alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

einari kirjoitti:9.1 l/100. Eikös se 2.4 JTDm vie ihan yhtä paljon.

Vie, joskus enemmänkin. :(
Mulla on nyt 11kk ja 22tkm keskiarvo 8,14, tankkauksista mitattuna. Erikoista on, että tehdas lupaa ECE sekalaiselle 8,1, eli siihen on helppo päästä toisin kuin monella muulla merkillä nähtävästi ei ole. Ajan aika paljon myös ruuhkassa työmatkaa.
2.4 JTDM SW Q-tronic

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

veskuk kirjoitti:
einari kirjoitti:9.1 l/100. Eikös se 2.4 JTDm vie ihan yhtä paljon.

Vie, joskus enemmänkin. :(
Mulla on nyt 11kk ja 22tkm keskiarvo 8,14, tankkauksista mitattuna. Erikoista on, että tehdas lupaa ECE sekalaiselle 8,1, eli siihen on helppo päästä toisin kuin monella muulla merkillä nähtävästi ei ole. Ajan aika paljon myös ruuhkassa työmatkaa.
2.4 JTDM SW Q-tronic
28 kk 55 tkm, Q4:llä oman ajotietokoneen mukaan 8,5 l / 100 km.

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Mulla oli keskikulutus maantiepainotteisessa ajossa 159:llä (2.4 JTDm manuaali -06) 50tkm aikana noin 7.0 - 7.3.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jotenkin ne 200 heppaakin pitää tehdä, ei ne sieltä koneesta itsestään lennä :wink:

Ei minun korvaan nuo Veskuk;n ja Rim;n lukemat pahoilta kuulosta... Milloin tio 2,4 JTDm tuli sitten? 2006? nopea pers tuntuma, on, että tuolloin kulutuskilpailu ei ollut vielä autotehtaiden ykkösprioriteetti...

Edit: Jos se nyt Alfalla on ikinään ollut :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

onko joku kytkenyt jälkeenpäin Blaunkpunktin bluetooth mp3 järjestelmää? mä en saa oikein toimimaan.. usb tikun valo kyllä vilkuttaa, mutta ei soi..
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Backstroker kirjoitti:onko joku kytkenyt jälkeenpäin Blaunkpunktin bluetooth mp3 järjestelmää? mä en saa oikein toimimaan.. usb tikun valo kyllä vilkuttaa, mutta ei soi..
On asennettu, oletko tehnyt config fileen ja asentanut ohjeen mukaan? Mulla ei ollut ongelmia, paitsi kadottaa joskus boxin niin, että cd changer ei tule valikkoon ollenkaan vaan CD:n jälkeen vain aux. Virrat pois ja päälle niin taas löytyy.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

config file?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jos on kyse tuosta USB-BLUETOOTH mokkulasta, niin itse jouduin 147kaan asentamaan uuden firmwiren että lähti pelaamaan.

http://www.blaupunkt.de/index.php?id=844&L=1

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Backstroker kirjoitti:config file?
Ensin päivitin ja sitten vielä config. Ennen päivitystä musiikissa kuului kummallisia hyppyjä eteenpäin. Vajaassa vuodessa pahasti jo unohtunut, mutta netistä löytyy ohjeet

http://www.blaupunkt.de/index.php?id=844&L=1

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TTi »

Vertailukelpoisuuden kannalta olisi hyvä mainita kulutuksen ohella myös keskinopeus, jolla lukema on saavutettu. Yleensä alhainen keskinopeus kertoo pätkäajosta ja korkea taas maantiepainotteisesta vauhdin pidosta. Useista tankkauksista mitatun lukeman keskiarvo on myös mielestäni luotettavampi kuin usein opitimistisen ajotietokoneen satunnainen näyttämä. Ja todettakoon nyt vielä, että kyllä esim. tuolla 1,9 Q-tronicilla on maantiellä mahdollista päästä kovissakin nopeuksissa mukavan alhaisiin kulutuslukemiin. Taannoinen tankkaus ja 100 km motarilla kostealla kelillä Hesaan luokkaa 130 km/h niin ajotietokoneen lukema oli 6,2 l/100km. Sen jälkeen saman verran pyöritystä kaupungin ruuhkissa ja keskikulutus nousi 8 litraan. Helmikuun alusta, kun auton ostin, tankkauksista laskettu keskikulutus 7,7-7,8. Jota en pidä pahana, koska edellinen (Kappa 2,4 SW aut) vei samanlaisessa (paitsi paaaaljon rauhallisemmalla ajotyylillä) ajossa 11-12 litraa. Aiempi Berlina-korinen manuaali-Kappa ei taas juuri koskaan vienyt yli 10 litraa ja maantiellä pääsi 8-8,5:een.

