Olen aikeissa kenties siirtyä Alfan leiriin ja kiinnostaa 156. Auton vm. 98-99. Onko jotain erityistä mitä mallista kannattaa panna merkille, isoja tyyppi murheita jne ?
Tämä on tietty makuasia mutta kannattaako 2,5:sen suuremmasta kulutuksesta maksaa verrattuna 2,0 litraiseen, näyttää ainakin tehtaan mukaan aika isolta erot kulutuksessa, mutta miten on tilanne kulun suhteen? Ei näytä nimittäin paperilla 2 litrainenkaan miltään nuhapumpulta.
Millaisia remontteja on ollut normihuoltojen lisäksi ja onko 2,5:sen huollot hirmukalliita?
Vinkkejä 156:sen ostoon...
Valvoja: Moderators
Terve ja tervetuloa joukkoon, jos ja kun Alfaan päädyt!
Tätä aihetta on foorumilla käsitelty runsaasti, joten haku toiminnolla löydät lisää. Muutamia asioita lyhyesti:
1. Moottorin valinta on tietysti itsestäsi, tottumuksistasi, käyttötarkoituksesta ja toki myös taloudellisista asioista kiinni. 2.0 TS on ihan hyvä moottori ja kokoluokassaan myös varsin pirteä. V6 on kuitenkin mielestäni selvästi mukavampi, voimakkaampi ja tarjoaa lisäksi korvan nautintoja... Taloudellisuudessa on tietysti myös eroa. Itselläni oli ennen 2.0 TS sedan -99 ja nyt V6 -01, joten jonkinlainen käsitys asiasta on. Ts:llä keskikulutus kaupunkipainotteisessa ajossa oli noin 10,5-11 ja V6:lla kulutus pyörii tuolla 14 paikkeilla vastaavissa oloissa.
Maantieajossa kulutusero ei ole aivan yhtä suuri, mutta kuitenkin selvä. V6:lla ei tahdo oikein päästä alle 10 litran mitenkään. (ainakaan minä)
2. Muista ylläpitokuluista hiukan. Eli vakuutukset ovat yleisesti Alfoissa kalliita, oli kyseessä sitten TS tai V6. Kutosessa luonnollisesti vielä kalliimmat. Liikennevakuutusta ja täyskaskoa ei taida saada paljon alle 1000 euroon, vaikka olisi bonuksiakin runsaasti. Tässä kohtaa kannattaa miettiä, että kannattaisiko ottaa autoon hiukan rahoitusta, koska rahoitusyhtiöt tarjoavat yleensä varsin edullisia vakuutuksia samaan pakettiin. Nykykoroilla vakuutuksesta saatu säästö on yleensä suurempi kuin rahoituksen korko...
3. Huollot. 156:en huollot eivät ole juuri sen kalliimpia kuin muihinkaan autoihin. Perushuollot ovat mielestäni suhteellisen siedettävän hintaisia, jopa Deltassa, joka ei todellakaan yleisesti ole edullinen huoltopaikka. Kannattaa miettiä toki muitakin huoltopaikkoja esim. pikkuhuoltoihin. Suurimmat ongelmat 156:n huolloissa koskevat jakohihnan vaihtoa, joka PITÄÄ tehdä 60 tkm/3 vuotta välein. Tämä maksaa Deltassa TS:ään noin 800-900 euroa ja V6:een noin 1300 euroa!!!
4. Tarkistettavat asiat lyhyesti:
- huoltohistoria yleisesti
- Jakohihnan vaihdot tehty (kannattaa noudattaa suositeltua vaihtoväliä, näitä on katkeillut erityisesti TS koneissa.)
- tukivarret sekä edestä että takaa. Ovat Alfassa kuten monissa muissakin autoissa kulutustavaraa. (Natinaa, kolinaa yms)
- TS koneessa ajoituksen muunnin (pitää käynnistettäessä tai tyhjäkäynnillä dieselmäistä ääntä)
- helmojen maalaus (maalit lohkeavat saumoista helposti)
- V6 malleissa ilmamassamittarin toiminta (kone ei kierrä kunnolla jos tämä rikki)
Tässä oli joitain. Palstalta löytyy etsimällä jotain lisää.
