Alfalla yli 60 000km?
Valvoja: Moderators
Alfalla yli 60 000km?
Alkaa pikkuhiljaa ottamaan pannuun nämä 156 Alfan varikkokäynnit. Syksyllä meni jakohihna 53 000 km:n kohdalla paskaksi, 59 000 kohdalla vaihdettiin taakse pitkittäistukivarret ja nyt meni kallistuksenvakaaja, jota saankin sitten odotella 3 viikkoa....Onko täällä ketään, jolla EI olisi ollut mitään normaalia kulumista suurempaa ongelmaa Alfassaan 60 000 km:n matkalla? Ei tosiaan ole paljon iloa auton ajo-ominaisuuksista, kun niistä pääsee nauttimaan vain puolet ajasta! Joo, tällä kertaa autolla voi kuulemma ajaa sen aikaa, kun uusi osa tulee, mutta ei ihan heti tule mieleen lähteä ajelemaan moisella kolinapesällä, tuskinpa siitä alustan muutkaan osat kamalasti pitävät....
Syksyllä on tulossa eteen auton vaihto farmariksi perheenlisäyksen vuoksi, viimeisimmät 10 000 km Alfalla ovat varmistaneet sen, että katse kääntyy tasan tarkkaan muualle kuin Delta-autoon päin...
Syksyllä on tulossa eteen auton vaihto farmariksi perheenlisäyksen vuoksi, viimeisimmät 10 000 km Alfalla ovat varmistaneet sen, että katse kääntyy tasan tarkkaan muualle kuin Delta-autoon päin...
JTR
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Jakohihnan taidan laittaa omassani vaihtoon varmuuden vuoksi jo 50tkm:ssä. On se kumma, että tuollaisia alustavikoja tulee noin vähillä kilsoilla. Lähinnä kai ylätukivarsia on jollain mennyt mutta ei kai pitkittäistukivarsia ja vielä kallistuksenvaimennin? Onko auto ollut sinulla uudesta lähtien tai historia muuten täysin aukottomasti tiedossa?
valitettavan huonoja tuntuu olevan nykyautojen alustanosat esim vw auto kutsui juuri 870 000kpl autoja korjaukseen.. ( http://www.kaleva.fi/html/JTpage402220.html ) ja samoja ongelmia on monella merkillä opel,bmw jne. Tuo jakohihna homma on kyllä ihmeellinen asia ettei sitä ole korjattu/muutettu kun konetta on kuitenkin jo valmistettu vuodesta 95, mitenköhän tuo kestää JTS koneessa?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
No joo itselläkin menny harmittomasti useampi kymmenen tuhatta 164:lla.Arvaan että huonontuneiden osien lisäksi paikkoja rasittaa madaltunut rengasprofiili jolloin kaikki iskut tulee läpi.Samoin se että autot ovat hiljentyneet jolloin tulee ajettua pahoissa paikoissa paljon kovenpaa ku ennen,koska alustasta ei kuulu mitään valitusääniä.
Samojen ongelmien kanssa painittiin Opelin,Mazdan ja Peogeotin kanssa.
Samojen ongelmien kanssa painittiin Opelin,Mazdan ja Peogeotin kanssa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Joo no 200D:llähän ajaa miljoonan pelkillä öljynvaihdoilla mutta jos verrataan samanmerkkiseen autoon niin omassa 33 16V:ssä 211tkm alkuperäisillä alustanosilla (ja melkein kaikilla muillakin) mukaanlukien iskarit ym. ja hyvät on edelleen. Ainakin ekat 110tkm (edellisen omistajan käsissä) auto sai sellaista kyytiä ettei paljon ainakaan karstottumaan päässyt. Vielä 150tkm:ssä tykitettiin kierrokset punaisella ja nopeusmittari tapissa Lyypekistä Magny Coursiin eikä päästetty isompia ohi sitten millään. Sitten jotkut kehtaavat haukkua ex-kalastajien kasaamaksi epä-alfaksi. Nyt 90-luvun lopun/2000 luvun vehkeissä jotka ovat muuten niin paljon laadukkaammanoloisia pitää vaihtaa tukivarret jo sisäänajossa Taidanpa laittaa JTS:n pukeille ja ottaa 33:n taas tehokäyttöön.aar kirjoitti:Edellisellä Mersulla 600 000 ja tukivarret alkuperäiset kone ja tekniikka myös. Nykyisellä samaan suuntaan
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tuntuu siltä että jos tukivarret paukkuu Alfassa on se paska. Jos ne menee nopeammin vaihtoon paskatissa tai toyopelissa niin se on ihan normaalia. Sit ajetaan sillä japskilla koska siinä on 10e halvemmat tukivarret tjsp?