Toki Bemun dieselit ovat teknisesti markkinoiden kärkeä ominaisuuksiltaan ja kulutukseltaan, mutta esim. BTCF:n foorumilla on viestejä, joissa pidetään tuollaista 7 litran kulutusta aika normaalina 320da:lle, jolloin kulutusero Alfan hieman pienempään ja pienitehoisempaan koneeseen ei nyt ole kovin paha. Uusi 2,0 JTDm menee jo vähemmällä.

Ja perinteisen automaatin luisto kaupunkiajossa nostaa kulutuslukemia kaikilla automerkeillä. Työkaverilla on Seatin 2-litrainen dieseli DSG:llä, sillä pääsee kyllä selvästi Alfan lukemia pienemmällä kulutuksella kaupungissa. Mitoonhan vastaavan laatikon jo Italiassa saa (kulkee nimellä TCT), pian varmaan muihinkin konsernin malleihin.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Niin, ongelmahan tässä on omalla kohdalla se että kun ajaa vuodessa 45 tkm niin ei ole paljon vaihtoehtoja ajaako tällä disulla vai huudattaakko isoa bensa kutosta, ainakaan Alfan sellaista juuri tuon aivan järjettömän kulutuksen vuoksi.
Se että viekö oma autoni tuota löpöä 6 vai 8 l/100 km on mulle ainakin aivan sama, puhutaan niin pienistä rahoista vielä. Lasken enemmän arvoa muille ominaisuuksille autossa.

Kaikkia kilpailijoita jälsessä Alfa on TODELLISISSA kulutuslukemissa sekä bensa että diesel tekniikassa, siitä varmaan alkaa olla aika lailla riittävän suuri otanta jo kotimaassa sekä ulkomailla käyttäjäkunnan kokemuksista.

Hyvänä esimerkkinä tuo 3.2v6 159. Todellinen kulutus pyörii käyttäjistä ja keskinopeuksista riippuen manuaaliaskilla 12-19 l/100 km välillä sekalaisessa ajossa?! Nuohan ovat '70 luvun jenkkien kulutuslukemia :crazyeyes:
Kilpailevilla merkeillä ja malleilla, samoilla tehoilla ja suoritusarvoilla kulutus on puolet tuosta.

Pointtina siis se että jos ostaa Alfan niin ihan sama mitä se vie kun ostaessa jo pitäisi tietää ettei näissä ole todelliseen polttoainetalouteen kiinnitetty mitään huomiota suunnittelussa vaan siihen mitä saadaan pussitettua putken päästä kun ajetaan labrassa dynamometrin päällä.

Itse ajaisin mieluummin bensa turbolla kuin tällä dieselin rotkolla mutta suurien vuosittaisten kilometrimäärien vuoksi en enää viitsi, vaikkei ero lopulta kovin iso olekkaan autoilun muihin kuluihin verrattuna. Toisin sanoen olen siis köyhä :?

jukka22
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Ajotietokoneen mukaan, yksin ajaessa kitkoilla tasainen 73km/h Lahti-tampere välillä 5.9l/100 km. kaupunkiajossa 8.1 Autohan on tosi painava mikä näkyy kulutuksessa, ja myös automaatti joka talvinopeuksilla ei anna laittaa kuutosta silmään ollenkaan. Painon vaikutus näkyy nykivässä ajossa aika paljon, muistaakseni rekisteriotteessa lukee 1750 kg :crazyeyes:

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

^Samoja lukemia olen saanut samanlaisella autolla, tosin nastarenkaat. Perinteiseksi automaatiksi vaihteisto luistaa aika vähän. Maantieajossa tuskin kulutus paljoa nousee vaihteistosta johtuen.

Tosiaan 90 rajoitus sallisi paremmin kutosen käytön. Tässä yksilössä Qtronic vaihtaa kutoselle 85 km/h jälkeen. Jos vaihdevalitsimen asettaa vielä käsipuolelle vaihde myös pysyy aika jyrkissäkin mäissä kutosella. Mäkisessä maastossa 87 km/h cruise päällä tuosta kutosen käytöstä taitaa olla enemminkin haittaa kun hyötyä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Manukki kirjoitti: Pointtina siis se että jos ostaa Alfan niin ihan sama mitä se vie kun ostaessa jo pitäisi tietää ettei näissä ole todelliseen polttoainetalouteen kiinnitetty mitään huomiota suunnittelussa vaan siihen mitä saadaan pussitettua putken päästä kun ajetaan labrassa dynamometrin päällä.
kannattaa tutkailla noita uusia malleja, kyllä niissä kulutukset on jo aika kohdillaan....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

V6 kirjoitti:
Manukki kirjoitti: Pointtina siis se että jos ostaa Alfan niin ihan sama mitä se vie kun ostaessa jo pitäisi tietää ettei näissä ole todelliseen polttoainetalouteen kiinnitetty mitään huomiota suunnittelussa vaan siihen mitä saadaan pussitettua putken päästä kun ajetaan labrassa dynamometrin päällä.
kannattaa tutkailla noita uusia malleja, kyllä niissä kulutukset on jo aika kohdillaan....
Tätä lausetta ei kannata mainita 3.2 159 kanssa :wink: 10 kuukautta mitä merkkailin tankkaus.com kulutuksia oli omistus ajalta kulutus 13.15 L/100km

Matkassa tosiaan menee alta 10l mutta nurkkapyörityksessä ei meinaa 15l riittää joka minustakin on melko paljon!

