Alfan mystisiä sähkövikoja topic.
Valvoja: Moderators
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
'03 boselifti tietää parkit ja tuntee jarruvalon ainaskin. Lyhkäsistä ei polttele - nehän ny huomaa vaikka liikennevaloissa.
Ja jottei vedetä ihan OT:ksi niin tänä aamuna ei startatessa syttyny takasumuvalot vaan oikeanpuoleinen takasisävalo. Mukavaa vaihtelua joskaan ei niin mystistä.
Ja jottei vedetä ihan OT:ksi niin tänä aamuna ei startatessa syttyny takasumuvalot vaan oikeanpuoleinen takasisävalo. Mukavaa vaihtelua joskaan ei niin mystistä.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Sori en huomannut mainita, että kaikki polttimot on oikeaa kokoa, ainakin käsittääkseni. Eli parkit on H6W:t. Muut polttimothan tuossa taitaa aika ollakin ihan perus kamaa, eikä väärät sovi paikalleen edes? Hapettumaa oli rekisterikilven valoliittimissä ja nekin tuli puhdistettua. Mittariakin tullut pyöritettyä kädessä ja empä siitä mitään vikaa havainnut.
Oliskin ollut tuosta kiinni, mutta 5W polttimot tuli laitettua, kun niitä räpläsin.
Liittyisköhän nuo "automaattiset" takasumuvalot jollakin tapaa aiheeseen? Eli välillä takasumarit menee päälle, kun auton käynnistää. Tämähän on vissiin kyllä enemmänkin yleinen ominaisuus kuin vika
Pitänee käydä nuo takaluukun johtosarjat läpi tuosta taitoksesta, jos sieltä löytyisi nirhaumaa tms.
Liittyisköhän nuo "automaattiset" takasumuvalot jollakin tapaa aiheeseen? Eli välillä takasumarit menee päälle, kun auton käynnistää. Tämähän on vissiin kyllä enemmänkin yleinen ominaisuus kuin vika

Pitänee käydä nuo takaluukun johtosarjat läpi tuosta taitoksesta, jos sieltä löytyisi nirhaumaa tms.
Joulukuusi
Osaisiko joku tosiaan neuvoa kun nyt palaa 24h mittaristossa öljyvalo, akun valo,km-näytön taustavalo, sekä infonäytön ylärivin reunoissa punainen ja keltainen valo.
Nämä siis eivät sammu vaikka sammuttaa virrat ja ottaa avaimen lukosta. Pitkällä rämppäyksellä virtalukon kanssa valot saa sammumaan mutta hetken päästä menee taas itsestään päälle.
Yrittääkö auto siis kertoa jotain vai onko jossain liittimissä häikkää?
Ja kaukokeskuslukitus lopetti toimintansa samaan aikaan. Onko syy vai seuraus?
Neuvot olis tarpeen jos sellaisia löytyy...
Nämä siis eivät sammu vaikka sammuttaa virrat ja ottaa avaimen lukosta. Pitkällä rämppäyksellä virtalukon kanssa valot saa sammumaan mutta hetken päästä menee taas itsestään päälle.
Yrittääkö auto siis kertoa jotain vai onko jossain liittimissä häikkää?
Ja kaukokeskuslukitus lopetti toimintansa samaan aikaan. Onko syy vai seuraus?
Neuvot olis tarpeen jos sellaisia löytyy...
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vaihdoin toisen rekisterikilven valon 3wattiseksi kun Autosähköstä olivat 5w loppuneet.A Bart kirjoitti:Yleensähän se kömmähdys tulee rekisterikilven valoista.
Sinne kun sopii 3w ja 5w lamput ja 3w sytyttää vikamonitorissa valon, 5w pikkuhiljaa polttaa muovikannan ruskeaksi korpuksi.
Vikavalo sammui, pimeällä voi huomata eron valaistuksessa jos tietää katsoa.
Tulipa koitettua sitten noita 3W polttimoitakin^ ei vaikutusta, mutta mutta... Rekisterikilven valojen johdoissa läheltä polttimoa löytyi ryöstäjät molemmin puolin. Ei liene alkuperisenä 3M ryöstäjiä johtosarjoissa.
Veikkaisin siis, että rekisterikilven valot on jossain vaiheessa pimentyneet ja vian "korjaamiseksi" niille on tuotu virrat parkeilta.
Ei liene kumma, että merkkivalo loimottaa taululla, kun parkeilla on kahdet polttimot ja kilven valoja ei ole lainkaan.
Vai onko jollakulla parempaa veikkausta mitä nuo ryöstäjät tuolla tekee? Paikkahan on mukavan ahdas eikä kykene seuraamaan ihan helpolla, että mihin ryöstäjältä lähtevä johto menee. Pääseekö noihin kilven valojen johtoihin jotenkin peräkontin puolelta käsiksi? Tai auton alta takapuskurin välistä?
EDIT: Veikkaukseni meni mehtään. Ryöstäjät onkin laitettu kilven valojen väliin. Toinen kilven valo on luultavasti siis pimeä ja nyt toinen ruokkii kumpaakin. Lienee myös syyllinen merkkivalon syttymiseen. Tarkastan asian poistamalla ryöstäjän, kunhan vähän nuo näpit lämpeis.
Mistähän nuo valojen johdot mahtaa kulkea? Jotakin todennäköistä paikkaa mistä johto olisi mennyt poikki/vaurioitunut?
EDIT2: Oikeanpuoleiselle kilven valolle ei tule virtoja. Vielä kun löytyisi minne virtanen hukkuu. Peräkontin puolelta ei vikaa havaittu ja seuraavana johtosarja sukeltaakin takapenkin alle ja luultavasti menee kynnystä pitkin eteen? Seuraavana metsästämään kojelaudan alle, josko sieltä löytyisi tuon pinkki/valkoraidallisen johdon toinen pää.
Veikkaisin siis, että rekisterikilven valot on jossain vaiheessa pimentyneet ja vian "korjaamiseksi" niille on tuotu virrat parkeilta.

