156:n jakopään hihnan vaihto.

Alfoista

Valvoja: Moderators

puke
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Huhti 2004, 03:00

156:n jakopään hihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja puke »

Olen uusi onnellinen Alfisti... vaihdossa meni Opeli ja tilalle tuli 156 2.0 TS -vm 99. No onhan tuo ollut jo vuodenpäivät. Vikoja on ollut sopivasti... airbagin merkkivalo, tyhjäkäynnin moottori, poikittaiset takatukivarret, käynnistyksen esto.. ym. Harmi vaan kun auton takuu juuri loppui.. (No niin loppui myös rahavirta Da:han ja AMilanoon :mrgreen: )

Autolla on ajettu 100 tkm ja nytten ajattelin vaihtaa siihen jakopään hihnan (edellinen hihna oli vaihdettu 50 tkm:ssä). Koska autossa ei ole enään takuuta, niin ajattelin vaihtaa sen itse. Tarvikkeet ajattelin hakea esim. Motonetistä. Tarvitaanko ko. operaatioon erkoistyökaluja ja mitä huomioitavaa pitää muistaa jakohihnan vaihdossa?

Itse olen ajatellu että hihnanvaihto onnistuisi "perinteisesti" merkkaussysteemillä vai onko kellään kokemusta? Hotakaisella varmasti on :-D

(kesä tulossa ja mutkaiset asfalttipätkät häämöttää jo silmissä)

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Hurja hemmo! Näin jossain nettisivulla remmin koukerot eri rissojen kautta...näytti ammattimiehen askareelta.
Älä tästä säikähdä, kuuntele muita (jos ovat asiantuntiijoita).

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ei se hihnatakuu lopu, vaikka auton takuu loppuisikin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kävin kipaisemassa GTV:hen Motonetistä hihnan ja rullat, hintaa tuli noin 130 neuroa. Kiristimen paketissa lukee SKF ja itse härpättimessä Made in Canada, lienee sama värkki kuin alkuperäisosa. Hihnaksi myivät Contitechin nyörin ja tukilaakeri oli tukevan oloinen Made in Italy -möltti, kyllä minä ainakin uskallan tuollaisia autoon laittaa.

Vaihtoon ryhtyessä tulikin sitten harmillinen takaisku; hihnakopassa oli tarra, joka kertoi hihnan vaihdetun 84tkm kohdalla eli 7tkm sitten. Pahus, en päässyt vielä nysväämään...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Jos ryhdyt operaatioon ja haluat tehdä monta alfistia onnelliseksi niin kirjoita työvaiheet ylös ja valokuvaa. Ne voi sitten lisätä tekniseen osioon. Tuskin se vaihto ylivoimainen työ on jos on hihnan ennenkin vaihtanut ja on oikeat välineet ja paikka. Itse olen sen verran tumpelo että jäisi tekemättä. Paitsi ehkä jos saat aikaiseksi ne ohjeet...
Ayrton Senna da Silva forever

puke
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja puke »

Hyvä idea. Lähinnä hihnan oikea kireys mietityttää... Uskoisin että itse hihnan vaihto on aika simppeli homma.. Kannattaakohan vesipumppu vaihtaa samalla. Autolla ajettu siis 100 tkm.

Uskoisin että jossain on jo kuvia hihnan vaihdosta, joten please tänne niitä jos löytyy..

Marcus
Viestit: 32
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 21:21
Paikkakunta: Berliini

Viesti Kirjoittaja Marcus »

EB spares englannissa myy tälläsiä nokkien lukitus apparaatteja
http://www.ebspares.co.uk/new23.htm

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Wile E. Coyote kirjoitti:Jos ryhdyt operaatioon ja haluat tehdä monta alfistia onnelliseksi niin kirjoita työvaiheet ylös..
Tuolla Ruotsin klubin palstalla oli juttua omatoimisesta hihnanvaihdosta ja siellä moni painotti näitten nokka-akselin lukitusjutskujen käyttöä. Olipa tällainen lyhyehkö työohjekin jos jotakuta kinnostaa - ruotsiksi tosin.