Riispect, kerrankin sielunkumppaneitaOriginali kirjoitti:Taidanpa laittaa JTS:n pukeille ja ottaa 33:n taas tehokäyttöön.
Sukulaismies osti -96 uuden mersun (olisko ollu 230C tms. dieseli ja taksin näkönen ) verovapaana työautona saksasta. -99 oli mittarissa hieman vajaa 100 tkm ja etupään nivelet, hehkutulpat ja vaihdelaatikko vaihdettu autoon joka oli kuitenkin säännöllisesti merkkihuollettu veholla.
Veholla muuten olis laatikko maksanut 21 000 mummon markkaa mutta sai ruotsista kolariautosta 70 tkm ajetun 7500 mk + rahti. Asennutti jossain nyrkkipajalla,Möi äkkiä auton pois ja menetti uskonsa saksalaiseen laatuun loppu iäksi. Aiemmin oli ajatellut että ajaa ko. autolla seuraavat 15 vuotta.
Veholla muuten olis laatikko maksanut 21 000 mummon markkaa mutta sai ruotsista kolariautosta 70 tkm ajetun 7500 mk + rahti. Asennutti jossain nyrkkipajalla,Möi äkkiä auton pois ja menetti uskonsa saksalaiseen laatuun loppu iäksi. Aiemmin oli ajatellut että ajaa ko. autolla seuraavat 15 vuotta.
kai sekin vaikuttaa miten autoaan pitää ja käsittelee. ite oon ehkä liiankin tarkka, yritän kiertää kaikki montut jos suinkin mahdollista ja annan moottorin käydä aina 1 -2minuuttia jos auto on seisonut pidemmän aikaa. toinen ylätukivarsi vaihdettu ja mittarissa 72000km, mitään muuta ylimääräistä ei oo tarvinnut tehdä perushuoltojen lisäksi.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Kolmas 156:n menossa, ei uutta raportoitavaa. Vanha lista:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2241
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2241
Mun käytössä varmaan mikään auto kestä kolmea kymmentä tuhatta... Ei juuri tule säälittyä. Jousitushan on tehty autoihin juuri monttuja varten ja varsinkin pienet hiekkatiet "vaativat" nostamaan nopeuttaRosvo kirjoitti:kai sekin vaikuttaa miten autoaan pitää ja käsittelee. ite oon ehkä liiankin tarkka, yritän kiertää kaikki montut jos suinkin mahdollista ja annan moottorin käydä aina 1 -2minuuttia jos auto on seisonut pidemmän aikaa. toinen ylätukivarsi vaihdettu ja mittarissa 72000km, mitään muuta ylimääräistä ei oo tarvinnut tehdä perushuoltojen lisäksi.
Siksipä en osta mitään madallettua 156 tms. höylää vaan ajelen 4x4 ja turvallisen korkealla tien pinnasta.
Mutta jottei menis OT niin kyllähän ajotapa ja ajettavat tiet vaikuttaa paljon... itselle tulee niin paljon hiekka/metsätie kilometrejä ettei viittis ees uutta autoa sen vuoksi ostaa vaikka joskus olis varaakin.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Omalla alfalla on ajettu nyt 135000 kilometriä, joten kyllä se on mahdollista
Pieniä murheita on silloin tällöin, mutta aika rauhassa olen saanut ajella...
OT: Tällä hetkellä suurin ihmetys liittyy renkaisiin, jotka "ujeltavat" miltei millä tahansa nopeudella äänekkäästi. Oikealle käännettäessä melu vähenee ja vasemmalle käännettäessä kasvaa... mistäköhän mahtaa johtua... Ostin auton syksyllä, joten kesärenkaita tuli kokeiltua aika vähän. Talvirenkailla ongelmaa ei ole. Kesäkumit on jo parhaat päivänsä nähneet Michelin Energyt, 15" V-nopeusluokan perusrenkaat (185/65).
Pieniä murheita on silloin tällöin, mutta aika rauhassa olen saanut ajella...