Vai onko jollakulla parempaa veikkausta mitä nuo ryöstäjät tuolla tekee? Paikkahan on mukavan ahdas eikä kykene seuraamaan ihan helpolla, että mihin ryöstäjältä lähtevä johto menee. Pääseekö noihin kilven valojen johtoihin jotenkin peräkontin puolelta käsiksi? Tai auton alta takapuskurin välistä?
EDIT: Veikkaukseni meni mehtään. Ryöstäjät onkin laitettu kilven valojen väliin. Toinen kilven valo on luultavasti siis pimeä ja nyt toinen ruokkii kumpaakin. Lienee myös syyllinen merkkivalon syttymiseen. Tarkastan asian poistamalla ryöstäjän, kunhan vähän nuo näpit lämpeis.
Mistähän nuo valojen johdot mahtaa kulkea? Jotakin todennäköistä paikkaa mistä johto olisi mennyt poikki/vaurioitunut?
EDIT2: Oikeanpuoleiselle kilven valolle ei tule virtoja. Vielä kun löytyisi minne virtanen hukkuu. Peräkontin puolelta ei vikaa havaittu ja seuraavana johtosarja sukeltaakin takapenkin alle ja luultavasti menee kynnystä pitkin eteen? Seuraavana metsästämään kojelaudan alle, josko sieltä löytyisi tuon pinkki/valkoraidallisen johdon toinen pää.
Kyllä se vaan uskottava on, kun toinen rekisterikilven valo ei pala, niin vika on kierrolukumittarissa.
Näin se luigi taas yllätti. Kassotaan josko tuo mittari paljastaisi mikä vian aiheuttaa...
Lisätään tähän nyt vielä muillekin tiedoksi, että vian aiheuttaa kaksi kanavainen High Side Driver (VND810M), josta toinen kanava mykkä. Ja DataSheet löytyy täältä, jos jotakuta kiinnostaa.
*Edit: Vika korjattu juottamalla ko. osa uudelleen paikalleen. Oli ilmeisesti huono liitos jossakin kohden, vaikkei silmä tai mittari sitä huomannutkaan. Riitti kuitenkin laukaisemaan piirin suojauksen ja sammutti toisen kanavan.

Lisätään tähän nyt vielä muillekin tiedoksi, että vian aiheuttaa kaksi kanavainen High Side Driver (VND810M), josta toinen kanava mykkä. Ja DataSheet löytyy täältä, jos jotakuta kiinnostaa.

