Airbag merkkivalo
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
toolman oli sittenkin oikeassa eli penkkien alla olevissa liittimissä se murhe oli. Tuli vaan aikaisemmin ronklattua vääriä liittimiä, oikeat syylliset olivat penkkien pohjissa olevien muovirasioiden sisällä olevat kolminapaiset liittimet.
Vähän erikoista että kummassakin oli jatkuva vika päällä, liittimet kun olivat kumminkin kiinni ja paikallaan. Suihkautin kumminkin vähän elektroniikanpuhdistusmyrkkyä perään ja pistin kiinni, nyt kuittautui merkkivalokin pois.
Tuota ennen tuli kuitenkin mittailtuja piirejä ECUn päästä ja jostain syystä kaikki tyynypiirit näyttivät nollaa ohmia. Käsittääkseni tuolla pitäisi olla kahdesta neljään ohmia resistanssia, liekö tuo yleismittari mallia halpa vaan karvan verran liian halpa?
Vähän erikoista että kummassakin oli jatkuva vika päällä, liittimet kun olivat kumminkin kiinni ja paikallaan. Suihkautin kumminkin vähän elektroniikanpuhdistusmyrkkyä perään ja pistin kiinni, nyt kuittautui merkkivalokin pois.
Tuota ennen tuli kuitenkin mittailtuja piirejä ECUn päästä ja jostain syystä kaikki tyynypiirit näyttivät nollaa ohmia. Käsittääkseni tuolla pitäisi olla kahdesta neljään ohmia resistanssia, liekö tuo yleismittari mallia halpa vaan karvan verran liian halpa?
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Siis vastuksen pitää kasvaa kun joku penkille istuu ja asettua sinne kahdesta neljään ohmiin (vai oliko se kilo-ohmiin). Muuten piirin pitäisi olla auki?!?!? Ja jos penkin sisällä olevissa johteissa on "murtumia" se ei johda ollenkaan ja silloin punainen valo syttyy kojetaulussa (kuten minulla).Rasvis kirjoitti:toolman oli sittenkin oikeassa eli penkkien alla olevissa liittimissä se murhe oli. Tuli vaan aikaisemmin ronklattua vääriä liittimiä, oikeat syylliset olivat penkkien pohjissa olevien muovirasioiden sisällä olevat kolminapaiset liittimet.
Vähän erikoista että kummassakin oli jatkuva vika päällä, liittimet kun olivat kumminkin kiinni ja paikallaan. Suihkautin kumminkin vähän elektroniikanpuhdistusmyrkkyä perään ja pistin kiinni, nyt kuittautui merkkivalokin pois.
Tuota ennen tuli kuitenkin mittailtuja piirejä ECUn päästä ja jostain syystä kaikki tyynypiirit näyttivät nollaa ohmia. Käsittääkseni tuolla pitäisi olla kahdesta neljään ohmia resistanssia, liekö tuo yleismittari mallia halpa vaan karvan verran liian halpa?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Sape
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
GTV sytytti Jurvassa Airbagin valon ja tänään koitettiin sitä kuitata, mutta eipä onnistunutkaan. Korjaamolla sanoi että luultavasti koodinlukijan johdot on liittimessä väärässä järjestyksessä.
Onko kellään tietoa, missä järjestyksessä testerin (Bosch) johdot tulisi olla liittimessä?
Ohjelman mukaan pitäisi olla
A= keltainen
B= musta
C= vihreä
B+= punainen
Mutta mitään ei löytynyt.
Onko kellään tietoa, missä järjestyksessä testerin (Bosch) johdot tulisi olla liittimessä?
Ohjelman mukaan pitäisi olla
A= keltainen
B= musta
C= vihreä
B+= punainen
Mutta mitään ei löytynyt.
Onko kellään koskaan sattunut että airbagin valo VILKKUU, siis ei pala vaan vilkkuu? Vaihdoin 147:aan uuden keskusyksikön, ja virrat päälle laitettaessa kävi näin.
Olisko kellään Oulussa omia laitteita tai kaapelia ja ohjelmia airbag-koodin lukulaitteita? Ei kiinnostaisi hakea siirtokilpiä sen takia, että pääsisi luettamaan koodit.
Olisko kellään Oulussa omia laitteita tai kaapelia ja ohjelmia airbag-koodin lukulaitteita? Ei kiinnostaisi hakea siirtokilpiä sen takia, että pääsisi luettamaan koodit.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Niin se kartanlukijan keltainen airbaginvalo saakin normaalioloissa vilkkua jonkun sekunnin. Sen jälkeen joko sammuu tai jos jää palamaan niin on matkustajan bagi pois päältä. Mutta oletan että kyse oli kuitenkin punaisesta valosta 

Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- permaat
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
- Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW - Paikkakunta: Kempele
Airbag merkkivalo
Täälläkin lamppu loimottaa ja leimaa pitäs hakea 
Kurkkasin kuskin penkin alle ja siellä oli 3 kpl valkoisia liittimiä. Onko näistä jokin airbagin liitin vai ovatko nämä kaikki penkinlämmittimen? Vai onko airbagin liittimet jossain piilossa?