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no se ei olekaan mikään uusi malli, eikä taida olla edes myynnissä enää, mutta jos vertaat Miton ja Giuliettan kulutuksia kilpailijoihin niin aika linjassa ne ovat
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

159 tbi.n kulutus 9.1L/100 km Ajettu matka 1600km, keskinopeus 61km/h. Suurin osa ajosta mutkaista kantatietä jossa 80km/h nopeusrajoitus, vain vähän kaupunkiajoa. Ihanan halpaa :wink: 156 2,5 V6 meni kyllä vähemmällä ja oli luonteeltaan huomattavasti terhakampi.
Tästä nykyisestä on jäänyt vähän Volvomainen vaikutelma :? Tehoa ja vääntöä on kyllä riittävästi, mutta lähinnä häiritsee laiska kaasuun reagointi, tässähän alkaa jo rauhallisempikin mies hermostua jos ei asiantilaan ala tulla korjausta :evil: Onko kukaan tbi.n omistaja lastuttanut omaansa? Paraneeko tuo kaasun reagointi noilla lastuvirityksillä?

Ps. tietääkö kukaan mikä on 1750tbi moottorissa suurin ahtopaine, en ole löytänyt tietoa mistään.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eikai mistään turbosta saa yhtä herkästi reagoivaa kuin bussosta.... aika vähällä on mennyt jos kutosella olet alle 9 litran päässyt.... siinä ei ole juuri kaasua painettu.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

V6 kirjoitti:eikai mistään turbosta saa yhtä herkästi reagoivaa kuin bussosta.... aika vähällä on mennyt jos kutosella olet alle 9 litran päässyt.... siinä ei ole juuri kaasua painettu.
Kuulostaa, että turbo on samanlainen tahko kuin 3.2n Uuppelikin :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

En minä odotakaan että tämä 159 tbi olisi yhtä reagoiva kuin alfan V6 se nyt olisi mahdottomuus, mutta kun tuli tuossa ajeltua pari vuotta fiat bravo tjetillä (150 hv) niin kyllä se se oli luonteeltaan huomattavasti terhakampi menopeli, siinä tuli kunnon aasinpotku kun painoi kaasun pohjaan. Tässä nykyisessä kulkineessa tulee teho hiipimällä vaikka kulkua löytyy varmaankin yhtä paljon kuin tuossa V6 alfassa. Joten kuvittelisin että tästäkin saisi jotenkin houkuteltua samanlaisen luonteen esiin. Täytynee viedä jollekin nörtille tohtoroitavaksi :wink:

En minä koskaan ole ollut mikään taloudellisen ajon taitaja mutta kyllä tuo 156 V6 meni työmatka-ajossa helposti semmosiin 8l/100 km lukemiin, kesäisin allekin jos ei tullut pyörittyä kaupungilla. Kaupunkiajo nosti rajusti kulutusta.
Viimeksi muokannut kharju, 03 Marras 2010, 19:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

mitäs jos toinen xenoneista ei pala, onko kallis korjaus?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Riippuu mitä sieltä on mennyt. Uusi ballasti luultavasti kallis, mutta jos vain poltin kärvähtänyt, niin noita saa kiinalaisena kopiona muutamalla kympillä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

100 pääsee 'laatuluokkaan', mutta ehkä kokeilisin kiinalaista ensiksi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Sami_S
Viestit: 40
Liittynyt: 19 Loka 2003, 02:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami_S »

Paluu foorumille pitkän tauon jälkeen, ensimmäinen käyttö-Alfani ollut kuukauden, eikä vielä kaduta :) Vaihto Audista on sujunut pehmeästi.

159 vaikuttaa olevan samanlainen olemukseltaan aika samanlainen kuin 164. Q4 tuo lisämassaa, mikä näkyy kaupunkikulutuksessa, maantieautona vakuuttava. Vielä takuuhuollossa pari pientä ominaisuutta pois, kuten halusi ekana pakkaspäivänä pudottaa takaluukun päähän ja takaluukun sisävalot eivät toimi. Lisäksi hammastanko vaihdetaan takuuseen, itse en ole siitä isoa välystä huomannut.

Kuva albumista: http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11827
Alfa 159 JTD SW Q4 ex. (Alfa 164 Q4 -94-95-96, 90 2.5 V6 QO -86, 75 2.5 V6 -89)

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TTi »

Manukki kirjoitti:Kaikkia kilpailijoita jälsessä Alfa on TODELLISISSA kulutuslukemissa sekä bensa että diesel tekniikassa, siitä varmaan alkaa olla aika lailla riittävän suuri otanta jo kotimaassa sekä ulkomailla käyttäjäkunnan kokemuksista.