*Edit: Vika korjattu juottamalla ko. osa uudelleen paikalleen. Oli ilmeisesti huono liitos jossakin kohden, vaikkei silmä tai mittari sitä huomannutkaan. Riitti kuitenkin laukaisemaan piirin suojauksen ja sammutti toisen kanavan.
Valot
Oli tainnut olla kosteutta vaan jossain. Meni sulake ja vaihdoin sen ja nyt näyttää taas Alfonso toimivan. Kaukokeskus ei vaan toimi mutta taitaa olla paristo vaan loppu.
Saa nähdä vilkkuuko valoja taas jatkossa. Toivottavasti ei vaikka joulu onkin tulossa.
Saa nähdä vilkkuuko valoja taas jatkossa. Toivottavasti ei vaikka joulu onkin tulossa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Kyllä tuo minulla on tähän mennessä ilmoitellut jo rekisterikilven, molempien etuparkkien ja takajarruvalon kärähtämiset.Tiige kirjoitti: Uskaltaisin väittää että tuo palaneiden polttimoiden merkkivalon ei kuulu toimiakkaan kuin parkeista. Näin ainakin vanhemmissa alfoissa(ja mitäs sitä hyvää muuttamaan). Joku 156 omistaja voi vielä vahvistaa tämän.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Tässä vähän mystiikkaa elämään. Täällä kun tuntuu monella aiheuttavan kosteus ongelmia, niin täälläpäs siitä on korjaukseksi!
Auto hommattiin siis uhm, olikohan helmikuussa. Joka tapauksessa alusta asti ongelmia oli jo vähän, mutta en niitä nyt erottele sen jälkeen ilmenneiden ongelmien puolelta. Alimpana sitten ne, mitä on saatu toimimaan ja... miten
Alkutila:
1) Takalasinlämmitin ei toiminut
2) Puhaltimen 4.asento ei toiminut (ei ole ilmastointia)
3) Hansikaslokeron valo palaa aina, kun autossa on virrat päällä
4) Takana kummankaan puolen lukuvalo ei toiminut, milloinkaan
5) Osa mittariston taustavaloista pimeänä (keskikonsolissa toimii lämmityksensäädön valo aina joskus, lisää alempana. Lisäksi ainoastaan kellon (...) taustavalo toimii, toki varotusvalot bensamittarissa ja lämmöissä toimii normaalisti)
6) Puhaltimen suuntaus ei toimi lainkaan. Jumittunut ikkunoille - onko tämä nyt se "ala-asento", mihin läppä voi jämähtää jumiin, jos siitä on kyse?
7) Kuskin ikkunan avaus/sulkemismekanismi lomailee toisinaan - ikkuna kyllä aukeaa aina ja ihan kiltisti, mutta kiinnisaaminen onkin sitten ihan eri juttu =) Ongelma ilmaantui syksyllä ensimmäisten viilenevien öiden jälkeen ensimmäisen kerran.
Miten vika korjattu tai korjaantunut:
1) Takalasinlämmitin toimii, JOS: sammuttaa ajovalot ja erittäin nopeasti painaa lämmittimen nappia.
Mikäli ei auta, laittaa sisäilmankierron päälle ja pois ja sitten välittömästi painaa nappia - lähtee päälle ja pysyykin päällä, teki mitä teki. Lisähuomiona on se, että ajovalot pois päältä kojelaudassa ei saa palaa yhtäkään valoa, jotta lasinlämmittimen nappi suostuu toimimaan. Sisäilmankiertonäppäin sammuttanee kaikki valot hetkeksi, jolloinka lämmittimen saa päälle
Vaikuttaa siis maadoitusongelmalta, minkä sijainnista en osaa sanoa yhtään mitään. Lämmittimen kun saa päälle, voi ajovalot huoletta laittaa takaisin päälle ja lämmitin pysyy päällä - itseasiassa yleisesti se nappi lakkaa toimimasta kokonaan sen jälkeen kun lämmitin pistetään päälle, vaikka se sammuukin itseksiään sitten jossain vaiheessa kun ikkuna on jo sula/kuiva.
2) Puhaltimen 4-asento alkoi toimimaan kesän ensimmäisinä oikeasti kosteilla hetkillä. Aluksi satunnaisesti ja vain 3.5-asennossa (eli kolmosen ja nelosen puolivälissä). Nyt toimii täysin normaalisti säällä kuin säällä.
4) Takapenkkien lukuvalot alkoivat toimimaan mystisesti ilman mitään selitystä, huomasin vahingossa sen toimivan kun liukkaalla takapenkiltä kauppakassia nostaessani nappasin tukea lähimmästä mahdollisesta paikasta - eli lampusta - ja se syttyikin
Nyt toimii molemmat - sen sijaan edestä pelkääjän puolen kattovalo on pimahtanut lopullisesti.
5) Mittariston valot toimivat hyvin mielenkiintoisesti. Ne toimivat, normaalisti - etenkin jos on ajovalot päällä, mutta joskus muulloinkin, kuten tuossa äsken mainitsinkin noista kojelaudan valoista lasilämmitintä käytettäessä. Sen sijaan ne on tuntuvasti himmenneet kesästä, tai ainakin siltä vaikuttaa.
Lisäksi autossa on ollut ainakin yksi, loogisen mystinen vika: ABS:t ei olleet hereillä kesän jäljiltä. Itse lukkiutumattomat toimi mainiosti kun tuli ekat syysliukkaat tuossa kuukausi tms. takaperin, mutta palautetta ei tullut polkimelle - äänestä kuuli, että lukittuvat pyörät lähtivät uudestaan pyörimään ja auton liikkeistä tunti sen. Koko homma tuntui jotenkin kankealta ja heittelehtivältä.
Toisella kertaa (hassua kyllä, sama paikka lähes samassa tilanteessa) tuntui jo vakaammalta ja hieman poljinkin alkoi tärähtelemään.
Kolmannella kertaa joutui tekemään tosissaan jarrutuksen ja alussa ei tapahtunut polkimen päässä mitään, mutta lyhyen hetken (koko ajan ABS varmasti toiminnassa peilijäällä, ei mennyt lukkoon) päästä alkoikin potkimaan ihan olan takaa. Viimeksi kun oli kunnon jäätä parkkipaikalla viikko sitten, kokeilin huvikseni 20kmh vauhdissa polkasta jarrua pohjaan ja aivan kiltisti potkii jo.
Ilmeisesti siis ihan normaalia, että menee absit "jumiin" kun niitä ei tarvitse?
Sama koskee varmasti myös ALB:tä, mikä tuossa autossa katsastuslappusen mukaan olisi... Pitää ennen katsastusta vetreyttää sekin, ettei hylsyä tule siitä...
Auto hommattiin siis uhm, olikohan helmikuussa. Joka tapauksessa alusta asti ongelmia oli jo vähän, mutta en niitä nyt erottele sen jälkeen ilmenneiden ongelmien puolelta. Alimpana sitten ne, mitä on saatu toimimaan ja... miten