Aiempi vikakoodin luku viittasi kuskin puoleisen pilarin airbag tunnistimen alhaiseen jännitteeseen. Putsasin liittimen, muttei poistanut vikaa

Kurkkasin kuskin penkin alle ja siellä oli 3 kpl valkoisia liittimiä. Onko näistä jokin airbagin liitin vai ovatko nämä kaikki penkinlämmittimen? Vai onko airbagin liittimet jossain piilossa?
Aiempi vikakoodin luku viittasi kuskin puoleisen pilarin airbag tunnistimen alhaiseen jännitteeseen. Putsasin liittimen, muttei poistanut vikaa
Re: Airbag merkkivalo
Jos vika viittasi kuskin oviverho-bagiin, niin vika voisi löytyä takakontin sivuverhouksen takana olevasta liittimestä? Liitin taitaa olla keltainen kuten vissiin kaikki airbag -liittimet, vai oliko osa myös oransseja?? Pelkkä putsaaminen ei aina auta jos liittimen pinnit ovat "väsähtäneet", niitä pitää silloin jotenkin saada kiristettyä.permaat kirjoitti:Täälläkin lamppu loimottaa ja leimaa pitäs hakea
Kurkkasin kuskin penkin alle ja siellä oli 3 kpl valkoisia liittimiä. Onko näistä jokin airbagin liitin vai ovatko nämä kaikki penkinlämmittimen? Vai onko airbagin liittimet jossain piilossa?
Aiempi vikakoodin luku viittasi kuskin puoleisen pilarin airbag tunnistimen alhaiseen jännitteeseen. Putsasin liittimen, muttei poistanut vikaa
Omassa valitti sivuverhoista ja vika oli juurikin toolmanin mainitsemassa liittimessä peräkontin puolella.
Osa liittimistä on tosiaan oransseja, ehkä jopa valkosia, mutta tällöin tuntus olevan johdon kuoressa keltainen teippi merkkinä liittimen vieressä. Valkoisesta en ole aivan varma, mutta muistaisin nähneeni autossani valkoisen liittimen merkattuna keltaisella teipillä.
Osa liittimistä on tosiaan oransseja, ehkä jopa valkosia, mutta tällöin tuntus olevan johdon kuoressa keltainen teippi merkkinä liittimen vieressä. Valkoisesta en ole aivan varma, mutta muistaisin nähneeni autossani valkoisen liittimen merkattuna keltaisella teipillä.
- permaat
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
- Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW - Paikkakunta: Kempele
Airbag merkkivalo
Tutkin kuskin penkin alustan uudestaan ja muovikotelosta löytyi johto, jossa keltainen liitin. No siihen suihketta ja liitin huolella kiinni.
Takakontista irrotin subbarin suojakotelon ja löysin yhdestä kolosta keltaisen johdon keltaisella liittimellä (onko oikea??). No siihenkin suihketta ja liitin huolella kiinni.
Aamulla sitten jännityksellä duuniin. Pääsin muutaman kilometrin, kun lamppu taas syttyi ja itellä kans
Pitänee vissiin alkaa kolvaamaan liittimet kiinni? En tiedä onko sattumaa, mutta auton kabiinin ollessa kylmä, lamppu ei pala ja auto lämmitessä valo yleensä syttyy. Kokeilis pakkaspäivänä onneaan katsastuskonttorilla
Takakontista irrotin subbarin suojakotelon ja löysin yhdestä kolosta keltaisen johdon keltaisella liittimellä (onko oikea??). No siihenkin suihketta ja liitin huolella kiinni.
Aamulla sitten jännityksellä duuniin. Pääsin muutaman kilometrin, kun lamppu taas syttyi ja itellä kans

Pitänee vissiin alkaa kolvaamaan liittimet kiinni? En tiedä onko sattumaa, mutta auton kabiinin ollessa kylmä, lamppu ei pala ja auto lämmitessä valo yleensä syttyy. Kokeilis pakkaspäivänä onneaan katsastuskonttorilla
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
^ Pelkääjänpuolen penkin alla on airbag-liitin myös ja omassa tapauksessa oli vissiin juurikin se joka oikutteli, CRC-hoidon jälkeen ei ole valoa vilkutellut sitten maaliskuun. Kopkop...