Det är också rätt så lätt. En massa skruvande som tar tid första gången. Men kort sagt så gör följande:
* Ställ motorn med första cylindern i övre dödpunktläget. (Instruktion ingår ofta med lås-brickorna)
* Skruva bort ventilkåpan. (inkl allt som är i vägen)
* Skruva på dom speciella kam-lås brickorna.
* Lyft bilen och skuva bort undre skyddskåpa till remmarna.
* Sänk bilen och skruva bort övre skyddskåpa till remmarna.
* Ta bort remmarna (kam och balans).
* Byt spänrullarna.
* Sätt dig nya remmarna.
* Skruva tillbaks skyddskåporna (övre o undre).
* Ta bort kam-lås brickorna.
* Skruva tillbaks ventilkåpa, osv.
* Klart.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mitähän nuo lukituspalat mahtavat maksaa ja onko joku moiset hankkinut?

Olisiko yhtään ajatusta hankkia tuollaiset yhteisiksi? Foorumilla lienee useampikin omatoimisesta vaihdosta kiinnostunut kaveri ja hihnanpiruahan saa olla vaihtamassa parin vuoden välein.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Lukitus paloja saa Snap-on myyjien kautta ainakin V6 koneisiin, uskoisin myös että TS:iin ja myös Muukkonen tietää paikan josta saa..hinta n 300 euroo twinspark kaluille

Yhden työkalutukkurin sivuilta löytyy kuvakin..nimee vaan nyt muista, joku linkkisivu Broman Groupin kautta.

Lisäys..tais olla TKP-TOOLS, mutta toi SNAP-ON on varmempi tieto...joku niiden autolla liikkuva myyjää vaan puhelimen päähän, tilaa kalut ja sopii treffit johonkin, sillai toimivat, eivätkä ainakaan minulle nirsoile myydä vaikken mitään firmaa edusta/omista.

SNAP-ON myyjä tampereella on Ahti Laine...
Viimeksi muokannut jiiässä, 07 Huhti 2004, 22:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ohjeet kuulostavat helpoilta - aika pienet kädet saa olla kun noin vain ruuvailee siinä rungon ja moottorin välissä. Työkalujen hankinnasta tulikin mieleeni, että pistin lähes kaksi vuotta sitten tilaukseen delta-auton kautta moottorin kannatin tuet (jottei tarvitse laudanpalasia käyttää kun ottaa vaihteiston irti) mutta ei ole rautoja vielä näkynyt.

300 euroa on aika kallis hinta.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla on lukituspalat ja kiristimen asennuslaite V6:seen. Makso jotain 250 euroo. :) Homma sinänsä ainakin v6:ssa on aikaa vievä mutta suht yksinkertainen. Ekan vaihdon tein ilman lukituspaloja merkkaamalla joka rattaaseen ja vanhaan hihnaan merkit. Sitten vaan hihna irti ja uuteen merkit samoilla hammasväleillä kun vanhassa niin homma toimi hyvin. Ainakin V6:sen kiristimessä on merkit oikeaan kiereyteen.

TS:ssä taitaa silti olla kaksi hihnaam jako ja tasapainoakselin. Käsittääkseni tasapainoakselin asento ei saa muuttua. Jos muuttuu niin kone käy epätasaisesti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Maunu kirjoitti:TS:ssä taitaa silti olla kaksi hihnaam jako ja tasapainoakselin.
Juu kaksilitraisissa on, pikkuveljistä on tuo tasapainoakseli karsittu veks.
- Epäkelpokeräilijä -

puke
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja puke »

Harmikseni en löydä mistään 2.0 ts:n moottorikuvaa, jossa näkyisi jakopäänhihna...

Kävin tänäään eräässä pienessä autohuoltamossa kysymässä hihnanvaihtoa niin käskivät mennä Motonetistä hakemaan osia ja tulemaan takaisin.... Virkamiestäkin hymyilytti, kun vielä lupasivat leiman antaa huoltokirjaan :wink: .

100 tkm:n huoltoonhan kuuluu vielä se surullisen kuuluisa tulppien vaihto.. Huoltamies antoi vielä tulppien hankinataan vinkin tilata ne suoraan Englannista... osoitteesta...http://www.spark-plugs.co.uk/

Hintaa tulpilla näyttää olevan tilattuna Suomeen 136 €. 100 tkm huollosta omilla osilla sisältäen jakohihnan vaihdon arvelivat veloittavan n 120 euroa.