Hyvänä esimerkkinä tuo 3.2v6 159. Todellinen kulutus pyörii käyttäjistä ja keskinopeuksista riippuen manuaaliaskilla 12-19 l/100 km välillä sekalaisessa ajossa?! Nuohan ovat '70 luvun jenkkien kulutuslukemia :crazyeyes:
Kilpailevilla merkeillä ja malleilla, samoilla tehoilla ja suoritusarvoilla kulutus on puolet tuosta.

Pointtina siis se että jos ostaa Alfan niin ihan sama mitä se vie kun ostaessa jo pitäisi tietää ettei näissä ole todelliseen polttoainetalouteen kiinnitetty mitään huomiota suunnittelussa vaan siihen mitä saadaan pussitettua putken päästä kun ajetaan labrassa dynamometrin päällä.
Ei Alfa ole keskimäärin olennnaisesti kilpailijoita huonompi. Bemarin dieselit on koneet on varmaan parhaasta päästä, kun arvioidaan tehoja, ominaisuuksia ja kulutusta kokonaisuutena. Mutta esim. VAG:n vastaaviin koneisiin Alfan (tai oikeastaan Fiat-konsernin) välimatka ei ole kovinkaan suuri. Bensakonseissa uudet Multiair-koneet ovat kohtuullinen edistysaskel. Dieseleissä esim. 1,9 tuplaturbo on aika makea kone pienellä kulutuksella, vaikkei soundeissa pärjääkään viitosdieselille. Alfaan sitä vain ei ole tarjolla.

Tuo 159:n 3,2 V6 on todellakin melko vaatimaton kone niin ominaisuuksiltaan kuin myös kulutukseltaan. Miksiköhän tuohon Holdeniin lähdettiin, kun omasta takaa oli ihan vastaava kone tarjolla, joka ainakin erään Thesis-omistajan mukaan tarjoaa sekä vääntöä, potkua että auton mittoihin nähden kohtalaista polttoainetalouttakin?

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

V6 kirjoitti:no se ei olekaan mikään uusi malli, eikä taida olla edes myynnissä enää, mutta jos vertaat Miton ja Giuliettan kulutuksia kilpailijoihin niin aika linjassa ne ovat
Täytyy ilmeisesti jankata taas. Ilmoitetut kulutukset ovat kyllä aika samaa tasoa kuin kilpailijoilla sekä uusissa että vanhemmissa malleissa mutta ero tuleekin todellisissa lukemissa tankkauksista mitattuna.
VW, Audi, BMW, Mersu yms menevät kyllä ihan normaalin reippaalla ajotyylillä ilmoitettuun yhdistettyyn ja jopa alle. Kaikki Bemarit mitä itsellä ja lähisuvussa on ollut ovat vieneet noin puoli litraa vähemmän kuin ilmoitettu. 525d, 530d, 535d, 530i jne.
Volkkarit meni järjestään bensaturboina ja jopa lastutettuina ilmoitettuun yhdistettyyn.
Alfat tuntuvat kaikki vievän 1,5-5 litraa yli ilmoitetunjossa huippuna tosiaan tuo 3.2 Q4 159 joka vie V8:n verran ;)

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

TTi kirjoitti:Tuo 159:n 3,2 V6 on todellakin melko vaatimaton kone niin ominaisuuksiltaan kuin myös kulutukseltaan. Miksiköhän tuohon Holdeniin lähdettiin, kun omasta takaa oli ihan vastaava kone tarjolla, joka ainakin erään Thesis-omistajan mukaan tarjoaa sekä vääntöä, potkua että auton mittoihin nähden kohtalaista polttoainetalouttakin?
Tarkoitat siis Thesiksen 3.2 litraista V6:sta? Eikös se ole pohjimmiltaan busso eli Alfan perinteikäs kuutonen? Ongelmana oli kai busson päivittäminen vastaamaan alati tiukkenevia päästömääräyksiä (Euro 4, Euro 5).

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TTi »

Mitä nyt itsellä, työkavereilla, tutuilla ja sukulaisilla tullut eri merkkisiä autoja vastaan, ei niillä oikeastaan koskaan pääse tehtaan lupaamiin kulutuslukemiin, saati sitten alle. Ja duunipaikankin parkkihalli on noita mainittuja merkkejä pullollaan. Varmaan ne liioittelee...