Alkutila:
1) Takalasinlämmitin ei toiminut
2) Puhaltimen 4.asento ei toiminut (ei ole ilmastointia)
3) Hansikaslokeron valo palaa aina, kun autossa on virrat päällä
4) Takana kummankaan puolen lukuvalo ei toiminut, milloinkaan
5) Osa mittariston taustavaloista pimeänä (keskikonsolissa toimii lämmityksensäädön valo aina joskus, lisää alempana. Lisäksi ainoastaan kellon (...) taustavalo toimii, toki varotusvalot bensamittarissa ja lämmöissä toimii normaalisti)
6) Puhaltimen suuntaus ei toimi lainkaan. Jumittunut ikkunoille - onko tämä nyt se "ala-asento", mihin läppä voi jämähtää jumiin, jos siitä on kyse?
7) Kuskin ikkunan avaus/sulkemismekanismi lomailee toisinaan - ikkuna kyllä aukeaa aina ja ihan kiltisti, mutta kiinnisaaminen onkin sitten ihan eri juttu =) Ongelma ilmaantui syksyllä ensimmäisten viilenevien öiden jälkeen ensimmäisen kerran.
Miten vika korjattu tai korjaantunut:
1) Takalasinlämmitin toimii, JOS: sammuttaa ajovalot ja erittäin nopeasti painaa lämmittimen nappia.
Mikäli ei auta, laittaa sisäilmankierron päälle ja pois ja sitten välittömästi painaa nappia - lähtee päälle ja pysyykin päällä, teki mitä teki. Lisähuomiona on se, että ajovalot pois päältä kojelaudassa ei saa palaa yhtäkään valoa, jotta lasinlämmittimen nappi suostuu toimimaan. Sisäilmankiertonäppäin sammuttanee kaikki valot hetkeksi, jolloinka lämmittimen saa päälle

Vaikuttaa siis maadoitusongelmalta, minkä sijainnista en osaa sanoa yhtään mitään. Lämmittimen kun saa päälle, voi ajovalot huoletta laittaa takaisin päälle ja lämmitin pysyy päällä - itseasiassa yleisesti se nappi lakkaa toimimasta kokonaan sen jälkeen kun lämmitin pistetään päälle, vaikka se sammuukin itseksiään sitten jossain vaiheessa kun ikkuna on jo sula/kuiva.
2) Puhaltimen 4-asento alkoi toimimaan kesän ensimmäisinä oikeasti kosteilla hetkillä. Aluksi satunnaisesti ja vain 3.5-asennossa (eli kolmosen ja nelosen puolivälissä). Nyt toimii täysin normaalisti säällä kuin säällä.
4) Takapenkkien lukuvalot alkoivat toimimaan mystisesti ilman mitään selitystä, huomasin vahingossa sen toimivan kun liukkaalla takapenkiltä kauppakassia nostaessani nappasin tukea lähimmästä mahdollisesta paikasta - eli lampusta - ja se syttyikin

5) Mittariston valot toimivat hyvin mielenkiintoisesti. Ne toimivat, normaalisti - etenkin jos on ajovalot päällä, mutta joskus muulloinkin, kuten tuossa äsken mainitsinkin noista kojelaudan valoista lasilämmitintä käytettäessä. Sen sijaan ne on tuntuvasti himmenneet kesästä, tai ainakin siltä vaikuttaa.
Lisäksi autossa on ollut ainakin yksi, loogisen mystinen vika: ABS:t ei olleet hereillä kesän jäljiltä. Itse lukkiutumattomat toimi mainiosti kun tuli ekat syysliukkaat tuossa kuukausi tms. takaperin, mutta palautetta ei tullut polkimelle - äänestä kuuli, että lukittuvat pyörät lähtivät uudestaan pyörimään ja auton liikkeistä tunti sen. Koko homma tuntui jotenkin kankealta ja heittelehtivältä.
Toisella kertaa (hassua kyllä, sama paikka lähes samassa tilanteessa) tuntui jo vakaammalta ja hieman poljinkin alkoi tärähtelemään.
Kolmannella kertaa joutui tekemään tosissaan jarrutuksen ja alussa ei tapahtunut polkimen päässä mitään, mutta lyhyen hetken (koko ajan ABS varmasti toiminnassa peilijäällä, ei mennyt lukkoon) päästä alkoikin potkimaan ihan olan takaa. Viimeksi kun oli kunnon jäätä parkkipaikalla viikko sitten, kokeilin huvikseni 20kmh vauhdissa polkasta jarrua pohjaan ja aivan kiltisti potkii jo.
Ilmeisesti siis ihan normaalia, että menee absit "jumiin" kun niitä ei tarvitse?

- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
6 ja 7 ei varsinaisesti ole mitään sähkövikoja. Tuo ilmansuuntauksen läppä vanhemmissa säätyy vissiin ihan vaijerilla. Eli vaijeri irti/jumissa.
Ikkunannostimen vaijereista kuivaa rasvat ja käytön puutteesta vetää jumiin. Uusilla rasvoilla ja käytöllä pitäs lähtee rullailemaan.
Hanskalokeron valosta on vaan se katkaisin rikki. Tappi poikki/jumissa?
Ikkunannostimen vaijereista kuivaa rasvat ja käytön puutteesta vetää jumiin. Uusilla rasvoilla ja käytöllä pitäs lähtee rullailemaan.
Hanskalokeron valosta on vaan se katkaisin rikki. Tappi poikki/jumissa?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
no se hanskalokeron valon saa sammumaan jos painaa luukun oiketa reunaa, eli tappi vooipi olla vähän lyhentynyt. Mites toi ikkunakin, sähköset on ja käyttöä on ihan kivasti... Ja joku sanoi tosta lämmönohjausläpästä, että sekin olisi sähköinen jo ainakin 99-mallissa, että miten on? Eikö lämmönsäätökin olis vaijerilla jos tuokin - se meinaan on sähköinen viiveestä päätellen...Jalamari kirjoitti:6 ja 7 ei varsinaisesti ole mitään sähkövikoja. Tuo ilmansuuntauksen läppä vanhemmissa säätyy vissiin ihan vaijerilla. Eli vaijeri irti/jumissa.
Ikkunannostimen vaijereista kuivaa rasvat ja käytön puutteesta vetää jumiin. Uusilla rasvoilla ja käytöllä pitäs lähtee rullailemaan.
Hanskalokeron valosta on vaan se katkaisin rikki. Tappi poikki/jumissa?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Tälläinenkin mielenkiintoinen tapaus sattui että laitoin alfan töihin mennessä tolpan nokkaan ja painoin säätimestä ovet lukkoon mutta eipäs vaan ovet menneet lukkoon,vain hälytin meni päälle.No asiaa tietenkin tutkimaan ja keskuslukko täysin jumissa,ei sanonut mitään vaikka kuinka ränkkäsi sisältä ja säätimestä.Tovin ihmettelyn jälkeen nykäisin johdon pois tolpasta ja kokeilin säätimestä ja hallelujaa kaikki toimi normaalisti.Toista kertaa ei ole sattunut,oliko sattumaa vai yhteydessä jotenkin lämpötolppaan en tiedä...
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Laitetaan sitten listalle 159:stä joku mystinen ABS/EBD/VDC plus kaikki muut jarruvärkkeihin liittyvät laitteet joista mittaritaulu ilmoittelee satunnaisesti, että joku on vialla. Vian taikka ominaisuuden ilmaantuessa ajotietokone alkaa luettelemaan noita em. lyhenteitä tyyliin "abs system not available" jne. Samalla mittaristoon syttyy keltainen ABS valo ja luistoneston valo palamaan.
Onko kohtalotovereita?
Vikakoodia en saanut luettua, koska ainakaan tuo fiatecuscan ilmoitti ettei ABS systeemissä ole muistissa yhtään vikakoodia. Varoitukset yleensä häviää kun sammuttaa auton. Kai se tarttee viedä huoltoon... olis vaan kiva edes saada joku mahdollinen arvaus siitä mikä tuota aiheuttaa. Huollon meininki on kuitenkin se, että vaihdetaan yksi osa ja katsotaan auttoiko (eli monta käyntiä pajalle).
Pihassa oleva Audi A4 on kyllä esitellyt samankaltaisia oireita hyvinkin usein, mutta kun sattuu olemaan työsuhdeauto niin ei paljon haittaa. Vaihtakoot siihen vaikka jokaisen osan yksi kerrallaan kun ei tartte itse maksaa. Alfa on taasen ihan oma niin ei millään viitsisi tehdä turhia korjaamoretkiä.
Onkohan minun kaunis italiaano saanut jonku saksalaisen jarruklamydian kun on niin samanlaisia oireita
EDIT: Löytyhän se vikakoodikin kun sain läppärin kiinni autoon silloin kun mittaristossa paloi varoitusvalot. Oikean etupyörän nopeusanturia ilmoitteli viaksi. Mahtaa olla joku liitinvika kun niin sattumanvaraisesti varoittelee viasta?
Mikähän noita antureita vaivaa? Audista noita vastaavia mokkuloita on mennyt neljä kappaletta vaihtoon viimeisen puolen vuoden sisällä. Siinä on tosin jäänyt ABS varoitusvalo palamaan pysyvästi. 159 tuntuu unohtavan vian aina kun laittaa virrat pois ja sen jälkeen ABSit saattaa pelata useamman reissun ihan normaalisti.
Onko kohtalotovereita?
Vikakoodia en saanut luettua, koska ainakaan tuo fiatecuscan ilmoitti ettei ABS systeemissä ole muistissa yhtään vikakoodia. Varoitukset yleensä häviää kun sammuttaa auton. Kai se tarttee viedä huoltoon... olis vaan kiva edes saada joku mahdollinen arvaus siitä mikä tuota aiheuttaa. Huollon meininki on kuitenkin se, että vaihdetaan yksi osa ja katsotaan auttoiko (eli monta käyntiä pajalle).
Pihassa oleva Audi A4 on kyllä esitellyt samankaltaisia oireita hyvinkin usein, mutta kun sattuu olemaan työsuhdeauto niin ei paljon haittaa. Vaihtakoot siihen vaikka jokaisen osan yksi kerrallaan kun ei tartte itse maksaa. Alfa on taasen ihan oma niin ei millään viitsisi tehdä turhia korjaamoretkiä.
Onkohan minun kaunis italiaano saanut jonku saksalaisen jarruklamydian kun on niin samanlaisia oireita