Viime talvena olin huomaavinani samanlaista käytöstä airbagin valon polttamiselle: kylmänä ei pala, tovin lämmettyään alkoi bagi kollottamaan likimain aina, ja joskus se sammuikin vielä omia aikojaan jos tarpeeksi pitkään yhtäkyytiä ajoi.
Viime talvena olin huomaavinani samanlaista käytöstä airbagin valon polttamiselle: kylmänä ei pala, tovin lämmettyään alkoi bagi kollottamaan likimain aina, ja joskus se sammuikin vielä omia aikojaan jos tarpeeksi pitkään yhtäkyytiä ajoi.

Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
^^ Takakontissa on yksi liitin à propos bensatankin luukun kohdilla tikkuaskin kokoisen muoviläpän takana ja muistaakseni oranssi. Sitä joskus irrottelin tarkoituksella ja testeriin tuli verhokoodeja. Tuota toista liitintä en olekkaan löytänyt - täytyy putsata sekin. Viimisen vuoden aikana itellä yht. 3 viikkoa ollut palamatta ja sekin nollauksen ja leiman jälkeen kun autolla ei ajettu n. 1.5 viikkoon 

Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- permaat
- Viestit: 45
- Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
- Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW - Paikkakunta: Kempele
Airbag merkkivalo
Hommasin kaapelin vikojen lukemista varten ja modasin sen, jotta onnistuu myös airbag vikojen luku. Vikana oli kosketushäiriö jossain liittimessä, ennen kuitenkaan katsonut tarkemmin, missä vika oli. Kuittasin vian pois ja valo olikin palamatta jonkin syttyäkseen uudelleen. No tällä kertaa katsoin tarkemmin, vika olis matkustajan penkissä. Ei muuta liitin irti ja crc:tä liittimeen. Saas nähä poistuuko lopullisesti
Jos noita liittimiä lähtee uusimaan, niin kannattaako kolvata vai käyttää abikoliittimiä? Päällehän kannattaa laittaa vielä kutistesukka
Suosittelen kyllä kaikille tota kaapelin hankitaan, niin jää arvailu vähemmälle. Pitää varmaan ottaa läppäri mukaan ja kuitata katsastusaseman pihalle vikakoodit pois, niin jospa se leimakin irtoaisi

Jos noita liittimiä lähtee uusimaan, niin kannattaako kolvata vai käyttää abikoliittimiä? Päällehän kannattaa laittaa vielä kutistesukka
Suosittelen kyllä kaikille tota kaapelin hankitaan, niin jää arvailu vähemmälle. Pitää varmaan ottaa läppäri mukaan ja kuitata katsastusaseman pihalle vikakoodit pois, niin jospa se leimakin irtoaisi
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Sama sylttytehdas osoittautui mullakin tähän iänikuiseen ongelmaan, kiitos vaan vinkistä. Tää on mulla osoittautunut selkeästi lämpötilan mukaan oireilevaksi ilmiöksi. Koko talven aikana ei kertaakaan syttynyt. Kevään tullessa valo on alkanut taas satunnaisesti palamaan. Mulla toi ajotietokoneen näyttämä ulkolämpötilan raja-arvo bägivalon syttymiselle on ollut tasan +11 C astetta, kun oon nyt muutaman viikkoa lämpötilaa tarkaillut. Jopa niin tarkkaa on ollut, että kun maanantaina kävin autoa katsastamassa lämpötila oli +10C ei bagivalosta ollut tietoakaan. Hylky tuli ylätukivarren pallonivelestä ja raidetangon päästä. OBD:lle ei mitään merkintöjä noista satunnaisista bagivalon palamisista eikä muistakaan ollut tallentunut katsastusmiehen mukaan. Hain auton pajalta tänään, lämpötila oli +10C ja valo ei palanut. 200 m ennen katsastusasemaa valo syttyi. Katsoin ajotietokonetta ja lämpötila oli +11CMaunu kirjoitti:Tänään tuli irroitettua sivuverhonliitin ja laitettua takaisin paikoilleen ja kas kummaa sain sammutettua airbag merkkivalon omalla koneellani. Toimii näköjään fl2:sen siemens boxi samalla koodikielellä kuin allied systemssin.
Verhon liitin sijaitsi kätevästi takaluukussa pienen noin kolmion muotoisen muoviläpän takana. Kun avaa läpän niin näkyy keltaiset johdot, niitäkun nyppii ulospäin liitos tulee mukana.