OT: Tällä hetkellä suurin ihmetys liittyy renkaisiin, jotka "ujeltavat" miltei millä tahansa nopeudella äänekkäästi. Oikealle käännettäessä melu vähenee ja vasemmalle käännettäessä kasvaa... mistäköhän mahtaa johtua... Ostin auton syksyllä, joten kesärenkaita tuli kokeiltua aika vähän. Talvirenkailla ongelmaa ei ole. Kesäkumit on jo parhaat päivänsä nähneet Michelin Energyt, 15" V-nopeusluokan perusrenkaat (185/65).
Ammattina autokauppa
Voiskohan olla pyörän laakeri sanomassa sopimustaan irti...niki kirjoitti:Omalla alfalla on ajettu nyt 135000 kilometriä, joten kyllä se on mahdollista
Pieniä murheita on silloin tällöin, mutta aika rauhassa olen saanut ajella...
OT: Tällä hetkellä suurin ihmetys liittyy renkaisiin, jotka "ujeltavat" miltei millä tahansa nopeudella äänekkäästi. Oikealle käännettäessä melu vähenee ja vasemmalle käännettäessä kasvaa... mistäköhän mahtaa johtua... Ostin auton syksyllä, joten kesärenkaita tuli kokeiltua aika vähän. Talvirenkailla ongelmaa ei ole. Kesäkumit on jo parhaat päivänsä nähneet Michelin Energyt, 15" V-nopeusluokan perusrenkaat (185/65).
Ei enää Alfaa... eipä
Niin, Originali kyseli onko autoni historia tiedossa. Täytyy tähän kohtaan todeta, että auto on ollut uudesta asti minulla. Se nyt "yön yli nukuttua" on kyllä todettava, että ihan rauhallista kyytiä Alfani ei kyllä aina ole saanut. Mitään rata-ajoa en ole ajanut, mutta auto oli vuoden verran Keski- Euroopassa, missä en ajellut ihan hiljaa...Lopullisen sykäyksen vakaajavika ( en muuten tiedä viasta sen tarkempaa, mutta jos korjausarvio on 300€, kait sieltä aika paljon osia vaihdetaan ) sai varmaan nyt lauantaina, tuli motarilla lasketeltua 2: lla alkavia lukemia....Mutta kyllähän auton silti ajoa pitäisi kestää, varsinkin suoralla ja "tasaisella" moottoritiellä!
Mitä tulee noihin sinänsä erittäin ärsyttäviin ja auton käyttöä vaikeuttaneisiin vikoihin, ei niihin kuitenkaan rahaa ole uponnut kuin 500€. Se taas on mielestäni kohtalainen summa 63 000 kilometrin korjauskuluiksi. Muita vikoja ei kuitenkaan ole esiintyntyt aiemmin, nyt on vain osunut kaikki samaan aikaan.
Mitä tulee noihin sinänsä erittäin ärsyttäviin ja auton käyttöä vaikeuttaneisiin vikoihin, ei niihin kuitenkaan rahaa ole uponnut kuin 500€. Se taas on mielestäni kohtalainen summa 63 000 kilometrin korjauskuluiksi. Muita vikoja ei kuitenkaan ole esiintyntyt aiemmin, nyt on vain osunut kaikki samaan aikaan.
JTR
Mulla kuuluu myös tuota ulinaa kesärenkailla (aika kovaa).Maho kirjoitti:Voiskohan olla pyörän laakeri sanomassa sopimustaan irti...niki kirjoitti:Omalla alfalla on ajettu nyt 135000 kilometriä, joten kyllä se on mahdollista
Pieniä murheita on silloin tällöin, mutta aika rauhassa olen saanut ajella...
OT: Tällä hetkellä suurin ihmetys liittyy renkaisiin, jotka "ujeltavat" miltei millä tahansa nopeudella äänekkäästi. Oikealle käännettäessä melu vähenee ja vasemmalle käännettäessä kasvaa... mistäköhän mahtaa johtua... Ostin auton syksyllä, joten kesärenkaita tuli kokeiltua aika vähän. Talvirenkailla ongelmaa ei ole. Kesäkumit on jo parhaat päivänsä nähneet Michelin Energyt, 15" V-nopeusluokan perusrenkaat (185/65).