Näin ollen hintaa työlle tulee:

Hihnat+kiristimet=150 €
tulpat=136 €
öljyt+suodatin=50 €
työ=120 €

Näin ollen selviäisin n. 450 erolla ja varovaisesti arvioituna vastaava työ osineen maksaisi merkkiliikkeessä n 1100-1200 euroa. Eli aika kova voitto jää liikkeeseen (huomioituna vielä se, että merkkiliikkeet saavat tukkureilataan varmasti edullisemmin osat kuin kuluttajat esim. Motonetistä)

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Ostaessani samanlaisen Alfan siinä oli kanssa jakopään hihnan vaihto edessä. Sain autoliikkeestä Autodatan ohjeet miten homma tehdään. Ohjeet ovat vaihe vaiheelta ja olettaisin että ne pitävät kutakuinkin paikkansa, tosin liike ei tehnyt työtä koska heiltä puuttui lukitustyökalut ja eivät olleet tehneet sitä ennen. Jos kiinnostaa, voi pistää ohjeet (word-muodossa) pm:nä.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Pitäppä nuo ohjeet palstalle vaikka sinne muiden teknisten ohjeiden joukkoon.
MP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

MP kirjoitti:Pitäppä nuo ohjeet palstalle vaikka sinne muiden teknisten ohjeiden joukkoon.
Täytyy siirtää ja kääntää suåmeksi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jiibee kirjoitti:Jos kiinnostaa, voi pistää ohjeet (word-muodossa) pm:nä.
Juu kiinnostaa, pistä ihmeessä!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
jiibee kirjoitti:Jos kiinnostaa, voi pistää ohjeet (word-muodossa) pm:nä.
Juu kiinnostaa, pistä ihmeessä!
Pistetään kunhan ehditään, on vaan pieniä teknisiä ongelmia.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Alfa155.com:n teknisessä osiossa oli juttua TS 16V imunokan ajoituksenmuunninremontista ja samassa tarinassa vaihdettiin myös hihnat. Luulisin, että artikkelista voisi olla hyötyä myös 156 TS:n jakohihnojen vaihtotyössä. Linkki:

http://www.alfa155.com/155/Technical/Ca ... riator.htm

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

"the earliest version cannot be replaced without replacing the inlet camshaft". Voi äly ja väläys mitä suunnittelua!

Kiinnostava artikkeli, ja vielä kiinnostavamman siitä teki tuo GGB Engineeringin noteeraus nokka-akseleiden lukituspaloille: 50 puntaa! Tuolla rahalla ne voisi jo ostaakin, mutta valitettavasti liikkeen sivut eivät näytä toimivan. Mahtaakohon itse putiikki olla vielä pystyssä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Firma näyttäisi olevan hengissä, www-osoite vain on vaihtunut:

http://www.ggbengineering.com

Lukituspaloja näyttää löytyvän (sähköisen tuoteluettelon valikossa kohta tools - timing) ja myös pääsivun kohdasta "new" löytyy aikamoinen nippu nokka-akselien lukituspaloja eri italiaanoihin. Hinnoista ei web-luettelossa näyttänyt olevan mainintaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu, tuollahan näkyy olevan vaikka mitä kilkettä. Jos nokka-akseleiden lukitsinpalikat maksavat tosiaan 50 punnan luokkaa niin ehkä muistakaan osista ei sitten riistetä ihan viimeisen päälle?
- Epäkelpokeräilijä -

puke
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja puke »

Näin tuli sitten jakopäänhihna vaihdettua. En sitten jaksanut liata omia sormiani vaikka hyvät ohjeet (kiitos palstalaiset :-D ) saivat sormeni syyhyämään..

Eli osat hommasin itse ja paja (Laaksten Oy, Helsingin Annankadulla) hoiti mallikkaasti loput. Olihan se vähän kallista tietysti... 160 euroo, sisältäen hihnojen +kiristimien+ohjureiden+vesipumpun+tulppien+ etujarrupalojen+öljyjen vaihdot :mrgreen:

Kaikkineen työlle ja osille tuli hintaa n. 680 euroa. Soitin huvikseni palstalla edulliseksi mainittuun korjaamoon Forssaan ja arvelivat, että heillä työ maksaisi n.1600 euroa. Tämä hinta ei tietenkään vielä sisältänyt vesipumppua...

Motonetistä saa kyllä osia, mutta ne pitää vaan tilata hyvissä ajoin... Apuhihnan kiristintä ei löytynyt motonetistä, mutta sekin lähti sopivasti tinkaamalla Deltasta :o

Aluksi vähän hirvitti, koska ko. korjaamo ei ollut aikaisemmin vaihtanut hihnoja 156:n, mutta ennakkoluuloton pätevä korjaaja ei epäillyt hetkeäkään hihnan vaihdon onnistumista....