Kaivelin tän ketjun esille ja menin ruuvaamaan ton takapaksin luukun auki. Pari vuotta sitten korjaamolla vikakoodeja luettaessa oli toi vänkärin puolen b-pilari valon aiheuttajaksi osoittautunut, mutten tuolloin asialle mitään tehnyt kun leima oli jo paperissa. Kaivelin liittimen ja kun ei parempaakaan teippiä ollut niin suojasin maalarinteipillä. Tallilta piti käydä crc:tä hakemassa , mutta toi ensiaputeippauskin riitti jo sammuttamaan valon. Ei syttynyt matkalla kertaakaan ja lämpötila oli +13C. Liitin ja johdot näytti muuten ehjiltä, mutta toi liittimen sijoutuspaikka on sellainen, että ulkolämpötilan vaihtelu vois hyvinkin vaikuttaa asiaan - tai taitaa ilman suhteellisella kosteudella olla osuutta myös. Aika kosteannäköiseltä paikalta vaikutti toi takavalon takainen ja lokasuojan päällinen tila. Täytynee CRC-käsittely vielä tolle tehdä ja suojata paremmalla teipillä.
Pajalla arvioivat korjauskustannukseksi 150€-450€ tolle airbagvalo-ongelmalle. Pitäisin kyllä mieluummin nekin rahat itelläni..
edit. teippiviritys on osoittautunut toimivaksi. Kertaakaan ei valo ole syttynyt virityksen jälkeen vaikka ulkolämpötilat on ollut nousussa.
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Tarkastaavat, että valo syttyy ja sammuu hetken kuluttua. Ei siis mene.
Eikai se niin paha rasti ole niitä liittimiä fiksailla, että tarvitsee valon kanssa tapella? Vikakoodien perusteella pystyy vähän haarukoida mistä liittimistä vika voisi löytyä.
Edit: Kirjoituserhe.
Eikai se niin paha rasti ole niitä liittimiä fiksailla, että tarvitsee valon kanssa tapella? Vikakoodien perusteella pystyy vähän haarukoida mistä liittimistä vika voisi löytyä.
Edit: Kirjoituserhe.
Viimeksi muokannut Jarsan, 20 Kesä 2011, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jostain threadista sain semmosseen käsityksen että esim vuoden 98 156, jossa on vain kuskin airbag, ei olisi penkkien alla liittimiä airbagille. Mulla on molempien penkkien alla 2 kpl liittimiä, toinen hieman roikkuva, jonka tunnistin sitten penkinlämmittimien johdoiksi.
Kummallista vain, että luulin että ne olisi airbagin johdot, koska olivat vedetty nipareilla kiinni.
Mistähän lähtisi kattomaan vikaa, kun eivät paikallisessa huoltoliikkeessä voineet lukea noin vanhasta vikakoodeja.
Kummallista vain, että luulin että ne olisi airbagin johdot, koska olivat vedetty nipareilla kiinni.
Mistähän lähtisi kattomaan vikaa, kun eivät paikallisessa huoltoliikkeessä voineet lukea noin vanhasta vikakoodeja.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Taas kerran koitti se aika vuodesta jolloin oli aika suunnata katsastukseen, mutta mikäs valo se siellä paloikaan. Kävin ensin tutulla huoltamolla kuittaamassa apukuskin puoleisesta sivuairbagistä tulleen vikakoodin, mutta eipä antanut kone poistaa vikakoodia ja korjaajan mukaan kyseessä oli jokin isompi vika. Harmitti ihan riittävästi ja ajattelin ajaa leimalle, sanoivat sitten mitä tahansa ja sanoivat ei! Pienessä tunteen palossa ajoin kotiin ja kaivoin tämän topicin esille.
Pienen lukuhetken jälkeen viisastuneena avasin penkin alla ja ovitolpassa olevien johtojen liittimet ja suhautin kunnolla crc:tä ja hurautin takaisin korjaamolle, selittäen et josko vielä koittaisivat kuitata vikakoodia ja jos ei onnistu niin sovitaan huoltoaika. Ja niin vika oli taasen korjattu!
Pienen lukuhetken jälkeen viisastuneena avasin penkin alla ja ovitolpassa olevien johtojen liittimet ja suhautin kunnolla crc:tä ja hurautin takaisin korjaamolle, selittäen et josko vielä koittaisivat kuitata vikakoodia ja jos ei onnistu niin sovitaan huoltoaika. Ja niin vika oli taasen korjattu!
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Kyllä se vähän siltä näyttää että joutunen suosittelemaan sen vänkärin penkin "ihmistunnistimen" ohittamista kaikille joilla se penkin liikuttelu tms. vähänkään aiheuttaa mitään ongelmia.
Noiden penkkiin menevien johtojen ainoa tarkoitushan on tunnistaa onko vänkärin penkillä ketään. Penkin sisässä on laajalle alalle levitetty iso ohut (muovinen) johdin/tunnistin joka tunnistaa ihmisen sähkömagneettisen kentän ja ilmoittaa bagi systeemille että vänkärin paikalla istuu joku.
