Erityisesti mua kiinnostaa kuinka kovaksi auto muuttuu ajaa (kovaahan nyt tulee ajettua jo muutenkin...

Valvoja: Moderators
novitec alusta (jouset,iskarit) 215/45/17 renkaat ei mikään kivireki, mutta tiessä olevat terävät töyssyt,kuopat voi tuntua läpi . Renkailla voi vaikuttaa aika paljon tähän eli paineet pienemmäksi ja joku sopiva rengas alle. Vakioiskareilla ei tule hyvä lopputulos auto "keinuu" liikaa.Anthon kirjoitti:Kertokaapa te madalletuilla Alfoilla (erit. 156) ajavat Alfistit minkälainen setti teillä alustassa on sekä rengastus myös.
Erityisesti mua kiinnostaa kuinka kovaksi auto muuttuu ajaa (kovaahan nyt tulee ajettua jo muutenkin...). Ajattelin itse vakioiskareilla ja noin -40 mm madalluksella sekä 215/45-17 kumeilla hoitaa tämän homman. Kivirekeä en autostani (156 JTS SW Sele) halua.
166 TS, Eibach jouset (-3-4 cm, en tiedä varmuudella), Bilstein Sprint, 225/45 17". Ostaessani auton vähän käytettynä se oli madallettu mutta vakioiskarit alla. Ei hyvä, keinui ja kuorman kanssa ajettaessa jousitus löi pohjaan pitkissä heitoissa. Iskarien vaihdon jälkeen autosta tuli tosi timmi mutta melkein liian kova. Kilometrien myötä meno on kuitenkin pehmentynyt taas yllättävänkin selvästi (iskareitten vaihdosta nyt 30.000 km) ja oikeastaan tällä hetkellä on hyvä tasapaino mukavuuden ja jämäkkyyden välillä. Sopii autotyypille paremmin kuin sellainen hirveän kova.V6 kirjoitti:Vakioiskareilla ei tule hyvä lopputulos auto "keinuu" liikaa.
Tiesitkö että tuolta ei kannata tilata mitään jos haluaa ongelmilta välttyä..Anthon kirjoitti:Tiesittekö että www.completos.fi alkaa tuoda maahan Zenderin kamaa? Hyvä homma muuten mutta palvelu ei tunnu vielä toimivan ollenkaan, viikon verran olen odotellut vastausta hintatiedusteluun...
Kannattaa ne Zenderit kyllä hommata jostain muualta kuin ko. puljusta. Ei mitään positiivista sanottaavaa firman toiminnasta. Suoraan zenderiltä tilattaessa 17" setti maksoi muistaakseni suomeen toimitettuna n. 1200€ 18" oli jonkun satasen enemmän.Anthon kirjoitti:Jaahas.. kiitoksia kokemuksista ja vinkeistä. Sopivan ristiriitaisia sekoittamaan pienen Alfistin pään![]()
Originaali: mistäpä hommasit Eibachin setin ja mitä kustansi?
Vanteiksi on tarkoitus hommata Zenderin Sienat, aivan älyttömän siistit. Hintaakin on sen verran että menee loppukesään tämä hankinta.
Tiesittekö että www.completos.fi alkaa tuoda maahan Zenderin kamaa? Hyvä homma muuten mutta palvelu ei tunnu vielä toimivan ollenkaan, viikon verran olen odotellut vastausta hintatiedusteluun...
Tässä pari ketjua aiheesta:Anthon kirjoitti:Niin ja mikä siinä Completosin meiningissä tarkalleen mättää?
Minun mielestäni 70 000 euroa on kyllä kova hinta, vaikka Eibach varmaan hyvää tavaraa tekeekin.Originali kirjoitti:Vajaa 700 sataa tuli rahteineen setille hinnaksi kun tilasin saksasta. Eli siinä mielessä tuo Fastuksen mainoslause missä väitetään, että heillä on keskieuroopan hinnat, pitää kyllä paikkansa.