Vaihtoivat muuten hihnan ilman kansikopan avaamista, joten lukituspalojen hommaaminen pelkästään hihnanvaihtoon lienee tarpeetonta.

Kysyin myös muilta korjaamoila (ei siis Alfa pajoilta) hihnan vaihtoa, mutta eivät suostuneet vaihtamaan, koska pelkäävät että tarvitsevat hienoja mittareita ja erikoistyökaluja jotta pystyisivät hihnan vaihtamaan.

Näin vaan tiedoksi, että ilman pankkilainaakin pystyy Alfan huollattamaan :wink:

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Juuri tätä me Alfa-omistajat kaipaamme. Näin kun saamme hommat hoitumaan laajemmaltikin Suomessa, niin mikäs meidän on ollessa.

Vrt. aloittamani topic http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2393

wabatus
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 21:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wabatus »

Onkos kukaan vaihtanut 156 v6 jakopään hihnaa itse pääkaupunki seudulta. Kyselin Milanon ja MKAH:n läpi hinta pyöri siellä 1000€ korvilla. Onkos mitään halvempia korjaamoita jotka vaihtaisivat kyseiseen autoon hihnan?.
waba

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

puke kirjoitti: Eli osat hommasin itse ja paja (Laaksten Oy, Helsingin Annankadulla) hoiti mallikkaasti loput. Olihan se vähän kallista tietysti... 160 euroo, sisältäen hihnojen +kiristimien+ohjureiden+vesipumpun+tulppien+ etujarrupalojen+öljyjen vaihdot :mrgreen:
Omasta 156 kaiketi pitäisi hihna vaihdattaa ja pohdinki nyt tätä. 6 vuotta viestistä, mutta mahtaakohan nykyään tämä olla kannattavaa?
Ostaa siis hihna itse ja vaihdatuttaa jossain ei-deltassa? Oma järki sanoo, että se on aika se ja sama ostaako sen itse vai korjaamon kautta. :roll:

Missä anyways kannattaisi Tampereen lähellä vaihtaa? Ei ole muun huollon tarvetta, sillä ne tehtiin tossa kuun vaihteessa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Lurppa kirjoitti:
puke kirjoitti: Eli osat hommasin itse ja paja (Laaksten Oy, Helsingin Annankadulla) hoiti mallikkaasti loput. Olihan se vähän kallista tietysti... 160 euroo, sisältäen hihnojen +kiristimien+ohjureiden+vesipumpun+tulppien+ etujarrupalojen+öljyjen vaihdot :mrgreen:
Omasta 156 kaiketi pitäisi hihna vaihdattaa ja pohdinki nyt tätä. 6 vuotta viestistä, mutta mahtaakohan nykyään tämä olla kannattavaa?
Ostaa siis hihna itse ja vaihdatuttaa jossain ei-deltassa? Oma järki sanoo, että se on aika se ja sama ostaako sen itse vai korjaamon kautta. :roll:

Missä anyways kannattaisi Tampereen lähellä vaihtaa? Ei ole muun huollon tarvetta, sillä ne tehtiin tossa kuun vaihteessa.
Siihen hihna remppahan kuuluu toki muutakin kuin se hihna ja hintaeroa voi tulla kaikkien himmeleiden hommaamisesta muualta useita kymmeniä euroja :wink:

www.heikka.fi on paikka mistä kannattaa ainakin kysellä osia.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

himmeleiden hommaamisesta muualta useita kymmeniä euroja
N. vuosi takaperin V6 jakopään kamat oli (muistaakseni, jossain pyöränlaakeri jutussa muistini ei ole osottautunut parhaaksi mahdolliseksi :oops: ) reilun satkun halvemmat kun ne tilasin briteistä. Kannnatta varmaan ainakin zekata päivän hinnat, voi siinä tuntipalkoille päästä...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Lurppa kirjoitti:Oma järki sanoo, että se on aika se ja sama ostaako sen itse vai korjaamon kautta.
Ei se ihan sama ole, nimittäin sillon kun osat tulevat korjaamon kautta on tällöin korjaamo niistä myös vastuussa. Jos osat ovat asiakkaan, korjaamolla ei ole vastuuta esim. jonkun rikkoutuessa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Jepa,ja voi hankalaa saada takuuseen mitään varaosan valmistajalta/myyjältä.
Tuli vaan mieleen,kun joku jamppa oli ostanut tulpat ja vaihtanut itse.
200km kuluttua tulpasta oli irronnut joku osanen rikkoen opeliksen(kilinä koneessa)
Jamppa otti eka yhteyttä myyjä liikkeeseen,ja sieltä annettiin boschin edustajan yhteystiedot,ja sieltä auto pyydettiin viemään boschin pajaan.
Lopputulos,tulppa väännetty boschin mukaan liian kireälle,vaikka jamppa väitti toisin.Siihen se homma kaatui,ja asianajajan mukaan ei kannattanut lähteä sotimaan vastaan :?
Tämä kuultu radiosta,kun jamppa soitti,ja kysyi "asiantuntijan" mielipidettä,että mitä kannattaa tehdä,niin vastaus oli sama kuin asianajajalla.