Yleisesti 156 on mielestäni hyvä ja toimiva auto. Ajettavuus ja ulkonäkö erityisesti loistavia! Hyvän yksilön etsintään kannattaa panostaa tuon ikäistä etsittäessä. Onnea matkaan!
Tätä aihetta on foorumilla käsitelty runsaasti, joten haku toiminnolla löydät lisää. Muutamia asioita lyhyesti:
1. Moottorin valinta on tietysti itsestäsi, tottumuksistasi, käyttötarkoituksesta ja toki myös taloudellisista asioista kiinni. 2.0 TS on ihan hyvä moottori ja kokoluokassaan myös varsin pirteä. V6 on kuitenkin mielestäni selvästi mukavampi, voimakkaampi ja tarjoaa lisäksi korvan nautintoja... Taloudellisuudessa on tietysti myös eroa. Itselläni oli ennen 2.0 TS sedan -99 ja nyt V6 -01, joten jonkinlainen käsitys asiasta on. Ts:llä keskikulutus kaupunkipainotteisessa ajossa oli noin 10,5-11 ja V6:lla kulutus pyörii tuolla 14 paikkeilla vastaavissa oloissa.
Maantieajossa kulutusero ei ole aivan yhtä suuri, mutta kuitenkin selvä. V6:lla ei tahdo oikein päästä alle 10 litran mitenkään. (ainakaan minä)
2. Muista ylläpitokuluista hiukan. Eli vakuutukset ovat yleisesti Alfoissa kalliita, oli kyseessä sitten TS tai V6. Kutosessa luonnollisesti vielä kalliimmat. Liikennevakuutusta ja täyskaskoa ei taida saada paljon alle 1000 euroon, vaikka olisi bonuksiakin runsaasti. Tässä kohtaa kannattaa miettiä, että kannattaisiko ottaa autoon hiukan rahoitusta, koska rahoitusyhtiöt tarjoavat yleensä varsin edullisia vakuutuksia samaan pakettiin. Nykykoroilla vakuutuksesta saatu säästö on yleensä suurempi kuin rahoituksen korko...
3. Huollot. 156:en huollot eivät ole juuri sen kalliimpia kuin muihinkaan autoihin. Perushuollot ovat mielestäni suhteellisen siedettävän hintaisia, jopa Deltassa, joka ei todellakaan yleisesti ole edullinen huoltopaikka. Kannattaa miettiä toki muitakin huoltopaikkoja esim. pikkuhuoltoihin. Suurimmat ongelmat 156:n huolloissa koskevat jakohihnan vaihtoa, joka PITÄÄ tehdä 60 tkm/3 vuotta välein. Tämä maksaa Deltassa TS:ään noin 800-900 euroa ja V6:een noin 1300 euroa!!!

4. Tarkistettavat asiat lyhyesti:
- huoltohistoria yleisesti
- Jakohihnan vaihdot tehty (kannattaa noudattaa suositeltua vaihtoväliä, näitä on katkeillut erityisesti TS koneissa.)
- tukivarret sekä edestä että takaa. Ovat Alfassa kuten monissa muissakin autoissa kulutustavaraa. (Natinaa, kolinaa yms)
- TS koneessa ajoituksen muunnin (pitää käynnistettäessä tai tyhjäkäynnillä dieselmäistä ääntä)
- helmojen maalaus (maalit lohkeavat saumoista helposti)
- V6 malleissa ilmamassamittarin toiminta (kone ei kierrä kunnolla jos tämä rikki)
Tässä oli joitain. Palstalta löytyy etsimällä jotain lisää.
Yleisesti 156 on mielestäni hyvä ja toimiva auto. Ajettavuus ja ulkonäkö erityisesti loistavia! Hyvän yksilön etsintään kannattaa panostaa tuon ikäistä etsittäessä. Onnea matkaan!
Tässä linkki parin 156sen sairaskertomuksiin mut älä kauhistu
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2002&highlight=

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2002&highlight=