Itse ostin kotikaupungin Eurokumikosta: 470 rahaa tasapainotettuna & allelaitettuna. Tuskin kokonaisuutena merkkikumien tasolle yltävät, mutta hinta ja laatu taitavat korreloida keskenään ihan kohtuullisesti. Itse sain (tai siis saimme) erotuksella kivat puutarhakalusteet. Arvovalintoja.Anthon kirjoitti:Jännää sinänsä kun nuo Aurorat on vissiin niitä huokeimmasta päästä olevia. Tärkeintä mulle on että ovat hiljaiset. Ei viitti 800-900 euroa maksaa Continentaleista jotka on meluisat.
Oli vähän ärsyttävä työpäivä ja tuo vaikutti hyvältä purkautumiskeinolta. Ei mitään henkilökohtaista...Anthon kirjoitti:Näytti lupaavalta että selviytyisin tuosta typosta ehjin nahoin, turha toivo
Kannattaa sitten tuota Auroraa, normaaliajossa mahtavat. Jos ahkerasti radalla pyörit, tai ajo on muuten kovaa, niin sitten ehkä kannattaa jotain muuta merkkiä.Anthon kirjoitti:Tärkeintä mulle on että ovat hiljaiset.
Anthon kirjoitti:Näytti lupaavalta että selviytyisin tuosta typosta ehjin nahoin, turha toivo
Kun nyt kuittailemaan alettiin, niin tuo oli Originalin, eikä Anthonin viesti.Vittorio kirjoitti:Oli vähän ärsyttävä työpäivä ja tuo vaikutti hyvältä purkautumiskeinolta. Ei mitään henkilökohtaista...
Menee, mutta kuten jo aiemmin sanoin, silloin ei kuljetella paljon ihmisiä/kaljaa takakontissa tai muuten tulee kalliiksiAnthon kirjoitti: Alkaa mietityttää josko sittenkin ois ne 18" oikea ratkaisu... Muutoskatsastuksenhan se vaatii, mutta meneekö ne 225/40-18 vakioiskareitten alle kokonsa puolesta?
Edellisessä (156TS) oli Eibachit ja millit olivat luvatut JOS etupäähän jätettiin PAKSU tukirengas jousen yläpäähän (3-4mm). Ajeltuani pari vuotta nokka laski kun tuo kumi antoi periksi ja lopuksi madallus oli huomattavasti yli luvatun. Oli vaikea antaa autoa emäntäväelle kun muisteli autoparkkeja kylällä. Esim parkkihalleissa nokka joka kerta maahan kun tulee kerroksesta alas.Ghost kirjoitti:Kiinnostaisi tietää, että kuinka pitkiä nuo "madallus millit" oikeasti ovat. Eli jos luvataan -30, niin onko se -30, vai enemmän. Omat kokemukset ovat, että Eibachin millit olivat oikean mittaisia, mutta AP-jousien -40 olikin etupään osalta -55 !!! Kummassakaan tapauksessa ei puhuta Alfasta.
Vakio 2,0 t.s:ssä mitta pyörän keskeltä lokasuojan reunaan on etupässä 38cm, takapääkin taisi olla saman verran. Olisi kiva tietää, mitä tämä mitta on Eibachilla ja muillakin ei säädettävillä sarjoilla.
Nolona kun joutuu tunnustamaan, että minulle riittäisi -20mm, kunhan vain olisivat jonkin verrran vakiojousia jäykemmät. Siihen sitten Bilstein sportit...
Paha sai siis heti palkkansa...Kun nyt kuittailemaan alettiin, niin tuo oli Originalin, eikä Anthonin viesti.Vittorio kirjoitti:Oli vähän ärsyttävä työpäivä ja tuo vaikutti hyvältä purkautumiskeinolta. Ei mitään henkilökohtaista...
