Alfa 156 kolisee??
Valvoja: Moderators
Alfa 156 kolisee??
Omistan 156 2,5 v6 farkun -03
Etupään kolina on vaivannut jo pitkään.
Auto kolissut etupäästään jo 2vuotta jonka aikana auto katsastettu 2kertaa ja käynyt huollossa jossa vaihdettu etupään osia eikä kolina katoa.
Nyt kolina jo siinä pisteessä että kolisee lähes tasaisella tiellä ja aivan pienissä töyssyissä.
Missä vika? Onko jollain muulla tullut samanlaista ongelmaa vastaan?
Ylätukivarretkin vaihtui uusiin muutama kk sitten.
Etupään kolina on vaivannut jo pitkään.
Auto kolissut etupäästään jo 2vuotta jonka aikana auto katsastettu 2kertaa ja käynyt huollossa jossa vaihdettu etupään osia eikä kolina katoa.
Nyt kolina jo siinä pisteessä että kolisee lähes tasaisella tiellä ja aivan pienissä töyssyissä.
Missä vika? Onko jollain muulla tullut samanlaista ongelmaa vastaan?
Ylätukivarretkin vaihtui uusiin muutama kk sitten.
Tuskin on kiinni pohjapanssarista vaikka roikkuukin ja osa kiinnikkeistä sökönä. Taitaa tuo pohjapanssarin repsottaminen olla 156 tyyppivikoja.
Kuulu sellainen terävä kolotus.
Mutta katsastuksessa ei löytynyt mitään ja huollossa vaihdettiin osia joista luultin kolinan tulevan mutta ei loppunut.
Kolina voimistuu koko ajan ja delta-auto on se viimeinen vaihtoehto johon autoni huoltoon vien.
Kuulu sellainen terävä kolotus.
Mutta katsastuksessa ei löytynyt mitään ja huollossa vaihdettiin osia joista luultin kolinan tulevan mutta ei loppunut.
Kolina voimistuu koko ajan ja delta-auto on se viimeinen vaihtoehto johon autoni huoltoon vien.
eli ilmeisesti koiranluulla tarkoitetaan Etuvakaajatankoa?
Ei ole vaihdettu kun huollossa sanottiin että kaikki niiltä osin kunnossa.
Tietty tuo koiranluuhan ei maksa kuin pari kymppiä kpl ja vaihtokaan ei ihan älytön homma olisi.
Tietysti noissa sataviiskutosissa tuntuu olevan joidenkin aivan yksinkertaisten osien vaihto järjettömän hankalaa. (tai osaamisen puutetta=)
Ei ole vaihdettu kun huollossa sanottiin että kaikki niiltä osin kunnossa.
Tietty tuo koiranluuhan ei maksa kuin pari kymppiä kpl ja vaihtokaan ei ihan älytön homma olisi.
Tietysti noissa sataviiskutosissa tuntuu olevan joidenkin aivan yksinkertaisten osien vaihto järjettömän hankalaa. (tai osaamisen puutetta=)
Mulla vaihdettiin koko kallistuksenvakaaja Deltassa takuuseen, kun ei kolinat pelkällä koiranluiden vaihdolla lähteneet (jokunen vuosi sitten kun ostin auton).toolman kirjoitti:omassa sw:ssä kolisee myös, en ole vielä saanut etupäätä tunkattua ylös, mutta eiköhän se ole ne kallistuksenvakaajan runkopuslat? Paskamainen homma vaihtaa kuulemma.
Edit. puslat http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ricambi heikka (heikka.fi) ostin sieltä puslat makso sillon joko 3 tai 6 € kappale - en muista tarkaan, vaihto onkin sitten ihan eri juttu...owwai kirjoitti:Mistähän on järkevin tapa ostaa kallistuksenvakaajat ja runkopuslat?
Kun motonetissä ei ainakaan kallistuksenvakaajat ole kovin kalliita mutta onkohan motonetin tuotteet ne parhaat mahdolliset?
Ja jos delta-autossa huoltaa niin se on taas ryöstötoimintaa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Koiranluuvika havaittaisiin katsastuksessa, kallistuksen vakaajan runkokumit? jaa a enpä usko.
Mutta mites pyöränlaakeri? Laakerista kun ei tarvi olla kuin yksi kuula rikki vähän niin se pitää kolinaa ja laakeri ei välttämättä tunnu yhtään väljältä.
Näin oli mulla. tuli siinä muutama osa vaihdettua...
Viallisen laakerin tunnisti vasta sitten kun vetari ja napa oli irti että pääsi sormella kokeilemaan pyöränlaakerin "herkkyyttä" ja sitten kun laakerin purki niin yhdestä niistä miljoonista kuulista oli pintaa irti. Silti aika kova kolina, eikä laakeri edes lämmennyt ajossa.