EDIT: Löytyhän se vikakoodikin kun sain läppärin kiinni autoon silloin kun mittaristossa paloi varoitusvalot. Oikean etupyörän nopeusanturia ilmoitteli viaksi. Mahtaa olla joku liitinvika kun niin sattumanvaraisesti varoittelee viasta?
Mikähän noita antureita vaivaa? Audista noita vastaavia mokkuloita on mennyt neljä kappaletta vaihtoon viimeisen puolen vuoden sisällä. Siinä on tosin jäänyt ABS varoitusvalo palamaan pysyvästi. 159 tuntuu unohtavan vian aina kun laittaa virrat pois ja sen jälkeen ABSit saattaa pelata useamman reissun ihan normaalisti.
Viimeksi muokannut Vainio, 19 Marras 2010, 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Tuo ABS-vikavalo on tutun kuuloinen ongelma, hmm, oliskohan Saabista? Siinä auttoi ihan vaan antureiden putsaus + nesteiden vaihto ja ilmaus. Ei tietoa ole, mikä noista oli lopullinen aiheuttaja, mutta se keneltä kuulin puheli, että uskoi syynä olleen ihan vaan ilmakuplat. En tiedä miten tuo on toteutettu tuossa, niin en osaa sanoa.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Tässä parin päivän ajan 164 väläytellyt mittaristossa varoitusvaloja jotka ilmaisevat jarrupalojen loppuun kulumisesta ja eilen nuo kaksi merkkivaloa jäivät sitten lopullisesti palamaan. No, illalla tallilla keula ilmaan ja ihmettelemään...
Ilmeisesti nuo tarkkailevat vain etujarrupalojen kulumista, kuitenkin jokaisessa etupalassa on pintaa reilusti jäljellä. Lisää ihmetystä herätti, kun huomasin noiden johtojen olevan poikki molemmin puolin
Olisihan noi mukava saada sammumaan, kun pitäisi kohta mennä leimalle. Pitää tutkailla tarkemmin sitten talvirenkaiden vaihdon yhteydessä...
Ilmeisesti nuo tarkkailevat vain etujarrupalojen kulumista, kuitenkin jokaisessa etupalassa on pintaa reilusti jäljellä. Lisää ihmetystä herätti, kun huomasin noiden johtojen olevan poikki molemmin puolin