Kun penkillä ei istu ketään tunnistin ei vastusta sähkön kulkua ollenkaan - bägi ei laukea kolarissa - säästyy turhalta vänkärin bägin vaihdolta.
Jos penkillä istuu joku vastus tunnistimessa taisi olla jotain 2,5-4Kohm luokkaa (en muista tarkkaan) - kolaritilanteessa bägi laukeaa, tietysti jos sitä ei ole avaimella estetty laukeamasta sieltä lapsiturvakytkimestä.
Bägin valo syttyy jos kyseinen anturi on rikki eikä johda hetkellisesti sähköä ollenkaan tai jos johdot on löysällä tms. jolloin virran kulku katkeaa kokonaan hetkellisesti.
Itse pistin tuonne penkin alle pari kolme kesää sitten siihen tunnistimen tilalle vastuksen - siten bägi järjestelmä luulee että penkillä istuu joku kokoajan. Tämän jälkeen airbagin valo ei ole vilahtanut kertaakaan punaisena, ihan sama paljonko penkkiä liikuttelee jne.
Noiden penkkiin menevien johtojen ainoa tarkoitushan on tunnistaa onko vänkärin penkillä ketään. Penkin sisässä on laajalle alalle levitetty iso ohut (muovinen) johdin/tunnistin joka tunnistaa ihmisen sähkömagneettisen kentän ja ilmoittaa bagi systeemille että vänkärin paikalla istuu joku.
Kun penkillä ei istu ketään tunnistin ei vastusta sähkön kulkua ollenkaan - bägi ei laukea kolarissa - säästyy turhalta vänkärin bägin vaihdolta.
Jos penkillä istuu joku vastus tunnistimessa taisi olla jotain 2,5-4Kohm luokkaa (en muista tarkkaan) - kolaritilanteessa bägi laukeaa, tietysti jos sitä ei ole avaimella estetty laukeamasta sieltä lapsiturvakytkimestä.
Bägin valo syttyy jos kyseinen anturi on rikki eikä johda hetkellisesti sähköä ollenkaan tai jos johdot on löysällä tms. jolloin virran kulku katkeaa kokonaan hetkellisesti.
Itse pistin tuonne penkin alle pari kolme kesää sitten siihen tunnistimen tilalle vastuksen - siten bägi järjestelmä luulee että penkillä istuu joku kokoajan. Tämän jälkeen airbagin valo ei ole vilahtanut kertaakaan punaisena, ihan sama paljonko penkkiä liikuttelee jne.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 16:22
Re: Airbag merkkivalo
Airbag valo paloi ja olin jo varaamassa aikaa koodien lukuun.
Liikenteessä tuli erikoistilanne eteen, jossa jouduin ojentamaan kanssa autoilijaa ns. tööttäämällä. Airbag valo sammui välittömästi...
Välillä näin, heh...
Liikenteessä tuli erikoistilanne eteen, jossa jouduin ojentamaan kanssa autoilijaa ns. tööttäämällä. Airbag valo sammui välittömästi...
Välillä näin, heh...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re:
Onko kaikissa 156:ssa tuo tunnistin? Kertaakaan ei ole tullut vastaan vikakoodia tuommoisesta tunnistimesta, vaan sivuairbagistä jonka johto ja liitin majailee nimenomaan siellä penkkien alla.pjotrthegreat kirjoitti:Kyllä se vähän siltä näyttää että joutunen suosittelemaan sen vänkärin penkin "ihmistunnistimen" ohittamista kaikille joilla se penkin liikuttelu tms. vähänkään aiheuttaa mitään ongelmia.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Re:
Veikkaan että on, mutta että olisiko sivuairbagilla varustetuissa autoissa erilainen, kestävämpi tunnistin.Epezi kirjoitti:Onko kaikissa 156:ssa tuo tunnistin? Kertaakaan ei ole tullut vastaan vikakoodia tuommoisesta tunnistimesta, vaan sivuairbagistä jonka johto ja liitin majailee nimenomaan siellä penkkien alla.pjotrthegreat kirjoitti:Kyllä se vähän siltä näyttää että joutunen suosittelemaan sen vänkärin penkin "ihmistunnistimen" ohittamista kaikille joilla se penkin liikuttelu tms. vähänkään aiheuttaa mitään ongelmia.
Penkissäkös se sivubagi on?
Re: Airbag merkkivalo
Joku liitos siellä apparinpenkin alla on kun lohkolamppäri liuku sinne penkin alle niin airbag valohan se sytty tauluun.välillä sammuu ja välillä palaa..
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Airbag merkkivalo
Kai niitä penkkien alla olevia airbagien johtojen liittimiä uskaltaa irroittaa & kiinnittää, kun autosta on virta pois (eli avain pois virtalukosta)?