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Viikko sitten vaihdettu hihna hiluineen ja vesipumppu, koko show osineen 400e, tuskin olisivat Autokeskuksessa siihen rahaan tehneet.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Kysymys kuuluu missä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^ Olisi kanssa kiva tietää, että missä 400 eurolla koko homma. Tuollasesta hinnasta voisi jo pari kilometriä matkustaakin...

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ripa käytti Alfansa Kantolan Auto- ja MP-huollossa Hämeenlinnassa. Tiedän siellä käyneen useampiakin Alfoja huollossa, myös omani, ja aina on hommat hoitunut mallikkaasti, ainankin tavalliset tukivarsien ja jakopäiden vaihdot.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Tutun tuttu käytti auton kolarin jälkeen puskurin vaihdossa.
Maalauksesta: On täällä yks Puolalainen, se maalaa tosi hyvin paukkupullolla :crazyeyes:
Viikossa tuli ekat kuplat..
Eikös siellä ollut lehdessä mainos öljynvaihto (4 litraa) 79€ sis. ilmansuodattimen vaihtotyön, ei suodatinta.

Pitäisköhän kysyä mitä v6 maksaa työ, osat on jo tallissa.

dinza
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Touko 2007, 20:27
Paikkakunta: harjavalta

Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja dinza »

Homma on aivan rutiini työ, mutta kannattaa hankkia nokka-akselien lukituspalat.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Itsellä aikataulu ongelma vaihdon suhteen. Vain sunnuntai vapaa ja silloin lätkää ja nyrkkeilyä. Lisäksi pitäisi vaihtaa ulkona.
Mielellään varaa yhden kokonaisen päivän vaihtotyölle. Kiireellä palaa vain pinna.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Niin se vaan on, jos ei ole aikaa ei kannata edes alottaa.
Vanhan auton ruuvauksessa monesti tulee odottamattomia vaikeuksia.
(varsinkin jos ei ole varma mitä tekee)
Itsekin kohelsin kampparin apulaitehihnapyörän kanssa.

Paljonhan siinä säästää jos sen itse tekee, mut ei ole takuuta.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

beetta julia kirjoitti: Paljonhan siinä säästää jos sen itse tekee, mut ei ole takuuta.
Eikun se takuu pelaa tuossa aina - ellei jokukerta vielä saa itse kuntoon niin vie sitten taitavemmalle :mrgreen:

Mutta tosiaan jos on samassa opettelua niin kannattaa varata kunnolla aikaan eikä edes yrittää tehdä missään haamuajassa. Ja jos on epävarma niin vie sitten vaikka sinne korjaamoon sitten. Oon todennut että parempi kun ei aseta turhan tiukkoja aikatauluja niin pääsee hermot helpommalla ja mielenterveyskin säilyy paremmin :)

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

dinza kirjoitti:Homma on aivan rutiini työ, mutta kannattaa hankkia nokka-akselien lukituspalat.
Olen täysin samaa mieltä. Isäukon kanssa vaihdettiin kerran ilman paloja ja onnistuihan se, samalla vaihdetiin ajoituksen muunnin, hetki piti kyllä tosin raapia päätä. Siinä kohtaa tuli mieleen että olis ollu kova sana ne palat...

