16v ruiskutus 8v:ssä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Bulgarian_Stallion
Viestit: 91
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 04:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

16v ruiskutus 8v:ssä

Viesti Kirjoittaja Bulgarian_Stallion »

Pystynko laita alfa 33:n 16v ruiskutus järstelmä mun 8v autoon. Mitä tapahtuu??? Saanko ennemön voima tai vähemaan? Ja toimiks se edes?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kaikenlaistahan pystyy tekemään, mutta on eri asia, kannattaako. Teho ja bensankulutus tuskin kamalasti muuttuvat, vaikka 8v:n LE-Jetronicin (?) korvaakin kehittyneemmällä Motronicilla.

16v:n Motronicin aivolaatikko on ohjelmoitu 16v-konetta ajatellen, eli säädöt tuskin osuvat ihan kohdalleen jos ruiskun siirtää sellaisenaan 8-venttiiliseen. Käytännössä tarvittaisiin varmaan joku Unichip-tyyppinen lastu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:8v:n LE-Jetronicin
Squadran mukaan siellä olisi Motronic, tiedä sitten onko vuosimalli eroja..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa? Jostain olin lukevinani "varmaa tietoa" että i.e.:ssä olisi LE(2?)-Jet mutta en mene vannomaan. Omistajat varmaan tietävät paremmin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Bulgarian_Stallion
Viestit: 91
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 04:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bulgarian_Stallion »

For the 16 valve models a Bosch ML4.1 system was used.
For the normal 1.5IE and 1.7IE models a Bosch LE3 Jetronic system was used.
Later on the 1.5IE and 1.7IE moved over to using the Bosch MP3.1 system.

Tää info on www.alfa-pages.co.uk:sta

Eli mul on se MP3.1.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ahaa, niitä on siis sekä LE-Jetillä että Motronicilla.

Tietääkö joku mitä eroa on ML:llä ja MP:llä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Bulgarian_Stallion
Viestit: 91
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 04:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bulgarian_Stallion »

ML tarkoita Multi Point Fuel System...MP tarkoita Manifold Absolute Pressure...Mä en vaa tiedä miten voin selittä ne suomeks. Periaates MP'sä on erikoinen tutka joka laitetaan ECU:n sisäällä joka ohja ilmaa mootorissa. Autoissa jossa on MP eivät käyttä vakituisia Ilma mittaraita (air flow meter). Vaan kaikki ohjaa se MP tutka. ML käyttä ilma mittaria. Ja se pystyy toimi vaan katalysaatorin kaa...mul on tosi vaikea sellitää nää suomeks kun en tiedä oikeat sanat. paras paikka on: http://www.alfa-pages.co.uk/injectin.htm

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa, siis ML:ssä on ilmamäärämittari ja MP:ssä alipaineanturi imusarjassa. Hyvinhän se asia selvisi ilman virallisia termejäkin :)

Miksi muuten ajattelit vaihtaa ruiskun toisentyyppiseen?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Bulgarian_Stallion
Viestit: 91
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 04:46
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bulgarian_Stallion »

Nykyinen ruiskukone on vähän likaantunut ja ei toimi niin kuin pitäis.. Niin ajatellin että teorian mukaan jos vaihdaan 16v ruiskutus niin saisin uusi kone ja teho voisi nostaa vähän..mut en kyl tajunnut että pitäis myöskin säädä toi ECU...ajatellin et vaik se ruiskutus "säätäis" ton ilma ja bensa. Ja saisin melkein 16v bensa kulut eli ja ennemän teho..Mut se oli kaikki teoriassa..praktikassa se ei kai toimi...Kun 8veen ja 16veen ruiskutus konet on sama kokosia ja olisi tosi helppo vaihtaa ne.

Vastaa Viestiin