen vaivaan voisi vaikata edellisten lisäksi myös tukkeutuneen pakoputken, joko katti tai vaimennin.
En ole kyllä ikuna kuulutkaan saati kokenut,etä pakoputki menisi tukkoon,ellei joku ole omenaa sinne tunkenut :) Mut aina kuulee uutta

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

alfa164 kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Alkuperäiseen vaivaan voisi vaikata edellisten lisäksi myös tukkeutuneen pakoputken, joko katti tai vaimennin.
En ole kyllä ikuna kuulutkaan saati kokenut,etä pakoputki menisi tukkoon,ellei joku ole omenaa sinne tunkenut :) Mut aina kuulee uutta
Näitä on paljon... lyhyttä kaupunkiajoa kylmään aikaan ja takapönttö ei koskaan ehdi haihduttaa sinne tiivistyvää kosteutta joka ruostuttaa ritilät tukkoon. Ellei sitten aiemmin ruostu pönttö puhki ulkopinnasta joilloin on pakko vaihtaa.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Juu ei ole mitään erityisen harvinaista. Tosin tuo vian ilmeneminen yön aikana ei oikeen sovi kuvaan.

jesse
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Syys 2010, 09:42
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jesse »

Pakokaasu päästöt on alle katsastus rajojen.
Pakoputki ja katti on uusi.
Kattelin jakopään merkkejä raottamalla koteloa ja takimmaisen imu nokka olisi 4 hammasta jäljessä, eikö tälläinen heitto näkyisi jo tyhjäkäynnissä?
Huomenna pääsen lämpimään talliin katsomaan noita merkkejä paremmin.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jesse kirjoitti:Pakokaasu päästöt on alle katsastus rajojen.
Pakoputki ja katti on uusi.
Kattelin jakopään merkkejä raottamalla koteloa ja takimmaisen imu nokka olisi 4 hammasta jäljessä, eikö tälläinen heitto näkyisi jo tyhjäkäynnissä?
Huomenna pääsen lämpimään talliin katsomaan noita merkkejä paremmin.
Ei V6:n jakopäässä ole merkkejä?
VMP

jesse
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Syys 2010, 09:42
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mainitsin tuossa, että hihna on vaihdettu merkkien kanssa ja 20tkm sitten, ei paloilla.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

jesse kirjoitti:Mainitsin tuossa, että hihna on vaihdettu merkkien kanssa ja 20tkm sitten, ei paloilla.
Eli siellä on tussimerkit hihnassa ja pyörissä, no aikas kun pyörittelet, niin merkit saattaa osua kohdalleen (tai siis ainakin 2 pitäis osua jos joku pyörä on hypännyt), kukas laskis montako kierrosta voi joutua veivaamaan :wink:
Koitapas katsoa onko se hihnankiristin kireällä vai ei?(kone käynnissä)
Jos on kovin löysällä, niin voihan se olla pompannut.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin ja jako voi muutenkin olla pielessä jos on ilman lukkopaloja tehty.

jesse
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Syys 2010, 09:42
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ei tuosta jaosta saa oikein tolkkua, merkit ei täsmää.
Löytyykö keneltäkään ajoitustyökaluja 50km säteellä kouvolasta, tietenkin korvausta vastaan, sais ainakin varmuuden onko ajoitus kohdallaan.
Tarkistin myös jäähdytysnesteen ja paisuntasäiliön korkki oli paksussa valkoisessa vaahdossa, ei liene normaalia?

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Yleensä tuo vaahto meinaa että väärää ainetta pääsee jäähynesteeseen. Mutta tuossa mallissa kuulemma pienehkö määrä on ominaisuus. Eli kannattaa ehkä ensin vaihtaa jäähynesteet ja sitten mittailla puristuspaineet jne.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

jesse kirjoitti:Ei tuosta jaosta saa oikein tolkkua, merkit ei täsmää.
Löytyykö keneltäkään ajoitustyökaluja 50km säteellä kouvolasta, tietenkin korvausta vastaan, sais ainakin varmuuden onko ajoitus kohdallaan.
Tarkistin myös jäähdytysnesteen ja paisuntasäiliön korkki oli paksussa valkoisessa vaahdossa, ei liene normaalia?
Aivan normaalia näissä!

Vastaa Viestiin