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Manukki kirjoitti:
V6 kirjoitti:no se ei olekaan mikään uusi malli, eikä taida olla edes myynnissä enää, mutta jos vertaat Miton ja Giuliettan kulutuksia kilpailijoihin niin aika linjassa ne ovat
Täytyy ilmeisesti jankata taas. Ilmoitetut kulutukset ovat kyllä aika samaa tasoa kuin kilpailijoilla sekä uusissa että vanhemmissa malleissa mutta ero tuleekin todellisissa lukemissa tankkauksista mitattuna.
VW, Audi, BMW, Mersu yms menevät kyllä ihan normaalin reippaalla ajotyylillä ilmoitettuun yhdistettyyn ja jopa alle. Kaikki Bemarit mitä itsellä ja lähisuvussa on ollut ovat vieneet noin puoli litraa vähemmän kuin ilmoitettu. 525d, 530d, 535d, 530i jne.
Volkkarit meni järjestään bensaturboina ja jopa lastutettuina ilmoitettuun yhdistettyyn.
Alfat tuntuvat kaikki vievän 1,5-5 litraa yli ilmoitetunjossa huippuna tosiaan tuo 3.2 Q4 159 joka vie V8:n verran ;)
Oma 3.0 V6 Super vie 8 litra 100 vauhdilla. Olen puhunut Toyotistin kanssa, jolla on 95" Carina 1.6 patalla niin yllätys yllätys kuluttaa 8 litra/100km kohti :? Eikä hän ole ainoa, joka kertoi 1.6 vievän samanverran kuin Busso.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Minun 6000 km keskikulutus on 11 l/100 km ja sisältää myös reipasta ajoakin. Toisaalta se ei ole paha nelivedolle, mutta olisiko 260 hv hieman myös nukuksissa vai onko ne poneja :mrgreen: Eli taidan päästä alle ilmoitetun :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Yks juttu kans, että ainakaan tuttujen pumppusuutin kiisselit on ajotietokoneen mukaan näyttänyt pienempää kulutusta kuin tankilla. Tämä mm kaverin vm -08 Passat 1.9 tdi farkussa. About 0.5l näyttää vähemmän ajotietokoneessa kuin mitä tankilla.
-Matti-

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

TTi kirjoitti:Tuo 159:n 3,2 V6 on todellakin melko vaatimaton kone niin ominaisuuksiltaan kuin myös kulutukseltaan.
Miten se niin vaatimaton on? Ei ainakaan mulle hirveetä shokkia tullut GTA:n jälkeen, eroavaisuuksia niissä hieman toki on. Suurin ihmetyksen aihe oli, että 159:llä voi kiihdytellä Suomen uraisillakin teillä pitämättä ratista kahdella kädellä kiinni. Rivakkuuttakin löytyy niin paljon kuin uskaltaa toivoa, ottaen huomioon painoerot.

Manukki kirjoitti:Alfat tuntuvat kaikki vievän 1,5-5 litraa yli ilmoitetunjossa huippuna tosiaan tuo 3.2 Q4 159 joka vie V8:n verran.
No enpä tiedä. Ei ole nyt mustaa valkoisella mistä luntata, mutta muistaakseni esim. jo 156 2.5 V6:n kaupunkikulutukseksi kerrottiin 17.5 litraa, GTA:ssa 18.5, ja oliskohan tossa 159:n V6:ssa 16.5 l? Jotain sinnepäin ainakin. Aika vaikeaa noita on ylittää, toki siinäkin onnistuu, kun ilman lämppäriä hieroo kolmen kilometrin siirtymiä talvipakkasilla.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Mulla tuo näyttää vielä juovan öljyäkin :mrgreen: Tosin samat litkut olleet nyt jo 7 tkm sisällä. Ei kovin kaksista tuo City proo siis
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kirkinen kirjoitti:Mulla tuo näyttää vielä juovan öljyäkin. Tosin samat litkut olleet nyt jo 7 tkm sisällä. Ei kovin kaksista tuo City proo siis
Vaihda Seleniaan. Ei syö vaihtovälillä, ainakaan mulla.

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

johansa kirjoitti:Mulla oli keskikulutus maantiepainotteisessa ajossa 159:llä (2.4 JTDm manuaali -06) 50tkm aikana noin 7.0 - 7.3.
Mulla nyt kolmas bemari menossa 159:n jälkeen. Ohessa keskikulutuslukemat autojen ajotietokoneiden mukaan (jokaisella olen ajanut noin 50-70tkm enkä ole nollannut ajotietokonetta kuin silloin kun olen autot vähän käytettyinä hankkinut): 120d manuaali -07 (5.7l), 520dA -08 (5.6l) ja nykyinen 330xdA -09 (7.0l). Keskinopeus ollut noin 70km/h.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Manukki kirjoitti:Alfat tuntuvat kaikki vievän 1,5-5 litraa yli ilmoitetunjossa huippuna tosiaan tuo 3.2 Q4 159 joka vie V8:n verran ;)
Ei nyt vissiin ihan kaikki. 164 3.0 12v vei mulla 8-8.5 litraa sadalla, 156 2.4 10v 5.3-5.8 litraa sadalla.