Omassa kinnerissä alkoi punainen airbag-valo palamaan hieman katsastuksen jälkeen. Käsittämättömästi mumisemalla puhuva uusi katsastusmies Jyväskylän Palokan K1-asemalla siirsi kuskin penkin vauhdilla taakse ja se sattaa olla syy valon syttymiseen. btw.. sama katsastaja määräisi ehjän sumuvalon vaihtoon, koska siinä on lasi halki (ollut jo vuosia). Ei haitannut edellisissä katsastuksessa samassa puljussa.
Omassa kinnerissä alkoi punainen airbag-valo palamaan hieman katsastuksen jälkeen. Käsittämättömästi mumisemalla puhuva uusi katsastusmies Jyväskylän Palokan K1-asemalla siirsi kuskin penkin vauhdilla taakse ja se sattaa olla syy valon syttymiseen. btw.. sama katsastaja määräisi ehjän sumuvalon vaihtoon, koska siinä on lasi halki (ollut jo vuosia). Ei haitannut edellisissä katsastuksessa samassa puljussa.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): 156SW JTS selespeed ,02| Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Airbag merkkivalo
No niin omaan156 JTS Sportwagoniin syttyi sitten ensimmäistä kertaa airbag valo
Tilasin Ebaysta 3 kpl setin obd muunnos kaapeleita(noin 23€), joista punaista tarvitaan airbagiin. Läppäri kiinni autoon ja fiatecuscan ilmoitti virhekoodin 22 (apukuskin turvaverho). Pientä netti surffailua asian tiimoilta ja takakontista valoluukku ja siinä vieressä oleva pikkuluukku auki ja verhoilun takaa keltainen johto esiin ja liitin auki ja kiinni. Sitten vikakoodin nollaus ja kaikki OK. Kiitos kaikille tänne kirjoittaneille, kaikkea ei kannata/pysty itse keksimään





- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Airbag merkkivalo
Huh!! JMT-autopalvelu veloitti 31 euroa Airbag-valon (punainen) sammuttamisesta. Vikakoodi oli kuskinpenkin sivubagista.
Re: Airbag merkkivalo
Heippa kaikille italomiehille.
Pitkän talven jälkeen tuli otettua tuo kesäkampe ajoon, mutta hahaa.. airbag-valo syttyi ajossa yht´äkkiä. En jää yleensä sormi suuhun, mutta nyt on ongelma. En saa airbagin ecuun yhteyttä. Tuohan on pre-obdmalli jossa noita 3-pinnisiä liittimiä.
Moottorinohjauksen ecuun pääsen kiinni helposti. Olisiko täältä helpinkiä tuon airbagin koodin lukemiseen?
Tuossa airbagissa on trw:n boksi ja varmaan ihan samanlaiset osat muitten italojen kanssa, joten joku on varmasti päässyt kiinni ko. boksiin. Vuosimalli on 2000 ja Tampereen alueella (Hämeenkyrö) ollaan.
Hjälp!
Pitkän talven jälkeen tuli otettua tuo kesäkampe ajoon, mutta hahaa.. airbag-valo syttyi ajossa yht´äkkiä. En jää yleensä sormi suuhun, mutta nyt on ongelma. En saa airbagin ecuun yhteyttä. Tuohan on pre-obdmalli jossa noita 3-pinnisiä liittimiä.
Moottorinohjauksen ecuun pääsen kiinni helposti. Olisiko täältä helpinkiä tuon airbagin koodin lukemiseen?
Tuossa airbagissa on trw:n boksi ja varmaan ihan samanlaiset osat muitten italojen kanssa, joten joku on varmasti päässyt kiinni ko. boksiin. Vuosimalli on 2000 ja Tampereen alueella (Hämeenkyrö) ollaan.
Hjälp!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Airbag merkkivalo
Voi olla tyhmä kysymys mutta mikähän auto on kyseessä?
Olisi helpompi auttaa jos tietäis edes jotain autosta.
Olisi helpompi auttaa jos tietäis edes jotain autosta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Airbag merkkivalo
^^ Millä kokoonpanolla yritit? Tampesterista löytynee kuittailun yrittäjiä täältä. Mitä koodeja boxin kylestä löytyi? Monikin fiat/alfa/... käyttää TRW:n kikareita, joten lienee mahdollista.
^ Mä veikkaan maseratia...
Nyt kun ite tätäkin ketjua lukenut, niin ihmetellyt tuota hantin penkin hlötunnistimen funktiota, mitä sille annettu. Mahtaneeko olla vain turvavyömuistutinta varten kuiteski...
Jos autossa ei ole sivubägejä (siinä selkänojan kyljessä), niin ainakin turvavyön kiristimen paukut todennäköisesti löytyy. Yksi liitin sitten lisäksi sille mahdolliselle tortunlämmittimelle.