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

mulla tulee jakopään hihnan ja hilppeiden vaihto jossain tässä vaiheessa eteen. Käytän varmaan Soudplacessa ja laitan sit tännekin hintatietoja. Kerran olen jo siellä vaihdattanut edelliseen alfaan, mutta en muista hintaa. Muistikuva olis ettei ollu pahan hintainen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä tulee viimeistään ensivuonna ajankohtaseksi: 131tkm ajettu nyt, mutta vaihdettu viimeksi "joskus" (ei vieläkään siis tietoa aikasempien omistajien huoltotoimista. Oli mittarissa noin 118tkm ostohetkellä ja myyjä kovasti vakuutteli, että jakohipää olis hoidettu... Noh, eipä ole vielä levinnyt :D) ja kyllä aion kilpailuttaa koko lähitienoon paikat, käytännössä siis Järvenpään PHT-Speed, Mäkelän Kone (kyllä, kauhutarinat kuullut. Olishan se tavallaan jees jos rikkoisivat koko koneen, sitä vartenhan niillä siellä ne vakuutukset on, saispahan vähän enempi uutta osaa....), paikalliset puljut (jos joku ylipäänsä suostuu tekemään) nyt ainakin tulee käytyä läpi.
Kai sitä huvikseen voisi kysyä Telttasta, josko haluaisivat tehdä ja mihin hintaan :D

nicke
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Marras 2010, 07:06
Car(s): GT2000 Veloce ´75
159 SW 2.4Jtdm ´07
LR 110 Hcpu TD5 ´01

Viesti Kirjoittaja nicke »

Moro,

Onko Turun seudulla hyvää korjaamoa jakohihnan vaihtoon? Jos on kokemusta niin mitä olette joutuneet lystistä maksamaan?
Kyseessä ´04 JTS.

kiitos

nicke

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Olishan se tavallaan jees jos rikkoisivat koko koneen, sitä vartenhan niillä siellä ne vakuutukset on, saispahan vähän enempi uutta osaa....),
Niin, eipä ole omakohtaista kokemusta mutta hipinä kuitenkin että noin se käy vain elokuvissa....??

Käytännösssä kait esim. sun tiedoissa näkyvän reilun kymmenvuotiaan auton tapauksessa tuskin ihan pelkästään omaan piikkiin laittaisivat uutta osaa vaikka hihna porsisikin.. käsitykseni mukaan asia nähdään niin että saat parempaa palikkaa tilalle ja joudut maksamaan siitä että saat käytetyn tilalle käyttämätöntä osaa. Ja nuo palikat hinnoitellaan bruttohinnoilla...

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

nicke kirjoitti:Moro,

Onko Turun seudulla hyvää korjaamoa jakohihnan vaihtoon? Jos on kokemusta niin mitä olette joutuneet lystistä maksamaan?
Kyseessä ´04 JTS.

kiitos

nicke
Raision Autolife on paljon kehuttu tälläkin foorumilla. 650€ kaikkineen maksoin, myös vesipumppu ja ajoituksenmuunnin. Ilman muunninta varmaan 450-500 8)
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Finest kirjoitti:^Kysymys kuuluu missä?
Juu, onneks Keltsi vastasi jo puolestani, sorry itse en ollut huomannut koko kyssäriä eli kyse ei ollut mistään vinoilusta. Tosiaan homma hoitui ihan mallikkaasti, auto aamulla Kantolaan ja työpäivän päätteeksi kotiin ja hinta oli todellakin noin kuin mainitsin.

nicke
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Marras 2010, 07:06
Car(s): GT2000 Veloce ´75
159 SW 2.4Jtdm ´07
LR 110 Hcpu TD5 ´01

Viesti Kirjoittaja nicke »

Sain juuri Turun DA:sta vastauksen tarjouspyyntööni..

100tkm huolto--ovh 508€, Sinulle erikoishinta -15%-->430€

Raitisilmasuodatin vaihto-- 87€

Jakohihnan vaihto osineen ( ei selviä mitä sisältää) --799€

Melko arvokasta, varsinkin toi 100tkm huolto, jos se sisältää tulppien vaihdon ja yleis tarkastuksen..

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

nicke kirjoitti: Melko arvokasta, varsinkin toi 100tkm huolto, jos se sisältää tulppien vaihdon ja yleis tarkastuksen..
Eikös ne pelkät tulpat maksanut tuolla aikanaan jotain 300 €?

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Nokian autotalossa pelkkä hihnan vaihto on 550e... :F
Jos tuolta Kantolan Auto- ja MP-huollosta saa hihnan + vesipumpun vaihdon 400e niin voisi melkein ajellakin sinne huoltoon. :-D

Vastaa Viestiin