alfa 75 2.0 -88 tarkastuksen kohteet ostettaessa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kekalainen1
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Maalis 2003, 23:38
Paikkakunta: Västinniemi

alfa 75 2.0 -88 tarkastuksen kohteet ostettaessa?

Viesti Kirjoittaja kekalainen1 »

Nii kysyisin asiantuntioilta, mitäköhän tuosta 75:sta kannattaa syynätä ostettaessa?
Onko kenties tyypillisiä ruoste arkoja paikkoja?
Muita tyyppivikoja, jotka kannattaa tarkistaa?

Kiitos ! Ehkä uusi Alfisti

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: alfa 75 2.0 -88 tarkastuksen kohteet ostettaessa?

Viesti Kirjoittaja 90 »

kekalainen1 kirjoitti:Nii kysyisin asiantuntioilta, mitäköhän tuosta 75:sta kannattaa syynätä ostettaessa?
Onko kenties tyypillisiä ruoste arkoja paikkoja?
Muita tyyppivikoja, jotka kannattaa tarkistaa?

Kiitos ! Ehkä uusi Alfisti
no joo...ainakin tunkin korvakot, takakaaret ja tavaratila ovat paikkoja jotka kanattaa syynätä...vararenkaan kotelo on helppo hitsata jos siellä reikiä mutta jos runkopalkkien kohdalla mätävikaa niin teetättää sitten hieman työtä...
myös ovien alareunat kantsii tsekata..niiden suhteen pientä pintaruostetta ei kannata säikähtää mutta jos puhkiruostuneet niin teetättää pirusti ylimääräistä työta... :)

bensatankkin ruostuminen seitenvitosen tyyppi vikoja uusi kustantaa 300€
kardaanin kuminivelet... vaihteet saattavat rutista erityisesti kakkonen, syy synkrot paskana..voi myös johtua väjästä vaihdevivusta.... :?

terveisin elämäntapa alfisti... :D

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

"90" tuossa jo mainitsikin ihan hyviä tarkastuskohteita. Itse lisäisin vielä seuraavat:

Takavalojen alla takakulmissa saattaa olla helposti ruostetta. Kiveniskemät tuulilasin yläreunassa.
Pitääkö lämmittimen moottori jurinaa, tomiiko lämmönvalitsin.
Kolahtaako laatikko (heiluu jos kannatinkumit rikki) kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa. Ei välttämättä vaarallista, mutta pitää ikävän äänen.

Takapyörän laakereita kuulemma mennyt..

No tossa noi "tyyppiviat".
Loput sitten niinkuin muissakin autoissa.

winston wolf
Viestit: 30
Liittynyt: 16 Elo 2010, 20:38

Viesti Kirjoittaja winston wolf »

kuuluuko 300000 ajetun Tessun "ominaisuuksiin" normaalisti suuri öljynkulutus?

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

winston wolf kirjoitti:kuuluuko 300000 ajetun Tessun "ominaisuuksiin" normaalisti suuri öljynkulutus?
Riippuu mikä lasketaan suureksi kulutukseksi :wink:

Jonkin verran syö, riippuu pitkälti käytetystä öljystä, jotku 5w50set Mobilin litkut häipyvät koneesta hyvinkin nopeasti kun taas esim. 10w60 Selenia Racing tai 10w40 Valvoline Maxlife tuntuvat kokemuksien perusteella pysyvän sisällä hyvin.

Käsittääkseni sellainen 0,5l/1000km on vielä normaalin rajoissa jos on laitettu sisään ohkasemmat öljyt eli vaihtovälillä saa kyllä lisäillä pariinkin otteeseen.
 

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

winston wolf kirjoitti:kuuluuko 300000 ajetun Tessun "ominaisuuksiin" normaalisti suuri öljynkulutus?
Vuotaako öljyä vai polttaako sylintereissä?
Öljyn tyyppi vaikuttaa myös jonkun verran. Oma 240tkm.ajettu TS ei sanottavammin kuluta öljyä, mitä nyt pikkasen merkkaa parkkipaikkaa...

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Edellämainittuihin ruostepaikkoihin vielä muutama lisäsäys. Oikeastaan jokainen paikka johon pyöräntuentaan liittyvä osa kiinnittyy korissa.
- reaktiotankojen poterot
- alatukivarsien kiinnityspisteet (ilkeämpi korjattava, ainakin kunnolla)
- ylätukivarret itsessään (ei niinkään näiden kiinnityspisteet)
- vääntösauvan kiinityspiste runkopalkissa
- takajousien yläpäät
Lisäksi etulattiat ja helmat kannattaa katsoa.

Alustassa/voimansiirrossa on paljon kumisia puslia/niveliä jotka on ehtoopuolella riippuen ihan kuinka paljon niitä jaksettu vaihdella.

Paljon ajettua olet menossa katsomaan? Onko kone 2.0TC vai 2.0TS?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jiiällä kirjoitti:jotku 5w50set Mobilin litkut häipyvät koneesta hyvinkin nopeasti
Ne mitään ehjästä koneesta häivy, 317000 ajetulla tessulla ei tarvinnut kymppitonnin vaihtovälillä lisätä kyseistä mobilia ollenkaan kun vei vain 2/3 mittatikun merkkien välistä sillä matkalla.

winston wolf
Viestit: 30
Liittynyt: 16 Elo 2010, 20:38

Viesti Kirjoittaja winston wolf »

Eero kirjoitti:
winston wolf kirjoitti:kuuluuko 300000 ajetun Tessun "ominaisuuksiin" normaalisti suuri öljynkulutus?
Vuotaako öljyä vai polttaako sylintereissä?
ostin auton juuri, siirsin sen säilöön, enkä täten olen siihen vielä perusteellisesti kerennyt tutustua. Ensi kuussa täytyy käyttää autoa insinöörin arvioitavana, ja kunhan jossain vaiheessa siihen leiman saa, niin sitten suorittaa kunnollinen öljynvalvonta. Tällä hetkellä siellä on 5w50:stä, joka kyllä siirtomatkan aikana hupeni jonkun verran. Täytyy lyödä sinne jotain parempaa litkua :)

Pakosarjan laipan tienoilta se kyllä vuotaa. Sitä on hitsailtu tukkoon siitä, saapa nähdä täytyykö ostaa kokonaan uutta putkistoa siihen kohtaan..

Vastaa Viestiin