Mutta mites pyöränlaakeri? Laakerista kun ei tarvi olla kuin yksi kuula rikki vähän niin se pitää kolinaa ja laakeri ei välttämättä tunnu yhtään väljältä.
Näin oli mulla. tuli siinä muutama osa vaihdettua...
Viallisen laakerin tunnisti vasta sitten kun vetari ja napa oli irti että pääsi sormella kokeilemaan pyöränlaakerin "herkkyyttä" ja sitten kun laakerin purki niin yhdestä niistä miljoonista kuulista oli pintaa irti. Silti aika kova kolina, eikä laakeri edes lämmennyt ajossa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulla oli etuvakaajan puslissa pieni välys ja pitivät siihen nähden uskomattoman kovaa kolinaa.
Nöllithän ei maksa paljon mitään mutta niitä ei mahdu vaihtamaan tipauttamatta apurunkoa alaspäin, ja sen irrottaminen taas vaatii mm. pakoputkiston purkamisen. Ihan tehtävissä mutta ei mikään erityisen kiva proggis.
Nöllithän ei maksa paljon mitään mutta niitä ei mahdu vaihtamaan tipauttamatta apurunkoa alaspäin, ja sen irrottaminen taas vaatii mm. pakoputkiston purkamisen. Ihan tehtävissä mutta ei mikään erityisen kiva proggis.
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
...mikä ei ihan tarkalleen pidä paikkaansa, on mahdollista tehdä ilman pakoputken purkamista. Tosin itse löysäsin vaadittavat millit apurunkoa alaspäin takapäästä. Ja onhan tuo aika näpräämistä. Mutta onhan siinä ruostuneiden pakoputken pulttien irroittelussakin oma hommansa.Rasvis kirjoitti:Nöllithän ei maksa paljon mitään mutta niitä ei mahdu vaihtamaan tipauttamatta apurunkoa alaspäin, ja sen irrottaminen taas vaatii mm. pakoputkiston purkamisen. Ihan tehtävissä mutta ei mikään erityisen kiva proggis.
Liikkessä tekevät kuten Rasvis, siinä ei tarvitse lähteä kokeilemaan että mahtuuko vai ei.
Niin ja lopuksi vielä, itse veikkaa ketjun aloittajan ongelmaksi nimenomaan nämä puslat, omassa on nyt 2 vuoden aikana eteen vaihdettu käytännössä kaikki liikkuvat alusta osat ja nuo 6€ puslat oli sitten se viimeinen mihin loppui kolinat.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ehkä sen olisi pystynyt tekemään ilman putkiston irrottamistakin, mutta itse olen monen remontin jälkeen todennut että helpommalla olisin päässyt jos olisin purkanut vähän enemmän. Se vakaaja kun on vähän ikävässä paikassa niin päädyin purkailemaan muuta roinaa ympäriltä.
Omassa ei muuten olleet pakoputkiston pultit yhtään jumissa. Tuuripeliä tuokin.
Omassa ei muuten olleet pakoputkiston pultit yhtään jumissa. Tuuripeliä tuokin.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
olisiko riittännyt, että löysää pultteja niin paljon, että apurongon saa koskettamaan pakoputkeen - jättämällä pultit paikalleen niin ei apurunko pääse missään tapauksessa elämään. sitten on tietysti se vaihteiston kiinnike. eihän siinä paljoakaan tilaa tule, mutta kuitenkin sen verran että pääsee pusliin jopa koskettamaan omilla sormillaJiiTeeÄssä kirjoitti:Tosin itse löysäsin vaadittavat millit apurunkoa alaspäin takapäästä. Ja onhan tuo aika näpräämistä.

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
^Mun tekniikka oli lyödä sivusta isolla talttapäällä se puslan ympärillä oleva panta kahteen osaan, lähtee ihan kohtuudella, panta on prässätty yhteen ruuvin reikien ympäriltä. Sitten vain pihdeillä vetämällä se pusla pois ja uusi tilalle. Kallistuksenvakaajan pulteilla saa sitten vedätettyä sen pannan kasaan uuden puslan päälle. Noin kun tekee niin ei sinne puslalle asti tarvi edes sormilla yltää. Panta on vain niin lähellä rintapeltiä että sen takia pitää apurunkoa laskea hieman että haljennut panta mahtuu paikalleen ennen kiristystä.
En muista onko virallisissa ohjeissa ohjaustehostimen irrotuskin, sitähän ei tarvi tehdä, koska jos apurunkoa laskee vain vähän tehostin kestää olla apurungossa kiinni koko ajan.