Se henkilötunnistin lienee ihan on/off kytkin istuinosassa lisättynä päätevastuksella (se apout 2,5kohm (?)), jonka avulla vahditaan kytkennän kuntoa.
Vanhemmissa (kuten tossa mun fiudessa) pitää käyttää bägien/vöiden huijausvastuksia (olikoneny 3,3ohm) turvallisuus syistä, ainakin softantekijöiden mukaan, kun nollaillaan koodeja.
^ Mä veikkaan maseratia...
Nyt kun ite tätäkin ketjua lukenut, niin ihmetellyt tuota hantin penkin hlötunnistimen funktiota, mitä sille annettu. Mahtaneeko olla vain turvavyömuistutinta varten kuiteski...
Jos autossa ei ole sivubägejä (siinä selkänojan kyljessä), niin ainakin turvavyön kiristimen paukut todennäköisesti löytyy. Yksi liitin sitten lisäksi sille mahdolliselle tortunlämmittimelle.
Se henkilötunnistin lienee ihan on/off kytkin istuinosassa lisättynä päätevastuksella (se apout 2,5kohm (?)), jonka avulla vahditaan kytkennän kuntoa.
Vanhemmissa (kuten tossa mun fiudessa) pitää käyttää bägien/vöiden huijausvastuksia (olikoneny 3,3ohm) turvallisuus syistä, ainakin softantekijöiden mukaan, kun nollaillaan koodeja.
Re: Airbag merkkivalo
Öh, vessa on siis maserati 3200 GT.
Käytetty on Unidiag Kwp2000 jolla moottorinohjaus pelittää hienosti ja UnidiagKwp71, jolla en ole päässyt vielä mihinkään muihin purkkeihin kiinni. Usb-kaapelin piiriä en muista nyt tähän hätään.
Käytetty on Unidiag Kwp2000 jolla moottorinohjaus pelittää hienosti ja UnidiagKwp71, jolla en ole päässyt vielä mihinkään muihin purkkeihin kiinni. Usb-kaapelin piiriä en muista nyt tähän hätään.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Airbag merkkivalo
Mahtaneeko toi vaatia vagina kaapelin? Eli KKL (VAG-com...), jos sulla on joku ELM-johdannainen.
MultiEcuScan (Fiat/Alfa/Lancia) ohjelman (ilmaisversion) vois kans kokeilla - ja siihen toi KKL (ehkä?). Muutaman euron nikare toi vaginakaapeli.
Tai töräytät tänne Rauman kupeeseen, niin voin, ilman takuuta, kylmätyyppejä/kyyditystä vastaan, kokeilla vikalukua!
Mullois tomne KKL-nikare...
En oo vissiin ite ilmoittautunut tonne vapaaehtoisketjuun...?
MultiEcuScan (Fiat/Alfa/Lancia) ohjelman (ilmaisversion) vois kans kokeilla - ja siihen toi KKL (ehkä?). Muutaman euron nikare toi vaginakaapeli.
Tai töräytät tänne Rauman kupeeseen, niin voin, ilman takuuta, kylmätyyppejä/kyyditystä vastaan, kokeilla vikalukua!

Mullois tomne KKL-nikare...
En oo vissiin ite ilmoittautunut tonne vapaaehtoisketjuun...?
Re: Airbag merkkivalo
Kappassa on kanssa tuo trw.n kikkare 3 natsasella liittimellä.
Jos kaikki on muuten ehjää, niin senhän taisi saada nollattua pitämällä K? piuhaa 10-15 sekkaa maihin.
Toki jouduin itse lukemaan koodit, ennekuin antoi nollata eli jos on vika päällä ei onnistu nollaus.
Jos kaikki on muuten ehjää, niin senhän taisi saada nollattua pitämällä K? piuhaa 10-15 sekkaa maihin.
Toki jouduin itse lukemaan koodit, ennekuin antoi nollata eli jos on vika päällä ei onnistu nollaus.
Re: Airbag merkkivalo
Joo luin fefe-foorumilta, että k-line maihin jotta nollaa vikatilat. Helppoa luulisi taas, mutta jos mä kaivoin oikean liittimen, niin siihen ei tule ainakaan ferrarin tapaa kolmea karvaa, vaan kaksi. Sen ohjeen perusteella juuri K-line puuttuu. Saatoin kyllä tulkita väärinkin, kun väsyneenä kahlasin netin syövereitä. No tänään on uusi päivä taas.
Re: Airbag merkkivalo
Airbagvalo on sammunut nyt.
Jännitteen alhaisuutta ilmoitteli, vaikkei tuossa mitään vikaa ollut alunperinkään.
Pääsin kiinni tällä--->> http://dnecudiag.codeplex.com/
Tuosta voi olla hyötyä myös preobd-alfoille. Kiitokset kaikille vaivannäöstä.