Olisihan noi mukava saada sammumaan, kun pitäisi kohta mennä leimalle. Pitää tutkailla tarkemmin sitten talvirenkaiden vaihdon yhteydessä...
"No smoke => no power => no hope"
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Nyt pakkasten tultua on huomattu pari hassua juttua - en nyt mystisiksi sanoisi, mutta...
1) Hanttarin ajovalo syttyy välillä viiveellä, jos auto on kylmä.
2) Pyyhkijät ei toimi automaattisesti (eli siis vipu ylös-asennosta kun palautuu, pyyhkijät pysähtyy heti) ennen kuin sisätilat on lämmennyt. Sama taitanee koskea eri nopeusasetuksia - en ole kokeillut.
3) Toisinaan sisäilmankierrätys menee itsekseen päälle - ja jumahtaa siihen (läppä kohmeessa?), ellei käy tuuria ja se aukene. Äänestä kuulee onko kiinni vai auki =P
1) Hanttarin ajovalo syttyy välillä viiveellä, jos auto on kylmä.
2) Pyyhkijät ei toimi automaattisesti (eli siis vipu ylös-asennosta kun palautuu, pyyhkijät pysähtyy heti) ennen kuin sisätilat on lämmennyt. Sama taitanee koskea eri nopeusasetuksia - en ole kokeillut.
3) Toisinaan sisäilmankierrätys menee itsekseen päälle - ja jumahtaa siihen (läppä kohmeessa?), ellei käy tuuria ja se aukene. Äänestä kuulee onko kiinni vai auki =P
Re: Joulukuusi
Ei kenelläkään olis villiä arvausta minkä takia voi infovaloja, infonäyttö ja esim. bensavalo palaa jos ei avainta edes ole virtalukossa?
Miten on mahdollista jos avainta ei edes ole käyttänyt lukossa?
Jossain nyt joku häikkä mikä aiheuttaa jatkuvasti sulakkeiden palamista. En netistä löydä mitään apua niin kohta pitää kai viedä liikkeeseen...?
Sulake 12 palaa koko ajan ja sulake 13 välillä. Sitten ku sulake 12 on palaneena niin valoja ei pala kojelaudassa.
Mutta vaikka soittimen liitännöissä olisikin jotain häikkää mikä polttaa sulaketta 12, niin voiko se muka aiheuttaa infovalojen palamisen koko kojelaudassa ilman avainta virtalukossa?

Miten on mahdollista jos avainta ei edes ole käyttänyt lukossa?
Jossain nyt joku häikkä mikä aiheuttaa jatkuvasti sulakkeiden palamista. En netistä löydä mitään apua niin kohta pitää kai viedä liikkeeseen...?
Sulake 12 palaa koko ajan ja sulake 13 välillä. Sitten ku sulake 12 on palaneena niin valoja ei pala kojelaudassa.
Mutta vaikka soittimen liitännöissä olisikin jotain häikkää mikä polttaa sulaketta 12, niin voiko se muka aiheuttaa infovalojen palamisen koko kojelaudassa ilman avainta virtalukossa?

Oiva kirjoitti:Osaisiko joku tosiaan neuvoa kun nyt palaa 24h mittaristossa öljyvalo, akun valo,km-näytön taustavalo, sekä infonäytön ylärivin reunoissa punainen ja keltainen valo.
Nämä siis eivät sammu vaikka sammuttaa virrat ja ottaa avaimen lukosta. Pitkällä rämppäyksellä virtalukon kanssa valot saa sammumaan mutta hetken päästä menee taas itsestään päälle.
Yrittääkö auto siis kertoa jotain vai onko jossain liittimissä häikkää?
Ja kaukokeskuslukitus lopetti toimintansa samaan aikaan. Onko syy vai seuraus?
Neuvot olis tarpeen jos sellaisia löytyy...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
kevennykseksi tämmöinen "ominaisuus" , yleensä viikonloppuisin alkaa tämä show 
alfa vklp tunnelmissa