Tai sitten noille on ilmoitettu jotain toooosi pientä!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Mulla on mennyt yleensä tuonne 8-9 paikkeille. Nyt yllätyin, kun ajotietokone ilmoitti keskikulutukseksi 6,4 (!), olkoonkin, että kyseessä on vain sen ajotietokoneen tulos ja kyseessä oli pääasiassa matka-ajoa. Taitaa se eka 50 tkm olla vain sisäänajoa dieselille.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti: No enpä tiedä. Ei ole nyt mustaa valkoisella mistä luntata, mutta muistaakseni esim. jo 156 2.5 V6:n kaupunkikulutukseksi kerrottiin 17.5 litraa,
156V6 ilmoitettu
kaupunkiajo 16.,5
keskimäärin 11.4
maantie 8.4

ei ole kyllä ikinä mennyt yli ilmoitetuista arvoista
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

johansa kirjoitti:
johansa kirjoitti:Mulla oli keskikulutus maantiepainotteisessa ajossa 159:llä (2.4 JTDm manuaali -06) 50tkm aikana noin 7.0 - 7.3.
Mulla nyt kolmas bemari menossa 159:n jälkeen. Ohessa keskikulutuslukemat autojen ajotietokoneiden mukaan (jokaisella olen ajanut noin 50-70tkm enkä ole nollannut ajotietokonetta kuin silloin kun olen autot vähän käytettyinä hankkinut): 120d manuaali -07 (5.7l), 520dA -08 (5.6l) ja nykyinen 330xdA -09 (7.0l). Keskinopeus ollut noin 70km/h.
Ei kuulu aiheeseen, mutta onko ne huonoja, kun vaihdat jatkuvasti? :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

Kirkinen kirjoitti:
johansa kirjoitti:
johansa kirjoitti:Mulla oli keskikulutus maantiepainotteisessa ajossa 159:llä (2.4 JTDm manuaali -06) 50tkm aikana noin 7.0 - 7.3.
Mulla nyt kolmas bemari menossa 159:n jälkeen. Ohessa keskikulutuslukemat autojen ajotietokoneiden mukaan (jokaisella olen ajanut noin 50-70tkm enkä ole nollannut ajotietokonetta kuin silloin kun olen autot vähän käytettyinä hankkinut): 120d manuaali -07 (5.7l), 520dA -08 (5.6l) ja nykyinen 330xdA -09 (7.0l). Keskinopeus ollut noin 70km/h.
Ei kuulu aiheeseen, mutta onko ne huonoja, kun vaihdat jatkuvasti? :mrgreen:
Kyllä ne hyviä on ollut. Itse vaan tykkään vaihtaa autoa ennenkuin 100tkm menee rikki. Ensi keväänä tuo auto taas vaihtuu jos vanhat merkit pitää paikkansa :-D

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Kertokaa jos olen väärässä, mutta miten te voitte vertailla esim. 159 kulutuslukemia pohjautuen tankkauksiin tai ajotiekoneen näyttämään?

159 saa tehtaalta monilla eri rengaskooilla niinkun monia muitankin autoja ja monilla on erikokoset renkaat kesällä ja talvella, mutta tässä ääripään esimerkit.

205/55R16 ajettuasi näillä renkailla "1000km" trippimittarin mukaan näyttää sama auto 235/40R19 perässä ajaneen auton trippimittari 939km. (ajotietokone laskee samoista kilsoista keskikulutuksen)

Nyt ei oteta huomioon minkäänlaisia eri rengaskoon aiheuttamista fyysisistä muutoksista polttoaineen kulutukseen.

Kun autoilla on ajettu tuo sama noin 1000km "matka".

Esim. 205/55R16 renkailla oleva auto on mitannut polttoaineen kulutukseksi 80 litraa tuolle 1000 kilometrille ja ajotietokone tai tankkauksesta/trippimittarista laskettu keskikulutus on 8 litraa sadalle.

235/40R19 oleva auto mitannut samalle matkalle polttoaineen kulutukseksi saman 80 litraa. Sekä ajotietokone/kuski laskee kulutuksen mittariin kertyneen 939km mukaan jolloin kulutus on noin 8,5 litraa sadalle.

Ja esimerkissä on kyse "vain" 1000km matkasta... Mitä pidemmältä matkalta kulutus mitataan, sitä suuremmaksi ero tulee.

Jokainen trippimittarin mukaan kilometrikorvauksia ajava voi kanssa miettiä, kuinka paljon rengaskoko vaikuttaa kertyviin kilometreihin...

Seuraavaksi joku väittää, että "kai ne nyt tulee eri kalibroinnilla tehtaalta, jos siinä on 16" tai 19" renkaat". No se tuli GPS:n kanssa tänäkesänä testattua, että esim. 159 ainakin tulee aina samoilla on kyseessä kumpi tahansa esimerkissä käytetty rengaskoko. Toisella koolla tosi runsaasti mittarivirhettä ja toisella tosi vähän, ihan sama kummalla koolla tullut linjalta.