Tehtaan omissa paketeissa (Monza, Sportpack tai nykyisin TI [turismo internazionale]] madallus on tietääkseni 15-20mm. Käyttävät kai Eibachin jousia, mutta eivät samoja joita Eibach itse myy koska niissä on enemmän madallusta.Anthon kirjoitti:Onko kellään tietoa minkä verran madallusta on tehtaan omassa Monza-paketissa ja minkälaisista/kenen jousista & iskareista se koostuu?
Nuo jätkät oli samoilla linjoilla allekirjoittaneen kanssa. Suosittelivat 15mm tiputusta. Erinomaiset sivut muutenkin.GTA kirjoitti:Vinkki: EB Sparesilta löytyy todennäköisesti hemmetin hyvä alustasarja 156:een: EBS Harvey-Bailey handling kit, yhteensovitetut Bilstein iskarit and Eibach jouset, 15 mm madallus. Vaikka itse alustasarjasta ei olekaan omaa kokemusta, niin edellisiin Alfoihini tuolta kamaa tilanneena luottamus tuohon putiikkiin on aika vahva.
Kyselin hintoja tässä vastaus. hinnat pelkistä jousista, vaikka kysyin myös koko kitin hintaa...GTA kirjoitti:Vinkki: EB Sparesilta löytyy todennäköisesti hemmetin hyvä alustasarja 156:een: EBS Harvey-Bailey handling kit, yhteensovitetut Bilstein iskarit and Eibach jouset, 15 mm madallus. Vaikka itse alustasarjasta ei olekaan omaa kokemusta, niin edellisiin Alfoihini tuolta kamaa tilanneena luottamus tuohon putiikkiin on aika vahva.
---Mulla sama tilanne 166ssa: matala, mutta keinuu eli lienee vakioiskarit alla. Vaihdoitko iskarit itse ja mitä kustansi nämä bilsteinit?166 kirjoitti:166 TS, Eibach jouset (-3-4 cm, en tiedä varmuudella), Bilstein Sprint, 225/45 17". Ostaessani auton vähän käytettynä se oli madallettu mutta vakioiskarit alla. Ei hyvä, keinui ja kuorman kanssa ajettaessa jousitus löi pohjaan pitkissä heitoissa. Iskarien vaihdon jälkeen autosta tuli tosi timmi mutta melkein liian kova.V6 kirjoitti:Vakioiskareilla ei tule hyvä lopputulos auto "keinuu" liikaa.
Bilsteinit kustansi 2.5 vuotta sitten 5.300 kr eli noin 580 €. Vaihto vaikuttaa aika työläältä ollakseen iskareitten vaihto (en tehnyt itse), muistelen että merkkikorjaamossa jonkun listan mukaan se veisi 5-6 tuntia. Annoin työn toiselle Alfapajalle kun heidän kustannusarvionsa (3.200 kr) oli edullisempi. Jälkeenpäin asentaja manaili että aikaa oli kulunut enemmän mutta kustannusarvio piti. Mutta tosiaankin kallista touhua kun ajatellaan että on niinkin basic juttu. Jotain siellä ilmeisesti joutuu purkamaan joka vie aikaa.polkky2 kirjoitti: ---Mulla sama tilanne 166ssa: matala, mutta keinuu eli lienee vakioiskarit alla. Vaihdoitko iskarit itse ja mitä kustansi nämä bilsteinit?
onko rengaskulmat säädetty?teuhka kirjoitti:Mikäs nyt eteen?
Vajaan 1000 km jälkeen lähtivät renkaat kulumaan silmillä nähden madallusjousien asennuksen jälkeen voimakkaasti sisälaidasta (H&R -30, vakioiskarit ajettu n. 50 tkm/5 v). Eturenkaissa tämä näkyy selvästi, mutta myös jonkin verran takarenkaissa. Renkaat ovat halpamerkkiä Minerva 225/45 17"
Jousien asennuksen yhteydessä ei siis tehty muuta kuin asennettiin nuo jouset.
Mitä asialle olisi tehtävissä?