Viime huollossa DA:ssa pyysin tarkastamaan pyörän laakerit ja yhdessä oli vain hieman sanomista,joten vaihdatin sen,mutta mitään vaikutusta ulinaan ei ollut.
Talvirenkailla ei ujella!
Kesärenkaat Nokian NRH2 ja talvikumit Q
Ujellus on mielestäni kovinta tuossa 70-80 km/h vauhdissa
Aurauskulmat? Kesärenkaissa lienee matalampi profiili kuin talvinakeissa joten ovat jäykempi sivuiset ja myötäävät vähemmän... Onko madallettu ja jätetty säätämättä kulmat sen jälkeen?Zenery kirjoitti: Mulla kuuluu myös tuota ulinaa kesärenkailla (aika kovaa).
Viime huollossa DA:ssa pyysin tarkastamaan pyörän laakerit ja yhdessä oli vain hieman sanomista,joten vaihdatin sen,mutta mitään vaikutusta ulinaan ei ollut.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Ainakin omassa 156 SWssä meni takaa kaikki neljä poikittaistukivartta vaihtoon ennen 40 tkm:a. Ensimmäiset oireilivat jo 20 tkm:n kohdalla (vulkanointi pettää). Ovat erittäin hentoisia auton muuhun olemukseen verrattuna. Vaihto-osat tosin tuntuvat jostain syystä kestävän paremmin . Edestä on toinen ylätukivarsi vaihdettu. Kallistuksenvakaaja kuulostaa hieman oudommalta (?).Originali kirjoitti:Jakohihnan taidan laittaa omassani vaihtoon varmuuden vuoksi jo 50tkm:ssä. On se kumma, että tuollaisia alustavikoja tulee noin vähillä kilsoilla. Lähinnä kai ylätukivarsia on jollain mennyt mutta ei kai pitkittäistukivarsia ja vielä kallistuksenvaimennin?
Jakohihna, kiristimet ja tp-akselin hihna vaihdettiin 50 tkm:n kohdalla ja sama pätee JTS:ään mitä muihinkin lancia-peräisiin neloskoneisiin. Max 60 tkm Pohjolan olosuhteissa.
Tuota, mitä tuohon nyt sanoisi. Mielestäni tuo 500€ ei kyllä kuulosta juurikaan minkäänlaiselta summalta. Selailepa foorumia ja katsele mitä muut ovat sijoittaneet alfoihinsa. Jos tuommoinen summa hirvittää niin äkkiä tojoota alle! Tottakai tuo jakohihna homma nyt on oma rastinsa, mutta muuten ei kyllä kuulosta kovinkaan pahalta.rosilja kirjoitti: Mitä tulee noihin sinänsä erittäin ärsyttäviin ja auton käyttöä vaikeuttaneisiin vikoihin, ei niihin kuitenkaan rahaa ole uponnut kuin 500€. Se taas on mielestäni kohtalainen summa 63 000 kilometrin korjauskuluiksi. Muita vikoja ei kuitenkaan ole esiintyntyt aiemmin, nyt on vain osunut kaikki samaan aikaan.
Autoilu millään autolla ei ole ilmaista!
Ei enää Alfaa... eipä
- MK
- Viestit: 378
- Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
- Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
- Paikkakunta: Anjalankoski
Muutamia tuoreita omakohtaisia kokemuksia 166:n alustaääniin, joiden syyt saattavat olla samoja pikkuveljellä.
Etupyörä piti pitkään pientä kitinää, jonka renkaidenvaihdon yhteydessä havaitsin johtuvan alatukivarressa olevan suojapellin hankaamisesta jarrulevyyn.
Tänä aamuna vein koslan paikalliselle tutulle korjaajalle, tarkoituksena ottaa jarrulevy irti ja tarkistaa levyn kiinnitys, mutta vika olikin korjautunut itsestään, ko. levy oli poistunut narinoineen muualle.
Kun remonttiin ei tarvinnutkaan ryhtyä, katseltiin ja kokeiltiin nivelet ja ainoa kohta mikä vaatii toimenpiteitä oli taka-akselin kallistuksenvakaimen kiinnityskumit apurunkoon. Ko. kiinnitys on vaan hölmösti rakennettu, että apurungon joutuu ottamaan irti ja laskemaan alaspäin, että pultit saa auki yläkautta, pienellä rakennemuutoksella vaihto onnistuisi varttitunnissa.