Ja eiköhän tää sama kuvio päde muihinkin automerkkeihin ja väitteisiin siitä kuinka niiden ajotietokoneet valehtelee tai on valehtelematta, kun on päätetty laskea tankkauksesta ja ajetuista kilometreistä se "oikea" keskikulutus.

Ja jep, jos ajat pelkillä 19" sulta jää 100tkm aikana yli 6tkm pois mittarista vs tuohon 16" kokoon.

Kiitos ja anteeks :oops:

edit: ajatusvirhe korjattu...
Viimeksi muokannut Planetti, 04 Marras 2010, 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

205/55-16 ei taida olla 159:n alkuperäiskoko, mahtaako olla myöskään 235/40-19?

Kyllä niissä rekisteriotteeseen painetuissa pitäisi olla kehänpituudet muutaman prosentin sisällä toisistaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Rasvis kirjoitti:
Manukki kirjoitti:Alfat tuntuvat kaikki vievän 1,5-5 litraa yli ilmoitetunjossa huippuna tosiaan tuo 3.2 Q4 159 joka vie V8:n verran ;)
Ei nyt vissiin ihan kaikki. 164 3.0 12v vei mulla 8-8.5 litraa sadalla, 156 2.4 10v 5.3-5.8 litraa sadalla.

Tai sitten noille on ilmoitettu jotain toooosi pientä!
Tässä puhuttiin nyt tämän vuosituhannen laitteista ei jostain 2 venttiiliä/sylinteri ja täysin ilman saastelaitteita aikakauden tuotteista.
On mullakin tallissa 33 vuotta vanha Manta joka ei vie kuin 7,5-8,5 litraa sadalla, eli saman verran kuin uudetkin kaksi litraiset vapaasti hengittävät.
Tosin saastelaitteita ei ole, välitykset ovat pitkät ja koko rotisko painaa 1020 kg.

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

205/55-16 tai 235/40-19 eivät löydy 159 otteesta/ensiasennus valikoimasta koska ne ovat ristikudosrenkaita, mutta 205/55R16 ja 235/40R19 kyllä löytyvät... http://www.alfaromeo.fi/cufsfiles/esitt ... _esite.pdf :P

Rasvis kirjoitti:205/55-16 ei taida olla 159:n alkuperäiskoko, mahtaako olla myöskään 235/40-19?

Kyllä niissä rekisteriotteeseen painetuissa pitäisi olla kehänpituudet muutaman prosentin sisällä toisistaan.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Planetti kirjoitti:Kertokaa jos olen väärässä, mutta miten te voitte vertailla esim. 159 kulutuslukemia pohjautuen tankkauksiin tai ajotiekoneen näyttämään?

159 saa tehtaalta monilla eri rengaskooilla niinkun monia muitankin autoja ja monilla on erikokoset renkaat kesällä ja talvella, mutta tässä ääripään esimerkit.

205/55R16 ajettuasi näillä renkailla "1000km" trippimittarin mukaan näyttää sama auto 235/40R19 perässä ajaneen auton trippimittari 939km. (ajotietokone laskee samoista kilsoista keskikulutuksen)

Nyt ei oteta huomioon minkäänlaisia eri rengaskoon aiheuttamista fyysisistä muutoksista polttoaineen kulutukseen.

Kun autoilla on ajettu tuo sama noin 1000km "matka".

Esim. 205/55R16 renkailla oleva auto on mitannut polttoaineen kulutukseksi 80 litraa tuolle 1000 kilometrille ja ajotietokone tai tankkauksesta/trippimittarista laskettu keskikulutus on 8 litraa sadalle.

235/40R19 oleva auto mitannut samalle matkalle polttoaineen kulutukseksi saman 80 litraa. Sekä ajotietokone/kuski laskee kulutuksen mittariin kertyneen 939km mukaan jolloin kulutus on noin 8,5 litraa sadalle.

Ja esimerkissä on kyse "vain" 1000km matkasta... Mitä pidemmältä matkalta kulutus mitataan, sitä suuremmaksi ero tulee.

Jokainen trippimittarin mukaan kilometrikorvauksia ajava voi kanssa miettiä, kuinka paljon rengaskoko vaikuttaa kertyviin kilometreihin...

Seuraavaksi joku väittää, että "kai ne nyt tulee eri kalibroinnilla tehtaalta, jos siinä on 16" tai 19" renkaat". No se tuli GPS:n kanssa tänäkesänä testattua, että esim. 159 ainakin tulee aina samoilla on kyseessä kumpi tahansa esimerkissä käytetty rengaskoko. Toisella koolla tosi runsaasti mittarivirhettä ja toisella tosi vähän, ihan sama kummalla koolla tullut linjalta.

Ja eiköhän tää sama kuvio päde muihinkin automerkkeihin ja väitteisiin siitä kuinka niiden ajotietokoneet valehtelee tai on valehtelematta, kun on päätetty laskea tankkauksesta ja ajetuista kilometreistä se "oikea" keskikulutus.

