Tähän voisi lisätä että edellisessä vaihdossa autolla ajettu noin 3v ja alle 60tkm ja molempien kiristimien toiminta-alue oli loppunut ajat sitten. Hihnat olivat niin löysillä että ne pystyi sormin nostamaan irti hihnapyöristä. Tasapainoakselin hihna oli jo saanut tuosta siipeensä sen verran että ainakin parikymmentä hammasta oli revennyt irti. Huomasin homman ajankohtaisuuden juurikin noista hampaista. Rupesin öljynvaihdon yhteydessä ihmettelemään pohjapanssarin päältä löytyviä pieniä kumipalasia. Paljastuivat tarkemmassa tarkistelussa hammashihnan hampaiksi. Elikkä moottorin täystuho oli erittäin lähellä.
Vaikuttaisi että nykyinen 60tkm/3v vaihtoväli on liian pitkä, ja välissä pitäisi tehdä ainakin yksi kiristimien kiristys. Varmaankin hihnat venyvät alussa enemmän, eli tuossa 15tkm kohdalla ensimmäinen kiristys olisi ajankohtainen. Mielenkiinnolla odotan seuraavan tarkistukseni tulosta, onko venyminen loppunut vai hihnat löysällä välikiristyksestä huolimatta.
Tasapainoakselien hihnan kiristimen säädössä auttaa kun purkaa syylärin pois

Syylärin puuttuessa pääsee kyseisen kiristimen kiinnitysmutteriin käsiksi yläpuolelta. Normaalisti vain alapuolelta. kaikissa tapauksissa lyhennetty 10mm kiintoavain tai nivelvartinen sellainen on kova sana. Ja apumies joka kiristää pultin käskystä. Yksinkin onnistuu kun kiristää kiinnittimen pulttia sen verran, että kiristimen saa säädettyä naputtelemalla ja kiristin ei palaudu mutterin kireyden takia. Lopuksi sitten mutteri normaalisti kiinni.