Jännitteen alhaisuutta ilmoitteli, vaikkei tuossa mitään vikaa ollut alunperinkään.
Pääsin kiinni tällä--->> http://dnecudiag.codeplex.com/
Tuosta voi olla hyötyä myös preobd-alfoille. Kiitokset kaikille vaivannäöstä.
Re: Airbag merkkivalo
Nonnii, minulla syttyi apukuljettajan airback valo ja ABS valo molemmat yhtäaikaa. Kauppakassi oli penkillä, lieko sen painosta suivaantunut. Siis kuvittelisin olevan joku sähkövika, kun ei kuskin ovan avaamisesta enää sisävalokaan syty. Prkleen talvi ja Alfa Romeo 166. Vanha lada ennemmin kannattaisi varmaan hankkia
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Airbag merkkivalo
No varsinaiseen vikaan auttaa koodien luku.
Kauppakassi kulkee parhaiten kuskin penkin takana jalkatilassa, pysyy pystyssä parhaiten.
Omakohtainen kokemus takapotkuladasta on, että kyseiset viat ovat täysin poissuljettu tuosta mallista, ei muuta kuin kaupoille.
Kauppakassi kulkee parhaiten kuskin penkin takana jalkatilassa, pysyy pystyssä parhaiten.
Omakohtainen kokemus takapotkuladasta on, että kyseiset viat ovat täysin poissuljettu tuosta mallista, ei muuta kuin kaupoille.
Re: Airbag merkkivalo
Niin, nyt nuo valot välillä palaa ja välillä ei . Tietty kun koodia lukemaan menee, niin valoja ei saa syttymään mitenkään, vaan auta armias jos meinaisi katsastaa
Re: Airbag merkkivalo
ABS valon palaessa välillä kannattaa katsoa jarrunesteen taso.
Bägivaloon sitten taas auttaa vikakoodien luku.
Olikos tässä jo penkissä tunnistin, joka haistaa esim. kauppakassin penkillä ja aktivoi apukuskin tyynyn?
Bägivaloon sitten taas auttaa vikakoodien luku.
Olikos tässä jo penkissä tunnistin, joka haistaa esim. kauppakassin penkillä ja aktivoi apukuskin tyynyn?
Re: Airbag merkkivalo
Kyllä sieltä vikakoodin saa molemmista järjestelmistä vaikka valo ei lukiessa enää palaisikaan.
Re: Airbag merkkivalo
Ainakaan kappassa ei vähäisestä jarrunesteen tasosta jää mitään vikakoodia.
Re: Airbag merkkivalo
Siitä ei tosiaan jää koodia, mutta jos autossa palaa ABS-valo niin siitä jää. Jarrunesteen vähyydestä ilmoitetaan käkkärin kanssa samalla valolla (ainakin manuaalin mukaan).
Re: Airbag merkkivalo
159 polttaa jatkuvasti sulakkeita F49 ja F50. Eli sytyttää bägivalon. Sulakkeiden vaihdon jälkeen hetki ajoa ja taas sama juttu. Auto Milano oli haluton tarttumaan haasteeseen, kehotti vaihtamaan 7,5 ampeerisen 10 ampeeriin. Sama juttu.
Auto on sähkölaitteiltaan originale. Tupakansytyttimessä ei ole kolikkoa tms. Takakilven valolle vielä johto on jostain poikki ja edellinen omistaja on rosvonnut virran toisesta kilvenvalosta. Voisiko siinä olla syypää sulakkeen palamisiin? Lueskelin jostain, että johtosarjan viat voisivat vaikuttaa noin?
Kulkine pitäisi piakkoin katsastaa, joten asia on ikävän akuutti. Kuulen mielelläni kaikki ideat.
Auto on sähkölaitteiltaan originale. Tupakansytyttimessä ei ole kolikkoa tms. Takakilven valolle vielä johto on jostain poikki ja edellinen omistaja on rosvonnut virran toisesta kilvenvalosta. Voisiko siinä olla syypää sulakkeen palamisiin? Lueskelin jostain, että johtosarjan viat voisivat vaikuttaa noin?
Kulkine pitäisi piakkoin katsastaa, joten asia on ikävän akuutti. Kuulen mielelläni kaikki ideat.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Airbag merkkivalo
Auto alarm Lahdessa, jos ei helpommalla selviä. Erikoistuneet mm väylävikoihin yms...
Voi hyvinkin olla johtosarjassa vikaa, nirhaumaa tai esim kosteuden takia hapettunut, jos ei helpolla pääse...
Voi hyvinkin olla johtosarjassa vikaa, nirhaumaa tai esim kosteuden takia hapettunut, jos ei helpolla pääse...