Ja jep, jos ajat pelkillä 19" sulta jää 100tkm aikana yli 6tkm pois mittarista vs tuohon 16" kokoon.

Kiitos ja anteeks :oops:

edit: ajatusvirhe korjattu...
Uskomatonta suoltamista taas...
Kaippa siinä nyt sitten mittarivirhettä kertyy jos vertaillaan kahta noin eri kokoista renkasta ja tehdään siitä joku laskelma :crazyeyes:

Ensinnäkin, 225/50/17 on referenssi rengaskoko 159:ssä ja kaikki rengaskoot joissa vierintäkehä on sama ovat tuohon käypäisiä kuhan menevät alle. Eli esim omassani on kesällä 245/35/19 ja talvella 225/50/17 jolloin vierintäkehän ero on 0%.


235/40/19 tulee vakiona jos tilaa auton Ti varustelun kanssa 19" pyörillä mutta siinä on siis vierintäkehän hieman suurempi kuin 225/50/17 koossa, ei kuitenkaan ratkaisevasti.

Lisättäköön vielä että kun nykyautoissa tuo mittaristo ja nopeusanturi vaihteiston päässä toimii elektronisesti eikä vaijerilla niin myös mittarivirheet ja nopeuden vaikutus tähän ovat minimaaliset.
Saksassa tuo tuli testattua gps:n avulla. Yllä mainitulla 245/35/19" rengaskoolla mittarivirheet seuraavasti:
GPS 100 km/h, auton mittari 101 km/h
GPS 170 km/h, auton mittari 172 km/h
GPS 220 km/h, auton mittari 223 km/h

Jäikös multa nyt sitten niitä kilometrikorvauksia laskuttamatta ja kuinka paljon?? :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Manukki kirjoitti:Tässä puhuttiin nyt tämän vuosituhannen laitteista ei jostain 2 venttiiliä/sylinteri ja täysin ilman saastelaitteita aikakauden tuotteista.
Katos, jostain syystä en huomannut tuollaista rajausta :mrgreen:

164 oli muuten varustettu kolmitoimikatalysaattorilla ja aktiivihiilisuodattimella, 156 taas oli hapetuskatalysaattorilla ja EGR:llä varustettu Common Rail -diesel ja muuten pitkälti sama moottori kuin nykyisessä 159 JTDm:ssä. Hiukkasloukku siitä sentään puuttui.
Planetti kirjoitti:205/55R16 ja 235/40R19 kyllä löytyvät...
No katos, seison korjattuna. Minkähän takia sinne on valittu noin poikkeavia kehänpituuksia? Olishan noita ollut sopivammankin kokoisia kuustoistatuumaisia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

johansa kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:
johansa kirjoitti: Mulla nyt kolmas bemari menossa 159:n jälkeen. Ohessa keskikulutuslukemat autojen ajotietokoneiden mukaan (jokaisella olen ajanut noin 50-70tkm enkä ole nollannut ajotietokonetta kuin silloin kun olen autot vähän käytettyinä hankkinut): 120d manuaali -07 (5.7l), 520dA -08 (5.6l) ja nykyinen 330xdA -09 (7.0l). Keskinopeus ollut noin 70km/h.
Ei kuulu aiheeseen, mutta onko ne huonoja, kun vaihdat jatkuvasti? :mrgreen:
Kyllä ne hyviä on ollut. Itse vaan tykkään vaihtaa autoa ennenkuin 100tkm menee rikki. Ensi keväänä tuo auto taas vaihtuu jos vanhat merkit pitää paikkansa :-D
Myytkö 15-20 k€:llä?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html tai http://www.tiresizecalculator.info/ Tuolta jokainen voi katsella prosenteja ite.

Otin ihan tarkoituksella ääripäät, mutta esim. 215/55R16 ja 235/45R18 ero on vain 4% tuon esimerkin 6% sijaan...

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Planetti kirjoitti: Ja esimerkissä on kyse "vain" 1000km matkasta... Mitä pidemmältä matkalta kulutus mitataan, sitä suuremmaksi ero tulee.
:mrgreen:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Rasvis kirjoitti:
Planetti kirjoitti:205/55R16 ja 235/40R19 kyllä löytyvät...
No katos, seison korjattuna. Minkähän takia sinne on valittu noin poikkeavia kehänpituuksia? Olishan noita ollut sopivammankin kokoisia kuustoistatuumaisia.
Tuo 205/55x16" on kirjattu vain 120hp JTD kohdalla (taitaa olla nykyään 136hp), johon ei saa TI-pakettia, jossa taas on tuo vertailussa mainittu 19" rengaskoko. Liekö sekään oikein, koska muissa 16" ovat 215/55x16". Jostain syystä en olisi yllättynyt, jos esitteessä olisi siinäkin väärää tietoa..

Eli tuo laskelmasi jäi vähän hypoteettiseksi. Eri asia jos tietoisesti laittaa vääränkokoisia renkaita alle, mutta se onkin sitten eri tarina.

Lukittu