Etupyörä piti pitkään pientä kitinää, jonka renkaidenvaihdon yhteydessä havaitsin johtuvan alatukivarressa olevan suojapellin hankaamisesta jarrulevyyn.
Tänä aamuna vein koslan paikalliselle tutulle korjaajalle, tarkoituksena ottaa jarrulevy irti ja tarkistaa levyn kiinnitys, mutta vika olikin korjautunut itsestään, ko. levy oli poistunut narinoineen muualle.
Kun remonttiin ei tarvinnutkaan ryhtyä, katseltiin ja kokeiltiin nivelet ja ainoa kohta mikä vaatii toimenpiteitä oli taka-akselin kallistuksenvakaimen kiinnityskumit apurunkoon. Ko. kiinnitys on vaan hölmösti rakennettu, että apurungon joutuu ottamaan irti ja laskemaan alaspäin, että pultit saa auki yläkautta, pienellä rakennemuutoksella vaihto onnistuisi varttitunnissa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Tarkoitin sanoa "kohtuullinen", kun kirjoitin varsinaisista korjauskuluista, en tarkoittanut "kohtalaisella" sitä, että pitäisin 500€ / 63000 km kuluja suurina! Tietysti tämähän kävi jo ilmi sanoessani ."..rahaa ole uponnut kuin 500€ "
On aika jännä huomata omaltakin kohdalta, miten yksi huono kokemus ( itselläni jakohihna, jonka aiheuttamien vahinkojen korjaus epäonnistui aluksi: kaikki imuventtiilien varsien kumit nousivat ylös, auto taas varikolle viikoksi ) saa alkuun inhoreaktion jokaista seuraavaa pienintäkin vikaa kohtaan, ja tätä kautta myös itse autoa. Osittain syyssä on tietysti merkkiliike, jolla ei ole edes varaosia saatavilla...
On aika jännä huomata omaltakin kohdalta, miten yksi huono kokemus ( itselläni jakohihna, jonka aiheuttamien vahinkojen korjaus epäonnistui aluksi: kaikki imuventtiilien varsien kumit nousivat ylös, auto taas varikolle viikoksi ) saa alkuun inhoreaktion jokaista seuraavaa pienintäkin vikaa kohtaan, ja tätä kautta myös itse autoa. Osittain syyssä on tietysti merkkiliike, jolla ei ole edes varaosia saatavilla...
JTR
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Ihan sama juttu, eli kovaa ulinaa kesärenkailla. Talvikumit on hkpl2 ja ihan sama profiili mitä kesärenkaillakin. Joo, kovinta ujellus on 70-80km/h paikkeilla myös mun autossa. Onkohan tämä ihan normaalia?Zenery kirjoitti: Mulla kuuluu myös tuota ulinaa kesärenkailla (aika kovaa).
Viime huollossa DA:ssa pyysin tarkastamaan pyörän laakerit ja yhdessä oli vain hieman sanomista,joten vaihdatin sen,mutta mitään vaikutusta ulinaan ei ollut.
Talvirenkailla ei ujella!
Kesärenkaat Nokian NRH2 ja talvikumit Q
Ujellus on mielestäni kovinta tuossa 70-80 km/h vauhdissa
Alkuperäisestä aiheesta:
Edellisillä omistajilla oli kalleimmat remontit juuri tuolla 60-75tkm kohdalla, mutta sitä ennen ja sen jälkeen on ollut enimmäkseen ajoa, ajovalopolttimoita ja perushuoltoa... tukivarret sun muut härpäkkeet meni vaihtoon 70 tuhannen kohdalla... Nähtävästi vaihdetut kestävät paremmin, koska vielä ei ole tullut ääniä tms. alustasta jotka kertoisivat vaihtotarpeesta..
Ammattina autokauppa
Itse ehdin ajaa autolla n.50tkm pelkillä normaali huolloilla, sen jälkeen on mennyt ohjaustehostin ja kytkin autosta. Soittelin just korjaamolle, sanoivat kytkinrempan olevan illaksi valmis. Tarkkaa hintaa eivät suostuneet vielä kertomaan, osat kuulemma pelkästään n.400e. Siihen vielä reilu päivän työt päälle niin ei kovin halpa keikka taas ole...
156v6 (130tkm)
156v6 (130tkm)