alfa vklp tunnelmissa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Joulukuusi
Appiukon Vectra käyttäytyi samalla tavalla kun laturista oli diodisilta särki.Oiva kirjoitti:Ei kenelläkään olis villiä arvausta minkä takia voi infovaloja, infonäyttö ja esim. bensavalo palaa jos ei avainta edes ole virtalukossa?
- Epäkelpokeräilijä -
Joulukuusi v2.0
Nyt ei Alfonso lähtenyt käyntiin enää. Akku tyhjänä.
Eli toi laturi- arvaus näyttäis aika kantavalta MUTTA...
... Akun varoitusvalo ei ole palanut kun autolla on ajanut (eikö näin käy jos laturi ei lataa?)
... Valoshow on kestänyt jo yli kuukauden, jos soittimen sulake on ollut palaneena valoshowta ei ole esiintynyt ja auto toiminut ihan normaalisti, lähtenyt vaivatta käyntiin joka kerta vaikka mittarissa oli se vajaa 20 miinusta.
... Ja nyt kävin ajamassa kierroksen autolla, ei palanut varoitusvaloja, toimii normaalisti, lähtee käyntiin.
Eli nyt kun sulakkeet 12 ja 13 on palaneena niin auto toimii normaalisti. Jos nämä vaihtaa ehjiin, alkaa valoshow ja akku tyhjenee.
Soittimen pitäisi olla ehjä eli kai jossain johdoissa on nyt jokin "mystinen sähkövika" mikä aiheuttaa virtapiikkejä tms...?
Eli toi laturi- arvaus näyttäis aika kantavalta MUTTA...
... Akun varoitusvalo ei ole palanut kun autolla on ajanut (eikö näin käy jos laturi ei lataa?)
... Valoshow on kestänyt jo yli kuukauden, jos soittimen sulake on ollut palaneena valoshowta ei ole esiintynyt ja auto toiminut ihan normaalisti, lähtenyt vaivatta käyntiin joka kerta vaikka mittarissa oli se vajaa 20 miinusta.
... Ja nyt kävin ajamassa kierroksen autolla, ei palanut varoitusvaloja, toimii normaalisti, lähtee käyntiin.
Eli nyt kun sulakkeet 12 ja 13 on palaneena niin auto toimii normaalisti. Jos nämä vaihtaa ehjiin, alkaa valoshow ja akku tyhjenee.
Soittimen pitäisi olla ehjä eli kai jossain johdoissa on nyt jokin "mystinen sähkövika" mikä aiheuttaa virtapiikkejä tms...?
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Vaihtovirta laturin tasurista voi yksi diodi palaa jolloin vielä lataa muttei täysillä tehoilla ja myöskään laturin valo ei pala, tossa kälyn nissanissa oli juurikin noin kun sitä tutkailin... eli eka oire oli tuo "ylimääräisten" merkkivalojen palaminen mittaristossa.Akun varoitusvalo ei ole palanut kun autolla on ajanut (eikö näin käy jos laturi ei lataa?)
Tämä voisi johtua laturin diodisillastaOsaisiko joku tosiaan neuvoa kun nyt palaa 24h mittaristossa öljyvalo, akun valo,km-näytön taustavalo, sekä infonäytön ylärivin reunoissa punainen ja keltainen valo.
Tämä taas ehkä ei?? Onhan tuolla soittimessakin puolijohteita mutta yhteys mittaristoon, en osaa sanoa kun ei ole kytkentäkaavaa.Valoshow on kestänyt jo yli kuukauden, jos soittimen sulake on ollut palaneena valoshowta ei ole esiintynyt
Vilkkuuvilkkuu
Uutena ominaisuutena Alfonso hakee huomiota vilkuttamalla kaikkia sisävaloja vilkun kanssa samaan tahtiin. Jostain syystä vain vasemmalle käännyttäessä...
Onneksi tekee sitä vaan välillä. Iltasella ajettaessa aika huomiota herättävä ominaisuus valoissa seistessä...
Ja mystisyys: Sulake palanut eli ei toimi sisävalot muuten kuin vasemmalle vilkuttaessa...
Onneksi tekee sitä vaan välillä. Iltasella ajettaessa aika huomiota herättävä ominaisuus valoissa seistessä...

Ja mystisyys: Sulake palanut eli ei toimi sisävalot muuten kuin vasemmalle vilkuttaessa...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ai miten niin huonoja talviautoja?
Lancia on kehittänyt kiintoisan villkuvian. Vänkärin puoleinen takavilkku nimittäin toimii vain pakkasella. Aamulla kun lähtee kuskailemaan lapsia pitkin kylää, toimii vinkkari normaalisti. Jos siis ei olla plussalla.
Sitten kun iltapäivällä starttaa duunipaikan pihasta koti kotia, ei suunnannäytin enää teekään yhteistyötä. Takavillku ei elä ollenkaan, kojetaulussa nakuttaa tuplanopeudella ja edessä ja kyljessä normaalirytmissä. Kivaa!
Joku kontaktihäiriö, I presume.
Lancia on kehittänyt kiintoisan villkuvian. Vänkärin puoleinen takavilkku nimittäin toimii vain pakkasella. Aamulla kun lähtee kuskailemaan lapsia pitkin kylää, toimii vinkkari normaalisti. Jos siis ei olla plussalla.
Sitten kun iltapäivällä starttaa duunipaikan pihasta koti kotia, ei suunnannäytin enää teekään yhteistyötä. Takavillku ei elä ollenkaan, kojetaulussa nakuttaa tuplanopeudella ja edessä ja kyljessä normaalirytmissä. Kivaa!
Joku kontaktihäiriö, I presume.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Kaipa tämä tänne kuuluu. Tarkoitus on avata takapaksi kaukolla. No, mitään ei tapahdu, kun nappulasta painelee. Ok, olisko patterit lopussa, avataan sitten vivulla.
No jos kerran kaken patterit sattuisi olemaan finaalissa, niin enpä käytä niiden viimeisiä virtoja siihen että laitan ovet lukkoon ja hälyn päälle. Avaimella ovet siis lukkoon. Pääsen viisi metriä autosta, niin takapaksi raksahtaa auki ...
Vähän on hidas maanantaiaamu Romeolla, niinkuin kuskillakin.
No jos kerran kaken patterit sattuisi olemaan finaalissa, niin enpä käytä niiden viimeisiä virtoja siihen että laitan ovet lukkoon ja hälyn päälle. Avaimella ovet siis lukkoon. Pääsen viisi metriä autosta, niin takapaksi raksahtaa auki ...

Vähän on hidas maanantaiaamu Romeolla, niinkuin kuskillakin.