Sen takia tätä tähän kirjoitan kun tuntuu moni kammoksuvan tuota hommaa, ja saattaa olla vähän matalampi kynnys ruveta tuohon jos tietää että vähän oikomallakin voi tehdä.
En muista onko virallisissa ohjeissa ohjaustehostimen irrotuskin, sitähän ei tarvi tehdä, koska jos apurunkoa laskee vain vähän tehostin kestää olla apurungossa kiinni koko ajan.
Sen takia tätä tähän kirjoitan kun tuntuu moni kammoksuvan tuota hommaa, ja saattaa olla vähän matalampi kynnys ruveta tuohon jos tietää että vähän oikomallakin voi tehdä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Re: Alfa 156 kolisee??
Mulla kolisi kanssa, ylätukivarren pallonivelet ja vasemmalla puolella oli ylätukivarren laakeri kulunut. Juuuuri se puoli piti kovenpaa kolinaa.owwai kirjoitti: Nyt kolina jo siinä pisteessä että kolisee lähes tasaisella tiellä ja aivan pienissä töyssyissä.
Missä vika? Onko jollain muulla tullut samanlaista ongelmaa vastaan?
Ylätukivarretkin vaihtui uusiin muutama kk sitten.
- permaat
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
- Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW - Paikkakunta: Kempele
Alfa 156 kolisee??
Itsekin olin vaihdattamassa noita kallistuksen vaimentimen runkokumeja Huoltomies ehti löysätä jo kumit, jonka jälkeen ihmeteltiin, että mites ne saadaan pois ja uudet ehjinä tilalle. Kun remonttihomma meinasi paisua liian suureksi, totesin että kasataan ja minä selvittelen sitä alfa asiantuntijoilta.
Lähdin sitten ajelemaan kotia kohti ja yllätys - yllätys, kolina hävisi! Vika korjaantui kumin löysäämisellä ja uudelleen kiristämisellä. Ja ei varmaan haittaa, jos hieman putsaileekin suojakumia. Kannattaa ainakin kokeilla, jos toimisi muillakin

Lähdin sitten ajelemaan kotia kohti ja yllätys - yllätys, kolina hävisi! Vika korjaantui kumin löysäämisellä ja uudelleen kiristämisellä. Ja ei varmaan haittaa, jos hieman putsaileekin suojakumia. Kannattaa ainakin kokeilla, jos toimisi muillakin

- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Mikähän mulla nyt sitten kolisee (ei siis nitise kuten puslat), 1,5kk vanha ylätukivarsi, joten se on poissa laskuista.
Epätasaisuuksilla, töyssyissä yms pitää samammoista lompottavaa ääntä kuin entinen työpesonen johon piti "koiranluita" vaihtaa vähän väliä.
Mulla kun ei ole tuosta rakenteesta mitään havaintoa niin voiko siellä nyt olla jotain muutakin äänenlähdettä kuin juurikin ylätukivarsi vai onkohan siä vaan lunta/jäätä? Ei viittis turhaan lähtee korjaamolle jään sulatukseen
Ts. tyhmä kysymys muatoiltuna yhteen lauseeseen: onko kallistuksenvakaajassa erikseen vielä jotain puslia?
Iskari tuli mieleen tai pyäränlaakeri, kummankaan vaihtoajasta ei tietoa..
Epätasaisuuksilla, töyssyissä yms pitää samammoista lompottavaa ääntä kuin entinen työpesonen johon piti "koiranluita" vaihtaa vähän väliä.
Mulla kun ei ole tuosta rakenteesta mitään havaintoa niin voiko siellä nyt olla jotain muutakin äänenlähdettä kuin juurikin ylätukivarsi vai onkohan siä vaan lunta/jäätä? Ei viittis turhaan lähtee korjaamolle jään sulatukseen

Iskari tuli mieleen tai pyäränlaakeri, kummankaan vaihtoajasta ei tietoa..
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Laittakaas hieman vaihtohintoja/aikoja mitä ovat korjaamot laskuttaneet ja vielä paikka missä tehty, kun näitä tietoja varmaan tarviaa aikanaan moni muukin niin tietää vähän mihin viedä ja paljon kustantaa.
Itselläni olis samainen vaihtotyö edessä ja Hiomo Kantasesta Jyväskylästä kävin kysymässä niin 3-4 tuntia sanoi että töihin menee aikaa.
Itselläni olis samainen vaihtotyö edessä ja Hiomo Kantasesta Jyväskylästä kävin kysymässä niin 3-4 tuntia sanoi että töihin menee aikaa.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski